Tesla: všechny naše elektromobily jsou teď plně robotická auta

Dnešní představení nového, „neočekávaného“ produktu Tesla nakonec není tak velké překvapení, jak se čekalo. Oním produktem je platforma Tesla Vision, o které jsme psali před pár dny. Umožní plně robotické řízení.

Nově představený systém Tesla Vision potvrzuje, že Tesla je dnes lídrem v oblasti autonomního/robotického řízení vozidel.
foto: Tesla

Nejdůležitější informací z dnešního konferenčního hovoru automobilky Tesla je, že všechna aktuálně vyráběná auta této značky jsou vybavena hardwarem připraveným pro plně robotické řízení (úroveň 5 dle americké stupnice).

Každý nový elektromobil Tesla Model S, Tesla Model X a v budoucnu i Tesla Model 3 je vybaven 8 kamerami, 12 ultrazvukovými senzory, radarem a systémem Tesla Vision. To je v podstatě palubní počítač založený na technologii NVIDIA doplněný o pokročilou neuronovou síť.

Systém zpracovává všechna přicházející data a v budoucnu umožní plnou autonomii vozidla. Elon Musk nicméně v konferenčním hovoru přiznal, že po legislativní stránce to bude ještě nějakou dobu trvat.

Uvedl také, že do konce příštího roku by chtěli možnosti svých robotických aut demonstrovat na výletu z Los Angeles do New Yorku napříč celými Spojenými státy.

Během dne by měla Tesla dát k dispozici videa, na kterých bude vidět jak nový systém funguje. Starší modely vozů Tesla Motors prý nebude na tento systém možné přestavět.

Vylepšený systém Tesla Autopilot s možností plně robotického řízení nicméně také znamená další nemalý příplatek k už tak vysoké ceně elektromobilů Tesla.

Tesla

118 Comments on “Tesla: všechny naše elektromobily jsou teď plně robotická auta”

  1. Není to jen o senzorech a
    Není to jen o senzorech a software. Musí tu být o podpora od vozovky, jejího okolí i další infrastruktury. Značení, digitální značky + informace o uzavírkách, nehodách, práci na silnici, apod.

    Legislativa projde teprve až do bude všechno připravené. Řkl bych, že budou zpočátku povolené autonomně jen určité úseky (např. dálnice) a úkony (nalezení vhodného parkovacího místa (viz problém modré zóny) a zaparkování)

      1. Nahrazovat značky QR, nebo
        Nahrazovat značky QR, nebo jak se také říká Aztéckým, kódem, je hloupost, rozpoznávání symbolů je na celkem slušné úrovni. Naposled se tím myslím zabývali na mendlovce, ale pro použití na dráze. Takže nahrazovat značky za QR a SPZ za čárové kódy je hloupost, řekl bych.

        Nevím jestli je možné vůbec si představit se stavem oprav našich silnic a tím jací experti to dělají, že by se kdy montovaly „balízy,“ to není třeba složitě vymýšlet, stačilo by upravit to co již má dráha, pokud za vynalézání vymyšleného uvalí EU miliardy, pak je to ostuda. Vlastně pak by nebylo třeba ani třeba značky měnit za „Aztécké,“ protože všechno potřebné pro auto by bylo na „balízách,“ které by mohly být pasivní.

    1. ty volný pracky tam sou
      ty volný pracky tam sou trapný, není se čeho držet. Chtělo by to 2jitý volant s vnějším a vnitřním pláštěm, mezispojkou aby soudruh se mohl držet a v případě výpadku autopilota tlakson doksichtu a spojka okamžitě sepne a člověk zas móžno šoférovat ;))

  2. TOHLE JE NAPROSTA DRZOST.
    TOHLE JE NAPROSTA DRZOST. Tenhle server me cim dale tim vice presvedcuje ze latka neni nikdy tak hluboko aby nesla podlezt a vzdy ji dokaze nastavit jeste niz. Minimalne co se tyka slepoty k marketingovym praktikam tesly. Pred tydnem napisete, ze tesla chysta neco neocekavaneho, pritom uz v ty dobe bylo jasne, ze nic az tak neocekavaneho se nekona. Dnes napisete clanek s nazvem vsechna auta testly jsou plne roboticka, co uprosred clanku zjemnujete na cituji „jsou vybavena hardwarem připraveným pro plně robotické řízení“, jinymi slovy nejsou plne roboticka, ale muzou byt, kdyz bude software, co dale potrvrzujete cituji „v budoucnu umožní plnou autonomii vozidla“ a korunujeme to vyroky „Starší modely vozů Tesla Motors prý nebude na tento systém možné přestavět.“ a „Vylepšený systém … znamená další nemalý příplatek k už tak vysoké ceně.“ Fakt nechapu, proc sami zurnaliste nejsou schopni odhalit tyhle marketingove praktiky a podrobit je alespon minimalni analyze. KDE MATE OCI, PANOVE. Aby bylo jasno. Cele elektromobilite a autonomnimu rizeni z hloubky duse fandim. Ale to, co rika tenhle clanek a ten pred nim je nasledujici:“Ty vozy, co jsme vyrabeli bohuzel plne autonomni nebudou, protoze na to nemaji hardware, i kdyz jsme to slibovali. Tyhle vozy s novym harware to taky neumi, ale tyhle uz to urcite umet budou.“ to je ta cela vase neocekavana zprava. nemluve o samotnem nazvu autopilot. Pokud vim to, ze se to nemeckemu ministru myslim dopravy nelibi jste tady taktne zamlceli. Ja s nim souhlasim. Nejedna se o zadny autopilot. Je to porad asistent. A takovychhle excesu bych vam mohl vycitat vic. Tenhle je exemplarni. Smekam klobouk pred marketingovym oddelenim tesly, ze dokaze tahle blbnout nejenom zakazniky, ale cele zpravodajske servery, v CR na cele s hybridem, ktere bez premysleni kazdou takovohule uz doslova drzost bez premysleni otisknou. Panove, tohle je nejlepsi cesta jak se promenit na web pro nadsence naprosto odtrzene od reality. Co je skoda.

    1. mate pravdu az na par
      mate pravdu az na par zasadnich drobnosti.
      1) u Autopilota 1.0 nikdy neslibovali plne autonomni rizeni! Celkem me prekvapuje, ze neco takoveho tvrdite. Stejne tak me prekvapuje, ze u teto druhe verze slibuji level 5, cekal jsem jen lvl 4.
      2) Autopilot je z podstaty slova asistencni system. Nazev Autopilot byl vybran podle Autopilota v letadle. Jeho ukolem je udrzovat smer a vysku a delat drobne korekce za pritomnosti pilota. Komplexni operace jako pristani a start ma na starosti pilot.
      To same plati pro Teslu, Autopilot 1.0 udrzuje auto na vozovce, drzi odstup a dela korekce za pritomnosti ridice. Komplexni operace jsou zodpovednosti ridice! Autopilot na to upozornuje pri kazdem zapnuti.

