Baterie Tesla si udrží přes 80 % kapacity i po 800 000 km

Skupina asi 300 uživatelů na nizozemsko-belgickém Tesla fóru už pár let sdílí podrobná data o zbývající kapacitě baterií a nabíjení svých elektromobilů Tesla Model S. Výsledky jsou překvapivě povzbudivé.

Řez elektromobilem Tesla Model S: baterie jsou umístěné v podvozku; pro toto řešení umístění baterie se vžilo označení „skateboard“.
foto: Tesla Motors

Sesbíraná data jasně ukazují, že zhruba po 100 000 km kapacita baterie, resp. zbývající dojezd, Tesla Model S klesne přibližně o 5 %. Zhruba dalších 100 000 km trvá, než kapacita klesne o další asi 2 %.

degradace baterií elektromobilu Tesla Model S

Úbytek kapacity elektromobilů Tesla Model S sleduje víceméně podobný trend.
foto: Tesla Motors Club

Další pokles kapacity/dojezdu už je velmi pozvolný. Elektromobilů Tesla Model S, které mají najeto kolem 200 000 km, je ale zatím mezi sledovanými v rámci fóra povážlivě málo a data tedy nelze brát za statisticky významný výsledek.

Elon Musk nicméně podle magazínu Electrek.co už dříve k životnosti baterií Tesla řekl, že v laboratořích provádějí jejich testování na 800 000 km. I potom si uchovaly přes 80 % původní kapacity.

Z podrobných dat sesbíraných belgickými a nizozemskými uživateli by dále překvapivě mohlo plynout i to, že pravidelné nabíjení na nabíjecích stanicích Tesla Supercharger pomáhá degradaci kapacity baterií zpomalovat.

31 Comments on “Baterie Tesla si udrží přes 80 % kapacity i po 800 000 km”

  1. Toto je uvedené naozaj
    Toto je uvedené naozaj správne ? Rýchlo nabíjanie pomáha spomaľovať degradáciu akumulátora ? To ako vážne ?

    Z podrobných dat sesbíraných belgickými a nizozemskými uživateli by dále překvapivě mohlo plynout i to, že pravidelné nabíjení na nabíjecích stanicích Tesla Supercharger pomáhá degradaci kapacity baterií zpomalovat.

  2. Tomu nevěřím.
    Logicky:
    1.

    Tomu nevěřím.
    Logicky:
    1. Tesla vyrábí baterie z průmyslových lion článků firmy Panasonic.
    * Nově za společné peníze obě firmy stavějí továrnu pro tyto účely.
    2. Panasonic uvádí u svých nejlepší článků, za ideálních podmínek, životnost 600 cyklů s poklesem 1/3 kapacity

    Již v této fázi není třeba uvádět další argumenty, protože například:
    400km(čistě hypotetický dojezd Tesly) x 600 nabíjecích cyklů = 240 000

    Ale pokračujeme.
    3. akumulátor Tesly je sérioparalerní zapojení tisíce článků, provozované v zimě i v horku, je na hony vzdáleno vlastnostem samostatného článku testovaného Panasonicem v laboratorních podmínkách.

    4. Z bodu 3 vyplývá, že reálný dojezd Tesly bude závislý na klimatických podmínkách a bude mnohdy kratší. A ne vždy se bude akumulátor nabíjet nejlepším možným způsobem, ale někdy na rychlo a v zimě, nebo jen částečně atd. Což jen podtrhuje to, co je uvedeno v bodu tři.

    Prostě lžou a když to budete po letech reklamovat, tak se budou kroutit jak hadi a vymlouvat.

