Šéf hulínské EVC GROUP se ohlíží za 10 lety existence firmy a hovoří o plánech do příštích let

Díky šikovnosti a odvaze českých hlav měli naši čtenáři během posledních 10 let možnost sledovat rozvoj elektromobility nejen v zahraničí, ale též u českých firem. Jednou z nich je hulínská EVC GROUP, s jejímž jednatelem panem, Tomášem Čudrnákem, vám přinášíme rozhovor.

Ing. Martin Solař a Bc. Miroslav Svačina (zleva) pózují u projektu přestavby ŠKODA SuperEl spolu s předsedou Asociace elektromobilního průmyslu (ASEP) Ing. Jaromírem Marušincem (zcela vpravo). EVC mezi lety 2007-2011 vyslalo na cesty v ČR a v Evropě na dvě desítky přestaveb nových vozidel ŠKODA a obnovení baterií stávajících elektromobilů.
foto: EVC Group

Pane Čudrnáku, jak byste zhodnotil vývoj ve Vaší firmě za posledních 10 let?

Tomáš Čudrnák (T.Č.): Za uplynulých 10 let se nám podařilo dosáhnout řady technických a následně i obchodních úspěchů. Ale ještě cennější je poučení z projektů, které úspěšné nebyly. V tuto chvíli už tušíme, kterým směrem se může malá firma zaměřená na elektromobilitu ubírat. Hlavně ale víme, kterým směrem se ubírat nemůže.

Jak hodnotíte současný rozvoj elektromobility ve světě?

T.Č.: Asi nikomu nemohlo uniknout, že po několika vlnách vzestupu a následného pádu zažívá elektromobilita v posledních letech setrvalý vzestup. Naše společnost dokáže doplnit chybějící dílky do elektromobilní skládačky dodávkou malých až středních sérii. Zatímco např. pro automobilku je dodávka desítek až stovek kusů nezajímavá a pro společnosti zaměřené čistě na vývoj zase příliš velká, pro naši společnost jsou podobné série ideální. Nabízíme přitom řešení na míru, zákazníkovi proto odpadá problém s řešením kompetenčních sporů mezi subdodavateli.

EVC Group se podílela na vývoji pohonu a trakční baterie projektu VŠB TÚ vozidle StudentCar SCX

foto: StudentCar

Čím se EVC GROUP v současnosti zabývá?

T.Č.: Zatímco na počátku jsme hodně sázeli na individuální přestavby vozidel soukromníků, někdy po roce 2011 jsme tuto cestu začali opouštět. Výroba se v EVC nyní orientuje dvěma směry: prvním je výroba a integrace jednotlivých částí trakčního pohonu a trakčních baterií – mezi největší odběratele patří například plzeňská ŠKODA ELECTRIC (trakční baterie s vysokou hustotou energie pro elektrobusy PERUN a pojezdy trolejbusů), SOR Libchavy (trakční baterie elektrobusů) nebo slovenská Voltia (e-Jumpery s výměnnou baterií, čtenářům asi více známé pod dřívějším názvem GreenWay Operator). Druhým směrem je výroba hotových vozidel – midibusů a elektrických dodávek, ke kterým jsme podle potřeby schopni dodat speciální druhy nabíječek. Účastníme se i V&V projektů, jako například nedávná spolupráce na vývoji pohonu sportovního elektromobilu StudentCar se studenty VŠB.

 Zbrusu nový 12m elektrobus výrobce SOR Libchavy obsahuje baterii od EVC GROUP nové koncepce

Zbrusu nový 12m elektrobus výrobce SOR Libchavy obsahuje baterii od EVC GROUP nové koncepce
foto: EVC Group

Kusovým přestavbám vozidel se spalovacím motorem je tedy nadobro konec?

