Elon Musk: našim bateriím by se mělo říkat spíš ‚nikl-grafitové‘

JB Straubel a Elon Musk se zhruba v polovině roku vyjádřili k oblíbené problematice „nedostatek lithia“. Upozornili, že jejich baterie obsahují pouze asi 2 % lithia a výslednou cenu mnohem víc určují nikl a grafit.

Podívejte se na žebříček největších producentů lithia (2014)
foto: Worldatlas.com

Otázka dostupnosti lithia, měkkého lehkého kovu, trápí řadu insiderů. Mnozí dokonce pochybují, že světové zásoby a těžba lithia bude dostatečná k tomu, aby Elon Musk a Tesla mohli naplnit své velkolepé plány na výrobu stovek tisíc elektromobilů ročně v gigatovárně.

Aby tyto obavy rozptýlili, rozhodli se Elon Musk a technický šéf Tesla Motors JB Straubel už v polovině roku přiblížit technické detaily skladby jejich baterií. Upozornili, že by se jim spíš než „lithium-iontové“ mělo říkat „nikl-grafitové“.

Katoda baterie je totiž z niklu a anoda z grafitu. Ve výsledku obsahuje baterie pouze asi 2 % lithia. Anoda průměrně tvoří asi 30 % ceny baterie a ta je z 50 % tvořena grafitem. Katoda tvoří 40 % výsledné ceny baterie a lithium tvoří 50 % katody.

Jenže jakkoliv se Musk a jeho parta mohou snažit obavy o nedostatek lithia rozptýlit, faktem je, že jeho ceny dlouhodobě jdou výrazně nahoru. Největším producentem je Austrálie (13 400 tun), Chile (12 900 tun), Argentina (3800 tun).

Většina produkce z Austrálie dnes směřuje do Číny, kde poptávka po lithiu extrémně stoupá. Mimo jiné i díky rostoucí produkci elektromobilů a zejména elektrických autobusů s obřími bateriemi (až 324 kWh).

Na druhou stranu je lithium zatím stále poměrně málo globálně obchodovanou komoditou. Tesla prá spolupracuje s celou řadou firem zabývajících se extrakcí a zpracováním lithia, od nejmenších start-upů po velké korporace. Řada firem už ohlásila plány na výrazné zvyšování těžby.

Musk a Straubel ale nechtěně poukázali na důležitost grafitu. Jeho největším producentem je Čína (780 000 tun, 66 % světové produkce). Druhá Indie má roční produkci 170 000 tun, třetí Brazílie 80 000 tun. Využívá se při výrobě oceli, která ale momentálně zažívá spíše úpadek a s ní i klesají i ceny grafitu.

33 Comments on “Elon Musk: našim bateriím by se mělo říkat spíš ‚nikl-grafitové‘”

    1. Stačí zblbnout parser tím
      Stačí zblbnout parser tím že se dá pryč www a první tečku.

      Problém superkondenzátorů je ten že se stále spoléhají jen an povrchový naboj, dielektrikum a elektrolyt. Všechno jsou to příliš velké struktury. Průlom skladování příjde až v moment kdy budeme sto levně vytvořit strukturu schopnou vydržet napětí desítek až stovek voltů při síle dielektrika a elektrod v desítkách nanometrů. Ještě větší by nastal kdyby se podařilo využít přímo každého jednoho atomu a změnit mu počet elektronů byť jen o jeden.

      1. Jooo, vyhradne obnovitelnou?
        Jooo, vyhradne obnovitelnou? To maji pred nabijeckou nejakej filtr co jim zaridi elektriku s vetrniku neco jako se v mionulosti prodavalo v rakousku na atomovou elektriku 😀
        Chlape co se naucit jak funguji distribucni site elektricke energie nez zacnas psat, ze spousta tesel jede na obnovitelnou…

Napsat komentář