    1. zaruka je 8 let, po ni to
      zaruka je 8 let, po ni to bude Tesle a jejim zadnicim ukradene, zivotnost baterek v Teslach se tedy dozvime vpodstate nejdrive tak za 3-4 roky kdy skonci zaruky na baterky prvnim Teslam S, ale po takove dobe to bude tak malo aut ze to zrejme stejne vysumi v informacnim chumlu

      vpodstate se staci podivat na to kolik Tesel s 40-60kWh baterkou z roku 2012 je treba v obehu coby bazarova auta, to budou potencialne nejdrive dosluhujici Tesly co se baterky tyce, tou dobou taky trh ukaze za jake sumy se takove auto da prodat jako jetina

      jen tak do placu, sledoval jsem bazarove Tesly dlouho, zacalo to tou co nabizeli v AAA, smrdela jim tam pred 2 roky a rekl bych ze ji stejne neprodali a radsi stahli protoze to bylo pro ne spis trapne jak na tom aute prodelali, sleduju par kousku i na autoskautu a mobile, a nektere maj pokles ceny treba o 20-25 tisic eur za 6 mesicu, a stejne se je asi nedari prodat, lidi se ojetych Tesel proste asi bojej

      1. v US plati zakon pre vyrobcu
        v US plati zakon pre vyrobcu auta, ze pocas 8r nesmie klesnut kapacita baterie pod 80%, takze tazka pohoda. Ci myslite si, ze tyzden po 8smich rokoch, padne kapacita baterie na 5%?

        Tieto super analyzy top odbornikov na vsetko mi pripominaju super top genialne analyzy rovnakych borcov, ked sa riesi zivotnost SSD diskov.. Teoria sem, teoria tam a prax? uplna pohoda, takze menej mudrovat, menej zavidiet, viac zarabat a tesla moze byt v garazi raz dva 🙂

        1. muzes ten zakon
          muzes ten zakon nalinkovat?

          je to vpostate totez jaku by v CR platil zakon ze vyrobek se nesmi po dobu 2 let porouchat (proste 2 leta zaruka), je to uplne stejnej nesmysl jako ten zakon co pises ze plati v USA 😀 ten zakon je vpodstate normalni 8 leta zaruka na baterky 😉

          jinak to ze plati takovej zakon jeste vyrobci nebere moznost po dobu zaruky menit clanky, coz se u Tesly podle majitelu Tesel na forech deje velice casto, ostatne mozna i proto dala Tesla zaruku 8 let, vypada to dobre a navic po tu dobu zaruky proste meni vadne clanky podle toho jak lidi jezdi do servisu treba i s jinyma zavadama, zivotnost akumulatoru se ukaze v plnem svetle az pote co zaruka skonci a vyrobce se tedy od toho bude moci distancovat zakon nezakon 😉

          mel bys jit do politiky, tam je taky celkem bezne ze se 1 vec resi na 10 ruznych mistech 10 ruznejma zakonama/novelama/ustanovenima a podobne

    2. Upřesnil bych. 600 cyklů s
      Upřesnil bych. 600 cyklů s úbytkem kapacity o 1/3 je cyklů celých. Tedy aby skutečně došlo k takovému úbytku kapacity, musel byste tu teslu dojíždět vždy ze 100 % do nuly (i tak by nedošlo k úplnému vybití, proti tomu je tam ochrana).

      Tesla má vodní chlazení baterie a balancery na jednotlivých článcích, elektronika baterie je velmi složitá a vychytaná.

      Životnosti baterie bych se nebál.

      Pro příklad bych uvedl (i když je to třeba brát s rezervou, povídal to dealer BMW), že novinářská i3 se 40000 km na hrbu (chovali se k tomu všichni jako prasata) měla úbytek kapacity baterie 2 % a to má baterii 22 kWh…

      1. I kdyby tam byla
        I kdyby tam byla namontovaná jakákoliv technologie, aby to co nejvíce přiblížilo reálný provoz laboratorním podmínkám, tak to nikdy nebude stejné jako hodnota vypadlá z analyzéru v laboratoři. Takže slibovat parametry výrobku lepší, než jaké jsou dané od výrobce je naprostý nesmysl. Je to jako by mě firma slíbila, že krytina kterou mě dává na střechu, vydrží 3x tolik než u ní slibuje výrobce, ale na dotaz, jakou mě na toto tvrzení dá záruku, dostanu odpověď, třikrát menší než hodnotu udávanou výrobcem. Tomu snad může věřit jenom blázen, který je elektrotechnikou nepolíben, ale už vůbec ne člověk s mým zkušenostmi.
        O bateriích a jejich sestavách vím docela dost, i když 23 let působím v jiném oboru elektrotechniky a tam se lže zákazníkům o životnosti součástek podobným způsobem, ale jak už tady někdo uvedl, po uplynutí záruky s vámi vypochodují bez jakéhokoliv dovolání.
        Takže být skeptický mě velí nejen uvedená logika věci, ale i osobní zkušenosti.

