Londýn už nebude kupovat dieselové autobusy

Sadiq Khan, nový labouristický londýnský starosta, pokračuje v politice zlepšování veřejné dopravy britské metropole. Od roku 2018 přestane do autobusové flotily kupovat nové čistě dieselové stroje. Všechny jednopodlažní autobusy pro centrum města budou bezemisní.

Vodíkové autobusy typu doubledecker místního výrobce Wrightbus začnou v Londýně v testovacím provozu jezdit už příští rok
foto: Wrightbus

Londýn letos hostil dvě velké události, kterými chtěl dát světu jasně najevo, že to se snižováním emisí myslí vážně. Odehrálo se tam finále šampionátu elektrických formulí Formula E a Shell Eco Marathon.

V metropoli už navíc jezdí přes sedmdesát bezemisních autobusů, především na elektřinu (včetně doubledeckerů), ale také na vodík. Britský výrobce Wrightbus navíc příští rok začne v Londýně testovat také vodíkový doubledecker.

„Chci, aby se z Londýna stal lídr v technologii vodíkových a elektrických autobusů,“ řekl k tomu doslova Sadiq Khan. Chce tím vyčistit „toxický“ vzduch ve městě a definitivně se tak zbavit dieselových autobusů. Chce proto spolupracovat jak s výrobci autobusů, tak dalšími městy.

53 Comments on “Londýn už nebude kupovat dieselové autobusy”

  1. Ropna mafie ma uz na kahanku
    Ropna mafie ma uz na kahanku a jeji agresivita se bude casem zvysovat. Kazdy usetreny litr nafty/benzinu je hodne boli. Neni to zadna kapka v mori. Pri dnesni nadprodukci je cena hodne nervozni. 2017 klesne diky novym EV spotreba jeste rychleji. Vsichni tezari to dobre vi a proto je celej ten vyprodej s ropou. Za par let tu cernou hmotu nikdo nebude nalevat do auta. Bohuzel chemicky prumysl to bude porad potrebovat.

              1. Nepotřebujete měnírny, DC
                Nepotřebujete měnírny, DC rozvody, četu pro údržbu trolejí, nestaráte se o desítky kilometrů trolejí, vzdušné výhybky, nemáte izolované úseky, které umí způsobit problémy, snadněji odkloníte v případě potřeby trasu, nebudujete speciální smyčky, nemusí se vyrábět speciální na vaši napěťovou soustavu a polaritu (napětí se dodnes mírně liší v jednotlivých provozech, u elektrobusů je to dáno firemním, nebo obecným standardem nabíjení). Výpadek proudu nezpůsobí okamžité zastavení dopravy. Bez problému objedete nepojízdné vozidlo, asi by se toho dalo najít více.

                Pokud to všechno máte, je otázka jestli nerozšířit trolejbusovou síť místo nákupu elektrobusů, ale pokud to nemáte, tak je asi lepší jít do elektrobusů.

                1. to je ciste jenom vas pocit.
                  to je ciste jenom vas pocit. nic vic.

                2. tak to kecáš hochu, to je
                  tak to kecáš hochu, to je i můj pocit. A těch pocitů v republice bude nejspíš víc, možná víc než těch tvých pocitů. Užs po ránu byl… ?? ;))

                3. jo jo, panove. jenze pocity
                  jo jo, panove. jenze pocity a fakta jsou dve ruzne veci. … byl. proc? vy snad ne?

                4. treba ta, ze nidko z nas
                  treba ta, ze nidko z nas tady skutecne nevi, co je lepsi.

                5. Nejde o „pocit“ jde o
                  Nejde o „pocit“ jde o zkreslená data ve prospěch toho, co chci prosadit.
                  Porovnávání instalovaného výkonu FVE se skutečným výkonem.
                  Měření spotřeby u phev tak, že elektřinu vůbec nezapočítám.
                  Počítání u EV s elektřinou, kterou mám zadarmo, nebo jsem ji zaplatil jinak.
                  Největší problém je, že se do provozních nákladů EV nepočítají náklady na novou baterii, protože její skutečnou životnost zatím nikdo nezná.
                  Samozřejmě kromě těch, kteří věří pohádkám, že baterie u Tesly má po 800tis km 90% kapacitu.

