Tesla rozjela v gigatovárně výrobu článků 2170

Nový typ bateriových článků označovaných jako 2170 společně navrhli Tesla a Panasonic. Obě společnosti do stavby gigatovárny investují. A aktuálně tam konečně rozběhli masovou výrobu těchto článků.

Z necelé jedné třetiny dokončená gigatovárna Tesla v Nevadě.
foto: Tesla

Název článků 2170 značí 21 mm průměr a 70 mm délky. Původně Tesla Motors využívala pro své baterie dřívější standard 18650 (18 mm průměr, 65 mm délky). První kusy článků budou využity v úložištích Powerwall 2 a Powerpack 2.

Ve druhém čtvrtletí 2017 se pak začnou vyrábět články, ze kterých se budou montovat baterie pro Tesla Model 3. Gigatovárna by měla vyrábět do konce roku 2018 vyrábět 35 GWh článků, téměř stejně jako se dnes vyrábí po celém světě.

Průběžné navyšování výroby až k hraniční hodnotě 150 GWh ročně má podle Tesly pomoct výrazně snížit jednotkové výrobní náklady a tím i výslednou cenu. Své bude hrát masivní automatizace a to, že pod jednou střechou se v gigatovárně bude nacházet většina potřebných výrobních procesů.

Panasonic a Tesla budují gigatovárnu po fázích tak, aby po dokončení každé fáze mohla v hotové části okamžitě začít výroba. Prozatím je hotových asi 30 % továrny. Až bude dostavěna, půjde o plošně největší budovu na světě. Gigatovárna bude zaměstnávat 6500 lidí, dalších 20 000 až 30 000 míst vznikne v okolí.

Nový typ bateriových článků 2170 nabídne podle dua Tesla-Panasonic a zejména Elona Muska údajně „nejvyšší energetickou hustotu na světě při nejnižší ceně“. Jakékoliv bližší informace o tomto klíčovém produktu ale zůstávají zatím veřejnosti utajeny.

Tesla

58 Comments on “Tesla rozjela v gigatovárně výrobu článků 2170”

  1. Teď jsem shlédl video u
    Teď jsem shlédl video u představení FF91 a jeden z aktérů tam vytáhl z kapsy cylindrický článek a od oka bych řekl že to byla také právě 21700 (na 18650tu to bylo v každém případě velké).

    To bych bral jako potvrzení že:

    – 21700 formát se stává novým standardem pro mobilní i stacionární ESS s nejvyšší energetickou hustotou na trhu.
    – se sériovou výrobou už začali asi již všichni výrobci baterií.
    – přesto pořád víme prd o skutečných parametrech 🙂

  2. Chtěl bych pana
    Chtěl bych pana šéfredaktora pochválit za formulaci poslední věty příspěvku.

    Jestli se v poslední době něco Tesle opravdu podařilo, pak to je právě utajení skutečných parametrů jejich nových článků 2170. Přitom právě tato technologie má potenciál být opravdu tím dlouho očekávaným technologickým průlomem na poli lithiových baterií.

      1. Právě že to bylo ode mne
        Právě že to bylo ode mne takové zvolání, které dle mého názoru bude následovat zklamání u „věřících“ nadšenců.

        V současné době vím o nejvyšší dosažené kapacitě na vzorku formátu 21700 a to konkrétně od SONY s kapacitou právě těch 5000Ah. Což jak jste správně napsal má k průlomu hodně daleko. Je to v podstatě jen vyrovnání energetické hustoty současných 18650. Což ale samo o sobě je značný pokrok, který povede ke značnému zlevnění na úrovni celé baterie.

                1. Pochvalim vas ze jste daval
                  Pochvalim vas ze jste daval pozor ve fyzice. Zapojeni zdroju v serii da vetsi napeti. Ale dal uz nic nevite. Tesla ma seriove zapojeni clanku aby zvysila napeti a zaroven paralelni zapojeni aby zvysila kapacitu akupacku. Takze pri zvyseni kapacity jednotlivych clanku zustane seriovy pocet stejny, ale paralelne vystacite s mensim poctem.

                1. To asi nebude úplně
                  To asi nebude úplně pravda. Balancují se články v sérii, paralelně jsou spojeny přes pojistku na tvrdo. S napětím níž nemůžou moc jít, protože by zase vzrostl proud. Kvůli BMS to tedy nebude.

                2. Nevím přesně, jak je
                  Nevím přesně, jak je sestavena baterie Tesly, ale to co tvrdíte, nemůže být pravda. To by totiž jeden vadný článek poslal velkou část baterie do kopru.