T.Č.: Období soukromých přestaveb je již „naštěstí“ za námi. Říkám to s úlevou proto, že vozidla vznikala ve složitém období po hospodářské krizi a mnoho projektů bylo navíc ztíženo nereálnými očekáváními. Přestože hospodářství v EU opět roste a s tím i kupní síla, představy zákazníků jsou nereálné – typická je poptávka na úpravu Superbu nebo Loganu na dojezd >300 km/nabití za cenu do 200-300 tisíc. Tolik nestojí ani nás nákup samotných bateriových článků, natož kvalitní elektromotor, řídící jednotka a čas na zprovoznění veškeré palubní elektroniky. Navíc, zákazníci si dnes mohou vybírat z řady zajímavých sériových elektromobilů, do toho vzniká i trh ojetin – za cenu přestavby onoho Superbu si dnes soukromník může v Německu pořídit ojetou Teslu S 80 s veškerým infotainmentem okolo. Přesto přestavby jako takové nezatracujeme, smysl nám dávají nyní zejména užitková vozidla a autobusy. Nabídka velkých výrobců je zde jednak stále omezená, naše nabídka škálovat baterii podle konkrétních požadavků zákazníka může pomoci vzniknout v malé a střední sérii jinak nerealizovatelnému projektu. To stejné bude platit do budoucna i v případě repasí.

Může se dnes provoz elektromobilu vyplácet už bez dotací?

T.Č.: V některých případech už ano, příkladem jsou na jaro 2017 připravované e-dodávky EVC J39/J51. V otevřených kalkulacích, které prezentujeme na konferencích, vycházíme z reálných dat provozu flotily elektrických jumperů ve slovensko-rakouském projektu GreenWay/Voltia. Těchto vozidel jsme vyrobili přes 25 kusů, nejstarší z nich mají nyní najeto přes 200 000 km v náročném služebním provozu. Potvrdilo se, že nižší celkové náklady provozování (Total Cost of Ownership, TCO) elektrických dodávek oproti naftovým netvoří pouze rozdíl v nákladech na pohonné hmoty, ale též úspory na náhradních dílech a servisu. Rozpočteno do 5 let reálných >200km denních nájezdů lze u některých variant EVC J39/J51 vyšší pořizovací investici umořit i bez vnějších dotací! Samozřejmě ale vítáme peněžní podporu jednotlivých ministerstev na pořízení elektromobilů. V případě užitkového Jumperu může obec nebo obcí zřizovaná organizace získat 500 tis. Kč vstupní dotaci. Díky tomu lze velmi rychle dostat ekonomiku provozu do černých čísel i tam, kde se v pracovních dnech najede <100 km. EVC koncipovalo a v průběhu 3 let dodalo do slovenského projektu GreenWay/Voltia

EVC koncipovalo a v průběhu 3 let dodalo do slovenského projektu GreenWay/Voltia přes 25 bateriových dodávek s výměnnou baterií. Na obrázku ukázka ruční výměny trakční baterie, existuje též plně automatická verze. Dodávky EVC J39/J51 chystané do výroby na jaře 2017 nebudou mít díky baterii v podlaze přepravní kapacitu omezenou.
foto: EVC Group

Můžete elektrické dodávky EVC J39/J51 nějak představit?

T.Č.: V druhém kvartále příštího roku uvedeme na trh modely EVC J39/J51, které budou vycházet ze zkušeností výroby a provozu dodávek pro Voltii. Trakční baterie z tužkových článků EVC 18650/2.0, nově umístěná v podlaze a lá Tesla, umožní využít celý prostor pro posádku nebo náklad. Zajímavá bude zejména osobní verze (kategorie M1), v níž si podle potřeby budete moci vyjmutím potřebného počtu sedadel zvolit správná poměr přepravy lidí i nákladu.

Nové elektrické dodávky EVC J39/J51 budou mít baterii v podlaze, podle potřeby vozidlo uveze 6-9 cestujících

Nové elektrické dodávky EVC J39/J51 budou mít baterii v podlaze, podle potřeby vozidlo uveze 6-9 cestujících
foto: EVC Group

Budete s EVC J39/J51 schopni konkurovat ultra levným elektrickým dodávkám Deutsche Post nebo nedávno představenému Volkswagen e-Crafter?

T.Č.: Popořadě – dodávky StreetCar, nyní vyráběné pod Deutsche Post, se proslavily zejména díky oznámené cílové ceně 135 000 Kč. Podle našich informací přímo od výrobce se však tato částka váže ke staršímu univerzitnímu projektu dvojmístné e-buginy, na které se pouze podíleli někteří pracovníci nyní pracující ve StreetCaru. Pokud se tato „poštovní“ dodávka bude prodávat ven, její cena by se na volném trhu měla pohybovat okolo 30 000 €, což je spíše konkurence pro Nissan eNV200. Naše J39/J51 jsou v kategorii 2,5-3,5t, nabídnou tedy více prostoru a jsou tím pádem i cenově výše.

