Elon Musk představil plán kolonizace Marsu a cestování dál do Sluneční soustavy

V podrobné hodinové prezentaci představil Elon Musk svůj plán na kolonizaci Marsu a vybudování tranzitního systému umožňujícího výpravy po celé Sluneční soustavě.

Podle Elona Muska bude možné s pomocí Meziplanetárního dopravního systému (ITS) nejen kolonizovat Mars, ale cestovat po celé Sluneční soustavě
foto: SpaceX

Elon Musk chce postavit město na Marsu. Proč právě tam? Podle Muska je to ideální a vlastně jedino z mála dostupných míst vhodných pro kolonizaci. Měsíc je výrazně menší, nemá atmosféru a má méně dostupných zdrojů.

Elon Musk si dokonce představuje, že bude možné Mars postupně terraformovat, zahřát ho, změnit složení jeho atmosféry a přiblížit ho tomu jak vypadá Země.

Podle diagramů, které Musk při své prezentaci ukázal, je nutné snížit cenu „lístku na Mars“ z 10 mld. dolarů k mediánové ceně domu v , což je asi $200 000 (v přepočtu 5 mil. Kč). Teprve pak bude pravděpodobnost vytvoření soběstačné kolonie dostatečně vysoká.

Aby bylo možné vozit lidi na Mars za takovou cenu, jsou nutné čtyři základní ingredience: plná znovuvyužitelnost raket, plnění palivem na orbitě, výroba pohonných hmot na Marsu, nalezení správné pohonné hmoty. Výsledkem bude tzv. „Interplanetary Transport System“ neboli ITS.

Elon Musk pustil zhruba ve třetině své přednášky krásné video, které připomínalo krátký sci-fi film. Je v něm vidět obří vesmírná raketa startující z Floridy, která vynese na orbitu vesmírnou loď s asi stovkou lidí. Následně se první stupn vrátí na zemi, jeřáb nasadí novou „špici“ v podobě tankeru s palivem a opět se vydává na orbitu.

Tam se tanker setká s původní vesmírnou lodí, naplní ji palivem pro cestu na Mars, a následně se loď vydává na cestu. Celé to vypadlo úchvatně a Musk zezapomněl dodat, že to není žádná „představa výtvarníka“, jak to u podobných obrázků bývá, ale že lodě byly navrženy a rozpohybovány podle skutečných CAD modelů znikajících ve SpaceX.

foto: SpaceX

Podle Muska bude možné „booster“ neboli 1. stupeň využít až 1000x. Tanker pak stokrát a samotnou loď pro cestu na Mars až 12x. Hlavní nevýhodou je v tomto případě fakt, že Země a Mars jsou si nejblíže každých 26 měsíců a na toto okno musí lodě čekat.

Podle Muska jich bude na orbitě až 1000! Na Mars chce totiž dostat 1 milion lidí. Trvat to ale bude 40 až 100 let. První stupeň neboli „booster“ vesmírné rakety určená pro dopravu lidí a nákladu na orbitu bude celkově 3-4x výkonnější než dosud největší a nejvýkonnější Saturn V, který vozil astronauty na Měsíc.

Na orbitu vynese 300 až 550 tun nákladu. Využívá 42 motorů typu Raptor, je dlouhá 77,5 metru a v průměru má 12 metrů. „Na sucho“ váží 275 tun, hmotnost paliva je 6700 tun. Ve vakuu dokáže vyvinout tah 138 MN.

foto: SpaceX

Samotná vesmírná loď určená pro dopravu lidí a nákladu na Mars bude měřit 49,5 metru na výšku/délku, max. průměr bude 17 metrů. Je vybavena šesti motory Raptor a celkem váží 150 tun bez paliva.

S palivem pak 1950 tun v případě „dopravní“ verze, tankerová verze je těžší asi o 550 tun. Na orbitu dopraví až 300 tun nákladu, na Mars dokáže dopravit až 450 tun nákladu.

Jak dlouho bude vlastně cesta na Mars trvat? V průměru to bude kolem 115 dní, v závislosti na daném „okně“. Nejméně to může být 80 dní, nejvíce i 150 dní. Ve vzdálenější budoucnosti si ale Musk představuje, že bude přepravovat až 200 lidí najednou a cesta potrvá ne déle než 30 dní.

Vývoj vesmírné lodě systému Interplanetary Transport System by měl být dokončen zhruba za čtyři roky. Během dalších dvou let by se měly odehrávat testy. Musk dokonce naznačil, že by technologii tankerů mohl využít pro přepravu nákladů kamkoliv na zemi během max. 45 minut. Jestli na tohle neuslyší armáda, tak už nikdo.

