Nikola One: americký vodíkový truck s 320kWh baterií představen

Sliby amerického start-upu Nikola Motors o obřím hybridním trucku s pohonem na CNG vypadaly jako typický „vaporware“. Teď ho ale firma konečně ukázala, i když v menší obměně.

Těžko odhadovat, jak nakonec projekt Nikola Motors dopadne. Zatím to vypadá na až příliš ambiciózní plány.
foto: Nikola Motors

Nikola One je typický americký truck třídy 8. Namísto původně slibované kombinace baterie a stlačeného zemního plynu () ovšem využívá kombinaci baterie a vodíku. Díky tomu slibuje dojezd 1280 km až 1920 km na jedno naplnění. Ekvivalentní spotřeba trucku je 15 l/100 km.

Nákladní auto je vybaveno 320kWh li-ion baterií (!) a sadou vodíkových palivových článků. Výkon je asi 1000 koní. Problém je, že ani v , ani ve zbytku světa zatím neexistuje příliš mnoho vodíkových plnících stanic.

Nikola Motors chce proto s jejich výstavbou doma v USA začít od roku 2018. Celkem jich má být 300 a první mají být v provozu už v roce 2019. Vlastně by mělo jít o podobnou síť jako Tesla Supercharger, jen s řádově vyššími náklady na výstavbu.

Kde na to firma vezme ale Trevor Milton, šéf firmy, zatím neřekl. Možná z nájemného, které budou zájemci o vodíkový truck Nikola One platit. To se má pohybovat mezi $5000 až $7000/měs.

Zároveň je tu ještě plánovaná investice $1 mld. do výstavby vlastní továrny na výrobu vodíkových náklaďáků. Ta má mít kapacitu až 50 000 strojů ročně a bližšího oznámení bychom se měli dočkat příští rok.

Mezitím prvních 5000 kamionů vyrobí známá společnost Fitzgerald. Nikola Motors tvrdí, že už obdržela objednávky v hodnotě $4 mld. Prakticky nikdo tomu ale nevěří.

Nikola Motor Company

53 Comments on “Nikola One: americký vodíkový truck s 320kWh baterií představen”

  1. Tolik tomu nerozumím, ale
    Tolik tomu nerozumím, ale co jsem pochytil zde v diskuzích o vodíku, tak velkým kamenem úrazu budou dostatečné objemy zásobování vodíkem a taky objemové možnosti jeho skladování.
    Dokázal by někdo rozebrat jaká logistická šarády na provozovatele Nikola tahačů čeká ohledně plynulého doplňování zásob vodíkem. Co jsem tak pochopil, tak i objemy stávajících čerpacích stanic pro osobáky vystačí jen na pár aut, což vzhledem k jejich mizivému počtu zatím nevadí, ale s větší počtem aut pak už nastává problém. Stejně tak by vystačili na pár aut i uvažované mobilní vodíkově stanice, čili by je čekalo nekonečné pendlování nebo vytvoření velmi husté sítě výrobníků vodíku.

    Další věc jak jsem pochopil, tak Nikola tahače a náklaďáky nebudou na prodej, ale k pronájmu či jako rozvoz na zakázku. Zřejmě kůli šílené ceně za každé auto.

    Mimomchodem ten ohromnej trak s olbřímí vodíkovou tlakovou nádobou s tlakem 800 barů, pohybující se všude po silnicích a městech mě docela děsí.

  2. No, amerika narozdíl od
    No, amerika narozdíl od Evropy většinu objemu nákladní přepravy tlačí po železnici. Větší vzdálenosti a větší objemy. Většinu sítí maj dodnes neeletrifikovanou. Všechno tahaj disel-elektrik lokomotivy. Nafta je tam tak levná že se to prostě nevyplatí elektrifikovat a udržovat na odlehlých místech.
    Takže tenhle projekt je v současné době naprosto mimo mísu. Z logiky věci první budou města a jejich hromadná přeprava, pak lokální přeprava a nakonci někdy dálková.

    1. elektrifikace se v USA
      elektrifikace se v USA nevyplati hlavne z toho pohledu ze maji double stack kontejnerovou prepravu (dva kontejnery nasobe) a nektere vagony na jine zbozi jsou tim padem take delane vyssi, takze troleje by museli bejt temer 2x vejs nez je mame treba v Evrope, neumim si predstavit jak silene dlouhej pantograf by na masine musel bejt, v nekterych mistech by ani elektrifikace bejt nemohla protoze by se tam jiz ani nevesela, treba v tunelech nebo pod mosty

  3. Tenhle Nikola je
    Tenhle Nikola je zpolitizovaná záležitost myslím, založená na velkohubě. Záleží jak se z vošingtonu zatroubí soudruzi ;)) Každopádně tudle vodíkovku bych nechtěl na silnici potkávat

    PS: co je to ten ekvivalent 15 litru dízlsraček na 100 km?? To je hodně nebo málo ksakru 🙂

  4. Vy chytráci, co nadáváte
    Vy chytráci, co nadáváte na všechno, co není čistý elektromobil.

    Ukažte se. Pro potřeby nákladní silniční dopravy je třeba náklaďák, který uveze minimálně 45tun s nosností 24tun s dojezdem minimálně 500km a tankovacím časem pod 15 minut.

