BMW i3 v roce 2018: dojezd až 450 km?

Německý magazín auto motor und sport informuje, že pro rok 2018 chce BMW uvést na trh novou verzi elektromobilu BMW i3 s dojezdem až 450 km. Změní se nejen kapacita, ale i samotná chemie baterií.

Elektromobil BMW i3 si dnes díky upgradu na 33kWh baterii nevede v prodejích vůbec špatně a za letošek může překvapit. Škoda, že limitem továrny v Lipsku je 35 000 kusů ročně.
foto: BMW

Nová verze BMW i3 s 33kWh baterií a dojezdem 200 km pomohla malému elektromobilu poskočit v mnoha prodejních žebříčcích na přední místa. Za srpen 2016 dokonce BMW i3 v Evropě předstihlo dlouhodobého premianta, Mitsubishi Outlander PHEV.

Auto motor und sport teď hlásí, že BMW už pomýšlí na další verzi. V roce 2018 by měl jít na trh upgrade/facelift BMW i3 s dojezdem až 450 km NEDC, reálně tedy kolem 300-350 km. To při průměrné spotřebě 13 kWh/100 km znamená kapacitu 40-45 kWh.

Nedávné navýšení kapacity baterie z 21,6 kWh na 33 kWh (+11,4 kWh) při relativně nízkém zvýšení ceny o asi 1200 euro znamenalo výrazně zvýšení prodejů auta. A BMW počítá se stejným výsledkem i do budoucna.

Podle Auto motor und sport ale BMW ví, že i3 nemá šanci stát se podobně masově prodávaným produktem jako je třeba Nissan Leaf. Problém je zejména ve výrobním procesu a masivnímu využití u kompozitní karosérie.

Roční výrobní limit továrny v Lipsku je dnes asi 35 000 kusů. Za letošek očekává BMW prodej asi 28 000 kusů BMW i3. Pokud bude zájem o BMW i3 v budoucnu vyšší, je otázka, zda BMW dokáže také výrobu dál navyšovat, protože v minulosti s tím byly problémy.

36 Comments on “BMW i3 v roce 2018: dojezd až 450 km?”

  1. Pokud je hlavním problémem
    Pokud je hlavním problémem výroba papundeklu („karbonu“, kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny), ať elektrifikují (úplně) nějaký kovový model 🙂
    Mně by se třeba líbil menší dvojkový Active Tourer, vyhodit spalovák v předu a dát tam druhý 65 kW elektromotor, baterky pod podlahu, i za cenu mírného snížení světlosti vnitřku toho MPV, (+ aspoň malý mělký frunk pro radost v předu 🙂 ).
    Nalepte pěknou cenovku, já přijdu do autosalonu, zúčtujem spolu! 😉 😀

  2. Mohli by si už odpustit tu
    Mohli by si už odpustit tu benzínovou dobíječku a namísto REX tam dát taky nějakou tu baterii navíc. Hned by to mělo zase větší dojezd. BMW i3 se z venku vůbec nezdá, uvnitř je to docela velké auto. Doporučuji si do toho sednout a na zadní sedadla také. Mě to vážně překvapilo.

    1. Naopak jde to zoufale
      Naopak jde to zoufale pomalu. To, že se to teprve teď pohlo je jen výsledek hajpu kolem cenově dostupný M3 a strach z toho, že je Tesla opravdu dodá.
      Jsme v euforii, že nám BMW, Renault či Nissan milostivě dodá 40 kWh baterku a přitom už by dávno mohli dodat 60 kWh. Už se všichni v duchu vozíme v Boltu a v M3 a oni jsou ještě furt pořád dost daleko. Tesla dělá co může, ale velcí hráči brzděj co můžou. Ze svý pozice mohli už 10x dodat NORMÁLNÍ elektroauto jako první, ale oni to pořád brzdili a vše co udělali jsou jenom reakce na změny na trhu a ne první krok nedejbože předstihnutí vývoje.

