Samsung postaví továrnu na baterie v Maďarsku

V Maďarsku vyroste nová továrna na baterie společnosti Samsung SDI. Ročně vyrobí akumulátory pro až 50 000 elektromobilů.

Baterie Samsung SDI jsou už běžnou součástí největších autosalonů po celém světě
foto: Samsung

Jihokorejská společnost Samsung SDI potvrdila, že v Maďarsku postaví nový závod na výrobu baterií pro elektromobily. Půjde o rekonstrukci stávající továrny v Geodu, kde se vyráběly displeje.

Samsung SDI bude investovat asi $358 mil. Zatím není jasné jakou roční výrobní kapacitu nově zrekonstruovaná továrna nabídne.

auto Samsung baterie továrna na výrobu Maďarsko

Zhruba takhle (vlevo) bude vypadat maďarská továrna Samsung SDI po přestavbě na výrobu baterií. A vpravo už produkty, které má chrlit.
foto: Samsung

Při 50 kWh/baterii by to podle odhadů mohlo být někde kolem 2,5 GWh. To je v porovnání s plánovanými 150 GWh gigatovárny Tesla poměrně malé číslo.

Spuštění továrny očekává Samsung SDI během druhé poloviny roku 2018. Zásobovat bateriemi bude automobilky střední a východní Evropy.

Není bez zajímavnosti, že od nedávna dnes nakupuje baterie u Samsungu např. i Tesla. Nevyužívá je ale ve svých elektromobilech, nýbrž produktech divize Tesla Energy, jako je domácí úložiště Tesla Powerwall. O tomto kroku se spekulovalo už před třemi lety.

Nová továrna Samsung SDI je však pouze jednou z mnoha plánovaných nových továren na výrobu baterií v Evropě/ve světě. Baterie, zdá se, by mohly v 21. století zažít podobný průmyslový boom, jako automobily ve století minulém.

82 Comments on “Samsung postaví továrnu na baterie v Maďarsku”

                1. Vim uchazel jsem se tam o
                  Vim uchazel jsem se tam o misto, bohuzel to nevyslo…

  1. Netusim, jak funguje
    Netusim, jak funguje nakladni zeleznicni doprava za hranicemi, ale u nas je (podle vypraveni pribuzneho, co dela ve fabrice na stavebni hmoty) pristup CD zhruba takovyhle:
    „Tak si to nalozte a my si to nekdy v nasledujicim tydnu prebereme. Ale nezarucime kdy, ani kdy to doputuje k prijemci.“
    S takovymhle pristupem se vubec nedivim, ze firmy radsi kamiony, pokud nechteji mit ve skladu mesicni rezervu…

    EDIT: patri pod Carlos

    1. A to je právě ten
      A to je právě ten problém, kdyby bylo alespoň garantované které dny se na kterou trať jezdí pro náklad, tak by to bylo jednodušší pro všechny.

      A to jsem právě i psal panu Zbyňkovi že problém je v dopravích, pokud vám tak soukromí kusové nechtějí a u ČDC to asi funguje tak jak říkáte. Navíc jako dost velký problém bych pro kohokoliv, kdo by i chtěl začít dělat kusové, tak bude to že se spádoviětě běžně používají jak k rozřazování tak jako odstavné koleje. To se dá do určitého počtu vlaků, ale ne pokud by chtělo rozřazovat více firem. A dělat to v nějaké malé stanici sunutím je tak na půl dne, a třeba i s obsazování traťové koleje, což je zase problém.

      Bohužel teď je to taková Hlava XXII, kdo by měl kapacitu na to to udělat, tedy asi jen prakticky ČDC, tak to neudělá, a nikdo jiný na to kapacity prostě nemá. Nanejvýš snad na to aby projeli jednu trať stáhli vozy a na dvou kolejích spádoviětě je přeskládali tak aby odpojovali poslední a jeli zpátky. Ale ani kdyby to páchali na severu republiky, tak to asi moc nic nepřinese. Kolik je tam potenciálních zájemců? A to bychom se bavili o tom že by to měli druhý den zpátky.

