Tesla Model Y: potvrzeno, až milion aut ročně?

Elon Musk aktuálně de-facto potvrdil, že po Tesla Model 3 přijde na řadu Tesla Model Y. A to bude také konec řady „SEXY“. Očekává, že zájem o auto by mohl dosáhnout 0,5-1 mil. ročně.

Tesla Model Y, menší SUV než je Tesla Model X, by mohlo vypadat nějak takhle
foto: rmcardesign.com

Tesla objednala komponenty pro 300 prototypů Modelu 3 a začátek výroby se rychle přibližuje. Poté už se firma začne soustředit na nový elektromobil Tesla Model Y. Půjde o crossover/malé na podvozku Modelu 3.

Elon Musk to řekl na konci konferenčního hovoru týkajícího se finančních výsledků Tesla za 2. čtvrtletí 2016. O autě toho zatím není mnoho známo.

I tak se Elon Musk nebojí velkých řečí, jak je jeho dobrým zvykem. O Tesla Model Y prý očekává roční zájem kolem 500 000 až 1 000 000 kusů. Což je poměrně značné rozpětí, že… zahraniční redaktoři už si navykli Muskova čísla nazývat „guesstimates“.

Zároveň je také jasné, že Model Y rozhodně nebude levnější než Tesla Model 3. Obě auta budou mít podobný vztah jako Tesla Model S a Tesla Model X.

102 Comments on “Tesla Model Y: potvrzeno, až milion aut ročně?”

    1. Ano. Jedna se o obmenu 24kwh
      Ano. Jedna se o obmenu 24kwh za 30kwh a firmy se aut zbavuji. Maji najeto dost ruznorode, ale co jsem videl nejlevnejsi bez navigace (coz se moc nevidi) tak bez DPH se daji jiz koupit za cca 260.000,- Francie se zda byt v tomto smeru prvni.

      Pomalu ale zacina to same ale jiz v rakousku. Objevil jsem jednoho dealera Renault-Nissan, ktery cca poslednich 3tydny pridava leafy. Cena cca 340.000,- bez DPH.

      Nevim zda je to nahoda, ale jeden z francie s cca 40000km je i na sauto.cz za 330.000,- bez DPH. Jinak starsi (2012,2013 r.v.) u nas nesezenete.

  1. Autopilot pomohl zachránit
    Autopilot pomohl zachránit život řidiči stiženému akutní pulmonální embolií a jeho Tesla dovezla ho do nemocnice dřív než kdyby musel čekat na sanitu či ztratil kontrolu nad řízením bez autopilota stal se tak neřízenou střelou.
    http://www.slate.com/articles/technology/future_tense/2016/08/tesla_says_autopilot_is_saving_lives_should_we_believe_it.html

    To mi připomíná připad jedné maminky, které zase Siri na ajfounu přivolala pomoc v momentě kdy se její dítě začalo dusit a ona nemohla telefonovat a jedinou šancí v krizové situaci byla inteligentní asistenka v telefonu.

    1. Výborná je ta diskuze pod
      Výborná je ta diskuze pod tím 😀
      Myslím, že si BMW udělalo dost medvědí službu a naopak zvednou povědomí o Tesle, když už ji povýšili na svou úroveň :D:D

      „So BMW, when was the last time you introduced a new car and tens of thousands people lined up around the block, pay $1000 in order to reserve a car they hadn’t seen yet. When was the last time you had nearly 400’000 people expressing interest in a car serious enough for them to pay $1000 just to get in line and wait. … You never did and probably never will unless your management is willing to make the turn and make an unconditional electric vehicle people crave for. Not a plug-in hybrid, a full electric car. Your BMW 330e competes with the VW Passat GTE at best. 14 miles electric… Are you ff’ing kidding me?“

      Teď by Tesla mohla udělat reklamu jak je to příjemný čekat na Teslu a pak se vozit v tichu 😀

    1. Koho zradil? Co zradil?
      Koho zradil? Co zradil? Deklarovali snad s EV na věčné časy a nikdy jinak?

      Je to legitimní vývoj, mimochodem, nepletu-li se tak to uvedli v Brazílii, hádejte co, Brazílie má jeden z největších ethanolových průmyslů na světě. Vyrobíte jej také synteticky. Testují více technologií, zcela normální postup.