      1. Tak ano jasny pokud bychom
        Tak ano jasny pokud bychom zili v idealnim svete tak mozna. Ale zase budme realisti a je jasne ze stare automobilky co zijou 100 let na ropacich nebudou najednou behem 5ti let uvadet na trh EV ktere bude lepsi nez cokoliv co doposud maji. A uz vubec ne kvuli nejakemu blaznivemu americkemu startupu. Kdyz si to vezmu z nadhledu a trochu realisticky a podivam se ze jeste pred 10ti lety nikdo ani nevedel co to elektromobil je, tak dneska kazda velka automobilka uvadi svuj EV na trh a predhani se ve vylepsovani dojezdu. Je to neskutecny pokrok. Za dalsichg 10 let polovina automobilek zkrachuje, tesla bude leaderem automobiloveho prumyslu, na silnicich se budou prohanet ev bez ridicu a staty zacnou houfne zakazovat ropaky. To je proste zemetreseni v automobilovem prumyslu. A at uz je clovek zastance nebo hater tesly, musi udelat jedine, podekovat ji.

  3. Články, které dnes BMW
    Články, které dnes BMW používá od Samsung SDI – 94ah – mají stejné rozměry jako nyní již připravené články 120ah (cituji: 94Ah and 120Ah cells are applied the same standard type modules). Což By mělo dát tu kapacitu přes 40kWh. Jen prostě čekají, i když jsem někde četl, že Samsung je připraven.

    samsungsdi.com/sdi-news/1443.html?pageIndex=1&idx=1443&searchCondition=0&searchKeyword=

            1. O tom nepochybuju, že
              O tom nepochybuju, že velikost baterky záměrně kriplili od samýho začátku a zvětšují jí teprve z donucení.
              A tu váhu baterky máš ověřenou jak, dle tabulek náhradních dílů nebo to někdo vážil?
              Navíc teda evidentně nutili majitele 22 kWh vozit poloprázdný plechový krabice článků jen proto aby to opticky vypadalo jako že je plno. Proč tam nedali jen pár krabic s články, a auto nemuselo tahat mrtvou hmotu?

              Celou dobu jsem si říkal jak to asi udělaj až milostivě zvýšej kapacitu, když je ta baterka už plná?? A ejhle najednou se to tam vejde…

              Hele to se fakt už za těch pár let zvýšila denzita baterky 2x???

              1. Ono se to tam nevešlo při
                Ono se to tam nevešlo při tehdejších kapacitách, stejně jako se tam nevejde 48 kWh při těch dnešních. Teď mají tak akorát vzorky těch nových článků a do roku 2018 se musí intenzivně testovat než to uvedou na trh.

                Naddimenzované výplně v původním packu mohou mít důvod v nárocích na tuhost konstrukce, vibrace, ale samozřejmě tam mohla sehrát roli i přílišná opatrnost konstruktérů.

                Mě by spíš ale zajímalo, co konkrétně je ta nová chemie. Jestli je to zase jenom evoluční změna v materiálu katody nebo nějaká zásadní změna.

                1. Nabyl jsem dojmu, že
                  Nabyl jsem dojmu, že nárůst je tak maximálně v desítkách %, ale dvojnásobek?

                  Elon mluví o 5 % každý rok. Mercedes se vytahuje rovnou s tím, že budou dávat 10 % nárust ročne.

                2. Může být. Oproti 18650
                  Může být. Oproti 18650 článkům byly ty prismatické, co se hustoty energie týče celkem pozadu. Ty nové 94 Ah náskok srovnaly změnou technologie výroby. Další upgrade hustoty zajistí změna chemie.

