Počet CNG autobusů se za poslední 2 roky u nás zdvojnásobil

V Česku jezdí už přes 1000 autobusů na stlačený zemní plyn. Využívá je celkem asi 50 českých měst. Přinášejí výraznou úsporu provozních nákladů a také významné snížení emisí.

CNG autobusy pomáhají významně snižovat prašnost i emisní znečištění ve městech; jsou také méně hlučné v porovnání s naftovými autobusy. Ale co hlavně: šetří spoustu peněz.
foto: ČPS

Dnes dopoledne začal v Praze středoevropský veletrh Czechbus 2016, který probíhá ve dnech 22. – 24. listopadu v Průmyslovém paláci v areálu Výstaviště Praha – Holešovice.

Nikdy na tomto veletrhu v posledních letech nechyběly ani bezprašné autobusy na stlačený zemní plyn (CNG), kterých jezdí dnes už více než tisíc v asi 50 českých městech.

Nejmodernější CNG autobusy produkují o 95 % méně jedovatého oxidu uhelnatého a zhruba o třetinu méně nespálených uhlovodíků, které jsou zdraví velice škodlivé. Jsou také méně hlučné, a to až o 70 %.

Ročně se u nás registruje asi 1000 nových autobusů na všechna paliva. „Města u nás dnes dlouhodobě preferují ze všech alternativních paliv právě CNG jako nejvhodnější palivo pro městskou hromadnou dopravu. V současné době jezdí v České republice více než tisíc CNG autobusů, za poslední dva roky se jejich počet zdvojnásobil“ říká Jiří Šimek, člen Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).

CNG má pro dopravní podniky nejlepší ekologické i ekonomické parametry. Podniky s 30 autobusy mohou ušetřit ročně až přes deset milionů korun. Kromě finančních úspor jsou ale CNG autobusy vhodné pro městskou hromadnou dopravu zejména proto, že jezdí mimořádně tiše.

U motoru na CNG je spalování iniciované zapalovacími svíčkami a probíhá velmi jemně. „Nově nakupované CNG autobusy jsou většinou klimatizované, nízkopodlažní, produkují méně škodlivin a zejména jsou méně hlučné, a to o 50 % vně vozidel a o 60 až 70 % uvnitř autobusu,“ říká Jiří Šimek, člen Rady ČPS.

Autobus na CNG (MAN) dokonce získal světové prestižní ocenění Bus of the Year 2015. „Ve světě je pořizování CNG autobusů dnes běžnou záležitostí. Například v říjnu letošního roku si objednal Madrid, ve kterém jezdilo již více než 700 CNG autobusů, dalších 109 a městu Los Angeles bylo v listopadu dodáno 900 nových bezprašných CNG autobusů,“ říká Jiří Šimek z ČPS.

I u nás jdou nové CNG autobusy rychle na odbyt, tisícovka jich jezdí už asi v 50 českých městech. V oblasti Českotěšínska budou již od prosince tohoto roku jezdit autobusy jen na CNG.

ČSAD Havířov také využívá co největší množství autobusů na CNG. Společnost nyní objednala dalších 39 nových autobusů na CNG a celkově tak bude v jejich regionu jezdit asi 150 autobusů poháněných CNG.

Prvních nových CNG autobusů se už začátkem prosince dočkají lidé, kteří cestují z Českého Těšína do Karviné, Třince, Jablunkova nebo Frýdku-Místku. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou chce pořídit 17 bezbariérových autobusů do dvou let.

Autobusy vyjdou na téměř 94 mil. Kč, peníze na ně chce společnost získat z dotací. V nejvytíženějších českých městech, jakými jsou například Ostrava nebo Brno, už autobusy na CNG nahradily významný podíl těch původních s klasickými naftovými motory.

Právě Brno, také s pomocí evropských dotací na ekologickou dopravu, hodlá koupit v nejbližších letech dalších 60 autobusů na CNG za půl miliardy korun, už příští rok by mělo jezdit dalších 23.

Těchto 60 nových autobusů sníží Brnu množství emisí o 20 tun za rok. A tím bude mít Brno více než polovinu ze všech 300 autobusů jen na CNG. ČSAD Kladno také předložilo projekt na nákup 27 dalších autobusů na CNG.

Kroměříž plánuje, že během následujících čtyř let vymění všech osm autobusů, které v současné době vlastní, právě za ty na CNG. Nákup nových ekologických autobusů na CNG chystá i Dopravní podnik Karlovy Vary a České Budějovice.

Toto město v jižních Čechách v následujících letech plánuje pořídit s využitím programů Evropské unie celkem 24 vozů na CNG. Žádost o dotaci ve výši přes 160 milionů korun hodlá předložit už do konce listopadu.