    Ukažte mi čistý elektromobil, který toto dokáže a nebo si svoje chytré řečičky nechte pro sebe.

    Hlavně že všichni chcete mít plné obchody, všichni chcete mít co na sebe, nejlépe aby to nic nestálo. Ale když už se někdo o něco pokouší, máte akorát plnou pusu řečí, jak to stojí za hovno a je to k ničemu.

    Tak šup, sypte tady ty návrhy, které by byly produkce schopné, teď z fleku, s infrastrukturou, kterou teď Evropa má. Žádné kdyby a co by. To co je teď.
    (Magoři)

      1. S vodíkem
        S vodíkem nesouhlasím.
        Troleje? Otázka, zdali by ji využívaly i ostatní. Myslím, že v tom by budoucnost mohla být. I kdyby to měly být pouze části, které budou dobýjet baterky.
        CNG? Určitě ne. Benziňáky pro náklaďáky nejsou vyvinuty. Bohužel. Spotřeba a výkon je naprosto v pytli, společně s tankováním několika stovek kg CNG zabírá nezkutečný čas. 🙁

            1. Pletete jablka s
              Pletete jablka s hruškama.
              Na plyn (cng nebo lpg) může běžet pouze zážehový motor.
              Dieselgas je jen přidávání plynu do sání u dieselu pro lepší spalování nafty.
              Autobusy na CNG mají dnes motory speciálně vyvinuté pro plyn, vyrábí to např. Tedom.
              Je více výrobců velkých zážehových motorů na CNG. Viděl jsem v chodu dvanáctiválec o výkonu 5MW v kogenerační jednotce.
              Doby, kdy se předělávaly Avie z dieselu na zážehové přidáním zapalování a škrtící klapky jsou pryč.

              1. Nedělejte ze mě vola 😀
                Nedělejte ze mě vola 😀

                Zážehový je pořád zážehový.

                Na co je mi motor, který žere 35 kg CNG, když do toho samého stroje na ten samý výkon se dělá diesel se spotřebou 25 litrů nafty. Při dnešních cenách … mno, řekl bych, že je to to samé. A u tahače je to to samé. Tahač Iveco plně naložený s návěsem papá 40kg CNG / 100km. Ten samý tahač od Mercedesu jede za 25litrů nafty. Počítat umíme snad všichni.

                1. Nezaměřujte se pouze na
                  Nezaměřujte se pouze na cenu. Co třeba emise? Závislost na jedné surovině? Využití ropy v jiných oborech?
                  Za mně radši ve městě bus se spotřebou 40 kg CNG neř 25 l nafty.

                2. Určitě lidé žijící
                  Určitě lidé žijící kolem dopravních tepen by s vámi souhlasili, stejně jako by řekli: „Proč když tady jezdí autobus co dvě minuty tady nejsou troleje a nejezdí zde trolejbusy.“

                  Sám jsem byl svědkem, kdy řidič autobusu na CNG přerušoval plnění u firemní plničky, protože už odstál 45tku a musel jet zaparkovat kvůli výkonu.

                  Je tu spoustu věcí, nejenom emise, které zde hrají roli. Ale taktéž zákony ohledně pauz, výkonů a podobně. A jakmile bude diesel srovnatelný s CNG, nikdo do CNG nepůjde. Zahraniční „trucky“ i „busy“ se vám na CNG vybodnou, když budou tankovat do plna víc jak půl hodiny co 200km.

                  Pokud někdo hledá alternativu, musí ji hledat, tak, aby byla reálná k danému trhu.

                  Povím příklad. Vezl jsem expres zásilku Hodonín-Sylt. 1200km jedna cesta, 2400km obě cesty. Tankova jsem musel co 350km, když jsem tomu přidal i 300km. Spěchalo to. Plnění Passata 21kg je tak na 5 minut. Spočítejte si, kolik času jsem promarnil na této cestě. Byl to test, nějak jsem to zvládl, ale nedovedu si představit toto dělat každý týden, co jezdíme s Diesely. A v Německu je CNG dražší než Diesel. Tzn: Naprosto k ničemu.