    1. Tak ono vyroba baterek neni
      Tak ono vyroba baterek neni nejaka raketova technika a da velmi dobre skalovat, tj upravi svoji starou fabriku na kapacitu na jakou dohanou poptavku, kdyz bude vetsi tak postavi/upravi/rozsiri dalsi fabriky…
      Mimochodem 50 000 auto rocne, to jsou treba cca celosvetove prodeje nissanu leaf, to neni zas tak zanedbatelne…

  2. Jenom doufám že si do
    Jenom doufám že si do závodu zavedou vlečku, i těch 2,5GWh baterií je celkem dost a při propojení snad všech automobilek s dráhou by to dávalo větší smysl než posílat baterie po kamionech. Také dorava základního materiálu by byla pro okolí zřejmě příjemnější pokud nebude zatěžovat silnice.

    Zajímavým se po této stránce stává článek o tom kdo všechno se u nás poohlíží po lithiu, který vyšel v jednom internetovém magazínu. Sice myslet si že bychom se díky němu mohli stát lithiovým Kuvajtem je nadnesené, ale udělat kroky pro podporu tohoto průmyslu by bylo velmi dobré. Ale nesmí to být jen prvovýroba a těžba, kde by z lithia profitovali zejména jiní, ale hodilo by se kdyby vláda zkusila přilákat investice do továren na baterie, ideálně na Brownfieldech, na rozdíl od populárních obchodních center by peníze do regionů pomalu přitékaly, nikoliv obráceně, jako je tomu u obchodních center.

    Jen se obávám že trend baterizace není dostatečně rychlý u ničeho, ani u dopravy, kde by podle mne všechna silniční vozidla měla být přinejmenším hybrid, když už ne plug-in hybrid s doezdem na baterii cca 50-100km, ani v energetice. Problém je v tomto příadě ale na straně lidí, kteří ve velkém množství případů o nových technologiích neslyšeli, nebo je pro neznalost a strach odmítají.

    1. No nevim, ono odmitani
      No nevim, ono odmitani novych technologii neni ani tak o strachu jako o cene.
      Proste kdyz ma clovek na vyber obyc spalovak za 300 000 a k tomu 50 00 naklady za rok, nebo hybrid za 500 000 rocne a k tomu v zasade stejne naklady.
      A pak EVza 700 000 a k nemu naklady 25 000, tak proste drtiva vetsina lidi pujde do spalovaku uz jen z financniho ohledu. Jista omezeni EV ani nezminuju (a ze EV v tehle cenove hladine jich ma dost).

          1. ta pojistka je za 10tis i s
            ta pojistka je za 10tis i s havarijou a se skly bez omezení a povinné ručení na 100/100mil (sám to mám). Při 30tis km je to za ele. z domova cca 7500Kč (tarif přímotop nebo od čezu EV). A zapomněl jste na pneumatiky, mytí, gumičky do stěračů, atd. Toto všechno ovšem musíte mít i u spalovacího auta + mnohem dražší servis, a garančky. To ovšem už nemáte jeho provoz za cca 50tis /rok.
            Je pravda, že v současné době pro ekonomickou rentabilitu provozu EV je třeba mít specifický provoz, který asi hodně lidí mít nemůže, ale pak to vynahradí krásné svezení a úsměv řidiče při průjezdu kolem pumpy.

                1. Ehm, no jak bych to rekl,
                  Ehm, no jak bych to rekl, ale mam pocit, ze za tyden s Leafem jsem stravil vic casu cekanim na stojan (a nemyslim tim nabijeni, jen cekani, nez se stojan uvolni) nez dohromady za 20 let, co jezdim s cimkoliv spalovacim…

                  Ad cena, pravda, CEZ pausalu se konkuruje tezko. Ve chvili, kdyz zacneme uvazovat realistickych 5-10Kc/kWh se to zacne docela stirat (vzhledem k rozdilu ceny aut).