        1. No cela jizni amerika
          No cela jizni amerika drancuje pralesy kvuli E85 proto jezdi na bioetanol. A plyce sveta jsou vpr..li staci se podivat na satelitni snimky kaceni hruuza.Jsou oblasti kde zmizelo 95 procent pralesa to ma za nasledek snizeni hladiny nebo vysichani obrovskych ploch ktere drive zadrzovala biomasa atd. eko katastrofa..

          1. Je to katastrofa, ale ne
            Je to katastrofa, ale ne jenom pro ethanol.
            Bohužel Evropa v tom má jako mnohokrát prsty a druhá jezinka také.
            Je to smutná realita. A nevím co s tím.
            Tak se poslení nadějí asi stane Rus a její Sibiř. Ale cokoliv na severu jen stěží nahradí pralesy na rovníku.
            Toto katastrofální tažení lidí za Apokalypsou není jak zastavit. Někde si to už uvědomují, ale asi je pozdě. Ani Indie ani Pakistán, ediné země, kde se ve velkém sadí stromy, asi neudělají dost.

                1. Tyhle individua jsou
                  Tyhle individua jsou strašně nebezpečný, klidně vypijou savo místo piva jenom proto že neuměj přečíst etiketu a stát je pak musí za těžký prachy zachraňovat!

    1. Estimates je odhad, třeba
      Estimates je odhad, třeba na základě trendu, zkušenosti. Malíř po pár letech praxe může říct: I estimate necessary amount of paint fot this room on 4.5 lb. nebo třeba hrázný při povodni, když mu odejde limnigraf, I estimate that outflow from dam is 16 000 cubic feets per second.

      Guesstimates je „no tak nějak myslím že by to mohlo být“ nepodložený odhad, nebo odhad neúplnný. Třeba ekolog může říct: I guess(timate) that we can run entire electric grid on one ton of AAA batteries with price of 1 pence per kW H. Nebo třeba I estimate that one nuclear reactor would produce twenty zentillion ton of radioactive waste per year, thus nuclear energy is BAD and DANGEROUS!

      Přestože nikdo neví co to ten zentilion vlastně je, ale asi je to hodně.

    2. Jedná se o portmanteau
      Jedná se o portmanteau čili česky kontaminci slov.
      Spoon a fork dá dohromady spork – čili normální lžíce kombinovaná s vidličkou co používaj kempaři či turisti.
      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Portmanteau
      https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Kontaminace_(lingvistika)

      Napřiklad kontaminace „provaz“ je složenina z původního povraz a vázati,
      Gumídek = gumový + medvídek 😉
      Krumpáč = der krumm + kopáč
      Autobus = automobil + omnibus
      Workaholik = work + alkoholismus

  2. Nechce mu někdo koupit
    Nechce mu někdo koupit náhodou nějaké Need for Speed nebo jinou hru kde se tuní auta? Myslím že potřebuje oraz.

    Při vší úctě k panu Muskovi, jehož nadšení je obdivuhodné, příjde mi že je přepracovaný a ztrácí pojem o realitě, nemá rozjetou a odladěnou výrobu ničeho v poslední době započatého. Gigafabrika najíždí pomalu, ale chce 150GWh ročně, nu dobrá, má již zajištěný odběr, mašiny lithium a chemikálie? Na model 3 je kolem 300K rezervací, dílů má asi na jedno promile a je tedy jako takový sněžný muž, to že se vrátil do nabídky model S (nebo to bylo X?) s 60kWh baterií považuji, resp. jeho dočasné zmizení, za tah jak lidi přitáhnout k modelu 3, ale to že některým nabídli směnu právě za ten model s 60kWh baterií? Problémy v ráji? Možná.

    Jen poslední měsíc to je třetí vize, byla tu spekulace o náklaďáčku, pak jakýsi jiný model (řekněme roadster 2), teď tohle. Chápal bych najíždění co rok to model, ale takto pořád dokola mluvit a nemít hotové nic z novinek? Může se mu to dost škaredě vymstít, je na tnekém ledě, dva neúspěchy a někdo mu tu firmu spekulací na burzem klidně potopí. A nepodceňujte to, stačilo by ve vhodný moment prodat větší množství akcií, nevíme kdo jich kolik vlastní.