Ke konci prezentace se Musk rozpovídal o tom, jak je ITS schopný zajistit výlety po celé Sluneční soustavět a dokocncne až za ni. Stačí vystavět výrobny paliva na vybraných měsících plynných obrů.

vlastní

108 Comments on “Elon Musk představil plán kolonizace Marsu a cestování dál do Sluneční soustavy”

  1. O kolonizaci Marsu se
    O kolonizaci Marsu se zjevně už léta snaží mnoho různých aktivistů https://www.youtube.com/watch?v=T2YLJdl8oB8. Ale Musk na to jde prakticky přes zvyšování efektivity raketových motorů a levnějšího doručování zásilek na oběžnou dráhu. Vlastně je to podobné jako v případě Tesly nebo Pay Palu. Technologie již existuje, jen je drahá a nikdo nebyl ochotný jít do rizika a prakticky ji nasadit a posunout blíže k nižší ceně.

  2. Ehm, tohle romantické
    Ehm, tohle romantické snění a informace o tom, co je potřeba překonat, aby se na Mars lítalo jako na dovolenou jsou hezké promo akce, které vypadají „úchvatně“… A lidi mu to pořád žerou a žerou… Už jenom aby vymyslel novou teorii relativity.
    Kladu si trochu otázku, jak tohle souvisí s tématem webu. Jenom osoba Muska? A až začne malovat obrazy, tak taky budet psát o jeho obrazech?
    Hybrid je čím dál víc přebírač podobných reklamních výkřiků…
    Ale co se divím, dole na stránce je napsáno: Mezi nejaktuálnější trendy patří i automobilka Tesla Motors, elektromobily Model S, Model X a Model 3, případně její šéf Elon Musk.
    Jinými slovy, mezi nejaktuálnější trendy patří Tesla (Elon Musk), Tesla (Elon Musk), Tesla (Elon Musk), Tesla (Elon Musk) a pak Elon Musk. Nezdá se to být lehce monotématické?

      1. A co je nas tom k
        A co je nas tom k závidění? Podobné vize a představy má i řada jiných lidí, např. i vědců… Ale nejsou Elon Musk, aby si z toho sedli všichni na zadek… Elon Musk rozhodně kolonizaci Marsu nikam neposune, na to opravdu nemá peníze a nemyslím, že je sežene. Ale nahoní si na tom ego a PR…

  3. naproste blaboly. nic vic.
    naproste blaboly. nic vic. pan ehm vizionar tady utraci prachy na upevnovani si sveho ega. to je cele. zadne hyperloopy ani kolonizace marsu se nechysta. to mi verte. dokonce ani elektrifikace dopravy v nejblizsich letech ne. leda tak ve forme hybridu. to je snad jedina jeho zasluha, ze me z tohohle omylu vyvedl. bill gates ty prachy alespon venuje na charitu. i kdyz i tomu to chvilku trvalo. kecy o bezpapirove kancelari mame asi vsichni jeste v zive pameti.

        1. Někdo sny potlačuje,
          Někdo sny potlačuje, protože jim (či sobě) nevěří, jiní jim věří a plní. Jako Musk. Pro mě je inspirací, že sny plnit jdou.
          Líbila se mi věta, kterou začínali pořad 60 minutes s Elonem Muskem:

          „V historii kosmických letů jen 4 entity dokázaly vynést kosmickou kapsli do vesmíru a bezpečně se vrátit zpět na zem. USA, Rusko, Čína a… Elon Musk“

          Jestli tohle není splnění snů, tak už nevím co. A on nekončí. Právě naopak.
          Pohodlně se usaďte a dalších 20 let ho sledujte. Ještě to bude jízda 🙂

          1. elon musk ji tam dostal
            elon musk ji tam dostal proto, ze usa zmenila strategii a spoleha se na soukrome firmy, ktere dotuje. to ze byl pravy cas na spravnem miste, ma v zivote kus stesti a vlohy, ktere ho dostali tam kde je jeste pro mne neni duvod velebit pana vizionare do nebes. ale vy to v klidu delejte dalsich 20 let 😉

            1. „správný čas na
              „správný čas na správném místě“ myslíte období největší hospodářské krize za desítky let (2008 – xxx)? 🙂
              Historie se neptá. Byly a jsou pozitivní i negativní vlivy, to bude pořád.
              A vy můžete příštích 20 let dělat co chcete, ale stejně budete o jeho projektech pravidelně číst. Jako teď… 🙂

                1. O jakých mediálních
                  O jakých mediálních projektech?
                  Jako, že před 10 lety prohlašoval Musk, že jde postavit auto s dojezdem 500km a všichni ho povazovali za blázna smáli se mu! Asi to byla ta jeho mediální kampaň.