                2. ono je ten pausal za par let
                  ono je ten pausal za par let prejde, CEZ to nebude dotovat donekonecna, predpokladam ze nejake zpoplatneni za jednotky se v CEZ zacne resit jiz pristi rok 🙂

                3. zase budou EV s vyšší
                  zase budou EV s vyšší kapacitou aku ty rychlonabíječky zas nebudou až tak potřeba. Většina se nabije doma a to co budu rychlonabíjet si klidně zaplatím – hlavně ať to spolehlivě funguje.

                4. Stojan pro EV je pro ČEZ
                  Stojan pro EV je pro ČEZ něco jako reklama a při současném množství EV by se jim zpoplatnění (vybírání peněz podle spotřeby) nevyplatilo. Až se jim to vyplatí, tak to zpoplatní.

                5. Jasně, věčně to trvat
                  Jasně, věčně to trvat nebude, to je jasné. Ovšem pak se mi vyplatí zřídit si domů D27d a místo nynějších 0.08Kč/km budu jezdit za 0.30Kč/km a kromě toho mi na to pojedou všechny domácí spotřebiče.

                6. tak pokud jezdis jen kolem
                  tak pokud jezdis jen kolem baraku tak se ti to urcite vyplati, ja ale jezdim prevazne delsi trasy, po Praze se me nevyplati jezdit autem at je na ropu nebo na elektrinu, je pro me vyhodnejsi jezdit sockou popripade taxikem, vpodstate vetsina mejch tras mezi 160-350-550 a 700km, tyhle trasy tvorej prez 80% meho jezdeni autem, a to je jen jeden smer, takze ikdybych mohl na startu doma nabijet, tak cestou tam i zpet proste budu muset vyuzivat nabijeni verejne

                7. Fronty u bezinek? V CR? Za
                  Fronty u bezinek? V CR? Za vi jak 100 000km, co jsem najel se svym autem jsem teda na stojan cekal presne dvakrat, jednou to bylo loni na male bezince/cng stanici v ostrave, kde se dva borci s CNG auto postavili tak blbe, ze se ke stojanu na naftu nedalo dostat, a podruhe to bylo letos v Italii na nejake zapadle benzince, kde byly jen dva stojany a musel jsem pockat asi 2 minuty, nez pani predemnou zaplatila a odjela od stojanu…

                8. třeba Šumperk – Shell, MOl
                  třeba Šumperk – Shell, MOl každý pondělí kolem 7h

                9. Nebo téměř na každé
                  Nebo téměř na každé benzince Tank Ono, ať už jsou to Dolní Měcholupy, Mělník, Jihlava nebo Popovice u Brna.

                10. DOplnil bych ještě
                  DOplnil bych ještě Milovice u Hořic a Vysoké Mýto.

                11. jj je to desne stat ve
                  jj je to desne stat ve fronte na stojan treba 10 minut a pak natankovat na dalsich 800km 😀 a jake to je stat u stojanu 30 a vic minut abys nabil 100km?

                  nekdy je to vyhoda a nekdy nevyhoda stat na stojan a stat u stojanu

                12. a jaká je to výhoda rychle
                  a jaká je to výhoda rychle natankovat a pak tam nechat raneček…. 🙂 Cestování je přece o něčem jiném než platit, navíc když cca 2/3 z toho jsou daně…. 🙂

                13. No ono u komercni s realnymi
                  No ono u komercni s realnymi cenami (tj ne napriklad dodnes dotovane CEZ za symolickou cenu) nechate v prepoctu na km vetsi ranecek za dobiti EV, nez dotankovani spalovaku.

                14. to ano, je potřeba se
                  to ano, je potřeba se ještě podívat na to, kolikrát za měsíc nebo za rok u veřejné nabíječky nabíjíte. Cca 90% odhaduji nabíjíte doma.

