ČEZ urychluje v Praze výstavbu sítě rychlodobíjecích stanic

Zatímco Praha a další města zavádějí parkovací zóny, upřednostňují auta rezidentů a ostatním řidičům zbývají jen placená parkovací místa, elektromobilů se tato omezení nijak nedotknou. Jejich parkování v těchto lokalitách je totiž podmíněno pouze roční registrací.

Elektromobil Volkswagen e-Golf se nabíjí u nabíjecí stanice
foto: ČEZ

TISKOVÁ ZPRÁVA

Jde o jedno z prvních konkrétních opatření podporujících ekologické formy dopravy ve městech, které se brzy projeví nárůstem počtu elektromobilů. Elektromobilita ČEZ proto letos v metropoli instalovala už šest veřejných rychlodobíjecích stanic.

Další pražské městské části – Praha 5, 6 a 8 – zavedly nedávno parkovací zóny, a omezily tak možnosti nerezidentů dopravovat se do těchto částí metropole autem a bezplatně zde parkovat. Následují tak čtvrti, které k podobnému opatření přistoupily již dříve.

Přesto je tu řešení, jak do městských částí bez problémů cestovat a parkovat – jmenuje se elektromobil! Od letošního února totiž platí ustanovení, že pro parkování v zónách je v případě elektromobilů nutné zaplatit pouze roční registraci (100,- Kč) namísto nákladných poplatků za parkování. Zatím se pravidlo týká jen zón zavedených v roce 2016, ale do budoucna se dá předpokládat, že půjde o plošné opatření.

„Jde o první zajímavý stimul k tomu, aby lidé zvážili pořízení elektromobilu a následně ho k cestám po městě využívali co nejvíce. Je to jedna z možností, jak může město aktivně podpořit rozvoj bezemisní dopravy, aniž by muselo investovat velké prostředky – nabídne uživateli finančně zajímavou úsporu. Je dobře, že se městské části tímto směrem vydávají, a následují tak příkladu řady měst na západ od našich hranic, která již podobná stimulační opatření s úspěchem využívají,“ komentuje nová pravidla hry Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Energetická společnost chce také názorně demonstrovat výhody elektrických vozů vlastním zaměstnancům. „Dvojice elektromobilů z naší firemní půjčovny má vyřízené veškeré náležitosti a naši kolegové se díky nim mohou volně pohybovat na území uvedených částí Prahy,“ potvrzuje Pavel Herda, manažer útvaru Dopravní služby společnosti ČEZ Korporátní služby.

Růst elektromobilů v ulicích = více dobíjecích stanic

Po vzoru některých velkých evropských měst může být cílovým stavem zákaz vjezdu pro vozy s klasickým pohonem. „Příznivá legislativa se brzy projeví zvýšenou frekvencí pohybu elektromobilů v hlavním městě, které je v tomto směru lídrem v  republice. Tento vývoj pro nás není překvapením, od začátku roku významně posilujeme potřebnou veřejnou infrastrukturu pro dobíjení baterií elektrických aut. Počet našich pražských rychlodobíjecích stanic vzrostl od ledna z jedné na sedm. Celkově v Praze provozujeme více než dvacet veřejných dobíjecích stanic všech typů,“ popisuje Tomáš Chmelík. Příklady míst v centru Prahy určených k dobíjení elektromobilů mohou být Národní divadlo, OC Smíchov nebo Corso Court Karlín.

Projekt Elektromobilita ČEZ je provozovatelem nejrozsáhlejší sítě zařízení pro veřejné dobíjení elektromobilů v České republice – vedle 23 rychlodobíjecích stanic v 21 lokalitách je řidičům k dispozici i padesátka tzv. stanic normálního dobíjení.

Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje jedinečnou RFID kartou. Dobíjení je zpoplatněno na bázi paušálních plateb částkou 150 Kč měsíčně.

V celé České republice v současnosti jezdí více než tisícovka elektromobilů. Elektromobily tak v ČR přestávají být atrakcí z kategorie technických zajímavostí a stávají se běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů.