I město Tábor se již několik let cíleně orientuje na provoz autobusů městské dopravy na CNG, a také i vozidel komunálních. O historii využití CNG v městě, a hlavně v autobusové linkové i městské dopravě bude hovořit ve středu 23. listopadu od 9:30 hod. tajemník Městského úřadu Tábor Lubomír Šrámek na veletrhu Czechbus.

V jeho přednášce, v rámci doprovodného programu ve foyer Levého křídla Průmyslového paláce, se posluchači dozvědí i důležité ekonomické vyhodnocení, dozví se podrobně o ekologických pozitivech i plánech dalšího rozvoje.

tisková zpráva

32 Comments on “Počet CNG autobusů se za poslední 2 roky u nás zdvojnásobil”

  1. podil uhli jen 48.5 🙂 to
    podil uhli jen 48.5 🙂 to je skoro polovina. ze ano. tak kdo tu co ignoruje? a s dovolenim, jaky ze ma to vase fve na strese i s tou vodni elektrarnou podil na celkovem energetickem mixu? to, ze elektromobil nedela lokalni emise a nedela kraval (co vam nikdo nerozporuje) jeste neznamena, ze je celkove lepsi. pochopte to vy. protoze ktiteriem celkove kvality vozu nejsou jenom lokalni emise a kraval. jsou to jenom dve kriteria, ve kterych vam elektromobil vychazi lepsi. dalsi je treba CELKOVE emise. nebo ekonomika provozu. docvaklo? pane ekologu?

    1. To asi patřilo úplně
      To asi patřilo úplně dolů a byla reakce na mne, že? Podíl uhlí je opravdu už jen necelá polovina, máte tam dole napsáno jak to hezky v letech jde dolů. A o to jde.
      To FVE na střeše s vodní elektrárnou by dodalo Davidovu mlýnu soběstačnost a možnost zásobovat okolí. Jen napojení v oné historické budově to nedovoluje, turbína pěkně hučí do celé přilehlé části budovy, je tam hlukový most. Ověřeno osobně o tomto víkendu. Ten odstranit, může to jet nonstop. Takhle to na noc stahují nebo zcela vypínají.
      Elektromobil bude vycházet lépe vždy. Jak na celkové emise, tak na ekonomiku provozu. Jinak oslovení „pane ekologu“ beru, protože eko-log znamená chovat se ekonomicky, tedy hospodárně, a logicky, tedy podle zdravého selského rozumu.

      1. reakce se objevila tady, a
        reakce se objevila tady, a stalo se mi to uz vickrat, protoze prispevek byl posledni a nekliknul jsem tlacitko reply, ale rovnou psal do okna k cele diskusi. trosku matouci, ale snad jenom pro mne. budu se snazit vic. vsechno ostatni uz bylo receno. toz tedy ridme se tim selskym rozumem.

  2. Sorry, vidím rudě….. Tak
    Sorry, vidím rudě….. Tak odpornej PR článek naší zku.vené plynařské lobby jsem už dlouho nečetl!!

    Ke zmíněné otázce kradení nafty/plynu/elektriky: Vážení, krást se totiž dá stejně dobře cokoliv. Názorným příkladem je právě v článku zmíněné město Tábor. Pan Lubomír Šrámek, jinak dlouholetý to tajemník MÚ Tábor, by jistě mohl (no, mohl….. kdyby to nebylo tak horký téma, že…) na tak prestižním fóru poodhalit třeba ono tajemství, proč CNG autobusy v Táboře (od SOR Libchavy a dalších tuzemských dodavatelů), pořízené za štědré státní dotace a spalující málo zdaněný CNG, jezdí stále výrazně dráž, než třeba autobusy v nedaleké Jihlavě a mnoha dalších městech, kde firma ICOM provozuje téměř výhradně perfektně zpracované dieselové Mercedesy, jejichž průměrné stáří je přitom ještě menší než vozový park táborského lokálního dopravního monopolu ComettPlus. O těch kouzlech v jejich účetnictví si povídají historky i vrabci na střeše. Jisté je zatím jenom to, že KAŽDÝ rok natahují ruku, aby jim město zacálovalo ztrátu za provoz MHD. Rovněž jisté je i to, že kdykoliv se město snažilo dosadit do dozorčí rady podniku někoho, kdo by se mohl v těch jejich číselných kouzlech nedej Bůh zorientovat, využil ComettPlus svého práva veta (ano, čtete správně – smluvně podloženého práva veta!!!!!) k eliminaci zvolení takového nebezpečného jedince. Jó, s tak šikovnými smlouvami se to panečku podniká….. Jenom těm našim zodpovědným politikům pořád jaksi není jasné, proč se lidi do té jejich MHD zrovna nehrnou, pokud vyloženě nemusí. Asi aby zbylo v korytě dost na všechny, jezdí táborské autobusy se skly hustě polepenými reklamou. Je to nejen nevkusné, ale zejména děti často přejedou zastávku, protože prostě není vidět, kudy autobus právě jede. Nic nepomáhá ani stále opakovaný argument, že bez možnosti výhledu ven v našich krajích vozili lidi jen pohůnci jistého Adolfa Hitlerů…..

