4ekolka: originální český elektromobil z 3D tiskárny

Designér a architekt Petr Chládek z Prahy si navrhnul a zkonstruoval vlastní elektromobil. 4ekolka je dnes pojízdný stroj a dokonce „na značkách“. Jak vlastně vznikal?

S městským elektromobilem 4ekolka by podle našeho názoru mohl Petr Chládek šmahem jít na trh.
foto: Petr Chládek

„Základní myšlenkou projektu bylo, že všechny současné způsoby dopravy osob po městě nejsou dobré,“ říká Petr Chládek. Inspiroval se přitom starším textem Tomáše Zikmunda, autora projektu elektromobilu REX stream, z roku 2010. A vyjmenovává konkrétní příklady:

: jezdí jenom na vytyčená místa a jen někdy, což nemusí korespondovat s vašimi potřebami.

Auto: v 60 % jede v autě po městě jen jedna osoba. Je opravdu nutné na přepravu svých +-100 kg váhy s sebou „tahat“ 1000+ kg železa?

Taxi: jednorázově efektivní, ale pro každodenní používání zbytečně drahé.

Motocykl/skutr: nechrání posádku ani při případné kolizi, ale hlavně před nepřízní počasí.

Jízdní kolo: dtto co motorka a navíc ne každý má dostatečnou fyzičku. Zpocený cyklista také rozhodně není vhodný partner např. pro obchodní jednání nebo posezení u stolu.

Podle řady evropských výzkumů nejméně 80 % běžných uživatelů aut ujede denně kolem 50 km. Jezdí hlavně do práce a zpět. „Do města tedy potřebujeme něco malého, levného, bezpečného, celoročně použitelného, maximálně pro dvě osoby, s max. rychlostí 55 km/h,“ říká Chládek. Pokud možno aby to bylo zároveň praktické a elegantní.

Protože se dlouhodobě zabývá designem, navrhl Chládek a spolu s dalšími spolupracovníky i vyrobil elektromobil 4ekolka, který splňuje výše zmíněné požadavky. Nabízí úplně nový design a image vozidel, které se nedají porovnávat se standardním portfoliem automobilky.

Koncept je postaven s maximálním důrazem na snížení hmotnosti a spotřeby. „Tohle auto otevírá možnosti pro zcela nové typy vozidel, která budou mnohem zodpovědnější a udržitelnější směrem k budoucnosti,“ dodává Chládek.

Max. rychlost vozu je 55 km/h. Sportovnější řidiče osloví výjimečný krouticí moment elektromobilů, který začíná už od nulových otáček a poskytuje vynikající akceleraci. Baterie LiFePO4 mají kapacitu 200Ah@48V – 9,6 kWh.

Vzhledem k velmi nízké hmotnosti to vystačí k dojezdu až 200 km na jedno nabití. Klasické elektromobily spotřebují na jeden kilometr jízdy přibližně 200 až 300 Wh elektrické energie. 4ekolka spotřebuje kolem 100 Wh.

auto elektromobil Petr Chládek 4ekolka EV

4ekolka se neustále vylepšuje. Kabina se například nyní odklápí s pomocí elektromotoru.
foto: Petr Chládek

„Povědomí veřejnost o elektromobilech je značně zkreslené,“ zdůrazňuje Chládek. „Elektromobily dokáží s vysokou účinností využít energii a mohou jezdit bez místních, či dokonce jakýchkoli emisí, a výrazně snížit smogové zatížení v české kotlině,“ doplňuje.

Elektromobily mají podle něj potenciál změnit dopravu stejným způsobem jako smartphony změnily naši komunikaci. Nabízejí přidanou hodnotu, image technické dokonalosti, jsou čisté i stylové, a i když budou dražší než standard, mohou být užitečnou součástí domácnosti.

V každém případě se podle něj vyšší pořizovací cena elektromobilu vykompenzuje za pár let provozu. Hlavní přednost přitom zůstane – elektřina se bude vyrábět z čistých obnovitelných zdrojů a automobil nevypouští škodlivé emise.

Dnes se podle Chládka všude v Evropské unii podporuje elektromobilizmus a už i v Praze je možné jedině elektromobilem parkovat kdekoliv za 100 Kč na rok. Stává se běžným bezplatný vjezd do center měst, kam jinak „spalováky“ musí platit poplatek.

4ekolka je podle svého autora plně dostačující jako městské vozítko a komfortnější než kolo nebo skútr. Z běžné zásuvky se dá nabíjet jak doma, tak zadarmo v nákupních centrech.

Náklady na palivo jsou u elektrovozů oproti ostatním autům asi třetinové. Využití by mohlo najít také v různých městských firmách a institucích, například pro potřeby městské policie či komunálních služeb.

Výroba prototypu podle Chládka vyšla zhruba na 300 000 Kč, zhruba polovinu ceny tvořily baterie a management systém baterií (BMS). S tím, že část vozu dokonce vznikala na 3D tiskárně, kterou jako architekt běžně využívá ve své praxi.

V současné době prototyp vozu 4ekolka homologovaný jako čtyřkolka s povolením pro vjezd na veřejné silnice Chládek testuje, můžete ho zahlédnout v Praze a okolí. Do budoucna přemýšlí o možnostech komerčního nasazení.

vlastní

35 Comments on “4ekolka: originální český elektromobil z 3D tiskárny”

  1. Prototyp je jedním ze stovek pokusů vytvořit vozidlo
    Prototyp je jedním ze stovek pokusů vytvořit vozidlo PERFECT. Jen pokus.

    „Chládek se chystá provést testy vozu 4ekolka v Praze a doufá, že organizuje hromadnou výrobu těchto vozidel“ (zde – http://smallcarsclub.com/catalog/4ekolka/4ekolka/).

