Dacia Logan jako elektromobil s dojezdem 500 km a cenou 700 000 Kč

Na autosalonu v rumunské Bukurešti představila domácí společnost Prime Motors svou přestavbu Prime EV. Jde původně o vůz Dacia Logan, nově vybavený až 45kWh baterií a elektromotorem.

Překvapení z Rumunska: Dacia Logan alias Prime EV s dojezdem až 500 km a cenou kolem 700 000 Kč
foto: Prime Motors

Společnost Prime se původně zaměřovala na zakázkovou výrobu li-ion baterií. Mimo jiné šlo i o domácí úložiště elektřiny (Prime ESS, 8-30 kWh). K přestavbě spalováků na elektromobily je odtamtud ale už opravdu jen kousek.

Pro přestavbu si nově vzniklá divize Prime Motors vybrala domácí vůz Dacia Logan (podotýkáme, že značka Dacia patří pod francouzský Renault). Prime EV si lze objednat ve třech verzích: s 11kWh, 22kWh nebo 45kWh baterií.

Dojezd se pak pohybuje od 125 km do 500 km na jedno nabití (NEDC). Zrychlení 0-100 km/h zvládne auto pod devět sekund, max. rychlost 160 km/h. Nejlevnější verze stojí 14 999 eur (405 000 Kč), prostřední 17 999 eur (486 000 Kč), nejvyšší verze pak 25 999 eur (702 000 Kč).

Zajímavé je, že v Rumunsku dostanete na nákup elektromobilu dotaci až 6000 eur (162 000 Kč), takže taková pěkná přestavba vás může vyjít velmi výhodně. Součástí auta je palubní nabíječka 7,4 kW a možnost rychlonabíjení 400 V/125 A (50 kW).

Prime Motors poskytují záruku 5 let na baterii a 2 roky na samotný vůz. Na elektromotor je záruka 200 000 km. Životnost baterie je údajně až 25 let a 9000 cyklů. Baterie se vyrábějí v Rumunsku, stejně jako samotný Logan.

Baterie jsou v autě umístěny v autě na několika místěch: v podvozku (s ochranným krytem), na místě původní nádrže a také v předu, aby bylo dosaženo lepšího rozložení hmotnosti. Jinak má auto stejný objem zavazadelníku a stejné bezpečnostní prvky jako běžný tovární Logan.

63 Comments on “Dacia Logan jako elektromobil s dojezdem 500 km a cenou 700 000 Kč”

  1. Trošku mimo, ale zrovna
    Trošku mimo, ale zrovna koukam na nějakej novej serial z blízké budoucnosti. Jmenuje se to Extant. A v tomto seriálu jsou k vidění téměr jen elektromobily, Tesla S,X, Bmw I3, I8, Koncept od Nisanu atd. Dokonce se tam bavi o autopilotu. Docela vtipne. Jen tam všem EV přidali takovej tramvajovej zvuj navíc.

    1. Není možné ujet 500km na 45kWh to vychází 9kWh na
      Není možné ujet 500km na 45kWh to vychází 9kWh na 100km
      já mám 18,7kWh lion baterie a váží přes 200kg.
      45kWh by vážilo 500kg když započítám ještě vozidlo tak už je to
      pěkná váha.
      Moje vozidlo má i s bateriemi 1200kg a když jedu s lehkou nohou
      tak mám v létě spotřebu 10kWh a to je vozidlo které má nejnižší
      spotřebu ze všech elektromobilů. (zatím)

      1. Nemozete predsa prepocitavat hmotnost baterky podla vašeho
        Nemozete predsa prepocitavat hmotnost baterky podla vašeho iona. Každý výrobca ma iny hmotnost, napr. bateria v Tesle S85 váži 540kg. Podla tohoto by vaša vážila necelých 120kg.
        A dalsiu nepresnost máte v tom, že mate najnižšiu spotrebu. Hyundai ioniq jazdí za 8kWh/100km, takže na 500km potrebuje 40kWh.

      1. i tak by se jednalo o
        i tak by se jednalo o relativne zajimavou cenu, Logan MCv zajina na cene 190 tisic a Lodgy na 225 tisicich, v obou pripadech relativne prostorne rodinne auto, a kdys prihledneme k faktu ze nepujde o masovou vyrobu ale prestavbu, tak je tech rekneme 200+700 tisic za 45kWh elektromobil teto velikosti vpodstate nejlepsi cena mezi elektromobily co dnes poridis jako nove, nebo je v teto velikosti a takovou baterkou dostupne nejake jine EV za cenu okolo 900 tisic?