                15. jo a co budes psat az ti
                  jo a co budes psat az ti zrusi u CEZ pausal a zavedou placeni za kWh treba 5-10 kacek za kWh? to ze ted v dobe kdy to mas temer zadara je to super ti verim, jenze ja za auto dal nulu a kdybych si kupoval nove tak za nej dam rekneme 350 tisic, kolik si za EV dal ty? pokud mas Leaf za 700k, takze na to palivo mam 350k k dobru, no super, s mim najezdem asi tak 10 let jezdeni 😀 a nechtej vedet jak by cena vychazela kdybych jezdil treba na LPG, v tu chvili jsi cenove v ha…. a jizda na LPG bude levnejsi nez jizda z kdajakym EV

                16. Myslím že i případní
                  Myslím že i případní zdražení bude jen dost dočasný jev, než se objeví dostatečný počet stojanů pro rychlonabíjení, otázka samozřejmě je jak se pak bude chvoat síť a distributoři, ale nikdo si pak nedovolí jít asi s cenami na 10Kč/kWh.

                  Ale to je mnoho problémů, které to chce vyřešit první. Zajíavá je ale nečinnost politiků a dokonce jejich neochota zvednout spotřební daně na palivo, to je pole mne dost podivné.

                17. pri cenach stojanu, pri
                  pri cenach stojanu, pri cenach instalace a pri cenach elektriny se cen mezi 6-9 korunama nebojim, ruzne v Evrope jsou ty ceny i vyssi, jako charitu to bude delat jen nekdo nazacatku a pak musi vydelavat 🙂

                  ja to kdysi tady pocital neb se vpodstate podobnyma projektama zivim, a cena pod 6 korun za kWh je vpodstate takova mezni aby se dana instalace aspon zaplatila, a to jsem pocital s celkem vyznamnym provozem, tedy ze stojan by byl vpodstate zhruba pul dne obsazenej a vyuzivanej

                18. jen tak do debaty – kolik ti
                  jen tak do debaty – kolik ti vydelá 280tis. v bance rocne?? a ted pocitej kolik ti vydelá 280 tis. v elektromobilu při rocnim najezdu třeba 30 tis? ja to třeba pocitam takto,benzina mam taky a zaroven sporim

                19. netusim, v bance moc penez
                  netusim, v bance moc penez nemam, odhadem tak 2-3 tisice rocne?

                20. No tak vtip je v tom, ze do
                  No tak vtip je v tom, ze do banky das panize a ty ti pomalu pribyvaji, takze treba po 5 letech mas tech tisic 300.
                  Kdyz to das do EV, tak ma v tu ranu na uctu nula a pomalu se tu kupi uspory, pri najezdu 30 000 (hodne stesti s levnym EV) mas uspory tak 30 000 rocne, takze na 300 000 se dostanes nekdy po 10 letech?

                21. je treba taky pocitat usporu
                  je treba taky pocitat usporu na udrzbe stojiciho benzinoveho auta ,amortizace atd.cim vic stoji tim se jeho provozni doba prodlouzi,a protoze mam 2015 tak ho mam na dalsich 10 let,jedine ceho se bojim je cena benzinu za x let,pouzivam v zime do hor

                22. JInymi slovy, investice 280
                  JInymi slovy, investice 280 000, ktera ti bude 10 let prinaset vynos 30 000 rocne je pekelne blba investice..

                23. to je víc jak 10% roční
                  to je víc jak 10% roční zhodnocení. Co se je na tom blbýho ??

                24. Investice, kde se ti nevrati
                  Investice, kde se ti nevrati jistina (tj nakup EV), omlouvam se za nepresnost….

