Německá pošta si vyrábí vlastní elektromobily, Volkswagen zuří

Nedávno jsme psali, že Německá pošta nasazuje elektromobily StreetScooter. Novinka vyvolala překvapivé vlnobití, protože Deutsche Post je chce začít také prodávat dalším zájemcům.

Potkat v Německu dodávkový elektromobil StreetScooter tamní pošty nebude brzy nic výjimečného
foto: Deutsche Post/StreetScooter

Už asi 1000 elektromobilů StreetScooter jezdí v německých městech jako poštovní dodávky. Německá pošta Deutsche Post aktuálně zvýšila výrobu na 5000 za rok a už příští rok to má být až 10 000 vyrobených aut ročně.

Podle magazínu Automobilwoche by německá pošta mohla vyrobit v dlouhodobém horizontu až 70 000 elektromobilů StreetScooter. Problém je, že elektromobily nahrazují malé užitkové vozy značky Volkswagen. Ještě větší problém ale je, že je chce německá pošta začít komečně prodávat dalším zájemcům.

To se koncernu pochopitelně nelíbí. Nový šéf VW Matthias Müller prý doslova řekl, že je „neskutečně naštvaný“ a diví se, proč pošta nejednala s divizí komerčních vozidel VW. „Uvidíme, jestli jde ještě strčit nohu do dveří,“ řekl prý doslova.

Specifikace elektromobilu StreetScooter

Baterie: 20,4 kWh
Dojezd: 120 km
Max. rychlost: 85 km/h
Výkon: 45 kW
Hmotnost: 1495 kg

Proč se Deutsche Post rozhodla neoslovit Volkswagen je jasné z vyjádření Juergena Gerdese, člena dozorčí rady pošty. „Nestálo miliardy to [elektromobil] vyvinout a vyrobit. Neuvěříte, jak levné je ho vyrobit.“

Což je pochopitelně přesně to, co by se Volkswagenu rozhodně nelíbilo. Dodávkový elektromobil pošty je přitom navržen přesně pro potřeby této služby. Jeho životnost je 16 let, sedm dní v týdnu bude ve službě 10 hodin.

Celé auto přitom Deutsche Post skládá z komponent od externích dodavatelů. Elektromotor dodává Bosch, světlomety vyrábí Hella. Čímž se vlastně téměř neliší od běžných automobilek – s tím rozdílem, že ty si obvykle ještě vyrábějí vlastní motory.

StreetScooter video

161 Comments on “Německá pošta si vyrábí vlastní elektromobily, Volkswagen zuří”

  1. Mrkl jsem na internet a
    Mrkl jsem na internet a vypadá to, že (bez záruky):
    – fyzicky se vyrábějí v Banja Luce
    – ve stejném stylu mají i nějaké osobní dvoudveřové vozítko.
    – podvozek je jednoduchý rám
    – vzadu listová pera, ve předu vinuté pružiny
    – spartánské vybavení palubní desky

    Takže suma sumárum, pro projektovanou rychlost, dojezd a použití super. Co se týká dobíjení… třeba když pošťák dokončí kolečko, vezme si naložený a dobitý vůz a tento mezitím připraví pro dalšího.

      1. Zdravím,
        jedná se o konsorcium firem pod značkou Nikola

        Zdravím,
        jedná se o konsorcium firem pod značkou Nikola Tesla (konsorcium založila vláda). Jednotlivé firmy jsou Jaksche, ELAS, FAMOS, Netqom a Caldera. Tyto firmy dodávají podvozek, karosérii, kabeláž a nabíječku. Nicméně na konci článku píšou, že výrobu snad stáhli do Německa (AAchen), protože Merkelová zalobovala a s dotacemi už to finančně vyšlo i v Německu. Ale za ten překlad bych ruku do ohně nedal.

        detaily zde: https://translate.google.com/translate?depth=1&hl=cs&rurl=translate.google.com&sl=auto&tl=cs&u=https://www.radiosarajevo.ba/vijesti/bosna-i-hercegovina/elektricni-automobil-iz-laktasa-nije-pomogla-ni-angela-merkel/216720

        PaRi

  2. Tedle článek vyzněl líp.
    Tedle článek vyzněl líp. A je kupodivu z Rudýho práva

    https://www.novinky.cz/auto/417110-nemecka-posta-se-svym-elektromobilem-dela-vrasky-automobilkam.html

    + výbornej všeshrnující koment, jak z mojí hlavy :)))