                  Jen závidíte že sám nic takového nedokážete. O ničem jiném to neni.

                  Za úspěchy Muska rozhodne nestojí náhoda ani štěstí ale jeho schopnosti, např. Ma výbornou skoro fotografickou paměť a co hlavně dokáže načtená data pochopit a použít.

                  Ano on nevymyslel hyperloop (existují i jiné podobné projekty), elektromobil, ani raketu, ale narozdíl od všech tech „radoby-vizionařů“ dokazal a stale dokazuje, že věci o kterých mluví umí dotáhnout do konce.
                  To uz tolikrat dokázal, ze neni problém mu verit znovu i s tím Marsem. Stejne jako tehdy s elektromobilem. Taky se mu vetsina směje a nevěří, že je to možné. A vaším se s vámi, že to možné je.

                  Historie je toho důkazem, to jen vy jste slepý a závistivý.

                2. o jakych medialnich
                  o jakych medialnich projektech? treba o kolonizaci na marsu 😉 cela kolonizace marsu bude spocivat ve vystreleni rakve s elonem smerem na mars. v rakete, ze ktere palivovy modul uspesne pristane na mori aby tam mohl postupne levne vynaset jeho fanousky.

                3. Nemusiš se nám tu
                  Nemusiš se nám tu složitě přiznávat k tomu, že nejsi jeho fanoušek. To klidně můžeš říct rovnou, lidi tě pochopěj 😀
                  Ale dej si bacha, ne nadarmo se říká odpíraného chleba největší krajíc!
                  Láska a nenávist jsou jen strany jedné a té samé mince. ;D

      1. jednak vy houby vite v cem
        jednak vy houby vite v cem ja jezdim. za druhe pruzkum je krasna vec. kdyz se treba lidi zeptate jestli by chteli celosvetovy mir, tak jiste vetsina odpovi ano. z toho ale nevyplyva, ze ten celosvetovy mir nastane. za treti vsadte se, ze do 10ti let nebude celosvetove 10 procent ze vsech vozu elektromobilu. zatim tuhle nabidku nikdo neprijal.

        1. Sázet se o něco, co je
          Sázet se o něco, co je statisticky nemožné je lehké.

          Roční výroba aut je cca 85 miliónů.

          průměrná životnost je přes 10 let => miliarda automobilů v provozu.

          Takže na 10% by bylo potřeba mít v provozu 100 miliónů elektrických vozů.
          Tesla jich za příštích 10 let vyrobí odhadem 4 milióny, ostatní výrobci se dohromady nedostanou nad 10 (baterie prostě nejsou).

          Pokud se v celkovém provozu za 10 let dotaneme na 3% u6 to bude hodně velký úspěch

    1. Zatim všechny svoje
      Zatim všechny svoje bláboly splnil nebo ne? Sice pozdějc, ale přeci. Navíc k tomu neustále přihazuje i něco navíc.
      Hyperloop není jeho projekt, jen ho podporuje protože má už svejch starostí dost. Projektů Hyperlupů je tu víc než jeden.
      Kolonizace Marsu mi přijde jako sakra krejzárna, to fakt neprožívám.
      Hybridy nakopla Toyota, Tesla s nima nechce nic mít. Elektrický káry můžou změnit dopravu přes noc, ale bude se to lámat na baterkách. Kapacita, dostatek surovin, levnější složení, recyklace…
      Bill Gates je kašpar, kterýho všichni žerou jen kůli jeho prachům. Ty jeho vizionářský bláboly byly vždycky jen k smíchu. Mrkvosoft byli jen dobrý obchodníci, soft a techniku vždy nějak splácali. Všechno s čím přišli nebo koupili zdechlo nebo je dotovaný. Jejich vize je nulová, trendům se akorát přispůsobujou a sami je nevytvářej a už vůbec nemaj vkus. Co měli dobrýho to zařízli v zárodku nebo to nedali do prodeje. Akorát jejich hardwerový oddělení dělalo pěkný věci. V jejich Apple sekci to taky rozumně fungovalo. Jo a Bill zachránil Jobse, když mu dal pořádnou porci prachů, aby nepadnul Apple, to se jim povedlo ;D
      Nevím jak u tebe, ale u nás je až na pár lejster kancl už dávno bezpapírovej, teda kromě hajzlů… 😀

      1. ty odstavecky o billu
        ty odstavecky o billu gatesovi si odlozte. napsal jste je hezky. trosku uprav a jsou univerzalni za par let tam budete dosazovat elona muska. co se tyka bezpapirove kancelare je to asi stejne jako ciste elektrifikovana individualni doprava. jednou nekdy mozna urcite. ale jeste dlouho ne.

