Tzv. ZEV kredity dnes tvoří pouze velmi malou část příjmů automobilky Tesla. Ve 2. čtvrtletí 2016, prvním ziskovém, to např. bylo $139 mil. S příchodem Tesla Model 3 a především Supercharger v3 by se to ale mohlo změnit.
Když Elon Musk aktuálně začal naznačovat cosi o nových Superchargerech v3 s výkonem přes 350 kW, pozorný Fred Lambert, šéfredaktor webu Electrek.co, upozornil na jeden z možných důsledků tohoto kroku.
Kalifornský úřad pro ochranu ovzduší CARB už před lety zavedl pravidla, podle kterých se automobilkám za prodej bezemisních vozů udělují kredity. Za běžný elektromobil dostane dnes 4 kredity, každý v hodnotě asi $5000. Ovšem takové bezemisní auto, které ujede alespoň 300 mil (asi 480 km) a – to je nové pravidlo – zároveň je možné mu doplnit 95 % paliva během 15 minut, získá 9 kreditů.
NEPŘEHLÉDNĚTE Elektromobily Tesla najely už 5,6 miliardy kilometrů
Cílem bylo podpořit vodíková auta, která jediná zatím tohle zvládnou. Což se však moc nepodařilo, protože auta na vodík uživatele pořád nějak netáhnou. Není se co divit, když – jak jsme si vyzkoušeli – je není kde naplnit a nepřinášejí prakticky žádné výhody proti elektromobilům.
Pokud by Tesla Supercharger v3 dokázal budoucí elektromobily Tesla Model S, Tesla Model X a především Tesla Model 3 nabít téměř do plna během 15 minut, byla by to pro Teslu obrovská výhra. Devět kreditů má hodnotu asi $36 000, tedy v podstatě tolik, kolik stojí samotný Model 3!
Tesla má na Model 3 už určitě přes 400 000 předobjednávek, z toho minimálně 30 000 v Kalifornii. I kdyby na prodeji samotného auta nevydělala vůbec nic, pořád by na ni čekal možný zisk přes miliardu dolarů. A to nepočítáme další prodeje elektromobilů Model S a Model X.
Důležité je upozornit, že peníze za ZEV kredity nejdou přímo od spotřebitelů, nýbrž od ostatních automobilek. Ty si je musí kupovat jako „odpustky“ za nesplnění výroby aut s nulovými emisemi.
To by se jim pak mohlo
To by se jim pak mohlo vyplatit i dát do M3 větší baterku a softwarově ji omezit na menší kapacitu, aby to rychlonabíjení bez úhony zvládla. A následně nabízet za příplatek zvýšení dojezdu 🙂
Jakoze by Model 3 mel v
Jakoze by Model 3 mel v zakladu 100kWh baterii SW omezenou na 80kWh tak aby mel EPA dojezd 300 mil a pritom se nabil na 95% pod 15 minut?
No mozna nejaka high-end performance verze, ale urcite ne za 50.000$, natoz zaklad za 35.000$
No tak bylo to myšleno
No tak bylo to myšleno spíš nevážně, ale pokud by bylo reálné téhle výhody využít, nejspíš by tu možnost využili. Ale kdybychom se nad tím trochu zamysleli, pro dojezd 480 km by u menšího auta mohla stačit i baterie kolem 70 kWh. Kdyby tam dali 85 kWh omezenou na 70, tak by těch cca 66 kWh (95 %) na hyperchargeru ( 😉 ) snad i mohli do 15 minut dobít.
tys to nepochopil, auto M3
tys to nepochopil, auto M3 by se prodalo za 50, ale Tesla by dostala 86 😉
ja to pochopil, jen ukazuju
ja to pochopil, jen ukazuju na nesmyslnost takoveho pocinani, kdyz by to mohli prodavat jen ve vybranych statech USA.
Osobně mi myšlenka, že
Osobně mi myšlenka, že Model 3 bude mít jednu, max. dvě hardwarové verze baterek nepřipadá zas tak mimo realitu. Zlevní to výrobu a montáž, dost možná tam bude i synergie s Model S/X, plus umožní odemykat novou kapacitu/vylepšovat auto v průběhu jeho života softwarově, bez dalších nákladů.
Jenže oni budou mít
Jenže oni budou mít klasicky zase překotnej vývoj a nasekaj časem spousty variant.
Je to otázka, oni přeci
Je to otázka, oni přeci mnohokrát říkali, že se snaží výrobu co nejvíce zlevnit a varianty ji naopak prodražují.
No a to je právě ten
No a to je právě ten protimluv, když se to ještě spojí s Elonovo puntičkářstvím tak to musí být hotovej gejzír variant.