Co se týče VW e-Crafteru, je to vůz kategorie N2, cílí tak na profesionální flotily, protože s běžnými papíry na auto si jej na rozdíl od naší dodávky nezařídíte. A pokud ano, na rozdíl od našich 130 km/h bude podle oficiálních informací e-Crafter zatím omezen na nejvyšší rychlost 80 km/h.

EVC Group logo

foto: EVC Group

Minulost a současnost jsme probrali, kam EVC míří do dalších 10 let?

T.Č.: Budeme se snažit dále rozvíjet výsledky dlouhodobého testování baterií různých výrobců. Málokdo ví, že u nás již 6 let cyklujeme 0-100 % kapacity články většiny světových výrobců. Cílem je ověřit si oficiální data výrobců, ale také se podívat na životnost článků po pádu za 80 % původní kapacity, kdy může taková baterie stále dobře sloužit. V kombinaci s naším 10 let vyvíjeným vlastním řízením baterie (BMS) tak držíme know-how v tom, jak baterii pro novou aplikaci koncipovat a třeba ušetřit vstupní náklady. Zvažujeme nabízet repase baterií různým sériovým elektromobilům, což automobilky v současnosti nechtějí řešit. A pokud o tom otevřeně uvažují, uvažované ceny za takovou sadu jakoukoliv myšlenku na prodloužení životnosti vozidla v očích zákazníků pohřbí. Další nástavbou na zkušenosti s bateriemi je plánovaná výroba systémových baterií pro úložiště energie, tzv. Energy Storage System (ESS). A to jak pro domácnosti, tak pro průmyslové aplikace včetně vyrovnávání sítí. Do třetice, díky osvojení technologie na integraci článků válcového formátu (např. 18650) se budeme snažit proniknout do aplikací, které nám dosud unikaly – menší vozidla nebo i běžné spotřebiče.

Ukázka návrhu rozmístění modulů trakční baterie v šasi 12m elektrobusu.

Ukázka návrhu rozmístění modulů trakční baterie v šasi 12m elektrobusu. Díky osvojení technologie na integraci válečkových článků (např. 18650), které nabízejí lepší skladnost než dosud užívané články pytlíkového formátu (tzv. pouch cell ve vyobrazených modulech), nyní EVC nabízí možnost uložit ve vozidlech a aplikacích více energie s lepším rozložením váhy.
foto: EVC Group

Na takové množství projektů je zapotřebí silný a rostoucí tým – máte se o koho opřít?

T.Č.: Firma od počátku stojí na několika klíčových zaměstnancích, postupem času se nám naštěstí podařilo vytvořit okolo nich sehraný tým, který je schopný plnit zakázky v někdy i šibeničních termínech. Přesto nadále usilovně hledáme nové zaměstnance na pozice elektrotechniků a konstruktérů – věřím, že připravované nové firemní zázemí v rámci současného areálu, ale též rostoucí zájem o elektromobilitu se odrazí v nabídce kvalitních uchazečů.

Děkujeme za rozhovor a přejme EVC GROUP hodně úspěšných projektů do dalších 10 let!

vlastní

36 Comments on “Šéf hulínské EVC GROUP se ohlíží za 10 lety existence firmy a hovoří o plánech do příštích let”

  1. vtip je v tom, ze nahradnu
    vtip je v tom, ze nahradnu bandasku s benzinom vozit smies, a aj doliat si z nej beznin, ale nahradnu bateriu pre pohon prave toho auta v ktorom ju vezies, nie, resp. z nej napajat jazdu.

    co sa tyka zakonov a pravidiel, moj otec hovorieval (policajt), synu, zakony su od toho aby sa porusovali, a smies robit vsetko co ti nezakazuje vyhlaska a zmurkol.

    aj policajt vie, „ake“ su zakony a kedy to uz hranici s debilizmom.

    mimochodom, za rychlost a vseobecne vas nebuzeruju lebo chcu, ale preto ze ich buzeruju uplne nechutne na poradach, aby davali taketo vysledky.

    vadny je cely system.