    Situace už došla tak daleko, že spalování CNG je v Táboře oficiálně považováno za nejlepší a jediné možné řešení dopravy nejen zainteresovanými místními bossy, ale kupodivu i obyčejnými slušnými lidmi, často dokonce ze Strany zelených, u nichž bych nějaké ty „pozornosti“ od Gazpromu fakt nepředpokládal. U nich je to asi čistě o mezerách ve vzdělání, nebo o neschopnosti viděl fakta taková, jaká jsou. Prostě, Kateřina Jacques s její biomasou není u Zelených výjimka, ale bohužel spíš pravidlo a autobus na plyn je tu univerzální zaklínadlo na úspěch u voličů. Pořád, bohužel…… Plynařské společnosti to však dobře vědí a umí toho využít ve svůj prospěch při ovlivňování veřejného mínění. Mají na to školené týmy lidí ve svých PR odděleních. Zkrátka, Chademo nabíječku v Táboře v dohledné době nečekejte, tohle je město zaprodané plynařské lobby.

    Kdo chcete vědět o problému plynu v ČR více, najděte si dokument nazvaný „Dobrovolná dohoda státu a plynařských společností“ nebo tak nějak se to jmenuje. Nevím jak vám, ale mně ten dokument smrdí špinavými penězi z Ruska. A to se přitom považuji vcelku za rusofila. Předevčírem jsem se například vrátil s Teslou z Petrohradu, kde jsem mimo jiné jako první naplno odzkoušel fungl novou Chademo nabíječku u letiště Pulkovo….. )))

    1. Hradni poradce Nejedly
      Hradni poradce Nejedly podnika prave v te CNG ekonomice. Mate pravdu, gazprom a cela ruska lobby nam tady zase protlacuje velky tunel. Tabor, jihoceske mesto, hejtman Zimola, pritel Zemana, zastance CNG. Krasne se nam vse propojuje. ruska hydra nas omotava amy jeste tleskame.

  3. CNG bus má oproti dieselu
    CNG bus má oproti dieselu stejný dojezd, rychlost tankování, pořizovací náklady. Mnohem nižší provozní náklady, nižší náklady na servis a nižší emise.
    Elektrobus narozdíl od CNG zatím není schopen dieselovému busu konkurovat. Pořizovacími náklady, dojezdem, vytižitelností.
    Spíš nechápu, proč se v dnešní době kupují nové dieselové autobusy a ne CNG, případně LPG

    1. To záleží s čím to
      To záleží s čím to porovnáváte. Čínský BYD s dojezdem 400 km a rychlonabíjením nahradí všechny MHD ve městě hravě. Pokud město má i elektrickou trakci (tramvaje nebo trolejbusy), pak může dobíjet na konečných při povinných přestávkách.
      Dálkové trasy jsou jiná věc. Ovšem tam by mohl být řešením právě CNG bus.

  4. Bohužel se ČR stejně jako
    Bohužel se ČR stejně jako ostatní západoevropské země vydaly vstříc závislosti na plynu, ponejvíce z arabských zemí a Ruska. A to dle životnosti na dalších 15-20 let až do roku 2036. Místo toho, aby nasazovaly elektrobusy a řešily si tím i vyváženost sítě, když by jejich baterie mohly k tomu sloužit v době, kdy nejezdí. Když současně mocně investují do větru a slunce a dostavují atomky. Příkladem – nejhorším – budiž Ostrava podzim 2017. 105 CNG budů náhradou za nafťáky v době, kdy dceřinná společnost Dopravního podniku Ekova představila a prodává – jen do zahraničí – elektrobusy. Holt nikdo není doma prorokem aneb úplatkům neodoláš.
    P.S. A nejvíc se musím smát té nízké hlučnosti, prý až o 70% v porovnání s naftovým. Přijďte si to pánové a dámy do dopravního uzlu Svinov mosty ráno poslechnout. A hned na vedlejším nástupišti si můžete pro porovnání poslechnout tramvaje, které jsou pořád ještě hlučnější než elektrobus.

    1. Nevím tedy kolik najezdí
      Nevím tedy kolik najezdí denně autobusy, ale myslím že jistou roli hraje neexistence rychlonabíječek pro autobusy. Respektive sice se letos cosi objevilo, ale přece jenom DPMxxxx a všmožní pohrobci ČSAD jmeno_okresu jsou molochy, které se mění hůře než individuální doprava. Bohžel u nás asi trpí tím stejnm co energetika.

      Navíc u busů není žádná tesla, která by s vývojem pohla, navíc v některých případech to myslím nedopadlo příliš slavně.