          1. je to ukazka toho k jake
            je to ukazka toho k jake cene by se dal dostat Renault ci Nissan, ostatne Dacia je postavena na technice Renaultu, v Dacii jen nakreslili a vyrobili boudu, zbytek je od Renaultu

            pokud nekdo utrati 900k za Nissana ktery by ve fosilni podobe stal 300-350 tisic, tak je mozna i mozne podobne i u Dacie

          1. A pouzils i mozek nez jsi to
            A pouzils i mozek nez jsi to psal? Kdyz budou ojetiny elektromobili, co si koupi?

            A pro me, kdyz se podivam na trh s byty, co ti v novostavbach, kde nemaji ty garaze, a ze to je hooooodne velke procento, ty co? Aha oni nekupuji nove elektromobily, oni kupuji jenom ojete elektromobily a ty ojete nepotrebuji zasuvky 😀

          1. 50 kW asi nikomu a na DBT
            50 kW asi nikomu a na DBT asi taky ne, alespoň ne více systémovém CHAdeMO/COMBO/Mennekes (na Hornopolní jsme nabíjeli z DBT i skoro prázdnou Teslu Model S a +-40 kW), ale na slovenských jednosystémových DBT CHAdeMO to bylo u Peugeu Ion i Nissanu Leaf 24 běžně 44-46 kW, prakticky bez závislosti na okolní teplotě. Prostě býval jsem zvyklý u Iona na 15-20 minut z +-10 na 80+%, stejně jako tomu bylo u třísystémových ABB stanic v Rakousku, ale bohužel, ty DBT to dnes nikde nedávají. A je jedno co nabíjím, dělá to i u BMW i3 z COMBO kabelu. Prostě inzerovat 50 a dávat 38 je podraz.

            1. Ten udávaný výkon je
              Ten udávaný výkon je trochu neštastný. Obzvláště udávat stejný u DBT stanic jako u ABB. Kazdý ví, že ty ABB jsou o 20% výkonnější. S ABB dosahuju max 48kW. Není to tak úplně vina nabíječky, je potřeba si uvědomit, že záleží na napětí baterie ve voze. A za to nabíječka ani čez nemůže. Pokud bych přijel s autem, co bude odebírat při napětí 500V 120A, bude hned výkon 60kW.

              1. 500V 120A – tipuju, že v
                500V 120A – tipuju, že v takovém případě by stanice vypadla od přetížení nebo alespoň přerušila nabíjení. Neznám sice detaily, ale předpokládám, že každá stanice má minimálně zkratovou ochranu a ochranu proti přetížení. Typicky pokud jsem na začátku nabíjení do cca 50-60% na Terra 51 v Brně u Spielberk Office zapnul topení, tak stanice vždycky přerušila nabíjení. Musel jsem vždycky počkat, až nabíjecí proud a výkon klesne (tehdy jsem ještě neměl Leaf Spy Pro).

                1. To jsem možná trochu
                  To jsem možná trochu přitáhl za vlasy, chtěl jsem aby byla vidět ta teoretičnost výkonu. Asi by při takovémto napětí omezila proud, tak jako při nižším pustí víc. To přerušení nabíjení bych tipnul, že bylo něčím jiným. Stanice předce omezuje proud, režim CC, takže ji nelze „přetížit“ Mě se to nikdy nikde nestalo a to v zimě zapínám topení hned, jak se rozjede nabíjení.

            2. Je to stejný „podraz“, jako
              Je to stejný „podraz“, jako jmenovitá hodnota napětí v síti malého napětí 230V, přitom skutečná hodnota napětí v zásuvce závisí na mnoha faktorech. Další podobný „podraz“ je to, že dřívější trojfázová síť 3x380V se změnou normy změnila na 3x400V a přitom se v konkrétních, již dříve vybudovaných instalacích vůbec nic nezměnilo

              Prostě 50kW u CHAdeMO, resp. Combo znamená hodnotu výkonu, kterou udává norma, nikoli skutečnou hodnotu, kterou musí dosahovat každá stanice. V podstatě se to dá brát tak, že 50kW je maximální výkon, který může dosáhnout standard CHAdeMO, resp. Combo na napěťové hladině 400V.