Mají tam borce z Audi, ten
Mají tam borce z Audi, ten jim to vymluví :).
Vobčas je taky dobrý mít
Vobčas je taky dobrý mít hromadu bezejmených borců i dole, ale to vezme čas 🙂
Mate v clanku zase chybu.
Mate v clanku zase chybu. Jedna se o 300 mil (nikoli km!)
Zapominate ze se bavime o americe, kde pouzivaji mile misto km.
A nakonec, pro Teslu ty kredity nemaji cenu 5000$ ale mene, podle toho za kolik se jim podari je prodat, v praxi 2500-4000$. A jeste navic tyto kredity se pocitaji jen v 10 statech USA a 1 provicii Kanady.
Díky za upozornění,
Díky za upozornění, opraveno.
no takova drobnost a pokazi
no takova drobnost a pokazi to cely clanek… zrejme to jiz nebude „zlaty dul“, kdyz zakladni verze na to nedosahne. A do 95% pod 15 minut by byl taky dost neslychany prulom. Jedina moznost jak toho dosahnout je dat do auta vetsi baterii a SW ji omezit tak, aby se nenabijela do plna, ale treba jen do 70-80% a tvarila se tak ze ma jiz 95%+ (stejne jak to ted delaji u Modelu S 60 – ten se jeste ve 100% porad nabiji vykonem pres 30kW).
Já myslel že
Já myslel že nejelegantněji tuto podmínku měla obcházet právě výměna baterie? Vzhledem k tomu, že Elon ale s tímto projektem sekl tak myslím že tato podmínka prostě Elona netrápí. Jak již bylo řečeno současná technologie článků takovéto rychlodobíjení nedá ani náhodou.
Omlouvam se za uplne OT, ale
Omlouvam se za uplne OT, ale neni tu ani vzdalene vhodne aktivni vlakno (a hledat prispevek v buh vi kterem vlakne, ktery to pred par dny zminil, neni moc realne).
Tady je rozbor rozhodnuti ERU, podle vseho to zatim nema efekt zadne (ale dost mozna je to palebna priprava na nejaky dalsi krok)
https://vlkovobloguje.wordpress.com/2016/12/30/ohledne-dojeni-ovcanu-solarniky-nepodlehejme-panice-polemika-se-slimmem/
Zdroj: Konference HW news
Pokud vim tak u modelu S
Pokud vim tak u modelu S tuto podminku splnili postavenim jedne stanice na vymenu baterek – i kdyz nepouzitelnou a nevyuzivanou ( nebo se pletu )? Nebylo by jednoduzsi dokud to baterky v pohode nezvladnou jit stejnou cestou i u modelu 3 😉
Ano, s výměnou baterií u
Ano, s výměnou baterií u Modelu S se experimentovalo, ale ukázalo se to jako neprůchodné řešení.
no na 95 procent za 15 minut
no na 95 procent za 15 minut se nedostanou… 300km dojezdu je alespon 60KWh a na 95 procent za 15 min je to 4C konstant (240kW) a to by se ty baterky roztekly, na takoveto vykony je treba lipo.
Na 300 km dojezdu 60 kW fakt
Na 300 km dojezdu 60 kW fakt nepotřebujete. Viz ioniq, jehož velikost odpovídá zhruba modelu 3 a jezdí v průměru za 13 kW/100.
Ionik jezdi za 17 pri velmi
Ionik jezdi za 17 pri velmi uspornem zpusobu jizdy. 300 po meste mozna.
Ano, jak psal Josef. na
Ano, jak psal Josef. na 300km urcite 60kWh nepotrebujes. M3 ma mit min. 215mil = 346km a jak se vyjadrili lide ze samotne Tesly baterie bude mensi nez 60kWh. Cesta k 95% za 15min. je podle meho mit velkou baterii, ale vyuzitelnych nechat mnohem mene, aby se nabijeci krivka nedostala ze te „lienarni“ casti na „logaritmicke“ ke konci, jednoduse receno at se nemusi snizovat nabijeci proud po cas nabijeni.
jj, takhle to jiz delaji u
jj, takhle to jiz delaji u Modelu S 60 🙂
95% do auta za 15 minút
95% do auta za 15 minút nedostanú. Iba ak by to bola 100kWh batéria s vyuzitelnymi 50kWh.Ak výrobca da do auta 100kWh batériu a nechá nám použiteľných 50kWh tak áno potom môže ísť nabíjanie na 4C ale len v pomere k tým 50kWh. Myslím že na 300km je férové tvrdiť že auto potrebuje 50 a viac kWh.