                25. to je debata o ničem a
                  to je debata o ničem a pořád dokola. Mě se prostě EV vyplatí a nemám problém za dobití platit. Mám kredit u EV Mapy a myslím, že 10Kč/kWh při fungujícím rychlonabití je celkem adekvátní částka. Samozřejmě, že pokud mám možnost volby, tak nyní zvolím nabíječku čez, protože tam platím paušál. CO je na to blbýho?
                  A ty tvoje kalkulace, jestli takový nebo makový pohon pro auto jsou taky o ničem. Proč se nezeptáš majitele např. Superbu, proč si nekoupil Fabii a hned mu taky můžeš fundovaně spočítat, že ten rozdíl v ceně nikdy neprojezdí…. 🙂
                  Prostě různý lidi máj různý priority a podle toho utrácí své peníze. Konkrétně mě se EV velmi vyplatí i finančně už nyní, protože mám to štěstí, že už dnes můžu EV plně využívat.

                26. no a me se zase prozatim EV
                  no a me se zase prozatim EV nevyplati, az se me vyplati a bude mit dojezd nad 350km v realu tak si EV poridim, do te doby dal budu jezdit v hybridu

                27. A kdyz uz jsme u te
                  A kdyz uz jsme u te pokladny, jak budes protacet oci az pojedes na Slovensko a u Greenways bez pausalu zaplatis za kilometr dvakrat tolik co „rakovinari“ u pumpy?

            1. Do kalkulaci se tu nerad
              Do kalkulaci se tu nerad vrham, ale tak specialne pro tebe:
              (nepocitam naklady, ktere jsou pro obe auta stejne jako pneu apod). Pro 25 000 km rocne:
              Spalovak (vychazim ze sveho citroen C4 2012 1,6 HDI):
              Nafta: 37 000
              Servis: 5 000
              Pojistka: 8 000
              Celkem: 50 000
              EV (beru nejlevnejsi realne dotupny – nissan leaf)
              Elektrina: (pri spotrebe 20 kWh/100 km o i pri nejlepsim tarifu bude 10 000
              Servis: 1000 (pry)
              Pojistka: (na auto s poriovackou 700 000 je naopak 15 000 hodne podhodnocene, vy mate na tak drahe auto pojistku fakt za 10?)
              Celkem: 26 000

                1. OK ono i se zazracne lenvou
                  OK ono i se zazracne lenvou pojistkou to mas porad nakych cca 20 000, jinymi slovy treba v menm pripade by se investice hypoteticky vratila nekdy za 15 let provozu (hodne hypoteticky, realne bych potreboval k leafu druhe auto na tretinu jizd).
                  Jinak by me zajimalo jaks dosel k te pojistce? My i za fleety ve firme platime o dost vice a to je to docela velka flotila…

                2. požádal jsem svou
                  požádal jsem svou pojišťovnu o tuto sazbu vzhledem k ostatním pojistkám, které platím ve firmě i soukromě. Mj. na příští rok to budu mít ještě o cca 1000Kč levnější

                1. Takze 16kWh/100km. To se zas
                  Takze 16kWh/100km. To se zas tolik nelisi, kdyz obcas budu chtit jet po dalnici 130, tak ten prumer ke 20 klidne pujde…

                2. No takze pri standardnim
                  No takze pri standardnim pouziti (tedy po dalnici 130) to bude tech 20, spise i vic.

                  At je po vasem, vemu vasi 16 kWh/100km. pro pocitaych 25 000 km to je odhadem teda 250 * 16 ( 2,7 – nizky tarif na primotop) tj 10 800kc, namisto mnou uvedenych 10 000 (pri zanedbani dotovaneho dobijeni od CEZu, ale i na druhou stranu draheho dobijeni nekde v zahranicim nebo rychlodobijeckach mimo CEZ)

                3. C4 rv 2012 to tie 4roky
                  C4 rv 2012 to tie 4roky platíte stále ročne 37000 CZK za ten istý objem paliva ?