        1. Dosadit si ho tam klidně
          Dosadit si ho tam klidně můžeš, otázka je jestli ti tam bude pasovat? 😉

          Nevím, kde to žiješ, ale fakt už tu nás nikdo nelítá s papírovejma objednávkama, nikomu nic nerazitkuju, nepodepisuju a 3 šanony už tu 10 let zejí prázdnotou. Pomalu se mi stýská po tužce a papíru ;D

          1. to asi firma krachuje 😉 …
            to asi firma krachuje 😉 … jen tak mimochodem, od noveho roku byla schvalena eet. co pivo, to listecek. papirovy. papiru se kamo nezbavime jeste pekne dlouho. bohuzel. se spalovacima motorama to bude stejne. a stejne tak elon nebude kolonizovat mars. proste sny a skutecnost jsou dve veci.

            1. a zase „elon NEBUDE…“. Kde
              a zase „elon NEBUDE…“. Kde berete tu sebejistotu? Vy musíte být setsakramentský expert, nebo máte kříšťálovou kouli, to jinak není možný 🙂

              Elon, nebo NASA o 10 let později, nebo někdo jiný, to je jedno – hlavní je, že to jde udělat a je vůle. Pak to jde. Vy tomu říkáte sen, oni chalenge 🙂
              Vy Elona neberete vážně, NASA ano. Už stačila nabídnout SpaceX velmi úzkou spolupráci pro misi – poskytne jim navigaci, komunikaci a další technické expertízy výměnou za data z letu. První let se plánuje 2018.

              Ale to Vám nemusím povídat, že? Vy to už dávno víte a víte, že se jim to nepovede. Proč už u nich dávno nesedíte a nevysvětlíte jim to konečně? 🙂

              1. prvni let se planuje na rok
                prvni let se planuje na rok rok 2018. to je krasne. a tesne pred prvnim letem se dozvime, ze raketa doletela na obeznou drahu, a vynesla tam fotku modulu, ktery vyleti na mars v roce 2025 (rozumej v dostatecne dlouhe dobe abychom to do ty doby mohli nejak ukecat) jako cely autopilot (ktery neni autopilot ale jenom kombinace dvou systemu navic v testovaci verzi a hlavne nezpoustet ruce z volantu) jako cely hyperloop, s kterym vlastne elon ani nema nic spolecne, atd. pochopte, ze cele deni kolem tohodle cloveka je hlavne medialni humbuk.

                1. 😀 „vynesla tam fotku
                  😀 „vynesla tam fotku modulu…“. Vy tu kříšťálovou kouli máte co? Sakra jak to všechno víte dopředu i s podrobnostma. Super. 😀

                  Autopilot má mouchy, ale Tesla není jediná kdo ji testuje – dělaj na tom všichni. Až to vypustí ostatní automobilky tak budete kafrat stejně, nebo máte jen averzi na Elona? 🙂
                  Hyperloop – on to navrhl, dělají na tom jiné samostatné firmy. A ty do toho investují finance i čas. Proč to sakra dělají, když Vy víte, že to nejde?
                  Prospějte lidstvu a jeďte jim to vysvětlit prosím…

                  a pšššt… čísla Sportky na příští týden byste nemohl poskytnout? Aspoň pro jednou…

                  🙂

                2. autopilota tesla testuje na
                  autopilota tesla testuje na lidech. tu drzost si jine automobilky nedovolili. navic to prezentuje jako hotovy produkt. pritom autopilot je hodne nadnesteny nazev pro to, co to je. je to asistent a dlouho jeste asistentem zustane. ani omylem ne autopilot. „hyperloop navrhl a delaji na tom jine samostatne firmy.“ ooo velky elone dekujeme ti za myslenku. protoze nikdo si nikdy nic takoveho nedokazal predstavit, musel prijit sam velky elon, ktery to navrhl. se probudte. averzi nemam jen vuci elonovi ale vuci vsem zbohatlimum, kteri nemaji zabrany predvest kdejakou blbost naprosto suverenne. averzi mam vuci lidem, kteri to bezmyslenkovite zerou a averzi mam i vuci novinarum, kteri to bez premysleni otisknou. ps. s cislama do sportky si pockejte. v roce 2025 tu funkci jednim updatem pres noc zapracuji do autopilota tesly. a vsichni majitele tesly budou vyhravat. prvni cenu, samozrejme. ale funkce bude dostupna jenom pro ty, kteri budou vlastnit auto dele nez 8 let. tak honem shnanet prachy na teslu at vam zivotni stesti neprotece mezi prsty.