Nedávná studie společnosti Roland Berger předpokládá v roce 2020 v ČR roční prodej až 7 tisíc vozidel s elektrickým pohonem. To představuje asi tři procenta trhu.

V dalším období by měly definitivně padnout nejsilnější bariéry (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovací zóny, jízda v pruzích pro , atd.) tento typ pohonu rychle dosáhne 20% podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů. To by mělo znamenat prodej asi 50 tisíc aut ročně. V České republice tak do 15 let bude jezdit přibližně 250 tisíc elektromobilů a plug-in hydridů.

tisková zpráva

34 Comments on “ČEZ urychluje v Praze výstavbu sítě rychlodobíjecích stanic”

  1. Jen zopakuji své argumenty
    Jen zopakuji své argumenty z diskuse pod jiným článkem.
    Pokud jsou rychlonabíječky do 100km, tak ani se 16kWh Ionem není žádný problém s dojezdem, samozřejmě ještě lépe ,když jsou 50-80 km, jako to má síť Greenway na Slovensku. Momentálně jediná celostátní normálně použitelná a na jednu kartu v celé Evropě. Protože je opravdu stavěná tak, že vede kolem hlavních tahů a zároveň k nejbližší rychlonabíječce je z každého místa na Slovensku max. 80 km (ale neměřil jsem to, jen opticky to vypadá, že fakt nekecají).
    Tak bych si představoval cílový stav v ČR, zatím nejblíže k němu má ČEZ a byl bych velmi rád, kdyby to dotáhl do zdárného konce. Držím mu v tomto za náš všechny elektromobilisty palce.
    Bohužel ale vidím trvající neschopnost velkých hráčů udělat funkční síť rychlonabíječek. Buď chybí (ČEZ mezi HK a Ostravou nic, mezi Brnem a Prahou nic, mezi Brnem a Olomoucí jedině nesmyslně zajížďkou ve Zlíně) nebo nefungují jak mají (ČEZ Ostrava-Vítkovice) či opakovaně nefungují vůbec (ČEZ AAA Auto Brno).
    Kdyby vypadala síť rychlonabíječek ČEZ jako na severozápadě ČR (ohraničeno Prahou, Plzní, KV, Ústím, Vrchlabím a HK) a správně fungovala, pak by každý mohl křižovat celou republikou bez potíží.
    Jen tak na ukázku a pro zamyšlení – Praha ČEZ celkem 7 rychlonabíječek, celá Morava jen 5, Slezsko 0.
    EON, ovládající distribučně jich republiky, pak nemá vůbec cenu zmiňovat. Ti kromě Humpolce dál chrápou.
    A RWE? Nefunkční 1 rychlonabíječka v Praze, byť byla první v zemi, dál nic.
    Ti 2 jsou přitom prý ti uvědomělí západoevropané s ekologicky uvažujícími majiteli. Hanba povídat.

    1. No jen tu prvni vetu bych
      No jen tu prvni vetu bych trochu preformuloval – s hustou siti rychlonabijecek je i se slabsimi EV cestovani mozne, za slusneho utrpeni a vyznamneho prodlouzeni jizdni doby oproti spalovaku. Do nejakeho bezproblemoveho cestovani to ma hodne daleko, o tom se da mluvit mozna tak s privrenyma ocima u tesly…

      1. Praha (cca 250km) mi netrvá
        Praha (cca 250km) mi netrvá ani o půl hodiny déle, jak se spalovákem (jedno nabití Hradec). Jízda je určitě (krom dálnice – tempomat na 110) mnohem dynamičtější. V čem by jako mělo být to utrpení? kam s EV jezdíte, když tak trpíte? nebo jste něco od někoho někdy slyšel a proto si něco myslíte? nebo jste si nějaké EV v základu na chvíli půjčil a z toho si hned udělal závěr?
        A Tesla? Jenou jsem se vezl s Teslou (neřídil jsem) cca 300km a nemůžu říct, že bych nějak trpěl ani s přivřenýma očima.