                  Podívejte s na porovnání paliv ve SWE a D případně CZ. S dodávkou ujedu na nádrž 1600km, s tou samou na CNG 400km.Ve SWE stojí KG cng 46kč. S mou dodávkou jsem dojel z hranic CZ do SWE a zpět do Rostocku a ještě mi zbylo, dotankoval jsem 30 litrů a byl jsem doma.

                  Nezaměřujte se na cenu? Víte kolik stojí výměna oleje u busu nebo kamionu? Kamion jezdí po 120 ti tis, bus po 30ti. 4x více zaplatím jenom na výměně oleje.

                  Sorry, nic moc.
                  U osobáku mi to vychází lépe, u dodávky jsem u CNG v minusu a bus … nebýt emisních norem, nikdo by o zážehový motor už kvůli spotřebě neškytl.

                3. Plne súhlasím, kvôli cene
                  Plne súhlasím, kvôli cene sa CNG extra neoplatí. Nech som to skúšal prerátať akokoľvek, na stlačenie CNG je potrebnej toľko elektriny, že to je už lepšie jazdiť rovno na elektrinu.

                  … len tie dojazdy 🙂

                4. To je ten problém: energie
                  To je ten problém: energie na stlačování. Energie, dodaná pro stlačení se nakonec promění v teplo. Takže plnička by měla být napojena na komplex obytných budov, kde by např. ohřívala TUV.
                  V autě by se naopak kromě spalování plynu měla využívat i mechanická energie stlačeného plynu a místo redukčního ventilu používat turbína, ohřívaná odpadním teplem motoru, z které by se získalo pár procent energie zpět.

                5. Trochu to zkrátím:
                  1) To

                  Trochu to zkrátím:
                  1) To je problém řidiče nebo provozovatele. Za to nemůže CNG. Neznám podrobnosti. Jestli si pořídili nizkotlakou plničku a očekávají od ní výkony vysokotlaké nebo podcenili velikost zásobníku, nevím… Ale to není problém CNG.
                  2) Zahraniční trucky mě netrápí, ty nejezdí centry měst. Busy jsou v pohodě, už jsou dneska města, kde busy v MHD jezdí na CNG a žádný problém tam není.
                  3) CNG není všespásné (stejně jako EV). Pokud jezdíte denně 1200, proč byste si pořizoval CNG? Jste masochista?
                  4) Příliš se zaměřujete na cenu. Viz ostatní parametry, které jsem zmínil v předchozím příspěvku.
                  5) Já netvrdím, že CNG je všespásný lék pro všechny situace.

                6. Mistře, uff. Teď
                  Mistře, uff. Teď přemýšlím, jestli jste opravdu takový blb nebo to na nás hrajete. Nebo o CNG vůbec nic nevíte.
                  1)Pokud jedu dálku a musím tankovat mimo základnu kde mám případně nějaké zásobníky, vždy mě bude omezovat čas.
                  2) Zahraniční trucky vás netrápí? Pak jste naprostý ignorant. Projíždí kolem skoro každého města a přes spoustu vesnic. A kde ne, výsledek zavane vítr. Účinek je skoro stejný.
                  3) bez komentáře když nevíte, o čem je řeč.
                  4) Cena je základní komoditou dnešního světa. Těžko mi stát odpustí daně, když nebudu vypouštět cng a co mi dá jako slevu na silniční dani, to většinou ušetřím na palivu, takže pro mě nezajímavé. Vše je o ceně. Naprosto vše. A jestli ne, běžte si kupovat rohlíky k sousedce mání za 10Kč kus a říkejte, že se málo zaměřujete na cenu.

