Test: Opel Meriva LPG – ekonomické řešení

Po delší době nám do redakce přišla nabídka otestovat vůz na LPG. Ačkoli se nejedná o nějak zvlášť ekologické a pokrokové palivo, jeho ekonomické výhody jsou nesporné a místo na trhu alternativ tak rozhodně má.

foto: Hybrid.cz

Opel Meriva je auto, které se na první pohled obtížně zařazuje do jakéhokoli segmentu. Klame tělem a zvenku vypadá větší, než aby se zařadilo mezi „malé MPV“. Ve skutečnosti jsou vnější rozměry vozu nevelké, vnitřní prostor a ergonomie však na jedničku. Aby ne, auto bylo od počátku určené pro mladé rodiny s dětmi.

S ergonomií souvisí i velmi unikátní a kupodivu dost praktické otevírání zadních dveří proti směru jízdy. Při otevření předních a zadních dveří pod úhlem 84° totiž vznikne vynikající prostor pro manipulaci s dětskou autosedačkou i dítětem samotným. Jeden by se až divil, že tato konfigurace dveří není o něco častější.

Opel Meriva LPG

foto: Hybrid.cz

Vnitřek auta působí velmi dobře, v dané kategorii až luxusním dojmem, který podtrhuje rozsáhlé ovládání všeho možného na středovém panelu. Ačkoli by se za počet ovládacích prvků nemusela stydět ani menší jaderná elektrárna, vše je velmi intuitivní a vlastně to i dobře vypadá. Stejně jako přístrojová deska celkově.

Opel Meriva LPG

foto: Hybrid.cz

Ve vozu této kategorie však jde primárně o praktičnost, která vozu opravdu nechybí. Mimo exotických dveří marketingově označených jako FlexDoors(r) najdete v autě také něco, čemu říkají v Opelu FlexSpace(r).

Jde vlastně o zjednodušenou manipulaci se zadními sedačkami, které se dají posouvat v podélném směru pro více místa na nohy nebo sklápět tlačítkem tak, aby vznikl rovný a dlouhý přepravní prostor. Sečteno a podtrženo – z hlediska interiéru a praktičnosti je auto na velmi dobré úrovni, jak pro rodinu s dvěma dětmi v sedačkách, tak pro čtyři dospělé.

Opel Meriva LPG

foto: Hybrid.cz

Další chválu můžeme pět na podvozek, který je pro české podmínky téměř ideálně nastavený. Nepřekvapí ho nerovný povrch, ale přitom si zachovává tuhost v táhlých zatáčkách. Brzdy jsou občas trochu nevypočitatelné. Mají sice výborný brzdný účinek, ale špatně se dávkují.

Rezervy má také řazení, které alespoň u pětistupňového manuálu neoplývá velkou přesností a jistotou. Řízení není nic pro závodníky, kteří potřebují číst odezvu, rozhodně však neurazí. Jako kompaktní MPV má však Meriva nadprůměrné jízdní vlastnosti, řídí se zkrátka dobře.

Poslední kapitolou je samotný smysl našeho testovaní, a sice motor, který mimo benzinu polyká také LPG. Jak už bylo řečeno v úvodu, nejedná se o ekologický stlačený zemní plyn (), nýbrž o zkapalněný propan-butan (). Při současných cenách mezi 12 a 13 Kč za litr však jde o velmi ekonomickou alternativu, která je navíc čistší než drtivá většina dieselů.

Tovární přestavba pro uživatele v zásadě znamená navíc jedno tlačítko na středovém panelu, nádrž místo rezervy a ještě jedno hrdlo pod víčkem nádrže. Zavazadelník je tím pádem omezen jen velmi citlivě, a to v prostoru pod falešným dnem dostupným u konvenční verze. Stále má 400 l.

Opel Meriva LPG

foto: Hybrid.cz

V praxi vypadá provoz na LPG následovně. Po nastartování si auto pamatuje režim, ve kterém bylo naposledy. Řidič i totiž může tlačítkem zvolit, zda chce jet na benzin nebo LPG. První stovky metrů až jednotky kilometrů jede vůz automaticky na konvenční palivo, až po zahřátí může přepnout na plyn. Samotná změna je cítit jen při zvýšené pozornosti.

Opel Meriva LPG

foto: Hybrid.cz

Do toroidní nádrže se vejde 35 litrů LPG, které nám vystačilo poprvé na 424 a podruhé na 435 km svižného, kombinovaného provozu. Průměrná spotřeba tedy vychází něco lehce nad 8 litrů LPG na sto kilometrů. V obou případech jsme tankovali za 12,50 Kč/l, tudíž vychází palivové náklady 1 Kč/km, což může hravě konkurovat zemnímu plynu.

Opel Meriva LPG

foto: Hybrid.cz

Porovnání obou plynů se samozřejmě nabízí. Zatímco v případě CNG se po přepnutí z konvenčního paliva zvedne výkon motoru a sníží spotřeba, u LPG je tomu naopak. Přeplňovaná čtrnáctistovka s papírovým výkonem 88 kW/120 k uděluje Merivě spíše podprůměrné zrychlení a dynamiku.