          1. DBT AAA Auto Brno – Leaf
            DBT AAA Auto Brno – Leaf nabíjí 101A
            DBT ČEZ Duhová 2, nebo Auto In Pardubice – Leaf nabíjí 107A
            Takže přes 100A to jde.

            ABB Terra 51 – ukazuje proud i napětí, Leaf nabíjí 120A
            ABB Terra 53 – proud i napětí jsou záměrně maskovány, Leaf nabíjí 120A.

            Výše uvedené nabíjecí proudy platí pro začátek nabíjení, během nabíjení začne nabíjecí proud a tedy i výkon klesat – závisí na teplotě baterky – v létě u Leafa, pokud je teplota baterky cca 32-40st.C, tak to vydrží na T53 naplno až do 72-80%. Pod 32st.C to vydrží do cca 50-60%, v zimě začne klesat už při 15-20%. Tomu odpovídají časy nabíjení, které si nastaví nabíjecí stanice v součinnosti s nabíjeným EV – Leaf na T53 v létě cca 31min, v zimě až dvojnásobek.

            1. Ano, pravda také si
              Ano, pravda také si vybavuji u jedné soukromé jednostandard DBT, že tam teklo až 109A. Jde o to že stejná nabíječka, třeba u Orchardu nabíjí iona na začátku 113A a teslu, nebo nissana jen 100A
              A že to T53 umí zobrazit víme, ale na displayi to vidět není.
              Proto nissanem na vystrkově vždy nabíjím na A 🙂

              EDIT: Ještě bych dodal, že těch 101A bych bral skoro jako chybu měření. V Ostravě am taky občas skočí 102A, přitom auto ukazuje pořád 100A

              1. Samozřejmě mnou uváděné
                Samozřejmě mnou uváděné hodnoty jsou to, co ukazuje stojan – myšleno DBT nebo Terra 51. Pokud nabíjím u AAA v Brně 101A, tak Leaf Spy Pro ukazuje něco málo přes 98A, pokud nabíjím na Terra 51 nebo 53, Spy ukazuje cca 119A.

                Spy mi po poslední aktualizaci ukazuje v diagramu nabíjení dvě charakteristiky – modrá nabíjecí výkon v kW, zelená V x A na baterce – nejsou to identické čáry. Zejména je zajímavé pozorovat, co se stane např. při zapnutí topení.

                Co se týká přednostní volby stojanu A na Vystrkově, tak na EVmapě je doporučení od jednoho z uživatelů:
                Uživatele Chademo prosím přednostně užívat stojany, kde není CCS. Pokud budete užívat duální stojany a stojany jen s Chademo budou volné, znemožnit tom užívání stojanu těm, co mají CCS.

                Má to svou logiku, ovšem zase na druhé straně zrovna Vystrkov je lokalita, kde v podstatě není kam jít, takže člověk většinou zůstane u auta, takže v případě obsazenosti obou T53 může dalšímu zájemci s CCS stojan uvolnit.

                T53 je fakt prostě „jiný kafe“. Při odemykání stojanu A/T51 přes EVmapu musí člověk na stojanu celkem 3x zmáčknout tlačítko Start, aby začalo nabíjení. Kamarád eJára experimentálně zjistil a ověřil, že pokud se stojan A odemkne z displeje kiosku, tak potom na stojanu A stačí zmáčknout tlačítko Start pouze 1x. Bohužel díky tomu uživatel přijde o informační SMS o začátku a hlavně o konci nabíjení, což jsou funkcionality EVmapy. Hlavně ta SMS o ukončení nabíjení se náramně hodí, pokud člověk sedí na benzince nebo s někým klábosí a ztratí pojem o čase. Není účelem na nabíjecí stanici „strávit celé mládí“. 🙂 Navíc umístění stojanu A vzhledem k příslušnému stání není zrovna ideální pro EV s konektorem vpředu, jako je Leaf, Kia Soul apod. Auto musím postavit tak, že zadní část trčí víc do silnice, nebo do stání nacouvat, což je nepraktické. Ovšem chápu, že je to kompromis kvůli EV s konektorem vzadu.

