V únoru 2017 se bude konat veletrh SIMA, kde se představí novinky ze světa zemědělské techniky. John Deere například ukáže první vysoce výkonný elektrický traktor zapadající do konceptu „Zemědělství 4.0“.
foto: John Deere
autor: Milan Jedlička
Už nyní byly některé stroje, které budou na veletrhu SIMA 2017 k vidění, oceněny cenami Sima Innovation Awards 2017. Zvláštní uznání získal právě první vysoce výkonný elektrický traktor, který představí firma John Deere.
Traktor nese označení SESAM (Sustainable Energy Supply for Agricultural Machinery). John Deere tak představuje první elektrotraktor, který nabízí vlastnosti a funkčnost jako „klasické“ dieselové traktory, avšak poskytuje výhody elektřiny.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Představujeme hybridní traktor Multi Tool Trac
Robotický traktor jako z Terminátora chce změnit zemědělství
Firma John Deere totiž vidí v traktoru SESAM klíčový prvek své vize v budoucnosti a energeticky autonomních traktorů. Výhoda traktoru SESAM není jen v mimořádné účinnosti, ale také v jeho možném použití v zemědělském podniku vyrábějící energii z obnovitelných zdrojů.
Traktor disponuje baterkou o velké kapacitě. Firma představila funkční prototyp, který je postaven na základě traktoru řady 6R vyráběného v Mannheimu. Prototyp vyvine výkon 130 kW.
Traktor je osazen dvěma nezávislými elektromotory a přenosem výkonu DirectDrive. Při standardním provozu funguje pouze jeden elektromotor, v případě náročnějších operací se připojí druhý motor.
Traktor neprodukuje žádné emise a prakticky ani žádný hluk, což je výhoda při práci v noci nebo v blízkosti obydlených oblastí. V současné době, při plném nabití baterie, je traktor schopen pracovat čtyři hodiny.
Pokud by byl využit v dopravě, dojezd činí 55 km. Nabíjení trvá tři hodiny. Životnost baterií je přibližně 3100 nabíjecích cyklů. John Deere není žádným nováčkem v hledání alternativních zdrojů energie pro pohon.
V minulosti byl oceněn za traktor, který byl schopný jezdit na čistý rostlinný olej. Dále získal ocenění za BatteryBoost, což je přídavný elektromotor, například k pohonu návěsů.
Tracteur SESAM John Deere –
Tracteur SESAM John Deere – Présentation
Tak John Deer je svetovy
Tak John Deer je svetovy vyrobce a pro spuostu mensich zemedelcu po celem svete a s ruznym uplatnenim muze byt prinosem. Ale jako vzdy je otazka cena, z druhe ruky si ho ztm neporidime 🙂
Konečně plnohodnotný ET –
Konečně plnohodnotný ET – za mě palec nahoru.
Ale 4 hodiny práce nebo 55km dojezd – to mi nějak nesedí….
Pokud je traktor schopný 4h práce, tak by měl ujet alespoň 80-100km – prům. rychlost cca 20-30km/h, při použití v dopravě předpokládám na běžné komunikaci.
Porovnáváte
Porovnáváte neporovnatelné. Nepíše se tam ani při jaké činnosti vydrží 4 hodiny (orba, podrývání? – Energeticky náročné práce nebo setí? – Energeticky méně náročná práce). Není tam zmínka ani zda je dojezd brán, že už tahá nějaký návěs? Ani při jakých otáčkách jezdí. Takže to takhle počítat opravdu nemůžete…
tak proto to tam snad píšu
tak proto to tam snad píšu
Vy ale ve svém příspěvku
Vy ale ve svém příspěvku píšete, že to u traktorů odpadá, to je ale blbost, což dokazuje můj příspěvek.
co píšu, že u traktorů
co píšu, že u traktorů odpadá ??
Zbynku, pán neznámí měl
Zbynku, pán neznámí měl asi na mysli můj příspěvek niže o tom jak u traktorů odpadá řešení skvělé aerodynamiky a nízké váhy…
V tom videu zminuji 130kWh
V tom videu zminuji 130kWh baterii (cca 1:35) a vykon 400PS (cca 1:52, tohle je v clanku spatne), takze 4h (ve videu rika 3-5, cca 3:12) v zaprahu jsou podle me dost fikce. Mozna tak, kdyz to ponese nejaky lehky postrikovac, rotacku nebo tak neco. Urcite ne s osmiradlickovym pluhem… 🙂
video jsem si poslechl a
video jsem si poslechl a máte pravdu. Dle uvedených parametrů to bude tak 1,5h práce a těch cca 50km jízdy
Podle mě je to v článku
Podle mě je to v článku dobře. Cituji z oficiálního franzouzského zdroje John Deere – Ce prototype, conçu sur le châssis des tracteurs 6R de Mannheim, développe une puissance de 130kW.