                3. Vy jste komik 😀 Asi je
                  Vy jste komik 😀 Asi je diskuze zbytečná.

                  Hezký den 🙂

                4. skoda. zrovna me to zacalo
                  skoda. zrovna me to zacalo bavit. toz hodne stesti 😉

                5. Jedinej mediální humbuk
                  Jedinej mediální humbuk jseš tady ty. Připomínaš mi tvýho oblíbence vizionáře Vilíka Bránu z Mrkvosoftu, kterej chtěl světu diktovat kolik budou lidi potřebovat paměti do svýho počítače :)))
                  Samozřejmě se seknul vo několik řádů a furt to narůstá…
                  http://image.slidesharecdn.com/cpuarchitecturepresentation-090611033603-phpapp01/95/history-of-cpu-architecture-75-728.jpg?cb=1244691451

                  Stejný jantar byl ten odborník na PC John C Dvorak co řekl, že myš je naprosto k ničemu, nebo předním ten Watson vod IBM co řekl, že svět potřebuje maximálně 5 počítačů a hned po něm ten Olsen od DECu co řek, že lidi nepotřebujou doma žádný osobní počitače. Nesmírný švandisti. :)))
                  http://www.technologizer.com/wp-content/uploads/2009/11/nq-watson.png
                  http://www.technologizer.com/wp-content/uploads/2009/11/nq-olsen.png

                  Kdysi mě kluk co tu zaváděl GSM ubezpečoval o tom že je to naprosto neodposlechnutelný a neprolomitelný a ejhle, když jsem ho po letech konfrontoval tak zarputile tvrdil, že nikdy takovou blbost neřek 😀
                  Zbožňuju tydle momenty, jsou jako maják, který nám svítí na cestu :)))
                  Apple podle médií non-stop krachoval vod tý doby co ho znám od počatku 90. let, teď si na jeho ajfounech léčí svoje mindráky armáda zoufalců 🙂

                6. U každého šifrování,
                  U každého šifrování, záleží hlavně na implementaci a když někdo výrazně sníží délku klíče, nemůže se divit že se to nakonec dá zlomit.

                7. vážněji – Proč si
                  vážněji – Proč si myslíte, že by dělal jen mediální humbuk? On hodně nasliboval, ale i dodal (od píky vybudoval fungující rakety, rozjel nový trh elektromobility…). Někdy o roky později než původně předpokládal, ale dodal. V termínech je optimista, odhaduje to podle svého stylu práce, na který byl zvyklý ze Silicon Valley – práce 20 hod denně, když je potřeba spí v kanceláři. Což je samozřejmě nereálné a pochopil to už i on. Je to jen člověk.
                  Ale není to o tom, že by plácal věci, které jsou nereálné. Vše co řekl měl promyšlené do největších detailů co je možné – on dokáže sehnat pomoc největších expertů v oboru (což je taky dar) a učit se od nich. Když už něco prezentoval, tak za tím stojí stohy podkladů.

                  Berou ho vážně všechny velké automobilky (BMW na jaře vyhlásilo, že budoucnost je v elektromobilitě, VW to samé, Nissan a další…), berou ho vážně v NASA (už dnes umí lítat levněji a efektivněji než ostatní, zkouší zdánlivě nemožné věci – přistání stupňů na plošinách atd.).
                  Kdyby za ním nestály výsledky, tak neřeknu ani Ň. Ale on už udělal věci, co byly ještě před 10-ti lety považované za nemožné. To nevidíte?

                8. schopnosti toho cloveka jsou
                  schopnosti toho cloveka jsou hlavne v umeni prodat. neni to hlava genialni. je to hlava medialni. to nevidite? byl to clovek ve spravny cas na spravnem miste. cely jeho raketovy prumysl je dilem nasa, ktere se rozhodlo podporit soukrome firmy. ano chopil se prilezitosti. obchodni. tak jako se bill gates chopil prilezitosti kdyz ibm hledalo operacni system. a potom jsme toho cloveka pozyvali na univerzity jako vizionare a pocitacoveho maga. ano jsou to lidi, kteri maji dar ale maji hlavne stesti. makat 20 hodin denne a prespavat v kancelari to hrdinstvi je, ale takovychhle hrdinu mame v republice hromadu. co ho dostalo tam kde je hlavne stesti. z koruny udelat dve je problem. z milionu udelat dva az takovy problem neni. budocunost je elektricka. zrejme ano. i v mnoha systemech se prosazuje elektrifikace, nejenom v doprave. ale dobre si vsimejte tech roku. donedavna to byl rok 2020 ktery se prezentoval jako casovu cil vsech vznesenych planu. dnes je to rok 2025. volkswagen po jeho dieaselgate ma plnou hubu elektromobility. ale vsechno v roce rok 2025. a ja jeste pamatuji doby, kdy to byl rok 2012. jsou to jednoduse jenom medialni pociny. realita je nekde uplne jinde. vsechny ty autopiloty, hyperloopy kolonizace marsu a elektricka budoucnost a bezpapirova kancelar. mnohe z toho bude. ale mnoheho se nedozijeme. hlavne ty kolonizace marsu ne. to mi verte. myslel jsem, ze hyperloopem musk pochopil, ze prestrelil. ale nepochopil. mele o kolonizaci marsu. mit penize neznamena mit pravdu.