  2. Nedávná studie
    Nedávná studie společnosti Roland Berger předpokládá v roce 2020 v ČR roční prodej až 7 tisíc vozidel s elektrickým pohonem. To představuje asi tři procenta trhu. Velmi optimistická studie. Když vidím ty narvané autosalony s EV a fronty lidí čekajících na ně.
    No nechám se překvapit.
    Líbí se mi ten pokrok. Korea v roce 2013 a jejich nabíjení.

    1. Ale ono to půjde. Zájem o
      Ale ono to půjde. Zájem o svezení se v elektromobilu v rámci noci vědců byl impozantní. Údiv lidí co dokáže na cestě ve městě „obyčejný“ iOn byl velký. Nečekali, že „druhé“ auto do rodiny bude tak přívětivé. („první“ auto si na ty 4 cesty ročně klidně nechají 🙂 )

        1. Jenže my měli lepší
          Jenže my měli lepší taktiku. Říkali jsme cenu ojetiny. Na druhé auto do rodiny zcela stačí. Stejně zde u nás nové auto nemá logiku. pokles 400-450 litranů z té Tvé ceny je již pro běžné lidi kteří mají auto na ježdění a ne na leštění zajímavá volba.

  3. Ja porad cekam na nabijeci
    Ja porad cekam na nabijeci stanici ve Strazi nad Nisou/Liberec. Na jedne benzince jsou uz dlouho vyhrazena 4 mista pouze pro nabijeni, ale stojan a zasuvka porad nikde. Polyfazer ma sice nabijecku v Iqlandia, ale ta je otevrena jen v urcitych hodinach. Vetsinou je Liberec(ko) proto pro muj Ion nedosazitelny.

    1. Na mapě dobíjecích stanic
      Na mapě dobíjecích stanic ČEZu žádný Liberec není, zato Ostrovačice a Bravantice už jsou v plánu pro výstavbu více než 2 roky.
      http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html

      Podobně tam nebyla stanice v Karlových Varech a přesto vznikla.

      V tom Liberci není betonový podstavec, ani nic co by mohlo ukrývat silový kabel? Jen vyhrazená parkovací místa?

        1. To tam umístili lidé,
          To tam umístili lidé, věřící na kosmickou energii, kteří se neživí jídlem, ale tzv. pránou. Podobně jejich elektromobily se nabíjejí jen pouhým zastavením na vyhrazeném stání, které je nejlépe umístěno z hlediska zvýšené koncentrace prospěšného záření z kosmu a škodlivého ze země. Můžete to sami vyzkoušet, ale pokud nejste věřící, asi nenabijete nic a kvůli jídla budete muset do bufetu vedle :-).

        1. Stojany tam urcite jsou
          Stojany tam urcite jsou (resp. v breznu byly), byl jsem se tam (pesky) podivat, jak vypada Leaf nazivo 🙂 Teda jen Mennekes, zadne DC. Tenkrat jsem si rikal, ze je to mozna soukrome evrentu, nebo jak se ta firma jmenuje, ale na mape jsou myslim jako PRE.

          Ja bych se zkusil zeptat dole na recepci.

          1. Já věřím, že tam jsou,
            Já věřím, že tam jsou, co tam má PRE nevím ale čez na svých stránkách uvádí, že tam má 2 stojany a mají 50kW chademo, 50kW combo a mennekes 32A.
            Já jsem v Praze jen občas tak 1-2 do měsíce.
            Kdyby to mohl zjistit někdo místní a dat zprávu pro všechny by bylo lepší.

        2. Ano, já tam nabíjel.
          Ano, já tam nabíjel. Půjčený Kia Soul EV. Bylo asi 3/4 hodiny do startu večerní etapy Rallye Večerní Prahou a já neměl nabito. Kámoš doporučil Thámova ulice. U závory jsem zazvonil poprosil o nabíjení. Ptali se mě jen, jestli mám svoje kabely, řekl jsem, že ano a závora se otevřela. Kabel jsem nepotřeboval – stejná stanice jako v Brně u Nissan (Hviezdoslavova) nebo v Praze u Burger King. Po 20ti min jsem ukončil nabíjení a když jsem se přiblížil k závoře, sama se otevřela, tak jsem jen zavolal „Díky“! Čip nebyl potřeba. Krásně jsem stihl start. Tímto ještě jednou děkuji za nabití!