      Citovano z wiki: „Autopilots do not replace a human operator, but assist them in controlling the vehicle“

      EDIT: nechapejte me spatne, mi taky vadi, ze Hybrid zvelicuje kazdou zminku o Tesle (maji to v popisu prace, viz zapati na kazde strance) a casto se chova jako Blesk ikdyz bych byl raci kdyby se choval jako GreenCarReports/Kosmonautix/a podobne vecne weby, ale s tim nic nenadelame. Vite o jinem webu na tema alternativni dopravy, ktery by mel uroven alespon jako Hybrid?

      1. u modernich dopravnich
        u modernich dopravnich letadel autopilot dnes jiz i startuje a pristava, piloti vpodstate dnes u nekterych letadel jen ovladaji otacky motoru a zbytek proste obstara autopilot, respektive ovladac otacek motoru asi musi doklapnout na pozici a o zbytek se stara autopilot, mel jsem moznost loni sedet na kratsi zkusebni trase v A350 v kabine s piloty a od rozjezdu pri startu az po dojezd po dosednuti prvni pilot jen ovladal otacky, rucniho rizeni co ma na levacce se vpodstate jen pridrzoval a nehnulo se to ani o kousek a druhy pilot jen neco mackal v navigaci a ridiciho joisticku na pravacce se ani nedotknul za celou dobu toho kratkeho letu, sedel jsem krasne uprostred za nima kde je suprovej vyhled jako pro VIP a famozni zazitek 🙂

          1. To je pravda jen zčásti.
            To je pravda jen zčásti. Autopilot má přesně daná pravidla, v jaké situaci a v jakém letovém režimu může předat řízení pilotovi. A pokud se nevypne, jak má, pilot s tím nic nenadělá, neboť nemá autoritu řízení a nebyl by za případnou nehodu ani odpovědný.

            1. Na tento nesmysl musím
              Na tento nesmysl musím reagovat. Kapitán je VŽDY tím, kdo je odpovědný za letadlo. Autopilot je VŽDY jen asistent, který lze vypnout několika způsoby. Kapitán (či druhý pilot) ho může vypnout jak páčkami, kterými se autopilot zapíná/vypíná, tak pouhým pohnutím ovládacími prvky (kniplu/sidesticku, apod.). Autopilot se může vypnout i sám, v případě nějaké kritické chyby. Vypnutí autopilota vždy provází zvukový signál, který piloty upozorní, že byl vypnut. V žádném případě nemá autopilot velení nad letadlem, ani prioritu v ovládání nad pilotem. Pilot má vždy prioritu. Autopilot má dosud jen jediný úkol – pomáhat pilotům a ulehčit jim práci. Pokud letadlo zrovna letí na autopilota, jeden pilot musí neustále sledovat přístroje a kontrolovat, zda nedochází k nečekané krizové situaci (na tom, kdo zrovna bude ovládat letadlo a kdo se bude starat o sekundární prvky letu (komunikace s věží, apod.), se kapitán s druhým pilotem vždy dohodnou). Pokud k takové situaci dojde, pilot má po vyhodnocení situace vždy právo autopilota vypnout a situaci řešit (pokud se jedná o situaci, kterou nelze vyřešit pouhou korekcí v nastavení autopilota/FMC). V žádném případě to tedy není tak, že si pilot jen hraje na mobilu a čeká, jestli se mu autopilot laskavě uráčí předat ovládání.

          1. no mel jsem na mysli ze
            no mel jsem na mysli ze proste pilot vubec neridil, ten ovladac/joystick se proste nehnul vubec (pri vzletu bych treba cekal ze ho posune jakoze k sobe nebo tak), to letadlo proste letelo samo podle udaju co mu dal zrejme druhy pilot v navigaci, ja jim nerozumel neb francouzsky neumim, pochytil jsem jen par poloaglickych frazi co asi meli s vezi, ac i to pro me byl maglajs cehosi kde obcas bylo neco anglicky, a byl jsem jen divak co mel stesti, delali jsem pro ne veci okolo marketingu pro nejaky katalog a kdys us sme tam byli tak nam nabidli jestli nechcem pri foceni bejt ve vzduchu, ja v letadle a kolega v helikoptere kde byl fotograf, usadili me do prostredniho kresla a pak jsem asi 20 minut jen ziral a kochal se letem 😀

      2. Nevím, jestli vyloženě
        Nevím, jestli vyloženě „každou zmínku o Tesle zveličujeme“, ale pokud ano, pokusíme se do budoucna trochu mírnit. Nicméně fakt, že o Tesle často píšeme, se velmi pravděpodobně nezmění – jde o firmu, která bezesporu posouvá osobní dopravu na novou úroveň. A čtenáře to navíc prostě a jednoduše zajímá, což vidíme na statistikách i přímé odezvě.

        1. Někteří méně odolní
          Někteří méně odolní jedinci by si pro udržení osobní rovnováhy měli zakázat jakýkoliv čtení zpráv o Tesle, Elonu Mlaskovi apod. Už to evidentně nevydejchávaj a výsledkem jsou polohysterické až hysterické výlevy 😀 Je toho na ně prostě emočně moc, ale aby kůli tomu šikanovali svobodná média už je trochu přes čáru.
          Asi to bude podobnej syndrom jako lidi co nemaj doma programově televizi – neschopnost poručit si nedělat nějakou činnost a pak z toho obviňovat náhradního viníka :))

          Osobně už radši nečtu celej ten štrůdl spekulací pod články o oznámení novejch produktů, keynotes apod. akcí. Už je to jen čirej hype, často zoufalé spekulace a hlavně ztráta času. Bohužel lidi to milujou.
          Diskuze a články o již ohlášeném produktu to už je něco úplně jiného.

          Od Hybridu neočekávám dokonalost zpravodajství BBC či FT a informace si zatím dokážu odfiltrovat. Také vyžadovat od Hybridu.cz povinnost informovat naprosto o všem považuji za pěknou neomalenost. Většinou se pozorní čtenáři zmíní o dalších zajímavých faktech v diskuzi i s odkazem což považuji za velmi přínosné.

          Pane Horčík, nenechte cloumat svým majestátem 😉

        2. ok, ne kazdou, ale trochu
          ok, ne kazdou, ale trochu mirneni se a objektivity by neuskodilo 🙂 mozna by i stacilo delat mene bombasticke nadpisy a vynechat poznamky typu „no neni to skvele?“

          Samozrejme ocekavam, ze o Tesle budete psat i nadale, souhlasim ze hybe s automobilovym odvetvim stejne jako SpaceX s raketovym.

