Solarwave: loď, která může plout donekonečna

Švýcarský výrobce lodí Solarwave nabízí bonitním zákazníkům unikátní stejnojmenný solární katamarán. Díky vlastní solární elektrárně a velkokapacitním bateriím je dosah lodě Solarwave prakticky nekonečný.

Katamarán Solarwave je poháněn 15kW solární elektrárnou.
foto: SOLARWAVE

Jachty využívající konstrukce katamarán jsou čím dál tím oblíbenější. Typická konstrukce s dvojitým trupem vykazuje na moři větší stabilitu a především menší odpor ve vodě.

Například při nízkých rychlostech, aby katamarán zvýšil dvojnásobně rychlost, musí motor dodat čtyřikrát větší výkon (oproti výchozí hodnotě). Loď s klasickým trupem musí dodat osmkrát větší výkon.

Nízké nároky katamaránu na pohonnou jednotku využila firma SOLARWAVE, která společně s tureckou firmou Imecar představila sluncem poháněné jachty Solarwave 54 (délka 16,7 m), Solarwave 64 (19,4 m) a Solarwave 74 (22,5 m).

Jediným zdrojem energie jachet Solarwave je 15kW solární elektrárna a baterie o kapacitě 80 kWh. Loď pohání dvojice elektrických motorů o výkonu 2×60 kW. Samozřejmě v případě potřeby je možné baterie jachty dobít v jachtařských přístavech (mariny).

Posádka má k dispozici 4 VIP kajuty.

Maximální rychlost Solarwave je 12 uzlů (22 km/h) a cestovní 8 uzlů (15 km/h). Solární elektrárna v kombinaci s velkou baterií pak umožní, samozřejmě při vhodných meteorologických podmínkách, časově neomezenou rychlost plavby 5 uzlů (9 km/h). Katamarán Solarwave tak za jeden den urazí 216 km – a to při prakticky nulových nákladech!

Solarwave je podle výrobce loď vhodná pro cesty přes oceán. Při rychlosti 5 uzlů Solarwave z pobřeží Nového Skotska dopluje do Španělska (nejrychlejší spojnice Severní Amerika – Evropa) za cca 19 dní. Toto je však teoretická doba – skutečný čas bude záviset na rychlostí proudění oceánu (např. Golfský proud).

Samozřejmě cestovní i maximální rychlost Solarwave je výrazně menší než u motorových jachet. Na druhou stranu solární lodě Solarwave nabízí nejen prakticky neomezený dojezd, ale také minimální provozní náklady, včetně nízkých nároků na údržbu. Nezanedbatelné jsou také velmi nízké vibrace elektrických motorů, tichý chod a ekologičnost – u elektromotorů nehrozí únik oleje do moře.

Solarwave

Solární idylka v Karibiku – pouze za cca 67 milionů Kč.

Švýcarská firma ale pro zájemce nabízí “posilovače dosahu a pohonu” v podobě dvojice dieselových motorů o výkonu 2×110 až 2×220 kW. Motory jsou k elektrickému pohonu zapojeny paralelně – loď pohání elektrické nebo dieselové motory. V případě zapojení dieselových motorů je maximální rychlost Solarwawe 20 uzlů (37 km/h). Pokud nechcete vůbec řešit palivo pro motory, lze Solarwave vybavit také plachtami.

V současné době švýcarská firma předala zákazníkovi první katamarán Solarwave. Stavba druhé lodi skončí na začátku příštího roku.

Jak jistě tušíte, cena podobného superplavidla s vlastní solární elektrárnou není nízká. Společnost navíc při stavbě použila superlehké (tedy drahé) kompozitní materiály, aby usnadnila elektromotorům práci – Solarwave má dvakrát nižší hmotnost, než klasické lodě stejné kategorie.

Za základní verzi tak zaplatíte 2,5 milionu euro (67 milionů Kč). Na druhou stranu, můžete pak cestovat přes Atlantik prakticky zadarmo. Navzdory velké ceně švýcarská firma eviduje objednávku už na devět lodí Solarwave.

12 Comments on “Solarwave: loď, která může plout donekonečna”

    1. pocekj si par let, yachty
      pocekj si par let, yachty celkem stracej na cene (ac katamarany pomaleji)

      ja sam jsem fanda plachetnic, ale spise nez hotovou bych si spise rad koupil na duchod nejakou starsi kterou si proste opravim a cast duchodu pak stravil prave na morich/oceanech, doufam ze do te doby elektro a fotovoltaika jeste technologicky poskocej a nebude vyraznej problem pak danou plachetnici vybavit elektrickym pristavnim pohonem 🙂

      jinak v CR pokud vim existuje i clovek co se snazi o fotovoltaickou látku, tedy flexibilni fotovoltaickou folii, cos by bylo idelani prave na plachetnicich 🙂

      1. Nejjednodussi stavba vlastni
        Nejjednodussi stavba vlastni jachty je z betonu. Betonova jachta je levna, trvanliva a kazdy ji muze vyrobit sam doma.Z betonu se daji vyrobit i kajaky, ktere jsou prekvapive lehke a stabilni. Tam se pouziva sklovlakno ktere musi byt odolne proti vapniku. Jinak absolute simple.
        concrete boat, betonkanu, …

              1. Přiznám se, že mi betonky
                Přiznám se, že mi betonky moc nesedí. Ona to není tak úplně jednoduchá konstrukce. Pokud člověk neví, co dělá, je z toho pak akorát tak průšvih. Navíc ty lodě jsou obvykle dost těžké… Ale je to levné, to rozhodně. A dodal bych, že při sebemenším defektu a najetí na skalnatou mělčinu obvykle přijdete o celou loď.

Napsat komentář