                4. Prekpaive neplatim kazdy rok
                  Prekpaive neplatim kazdy rok presne 37 000 za palivo.
                  Nektere roky jsem najel treba jen 20 000, nektere 28 000.
                  V prumeru najedu 25 000 za rok, spotreba do 5 litru. Cenu nafty jsem pocital 30 CZK (vice nez loni, mene nez predloni, plus minu sedi)

                5. No to už robí za 7rokov
                  No to už robí za 7rokov peknú sumu za ktorú by sa pomaly dala zaobstarať aj FVE zo zálohou.
                  😉 .

                6. No jedna to auto mam neco
                  No jedna to auto mam neco rpes 4 roky, ne 7. FVE se zalohou si do bytu teko poridim, a vubec mi to prijde trochu uvaha totalne mimo misu ne? Stejne si muzu pocitat, ze za 150 let by z toho bylo na pekne nove ferari…

      1. Myslel jsem to tak nějak v
        Myslel jsem to tak nějak v obecnější rovině. Například je, nebo bylo, možné, pokud zase něco nezměnili, připojovat mikrostřídače pokud nedojde k přetoku do sítě, teoreticky tak každý může mít doma malou FVE a automaticky připojovaný systém, který dodá část energie, ale velké množství lidí o tom neví, nebo si to z principu nepořídí, přičemž byť bychom se bavili třeba jen o 200W, tak se tak možná dá značná část spotřeby během dne pokrýt, nejlépe v kombinaci s nějakou baterií, ale u panelu kolem 200-500Wp se bavíme o poměrně malé.

        Panely s mikrostřídačem jsou otázkou ekvivalentu 1,4MWh, tedy asi 7-10 let provozu toho zařízení, přitom se nejedná o nějakou nepřekonatelnou částku. Při lepší znalosti spotřeby by se ty systémy daly ještě zefektivnit, naíjít ideální velikost panelu, měniče a baterie, aby dával nejleší výslekdy při nejmenší ceně a pod.

            1. Ne, zatím asi ne. Ale když
              Ne, zatím asi ne. Ale když si vezmete, co všechno je třeba, aby vám spolehlivě fungoval fotovoltaický hybridní systém propojený navíc s automobilem, tak je vám myslím jasné, že levné to rozhodně nebude. Ne, pokud chcete, aby systém nějakou dobu vydržel.

              1. Tak to jsme se zcela
                Tak to jsme se zcela nepochopili:)

                Měl jsem namysl že lidé prostě nekoupí, byť by velké množství domácností mohlo, ani ten malý 200-300W systém, který stojí pár tisíc korun a místo toho budou raději na fotovoltaiku nadávat a na to jak jim musí platit atd., místo toho aby si ten systém pořídili.

                Netuším teď jaká je základní sptořeba domácností, ale hádám, že by nemusel být problém s eventuálni relativně malou baterií, aby se pokryla zajímavá část spotřeby. Ale to opravdu jen pokud ta baterie je k dispozici, jinak hrozí že velkou část energie nevyužijí protože systém bude odpojený.

                1. Spousta domácností nemá
                  Spousta domácností nemá kam umístit panel. Spousta domácností doma nemá nikoho, kdo by byl podobný systém schopen nainstalovat (přece jenom musíte ten panel pořádně připevnit, a to obnáší jistou znalost montážních prací). Mikrosystémy typu grid-on jsou asi poměrně funkční, ale jejich návratnost je podle mého názoru dost pochybná. Jak dlouho odhadujete životnost těch čínských udělátek (mikroměničů)? Já to na moc dlouho nevidím…

                2. kdyby nebylo tak pozdě, tak
                  kdyby nebylo tak pozdě, tak kvůli Vám půjdu vyměřit kolik místa je na zábradlí balkonu, respektive na stěně.

                  Myslím že spíš by problém mohl být s elektrickou částí, než s tou mechanickou. pokud se tedy bavíme o připojení na hlavní vedení v bytě a ne do nějaké velmi zatížené prodlužky.

                  Samozřejmě, problém bude v životnosti doposud většinou čánských měničů, ale to je otázka, museli bychom se někoho kdo ji již má zeptat. Bohužel nikoho takového neznám, ale jistě to půjde zjistit.