                3. Problém je v tom, že u
                  Problém je v tom, že u paralelního zapojení dochází ke značnému vybíjení okolních článků do toho jednoho vadného. Tohle zapojení mi nedává úplně smysl. Chápal bych paralelní spojení celých sériových větví přes diody, to by pak dávalo větší smysl, protože jedna větev by nemohla odrovnat ostatní a články v každé větvi by byly aktivně balancovány a chráněny proti poškození.

                4. To zaprvé není úplně
                  To zaprvé není úplně pravda a za druhé, proto tam je ta pojistka, která vadný článek odpojí.
                  Důležité je, že na BMS neušetří ani korunu, protože max. napětí celé baterky bude podobné, ne-li stejné jako u Modelu S i X.

                5. Ak bude napätie batérie
                  Ak bude napätie batérie rovnaké na BMS sa nič neušetrí.. Balancuje sa vždy celá 4.2V vetva.. Je jedno ci je z 10 článkov po 3000mAh alebo z 5 článkov po 6000mAh.

                6. Přesně s tím teď
                  Přesně s tím teď experimentuje celá parta kutilů co si doma dělaj DIY powerwally z roztodivnejch kapacit.

                  Tesla baterka je složena z 16 modulů po 444 článcích napojených drátovejma tavnejma pojistkama, ke koupi na ebayi za 1300,- $ za modul

            1. Ještě dodám, že už asi
              Ještě dodám, že už asi před pěti měsíci se na formát článků 2170 ptali Muska a JB Straubela novináři. Oba shodně řekli, že články budou pracovat s upravenou chemií. Vznikly proto, že formát 18650 byl víceméně dílem náhody. A tak si řekli, kdyby neexistoval žádný standardní typ článku, jaký by byl ten nejoptimálnější – především z hlediska ceny, ale i dalších atributů. Vyšlo jim 2170.

          1. No nevím jak to
            No nevím jak to počítáš, ale při běžné instalaci baterií v pravoúhlé soustavě je 18x18x65 mm 21060 mm na kapacitu 3500mah
            pro baterii 21x21x70 mm 30870 mm , pro stejnou velikost accu packu pak musí vycházet kapacita té 2170 alespon 5130mAh. Ano její vlastní velikost pak bude vycházet poměrově lépe ale o to víc bude v accu packu „nevyužitého“ místa. Takže pokud to bude 5130 tak se nic zásadně nezmění ( rozhodně se do auta nevejde větší kapacita) krom toho že se sníží počet článků tedy by se mohla snížit cena za výrobu accu packu. Ještě by se to dalo přepočítat na zapojení cik cak.
            Stejně to jsou dohady dokud kapacitu nezveřejní, takže bláboly.

                1. v kuloárech se toho taky
                  v kuloárech se toho taky nakecá 🙂

                  Na 5750mAh nevěřím, ale velmi rád se v tomto budu mýlit. Jinak ale cokoliv nad 5000mAh považuji za úspěch.

                2. Je nějaká nevýhoda
                  Je nějaká nevýhoda vyšších kapacit oproti nižším? Např. kratší životnost díky menším cyklům, jiné pracovní teploty apod.? Je tam nějaký rozdíl ve vlastnostech.

                3. U vyších kapacít (pri
                  U vyších kapacít (pri 18650) nie je možné ťahať vysoké násobky C, pre vysoké C su vetšinou nižšie kapacity. Najvyšie kapacity u 18650 znesú vetšinou len 2C. To je však pri baterke v elektromobile vcelku jedno už dnešné kapacity 30+kWh prežijú vetšinu života pri prúde do 1C. Výhody 2170 previšujú 🙂

                4. Pravda, ono obecně v
                  Pravda, ono obecně v technice platí, že cokoliv vyšponované na aktuální maximum dané technologie vyžaduje „jemné“ zacházení. V tomto případě udržovat optimální teplotu, vyvarovat se dlouhodobému zatížením jak při vybíjení tak hlavně při nabíjení a pokud možno články provozovat/cyklovat při co nejnižším DoD.

                5. Je to celkem prosté. Čím
                  Je to celkem prosté. Čím větší proudy článek snese, tím větší objem článku musí zabírat sběrné elektrody, které ten proud vedou. A na aktivní plochu, která drží náboj, tím pádem zůstane v článku méně místa, takže kapacita jde dolů.

  3. Doufam ze ste vsichni
    Doufam ze ste vsichni poradne napakovani TSLA akciema, drzte si klobouky rokem 2017 to teprve zacne!

    OT: Bitcoin prave prekonal svuj alltime high z roku 2013 a atakuje 1200$! Kde je ten trotl co uz prodal vsechny BTC? 🙂 Ja stale neprodavam, nejsem prece trotl. Kdo nevi o cem mluvim je trotl. Tento rok jdeme k 2000$, to the moon!