    Tomáš Janíček, Praha 3
    Středa, 12. října 2016, 12:55:53
    „potíž se jmenuje peníze !!!
    elektromobil nepotřebuje : převodovku, výfukový systém, diferenciál, homokinetické klouby, kardan, vstřikovací soustavu, palivové čerpadlo, kapalinové chlazení, tedy chladič, hadice, čerpadla atd atd..nepotřebuje obrábět motorové skříně, písty, vílce, kovat kliky, ojnice…vzdělanec si doplní sám…nepotřebuje tuny olejů do převodovek, motorů a zase atd. a atd.
    Potřebuje jenom trochu elektroniky, něco čidel otáček, 4 elektromotory, většinou z rotačně obráběných dílů, tedy technologicky nenáročných….a tedy náklady na výrobu jsou minimální…kastli musíte vyrobit tak jako tak….
    a elektrárny v noci nemohou škrtit výrobu, tedy je výhodné v noci nabíjet elektromobily a elektrárny mohou jet v optimálním režimu, jejich škrcení je velmi složitá věc a tak by přebytky čerpaly elauta,
    jenže olejáři, výrobci ozubených kol, slévačí, svářeči, ti všichni jako výrobci i jako zaměstnanci by se šli pást proto elektromobily nejdou a nejdou …..tož tak“

    1. Pěkně si ta německá
      Pěkně si ta německá pošta vytřela s německým VW zadek :)))
      Morální újma je daleko, daleko větší než těch pár desítek tisíc aut který jim možná ukousne pošta svou autoprodukcí z koláče prodejů! Spořádaným občanům už nepřiveze poštu od blízkých a balíček z obchodu nějakej smradlavej sračkomet od VW, ale čistý elektroauto od pošty co jim nebude zbytečně zasírat krajinu. Hm hm todle musí ve Folcburku dost bolet :D:D
      Teď si může VW ty svý naleštěný „futuristický“ vize strčit do svýho dinosauřího konečníku :)))
      Pocit asi jako když si výrobce traktorů z vedlejší vesnice dokáže vyrobit lepší žihadlo než vyrábí strejda Ferári se svojí fabrikou 😀

      „Deutsche post přestalo bavit platit průsery a nestydatý zisk koncernu VW.
      Kdy na to přijdou ostatní spotřebitelé.“

    2. Umělí €JROzaměstnanci
      Umělí €JROzaměstnanci co natáhla ŠÁDE „olejáři, výrobci ozubených kol, slévačí, svářeči, ti všichni jako výrobci i jako zaměstnanci“ by se nešli pást ale vrátili by se tam od kud odešli a kde za ně není náhrada a nemá kdo dělat!!! A to jsou místní pekaři, skladníci, prodavačky, cukrářky, švadleny, servírky, pokrývači, klempýři, instalatéři, tesaři, řezníci, soc.pracovníci atdtdtdtd… ;)))

      PS: Na Rychnovsku Kvasinsku nemá kdo obsluhovat v restauraci stejně tak u kasy fobchodáku!! NEJSOU LIDI

      skoda-auto.jobs.cz/volna-mista.php

  3. To je začátek konce
    To je začátek konce klasických automobilek. Nic víc ani míň.

    DP zde jen veřejně ukazuje skutečnost, kterou zjistili už mnozí jiní: Vyvinout elektrický dopravní prostředek (ať už auto, dodávku, motorku, rikšu, …) je mnohem jednodušší, než analogickou klasiku. Zvládne to s trochou vedení a zázemí i parta nadaných studentů, kteří jinak v životě ještě nic nedokázali.

    Jestli je ale vývoj relativně snadný, pak výroba je ještě snazší. S trochou nadsázky tvrdím, že elektromobil může poskládat z dílů objednaných z internetu i parta lehce zacvičených domorodců kdesi v pralesní chýši. Technologicky to není žádný velký problém – aspoň v porovnání s klasickým dnešním autem.

    Všechny související důsledky si tady jistě domyslí nejmíň každý druhý….. Auta postupně začnou být relativně nezajímavou spotřební věcí, od níž nikoho nenapadne odvozovat společenský status majitele, jako je tomu dnes. To otevře cestu k carsharingu. Robotické řízení pak umožní uvolnit ulice lidem, protože auta budou parkovat mimo obytné zóny a na zavolání pro vás přijedou. To celé ve vyspělém světě bude dřív, než si většina lidí myslí. Otázka je jenom, jak rychlé to bude v zemích, jako náš knedlíkov….. )))

      1. No proc asi – s cim zacala
        No proc asi – s cim zacala tesla? Vzala hotove sasi, nacpala ho baterkama a zkusila to prodat jako imageovku za trojnasobek ceny obdobneho konvencniho auta a souhorou faktoru se jim to podarilo.
        Jak toto chce zopakovat v masovejsim segmentu? Ze byste nakoupil sasi na nejake male obyc auto (to vam nikdo neproda), nacpal do ne baterky a prodal to z trojnasobek? Takove auta se uz bezne prodavaji, na to nepotrebujete startup…
        A vyvinout to od nuly neni nic levneho, protoze jen vyvoj karoserie, poadovzku apod, aby to auto mela nejake jizdni vlastnosti a splnovalo normy pro bezpecnost je dost draha zalezitost.
        A uplne nejdrazsi vec je vyvinout to to auto tak, aby se dalo opravdu masove a levne vyrabet – o to se ted pokousi treba VW…