                6. A co se týče těch
                  A co se týče těch trolejbusů vs. bateriobusů, dočetl jsem se, že trolejbus, pouze vozidlo je skutečně dražší než elektrobus, který obsahuje naprosto totéž a navíc má baterku, která stojí ještě jednou tolik a je o pár tun těžší, takže potřebuje i jinak dimenzovaný podvozek. To vše vypovídá o zkreslených datech a naprosto iracionálním trhu, který si zájmové skupiny upravují k obrazu svému.

                7. Je hezké, jak se stále
                  Je hezké, jak se stále sám ubezpečujete, že nejlepší je dýzlák a vše ostatní je meganásobně dražší. Jak to s oblibou dělají zájmové skupiny k obrazu svému na zkreslených datech. Čím a jak ohodnotíte mé zdraví, čistý vzduch a ticho bez vibrací?

                8. Baterie se samozreme testuji
                  Baterie se samozreme testuji a jejich zivotnost se simuluje. Z toho potom vyplyvaji i ruzne garance, ktere nasledne vyrobce muze poskytnout nebo se planuje vyroba nahradnich dilu, uzaviraji se smlouvy s dodavateli, planuji investice do vyvoje atd. Tzn tyto simulace jsou velmi verohodne.
                  Osobne mam zkusenost se stavemm baterii v ev po 12ti a 5ti letech. Rozhodne u noveho ev nemusim pocitat s vymenou aku.

                9. Já mám taky podobné
                  Já mám taky podobné pobyty 🙂

                  Ale samozřejmě to není jen pocit, ale normální selský rozum a kalkulačka.

                  Bavíme se tu o provozních nákladech!

                  Trolejbus je sám o sobě elektrobus.
                  Tj. Elektrobus, který má v sobě baterie má jasně a neodiskutovatlne menší provozní náklady právě o provoz a údržbu trolejove sítě! Sorry, sídle nabíječka, neboli zásuvka do elektrické sítě je mnohonásobně na provoz levnější!

                  Jestli tohle někdo zpochybňuje tak by si měl vyměnit tu velkou šedou hmotu v hlavě.
                  Nebo se zeptat žáka základní školy.

                10. provozni naklady mozna mozna
                  provozni naklady mozna mozna zak zakladni tridy spocita. porizovaci naklady a amortizace, to uz je vyssi divci 😉

                11. Pocit, že se nemusí
                  Pocit, že se nemusí dělat, troleje, nemusí se udržovat, nemáte měnírny?

            1. U vodíkového bych
              U vodíkového bych počítal tak dvou až čtyřnásobek.
              U bateriového asi míň.
              Musíš spočítat všechny náklady.
              A taky si uvědom, že hromadnou dopravu provozuje stát, potažmo město, takže daň z nafty, která tvoří převážnou část ceny vlastně zaplatí sám sobě.

              1. Obec a stat jsou uplne
                Obec a stat jsou uplne odlisne subjekty tzn, pokud neco obec plati statu, rozhodne to neplati sama sobe. Provozni naklady vodikoveho busu budou vyssi jak disel, pokud se zapocita vse tzn i distribuce, cerpani a skladovani vodiku. Provoz baterioveho busu bude mit min polovicni naklady s vyssi porizovaci ceno tzn investice se vyplati a vrati do cca 5-ti let.

      1. Lol tys tak naivní, tam i
        Lol tys tak naivní, tam i když náhodou vyhraješ volby tak se spolu sčuchnou naprostý nepřátelé a vyšoupnou tě z vedení radnice jen aby si mohli toho medvěda naporcovat sami a neutek jim ani halíř. :))) Vyhraný volby sou ti k prdu. Je to banda prohnilejch gaunerů, který udělaj cokoliv jen aby zůstali u koryta.
        Tam zloděj křičí chyťte zloděje, lhář obviňuje lháře ze lži a největší korupčník a lhář tunelář Bém stále bezostyšně dává rozhovory v televizi jako by se nechumelilo.

          1. Jo jdi do toho. Všichni se
            Jo jdi do toho. Všichni se furt smali Cibulkovi až zjistili, že to je ještě horší než řikal.

            Vždycky mě vytočí když vidím černokošilatýho komouše Dolejše jak porád dává rozumy v televizi i když je natočeno jak si hrabivě chtěl vzít úplatek pár milionků od „majitele herny“.
            Včera zas byl v ČT24 >:(((

      1. K tomu clanku patri este
        K tomu clanku patri este tento pamflet z nazorovo sprazneneho dennika:
        komentare.sme.sk/c/20414213/z-bratislavy-putinovi-s-laskou.html

        To nie je nahoda ale cielena politicka kampan proti nakupu.