          1. „Malo akceptovane, teda
            „Malo akceptovane, teda krome cerneho trhu“ – zápich roku 😀

            No ty mas dost. Pokud beres ze cerny trh je napriklad Microsoft, Steam nebo Dell 😀 Bitcoiny se dnes obchoduji na burze jako normalni komodita. Doporucuji si doplnit vzdelani.

            Cenu zene nahoru prechod vlad k elektronickym penezum a nejistota na financnich trzich. Obecne je BTC povazovan za posledni safe heaven.

    1. Doufejme, že ne, myslím by
      Doufejme, že ne, myslím by bylo lepš, kdyby se ji podařilo dostat k nám do nějakého regionu, který trápí nezaměstanost. To znamená buď na severní Moravu, nebo do severních Čech.

      Navíc se lithium asi brzy začne těžit u nás, pak by bylo myslím krajně nezodpovědné trpět tady těžbu a Hi-Tech operace s vyšší přidanou hodnotou opět nechat na zahraničních závodech.

      1. kvuli Lithiu to tady nikdo
        kvuli Lithiu to tady nikdo stavet nebude, logistika tehle slozky je to nejmin podstatne, a ze by nekdo stavel tovarnu v miste kde je nejvetsi nezamestnanost je manazersky taky blbost, to ze je v miste milion nezamestnanych „lopat“ zajima jen nekoho kdo potrebuje zamestnavat „lopaty“, navic Musk ukazuje ze zdime zakony a predpisyy jak jen to jde, tedy pokud tomu tak bude i v EU, tak budou chtit postavit tovarnu tam kde zaprve dostanou nejvetsi dotace/ulevy (nejlip kdys jim to nekdo cele zaplati a pak da) a zadruhe tam kde bude moct vyuzivat co nejrychleji dovoz levne pracovni sily, a to rozhodne nejsou mista kde je nejvetsi nezamestnanost, ale naopak tam kde je problem lidi sehnat, cehos samozrejme vyuzivaji vsechny podobne velke firmy v EU, na coz maj zase dotace 😀

          1. za posldnich 10 let nevim o
            za posldnich 10 let nevim o jedinem velkem projektu kde by se to delolo jinak, a silne pochybuju ze Musk ktery dotace zdima co to jde by to jinak udelal

            v CR se stavi tovarny a logisticka centra u velkych mest kde je nezamestnanost nizka (pokud tedy do 6 mesicu nenaplnis stav, mas podle zakona moznost shanet zamestnance i mimo region a mimo uzemi CR), stavi se na problematickych dopravnich uzlech kde je treba dalsich dodatecnych investic a hlavne na mistech kde se nakonec zamestnanci svazej desitky az stovky km protoze na to jsou nakonec taky dotace 😀

            kuprikladu Amazon, je blizko letiste ikdys letiste se logisticky nevyuziva vubec, je blizko Prahy ac z Prahy tam pracuje necelich 15% zamestnancu, vetsinou na vedoucich pozicich, logisticky nestastna poloha kde v prlnem vytizeni nestihaji silnice, napojeni na danem uzlu neni vubec smerem kterym se dane logisticke centrum vyuziva (Polsko, Rakousko, Slovensko), melo k tomu spise slouzit druhe centrum u Brna, ale malokdo jiz vi a mluvi o tom ze Amazonu bylo nabidnute stavet i u Olomouce a Ostravy kde by zaprve sehnali dostatek zamestnancu, zadru to bylo v mistech kde je jak dalnicni spojeni na Polsko, Slovensko a Rakousko, tak byl v arealu vlak s moznosti na vsechny 3 staty, ale od zacatku bylo jasne ze Amazon jede na dotace s dopravou, ktere ted notne vyuziva aby do toho centra dostal lidi zaprve za nizsi platy a z co mozna nejvetsi dalky aby dotace byli o to tucnejsi 😀

            1. V souvislosti s výstavbou
              V souvislosti s výstavbou Amazonu – pak nechápu, proč když jede Amazon na dotace to nepostavili místo Brna v Ostravě, kde jede VŠECHNO na dotace. Ať se podíváte na jakýkoliv projekt v MS kraji, všude najdete cedulku s evropskou vlajkou a dovětkem, že tento projekt byl spolufinancován z peněz EU… Nic proti Ostravě, „rozvojový“ region (jak jej ve vládě titulují) je třeba podporovat, ale ne bezhlavě…co tam se utopilo nesmyslně peněz… 🙁

                1. Jo vo tom mluvim, veřejnost
                  Jo vo tom mluvim, veřejnost se ošklíbá nad kdejakým dotačním programem za desitky milionů, ale tydlety miliardový prasárny nikoho nebolej… 🙁
                  Ať žije volnej trh a rozumný hospodaření… :((((

Napsat komentář