Obce a kraje získají na nákup elektromobilu až 230 000 Kč

Ranní tisková konference na Ministerstvu životního prostředí přinesla příjemné překvapení. Český stát ode dneška přijímá dotace krajů a obcí na nákup elektromobilů, aut na a plug-in hybridů.

Žádat o dotaci mohou: obce, kraje, městské části hl. m. Prahy, svazky obcí, příspěvkové organizace územních samosprávných celků, obecně prospěšné společnosti, spolky a pobočné spolky založené obcí či krajem, akciové společnosti vlastněné z více než 50 % obcí či krajem. Společnosti s ručením omezeným vlastněné z více než 50 % obcí či kraje.
foto: MŽP

Na začátku tiskovky ministr životního prostředí Richard Brabec shrnul co je hlavním důvodem zavádění dotací: snížení znečištění ovzduší, snížení hlučnosti, podpora prodeje alternativ.

Program má návaznost mimo jiné na Národní plán snižování emisí a další vládní dokumenty. Především ale zapadá do komplexu opatření v Národním akčním plánu čisté mobility (NAP ČM), který vláda schválila v listopadu 2015. Ten má mimo jiné za cíl zvýšit v ČR počty aut s alternativním pohonem a rozšířit dobíjecí či plnicí infrastrukturu .

dotace-cr-nakup-elektromobilu-plug-in-hybridu-aut-na-cng-stlaceny-zemni-plyn-tabulka

Vedle osobních vozidel mohou podporu získat také kategorie L (např. E-skútry či malá nákladní elektrovozidla), dále užitková vozidla a menší nákladní vozidla do 12 t.
foto: MŽP

„U elektromobilů bude podpora pro osobní auta do 3,5 tuny činit 220 000 Kč, u plug-in hybridů 200 000 Kč a u vozů na CNG 50 000 Kč. Vyhrazených 100 milionů plánujeme rozdělit v poměru 80:20, kde větší část prostředků by měla směřovat na elektromobily a plug-in hybridy a druhá část na auta s pohonem na CNG,“ řekl ministr Brabec.

Žadatelé mohou dále nad rámec dotace získat i příspěvek 10 000 Kč navíc, pokud své staré vozidlo v emisní třídě EURO 3 a nižší dají k ekologické likvidaci a zároveň doloží, že auto vlastnili déle než 2 roky před likvidací.

Brabec přiznal inspiraci dotačními programy z Německa, Rakouska či Francie. Odvážná, ale oficiální představa je, že v roce 2020 by mohlo v ČR jezdit 6000 elektromobilů, 11 000 plug-in hybridů a 50 000 aut na plyn. Podpopřen bude každý projekt plnící podmínky, zasílají se jednoduše poštou.

Je možné budoucí zvýšení alokace až na celkových 150 mil. Nejde o evropské peníze, nýbrž národní zdroje. Nejlepší využití dotace je pro taková vozidla, která jezdí každý den, jde o jejich co největší vytížení. Brabec zmínil dobrou zkušenost s elektromobily a auty na plyn v národních parcích, je to podle něj skvělá reklama.

Richard Brabec nás také příjemně překvapil svými názory na budoucnost osobní mobility a energetiky. Řekl, že elektromobilita je jasný trend, který jde ruku v ruce s decentralizací energetiky. Představuje si, že budoucnost je v solární elektrárně na střeše, která bude dobíjet elektromobil.

Zároveň dodal, že tento pilotní projekt dotací je určen k vyhodnocení pro přípravu budoucího dotačního programu pro fyzické osoby. Jeho zavedení do praxe už ale podle něj bude na další vládě.

tisková zpráva

55 Comments on “Obce a kraje získají na nákup elektromobilu až 230 000 Kč”

    1. U prezentace MŽp jsem
      U prezentace MŽp jsem osobně byl, takže odpověď je jednoduchá – ne, má jít primárně o elektromobily. Bohužel to co jste právě ukázal je klasická politika spalovacího dinosaura VW. Pořizovačka benzín za babku, nafta babka plus něco, CNG babka plus něco víc, ale elektro za 2 babky. Čili problém je u výrobce a jeho cenová politika prosazující spalováky, jedno zda na ropu nebo plyn.

    1. U nás prakticky nic,
      U nás prakticky nic, nejdále jsme se dostali ke golfovým vozíkům s korbou pro ZOO nebo městskou údržbu.
      Svého času je vyráběla pro USA Avie jako Smith, zda výrobu obnoví po nákupu do Strnadova impéria Czechoslovak Group je ale otázkou.
      V zahraniční se s tím taky víceméně jen experimentuje, snad nejdále jsou Mitsubishi+Daimler s Fuso Canter. Zda ho lze koupit a dostat do ČR je však otázkou.
      A málem bych zapomněl na prakticky fungující nabídku Greenway ve spolupráci s Moravskou EVC Group, nejen velké dodávky Citroen, dnes fungující jako evropský projekt elektromobilní služby.

  1. a nemaji tam omezeni na
    a nemaji tam omezeni na minimalni dojez plugin hybridu. ono urednikum je to stejne jedno, ale kdyby nedejboze dotace zacali platit pro vsechny. tak takovy prius (auris, yaris, lexus…) se stejnyma baterkama jenom se zasuvkou navic, kterou by stejne nikdo nepouzival, by mohl zlevnit o 200tisic 😉

    1. Odpověď pracovníka MŽP:
      Odpověď pracovníka MŽP: Porovnávali podpory v zemích EU, tedy jen ty přímé. V tom jsme nyní v přepočtu na Euro na špici. Ostatní – které tyto země většinou kombinují – ale nemáme (bez DPH, bez silniční daně, bez registračních poplatků, nabíjení zdarma, parkování zdarma atd.). jinak původně uvažovali o 100-150 tis. na elektromobil, následně po konzultacích s elektromobilisty zvedli na 220.