      3. bez ohledu na to, jaka je
        bez ohledu na to, jaka je definice a fungovani autopilota v letadle a take bez ohledu na to jaka je skutecnost, ve spolecnosti ma povedomi jako neco, co pilotuje samo a pilot muze jit na kafe, nebo si pospat. tohle povedomi o systemu s nazvem autopilot tady nepochybne je. a tesla si toho je dobre vedoma. a je nebezpecne takhle pojmenovat asistencni system pro automobily. ridici nejsou zandi skoleni profesionalove. nerikam, ze tesla tvrdila, ze to umi ridit samo. ale asi bych se dopatral clanku i tady na hybridu, kde tesla tvrdila, ze samorizeni je otazka softwaroveho updatu. co se ukazalo jako nepravda. s dovolenim predpovidam, ze ani v pripade tohohle to pravda nebude.
        EDIT: zvelicovani rozhodne nema byt popisem prace tohodle servru. ani zadneho jineho. pokud ma byt neco v popisu prace, tak je to objektivni informovani. slo to treba napsat takhle: Tesla začala vyrábět zcela samořiditelná auta, ale sama zatím nejezdí obycejny idnes je blize k pravde.

          1. nikdy netvrdila? nechtejte
            nikdy netvrdila? nechtejte abych si dal tu namahu a i tady na hybridu nasel clanky o tom, ze samoriditelne auto je jenom otazka softwaroveho updatu. o to vic jsem prekvapeny, ze tesla znova tvrdi to same a nikdo o tom porad nepochybuje. ja take fandim samoriditelnym vozum, ale to co dela musk je proste prodej iluzi.

    2. Díky za podnětnou kritiku.
      Díky za podnětnou kritiku. Co se týká marketingových praktik firem včetně Tesly, nejsme tu od toho abychom je nějak hodnotili. Nepovažujeme se za primárně názorové či investigativní médium. Přinášíme aktuální informace ze světa alternativní dopravy a ač se tu někdy názorové články nebo pasáže objeví, gró naší práce spočívá v informování o tom co se právě děje. A když právě Musk říká, že představí neočekávaný produkt, píšeme o tom, že Musk právě řekl, že představí neočekávaný produkt.

  3. Tomuto systému bych život
    Tomuto systému bych život svůj ani svých blízkých nesvěřil.

    Stále nevidím žádnou hardwarovou redundanci, s jedním radarem to přeci nemůžou myslet vážně?! Neuvádí ani základní údaje ke spolehlivosti např. střední čas do poruchy ani celkovou míru spolehlivosti v čase, což by u těchto systémů byl očekávaný parametr pro srovnání.

    Předchozí systém se jmenoval Autopilot, nový je označen jako Full-self driving, přičemž ani jeden řídit autonomně neumí a nemůže, neboť hardware ani software není certifikován na víc než Level 2.

    Obávám se, že dokud bude Musk stavět marketing nad skutečné výsledky, ať ekonomické nebo technické, Tesla se nikam neposune.

    1. Clovek nema zadnou
      Clovek nema zadnou hardwarovou redundanci a presto ridi. Take to je videt na statisicich mrtvych po celem svete kazdy rok.
      Clovek ma malou spolehlivost a navic kazdy clovek je uplne jiny nez druhy. Takze cloveka nemuzete ani jako takoveho certifikovat ke schopnosti ridit. Nekomu rupne v bedne a sebevrazedne a cilevedome to napali do jineho auta. Jini zase pod vlivem drog, alkoholu a jinych latek jsou uplne mimo schopnost ridit. To je podle vas v poradku. Ale roboticke rizeni musi byt 110% a stejne mu nebudete verit…
      Musk jmenuje svuj system Autopilot nebo Full-self driving, ja velkou cast ridicu oznacuji jako vul, prace a dobytek co nema za volantem co delat.

      1. Clovek ma to, co pocitac ne
        Clovek ma to, co pocitac ne – zodpovednost. Ted nemyslim tu moralni vlastnost, ale to, ze za chybu muze byt/bude potrestan. Kdyz to full-auto auto narve do skolky na prochazce, zavre se do vezeni to auto? Manzelka ridice? Prodejce v autosalonu? Vyvojarsky tym? Akcionari? Musk?

        Takze musi byt „nade vsi pochybnost“, ze je to spolehlive. Pozadavek na skoro dokonalost je prave dan za tu beztrestnost – asi nikdo nechce, aby se po ulici pohybovala auta, co budou „bezduvodne“ (vyrobce usetril za drahy senzor) prejizdet chodce, i kdyz to bude mene casto nez zivi ridici.

        1. Velmi správně. Ještě
          Velmi správně. Ještě bych doplnil předvídavost, odhad, sdílení zkušeností, schopnost učit se a šestý smysl. Živý organismu je zkrátka to nejdokonalejší, co známe 🙂

          Ne nadarmo se snaží software organismu přiblížit formou neuronových sítí a alespoň některé tyto funkce implementovat. Přenesení veškeré zodpovědnosti za škody při provozu na dodavatele řídicího systému je samozřejmé, bez něj by autonomní řízení postrádalo logiku i smysl.

            1. Nemusí nikoho zavírat, asi
              Nemusí nikoho zavírat, asi by k tomu ani nebyla možnost. neboť zainteresovaných lidí je velmi mnoho. Firma oškodní pozůstalé hmotně a předpokládám, že použijí zkušenosti s podobnými žalobami při pádech letadel. Tedy těch, které byly způsobeny konstrukční chybou.

              Aby byl odsouzen třeba šéfkonstruktér, muselo by se prokázat jeho osobní vědomé zanedbání při návrhu, nebo práce v rozporu s postupy firmy, nebo postupy obvyklými v dané profesi. Jinak bude odpovědna firma jako celek. V současné době by to např. v případě Tesly bylo nasnadě, nicméně jsou si toho dobře vědomi, a proto je to také, v rozporu s mediálním obrazem, oficiálně jen „asistent“ Level 2, nikoli plnohodnotný řídicí systém.

              V okamžiku, kdy získají certifikaci na Level 5 nebo 6, systém bude v provozu a způsobí újmu, vyšetřování bude zahrnovat i ty, kteří certifikaci udělili.

              1. Ale i tak v 90% případů
                Ale i tak v 90% případů bude chyba někde jinde. Vzhledem k tomu že se jedná o počítače v pohybu, nikoliv sedící si někde na stole bez otřesů, může dojít k milionu událostí, které nemají vůbec souvislost s návrhem sv ani WH a tedy firmou. Pochybuji že by kdo třeba počítal se stavem rumunských nebo našich silnic, které by mohly k neočekávané události vést.

                Jako největší problém bych viděl výmoly, kde prostě ani člověk nemá šanci odhadnout jak je hluboký, může to být pár centimetrů, což je v pohodě, ale také to může být ucpaný kanál bez mříže.

                1. Naučí se objíždět i
                  Naučí se objíždět i kanály a výmoly…

                2. U nás tedy v 99% bez
                  U nás tedy v 99% bez šance, páč by musel jet po chodníku a tam je to většinou podobné :-))))

          1. predvidavost, odhad a
            predvidavost, odhad a sdileni zkusenosti a schopnost ucit se maji i dobre naprogramovane neuralni site. Netvrdim ze je ta schopnost stejne dobra jako u cloveka, ale rozhodne tam je.