                9. už opravdu poslední
                  už opravdu poslední poznámka:

                  O štěstí by se dalo mluvit kdyby se mu to podařlo 1x. Ale on založil, nebo rozjel už 4 firmy a všechny nějakým způsobem byly revoluční. A všechny mají (či měly v případě prodeje) hodnotu o stovky či tisíce procent větší, než na začátku. To nejde dosáhnout mediálním humbukem.

                  A s tou vaší teorií štěstí pořád nesedí to období největší hospodářské krize které ovlivňuje ekonomiku dodnes. Zbankrotovaly tisíce Start-upů, i několik obrovských gigantů. Nikdo neinvestoval, nepůjčoval. Elon v nich v době krize nechal poslední cent (doslova) a energie. V té době (konec 2008) měl nakonec i trochu štěstí, ale to předcházelo dlouhé měsíce neštěstí (pády raket…) a problémů.
                  Takže že měl jen štěstí? ani náhodou 😉

                10. nerekl jsem jen stesti,
                  nerekl jsem jen stesti, rikam hlavne stesti. toz ale asi toho uz nechame. taky preji hezky den.

                11. Cely raketovy prumysl je
                  Cely raketovy prumysl je dilem Wernhera von Brauna.

                12. Máte o Muskovi skreslenu
                  Máte o Muskovi skreslenu predstavu. Ano, ako každá firma, majú marketingové oddelenie. keby ho nemali, nepredajú inovacie. Ale práve technické detaily (fyzika, inziniering, IT a veľa ďalších) je Muskova doména. On tým veciam rozumie, a do hĺbky. Ak chcete pajáca čo robí mediálny humbuk a prd vie, pozrite si Trumpa.
                  Nerozumiem, prečo je tak dôležité pre niektorých tvrdiť ako to nejde.bez vizionárov by sme sa nikam nedostali. A áno takisto všetky vízie sa nenaplnia..

                13. Docela borec, když ještě
                  Docela borec, když ještě stačí ten humbuk prodávat a lidi v tom jezděj nebo tím dovážej chleba na orbit ;D
                  Ale díky, žes nám to vysvětlil, konečně jsme prozřeli jak to je :)))

      2. Tak to mne mrzí, že
        Tak to mne mrzí, že technologicky tak vyspělá bezpapírová firma ještě nemá digitální WC vyráběné už déle v Japonsku. To Vám provede rozbor stolice, doporučí vykonavateli potřeby změny ve stravování, případně při podezření na chorobu návštěvu lékaře, vyhodnotí špinavá místa na těle, očistí je proudem vody a teplým vzduchem osuší. Vždycky je co zlepšovat 🙂

    1. O vlivech kosmického
      O vlivech kosmického záření se nezmiňuje. Přitom kosmické záření je skutečný problém, který bude potřeba řešit. A to jak při cestě na Mars, tak i při pobytu na Marsu, jelikož Mars má mnohem slabší magnetické pole proti zemi a má mnohem slabší atmosféru, která by blokovala kosmické záření. Info např. zde http://www.osel.cz/7267-jak-kosmicke-zareni-ovlivnuje-obyvatelnost-planet.html
      Jak to chce řešit netuším, ale určitě to je jedna z položek na dlouhém seznamu problémů k řešení. Tlusté olověné komory, do kterých by se posádka během např. slunečních erupcí schovala asi nebude zrovna ideální řešení s ohledem na hmotnost.

      Ale Musk se snaží především nastolit pro lidstvo a inženýry SpaceX nějaké zvládnutelné výzvy pro dalších několik desítek let. Určitě zní lépe to, že je třeba vyvinout levnější a efektivnější rakety a pohon pro cestu na Mars, než jen pro obyčejné vynesení nákladu na oběžnou dráhu. Což už se celkem zvládá i nyní. A když se pak bude létat často na Mars tam a zpět, tak se tím mimo jiné stane dostupnější i cestování na oběžnou dráhu. A nakonec všichni čekáme na další vývojový krok po raketoplánech, abychom se přiblížili více vizi cestování i mimo sluneční soustavu jak to bylo načrtnuto v různých sci-fi jako je třeba Star trek https://www.youtube.com/watch?v=bbnTZREMEJI

    2. kosmicke zareni Musk zminil
      kosmicke zareni Musk zminil na konferenci v dotazech.
      Rikal ze behem letu bude clovek vystaven vetsi davce nez ktere je vystaven na zemi, ale nic zavazneho. Vliv zareni na moznost onemocneni rakovinou bude podle Muska na urovni jako by se dany clovek stal na zminene 3-5 mesicu kurakem. Jediny problem vidi se slunecnimi erupcemi, coz se ale da resit natocenim lodi tak aby mezi posadkou a sluncem byl zbytek lodi a pripadna zasoba vody.