    OPRAVDU? A využijte 3D technologii tisku! Ach člověk, ty jsi sníl! Pro toto auto není žádná budoucnost.

  2. Petr Chládek je trapnej
    Petr Chládek je trapnej plagiátor !!!

    toto je opis mého textu (PDF) doložitelný z 04.06.2016 (samotný text je z roku 2010)
    Račte srovnat s textem pana „architekta a designera“ 🙁

    Stručný popis projektu Myšlenka: všechny současné způsoby dopravy osob po městě nejsou dobré. proč ?
    MHD: jezdí jenom na vytyčená místa a jen někdy, což nemusí korespondovat s vašimi potřebami
    Auto: v 60% jede v autě po městě jen jedna osoba. je opravdu nutné na přepravu svých +-100 kilo váhy sebou „tahat“
    1000 a více kilo železa ?
    Taxi: jednorázově efektivní, ale pro každodenní používání zbytečně drahé.
    Motocykl/skutr: nechrání posádku ani při případné kolizi, ale hlavně před nepřízní počasí. Použití ve sněhu, mrazu nebo
    jen silnějším dešti by napadlo jen masochistu se sebevražednými sklony.
    Jízdní kolo: dtto co motorka a navíc né každý má dostatešnou fyzičku a také zpocený cyklista rozhodně není vhodný
    partner např. pro obchodní jednání nebo posezení u stolu.
    Pěší chůze: je sice zdraví prospěšná, ale na delší vzdálenosti zoufale pomalá.
    Výsledek: Do města potřebujeme neco malého, levného, bezpečného, celoročně použitelného, maximálně pro dvě osoby,
    s rychlostí 50km/h, se zavazadlovým prostorem. Také pokud možno zároveň praktické i elegantní.

  3. Sice tento pidistyl není
    Sice tento pidistyl není nic pro mne, ale jinak se mi to docela líbí. Tedy až na rychlost, mohlo by to jet alespoň 80km/h. Ale kupovat to nebudu, takže mi to může být jedno. Ale jinak palec nahoru za to, že to navrhl a vyrobil sám, přeju mu, aby to mělo úspěch =)

  4. Kdyby se toho někdo chytil,
    Kdyby se toho někdo chytil, ještě se to trochu upravilo a začalo vyrábět jako sériovka s cenovkou kolem 150-200 tis. Kč, tak by to mohlo fungovat a prodávat se.

    Jinak gratulace, že se pan Chládek do takového projektu vůbec sám pustil. Remcat umí každý, ale něco sám postavit to už chce čas, peníze a koule.

  5. Je to pěkná věc.
    Je to pěkná věc. Připomíná to Twizzy. Pokud to má konkurovat e-skútrům tak cena musí spadnout.

    Pokud by šlo řidiče posunout vpřed a za něj dát dvě místa vedle sebe – třísedačkové. Možná poskytnout trochu stínu ve stropu bubliny nebo také zvýšit rychlost na 80 km/h.

    Byla by to pecka!

  6. v době, kdy většina lidí
    v době, kdy většina lidí chce auta typu crossover nebo suv jako imageovku (ať už si to zdůvodňují jakkoli), tak bohužel takovéto autíčko velký obchodní úspěch asi nezaznamená. Leda by lidi něco nutilo je kupovat a to by bylo třeba v textu zmiňované povolení pro vjezd od center měst, kam by např. nesměla auta nad 1000kg… Potom bych si dovedl představit i masovější zájem.

      1. „normální“ auta se dnes
        „normální“ auta se dnes opravdu do 1t nevejdou, proto jsem to napsal k danému článku. V článku uvedené vozítko se do limitu 1t vejde s přehledem.
        Myslím, že většina městských aut typu WV up, Š sitygou atp. se do 1t vejde taky (+-).
        Ale určitě nejde o to, jestli by to bylo 1,0t nebo 1,2t, ale že by takové omezení bylo… 🙂
        Něco jako: do center měst pouze na elektriku nebo s auty do hmotnostního (nebo jiného) limitu – nebo tak něco. Je celkem úsměvné, když celkem běžně vidím, jak mamka třeba v X5 se pokouší zaparkovat u Penny…

          1. To staré rčení, že i s
            To staré rčení, že i s malým kašpárkem se dá udělat velké divadlo, je lež… čím větší, tím lepší. I SUV je moc malé. V noci se mi zdává o tomhle (viz. odkaz), s tím bych neměla ten svůj obvyklý panický strach z parkování, s tím bych se dostala a zaparkovala úplně všude… a bez obav, že si svého miláčka škrábnu, nebo nedej bože ťuknu. Z popisu produktu vyplývá, že je tvrdší a rychlejší, než kdy dřív. Je vždy připraven, když ho budu potřebovat. Dává více za méně. A jeho celosvětová podpora se o mé potřeby postará vždy a všude. A to hlavní – je to hybrid!
            Prostě dokonalý… Ach <3 =]

            http://bit.ly/2dH9LDK

    1. Jednak na značky, jednak v
      Jednak na značky, jednak v tom pak mohou jezdit řidiči pod 18 let.
      Je fakt, že třeba v Ostravě díky množství 4proudovek s limity 80 a 90 km/hod. plus bezplatnou dálnicí v úseku přes Ostravu až 130 km/hod. je člověk s tímhle fakt brzdou.
      Sám jsem si to ověřil v Praze s elektroskútrem E.ON eMax 90, který to přes 50 nedal. Jakmile se vyjelo na 4proud, raději jsem se stáhl do odstavného pruhu. Jednak z ohleduplnosti, abych nepřekážel těm povoleným 80 km/hod., jednak protože každé prase to kolem švihalo 110 a více. I kamiony nad 90. A to je o hubu.

Napsat komentář