            Taky souhlasim, ze vinu za zpusobenou skodu by mel nest ridic, a pokud ridil automat, pak tvurce tohoto automatu, tedy Tesla (VW/BMW/Google/…)

            1. Neuronové sítě jsou velmi
              Neuronové sítě jsou velmi zajímavá a jistě dobrá cesta. Netuším ale, jak mají vyřešeno, že se „učí vždy správně“. Sdílení informací je fajn věc, ale mám obavu, aby se nekumulovaly a nepředávaly i systematické chyby. Ale možná se mýlím a nějaký „institut nedůvěry“ již mají zahrnut. 🙂

              1. Obávám se že nebude
                Obávám se že nebude možné aplikovat do řídicích systémů lokomotiv, natož aut učící se umělou inteligenci. prostě nemůžete nechat stroj se učit od lidí, budete z toho mít jen problém.

                Nedávno byl asi na 2 dny spuštěn podstatně dokonalejší algoritmus, propojený s jednoduchým internetovým rozhraním. Experiment musel být ukončen, protože jediné co se ten stroj od lidí naučil byl rasismus a stalo se z něj něco odporného.

                Podobně nedávno udělali Japonci umělou inteligenci jakoby školačky (co s nimi stále mají netuším), ten stroj si vytvořil sebevražedné choutky.

                Tady bych viděl jako bezpečnější nasazení nějakého deterministického a pevně zadrátovaného algoritmu, který bude „předvídat“ ze známých dat.Spíš bude nutnější zdokonalit algoritmy rozpoznávání a zvýšit snímkovací rychlosti kamer. To se zase bude asi nejlépe dělat ASIC čipy, tedy dokonce neprogramově, ale přímo v HW. Zřetězený a paralelní ASIC bude rychlejší než sekvenční zpracování na nejrychlejších procesorech.

                1. A jakou máš jistotu, že
                  A jakou máš jistotu, že to jediné co se algoritmus naučil byl rasizmus. Určitě to bylo to jediné o čem psali média, ale určitě se mohl naučit i něco pozitivního.
                  Další věcí je to, že i to že se naučil rasismus je dobrá zkušenost, protože výzkumníci získali velice silný materiál k dalšímu bádaní nad lidskou duší a jejím skutečným fungováním. Do pokusné AI identity vložili svoje poznatky a ideály jak by měla fungovat, jenže zjistili že naše fungovaní je asi o dost složitější.

                  Jeden vědec si při studiu šestinohého pohybu pro roboty si bláhově myslel, že studium 6ti nohého švába bude záležitost na jedno odpoledne, a výsledek je ten, že to studuje už několik let a ještě není u konce!
                  No a napodobení lidského myšlení a chování asi taky nebude záležitost na pár večerů 😀

            2. Nesouhlasím, vina musí
              Nesouhlasím, vina musí být na tom, kdo vstoupí do cesty takovému systému a sám se tak ohrozí. Máme-li jakýkoliv systém, železnici, silnici cokoliv, kde se pohybují vysokou rychlostí stroje, pak vstoupí-li člověk do cesty stroji, pak nelze vinit stroj, majitele ani výrobce. Stroj totiž bude většinou pracovat správně. Naopak člověk se v ten moment pohybuje kde nemá co dělat (např. u dráhy i ze zákona). Pokud někdo vkročí do jízdní dráhy a neodhadne jakou rychlostí vozidlo jede je to jeho chyba, zejména mimo přechod. Nehledě na to že autonomní vozy budou dodržovat rychlost což povede k lepší předvídatelnosti.

              Procento střetů kdy vozidlo, autonomní, vyjede mimo bude minimální, ne-li nulové a nejspíš ani nebude souviset s funkcí autonomního řízení ale mechanickou závadou.

              Tady bude z hlediska „morálky“ a „práva“ jediný problém, to že lidé nebudou ochotni přijmout že si za zranění, nebo smrt může ten kdo do cesty stroje vstoupil. Stačí si pro to přečíst diskuse pod články o podobných nehodách. A jen špatně ponesou že u AA půjde dokázat jak to bylo, tam nebude nejistota. Většina lidí totiž nehledá u soudu pravdu, ale jistý druh msty.

              A co se týká „dilematu“ ohledně havárií, ani člověk není sto v rychlosti vyřešit toto dilema vědomě, to je dáno periferním viděním atp. pak jediné řešení je nanejvýš omezit rychlost. Pokud tam zábrzdná vzdálenost, je, pak není problém, pokud není, opuštění silnice může způsobit větší škody, což ale, jak říkám, ani stroj ani člověk v ten moment neodhadne. A pokud při záchraně života někoho v silnici nebo dráze dojde k vytvoření dalších škod, pak jejich uhrazení by mělo být na tomto člověku.

                1. Pokud se dostane někam kde
                  Pokud se dostane někam kde se pohybuje stroj, který nemá zábrzdnou vzdálenost, pak je to jeho smůla, ano. A jediné co pak půjde konstatovat je že si za to může sražené dítě.

                  Tady je jeden rozdíl, ten že záznam nám přesně řekne co se dělo a nebude tedy možné médii ovlivňovat veřejné mínění, ostatně myslím že o soudních jednáních by se nemělo referovat doku nejsou ukončena.

                  Jsou případy lidí, kteří byli za blbost rodičů odsouzeni protože se jim děcko schovalo do slepého úhlu a přejeli ho. Takovéto případy nebudou moci s AA nastat, jednak nebude prakticky existovat slepý úhel a jednak budeme vědět jak to přesně bylo.

                  A ono i vyhodnocení bezpečnosti manévru bude u stroje jednodušší, snadno si může změřit vzdálenost k vozidlu za ním, ze statistik vzít průměrnou reakční dobu a spočíst jak silně si smí dovolit brzdit atp.

              1. samozrejme na prvnim miste
                samozrejme na prvnim miste je vysetrit kdo nehodu zpusobil. Pokud clovek ktery vstoupil do cesty pak samozrejme za to muze clovek. Pokud ale stroj udelal chybu ve vyhodnoceni (jel na cervenou), pak samozrejme za to nemuze byt zodpovedny clovek ale stroj (resp. jeho vyrobce, potazmo jeho pojistovna).

                1. Ano u projetí „návěstí“
                  Ano u projetí „návěstí“ ať už je to semafor, nebo značka proti tomu co je tam psáno, tam je chyba stroje, algoritmu, něčeho, ovšem mohlo klidně dojít i k naprosto nepředvídatelné události jako úder blesku poblíž. To už je ale něco s čím se prostě bude muset lidstvo smířit. Ale musí být ještě zároveň zjištěno jestli nedošlo k chybě semaforu, například příliš krátké výstraze pro danou rychlost.

                  Pokud se ale pamatuji, tak se řešila situace bez návěstí, tedy vstoupení do vozovky atp.