                  Nevím co je na tom tak drahého (3-9k) a co by se tam mělo tak rychle kazit. Stejně tak nevím co je tak drahého na 180W panelu, ale aby panel 140Wp monokrystal stál skoro 10 tisíc, není normální, ne pokud o obchod vedle podobný stojí 5k a o dva vele je sice amorfní, ale za nějaké 2 tiíce i s poštovným.

                3. Já kupoval 180 W panely
                  Já kupoval 180 W panely Sharp za 1500 Kč kus. Použité, plně funkční. Drahého na tom není nic. Ale je to nepohodlné, nevzhledné a musí se s tím člověk otravovat.

    2. v podstatě souhlasím.
      v podstatě souhlasím. Ovšem co se týká přepravy po železnici bych si dovolil nesouhlasit – je nespolehlivá, neskutečně dlouhé přepravní termíny bez záruky, velmi náchylná k poškození nebo odcizení zboží atd. a z toho vyplývající nerentabilita a nepoužitelnost pro potenciální zákazníky. To jsou i důvody, proč si dnes nikdo do areálu žel. vlečku nestaví.
      Pokud by takové baterie měly jet např. 500km 14dní až 2 měsíce, tak nevím kdo by si takto poslal… 🙂

      1. Poněkud se peltete
        Poněkud se peltete nejnovější byla myslím TPCA, jde o to jak to zorganizovat a v tom myslím dost plave hlavně státní Cargo, je pravda že nejlépe jsou na tom ucelené vlaky. Ale nemyslím že by to byl zase neřešitlený problém. Ano chce to vyházet půlku vagonů pro nezabezpečitelnost a zavése nějaký moderní systém značení, nejspíš QR kódy, ale hlavně urychlit vlakotvorbu. A co se týče minimálně surovin, tak tam by to problém vůbec být nemusel, nepočítám že někdo bude krást sůl lithia. Taktéž nejspíš by šlo vnitrostátní nákladn dopravu urychlit na 1-3 dny od odeslání. Ale to by nejspíš chtělo poměrně rozsáhlou změnu jednak třídění vagonů a i účtování za využití dopravní cesty. Ale to by se nejspíš muselo první vůbec zjistit jaká je teoretická kpacity pro takový postup.

        1. no tady se asi trochu
          no tady se asi trochu pletete vy resp. obracíte důsledky a příčiny. V dopravě pracuji a tedy přesně vím, jak nejen naše železnice funguje. Neřeším dopravu nerostných surovin atp. Pokud máte firmu, něco vyrobíte, tak to potřebujete co nejrychleji dostat k zákazníkovi, který Vám potom rychle pošle peníze. Pokud budete 2 měs čekat než mu zboží přijde, potom řešit reklamace a další měsíce budete čekat na peníze, tak to za další měsíc zavřete, propustíte lidi a jdete na pracák.
          Ty změny o kterých píšete výše, jsou záležitostí tak 100mil Kč nebo 300mil Kč pokud to bude organizovat stát, které do žel. Carga dnes nikdo nedá. No a jsme zpátky na silnici…. 🙂

          1. Dobře, máte tedy nápdy
            Dobře, máte tedy nápdy jak to zrychlit? Nevím, pomohlo by vyházet celé vedení ČDC?

            A chcete mi říct že za cenu 100m dálnice, nebo dvou kilometrů tratě jsme sto z totálně nemožného systému udělat něco trochu fungujícího? Toto považuji za do nebe volající nedbalost, která stojí lidi životy a ekonomiku peníze za paliva.

            Dobře, jaký „ping“ jsou ochotny firmy nejvýše čekat než jim dojde zboží? Bavíme se o něčem schůdném tři dny? (Nejspíš by se to dalo většinou doručit do druhého) Co bychom dál potřebovali? Jaké vybavení jakou organizaci? Náklady myslíte by byly spíš z jakého pohledu? Co by stálo na tom systému nejvíc? Musí zaráz naskočit na celém území nebo se dá zavádět postupně?