    Já jen doufám že si uvědomuje že tentokrát už nedělá SW, ale něco co je hmotné a procesy mají dost velkou setrvačnost. Nějakou kostru SW spíchnete za večer, traduje se že první LINUXové jádro bylo spíchlé za týden jako prototyp, nějakou demovku taky, auto ne, to je minimálně rok, nemá ani maketu z popndeklu!

    Možná dobře že hyperloop (Nebo jak říkám já trubku/rúru/hypetrubku) dal jako návrh do pléna, na to by neměl asi již kapacitu. (Mimochodem ten návrh s permanentními magnety je dle mne schůdnější i z pohledu vexlů).

    Necháu asi vkus američanů, ale tento model mi nepříjde ani trochu sexy, spíše je to čím dál tím horší. Na co proboha ten čumák? Všichni a všude se jej snaží eliminovat, od lokomotiv (s výjimkou některých motorových) přes tahače po některá jiná EV, jen aby byl lepší výhled, na co boha tady pořád je? Fakt nejde deformační zóna udělat jinak?

      1. Založíte mne? Jaksi mi
        Založíte mne? Jaksi mi chybí ty miliony na rozjezd. 🙂

        Nejde mi o to že by neuměl dělat auta, snad jen ten design mi příjde zvláštní, třeba mají ale za mořem zcela jiný vkus, ale přehání to s vizemi v poslední době, toď vše. Druhá možnost je že to nafukují noviny, ale nemůže přece firma co 14 dní dojít s nápadem na vozidlo.

        1. Proč by nemohla? Design je
          Proč by nemohla? Design je otázkou vkusu a názorů mě se osobně jeho auta líbí moc jsou nadčasové. Počet rezervaci na model 3 je mu odměnou za jeho práci. Kritizovat dokáže každý ale něco v životě dokázat to už je jiná.
          Mám Teslu už rok a s žádným jiným autem jsem nebyl tak spokojený užívám si doslova každý kilometr a to jsem jich za ten rok stihnul 80tkm. Elon je pro mě vizionář který lidstvo dlouho nemělo a ocení ho až další generace.
          Co dokázaly ostatní automobilky vyrábět pořád stejné auta jen občas trochu jinak ohnout plech ale princip spalování něčeho už patří do středověku a tam jsem se i cítil když jsem si nedávno půjčil od kamaráda Superb a ze sentimentu si po roce projel spalovakem.
          Elon pochopíš až budeš tvrdě pracovat a jednou si nějaké jeho auto koupíš.

          1. Zákon není který by to
            Zákon není který by to zakazoval, chraň bůh, ale lidi to brzy začnou brát jen jako plácání do větru. Brzy se někdo začne ptát: „A kde je to auto? A kde ten náklaďák?!“ A pak začne růst semínko nedůvěry, což může bt začátek konce.

            Ano vizionář může být, samozřejmě je to dobře, ale je otázka jestli neztrácí kontakt s realitou. Tesla také, (Byť střídavý proud nebyl jeho vynálezem a kdyby nepřišel s inukčním mtorem a vícefázovým přenosem, rychle by na to přišel někdo jiný, Ganz Budapešť stř. proud používala roky, bylo to na spadnutí) byl vizionář a podařilo se mu zásadně ovlivnit svět, ale, pomiňme konspirační teorie, v jistý moment ztratil kotakt s realitou a všechno co měl utopil v nepodařených experimentech s bezdrátovým přenosem energie. Tady by se mohlo stát to stejné.

            Popravdě, jelikož auto beru jako nástroj pro přepravu z A do B, ne cíl, tak je pro mne Tesla zbytečně načančaná.

            Hmm, nevím, ale myslím že automobilky toho zvládly celkem dost od dob modelu T, víc než jen ohýbat plechy. A pokud chcete brát něco jako princip, tak pohon vozidel elektřinou je historicky starší než celé slavné motory s vnitřním spalováním, vlastně následoval pohony zvířecí a parní.

            Bohužel se muselo čekat minimálně na Grammovo vinutí a pokrok v porozumění elektromagnetizmu, o zmizení páry z dráhy se snažili už někdy kolem roku 1840, napadnout je lepší motor a trolej, byl by svět jiný.