              2. Jenze tohle plati, pokud se
                Jenze tohle plati, pokud se „stroje“ pohybuji ve vyhrazenem prostoru, kde „maso“ nema co delat. To plati (resp. da se aplikovat) mozna pro dalnice, ale zdaleka ne pro silnice nizsich trid. Vetsina silnic mezi vesnicemi nema chodnik, zakazeme turistiku a cyklistiku? Nebo vyasfaltujeme i ten zbytek krajiny, co mame? Nebo takovy blby pripad, parkoviste. Lidi nesmi dojit ke svemu autu?

                A ohledne dokazovani neviny AA, s postupem „v Tesle prectou proprietarni Tesla logy a reknou, ze Tesla je v pravu“ mam trochu moralni problem.

                1. Pokud se pamatuji, tak se
                  Pokud se pamatuji, tak se má člověk pohybovat na krajnici, stejně tak ciklisti, ta je na meziměstských silnicích zhusta značena bílou čarou, na významných cestách i ve městech, takže vymezený prostor pro jednotlivé účastníky je. Navíc se v takovémto případě není třeba prudce měnit směr, což je hlavní hráč ve všech úlohách „dilemat.“

                  V těchto případech by měl stačit stejný algoritmus jako v případě přakážky, předpokládám že jaksi z logiky si to asi auto nenamíří do sloupu v cestě.

                  Vzhledem k chování velkého množství lidí by možná za úvahu opravdu stálo omezit nebo zakázat turistiku a cyklistiku na silnicích 1. a 2. tříd., lidi se totiž na těchto silnicích neumí chovat a provoz od dob vyznačení tras zhoustl.

                  Co se týká parkovišť tam existuje jednak možnost omezit rychlost, což už jaksi z povahy stavebních rozměrů omezené je, a jednak nemají lidi přecházet pokud se nějaké vozidlo blíží. A pokud by mělo být nějaké vymezení, ono ostatně by na parkovištích za zvážení stálo, tak není nic jednoduššího než přimalovat čáry.

                  Já mám naopak větší důvěru k logu z AA, než svědkům a spol. Obrovskou roli u lidí totiž hraje co chtějí vidět než to co viděli, tak se pro většinu stane zločincem řidič, nejlépe drahého auta, přestože mu sražený skočí před čumák a to i uvidí. Log AA totiž nebude zatížený názory a jako důkaz bude muset obsahovat video a co viděly kamery, tam už se bavíme o něčem kde zfalšování lze odhalit.

                2. Cyklista: presneji je to
                  Cyklista: presneji je to (par 57, odst 2): Na vozovce se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici.

                  Okrajove ani stredove cary na silnicich 3. a nizsich trid prakticky nejsou.

                  A to se ti lide maji mezi vesnicemi, co jsou shodou okolnosti u silnice 1./2. tridy maji teleportovat?

                  Logy: pokud budou v otevrenem formatu a podepsane, tak nereknu ani slovo. Jinak nejsou „univerzalni pravdou“, ale jen dukazem jedne z obvinenych stran a jako takove budou intepretovany. Umyslne nezminuji falsovani, toho se nikdy zadna firma v prusvihu nedopustila, ze?

                3. Na cyklistu může SW
                  Na cyklistu může SW nahlížet jako na každou jinou překážku, není třeba to řešit nějak separátně. Bohužel lidé se neumí na kolech chovat, proto bude nejlepší podaří-li se cyklistickou a automobilovou dopravu oddělit.

                  A mezi vesnicemi asi nejsou jiné cesty, že? Uznávám že projektování a stavba cyklo a jiných stezek je chaotická a nekoncepční, asfalt odnikud nikam apod., ale není to problém, dokonce je to spojení z pohledu takového spojení lepší cesta než silnice.

                  Tak třeba by stálo zato je začít malovat, nedávno jsem byl v Rakousku a na jedné takové silničce se táhly až k hranici, pokud se dobře pamatuji, takže to jde, jen u nás je problém asi jinde.

                4. Jeste me tak napadlo, co
                  Jeste me tak napadlo, co takove srnky (v Norsku sobi), taky jim zakazeme prebihat silnici? Co hur, narozdil od cyklistu na nich neni zadny kov pro radar (i kdyz myslim, ze kolo taky neda) a zadne odrazky/svetla pro kameru.

                5. Ono se často říká
                  Ono se často říká „radar,“ ale jestli jste takový snímač viděl tak je to na bázi ultrazvuku nebo IR laseru, který skenuje prostředí vpředu. Takže to není problém jak se může zdát.

                  Srna má zase to stejné jako překážka, a navíc se momentálně navrhují patníky, které, víme jaké zvuky zvěř nerada, jsou sto při blížícím se autě je generovat a zvěř vyplašit.

                6. Ano, mel jsem v ruce jak
                  Ano, mel jsem v ruce jak ultrazvukove senzory (kratky dosah), tak lidar (vysavacovy, Sick i Velodyne). Takze nejakou predstavu mam. A taky jsem si vsiml, ze se laserum Tesla z nejakeho duvodu (cena?) brani zuby nehty (coz se tu celou dobu snazim rict, ze mi pripada jako blbost).

                  Srnka je trochu netypicka prekazka (stejne jak cyklista/chodec), pac se pohybuji (a obzvlast ty srnky) v dost nevhodny moment a nevhodnym smerem). Ale to je jedno, nebavime se, jak s ni ma system zachazet, ale, jestli ma auto senzor, ktery ji i za problematicky podminek uvidi.

                  Elektronicke patniky nevim, ty jsem nepotkal, ale chemicke plasice moc nefunguji, zrovna vcera jsem vedle takoveho videl srnky spokojene prebihat silnici 1. tridy.

                7. Tak to máte napsat hned o
                  Tak to máte napsat hned o těch laserech, mohli jsme si ušetřit čas 🙂

                  No cyklista bude ve většině případů ve stejném směru jako jede auto, takže problém by být nemusel.

                  Je ale možné že s tím násobkem kamer a nějakým aktivním nasvícením scény nebude třeba laser, ale myslím že tím přijde o možnost měření vzdálenosti.

                8. Jen pro zajimavost, existuji
                  Jen pro zajimavost, existuji „hybridni“ kamery, co krome obrazu davaji i hloubkovou mapu (videl jsem u „zemedelcu“, vyrobce z hlavy nevim, prumyslove provedeni, ne Lytro), ale cena je cca jak ten Velodyne a rozliseni hloubkove mapy bidne (tusim 128×128 nebo 256×256). A pry to melo fungovat i venku.

                9. To asi možná vyjde lépe
                  To asi možná vyjde lépe stereoskopické vidění s pomocí dvou kamer, navíc, jestli to má jen 256×256 pixelů, je to málo na nějaké navigování na silnici.

                10. Co viděly kamery je
                  Co viděly kamery je bezpředmětné, důležité je jak reagoval systém. Pokud do logů bude moci výrobce na dálku zasahovat anebo na dálku měnit či aktualizovat software jako nyní, je to nevěrohodné. Logy musí být na fyzicky odděleném médiu v černé skříňce.