Na dálnici se tento fakt podepíše i vyšší spotřebou atakující hranici 10 litrů LPG. Při dnešních cenách se však pořád jedná o velmi úspornou alternativu s navýšením 30 tisíc oproti čistě benzínové verzi. Kdo chce cenově dostupné menší rodinné auto s minimálními provozními náklady, určitě by se měl nad Merivou popřemýšlet.

vlastní

21 Comments on “Test: Opel Meriva LPG – ekonomické řešení”

  1. Ctu udaje o spotrebe 8-9 litru LPG na 100 km a nechapu.
    Ctu udaje o spotrebe 8-9 litru LPG na 100 km a nechapu. Proboha, co s tim LPG delate? Vy to snad chlastate? 😀 Pro srovnani: Mitsubishi AXS 1.6 MIVEC (tedy auto s vetsimi jizdnimi odpory) prestavene v 60.000 km na LPG system Zavoli s elektronicky rizenou ochranou ventilu. Po nacerpani plne mi prumer vychazi okolo 6,6 l/100km, nejhorsi vysledek byl 7 l/100km, kdyz jsem tahal prives se drevem. Mesto/mimo mesto/dalnice cca tretinove podily, spise sviznejsi tempo, necrcam se s tim. System si stale jeste ‚seda‘.

  2. Díky za článek, i když
    Díky za článek, i když teď už jsou alternativní paliva pro spalovací motory spíš labutí písní… ale ještě pořád se dá sehnat pár zajímavých motorů, vhodných pro přestavbu, opelovské 1.4turba nevyjímaje. Dokonce se dá připlatit za stelitové ventily už při koupi nového vozu, což je fajn, pokud si zatím nejste přestavbou jisti. Další majitel to ale rozhodně uvítá:-))

    Já provozouji Mazda 6 2.5MZR 125kW, jedno z mála aut s pořádnou a přitom jednoduchou V4 atmosférou. V autobazaru ji nikdo nechtěl, myslel jsem, že sním, když stála vedle srovnatelného auta s TDI za téměř 60 % ceny. Žádného poklesu výkonu si nejsem vědom, spotřeba samozřejmě naroste, výhřevnost LPG je nižší, než u benzinu. I tak ale dlouhodobě a velice svižně jezdím za reálných 8,5l/100 (měřeno tankováním do plné). Nádrž mám na reálných 51 litrů, dojezd tedy okolo 600 km. Stav nádrže se obecně špatně odhaduje, ty indikační LED diody jde málokdy rozumně nakalibrovat, já používám počítadlo ujetých kilometrů, při natankování plné vynuluju a vím, kolik ještě ujedu. Na benzin se mi už totiž jezdit nechce, beru ho jako vzácnost, tankuju dvakrát ročně:-) Beru už jen 100 oktanové prémiové palivo a ještě přidávám aditiva, při studených startech mi to protáhne vstřikovače (nepřímé) a namastí spalovací prostor. Ale je to spíš pro dobrý pocit, samozřejmě mám i přimazávání, to je u LPG nutnost u všech motorů (u některých víc, u některých míň, ale jezdit na sucho může jen člověk, který nikdy nesundal hlavu:-) přímo do přívodu plynu ke vstřikovačům. Elektronické, přetlakové, jediné smysluplné přimazávání, které funguje jak má a kdy má. 50tkm bez jediné závady, na nejlevnější typově shodné svíčky (a po kontrole izolace, intereferenčního odporového tělíska a po přibroušení odskokové hrany na anodě budou nejspíš jezdit dalších 50tkm… Přestavba se mi bohatě vrátila a jestli ujedu ještě 100tkm, tak se mi to auto v podstatě zaplatí celé, drazí diesláci a petroheadi.

    1. Tak ja jezdim na naftu do
      Tak ja jezdim na naftu do nejakych 150kc/100 km, je to sice vice, ale zas nemusim resit staroti o plynove zarizeni (revize), na jednu nadrz ujedu hrobe pres 1000km (ne 400), a nemusim se bat podzemnich garazi.
      Ten padesatni rozdilu v cene na km je s ohledem na celkove naklady na auto uz docela zanedbatelny.

        1. Máme přesně toto auto v
          Máme přesně toto auto v rodině, koupil si ho Táta. V Renocaru v Brně kde bylo koupeno asi měsíc po prodeji oznámili že neumí dělat LPG servis, nedělá jej v Brně ani BS Auto. Když jsem psal na zastoupení tak nás dokázali do Auto Dobrovolný ve Velkém Meziříčí. Takže z Brna se jezdí na servis tam. Na záruční opravu špatně fungujícího LPG systému to bylo snad 12X než to dali do pořádku. Toho času a drbání s novým autem a ještě zasek se servisem 70km daleko. Ne Opel vážně už nikdy víc…

            1. dobry den, uz jste koupili tu Merivu? ja ji chcu kupovat
              dobry den, uz jste koupili tu Merivu? ja ji chcu kupovat pristi tyden a taky jsem se zalekl toho komentare ze je auto nespolehlive na LPG a ze v Brne tomu nedelaji servis LPG a ze se musi az do V. Mezirici. Jake mate vy zkusenosti. dekuji Foltýn

              1. Auto máme teprve 14dní a najeto od novoty cca 1000km, z toho
                Auto máme teprve 14dní a najeto od novoty cca 1000km, z toho na LPG asi 1/3. Těžko hodnotit tak brzy, auto jezdí, žádná kontrolka lambdy nesvítí, pocitově jede na LPG stejně jako na benzín. Spotřeba LPG zatím kolem 9litrů, ale auto je ještě syrové a jezdí se s ním na všech typech komunikací včetně dálnice na vzdálenosti kolem 40km v kuse. Řazení je trošku slabší, ale to už je daň za starou převodovku a obecně platformu auta.

Napsat komentář