                7. Vzhledem k tomu, že
                  Vzhledem k tomu, že nehodláte diskutovat ve slušnosti a napádáte mě osobními invektivy, tak toto je poslední má odpověď, s hulvátem nemá význam diskutovat.
                  Ad 1) Tak si nekoupíte CNG. Opakuji se, ale CNG není všespásné řešení. Já to netvrdím a ani netvrdil.
                  Ad 2) Nechci hodlat řešit veškeré problémy lidstva. Ale také nechci rezignovat na řešení lokálních problémů, když nemohu vyřešit ty globální. Tak jako mne netrápí emise lodí na moři, tak mne netrápí používání nafty v přeshraniční nákladní dopravě. Ty jezdí především mimo města – po dálnicích a po obchvatech. Samozřejmě netvrdím, že nejsou města, kde tranzit jde skrz centrum. Ale to je spíše neschopnost toto města vybudovat obchvat. Mě by zatím stačilo, pokud by se podařilo vymítit naftu z pohonů dopravních prostředků ve městech. Třeba tím, že busy MHD budou jezdit na CNG. Až vyřešíme toto, pak se můžeme podívat na přeshraniční dopravu nebo i ty lodě.
                  Ad 3) Jen komentujte. Já tvrdím, že CNG není všespásné. Když prý nevím o čem je řeč, chcete snad naznačit opak, že CNG je všespásné? Jezdil jsem CNG Octávkou, využívám služeb taxislužby jezdící na CNG (mající vlastní plničku), takže s řidiči si o tom dost povídám, co bych o tom měl vědět více? Postavit si vlastní přestavbu, abych věděl o čem je řeč a mohl s Vámi diskutovat?
                  Ad 4) Cena je základní komoditou dnešního světa. To já nepopírám a ani jsem netvrdil nic jiného. Ale tvrdit, že to co je ekologické, musí být levné, je naprostý nesmysl. Pokud by to tomu tak bylo, tak dnešní auta nemají katalyzátory, místo plynu/elektřiny budeme pálit uhelné kaly a nemáme čističky vod, protože je to dražší řešení než to neřešit. Takže budu ze svých daní radši připlácet na provoz CNG busů v centru města než přispívat na jejich naftu. A pokud si opravdu myslíte, že cena je vše, tak než půjdete k doktorovi, tak se nechte radši zastřelit, protože jedna kulka je levnější než Vaše léčba. 🙂

                  BTW, máte úžasnou schopnost reagovat na něco, co jsem netvrdil. 🙂

                  Howgh.

                8. +1
                  A pokud si opravdu

                  +1

                  A pokud si opravdu myslíte, že cena je vše, tak než půjdete k doktorovi, tak se nechte radši zastřelit, protože jedna kulka je levnější než Vaše léčba. :-))

                  Z jiného úhlu pohledu. Kdyby to udělal každý, kdo pak bude platit daně?? Kdyby se každý daňový poplatník zastřelil, bylo by to levné pro zdravotní pojišťovnu, ale drahé pro stát. A doktoři nebudou mít co žr…t? Vlastně by se to nevyplatilo ani té pojišťovně. Přišla by o budoucí příjmy.

                  Z dlouhodobého hlediska se budeme muset obejít i bez CNG.
                  Dnes vozíme zboží z druhé strany světa. Přijde doba, kdy bude levnější si to vyrobit doma. Svět kamionové a kontajnerové dopravy se omezí na nezbytně nutné věci. Nevěřím, že někdy za 100let budeme vozit trička a boty z Číny, Vietnamu. Bude prostě levnější je vyrobit v Evropě. K tomu jednou dospějeme. Výrobci aut už to dnes vědí, že je levnější vybudovat pobočku někde v místě prodeje, než tahat auta z druhé strany světa.
                  Přijdou na to i výrobci v jiných oborech.
                  V ČR můžeme dospět jednou k tomu, že si tu začneme pěstovat pomeranče, protože to bude levnější, než je vozit za Španělska. Připadá Vám to jako hloupá myšlenka??
                  To že si to dnes nedovedeme představit, neznamená, že to nemůže existovat.

                9. S velkými stroji nemám
                  S velkými stroji nemám velké osobní zkušenosti, ale pokud to porovnáme s osobákem a trojčlenkou si to přepočítáte. Na první pohled 25l nafty bude odpovídat spíše 22kg CNG. Pokud samozřejmě bude motor správně navržen a k tomu správná převodovka.
                  Osobák velikosti Fabie:
                  Benzin 5l/100 x 31Kč = 155
                  Nafta 4l/100 x 30 Kč = 120
                  LPG 6l/100 x 12Kč = 72
                  CNG 3,5kg/100 x 25Kč = 87,5
                  Takže finanční úspora CNG i LPG oproti naftě je a hlavně především CNG vychází lépe emisema. Neprodukuje NOx a a k dosažení Euro 6 nepotřebuje milion kurvítek, který provoz neskutečně prodraží.

                10. Osobák nafta vs CNG je
                  Osobák nafta vs CNG je nespočené. Při rozumné jízdě. Bohužel vyšší rychlosti nedělají zážehovým motorům ohledně spotřeby dobře.
                  Ale Octavia 4 dospělý + dítě a plný kufr při 130ti na tempomat 3,8kg cng. Nafta to samé 5,5litru. Umím počítat.

                  Ale už těch velkých aut je to v pytli. Je třeba větší síla a tu zážehové motory neumí, pokud je extrémě nepřeturbíte, což se jim u kamionu a busu zatím extra nepovedlo. A bavím se jenom o dálkách (podnikám v dálkové přepravě). MHD je naprosto něco jiného, kor s vlastní plničkou.