                  V podstatě prosazujete pravidlo „Všichni z cesty, jede automat“ což nás vrací někam na úroveň chlapce běžícího před automobilem s vlaječkou. Jen ten chlapec a ta vlaječka chybí, takže upozornění na blížící se auto bude vzhledem k bezhlučnosti EV pouze vizuální. Tento přístup absolutní přednosti automobilů můžeme ostatně zavést již nyní, ušetřila by se spousta papírování. Ale nejsem si jist, že se nám pak bude lépe žít. A toto je asi hlavní problém, neboť tento přístup jde proti samotnému smyslu technologického pokroku.

                11. Není to bezpředmětné, z
                  Není to bezpředmětné, z toho totiž lze snadno určit jestli by vůbec byla možnost reagovat. V situaci kdy jede X aut za sebou není možné prudce zabrzdit.

                  Vy si asi představujete zásah do logu jako hurvínek válku, musel by být schopný změnit všechno včetně záznamu kamery.

                  Ten praporek nebo lucerna jsou v některých sídlech USA povinné dodnes a bylo to jenom protože lidé měli strach ze samohybu. Ale to bylo k mnoha jiným technologiím, najděte si protesty (tuším) oxfordu proti Brunelově železnici, protest proti parnímu čerpadlu na jednom kanále, proti tehdy rychlým (60km/h) vlakům, proti vlakům jako takovým, protože kdesi ve Francii po havárii vzplál.

                  Třeba by to konečně vedlo k mimoúrovňovému, násobně bezečnějšímu, přecházení silnic. Nebo by se třeba města rozhoupala k pořádné racionalizaci dopravy, což se slibuje, ale neděje. Nejlepší technologický pokrok by byl se nutnosti aut zbavit. A samozřejmě eště pár dalších věcí, šlo by to, bohužel lidé mají strach, nebo jiné důvody proti nim.

                12. Zásah do logu stačí
                  Zásah do logu stačí drobný, třeba posunutí časové osy radaru a kamery a hned může stejná situace vypadat úplně odlišně. Jinak nerozumím tomu, jak se může autonomní systém dostat do situace, kdy není schopen prudce brzdit, protože se vozidla naštosovala k sobě. V tom případě to je jasné selhání, neboť nedodržel bezpečnou vzdálenost a nepředvídal. Každý řidič by za to v případě nehody dostal pokutu.

                  Protesty proti automatickému řízení přijdou, až ten stroj nerozpozná školáka na přechodu.

                  Racionalizace dopravy probíhá, nelze vše posuzovat optikou Babišistánu, kde se, máte pravdu, naopak neděje nic a pokud snad, výsledek je příšerný. Zajeďte třeba do Kodaně, nebo stačí i Vídeň pro začátek. Ale upozorňuji, že se Vám to líbit nebude, neboť s auty se v budoucnu nepočítá, bez ohledu na to, jak moc budou elektrické, nebo autonomní.

                13. Prudke brzdeni – stat se to
                  Prudke brzdeni – stat se to muze uplne stejne snadno jako lidskemu ridici – proste se do toho bezpecneho rozestupu narve dalsi auto (nebo dve).

                14. K tomu poslednímu: A to je
                  K tomu poslednímu: A to je věc, který se mi vážně nelíbí a pokud někde zakážou vjezd autem, tak tam prostě nepůjdu. Proč si kazit pohodlí. A ať si ta centra měst třeba umřou na mrtvo, což se dnes děje u velkoměst běžně. Z center se stávají mrtvé skanzeny a život se přesouvá dál.

                15. Ano, to se stává např. v
                  Ano, to se stává např. v Praze i přesto, že autem lze skoro všude.

                16. Záleží na tom jak je
                  Záleží na tom jak je vnitřní systém dělaný, ale prostý posun časové osy nepomůže.

                  Do takové situace se dostane snadno, u všeho jsou reakční časy, navíc v současné době se bavíme o tom že by bylo pár procent roboaut a přes 90% aut s řidičem, proto není možné prudce brzdit. A jak je známe lidé se chovají na cestách velmi špatně. Máte motorky, které nebudou asi nikdy automatické atd. Na ledu nebo sněhu atd. Pak taky je třeba jiná vzdálenost na základě předpokládaných změn rychlosti.

                  Nedávný příklad který provedl člověk. Na dálnici se vydala rodinka kachen, řidička prudce zabrzdila a způsobila nehodu. Takovéto situace nesmí nastat. Existují fyzikální limity pro bezpečné brzdění, přes ty se jít nedá, pro 50km/h se myslím udává 40m pro bezpečné zastavení, Pokud si někdo stoupne do vzdálenosti 20m před auto, pak jediné co se dá je omezit rychlost nárazu, ne zcela zastavit. Ono totiž každé auto má brzdy v jiném stavu,.. takže sice auto vepředu by bylo sto zabrzdit za 15m, ale auto za ním až za 16m a hned je problém.

                  Centra Evropských měst opravdu nejsou stavěna na dopravu, ne v současné hustotě. Z toho plynou dvě možnosti, buď se přestaneme tvářit na jejich nutnost zachování (možná že ta nejstarší raději zachovejme) a umožníme velké přestavby kde se s auty bude počítat, ale nebudou zároveň na obtíž, nebo se s nějakou vzdáleností udělají silnice a nějaké parkovací domy a mimo to se nedostane nikdo krom služeb. Na druhou stranu pokud bude existovat dobré meziměstské spojení bez využití aut, tak nejspíš potřeba jejich užívání klesne.

                  To si ale musejí obyvatelé rozhodnout sami, který přístup raději chtějí, jestli modernizace, nebo zachování a odsunutí aut.

      2. Mýlíte se.
        Člověk má

        Mýlíte se.
        Člověk má dvě oči, dvě uši, dvě ruce, dvě nohy dokonce dvě nosní dírky, tedy všechny smysly zálohovené alespoň jednou. Spolehlivost orgánů je i při velmi nezdravém životním stylu výborná a některé jsou i tak zálohované.
        Certifikovat člověka lze a dokonce se tak i děje skrze získání řidičského průkazu.
        Spolehlivost mysli a soustředěnost člověka kolísá a zcela souhlasím, že někteří by řídit zcela jistě neměli. Ovšem stejně tak by neměl řídit nespolehlivý automatický systém s nedostatečnou hardwarovou architekturou a bez certifikovaného softwaru, jinak se bezpečnost provozu příliš nezlepší. Robotické řízení by mělo dosáhnout alespoň úrovně 99.95% na 100 tis. hodin než se uvolní k volnému užití a to je při hustotě provozu velmi mírná podmínka.
        Hned poté je potřeba řešit další otázky. První z nich patrně bude, jak zabránit hackerům systém zneužít?