Divím se, že to tu už
Divím se, že to tu už není dávno. U elektro traktorů odpadá 1) aerodynamika, ta má význam až u vozidla dosahujícího nad 70kmh, když se odpor vzduchu vyrovnává valivému odporu a začíná převažovat aeorodynamický odpor vzduchu. A který traktor jde více než 70kmh? A 2) váha. Vozidlo nemusí být co nejlehčí jako u aut. Často naopak, čím těžší traktor tím lepší.
V 70tých letech byly v Americe populární elektrické malotraktory Elec-Trak od GE. Ale tak jako GE zabil auto EV1, tak před tím zabil elektrický tracktor. Někteří nadšenci jich ale opravují a jezdí na nich dosud.
myelec-traks.com
Elektricky zahradni
Elektricky zahradni trakturek je take muj sen. Az pujde muj Peugeot Ion do duchodu, prestavim vse na sekacku. Na muj travnik 7000m2 to bude pecka. Dnes mam jeden benzinovy a druhy naftovy traktor. Ale porad to neni ono.
Akumulátorové sekání je
Akumulátorové sekání je lahoda.
na Slovensku sa vyraba (doma svojpomocne) elektricky
na Slovensku sa vyraba (doma svojpomocne) elektricky malotraktor
http://www.etraktor.sk/
zakladna cena podla tohto clanku je okolo 5.600 eur
http://www.chovatelahospodar.sk/clanok/na-slovensku-vyvinuli-elektro-traktor-153
Odpověď je jednoduchá a
Odpověď je jednoduchá a je v článku, a to jsou hodnoty – výdrž a dojezd, který je fatální u traktoru. Elektro traktor bohužel nemá v zemědělství zatím budoucnost, až budou baterie o větší kapacitě, budiž. Smysl aktuálně mají traktory na pohon viz. rostlinného oleje, plynu atd. To je nyní budoucnost. Takový traktor již existuje a několik dalších jich bylo už představeno.
A to, co píšete je z části pravda právě i u traktorů…. Dnes traktory dosahují rychlosti i nad 70 km/h, dokážou i uhánět v pohodě 80 km/h – viz. Fastrac od JCB. Čím těžší traktor, tím lépe? Právě, tím více energie potřebuje k pohybu a přepočítám tahově náročnou práci – vydrží pouhé 4 hodiny…
Zjavne v tom nemáte
Zjavne v tom nemáte dostatočný prehľad. 130 kW výkon traktora je bežne využiteľný. Ak by takýto traktor mal pracovať na 8 hod. smene, tak by potreboval 1040 kWh energie + rezerva na dojazd + rezerva na starnutie batérie. Takže sa dostávame do násobkov cien traktorov iba pri započítaní ceny batérie. Žiaľ..
Napríklad v mojom okolí na jeseň bežne fungujú traktory v 24 hod. prevádzke celú jeseň. Tzn. ~11 hod. orie, za hodinu dotankuje, vymení sa smena a traktor pokračuje. A takto v pohode cca 6-8 týždňov v kuse.
Toto žiaľ aktuálne žiadny elektrotraktor konkurencieschopne nezvládne.
… a to všetko píšem ako fanda 😉
Ano. Žial to žiadny
Ano. Žial to žiadny dnešný elektro-traktor nezvládne.
Čo ešte na elektro-autách ľudkovia vyzdvihujú a mohlo by byť pozitívom aj u elektro-traktorov aj keĎ majú malý dojazd?
Tichý chod? Hluk spalovacieho traktora asi pestovaným rastlinám nevadí.
Silný krútiaci moment od nulových otáčok? To sa na traktoroch zíde.
Nulový smrad? To by už pri eko-bio-natur pestovaní plodín mohlo hrať významnú rolu aj napriek nízkemu dojazu.
Ináč ľúbia sa mi viacej tie elektrické záhradné malo-traktory od GE Elek-Trak ako dnešné veľko-tonážne traktory.
Silný krútiaci moment od
Silný krútiaci moment od nulových otáčok – to (alespon starsi, v nicem novem jsem nesedel) traktory diky naftaku a zprevodovani vpodstate taky maji; samotny traktor nebyl problem rozjet na petku (bez redukce:)) bez pridani plynu.
Tichý chod je jednoznačně
Tichý chod je jednoznačně plus. Hluk spalovacího traktoru s přehledem udělá řádný kravál v jinak tiché krajině nejen okolo bydlícím lidem, ale i zvěři. Že rostliny také preferují klid, o tom asi žádná, ostatně zkuste si pěstovat kytku před věčně hrajícím reproduktorem. Lahůdka je to třeba u nás v tichém zimním ránu, kdy do čerstvě zasněženého lánu kukuřice, co je tam ponechána na silážování, vjede mohutný traktor se sekací soupravou a drandí tam celý den. A druhý den se přesune v údolí na protější pole. A za 3-4 dny je hotovo. Pak nastoupí kolega, aby zbytky zaoral. A za 3-4 dny je hotovo. To je lahoda, poslouchat celé dny ten silný dýzl, odrážející se celým údolím…..