  4. Momentalne nam nic ine
    Momentalne nam nic ine neostava ako spoliehat sa pri cestovani v ramci slnecnej sustavy za pomoci plynov dostupnych v rmaci slnencnej sustavy a s co najmensou namahou tazby. Emisie vo vesmire nie su podstatne, na teraz :-). Tie lehoty su super si uvedomte tie vzdialenosti aj 150dni na mars je uplne super, 30dni ani nehovorim pohodicka po piesince v rakete mozno aj s umelou gravitaciou. okrem toho si predstavte ze by sme konecne zacali taziz prvky z rigolitu na mesiaci parada HELIUM 3 ako palivo pre vyrobu cistej energie. To uz nikoho nebude zaujimat ci sa vo vesmire spaluje „ciste palivo“ hlavne ze doma bude cistej energie dost. Je nutne si aj uvedomit ze zdroje su na zemi obmedzene a nemozme ich vyvazat hajlom tajlom po slnencnej sustave, prave by sme mali vyuzit to co nam vesmir ponuka ako na dlani.

      1. Myslíte ten založený a
        Myslíte ten založený a jaderných explozích co měl v 60. letech letět k Proxima Centauri? Ten asi ne.

        Ale co by se mě jevilo jako zajímavé by bylo vytvoření výkonného iontového motoru, nebo pokud bude fungovat, využít EM motor, ty lze pak pohánět jak FVE, tak nějakou jadernou záležitostí, rozhodně by ale bylo lepší najít způsob konverze bez nutnosti tepelného stroje, ten není ve vesmíru jak chladit. (tedy je, ale bude to příliš velké)

        1. Ne, pohon založený na
          Ne, pohon založený na jaderných explozích je trochu moc. Já měl na mysli jaderný pohon – jaderný reaktor se využívá k přehřívání pohonné látky (třeba vody). Díky schopnosti masivního přehřátí je velmi efektivní, ale také velmi špinavý. Na podobném principu v 60 letech USA vymyslelo jadernou střelu. Nebyl to vysloveně raketový motor, ale fungoval na principu zahřívání vzduchu jaderným reaktorem ve střele. Bylo to velmi špinavé, velmi radioaktivní a velmi šílené. A mělo to mít výdrž ve vzduchu několik měsíců, během kterých by to činilo naši planetu postupně neobyvatelnou.

          1. Zajímavé, věděl jsem o
            Zajímavé, věděl jsem o tom nápadu s letadly, který nevyšel, ale takováto raketa by byla vskutku ďábelská, jen přemýšlím co by přehříval ve vesmíru, problém je že cokoliv nezávislého na pohonné látce, nebo jen s malým množstvím bude výhodnější než tahat s sebou reaktor a něco co se bude přehřívat.

                1. proc se resi nejake smesne
                  proc se resi nejake smesne CO2, CO2 je na Zemi vyskytuje normalne a bude tu vzdycky s lidma i bez lidi, emise nejsou jen CO2

                  meli by nas trapit emise ktere tu nejsou beznou soucasti prirody a vznikaji pri spalovani kde ceho prave diky spalovani kde ceho diky lidstvu

                2. Plne súhlasím. Iba som
                  Plne súhlasím. Iba som reagoval na komentár nado mnou.

                3. Ale dyť nás trápěj,
                  Ale dyť nás trápěj, není dne aby tu někdo nenadával na sračkomety.

                4. CO2 se resi jelikoz ho lide
                  CO2 se resi jelikoz ho lide pridavaji do atmosfery mnohem vice nez kolik je prirozeny kolobeh v prirode.
                  Aktualni stav je ~400ppm zatimco pred pouhymi 150 lety ho bylo jen neco kolem 280ppm.

                  Jinak mate pravdu, mely by se resit emise vseho ne jen CO2. Napriklad Greenpeace vede prave ted slusnou kampan proti Chvaleticke uhelne elektrarne, kde ji vycitaji emise oxidu uhelnateho, oxidu siriciteho a oxidy dusiku, castice PM2,5 a dlasich castic.

                  viz zde

                5. Emise CO2 jsou uplne ten
                  Emise CO2 jsou uplne ten nejmensi problem ze, vetsi jsou jednak jedovate emise (auta, uhlene elektrarny) a co se ty sklenikovych plynu tak je snad vetsi problem i chov dobytka…

                6. Ackoli se Vam to nemusi zdat
                  Ackoli se Vam to nemusi zdat jako velky narust CO2, uvedomte si ze se odehral za pouhych 150let. Podobne zmeny se v minulosti odehravaly za 10.000 let. viz graf.