    1. Naopak, slovo dobít se jako
      Naopak, slovo dobít se jako zmlátit snad nikdy neužívá, používá se zbít, ubít, dorazit někoho nebo dobýt hrad. Ovšem mobil dobíjím/nabíjím každý den podle toho, co mi zrovna vyletí z pusy.

      A slovník spisovné češtiny uvádí 1. přestat bít (srdce) 2. ubít, dorazit (zvíře) 3. doplnit elektrickým nábojem (akumulátor).

      A nedokonavá varianta dobíjet se v souvislosti s násilím snad nepoužívá nikdy.

  4. je to tisková zpráva,
    je to tisková zpráva, takže co k tomu dodat… Úplně stejný článek má na svých stránkách čez.
    V Praze tedy rychlonabíjecí stojany jsou, ale jak se do té Prahy s EV normálně dostat nebo naopak, jak s EV z Prahy do Jižních Čech nebo na Moravu přes sít ČEZu odjet?? Přeci když koupím EV za cca 1mil Kč, tak ho nebudu chtít používat pouze jako miniauto na jízdy po Praze.
    To se řeší už min. 8 let a kde nic tu nic. Ovšem abych nebyl neuznalý, tak díky za každou novou rychlonabíjecí stanici i když ta rychlost jejich výstavby je děs…
    Proč už nejsou nabíječky u většiny ČEZ trafostanic nebo rozvoden, které jsou u hlavních silničních tahů? nebo u obchodních míst čezu?

      1. jasně, ovšem čez svůj
        jasně, ovšem čez svůj pomalý postup u instalace rychlonabíjecích stanic odůvodňuje mj. tím, že jsou složitá jednání s majiteli pozemků, kde čez prý neustále překvapuje, že také potřebuje jejich souhlas… 🙂
        Na svých pozemcích, sami se sebou mít snad problémy nemusí ??
        Jasně, prachy, čekají na dotace…

        1. Ono je to složitější.
          Ono je to složitější. Nejde jen o stanici, ale i o parkovací stání – to, že je něčí rozvodna ještě neznamená, že mu patří i nějaký kus okolí včetně toho, kde budou auta stát. Pokud ne, tak to stejně znamená se majitelem pozemku nějak dohodnout. Pokud si vzpomínám, tak u těchto staveb pozemek kolem toho moc velkorysý není (majitel rozvodny často nevlastní nějaké široké okolí).
          Ale za úvahu to asi stojí.
          Má to ale jinou stránku – tyhle místa moc nenabízí komfort při dobíjení (moc se tam toho dělat nedá). Vzpomeňte si, když ČEZ nainstalovat stanice u elektráren, tak ho kritizovali, proč staví u elektráren a že si staví pro sebe a podobně. Teď je zase špatně, že to u svých staveb nestaví, to je pak taky těžký.

          1. Zodpovědně můžu říct,
            Zodpovědně můžu říct, že každou trafačku nebo rozvodnu mají na svém pozemku včetně přístupu na veřejnou komunikaci. Nemusí vedle toho dělat parkoviště, stačí stání pro dvě auta tzn 6x6m – tyto pozemky vlastní. Netvrdím, že nabíječku musí dělat u všech trafostanic – stačí vybrat ty blízko hlavních tahů nebo silnic 1. tříd. Zde je k dispozici vše co se týká dostatečně dimenzované přípojky. Dále si myslím, že nikdo čez nekritizoval za stavbu rychlonabíječky u elektrárny (možná si někdo povzdechl, že na jiných místech by byla smysluplnější), naopak díky za každý nový stojan.
            V budoucnu nějaký komfort bude určitě třeba a byl by fajn, každopádně pokud má nabíjení trvat 20-30min. potom v současné době hlavně že stojan stojí. Př. Mladá Boleslav – komfort nula, přesto díky, že tam ten stojan je / manželku vysadím u marketu a zajedu si na půl hoďky nabít. Takových míst má jen ČEZ ve vlastnictví po ČR desítky.

Napsat komentář