  2. Nechápu, proč v kategorii
    Nechápu, proč v kategorii N2,nákladní střední vozidlo do 12t nemá vypsané dotace na kategorii plug-in hybrid. Do města by se hodil. Hybridů této kategorie jezdí dost. a) nevím jestli jsou dotace na čistý hybrid b) i plug -in hybrid by se nějaký mohl objevit.

      1. jaké korporace ? Pokud se
        jaké korporace ? Pokud se úřad (nebo kdokoli jiný) rozhodne v obci udělat chademo nebo mennekes, taxsi to tam postaví – příklad Mohelnice, Nový Malín atd – viz. evmapa.
        Postavení jednotlivých nabíječek může být iniciativa v podstatě kohokoli.
        Spíš se mi na tomto programu nelíbí forma dotace na nákup EV (i když to v podstatě jde stejně z jedné kapsy). Raději bych viděl smysluplný program na rozvoj sítě rychlonabíječek. Většina lidí si ani dotované EV nekoupí, když nebude auto možno použít na delší cestu.

    1. Aha, takže město si koupí
      Aha, takže město si koupí elektromobil a dostane na to dotaci = korupce. Občan si koupí elektromobil a dostane na to dotaci = vše je v pořádku?
      Nějak mi tahle logika s korupcí uniká. Ne, že by korupce nebyla, ale jak to s tím souvisí?

      Mimochodem, až nějaký politik přijde s nápadem na dotaci elektromobilů pro občany, tak ho půl republiky sežere s argumentem, že elektromobily jsou drahý, kupujou si to bohatí lidé nebo rozmařilci jako druhé auto do rodiny. Teď na to navíc ještě dostávají dotaci! A přitom je tady zástup jiných, potřebnějších (důchodci, učitelé, rodiny s dětmi, nezaměstnaní, nízkopříjmové skupiny atd. doplň dle libosti).

      Přijít s plošnou dotací bude v českém, navíc těžce závistivém prostředí, hodně těžké. To spíš věřím, že by se mohli ustrnout s nějakou plošnou daňovou úlevou, aby nikdo nemusel brát odpovědnost za vyhodnocování toho, komu dotaci dát a komu ne.

        1. Tak mi, jenjo, prosím
          Tak mi, jenjo, prosím vysvětli, co získám tím, že koupím auto za předraženou cenu, když je výše dotace jaksi fixní.
          Tohle funguje, když někdo dává dotaci např. 30% pořizovacích nákladů. Předražím, je větší dotace (ale musím jaksi i dát víc ze svého).
          Pokud instituce nakoupí předražený elektromobily, tak o to víc zaplatí ze svého, dotace bude stejná.
          Pokud to takhle instituce bude dělat, není to přeci problém dotace, ale něčeho jiného…

          1. hošánku, tak se podívej,
            hošánku, tak se podívej, za kolik se prodávají EV v zemích, kde je dotace a kde není – samozřejmě vyšší cena je tam, kde dotace jsou
            korporace na tom vydělávají

            fakt je někdo ještě tak naivní?

            navíc u flotily aut je korupce často ještě vyšší

            korupce nebude prostě jen u Tesly, všichni ostatní výrobci kradou = zvýší cenu tam, kde je dotace

        1. No, doporučuji se mrknou na
          No, doporučuji se mrknou na nějakou diskusi na nějaký server, který navštěvují i jiní lidé než zanícení příznivci elektromobility a Tesel… třeba diskuse na idnes je výživná a zaznívá tam přesně tento typ kritiky… posuzujte věci taky nějakou jinou než svojí optikou…

    1. eGolf 55.7
      eGolf 55.7 kWh:
      kreiselelectric.com/en/blog/kreisel-e-golf-offers-double-range/
      Byl se v Kreiselu alespoň někdo od VW podívat?
      Implementované aktivní chlazení baterie je taky velmi důležitá věc pro rychlé nabíjení.
      Pokud je info pravdivé: velikost a hmotnost zůstala + chlazení. Takže to asi vážně jde :-). Omezení tedy není v technologiích, ale někde jinde …

  3. Inu každá rána dobrá,
    Inu každá rána dobrá, ale já bych přivítal to samé pro fyzické či právnické osoby. A ne to co tu běželo před půl rokem za byrobordel.
    Jsem zvědav jak zase budeme před nějakým termínem spěchat a živit darmožrouty místo nějakých jednoduchých a jasných pobídek.

  4. Tak ona ta auta nebudou v
    Tak ona ta auta nebudou v ulicích jaksi hned… musí zažádat, po přiznání podpory musí auta vysoutěžit, to všechno bude chvíli trvat…
    mezitím se snad síť rozšíří – navíc pokud budou stanice vytížené, bude to stimulovat další výstavbu, nebo si myslíte, že někdo postaví síť proto, aby u nich bylo prázdno?

    1. Ano, takhle už to mají v
      Ano, takhle už to mají v jednom městečku, kde ČEZ postavil nabíječku blízko radnice. Nějaký úředník na nabíječce zaparkuje se svým EV hned ráno (prý ho tedy i nabíjí), ale místo aby po dvou hodinách přeparkoval, tak tam visí celý den a odjede až na konci dne.

Napsat komentář