      Elektrobusy a EV obecně se myslím budou spíše používat jen k oeskávání špiček, výroby, spíš než k tomu, byť se to testuje, aby do sítě vracely proud. Minimálně u nás protože legislativa.

      To je myslím největší problém přechodu na moderní technologie.

      1. tak takhle. u busu je
        tak takhle. u busu je konkurence dost slusna. kdyby se elektromobil ukazal jako konkurencschopny, byl by uz davno nasazovan v provozu. takze nejakymi csad molochy bych se opravdu neohanel. ze neni zadna tesla je logicke, tady totiz nejde dost jednoduse delat pr kampan, firmy neridi vic faktama, nez fanouskove, geekove a ekomilionari. takze tady ani zadna tesla nevznikne. na dobijeni zpet do site zapomente. ne z duvodu legislativy ale z duvodu reality. spicky spotreby jsou rano a odpoledne/vecer. a to je i presne doba, kdy tu elektrinu potrebuji i ty busy. takze jake vyhody nam zbyly? mozna ta ekologie. ale v porovnani s cng to neni takova katastrofa.

                1. Třeba všechny ty, které
                  Třeba všechny ty, které spotřebujete k tomu, aby jste plyn našel, vyvrtal, vytěžil, uskladnil, dopravil, vyčistil a rozdistribuoval.

                2. super. a presne ty
                  super. a presne ty potrebujete k vyrobe elektriny ze zemniho plynu.

                3. Když už pominu, že je to
                  Když už pominu, že je to pro mne nesmysl, když tu žádný využitelný plyn (viz OTE bod 4.3) na rozdíl od slunce, vody, větru, dřeva, biomasy a uranu nemám, tak pořád zůstává ta spousta energie vynaložená na to, abych ho tu z ložisek (viz OTE tamtéž bod 4.1) vůbec dostal.

                4. uzasne. jste me totalne
                  uzasne. jste me totalne argumentacne prebil. hlavne, ze vetsina el. energie se vyrabi z uhli, ze ano. strcte si ty demagogie nekam a netvarte se, ze to, co vam leze ze zasuvky vzniklo z niceho.

                5. a z tech faktu vam vyplyva,
                  a z tech faktu vam vyplyva, ze elektromobil nema emise a z auta na cng se jdete zadusit.

                6. A z těch faktů mi
                  A z těch faktů mi jednoznačně vyplývá, ze elektromobil na rozdíl od CNG nemá lokální emise a z auta na CNG se dusím, jako u všech spalováků, hned dvakrát. Při výrobě paliva pro ně v místě výroby a ještě při jeho spalování v místě spotřeby.

                7. a ze se dusi ti co bydli u
                  a ze se dusi ti co bydli u uhelnych elektraren je vam jedno. a ty vase uzasne nulove lokalni emise jsou uzasne jenom do ty doby, nez si udelate statistiku kolik lidi cim ve vasem okoli topi. a co k tomu spotrebuje. a mate po nulovych lokalnich emisich. ale z toho se urcite nedusite, protoze to neni cng. to je zemmni plyn a stoupa z kominu vysoko a daleko. takovy vyfuk mate hned pod nosem a proto se dusite. a kuli takovymhle idiotskym predstavam na nejvyssich mistech vznikaji regulace, dotace, a ve finale korupce, a nizsi kupyschopnost. tim padem potreba dalsich regulaci a dotaci. protoze nekomu z faktu vyplyva, ze se dusi. toz gratuluji.

                8. Vy jste fakt marný, chcete
                  Vy jste fakt marný, chcete tím říci, že se u své FVE dusím? Nebo že jsem se dnes dusil u FVE a vodní elektrárny v Davidově mlýně? Protože nic jiného než uhelné neznáte a s klidem ignorujete energetický mix v ČR, kde podíl uhlí je jen 48,5%?
                  A protože – když už nemáte po ruce nic – tak do toho začnete motat občany topící CNG čili zemním plynem s tím, že to jsou ty nejhorší lokální emise. Ujasněte si prosím o čem chcete diskutovat. Tady se bavíme o tom, že elektromobil je lepší než CNG, protože lokálně nevypouští nic, nehřeje a nedělá kravál. Pochopil?

    2. S tou závislostí máte
      S tou závislostí máte pravdu jen z části. Plyn totiž můžete ušetřit ve vytápění budov rozvojem tepelných čerpadel, dnes jsou tepelná čerpadla už relativně levná. Jenže ropa se u nás používá jen na mobilní zdroje a kromě CNG neexistuje žádná skutečná náhrada. Nahradit část plynu ve vytápění a převést ho do dopravy není proto špatná strategie na příštích 10-15 let. CNG se u nás rozvíjí poměrně pomalu , protože se na rozdíl od nafty špatně krade, takže tam kde se krade ve velkém není zájem nic měnit.

Napsat komentář