                3. Chtěl jsem tu diskuzi k
                  Chtěl jsem tu diskuzi k poloprázdným krabicím a úžasným pokrokům uvést už asi po sté uvést na pravou míru, ale ne nemá to cenu…

                4. Jen do toho 🙂 Mě by taky
                  Jen do toho 🙂 Mě by taky zajímalo, protože původní vyjádření z veletrhu k upgrade na 94 Ah znějícího: „Nepoužili jsme žádnou novou technologii, jenom došlo k prostorové optimalizaci baterie a vyndání nadbytečných výplní.“ mnoho lidí včetně mě pochopilo tak, že přeuspořádali vnitřnosti toho akupacku, aby se jim tam vešlo víc článků. Jenže on evidentně mluvil celou dobu o článcích.

                5. Ono je zde smícháno
                  Ono je zde smícháno několik problémů dohromady. Prvním z nich je, že bohužel majoritní společnost nerozumí elektromobilitě a co hůř ztrácí obyčejné kritické myšlení (tzv. selský rozum). To je pak voda na mlejn PR oddělením, která dokáže z naprosto bezvýznamného detailu udělat bombastické prohlášení.

                  Konkrétně na příkladu BMW i3 lze jasně dokázat, že původní krabice byla plně obsazena 96ks 60Ah článků v šesti modulech po dvanácti článcích. Faceliftovaná verze má naprosto identický počet článků a zapojení modulů, akorát využívá nových 94Ah článků, které jsou možná o pár mm větší než ty předchozí 60Ah a z toho nejspíš vychází to vámi uvedené tvrzení. Prakticky jde ale o drobný detail, který nestojí za řeč, ale PR oddělení to dokázalo dokonale prodat jako vrchol inženýrského umu.

                6. Aha, já se těšil, že
                  Aha, já se těšil, že vnesete trochu světla do té proklamované změny vnitřního uspořádání, když už tuto informaci přineslo několik zdrojů a v některých diskusích se to hrozně řešilo, když ještě nebyla známo jak nový pack vypadá uvnitř.

                7. Ne skutečně se uvnitř
                  Ne skutečně se uvnitř neudálo nic zásadního. Ostatně pokud ano tak by to celkem logicky znamenalo, že ten původní návrh byl úplně špatný. Ostatní automobilky ve faceliftech také jen mění články, resp. drobně upravují moduly protože nové články mívají často nepatrně jiné rozměry. Jediný kdo musel překopat osazení krabice aby to stálo za řeč je Tesla u své 100kWh neb přidali velké množství článků.

                  Jo a samozřejmě těch modulů v obou verzích BMW i3 bylo a je 8ks, tedy 96článků děleno 12. 🙂

                8. Třeba to na začátku
                  Třeba to na začátku udělali akorát zbytečně moc robustní, protože neměli zkušenosti a báli se problémů a po zkušenostech z provozu to přehodnotili. Přece jen skok více než 30% kapacity ve stejném objemu bez úprav chemie je podezřele hodně, na to aby šlo o pouhou evoluční změnu.

                9. U Panasonic/Tesla se
                  U Panasonic/Tesla se přidává malé množství křemíku do grafitové anody. Křemík má 10x vyšší kapacitu, ale taky se 3x více roztahuje, což při jeho větším množství spolehlivě anodu roztrhá. Takže se laboruje s vyvážením jeho množství, případně s nanostrukturami, které by dokázaly zvýšení objemu absorbovat.

                  Jeden ze zdrojů:
                  http://technet.idnes.cz/kremik-baterie-tesla-0l8-/veda.aspx?c=A160930_143830_veda_mla

        1. Model S taky zacinal s ani
          Model S taky zacinal s ani ne polovicni baterkou. Realne jde o soubeh vsech veci:
          1) od zacatku tam meli misto navic (na mestske vozitko jim prisla baterka dostatecna, nevic v te dobe stala baterka podstatne vice a vetsi baterka by auto dale prodrazila), u spalovacich aut mate taky u slabsich motoriaci pod kapotou spoustu volneho mista….
          2) trochu se zlepsila kapacita clanku
          3) optimalizuje se usporadani baterky (vice clanku na stejnem prostoru).

Napsat komentář