      2. U li-xx baterií se počítají celé cykly i z částečných
        U li-xx baterií se počítají celé cykly i z částečných nabití. Že ji musíte dojíždět ze 100% do 0 je nesmysl, u těchto technologií se počítá celý cyklus na součty procentních bodů (tedy 2x vyjetí 100-50% a 2x nabití 50-100% se počítá jako jeden vybíjecí a nabíjecí cyklus) a takto se i laboratorně testují.
        Že má elektronika balancery je jasné – jinak se vícečlánkové li-xx baterie ani nabíjet nedají (tedy pokud jim nehodláte způsobit relativně rychlou smrt).

        1. LiFePO4 akumulatory (coz je uznavam trochu jina technologie)
          LiFePO4 akumulatory (coz je uznavam trochu jina technologie) maji psanych 2000 cyklu pri vybijeni 80% a 5000 cyklu pri vybijeni 70%.

          Z vaseho tvrzeni by plynulo, ze je jedno, jestli udelam 2000 cyklu 80%, nebo 4000 cyklu 40% (stejny naboj), ale datasheet od Winston/Thunder-Sky uvadi jina cisla.

          Treba se tu najde nekdo, kdo to zmeril.

  3. Graf i měření vyvracejí
    Graf i měření vyvracejí obavu, která se šířila při při uvedení Testy na trh a to, že po záruce, tj. zhruba po 500 Cy baterie odejde a ude se muset koupit nová. Podle těchto statistik tomu tak není. Navíc se degradace zpomaluje s rostoucím počtem cyklů. To je velmi dobrá zpráva.

    1. Záleží na tom, jestli
      Záleží na tom, jestli vám auto bude stát v garáži, nebo s ním budete jezdit. Pokud baterii nebudete používat, závisí na tom, jestli je nabitá (skoro nestárne) nebo vybitá. Podle všeho to ale vypadá, že baterie běžně přežijí až do okamžiku, kdy auto půjde do šrotu (řekněne 10-15 let).

          1. Snad zde bude možnost
            Snad zde bude možnost vyměnit ji za technologicky mladší. A vidím tu pak místo pro ‚nové servisy‘, které budou ze dvou starých baterek skládat jednu novou. Úplně vidím ty inzeráty: Prodám zánovní accu do Tesla X model 2015. Jezděná jen o víkendu do obchodu důchodcem z Berlína 🙂

            1. bateria v TESLE je vymenena
              bateria v TESLE je vymenena za 2minuty – to bola pozaidavka US gov na ziskanie pozicky na vyvoj Model S..
              Kde bude vyvoj/cena baterii o 8-10-12rokov? uplna pohoda..

              Baterie daju v poho 1mega km, pohonne jednotky 2.generacie maju planovanu zivotnost 1,6mil km.. pokazi sa? vymeni sa tak ako bateria..

        1. Já se teď zbavil Focusu
          Já se teď zbavil Focusu rv. 2002 a je dost otázkou, jestli u něj má smysl ho ještě zprovozňovat (zejména kvůli korozi, ale i spoustě dalších závad). Předtím jsem měl Felicii, ta měla v době prodeje 15 let a bylo to taky v podstatě spíš do šrotu než na ježdění. Teď mám Focus II, 7 let starý a fascinuje mě, že palubní počítač neumožňuje nastavit datum na letošní rok – Ford zjevně počítá se životnostní jen 5 let.

            1. presne tak, furt lepsi mit
              presne tak, furt lepsi mit 15 a vyce let stare kvalitni auto nez mladsi nekvalitni

              cislovaka veku vzhledem k k flotile je ciste politicko ekonomicky pohled a snizovani prumerneho veku vozoveho parku je ciste ekonomicka meta aby se prodavali nova auta a tedy vyce tocili penize v ekonomice, coz je dulezite i pro politiky

Napsat komentář