Chevrolet Bolt: katastrofální aerodynamika

Hlavní designér elektromobilu Chevrolet Bolt se aktuálně vyzpovídal magazínu Automotive News. Nebál se na rovinu říct, že auto je „katastrofa co se týká aerodynamiky“.

Silueta elektromobilu Chevrolet Bolt nepatří k těm nejvíce aerodynamickým. Pomoci má zadní spojler, zakrytí podvozku a další vychytávky, jako aktivní uzavírání přední masky.
foto: Chevrolet

Chevrolet Bolt má přijít na trh koncem letošního roku jako hlavní konkurence Tesla Model 3. Bolt už se začal zkušebně vyrábět a půjde dokonce do Evropy, a to jako Opel Ampera-e.

Za návrh Chevroletu Bolt je zodpovědné jihokorejské designové studio automobilky General Motors specializované na malá auta. Dříve přišlo s modely Sonic, Spark, Cruze nebo Trax. Úkol dostalo už v roce 2012 díky zkušenostem se „zpracováním velkých věcí do malých balíků“.

Bolt byl pro Stuarta Norrise, šéfdesignéra, a jeho tým dosud největší výzvou. Šéfové z GM si představovali auto, kterého budou moct vyrábět skutečně zajímavé objemy (statisíce) a jeho design měl být výrazný, ale nemělo to celé přejít ve „vědecký projekt“.

Projekt elektromobilu Bolt byl natolik výjimečný, že se GM rozhodli upustit od obvyklého rozdělení práce na dva týmy, kdy jeden se stará o exteriér a druhý o interiér. V případě Boltu měl Norris na starosti obojí.

Výsledkem je, že Bolt se může „pochlubit“ koeficientem aerodynamického odporu na hodnotě 0.32. Pro srovnání, Toyota Prius má 0.24. U Tesla Model 3 se spekuluje o 0.21. Aerodynamiky je pro elektromobily, ale auta obecně, klíčová.

Výrazně totiž snižuje odpor vzduchu, a tím i spotřebu. I proto bude muset být Bolt vybaven 60kWh baterií (Tesla Model 3 nabídne v základu nižší kapacitu) a řadou hliníkových komponent kvůli snížení hmotnosti.

41 Comments on “Chevrolet Bolt: katastrofální aerodynamika”

  1. Chevrolet nema elektromobily
    Chevrolet nema elektromobily v lasce a tak zplodili nemilovane dite. Potrebuji sbirat zkusenosti, ale nechteji aby se to moc rozbehlo. Bude to zase jen nejaky parchant.
    Kdyz k tomu pridam ze Opel je mizerna kvalita, tak nebude o co stat. Po nemeckych dalnicich jsem najezdil hoooodne kilometru a kdyz jsem videl z dalky blikat nejake auto v odstavnem pruhu, tak jsem odhadoval ze to bude Opel. A verte neverte, vetsinou tomu tak bylo.
    O konkurenci pro Tesla 3 nemuze byt zadna rec.

  2. 0,21 u modelu 3 je hodnota
    0,21 u modelu 3 je hodnota uvedená Muskem.
    Zřejmě je to odhadovaná či vypočtená hodnota protože řekl „přibližne 0,21“.
    Tak jsem hodně zvědavej na realitu. Škoda že nezakryjou i zadní kola, to strašně moc pomohlo. Bězný lidi maj vůči tomu nesmyslnej předsudek, ale mě by to vůbec nevadilo.
    Aerodynamika má spotŕebu daleko větší vliv než hmotnost a roste velmi progresivně s přibývajíci rychlostí.

      1. Cena, dojezd (na to ze ma
        Cena, dojezd (na to ze ma 60kW baterii), zrychleni, vzhled, zadne pokrocile roboticke funkce, interier. Kdyz si vezmu ze je drazsi nez Tesla 3, tak mi prijde, ze bych musel byt po lobotomii, abych si neco takoveho koupil. Zaplatim vic penez a dostnu mnohem horsi produkt. Dobry deal. Ze si ho muzu narozdil od tesly koupi o par mesicu driv? Ano, proto pisu, ze pro nedockavce dobre auto.

        1. cenu nezname vpodstate ani u
          cenu nezname vpodstate ani u jednoho z aut, a Tesla prozatim vzdy dokazala ze cenu dodrzet neumi, vlastne Tesla jeste nedodrzela ani zadny termin u uvadeni aut, vzdy meli spozdeni 😉 pokud nemas zaplacenou rezervaci, tak driv nez v 2019 se v Evrope modelu 3 nedockas a to si sem 100% jistej, takze z „par mesicu“ muze bejt klidne doba dlouha 2 roky

          1. Tesla i GM cenu uz OFICIALNE
            Tesla i GM cenu uz OFICIALNE davno oznamili. Pokud to proste hodlas ignorovat tak si ignorant a nevim co chces, asi asi ti poslali i doporuceny dopis.Tesla 3 bude stat 35k$ a Bolt 37.5k$. Jinak ano Tesla mela vzdy spozdeni, to neznamena ze ho budou mit uz vzdy do skonani sveta. Pouze to umoznuje jedoduchym lidem misto pouziti mozku jednoduse interpolovat do budoucna. To lidi radi delaji, protoze je to taaaak jednoduche a dokaze to cvicena opice.