            1. každá firma to má jinak a
              každá firma to má jinak a obecně v mnoha firmách to je tak,že dnes nic dopravovat nechtějí a zítra Vás zasypou kupou objednávek na dopravu zboží, které strašně spěchá a musí tam být nejlépe včera. Každopádně všichni chceme peníze za své zboží co nejdříve tzn obecně železnice, aby se jí dala přednost, ta k musí být stejně rychlá, stejně kvalitní a pokud možno levnější jak kamion. Protože kamiony vlastní spousta malých i větších soukromých firem a navzájem si konkurují, tak budou vždy efektivnější než železniční moloch pro přepravu běžného zboží.
              Tzn asi Vás nepotěším, ale radikální restrukturalizace železničních dopravců majitelů dopravních cest a ostatních subjektů, které na železnici působí je opravdu tady těžko řešitelná. Firem je tam hodně, každá má na starosti něco jiného, všichni mají na výsledný efekt vliv a teď si představte, že posíláte zboží ještě navíc do zahraničí. To už je jednání s pěknou řádkou firem, z nichž každá má svá pravidla, postupy a spoustu spoustu času…. 🙂

              1. A to jim ty peníze za
                A to jim ty peníze za přepravu nechybí?! První firmy co vidím co nechtějí vydělat! To je tam ta minulost tak zažraná? Nebo dělá ofrky SŽDC a s přidělováním kapacity? Přece v době výkonných počítačů nemůže být takový problém sestavovat grafikon operativně třeba jen půl dne dopředu! Jasně první většina vlaků osobní dopravy, pak nákladní, ale minimálně na úrovni implementace SW to jít musí a pokud jde to, pak jediný problém je ten článek mezi počítačem a výhybkama.

                Ale to asi chci po lidech od dráhy příliš mnoho myšlení.

                Nepomohlo by řeba dopravu zorganizovat poněkud po způsobu pošty.

                Ach jo, jeden z důvodů proč potřebuejem jednotnou normu alespoň na zabezpečovací zařízení a em. kompatibilitu. Prostě aby, pro jednoduchost motorová, mašina mohla kamkoliv. v Evropě.

                1. všichni to vidí, ale nikdo
                  všichni to vidí, ale nikdo to jen tak řešit nebude. Ono to „nějak“ zatím funguje. Znamenalo by to nejdříve se profesně vyškrábat na pozice, kde něco můžete ovlivnit a pak dát vlastní hlavy na špalek s pro ten moloch drastickou změnou. To asi nikdo neudělá.
                  Něco podobného má ve VW ohledně elektromobility. On jim v tom hodně pomohl dieselgate, kvůli kterému bylo odejito staré vedení a nové se mohlo elektricky rozmáchnout. Kdo jiný a kdy jindy by mohl říct, že těch pár miliard nedávno investovaných do výroby a vývoje spalovacích motorů, bylo vlastně zbytečných. To se za normálních okolností moc akcionářům nelíbí.

                2. Nebo ten systém udělat
                  Nebo ten systém udělat otestovat někde na soukromé/nepoužívané dráze a modlit se aby to někdo přijal a nasadil, ale to tak ten „plovoucí“ grafikon.

                  Alternativa by mohla být získat tam kontakt.

                3. Já mám po celou dobu
                  Já mám po celou dobu dízlgejtu pocit, že si ho ve VW způsobili sami naschvál, aby vůbec mohli masivně přejít na elektro a zbavit se dízlouvý koule na noze, protože jinak by se tam díky akcionářům, olejářům a jinem brzdičům nedopracovali. Ale tadle varianta s vnitřní palácovou revolucí mě nenapadla. Nynější šéf VW, v minulosti svůj obdiv k Tesle vyjádřil, ještě jako šéf Audi.

Napsat komentář