    1. Ano, co není zakázáno, je
      Ano, co není zakázáno, je dovoleno.
      Ovšem nezlobte se na mě, ale právě to „zákony jsou od toho, aby se porušovaly“ je podle mě jeden z vrcholů debilismu.
      Říkáte si to takto, když vás někdo okrade nebo zmlátí? Nebo když vám někdo přejede nebo zavraždí dítě?

      Jedu v obci 50km/h (skutečných, nikoli tachometrových) a skoro všichni mě předjíždějí. Mimo obce lítají lidi jak blázni. Sednu k TV a skoro není večera, kdy by ve zprávách nebyla havárka s tragickými následky. Příčiny? Nedodržení rychlosti, nedání přednosti v jízdě, nevěnování se řízení, alkohol, drogy atd. Opravdu jsou zákony od toho, aby se porušovaly? Toto vás učil otec a toto vy učíte svoje děti???

      Systém je možná více či méně vadný, ale především a hlavně jsou vadní někteří jednotlivci. A je jich bohužel čím dál víc. Možná i proto, že je jejich rodiče učili, že „zákony jsou od toho, aby se porušovaly“.

        1. To jako obecně???
          Které

          To jako obecně???
          Které zákony nelze dodržovat?
          Je jich většina, třeba 90 nebo 99%?
          Protože pokud to neplatí o většině zákonů, tak ani nelze hlásat obecné pravidlo, že jsou tu od toho, aby se porušovaly.

          Pokud je nějaký zákon špatný, tak je třeba se zasadit o jeho změnu. A ne tvrdit, že díky několika zákonům je třeba porušovat všechny. To je taková berlička, kterou se vylhávají ti, kteří z nějakého důvodu nějaký zákon porušují.

          Příklad. Policajt zastaví řidiče, který překročil v obci 50-ku. Kdo udělal chybu? Policajt, který měřil a dbal nad dodržováním zákona? Nebo zákonodárce, který omezením rychlosti v obci chrání zdraví a životy zejména chodců? Anebo je na vině řidič, který překročil povolenou rychlost? Samozřejmě c) je správně. A neobstojí ani výmluva, že si policajt s radarem stoupl tak, že ho nikdo nevidí. Nebo že řidič spěchá, protože a protože a protože a dalších 100+1 výmluv. Primární je povinnost řidiče dodržovat zákon.

          Netvrdím, že jsem nikdy nic neporušil. Ale nevidím důvod, proč by třeba zrovna na silnicích tolik lidí mělo denně porušovat kde se co dá. V tom vidím zrůdnost tvrzení, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly.

          1. Špatně jste mne pochopil.
            Špatně jste mne pochopil. Já nemluvím o většině, mluvím obecně. Existují zákony, o kterých často nikdo neví a porušuje je nejen občan, ale i státní správa. A to zrovna nenahrává k čistému právnímu prostředí a nepodporuje dodržování zákonů, že? Trochu tu chybí motivace. A upřímně, ono to rčení dává smysl. Já bych ho tedy upravil na: Zákony, které ti nedávají smysl, jsou od toho, aby se porušovaly.

    2. vidím to jinak: zákony
      vidím to jinak: zákony jsou od toho, aby se dodržovali protože tím chrání ty ostatní kolem vás. Pokud poletíte přes vesnici stovkou, budete bez handsfree za jízdy telefonovat, nebezpečně předjíždět atd, tak si uvědomte, že neriskujete jen sebe, ale co je důležitější – především zdraví ostatních lidí kolem sebe…

  2. doslechl jsem se, ze
    doslechl jsem se, ze chlapici z EVTV hackly Teslu, takze muzou el. pohon použít do přestavby spalovaku. Když jsem šel, na jejich videa tak jsem zjistil, že bych musel shlednout hodiny vysílání než bych se dostal k potřebnym info. nevite někdo, zda hodlaji hacknuty el. komponenty z nabouraných tesel nabizet k prodeji?
    napadlo me, ze takove firmy jako EVC by se mohli soustředit na hacknuti Leafa a pak nabizet přestavbu z jejich komponentu , třeba s baterkama z 2 nebo 3 Leafu. Co si o tom kdo myslite? jsem hodne mimo? nebo už vite o nějaké firmě , která nabízí přestavby s komponenty z Leafa?