        Inak, Bratislava nakupila aj elektricky a riesi rozsirovanie elektrickovej trate. A ak dobre viem, tak tie nejazdia na naftu.

          1. Ano, CNG je lepsie ako
            Ano, CNG je lepsie ako nafta. Len su s nim zle skusenosti v Bratislave. Akosi casto horia tie autobusy. Naposledy pred mesiacom.

            Nemam presne cisla ale zda sa mi, ze za posledne 4 roky to boli asi 4.
            Toto moze byt dovod preferencie nafty pred CNG.

            A elektina ? Sam by som bol rad, keby ich bolo par. Lenze ako sa realne pozeram tak ako ekonom by som radsej pockal. Tato technologia je prave vo vyvojovej faze, ceny pojdu nizsie, dojazd sa dufam zdvihne a doba nabijania a necinnosti elektrobusov sa skrati. A potom sa do toho da ist.

            Dopravny podnik v Bratislave ma asi 400 autobusov, takze rocne musi kupit par desiatok novych. Za 2 roky bude musiet kupovat dalsie. A tam mozu uz byt aj elektrobusy. Lepsie a lacnejsie.

            Chcel som len poukazat na kopu nezmyslov ktore sa objavili v tom clanku a rovnake v dalsom. Jednoducho niekto bojuje akymikolvek spsobmi.

          1. Vždycky mne udivuji lidi co
            Vždycky mne udivuji lidi co by chtěli všechno hned.

            Představují si to jak Hurvinek válku.
            Myslite že se tolik baterek vyrobí přes noc?

            Myslíte že se všechny auta co jsou na světě vyrobili za den? Nebo že ty milióny telefonu, televizí se vyrobili za 1 den?

            Je i malému dítěti jasné, že to bude pár let trvat.

            Al někteří koukám ještě neodrostli ze školky.

            1. me zase udivuje vase
              me zase udivuje vase nadseni. a hrdost na to, ze jste absolvoval zakladni skolni dochazku. kdyz tesla dokonci svoji gigafactrory, kterou krvopotne postavila i s lg i s nevim kym, bude svetova kapacita na pul milionu tesla vozidel. rocne se proda 100 milionu vozidel. trojclenkou dojdete k tomu, kolik by bylo potreba takovych gf aby byla pokryta rocni produkce. nemluvim o tom, kde vsude by se baterky hodili i mimo aplikace v doprave. takze razem pochopite, ze rozhodne nejsem nekdo, kdo chce vsechno hned. ale proste vidim, ze na baterky jen tak lehce vsichni jezdit nebudeme.

              1. To je zajimave, ze jiz dnes
                To je zajimave, ze jiz dnes i bes GigaFactory každý kdo má zájem jezdit v autě na baterky na ně jezdí. Ještě dlouhou dobu bude většina lidí uvažovat zpátečnicky a budou kupovat ropamobily, to je přirozené. Rozhodně zítra nebude potřeba baterek na sto milionů aut.

                1. Logika k tomu ze ide o
                  Logika k tomu ze ide o spiatocnicke uvazovanie je konkretne aka ? o ekologiu nejde, o cenu nejde, o komfort nejde, o CO2 nejde, o podporu predaja nejde, bev boli skor ako spalovacie, zazihove, … zdroje energie to nemeni, stale sa pouziju najlacnejsie vytazitelne ci uz mobilne alebo stacionarne na vyrobu podruznych surovin, elektriny, .. jedine co ma napada je pomýlená politicka agenda, napr. ze arabom nedame zarobit, co sa prechodom na BEV samozreme vobec neovplivnuje a potom este velmi dlhodobý pohlad, vycerpania ropy, co ma jeden drobny nedostatok, doposial nebolo dokazane ze je fosilna, su nejake protipozorovania (samodoplnanie vrtov od spodu), ine dovody jej vzniku z komplexnejsich procesov kde flora a fauna minulosti je len jeden z moznych vstupov a podobne. Aby to bolo vycerpavajuce, neekologicke a ekologicke uvazovanie je iba politicke pomenovanie skupin pohladov ktore s ne/poskodzovanim nemaju ziaden suvis (krehkost planety sa pecenuje, nevadi jej ani naraz planetkov, opat sa zotavi ak obsahje dost vody a je vo vhodnom pasme, zivot detto). Co sa ludi existencie týka, nie je dovod – iba ich/nasa vlastna namyslenost dolezitosti, ktora je nedolezita. Skuste si pozriet kolko jadrovych testov ludia doposial v akom rozsahu urobili, kolko stroncia /podobne vapniku v kostiach, preto rakovina/ do hodilo do prirody, a ziadna eko katastrofa, radiosmrtelna atmosfera prosto nic.. sa nedeje. Narast ochoreni sa nespravodlivo prisudzuje tomu kto s tym ma najmenej, osobnej doprave, to je politicke rozhodnutie.

