JB Straubel a Elon Musk se zhruba v polovině roku vyjádřili k oblíbené problematice „nedostatek lithia“. Upozornili, že jejich baterie obsahují pouze asi 2 % lithia a výslednou cenu mnohem víc určují nikl a grafit.
Otázka dostupnosti lithia, měkkého lehkého kovu, trápí řadu insiderů. Mnozí dokonce pochybují, že světové zásoby a těžba lithia bude dostatečná k tomu, aby Elon Musk a Tesla mohli naplnit své velkolepé plány na výrobu stovek tisíc elektromobilů ročně v gigatovárně.
Aby tyto obavy rozptýlili, rozhodli se Elon Musk a technický šéf Tesla Motors JB Straubel už v polovině roku přiblížit technické detaily skladby jejich baterií. Upozornili, že by se jim spíš než „lithium-iontové“ mělo říkat „nikl-grafitové“.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Nový zdroj vzácného lithia? Asteroidy!
Lithia je dostatek, tvrdí vědci z Fordu a Michiganské univerzity
Katoda baterie je totiž z niklu a anoda z grafitu. Ve výsledku obsahuje baterie pouze asi 2 % lithia. Anoda průměrně tvoří asi 30 % ceny baterie a ta je z 50 % tvořena grafitem. Katoda tvoří 40 % výsledné ceny baterie a lithium tvoří 50 % katody.
Jenže jakkoliv se Musk a jeho parta mohou snažit obavy o nedostatek lithia rozptýlit, faktem je, že jeho ceny dlouhodobě jdou výrazně nahoru. Největším producentem je Austrálie (13 400 tun), Chile (12 900 tun), Argentina (3800 tun).
Většina produkce z Austrálie dnes směřuje do Číny, kde poptávka po lithiu extrémně stoupá. Mimo jiné i díky rostoucí produkci elektromobilů a zejména elektrických autobusů s obřími bateriemi (až 324 kWh).
Na druhou stranu je lithium zatím stále poměrně málo globálně obchodovanou komoditou. Tesla prá spolupracuje s celou řadou firem zabývajících se extrakcí a zpracováním lithia, od nejmenších start-upů po velké korporace. Řada firem už ohlásila plány na výrazné zvyšování těžby.
Musk a Straubel ale nechtěně poukázali na důležitost grafitu. Jeho největším producentem je Čína (780 000 tun, 66 % světové produkce). Druhá Indie má roční produkci 170 000 tun, třetí Brazílie 80 000 tun. Využívá se při výrobě oceli, která ale momentálně zažívá spíše úpadek a s ní i klesají i ceny grafitu.
Mohli by zacit spise: „Nasim
Mohli by zacit spise: „Nasim bateriim by se melo rikat Panasonic“ 😀
Pak bys musel přejmenovat
Pak bys musel přejmenovat Chevrolet Bolt na LG Bolt. Tam je od LG veškerá elektro výzbroj.
Baterie je technoligický
Baterie je technoligický celek od firmy Tesla složený z Panasonic článků. Způsob jakým to dali dohromady a jak to funguje je určující.
A BMW i3-i8 na Samsung i3- Samsung i8 jenže už se vyrábí
A BMW i3-i8 na Samsung i3- Samsung i8 jenže už se vyrábí Samsung i8 Digital Camera
https://www.youtube.com/watch?v=H8cJvP_5aEc
Zapomeňte na baterie,
Zapomeňte na baterie, budoucnost je primárně ve struktuře – v nanomateriálech, ne v chemických formulích.
w w w . s u p e r c a p a c i t o r m a t e r i a l s . c o m (sorry, nemám registraci, abych mohl dávat odkazy)
Příliš vzdálená
Příliš vzdálená budoucnost. Asi jako jaderná fúze.
všetkomohlo byť, aj
všetkomohlo byť, aj beztriedna spoločnosť, aj poručíme vetru , aj odstránenie peňazí, aj … ale regan UZBROJIL socblok a ten sa rozsypal. ostali už iba spomienky na KOMUNÁLNE BYTY (v luxusnej výbave napr. seriál priatelia) … všetko sme mali SĽÚBENÉ.
sorry ale gůgl na ctrl+c/v
sorry ale gůgl na ctrl+c/v nežere ;( Když chceš dávat odkazy jako neregistrovaný, tak ODMAŽ http://www. a VLOŽ supercapacitormaterials.com/
PS: s 30ti dilítama to je jinak nabudku ;))
Jo ja ve nano technologiich
Jo ja ve nano technologiich take vidim budoucnost.Nakonec se najde diky teto technologii nejaky palivovy clanek ktery udela revoluci v energetice a bude po baterkach vodiku i rope co vime potencial je obrovskej.
Stačí zblbnout parser tím
Stačí zblbnout parser tím že se dá pryč www a první tečku.