    1. tohle je hodne dulezite pro
      tohle je hodne dulezite pro urcite oblasti, v USA totiz na silnici dostanes vpodstate cokoliv jako prestavbu, takze pro US trh celkem jasna volba, v EU si ale moc neskrtnes bez drahych homologaci

      ostatne elektricke prestavby jsou v USA celkem bezne a postavit tam EVcko na zakladu nejakeho spalovaku neni as tak slozite pokud vis jak na to aby to fungovalo, ruznych custom dilen na auta a motorky jsou v USA stovky az tisice, tazke tam nebude problem bourane Tesly recyklovat do jinych aut, ja treba sledoval ted nedavno jak si na starsi Teslu S 85 nekdo dodelal komplet letosniho autopilota, a auto tam obcas bylo i v tovarnim modu, takze ho meli pod kontrolou po SW strance

      1. S temi prestavbami nevim jak
        S temi prestavbami nevim jak to presne je, ale znam člověka, co si prestavel mazdu na elektromobil vcetne vseho potrebneho, aby to dostal na značky. Umoznuje to zákon a to například vcetne moznosti testovat takove auto v porovozu na prevoznich znackach. Paradoxne prestavet si u nas auto na elektromobil je mozne, kdezto pridelat k tesle nebo leafovi tazne zarizeni nelze. Ale plati to asi jen v pripade ojeteho auta.

    2. Problem je, ze hackovani
      Problem je, ze hackovani (cti porusovani intelektualniho vlastnictvi) za penize je ve spouste statu nelegalni (pokud to vlastnik prav bude chtit stihat).

      Ale treba to Tesla delat nebude, mohlo by vyplout na povrch, ze sami taky nemaji uplne ciste svedomi (zjednodusene porusovani GPL licence neuverejnenim relevantni casti zdrojaku od infotainmentu, ktery je postaveny nad ubuntu linuxem). Tohle by se komercni firme stat nemelo a kdyz uz ano, mela by to okamzite po upozorneni vyresit…
      Zdroj: Tesla Motors Club

  3. velice zajimava je poznamka
    velice zajimava je poznamka ohledne alektro dodavky Deutsche Post 🙂

    EVC preju aby se jim darilo a jednou nabidli ony repase baterek v elektromobilech, to doufam cenu vymeny baterii snizi na zajimave sumy

    kdyby se i zamerili na mozne rozsirovani kapacity baterii pro stavajici modely EV na trhu, bylo by to jeste zajimavejsi, kuprikladu nakup ojeteho Leafa za 300 tisic + mozne rozsireni baterie za dalsich rekneme 300 tisic treba na 2 nasobnou kapacitu (48kWh) by pro me byl mnohem pritazlivejsi nez si poridit novej Leaf za 900 tisic a s baterkou vetsi jen o 30kWh

    1. Presne tak a nie len to. V
      Presne tak a nie len to. V podstate mohli rozsirovat kazdy hybrid na plugin hybrid za lacnejsi peniaz. Nechapem preco to nerobia. Skoda, ze sa k tomu nevyjadrili. Samotne prestavby su uz v pase a nemaju vyznam nakolko kvalitne EV (kvalitne mimo kapacity baterii) sa vyrabaju uz dnes a idealne by mohli vytvorit trh starych ojazdenych EV s vymenou baterii. Toto vsak bude trvat pocitam max. tych 15 rokov az pridu ojazdene kvalitne EV, kde uz zmena baterii nebude davat zmysel, takze ak sa na tento busines nedaju teraz, tak uz nikdy.