                2. naprosty souhlas. na druhe
                  naprosty souhlas. na druhe strane kde doprava opravdu vadi jsou mesta. tam uz ale davno meli existovat nizkoemisni pripadne bezemisni zony. at se kazdy zaridi. moznosti ma dost.

                3. Ja jsem ale komentoval
                  Ja jsem ale komentoval názor ze mame nedostatek baterii, nic jiného. A logika spatecnictvi je konkretne taka, ze znam několik lidi, co mi tvrdi, ze by si nikdy nekoupily mycku na nadobi, protože je to zbytecne drahe a stejne to neumyje nadobi tak, jako on v ruce a ještě to trva dve hodiny. A samozrejme vsichni, co mycku na nadobi mame vime, ze je to nesmysl a ze mycka je skvela vec. A taky znam spoustu lidi(tech je bohužel vetsi procento) co si nedokazi představit ze by jezdili na elektrinu a mají spoustu podobne smysluplných argumentu jako odpurci mycek na nadobi. A opet my, co na elektrinu každý den jezdime vime, ze sou to jen nesmysly. Ted uz jde jen o to, ze tady v cechach pak clovek nevi, jestli tomu doopravdy veri, anebo jsou to jen takove ty kecy, aby jejich TDI oktavka působila min trapne.

                4. umyvacku riadu mam.. aj
                  umyvacku riadu mam.. aj robovysavac 😀 ale proti BEV hra cena ak budem ignorovat dojazd. Legislativne nie si zbaveny povinnych prehliadok a inych povinnosti… Vlastne ked tak nad tym uvazujem, znacne zhovadena sloboda bola uz aj pre cyklistov a podobne, pomali sa uz nemas na com a kde slobodne pohybovat, to som ale odbocil.

                  Podla mna chyba hlavne zakonna sloboda, nedavat vsetko do zakonov, uvolnit oprate.

                  Priklad, mam benzinove auto jeho predajna bazarova cena cca 2500-5000 Eur. Funguje, to staci, benzin mesacne 60 az 120 Eur. Zaokruhlime to na krasnych 150 Eur.

                  videl som vypredaj BEV uz od 10 000 pri C zero, 15 000 pri e-up a 25 000 Eur pri Leaf, KIA EV. Nove IONIQ 32 000 Eur s vybavenim. Tak pocitajme C ZERO 5,5 roka benzinu, e-up 8,3 roka benzinu.

                  Uz teraz mam benzin len 3-4 roky , prisaham ze neviem presne 😀 a svrbi ma na riti ze mi je uz okukane. Myslim ze s C ZERO by ma to mrzelo hodne 😀 po 2 rokoch.

                  Ten benzin by sa musel neopravitelne pokazit alebo jeho oprava by musela byt strasne draha a stale by som nemal dorieseny dlhy dojazd, a ze ho vazne potrebujem.

                  Jedine co je spiatocnicke my vychadza su tie BEV auta v ponuke.

                5. Ja mam dve elektricke auta.
                  Ja mam dve elektricke auta. Drive jsme mel naklady na palivo cca 380 eur/mesic. Ted mam cca 46 eur/mesic a to s osobakem se mi zvednul najezd 2x. U dodavky jsem mel dřív servisni naklady 0,017 eur/km, ted mam 0,0019. Uz nemusim platit silnicni dan. Este se mi nestalo ze by auto mělo poruchu.
                  Ponuka BEV není takova jako by mohla byt, ale na to automobilky prijdou, ze zaspaly dobu a ze prodeje fosilů to nezachrání. Mimochodem ion se da sehnat od 7000 eur, leafa s 29tkm jsem kupoval pro svagra za 12900. Kdo je zvykly na mensi komfort, proc by si nemohl koupit berlingo za 2300-3000 EUR? To je furt dojezd, dojezd… Ja najezdim 70.000 km rocne a s dojezdem nemam problém.

Napsat komentář