A to na tech 9 kreditu
A to na tech 9 kreditu potrebuji 300 mil a ne 300km. Je to skoda, ale zlaty dul se nekona.
Uvažuji.
300 mil dojezd
Uvažuji.
300 mil dojezd bude asi EPA. Model 3 je menší a reálná spotřeba může být kolem 22 – 25kWh/100 mil. Takže EPA bude klíďo 20kWh/100 mil ?? Větší baterie softwarově omezená 100 kWh na 60kWh, by to na Superchargeru V2 mohla stihnou za 15 minut dobít. A nebo taky ne. 🙂
Model S P100D nebo časem bez „D“ má dojezd přes 300 mil +, takže stačí jenom obnovit a případně rozšířit možnost výměny baterek a tradá. 9 kreditů je doma. To, že to nikdo nebude užívat je věc jiná, ale ta možnost by tu byla (můžete, sice na jednom místě a draho, ale jde to). Je to obdoba vodíku, kdy sice auto splní všechno, ale vodíková čerpačka v nedohlednu (splněno, ale nidko to nikdy nepoužije).
ciste prakticky, neni tohle
ciste prakticky, neni tohle nejak omezene poctem tak jako federalni dotace na EV? protoze za par let by toto pravidlo mohlo znamenat ze nikdo nebude platit, a vsichni budou chtit penize za prodana EV, coz by ve finale dane staty USA polozilo 😀
jinak pokud ve 2 ctvrtleti ziskali na tech creditech 139 milionu dolaru, a 4 credity odpovidaji $20000, pak prodali/dodali za dane ctvrtleti jen 6950 Tesel, neni to nejak malo?
Podle posledniho odstavce
Podle posledniho odstavce (plati ostatni automobilky) by v takove pripade proste system ZEV kreditu prirozene vymrel, ne?
Dle mého to není málo,
Dle mého to není málo, protože je to jen za tzv. CARB státy v USA.
Jak píše anonym níže,
Jak píše anonym níže, platí to pouze pro Kalifornii a Connecticut, Maine, Maryland, Massachusetts, New Jersey, New York, Oregon, Rhode Island a Vermont.
No je to cele trochu
No je to cele trochu komplikovane, podle me je to trochu teoreticky vypocet, protoze pri masivnich dodavkach EV pujde cena kreditu dolu (jejich cena je dana tim, ze automobilky, ktere EV nedodavaji je musi kupovat aby splnili zakonne pozadavky).
ciste prakticky, neni tohle
ciste prakticky, neni tohle nejak omezene poctem tak jako federalni dotace na EV? protoze za par let by toto pravidlo mohlo znamenat ze nikdo nebude platit, a vsichni budou chtit penize za prodana EV, coz by ve finale dane staty USA polozilo 😀
Maly grammar nazi 🙂 —
Maly grammar nazi 🙂 — jeden z možných následků tohoto kroku. — nemelo by spis byt dusledku?
BTW. klidny a uspesny rok 2017 vsem
Následek a důsledek jsme
Následek a důsledek jsme prohodili a taktéž přejeme úspěšný rok 2017.
Uvahu chapu, ale nejsem si
Uvahu chapu, ale nejsem si jist jestli nahodou nemaji amici tech 9 kreditku vylucne uvedeno pro vodikova auta, takze paradoxne ikdyz to zvladne i EV tak tech 9 nedostane. Ale mozna kecam.
Ne, je to závislé pouze na
Ne, je to závislé pouze na schopnosti doplnit „palivo“ do 95 % během 15 minut.
Za tuto info moc děkuji. Je
Za tuto info moc děkuji. Je to další argument pro elektromobilitu. Hlavně aby toto pravidlo nezrušili, když se zjistí, že to má dopad na jiná vozidla než bylo plánováno.
Já jsem zas někde četl
Já jsem zas někde četl rozbor, že tato podmínka (dojezd+čas dobíjení) pro CARB kredity končí rokem 2017 nebo 2018 a pak bude platit úplně něco jiného? Tzn. že to s rychlodobíjením (Elonův tweet o Superchargeru v3) nemá vůbec nic společného. Myslím že Jolinar tu měl slušný přehled o těchto USA pobídkách?
O tom zatím nemáme
O tom zatím nemáme informace. Faktem je, že CARB se dlouhodobě snažil v Kalifornii spíš prosadit vodíkový pohon a nikdy se to nevyvedlo a vždy na úkor elektromobilů. Podrobnou vyhlídku ZEV kreditů na další rok lze pročíst zde.
Ok, tak tim lepe, snad to M3
Ok, tak tim lepe, snad to M3 stihne a trosku ostatni automobilky podoji.