      1. Nechcel som odpovedať
        Nechcel som odpovedať ale…
        Oni už skúšali prerábať hybrid. To že to v tomto článku nespomínajú nieje náhoda. Bol to docela pru.er(pokiaľ ma pamäť neklame, prerobili dva ale predať ich bola drina)
        Dokonca aj tu sa s tým nezmyslom chvalili:

        hybrid.cz/clanky/toyota-prius-do-zasuvky-dostupna-v-cr

        V zaciatku je spomenuté že je na to niekoľko firiem v usa ale v cechach iba jedna, ale za to poriadna(no keď pri prekročení 50-ky mi má auto zakaždým pisknut a naskočiť (studený)motor ako by to robl sériový Priusu v EV móde, tak potom neviem)
        Vid video:

        m.youtube.com/watch?v=M39xFudklCw
        (Kvalita videa tiež niečo naznačí)

        Najlepšie je aj tak na konci:
        …(vedouci-Martin Solař)přiznává, že zákazník bude po dojetí životnosti baterií zhruba na nule

        1. Co se týče upravených
          Co se týče upravených Priusů, na zahraničních fórech jsem četl dlouhodobé zkušenosti majitelů a jsou vesměs velmi pozitivní. Maximálka 85km/h čistě na elektřinu je pro městské i příměstské ježdění více než dostatečná. Baterie s moderními články se pohodlně vejdou pod spodní dekl kufru a nepřidají moc hmotnosti navíc. Pokud člověk koupí pěkný ojetý dvojkový Prius a k tomu baterkový kit nebo ještě lépe je shcopen si ho poskládat sám, je to nejlevnější cesta k EV. Navíc prostornému a komfortnímu. Akorát netuším, jestli jdou tímto způsobem upravovat i trojková řada.

          1. Vôbec ale vôbec si to
            Vôbec ale vôbec si to nepochopil. Tak zjednodusene: kupis si auto aby si si ho dal prerobit na plug-in. Po opotrebení najdrahších komponentov budeš na nule!!!!!!!!! Kde je pointa????
            Lpg felicia sa mi zaplatila za pár tis. kilometrov a potom skutočne setris, to je skutočná vyhoda. Pochopil??

            Tiež čítam tie americké fóra už niekoľko rokov. Priusa mám tiež nejaký ten piatok. Inú značku okrem Toyoty nechcem. Druhé auto avensis verso.

            Prius je fantastické auto na plug-in, ale cena musí dávať zmysel

            Inak prerobit sa trojka dá, kity sú už dávno.

                1. Jenže za cenu ojetého
                  Jenže za cenu ojetého Plug-in Priusu (pokud bych ho vůbec sehnal) si mohu koupit nový Leaf nebo dvě ojeté Ampery.

                2. Leaf iba ak 24kWh a tej
                  Leaf iba ak 24kWh a tej Ampery len 1.5 :-).. Ale máte pravdu.. Finančne je to nezmysel. Ampera je dosť opominane auto. Pritom jazdenky v dobrej cene.. Neviem ako je na tom poruchovost…

          2. Predelanim Priusu na vetsi
            Predelanim Priusu na vetsi beterky ztracite technickou zpusobylost k provozu. Pokud by auto treba zacalo horet i kdyz to bude kvuli narazu, tak pojistovna odmitne plnit a pak to bude mazec.
            Take jsem uvazoval o „prestavbe“ ale nakonec jsem koupil Peugeot IOn a jsem v pohode.

            1. To máte samozřejmě
              To máte samozřejmě pravdu, ale to riziko je poměrně malé a navíc totéž platí pro všechny staré elektrické 106, Saxa, Citystormery, elektroskútry atd, kde majitelé vyměnili vysloužilé firemní baterie za nové úplně jiného typu i parametrů, zpravidla i s kompletní úpravou jejich uložení ve vozidle.

        2. na tehdejsi dobu bylo 280k
          na tehdejsi dobu bylo 280k asi optimalnich a opravdu drahych, ale dnes by to byla tezce prestrelena suma, 14kWh baterka za nejakych 100 tisic, nove v podobe kvalitnich Panasonic clanku a nabijecka treba z havarovane ZOE se da poridit okolo 20 tisic, ale i 11kW nabijecky pro EV se dnes nove daji poridit do 15 tisic (maloobchodni ceny, takze to pujde i vyrazne levneji)