        1. Dve oci nejsou vzajemne
          Dve oci nejsou vzajemne redundantni. Vypadne jedno oko, tak nevidite najednou prostorove a cele vnimani je znacne omezene. I kdyz mate dve oci, tak mate pouze jedno centrum ktere zrakove vnimani vyhodnocuje. Takze kdyz to selze, mate vymalovano. Nekdo kdo trpi multiple sklerozou, muze najednou ztratit vice smyslu. Nekdo nedostane ridicak, protoze to je ocividne zjistitelne. Urcite existuje spousta ridicu s MS a vesele jezdi dal. To uvadim jen jako priklad, nechci nikoho soudit zda smi nebo nesmi s tou ci onou chorobou ridit. I tak spousta urazu je zpusobeno zdravotnim stavem. Infarkt, mrtvice, bodnuti hmyzem a co ja vim. Nebo treba prachobycejne selhani vsech smyslu najednou, dost casty mikrospanek. To vse je u robota nemozne. Zato ma jine mouchy. To je proste v zivote tak. Denne se musime spolehnout na techniku, ktera muze selhat. jen jeden priklad. Kdyz pri jizde praskne pneumatika. Muze to zpusobyt docela velkou katastrofu. Za takovou nehodu nepujde nikdo za katr, ani ta chuda pneumatika, ktera to ma za sebou.
          Nemuzete pozadovat absolutni jistotu, ta v realu nikde neexistuje. Akorat ta jedina: zivot konci s absolutni jistotou smrti. Na to muzete vzdy spolehat.

          1. Tvrdit, že selhání všech
            Tvrdit, že selhání všech smyslů je u robota nemožné je úsměvný nesmysl. Stačí přehřátí procesoru, nebo výpadek napájení. A ve srovnání s počítačem, je zrakové centrum v mozku opravdu neprůstřelné.
            Souhlasím, že se musíme na techniku spoléhat a také tak činíme každý den. A právě proto bychom měli vyžadovat, aby byla maximálně spolehlivá. Tím spíše, že se zaváděním automatizace jsou již velmi rozsáhlé zkušenosti například z letectví. Nezdá se však, že by se alespoň jejími základními principy někdo u Tesly inspiroval, natož aby je aplikoval.
            Váš příklad s prasklou pneumatikou není správný. Výrobce je za její kvalitu odpovědný a pokud by se prokázala přímá souvislost s jejím defektem a smrtí, bude hnám k odpovědnosti. Vzpomeňte na případy vadných plynových pedálů Toyoty, spínacími skříňkami GM, nebo stále běžící problémy výrobce airbagů Takata.

  4. Nemuzu si pomoct, ale porad
    Nemuzu si pomoct, ale porad tam nevidim zadny senzor na detekci nekovovych prekazek za snizene viditelnosti. Ale uvidime, treba v tech 8 kamerach bude i nejaka IR nebo termal.

    EDIT: pro USA to (na rozdil od Evropy) zrejme problem neni, tam se po silnicich i kolem silnic (mimo mesto) prakticky nic jineho nez auta nepohybuje. Teda mozna s vyjimkou nejakych mormonskych komunit 🙂

    1. A Vy, když teď jedete, tak
      A Vy, když teď jedete, tak máte takový senzor k dispozici a běžně jej používáte? Co třeba zpomalit na základě viditelnosti? Taková ta věc, kterou většina řidičů podceňuje, ovšem robot jinak nemůže, a i proto bude bezpečnější než lidský řidič.

      1. No jak se to vezme, troufnu
        No jak se to vezme, troufnu si tvrdit, ze bily kamion proti modre obloze neprehlednu. Nemame sice „senzor do mlhy“, ale zas mame to, cemu se rika „zivotni zkusenost“ – treba kdyz minu zhasinajici hospodu na vesnici, vim, ze muzu cekat motajici se „tmave prosivaky“. Nebo kdyz vidim otevrena vrata/provaleny plot na pastvu, cekam zvirata motajici se po silnici. A hlavne neznam cloveka, ktery by o sobe prohlasoval, ze kdyz on nebude ten jediny spravny ridic, bude to zabijet lidi na silnicich („Elon Musk says the media is ‘killing people’ when writing negative articles about self-driving cars“).

        1. builej kamion proti byle
          builej kamion proti byle obloze by asi videl i stavajici „autopilot“ , ale problem byl ze obloha nebyla modra ale se zapadajicim sluncem primo proti jedouci Tesle

          tento pripad by se nastesti kuprikladu v EU stat nemel, zaprve nemame na dalnicich takova krizeni a otaceni kamionu na dalnici se asi zas tak casto nedeje a zadruhe v EU mame v legislative osetrene ze navesy a vleky musi mit ochranu proti podjeti a to jiz celkem dlouhou dobu nekdy od minuleho stoleti, vyjimku maj pouze filmari kdy na uzavrenem useku takovej naves muzou pouzivat pro natazeni toho efektniho podjeti pod navesem kamionu 😀

          1. Nooo, v Estonsku (je v EU)
            Nooo, v Estonsku (je v EU) jsem videl dalnici (alespon to bylo oznacene jako dalnice), kde byl odpocovaci pruh doleva a odbocovalo/sjizdelo se pres protijedouci pruhy (kousek od Talinu). V pripade zajmu muzu najit video. EDIT: tak to mam i v sestrihane verzi, cca 14:43.

            Totez bez odbocovaciho pruhu v Albanii (vim, ze to neni EU), ale tam to vypadalo ze to je docasne, dokud nedokonci stavbu. Ale jako bonus se na tom „sjezdu“ motaly ovce a kozy. Provoz skoro nulovy.

            EDIT: stavajici AP a bily kamion, to je otazka, pokud vim, v puvodni verzi pouzivaji jen CB kameru (resp. CB zpracovani) a na te cokoliv jasne bude proste bile.

        2. Takže ty i ostatní
          Takže ty i ostatní řidiči mají osobní zkušenost, nemají ony detektory, ALE oproti tobě, můžou mít kamery i jiný rozsah spektra, který vidí (viz třeba v mlze výborné) zkušenost mají od uživatelů tisíců Tesel (oproti tobě, kdy máš pouze svoje), ale jsi si 100procentně jistý, že to nefunguje?

          Chlape, do které hospody chodíš, že by tebe a tvoju partu Musk najmul a vyhodil své současné inženýry?

          Co více pokory, že když to vypustili, že to asi něco umí místo hospodských keců jak ty Muskovy zaměstnanci pomalu potřebují doprovod na záchod?

          1. Az si s Vondrakem a jenja
            Az si s Vondrakem a jenja pohonite nad obrazkem Muska, prectete si jeste jednou, co jsem napsal. Pisu, ze JE NEVIDIM, ne ze tam nejsou.

            EDIT: On se AP smi pouzivat v mlze, ze maji nejaka data?