        1. oni vpodstate takto usetrili
          oni vpodstate takto usetrili i u modelu S a X, neb nevyvyjeli treba ani odpruzeni a nektere dily v interieru ktere pochazi komplet od Mercedesu a maji je jen diky tomu ze do nich Mercedes investoval 🙂 to tu ale spousta lidi nevidi a videt nechce neb by se jim proste zhroutila ta hromadka karet kterou maji vysnenou, ale nechme je v tom neb to nema smysl jim to vysvetlovat 🙂 je potreba se proste smirit s tim ze nekteri si myslej ze vyrobit EV je snadne protoze to prece dokazala Tesla 😀

        2. 2 roky po příspěvku Bob-ana…. VW (a spol.) se zatím
          2 roky po příspěvku Bob-ana…. VW (a spol.) se zatím pokouší přesvědčit lidi, že EV nemají chtít (že až to prý nastane – masový provoz EV – tak si večer doma nerozsvítíme lampičku a nepustíme televizi … debata v ČT tento týden). … A zároveň uvádějí, že na konci r.2019 začnou (VW) ve větším vyrábět elektromobily. Připomíná mně to firmu Kodak, která se urputně bránila digitální fotografii …. a stejně svět před ní neubránila, akorát zbytečně přišla o kšeft.

          1. Ještě že už víme, že Škoda už není česká, takže
            Ještě že už víme, že Škoda už není česká, takže nemáme problém ji nekupovat. To že nejde s trendem ale spoléhá, že lidi budou poslouchat co jim strana a vláda (FaultVé) nařídí. To že v ČR nežereme seno a máme vlastní hlavu (narozdíl od Němců) jaksi nevzali se svým befelovským naturelem v potas. Inu a tak holt kupujeme do francouzských barev převlečeného šikmovočka (trojče) 😉 To z toho má česká republika vejvar!

    1. u mobilu to bylo podobne,
      u mobilu to bylo podobne, nejdriv drahe a pak nastala doba kdy kdejaky Cisnky „vyrobce“ chrlil levne smartphony a tablety jak pekarna pecivo, a nakonec se to zase vyselektovalo, par desitek tech levnych vyrobcu krachlo a zase se jede ve starych kolejich 🙂

      ne fakr se neni proc bat ze klasicke automobilky skonci, proste se jen preorientujou behem par desitek let na elektromobily a pojedou v klidku dal, neb tohle 2 stope cosi co ma jednu sedacku a smi to zatim pouzivat jen jedna statni firma v jedne zemi diky vyjimce opravdu neznamena zacatek konce klasickych automobilek 😉 sak co ti brani aby sis takovej elektromobil vyrobil kdys je to tak snadne? suk do stodoly a nejaky to EV si za 5k ecek spichni 😀

        1. ale prd, vsechno jsou to jen
          ale prd, vsechno jsou to jen velka prohlaseni v mediich, realita je takova ze maj asi 1000 techto malich dodavek pro jednoho a delaji to co by delala kazda firma, proste hulakaj do sveta aby meli PR

          cenou nejsou o nic moc niz nez ty velke koncerny typu VW a kvalitou a bezpecnosti na ty koncerny nedosahujou ani zdaleka, skupina DP a DHL v Nemecku maji prez 130 tisic malich vozidel (bez nakladaku a kol), takze tempem 5000 rocne na ktere se jeste ani nedostali a hned tak nedostanou by nahrazovali jen svuj vozovej park 26 let, coz pri jima proklamovane zivotnosti 16 let jaksi vychazi trosku spatne (a opravdu nekdo veri ze to vydrzi 16 let jezdit a nebude to po treba 10 letech vrak?), vsimni si ze dana firma se snazila dana vozitka nabidnout predtim i policii a energetikum, neuspeli a tak o tom radsi mlci, stejne jako o tom mlci media ktera to s velkou slavou ohlasuji ve spojeni s DP/DHL

          vsimni si kolik stoji treba Dacia Logan MCV, je to vpodstate levnejsi nez tohle „auto“

          spis to dopadne tak ze nejaky koncern skoupi podil v DP/DHL a z techto elektro prditek udelaj neco ve svem portfoliu 😀

          1. Tak dodávky jsou určené do města, takže nepotřebují
            Tak dodávky jsou určené do města, takže nepotřebují extrémní bezpečnost. Samozřejmě vyrobení dodávek pro poštu od VW by stálo neskutečné peníze, řekl bych, že každé auto tak 60 tis. EUR. Mimochodem jenom baterie do VW eGolf stojí 10 tis. EUR, tedy dvojnásobek.

  4. Pořád jsem přemýšlel co
    Pořád jsem přemýšlel co mi to připomíná a nakonec jsem si vzpomněl. Nokia byly původně papírny. S elektronikou začali, protože jim nikdo nebyl schopný dodat kvalitní řídící systém na papírenské stroje za rozumnou cenu, tak najali pár inženýrů a udělali si ho sami. Pak jim bylo líto je vyhodit, tak se to snažili prodat dál a nakonec z toho byl svého času největší prodejce mobilů na světě.

Napsat komentář