                7. a kolik CO2 bylo v atmosfere
                  a kolik CO2 bylo v atmosfere kdys se formoval zivot na Zemi? kdys sopky chrlili neustale celoplanetarne vic CO2 nez kolik vyprodukuje cela lidska populace za nekolik let?

                  CO2 ztejme prizpiva ke globvalnimu oteplovani, ale to je spise problem lidstva nez planety jako takove, sposutu CO2 vyprodukujeme my sami jako lidstvo anis bysme cekoliv delali, proste jen tim ze dychame, prdime, krkame a tak dale, prosrte tim ze vubec zijeme, a tam je nejvetsi problem nas pocet ktery proste extremne za poslednich par desitek let rostl

                  pokud by se prestalo humanitarne podporovat a pomahat v rozvojovych zemich kde je nejvetsi populacni rust, tak by to pravdepodobne bylo z pohledu CO2 efektivnejsi a rychlejsi nez kdys se budeme snazit v oblasti dopravy a energii, ale jakso je to „nehumanni“

                8. kolik bylo CO2 v atmosfere
                  kolik bylo CO2 v atmosfere pred 4.000.000.000 lety je podle me znacne irelevantni vzhledem k dnesni situaci kdy se bavime o 150 letech 😀

                  Nesouhlasim s tim, ze vyprodukujeme vic CO2 jen tim ze dychame (a …) nez dopravou a vyrobou elektriny. Rozdil je totiz ten, ze v tom prvnim pripade se jedna o uzavreny kolobeh kde CO2, ktere vyprodukujeme vlastnim bytim spotrebuji rostliny, ktere nasledne my nebo zvirata spotrebujeme k tomu abychom mohli opet dychat a tak kolem dokola.
                  Zatimco v doprave a energetice se tento kolobeh nedeje.

            1. to palivo budou vyrábět z
              to palivo budou vyrábět z oxidu uhličitého CO2 a vody H2O – obě suroviny jsou hojně na Marsu i na Zemi. Vznikne metan CH4 a kyslík O2, což jsou látky, které se dají společně spalovat.
              Spalováním CH4 + 2 O2 vznikne CO2 + 2 H2O. Takže zase opačný proces.
              Bod samozážehu je velký ~ 595 °C, ale stačí elektrická jiskra či otevřený plamen a směs se přivede k výbuchu.

              Nejsem chemik, tak nějak to amatérsky chápu.

              zroj – kniha Elon Musk strana 316, a https://cs.wikipedia.org/wiki/Methan

  5. prijde me to trosku
    prijde me to trosku spatecnicke na Muska, jako by se zasekli na soucasne technologii a jen ji postupne dimenzuji, proc nezkousi neco noveho co by odstranilo bariery s palivem? cokoliv co limituje palivem a je u toho spalovani je pomale a neefektivni, penize ma a nebylo by na skodu zkusit najmout par dnes „silenych“ fyziku a doprat jim torsku te jejich silenosti popustit i v realu, kdo vi treba by prisli na lepsi pohonnej system na meziplanetarni cestovani, pac i 30 dni mezi Zemi a Marsem je moc dlouho, natoz pak 150 dni, to je na kolonizovani moc

    takhle ze svejch firem Weyland Yutani nikdy neudela 🙁

    1. Odpověď je nasnadě.
      Odpověď je nasnadě. Cokoliv nového prostě není! Raketové technologie jsou sice staré přes 100 let, ale pořád ještě je nemáme kompletně v malíčku. Co možná půjde použít je ten nový elektrický mikrovlnný pohon, u kterého nikdo nechápe, jak funguje. Ale to je sázka na nejistotu. Musk prostě používá stávající technologie.

                1. cestovani.idnes.cz/hitlerovo-
                  cestovani.idnes.cz/hitlerovo-bludiste-v-sovich-horach-dua-/kolem-sveta.aspx?c=A060623_154422_igsvet_tom

                  extrastory.cz/roswellske-ufo-byl-mozna-nacisticky-stroj.html

                2. Cožé, si mám doplnit
                  Cožé, si mám doplnit vědomosti nějakejma novodobejma žvástama, si upad ne? 😀
                  Už si konečně vykopal ten „zlatej“ vlak? Máš aspoň kolo z toho vlaku? 😀

                  http://i.imgur.com/lLxCoWM.jpg

Napsat komentář