                1. Tak mě u nissana spy
                  Tak mě u nissana spy ukazuje podobně. Ty dvě čáry v grafu tam mám odjakživa, co to mám. S tím topením je to zajímavé sledovat, především jak se to chová, když má baterie třeba 95%, že topení bere třeba 1kW, do baterie teče 5kW a když vypnu topení, tak najednou třeba do baterie teče 9kW. Takže vypnutím topení v této fázi lze nejakou minutku ušetřit…
                  Co se týče té přednosti, ano je to logické, i když nikdy jsem tam tolik aut nepotkal, že by to bylo potřeba. Stojan A je můj oblíbený, neháže chyby jako ty ABB od té doby co je to propojené s EVmapou. Ten poslední stojan naopak použiju jen v nejvěší nouzi, pokud tam fakt přijedou dvě auta s CCS. Proč bych si dobrovolně vybral tu nejpomalejší variantu…

                2. Jj, vypnutím topení se dá
                  Jj, vypnutím topení se dá nějaká minuta ušetřit, ovšem že by to bralo 5kW baterka + 1kW topení a že by to díky vypnutí topení skočilo na 9kW do baterky, to se mi nějak nezdá, to by bylo v rozporu se zákonem zachování energie. Naopak já mám spíš vypozorováno dejme tomu 5 + 1 a po vypnutí cca 6kW čili o výkon topení se sníží nabíjecí výkon do baterky. Kam by se ty 3kW ztrácely? Spíš je to o tom, že nabíjecí charakteristika je hodně zvlněná a výkon dost kolísá kolem nějaké průměrné hodnoty, takže pokud vypnu topení, tak nabíječka s autem může podle nějakého algoritmu krátkodobě nebo špičkově zvýšit výkon nabíjení, ale vzápětí to zase spadne. Jiná věc je, že když na konci nabíjení při výkonech kolem 6-3kW trvá každé % nekonečně dlouho, tak zapnutím topení se to ještě prodlouží, přitom paradoxně těsně před vyjetím by bylo potřeba topit nejvíc, zvlášť když je řidič mimo auto třeba doma v teple a chce vyrazit s vyhřátým autem.

                3. No právě, protože to je
                  No právě, protože to je takové „zvláštní“ a né co by člověk čekal, jsem to psal. Ale mám to tak vypozorované. Prostě pokud z té hladiny DC 400V nejen nabíjím baterii ale i beru pro přímotop,(navíc u toho běží i DC-DC měnič na 12V) tak je jako by řízení opatrnější. Stejně tak jako když se pustí topení s autem připojeným na síť a zcela dokončeným nabíjením. Taky se nejdříve trochu vybije baterie, až pak začne nabíječka brát ze sítě.

        1. ChaDeMo si po připojení s
          ChaDeMo si po připojení s autem pokecá. Pravděpodobně si minimálně řeknou max. proud a napětí na kterém se má nabíjení zarazit aby stojan nespálil balancery. Ten profil který popisujete je Radovane stejný pro všechny IONy. Ty vozy mají obranné mechanizmy a nenechají se zničit. Aspoň ne v záruční době 😉 . Takže víme, že stojan dá 115A. Řekněme, že umí dát 400V, pak by výkon byl 46kW. Není to o tom, že by výrobce nutně kecal, zatím jsme pouze nenarazili na vůz, který by dokázal stojany otestovat na 50kW. Takový je můj pohled na dnešní rychlonabíjení.

    1. To si jako myslite, ze by elektromobilitu meli na 1. miste?
      To si jako myslite, ze by elektromobilitu meli na 1. miste? Kdyz porovname podporu EV v Nemecku a v CR, tak bych rekl, ze ryze ceska Skoda by EV mela tak nekdy v roce 2050. V CR se vsichni brani zuby nehty elektromobilite. Stat asi kvuli danim a ostatni instituce jsou mozna vystaveny tlakum ze strany ropnych gangsteru. Ve Skodovce by byly nalezli lobbyiste z ruska a tem EV moc nevoni. Budme radi ze Skoda je v dobrych rukou.

  2. super sprava. uz davnejsie
    super sprava. uz davnejsie ma napadli ze by sa tohto hladu po pouzitelnych EV mala chitit nepremiovka a ukazat realne ceny tychto aut. super super.
    Uz len aby sa to, resp. nieco podobne predavali aj u nas. Dotacia 5000 eur bude zrejme od niveho roku, teda buduci rok kupujem ev-cko. konecneee

        1. No, je vlastně fakt, že
          No, je vlastně fakt, že těžko by se mohla Škodovka pustit do vývoje elektromobilu na vlastní pěst, bez vědomí vedení koncernu. Takže západoněmečtí soudruzi to nejen nakonec zatrhli, ale na začátku to museli povolit, bez toho by to asi nešlo. Tak snad to na druhý pokus vyjde lépe.

Napsat komentář