                11. Chtěl jsem napsat jako
                  Chtěl jsem napsat jako doplnění úvahu Diesel vs. zážehový, ale předběhl jste mě reakcí, tak odpovídám.
                  Doufám, že nás tady elektromagoři neukamenujou za rozebírání spalovacích motorů.
                  Před pár lety jsem měl na dovolené v Řecku půjčený Nissan Primastar (Opel movano, Renault Trafic).
                  Dvoulitr benzín atmosférický 80 KW. Plně naložený. To auto nejelo. Hlavně jsem byl zvyklý na své HDI, které při všech otáčkách na sešlápnutí plynu vystřelilo. Od té doby jsem měl názor, že zážehový motor do velkého, těžkého auta nepatří.
                  Teď mám Toyotu Previi 2,4 VVTI 115 KW (samozřejmě na LPG), Chvilku mi trvalo, než jsem se z turbodieselu zase naučil řadit, ale neměnil bych. I s plně naloženým přívěsem jede. Když potřebuju výkon, musím prostě podřadit a vytočit motor.
                  Dá-li se zážehový motor do těžkého trucku, musí být správně navržený, správně dimenzovaný, zpřevodovaný a v případě manuální převodovky i správně vychovaný řidič. Pak ten poměr spotřeb bude korespondovat s tím osobákem. Pokud bude jako hybrid s elektromotorem a vyrovnávacím akumulátorem, může dosahovat ještě lepších výsledků.

      2. CNG = výbuch passatu na Svitavsku 2016 + problémy CNG dovoz
        CNG = výbuch passatu na Svitavsku 2016 + problémy CNG dovoz a těžba.

        nejde zatrolejovat celou planetu

        Lion = výkon X

        H se dá výrábět přímo na čerpacích stanicích. a v budoucnu ji bude mít doma každá rodina spojenou s kogenerační stanici.

  5. Jen trošku nevidím důvod
    Jen trošku nevidím důvod proč si ho pořizovat. Výhodou elektromobilů jsou nízké náklady vs. horší možnosti nabíjení, výhodou CNG/LPG … jsou nižší náklady – lepší infrastruktura. Zde vidím jen vyšší náklady (výroba vodíku není levná záležitost) a v současné době žádná infrastruktura. Něco mi uniká?

  6. To ze firma obdrzela
    To ze firma obdrzela objednavky hodnote 4 miliardy $ jeste neznamena ze ma ty 4 miliardy na uctu… Ja tomu docela verim ze o ten jejich nakladak muze byt zajem.

    Tesla na Model 3 obdrzela objednavky v hodnote 16 miliard dolaru, ale vratne zalohy tvori pouze 400 milionu dolaru.

  7. vase odmitani vseho, co neni
    vase odmitani vseho, co neni cisty elektromobil, je citit ve vsech vasich clancich, nicmene talhe firma je opravdu podivna. uz jenom nazev. nekdo si vybuduje image se jmenem tesla, tak se prizivime a nazveme si firmu nikola. uz jenom z nazvu mi vyplyva,ze bych do tyhle firmy neinvestoval ani korunu.

    1. Nikola se hlavne musi
      Nikola se hlavne musi pokusit zmenit mysleni spolecnosti ktere by si takovej nakaldak pripadne i objednali, male spedice na takovej experiment mit nebudou a vetsi spedice zase nekupuji hned tak nejaky kousek, ale treba na 1-3 mesice si nejdrive truck nechaji pujcit aby si overili ze splni jejich ocekavani nez jich nasledne nekolik objednaji

      prozatim tomu taky moc neverim, nabouchat jinej pohon na truck je v USA relativne snadne, jsou tam primo firmy co se zabejvaj jen vyvojem univerzalnich podvozku pro trucky a slo tedy poridit nejaky takovy podvozek a opravdu predstavit funkcni prototyp vcetne pohonu, to co jsem videl v te prezentaci byla dle me jen nefukncni maketa, dle me nemaj hotovej ani interier ktery je viditelne jen rendrem na vsech prezentacich

      1. Podívej se i na ty ostatní
        Podívej se i na ty ostatní videa je tam jakýsi interier, který rozhodně zatím nemá olbřímí 21″ obražofku. Pak i detaily náprav, trochu i elektromotory a jiné věci. Bába v tom druhém videu říká že je to plně funkční tahač. Mno, tak uvěříme teprve až to někde aspoň předvedou na nějaký tý jimi proklamovaný dlouhý trase.

Napsat komentář