Problém superkondenzátorů je ten že se stále spoléhají jen an povrchový naboj, dielektrikum a elektrolyt. Všechno jsou to příliš velké struktury. Průlom skladování příjde až v moment kdy budeme sto levně vytvořit strukturu schopnou vydržet napětí desítek až stovek voltů při síle dielektrika a elektrod v desítkách nanometrů. Ještě větší by nastal kdyby se podařilo využít přímo každého jednoho atomu a změnit mu počet elektronů byť jen o jeden.
No, jsem opravdu velice
No, jsem opravdu velice zvědav, jak se se vzrůstající poptávkou komodit bude vyvíjet cena akumulátorů. Spíš bych tipoval, že směrem nahoru.
Vidis, a proto ne kazdy muze
Vidis, a proto ne kazdy muze delat analytika.
18650 už podražili? 🙂
18650 už podražili? 🙂
přesně, ty by ses jako
přesně, ty by ses jako analytik neuživil 😀
Možná půjdou baterie
Možná půjdou baterie cenou dolů.
http://energia.dennikn.sk/dolezite/elektrina-a-elektromobilita/brusel-pokutoval-vyrobcov-bateriek-za-kartel/22128/
V baterce Tesly je cca 6,7
V baterce Tesly je cca 6,7 kg lithia. Ve starým Leafu cca 4 kg.
Daleko zajímavější je
Daleko zajímavější je tohle info o waporvare baterky HE3DA
solarninovinky.cz/?zpravy/2016120502/19-12-2016-he3da-zahajuje-vyrobu-revolucnich-akumulatoru#.WE8D3vnhBPZ
A jak je na tom to Žaludovo
A jak je na tom to Žaludovo baterkový waporvare?
http://www.dotyk.cz/publicistika/muz-na-baterky-zeleny-byznys-exsefa-ceskych-drah-petra-zaludy-20160728.html
Máte tam oba špatně w a
Máte tam oba špatně w a v, je to vaporware.
Skočte se tam někdo
Skočte se tam někdo zeptat:
Olife Source a.s.
Lazarská 11/6, Praha 2, 120 00 (vchod z ulice Omladinářů)
Tel.: +420 225 341 000, Mob.: +420 731 149 061
miroslav.vejman[a]olife-energy.com
http://www.olife-energy.com
Kupodivu Fordu a
Kupodivu Fordu a Michiganský universitě připadaj zásoby lithia dostatečný. Prej to bude stačit až na 90 let.
http://www.ns.umich.edu/new/releases/8500-university-of-michigan-and-ford-researchers-see-plentiful-lithium-resources-for-electric-vehicles
Takže když se to vezme
Takže když se to vezme kolem a kolem, tak baterky Tesly obsahují docela dost uhlí 😀
To my taky 🙂
To my taky 🙂
fosily ještě víc 😉
jinak
fosily ještě víc 😉
jinak spousta Tesel neobsahuje téměř žádné uhlí, je nabíjeno výhradně obnovitelnou energií, drahý ubohý lháři 🙂
Jooo, vyhradne obnovitelnou?
Jooo, vyhradne obnovitelnou? To maji pred nabijeckou nejakej filtr co jim zaridi elektriku s vetrniku neco jako se v mionulosti prodavalo v rakousku na atomovou elektriku 😀
Chlape co se naucit jak funguji distribucni site elektricke energie nez zacnas psat, ze spousta tesel jede na obnovitelnou…
mozečku ubohý, stále
mozečku ubohý, stále nechápeš, že fosily mají mnohem větší dopad na život kolem nás, že? 🙂
1) těžba ropy
2) zpracování ropy
3) distribuce ropy
…
?
Ja som myslel, že to
?
Ja som myslel, že to myslí ako vtip.
Jo, byl to vtip. Grafit
Jo, byl to vtip. Grafit není uhlí. Ale jenja je mimoň.
mimoňu, ty moc diskuse
mimoňu, ty moc diskuse nezvládáš, co, jen zbytečně bleješ 🙂
Úpadek výroby oceli?
Úpadek výroby oceli? Nebyla nedávno Čína tak velkým producentem že se jim nedalo nijak konkurovat a ceny letěly dolů globálně? Myslím že se plánoval nějaký limit na export
ekonom.ihned.cz/c1-65428710-c
ekonom.ihned.cz/c1-65428710-cina-zaplavuje-svet-levnou-oceli-schyluje-se-k-dalsi-obchodni-valce
Právě kvůli tomu chce
Právě kvůli tomu chce čínská vláda výrobu snížit. Také kvůli znečištění prostředí.
Cinska vlada vyrobu oceli
Cinska vlada vyrobu oceli masivne dotuje. Doporucuji cinsky dokument Under dome nebo tak nejak. Je na Youtube v originale s anglickymi titulky. Je to spolecne s nekvalitnimi palivy pricinou silene spatneho ovzdusi.