            EDIT2: A propos, panove Vondrak, jenja, Anonym: muzu se zeptat, jaka je vase zkusenost s vyvojem (alespon trochu) autonomnich vozitek alespon za idealnich podminek? Nemusi to byt v 1:1 velikost a nemusi to byt ani na silnici/v provozu. Predem diky

        3. Tak srovnávat primitivní
          Tak srovnávat primitivní jednokamerový autopilot v zastaralé verzi s autonomním systémem je blbost (a on ten kamion „přehlédl“ i ten řidič, který měl být celou dobu na pozoru…). Zkušenosti se u aut budou kumulovat rychleji než u Vás, protože například bude vědět i o hospodách a „tmavých prošívákách“ v místech a časech, která neznáte, protože tam už projela a potkala je jiná Tesla. A Elon neprohlašuje nic o tom, že je jediný správný řidič. Jen říká, že strašit lidi navzdory tomu, co říkají data, vlastně znamená jim škodit. Je to asi jako očkování…

            1. Ano, po stovkách :-D. Ale
              Ano, po stovkách :-D. Ale záleží kolik lidí to taky zachrání, neboť si to druhé malé auto koupit nemusejí, protože můžou efektivně sdílet to velké. Nebo si můžou na ten příplatek vzít půjčku a nechat to splatit prací auta v čase, kdy jej nepoužijí ;-). Každopádně by mě zajímalo, jak vezmou data (smrti majitelů tesel bez zakoupeného autonomního balíčku a jejich rodinných příslušníků v sekundárních autech dané rodiny, proti majitelům, kteří by si bez autonomního balíčku druhé auto pořídili, ale díky autonomii to neudělali :-D). Každopádně by ta auta měl Elon začít rozdávat zdarma, protože to by zachránilo přece nejvíce lidí 😛

    2. Tady nekomu tece do bot:)
      Tady nekomu tece do bot:) Jak sem rikal davno, Tesla 3 bude mit HW pro plnou autonomitu, coz musk vcera potvrdil. Navic planuji do roku 2018 mit hotovy i SW. Kdopak tady nedavno tvrdil ze Tesla 3 nebude v zadnem pripade nikdy plne autonomni? Jak kratkozrakci sou nekteri lide… Jo a s temi senzory se neboj, kluci ze silicon valley o tom premysleji trooosicku hloubeji nez ty v hospode u piva.

    3. IR kamery su bohuzial
      IR kamery su bohuzial taktiez nespolahlive. Potrebuju chladenie a byvaju zasumene. Tazko by sa dala dosiahnut vojenska kvalita obrazu v roznych podmienkach pri zachovani primeranej ceny.

      Detekcia prekazok moze fungovat aj pomocou videokamier ale tie musia byt vo velmi dobrej kvalite. Napr. aj ludske oko ma problem vidiet chodca v ciernom obleceni v uplnej tme.

      Kazdopadne viac by ma zaujimalo ako chcu tieto auta detekovat napr. mokry povrch cesty. Pred nedavnom som cital clanok, ze je to technicky velmi narocne a nespolahlive (robili to tusim cez detekciu odrazu svetla od vozovky). Lenze na tom zaklade musi auto prisposobovat rychlost. Teda ide o prisposobenie rychlosti stavu vozovky co je celkom problem.

        1. Lenze pozor, dazdovy senzor
          Lenze pozor, dazdovy senzor vas vobec nemusi upozornit na mokru vozovku. ESP taktiez nezisti preco doslo k smyku, on iba vyhodnocuje otacanie vozdila k otacaniu volantu. Skutocne nie je lahke zistit stav vozovky. Napr. aj poladovica moze byt aj okolo 1stupna pretoze vozovka je chladnejsia nez vzduch.

          Teoreticky by sa tieto informacie dali zistit externe.

          Podla mna tomuto autonomnemu systemu chybaju dve zakladne veci:
          1) Komunikacia s ostatnymi ucasnikmi dopravy povedzme do vzdialenosti 500m (radiovo)
          2)Ziskavanie externych informacii, napr. zo senzorov umiestnenych na ceste, z meteo sluzby z internetu (aj ked to uz mozu mat) a pod.

  5. Ohledne komentare ze vas
    Ohledne komentare ze vas rizeni bavi… Ano me taky, ale tento system pocita s jednim bodem „Master plan“ Tesly… Dojedes si do prace, zaparkujes, nekdo ostatni se bude muset nekam dostat, tak si objedna tvoji teslu, ktera ho odveze kam potrebuje a jeste zkasiruje… Ano Taxi, ale i klasicky „car-sharing“ jak ho zname ted je hodne ohrozeny 🙂

  6. Mě řízení baví a
    Mě řízení baví a představa, že by měl někdo řídit místo mě se mi vůbec nelíbí. Jako občasný pomocník možná někdy, ale jako pán tedy nikdy. Pakliže se tento systém bude používat masově, tak už potom nebudou potřeba motory s velkým výkonem, nebot všechny auta budou jezdit uniformě a budou jezdit jen povolenou rychlostí a bude vám stačit 100 ps. Takže k čemu potom 700 PS v tesle, která bude v budoucnu řídit sama za vás ?

    1. Hele, chceš jako zde
      Hele, chceš jako zde prohlašovat, že až na pár míst, kde jsou hezké zatáčky a hezký asfalt (tedy 5minut jízdy max?) jsi celý blahem, že sedíš za volantem a musíš něco sledovat?
      Fakt chceš napsat, když jsesš v zácpě ve městě, ale i na dálnici, že všem okolo telefonujesš a píšeš na twitru, fajsbůku, jak si užíváš, že jsi za 30 minut popojel o celých 700metrů? Že ráno, když jedeš do práce, jsi rád, že musíš řídit a to samé při cestě zpět?

      Hele, pohádky piš na idnes, zde trochu seriozněji… Co napsat, že někdy si rád zařídíš, tedy mít možnost nejet občas na autopilota, ale jinak to budeš používat jako každej…

      P.S. dřív se zavede, že budeš moci sám řídit na okruhu, ale na veřejné cestě bude moci auto jet jenom na autopilota…

        1. Prej sem rebel, tak mi to
          Prej sem rebel, tak mi to vadi 😀 Lol, kolik ti je 15? Ano v budoucnu budes muset pouzivat autopilota, protoze tva stereoskopicka kamera ktera vidi uzitecnych tak max 120° smerem dopredu(a obcas i dozadu kdyz se mrkne do zpetneho zrcatka) zacne byt silne obsolete, ale jakoze hafo obsolete.
          Ale neboj v te dobe uz bude nova verze GTA ve virutalni realite kde si budes moct jezdit do aleluja.

  7. OT
    LeEco vtrhlo do emeriky

    OT

    LeEco vtrhlo do emeriky s founama, telkama, videopůjčovnou, kolama a s autem LeSee Pro. Novej koncept auta se prej cestou poškodil tak přitáhli aspoň starej.
    https://www.cnet.com/roadshow/news/leeco-concept-car-serves-as-streaming-video-platform/

    Takže vlastně jejich CEO tak trochu nabodobyl eko systém Applu a ještě k tomu něco přihodil. Myslím, že Jobs je jeho vzor.

Napsat komentář