Tesla otestovala co vydrží její úložiště Powerpack – zapálila ho

Jednou z hlavních předností nových českých baterií HE3DA, které se právě začaly vyrábět v Letňanech, má být jejich nehořlavost. Ono to ale ani s hořlavostí dnešních baterií není tak žhavé, jak se povídá. Důkaz místo slibů přinesla Tesla, když zapálila svůj Powerpack.

Požární test průmyslového energetického úložiště Tesla Powerpack prokázal, že velké nebezpečí nehrozí
foto: Tesla/NFPA/Electrek.co

Tesla Powerpack je průmyslová varianta domácího úložiště Tesla Powerwall s mnohem vyšší kapacitou a škálovatelností. Spoustu lidí dnes bohužel, i díky nešťastným případům hořících mobilních telefonů či hoverboardů, trápí hořlavost moderních baterií.

Trápilo to i americkou Národní protipožární asociace (NFPA). Chtěla vědět víc o tom co se stane, když náhodou nějaké energetické úložiště chytne. A Tesla přispěchala na pomoc. Nová generace Powerpacků je vlastně takový serverový rack, ve kterém je uloženo 16 samostatných úložných prvků.

Všechny prvky jsou vzájemně propojeny, ve dveřích racku je umístěno chlazení a navíc vede ze všech „výfuk“ ven. V každém prvku jsou dva moduly a celkem obsahuje asi 900 článků. To znamená asi 14 400 bateriových článků na jeden Powerpack s kapacitou 100 kWh.

Když odborníci z NFPA jeden z Powerpacků začali nepřiměřeně zahřívat, chladící systém se samozřejmě rozjel naplno a stanice indikovala, že se jeden z modulů přehřívá. Zhruba po půl hodině začal z jednotky vycházet kouř. Po jedenapůl hodině kouř zmizel.

Nic neexplodovalo a oheň na jednom z prvků se nerozšířil na další. Všech 15 ostatních úložných prvků fungovalo dál. Bylo ale potřeba otestovat i to, když Powerpack prostě chytne kvůli vnějším příčinám. Po zhruba dvou hodinách působení vnějšího ohně jsou slyšet explodující články uvnitř racku.

Samotný rack ale, ač hoří, neexploduje. Po téměř čtyřech hodinách Powerpack dohoří. Při testu se potvrdilo, že požár se z Powerpacku nešíří, nenastane obří exploze ani nic podobného.

38 Comments on “Tesla otestovala co vydrží její úložiště Powerpack – zapálila ho”

    1. Nevím, kde získáte 10-ti
      Nevím, kde získáte 10-ti denní převozní papírové značky.

      Lepší by bylo použít značky TM ZRZ, na které má jejich propůjčitel (prodejce vozidel v ČR) uzavřeno povinné ručení (mají běžnou zelenou kartu). K nim je potřeba ještě mít záznam o jízdě (tj. s uvedením typu vozidla, VIN kódem, datem a časem umístění značky na vozidlo, platný velký techničák a doklad o zakoupení vozidla (že nebylo ukradeno).

      Předem na VIN si můžete uzavřít havarijní pojistku u některé pojišťovny v ČR.

  1. u HE3DA jde spise o to ze
    u HE3DA jde spise o to ze nebude treba zadnych ochrannych prvku a slozitych racku s chladicim/hasicim systemem, proste se to nasklada do bezneho kontejneru vedle sebe a zapoji, vsimnete si ze kdekoliv se stavej powerpacky a nebo se ukazuji na vizkach, tak se stavej samostatne a s dostatecnyma rozestupama, nikdo je proste nestavi vedle sebe bez mezer

    z prezentaci HE3Da jsem pochopil ze budou delat i baterky na miru, takze zrejme pujde udelat i baterku ktera bude proste velka jako kontejner a nebude se plytvat mistem v meziprostoru jako kdyby se to skladalo z miliardy malych valecku

    Tesla proste sazi z velke casti i na design, ostatne Tesla je postavena z nejvetsi casti jen na brandu, neni v tomto odvetvi ani nejlevnejsi ani nejlepsi, je jen medialne nejznamejsi prave proto ze je to „automobilka“

      1. He3Da není víc, než
        He3Da není víc, než mediální bublina.
        Několikrát jsem volal panu Procházkovi a nabízel mu, že odkoupím prototyp na testování v záložním zdroji jakýkoli typ jeho akumulátoru. Vždy jsem se setkal výhradně s nezájmem. Prověřoval jsem též jeho patenty a rovněž jsem se blíže zajímal o použité materiály.
        Závěr je jednoznačný. Být investorem, nedal bych na tento projekt ani eurocent.

  2. 14 400 bateriových
    14 400 bateriových článků na jeden Powerpack s kapacitou 100 kWh?
    U TESLA S se tvrdilo že obsahuje 7104 jednotlivých článků (85kWh verze)http://www.hybrid.cz/tagy/li-ion-akumulatory
    Pro zvýšení životnosti snížili využitelnou kapacitu akumulátorových článků. Kolik bude předpokládaná životnost . Na
    http://www.ostrovni-elektrarny.cz/index.php?page=porovnani
    předpokládají u LiFeYPO až 20 let

    Technologie akumulátorů se zlepšuje. K fatální destrukci musí nastat několik extrémních událostí současně. (Proudové přetížení, Vysoká teplota, Mechanické namáhání )
    https://www.youtube.com/watch?v=UrT5MA_iTXs
    Pořád je to bezpečnější, než palivová nádrž naplněná výbušným palivem .