          asi to bude z me strany naivni, ale nabidnout takove reseni pro hybridni Toyoty treba v cene 200 tisic za prestavbu na plugin s 14-15kWh baterkou (vaha okolo 120kg vcetne nejakeho kvalitniho krytu, treba Powewall 2 vazi necelich 120kg a to je vcetne stridace a dalsi elektroniky) a nabijecnou s 11kW si myslim ze by v ramci EU nemusel bejt spatnej tah, pritom novej hybridni Auris v kombiku se da dnes poridit za 500 tisic, a tak jako jsou lidi ochotny utratit za prestavbu na LPG 20-30 tisic u ojetin, urcite by se nasli stovky lidi co by byli ochotny si nechat udelat prestavbu na plug-in hybrid, ale jak pisu, nesmelo by se omezovat jen na Cesky trh a uplne bez PR, coz je myslim nejvetsi problem EVC, i fanousci aut vpodstate temer nevedi co to EVC je, vlastne ani zadna pozorovatelna aktivita na socialnich sitich, ja ac jsem fanda elektromobility tak bez videa „Meziproudu“ kde se ukazal SupetbL bych o necem jako je EVC vpodstate ani nevedel

    2. No bohužel s tím
      No bohužel s tím rozšiřováním kapacity stávajících modelů mi to v současnosti cenově nevychází. Těch 300tis Kč s DPH bude horko těžko stačit na to dovézt z číny do ČR komponenty na tuto kapacitu, pokud se bavíme o sérii desítek baterií ročně. Ono si to stačí přepočítat že to je nějakých 240 USD/kWh tedy 200 USD/kWh bez DPH!

      Ostatní náklady a nedejbože zisk v tom nevidím. Pro takovéto malé společnosti by to začalo být zajímavé tak od 500tis Kč a to je zase úplně mimo pro běžného zákazníka.

        1. Bohužel zde asi nelze tak
          Bohužel zde asi nelze tak jednoduše navázat na stávající pack, jako když koupíte ještě jednu veku navíc a přiděláte chlebíčky, když se dozvíte, že vám na návštěvu přijde více hostů… Musíte najít nové místo, klesne vám obsaditelnost, sednou tlumiče. To k mechanice. Z řízení a SW stránky budete muset dodat novou BMS pro obě sady baterií, hacknout vozidlový SW, aby tu kapacitu navíc viděl a přijal jako orgán v těle po transplantaci. No s do třetice vozíte lidi a ti čekají hotový a bezpečný produkt, žádný bastl. Tzn. homologace, nově jen na baterii za cca 2,5 mil. Kč. A ještě jste nezaplatil čas lidí, co na tom dělají, jsou tam desítky až stovky hodin víceprací… Není to levné a v závěru vám zákazník řekne, že teda nebude to terno, ale těch 300 by dal. Ale ono by možná v malé sérii nestačil ani trojnásobek této částky.

          1. rozsirene Leafi o dalsi
            rozsirene Leafi o dalsi 24kWh pack z jineho Leafa se na netu daji najit, takze pokud to zvladaji americti „garaziste“, proc by to nezvladal relativne velka a zavedena firma jako EVC?

            o male serii jsem nic nepsal, psal jsem o stovkach az tisicich zakazniku, tedy relativne rozmelneni investice, ostatne ty dodavky co EVC upravuje a bude upravovat asi taky ty investice a homologace potrebuji, a tam se nejedna zrejme ani o stovky ale spise jen desitky kusu

            1. No pokud to chcete udělat
              No pokud to chcete udělat tímto způsobem tak OK. Ale jak už bylo napsáno ta baterie se někam musí umístit a to se neobejde bez prostorového a jiného omezení (auto bude těžší a uveze ještě menší zatížení).

              Ale nejspíš by si to pár zájemců našlo, ovšem podle mne to je hodně páce za málo muziky a ekonomicky to té firmě nemůže vyjít.

              1. tady je asi rozdil mezi tema
                tady je asi rozdil mezi tema co skusi a tema co neskusi :D, dokud to Musk neskusil tak taky elektromobily podle vetsiny automobilek nebyli moc perspektivni a nedalo se na tom vydelat

                pokud se EVC bude v budoucnu sostredit jak je napsano v rozhovoru i na repase baterii, musi tedy resit vsechno to co s baterii v EV souvisi, navic diky internetu je dnes spousta veci vyresena jinymi, jen to reseni prejmout a treba zlepsit, vsechno jde, jen se musi zjisti jak

Napsat komentář