            1. oficialnich cen sme sliseli
              oficialnich cen sme sliseli hodne i ohledne Tesly S a pak X, a ani jedna z nich nakonec tak nizka nebyla 😉

              ignorant je jen ten kdo ignoruje fakta ktera hraji v neprospech slibum tesly 😉 ver si cemu chces, ale ja neverim ze model 3 se do Evropy dostane driv nez zacatkem nekdy na pomezi 2018-19 a ze prvni rok prodeju modelu 3 se v zakladni cene slibovanych $35 tisic doda minimum aut a pujde prevazne jen o vybavene modely v cenach okolo $50k

              a nic zatim neukazuje na to jak dobry ci jak spatny ten ktery autak bude, to rozhodnou az testy danych aut, ne sliby nejakych lidi co se vyroby tech aut ani nedotknou a jedine co delaj je ze hlasaj jak bodou dobry ci spatny 😉

              1. Ja neignoruju fakta o tom ze
                Ja neignoruju fakta o tom ze Tesla mela vzdy zpozdeni, ale taky se snazim ziskavat nove informace a skutecnosti. Minulost neni tedy to posledi co muj mozek zvazuje pri predpovedi budoucnoti. Narozdil od tveho jednodussiho mozku, ktery u toho zustane, protoze je prilis liny brat v potaz nove skutecnosti – jinak recno, musel by zacit sam premyslet.
                Ok, takze z 2019 uz mame 2018-2019 v Evrope. No vidis, tak to se dokonce shodneme! Musk tvrdi ze na konci 2017, zacnou prvni dodavky v US, tedy snad v polovine 2018 by mohla na radu prijit evropa. Tedy tva predpoved 2018-2019 evropa, bude nejspis spravna. Jsem rad ze tedy souhlasis s muskem ze na konci 2017 se rozjede vyroba v US, protoze jinak by si nemohl souhlasit s tim ze uz v 2018 by byla k dostatni v Evrope, zeano.
                To v jake vybave si lide budou teslu kupovat nema naprosto nic spoleceneho s tim, ze zakladni cena je a bude 35k$. Ja sam predpokladam ze si ji objednam aspon za tech 45k$.
                Tvuj posledni odstavec nechapu.

                1. preju ti hodne stesti, snad
                  preju ti hodne stesti, snad se Modelu 3 dockas co nejdriv a moc ti to nenabori tvuj slozitejsi mozek

                  to v jake vybave si lidi budou Teslu 3 kupovat ma celkem uzkpou souvislost s tim co Musk prohlasil, a to ze zezacatku bude uspokojena hlavne ta cast zakazniku kteri si objednaji vyssi vybavy, z cehos plyne co? takze je videt ze toho ignorujes celkem dost 🙂

                  posledni odstavec je reakci na tvou vetu „Zaplatim vic penez a dostnu mnohem horsi produkt.“ jak vis kterej ten produkt bude lepsi ci horsi? ty mas vesteckou kouli ktera to predpovida?

                2. Ano, prvni se budou vyrabet
                  Ano, prvni se budou vyrabet auta ve vyssich konfiguracich. Ale co jako? To nic nemeni na faktu ze zakladni verze tesly stoji 35k$ a za takove penize ji taky dostanes. Pokud si netrpelivy kup si Bolta. Lidi co si Bolta koupi za 37.5k$ ho mozna take dostanou pozdeji, nez ti co si zaplati priplatky, co my vime, zeano. Nicmene ja vubec nezpochybnoval ze tesla 3 bude pozdeji nez bolt, ja tvrdil a stale tvrdim ze bolt je o 2.5k$ drazsi auto nez bolt.
                  Ne, nevim na 100% ktere auto bude lepsi, ale mohu se snazi predvidat podle informaci co kazda automobilka uz vyzradila. Me jasne vychazi, ze tesla3 bude o nekolik radu lepsi auto nez Bolt. Koneckoncu asi nejsem sam kdo toto usuzuje, jen jedno z techto aut ma 400k rezervaci….

                3. o nekolik radu lepsi? 😀 ja
                  o nekolik radu lepsi? 😀 ja myslel ze o rad lepsi je Tesla S, takze model 3 bude jeste lepsi nez Sko …aha

                  ja jsem taky jeden z tech co poslali zalohu, ale tak nejak nepocitam ze si model 3 opravdu objednam 🙂

                4. jsem rád, že tě mé
                  jsem rád, že tě mé argumenty přiměly si taky jednu M3 zarezervovat 🙂

                5. ja si ji rezervoval 9 den po
                  ja si ji rezervoval 9 den po zahajeni registraci, takze tve „argumenty“ me k nicemu fakt neprimeli

                6. No vidis, tobe to trvalo 9
                  No vidis, tobe to trvalo 9 dni, ja si ji rezervoval jeste pred zacatkem eventu. Tys byl ale vzdycky trosku pomalejsi:)

                7. Tie Vaše neustále
                  Tie Vaše neustále bezdôvodné osobné urážky sú dosť otravné.
                  Zbytočne vyvolávate UMELÝ konflikt. Našťastie sa @Saman nenechal vyprovokovať.