  3. Prave som dopisal komentar k
    Prave som dopisal komentar k predchadzajucemu clanku o bateriach HE3DA.
    Tolko ospevovana vlastnost pouziteho nanomaterialu, ze to nehori a clanok nevybuchuje alebo nehori pri prerazeni ci poskodeni podla mna pri konecnom vyuziti v praxi az taka dolezita nie je. A ako vidiet aj z tohoto videa, s tou nebezpecnostou dnesnych Li-ion clankov to take zle nie je, ako sa nam niektori (napr. aj p. Prochazka) snazia nahovorit. Za normalnych okolnosti maju Li-ion clanky elektronicku ochranu pred pretazenim a prehriatim, maju kopec zeleza okolo a navodit situaciu, aby Li-ion zacali horiet, su natolko extremne, ze v praxi ma tato vlastnost len maly vyznam a len u okrajovych typov pouziti. Ako napr. u lietadiel, tam si HE3DA predstavit viem, ale na druhej strane je pravda, ze u leteckej techniky je vaha klucova a to je zase vec, ktora clankom HE3DA chyba.

    1. Pan Procházka má
      Pan Procházka má pravdu.Přínos pro všechny. Akumulátor nemusí být na pohled poškozený, ale tepelně zdeformovaný separátor se okamžitě projeví na celkové kapacitě akumulátoru a zkrácené životnosti . Třeba modeláři, kteří své akumulátory extrémně namáhají Tyto tepelně odolnější články velmi ocení. Jestli keramický separátor v praxi obstojí a prokáže prodloužení životnosti. Tak to je vynález srovnatelný s http://www.odbornecasopisy.cz/elektro/clanek/nobelova-cena-za-fyziku-2014-objevitelum-diod-led–552

      1. az tak by som p. Prochazku
        az tak by som p. Prochazku do nebies nevynasal. To, ze vymenil klasicky plastovy separator (membranu) za nehorlavy z nanomaterialov, urcite neznamena taku revoluciu, ako vynalez LEDiek. Navyse HE3DA maju zhruba polovicnu gravitrometricku energiu ako dnes bezne dostupne litiove akumulatory, co ich dost znevyhodnuje. Podla mna sa revolucia nekona. Ani zdaleka.

  4. Myšlenka: Jestli ty
    Myšlenka: Jestli ty uvedené počty článků v Powerpacku sedí tak to vchází na energii cca 7Wh na článek, tedy cca 2000mAh. K takto malé kapacitě mi přijde nepraktické aby uvnitř byl použit nový formát 21700. Respektive by se tím přímo popřel hlavní přínos tohoto formátu a to že článků může být použito méně.

    Tipl bych si že tam jsou nakonec stejně použity pořád ty původní NCA články z Modelu S, které jsou cyklovány pouze do 60% DoD. Ostatně původní Powerwall také takto fungoval, v něm byly přímo použity dva kompletní moduly z Modelu S, tedy 2×444 článků s jmenovitou kapacitou 10,5kWh a z toho se využívalo také jen 60%DoD.

      1. Pravda na ten jsem
        Pravda na ten jsem pozapomněl. Ten Powerpack 2 na první pohled vypadá, že zachovali stejnou velikost modulů a zřejmě i počet článků. V tom případě to vychází na 4000mAh/14,58Wh. V této kapacitě již Panasonic 20700 nějaký ten pátek nabízí. A 21700 by s touto kapacitou také neměl mít problém.

        1. Tady je nějaké další
          Tady je nějaké další info:
          The thicker, longer 2170 — named for its approximate 21mm diameter and 70mm length — increases on the 18650’s energy density significantly. Where the 66cm3 volume of a 18650 translates into a maximum electric charge of around 3000mAh, the 97cm3 volume of a 2170 has been tested within the region of 5750-6000mAh, doubling the level of charge for a 50 per cent increase in volume. That’s a huge jump in energy density, and it’s what allows Tesla’s new Powerwall 2 battery pack to boast twice the energy despite being more compact than the original.
          The 2170 could massively boost the battery life of everything from laptops to electric cars. In a recent earnings call with Tesla company investors and analysts, Musk said that the 2170 had the best energy density of any currently produced battery cell

          1. Mě toto tvrzení zní jako
            Mě toto tvrzení zní jako popis laboratorního vzorku. Analogie k tomu co vypráví HE3DA o svých článcích. Nicméně v případě formátu 21700 nevidím problém deklarovaných hodnot dosáhnout jen tipuji, že to nebude dřív jak 2018.

            V současné době rovněž nevidím na trhu článek v novém formátu 20700 nebo 21700, který by se alespoň vzdáleně přiblížil těmto hodnotám (5750mAh). Běžně k dostání je stále pouze článek Panasonic 20700 s 4250mAh. Pak se už nějakou dobu mluví o článcích formátu 21700 od Samsungu s 4750mAh (běžně v prodeji je ale jen 21700 článek Samsung s 3750mAh) a nedávno jsem našel zmínku o článku Sony 21700 s kapacitou 5000mAh. Pokud mne ale nasměrujete na datasheet, nějaké testy či dokonce možnost jejich zakoupení budu vám vděčný.

            Jinak ten deklarovaný „huge jump in energy density“ lze prostou trojčlenkou vyčíslit na cca 10% proti článkům dostupným od léta roku 2015.

  5. Důkazem o hořlavosti
    Důkazem o hořlavosti baterií jsou nejen hořící baterie v mobilech, ale i hořící baterie v B787, které v jednom vypálily do trupu díru. Naštěstí zahoření baterií bylo v obou případech na zemi.
    O tom, že to byl velký problém, svědčí i uzemnění uvedeného typu letadla na dobu do dořešení celého problému s hořícími bateriemi.
    A proč asi jsou veškeré baterie nad danou kapacitu z letecké přepravy vyloučeny?
    Takže tak jednoduché to asi nebude, že?

Napsat komentář