            2. Při tak vysoké
              Při tak vysoké ceně,dosahující téměř milion by pro mě nebyl rozhodující rozdíl cca 60 000 Kč na ceně auta. Nemám ani na jedno,tak si nekoupím žádné. Jestli se design líbí někomu víc u Tesly nebo Opel Ampera, to je věc každého jednotlivce, mně se dle obrázku víc líbí Ampera. A snad bude i Ampera pohodlnější na nastupování, vystupování i posez, zdá se to vyšší. S Teslou jsem jel a naopak mně vadí ten nízký posez. Pochopitelně, jízdní vlastnosti byly vynikající. Že bude mít Ampera víc robotiky, to mně vůbec netáhne, stejně tak pro mě není důležitý interiér a i ten je pochopitelně věc názorů. Cx je pochopitelně důležitý zvláště pak u elektromobilů, ale auta s Cx 0,3 byly a jsou donedávna běžné spalovače. Tesla má Cx extra nízký. Pokud bude dojezd přibližně stejný, jako Tesla 3 a cena obdobná, pro mě je to Ampera.

  3. 0,21 Tesla Model 3
    0,21

    0,21 Tesla Model 3
    0,21 Tatraplán T77 1934
    0,24 Tesla Model S
    0,24 Tesla Model X
    0,24 Toyota Prius
    0,28 NISSAN Leaf
    0,29 BMW i3
    0,29 Škoda Octavia 2005

    0,32 Chevrolet Bolt … Však to sou borci z GM :))) …njn

    0,34 Škoda Felicia
    0.36 Škoda Favorit 1987
    0,40 Škoda Garde
    0,42 Škoda 120
    0,69 BMW E30

    1. kdyby vsechny designeri
      kdyby vsechny designeri hledeli jen na aerodinamiku, tak tu mame same jezdici golfove micky nebo nejaky sipky, auto neni a nikdy doufam nebude jen o aerodinamice, protoze by to byl naprostej ulet a relativne hnusne jednolite tvary s nejakym logem vepredu, a vsechny by do sveta hlasali, podivejte ja jsem desne oko a jsem auto pro posuky, tak jako posledni Prius nebo Mirai (ve me ten design proste evokuje ze to je pro eko-posuky, pritom to auto je funkcne dobre, ale ikdyby jezdilo zadarmo tak za nej svoje penize neutratim protoze se me proste hnusi designem)

      kazde auto ma svou tvar a ne vsem se libi Tesla a ne vsem se libej zase jina auta od jinych automobilek, treba Tesla X se me exterierove nelibi temer vubec, naopak model 3 se me libi hodne, zaklad designu maji pritom obe auta stejnej

    1. V emerice jste na hájveji
      V emerice jste na hájveji čili dálnici každou chvíli, ne jako u nás jednou za uherskej rok.
      Každej den 160 km do práce tam a zpět z předměstí je jako prd. To už je pořádná porce km kde se to rozhodně projeví.
      90% z těch co si to koupěj na tom předměstí bydlí.

  4. katastrofalne Cx ma
    katastrofalne Cx ma karosa.
    0,32 je vpohode hodnota. moje auto ma viac.
    ja sa na bolt tesim. vyzera dobre, na trhu bude este tento rok a GM je zabehnuta automobilka co nebude robit detske chyby v spracovani interieru ako tesla.
    odpor vzduchu je aj tak dolezity az pri vyssich rychlostiach. v meste este aj ta karosa moze byt 🙂

    1. u prvni generace Voltu meli
      u prvni generace Voltu meli tech detskych chyb celakem slusnou pleadu a spracovani a slicovani interieru bylo dost katastrofalni, na moje prvni setkani a moznost se svest v tehdy relativne novem Voltu rv.2012 jsem prijel ve VW Polo 5 generace rv.2009 a i tohle temer 4x levnejsi mestske auto melo vyznamne lip zpracovany a na pohled premiovejsi interier o kterem se Voltu 1 generace nemohlo ani zdat, kvalitou zpracovani se Volt 1 generace mohl merit tak s Loganem

      amici vseobecne interiery moc neumej kvalitne udelat, proste na jejich trhu to oceni maloktery kupujici

    2. Tak na to, že nebudú
      Tak na to, že nebudú robiť detské chyby v interiéri by som sa veľmi nespoliehal, ked exteriér pohnojili…
      Ale aj tak to nie je úplná katastrofa. Kia Soul má cx 0,35 a dokážu s tým najazdiť aj cez 200km s polovičnou baterkou. Z ľahkou nohou a trochou skúseností to možno dá aj 500.
      Už aby tu bol, bude to vždy lepšie, ako to čo tu za tie peniaze jazdí.

Napsat komentář