            80tkm? To je nějaký malý nájezd, Tesla má tak kolik 3t? to je necelých 27km. 🙂 (tkm je zkratka tunokilometru)

            1. Sam ses tunokilometr:) Asi
              Sam ses tunokilometr:) Asi se o Teslu moc dlouho nezajimas, ale musk rozhodne nepredstavuje nove modely co 14 dni, nesnasim tyhle mystifikacni kecy. Chapu ze chces zaujmout, ale nemel kraviny. Tesla model 3 je finalni etapa jeho Master planu ktery je uz znam skoro 10 let. O tesla modelu Y se spekulovalo logicky uz davno, jelikoz je vice nez logicke na podvozku model3 udelat i male SUV po kterem jsou velke poptavky. No a ted Musk ukazal co dal v budoucnu chteji delat za auta – minivany, pickupy, tahace. Tesla tim chce jasne ukazat ze nehodla zustat jen jednou z mnoha malych automobilek, ale ze pohlti postupne vsechny segmenty.
              Jinak tyhle kecy o tom ze tesla neco nedodelala a nema hotove, to radsi ignoruju. Co slibila, to dodala, zatim vzdy. Jo a jen tak mimochodem jsou to podle zakazniku ty nejlepsi auta na svete co kdy vlastnili. na dalsi auto nema 400.000 rezervaci pro nic za nic. Lidi co to maji v hlave vporadku vi, ze se jim vyplati si pockat na dalsi, nejlepsi auto co kdy bylo vyrobeno, opet od Muska.
              Jedno je jiste, diky muskovi se pokrok v automobilovem prumyslu uspisil o nekolik dekad. Nebyt muska taky misto tesly 3 by pristi rok byla uvedena tak akorat nova Skoda Fabia ktera vypada zase trosku vic cool, 1 drzak na flasku navic a kdyz si priplatis tak snad i NAVIGACI! Misto toho dostanu bezudrzbove roboticke elektricke auto se zrychlenim formule a tichosti jizdniho kola co me zdarma odveze z Moskvy az do Barcelony.

                1. Mě páně Vondrákovo styl
                  Mě páně Vondrákovo styl rozhodně nevadí, tento trefný styl argumentace je mi daleko milejší než zbytečná zdrženlivost ve vyjadřování či pokusy o škrobený akademismus 😉

                2. Základem civilizované
                  Základem civilizované diskuze je respekt k druhým. Druhého můžete vyargumentovat jasnými fakty, ale nemůžete ho poslat do háje i horších míst jen proto, že s ním nesouhlasíte.

                3. Mistě Josefe. Bylo by
                  Mistě Josefe. Bylo by hezké, kdybyste upustil od svého úlisného stylu diskuze. Otravovat okolí zbytečně škrobenými příspěvky vám jde, diskutovat už moc ne. Je mi jasné že jste nadšenec, ale tímto způsobem nikoho nepřesvědčíte, naopak je odradíte.

              1. Citát z článku ze dne 2.
                Citát z článku ze dne 2. Července 2016
                Stejně tak se původní Tesla Roadster nabízel jako hard-top a soft-top kabriolet, a to samé lze čekat od jeho nové generace. Ta by podle slov Elona Muska měla být na trhu do konce této dekády.

                Citát z článku ze dne 2. Srpna 2016
                Elon Musk aktuálně potvrdil, že Tesla bude muset rozšířit portfolio svých elektromobilů, aby dosáhla i do jiných segmentů. Už teď je jistý minibus a pickup, chystá se ale i náklaďák.

                Další citát z onoho článku
                Kromě toho všeho vznikl v Tesle také koncept „Tesla Allterrain“. Jeho autorem je mladý návrhář Jason McGinnity, který získal v Tesle stáž a nyní už pracuje jako produktový návrhář v Adidas Future Design v Portlandu. Nic to nemění na tom, že jeho džíp Tesla se nám náramně líbí.

                Takže víme jistě že si vymyslel minimálně 3 nové modely, z nichž zatím není asi ani jeden ve fází přípravy. Výroba modelu 3 se možná pomalu začíná rozhýbávat, ale je otázka jak jej nakonec příjmou zákazníci, jaké budou průběžné rezervace, nikoliv ty způsobené nadržeností lidí na novinku. Jestli to bude +-3000 týdně, pak to bude pěkné, ale přepočítejte si kolik prodejů měl takový Ram Pick up, to bylo asi 8600 vozů týdně a jen v USA.

                O nadčasovosti se teď myslím ještě nedá hovořit, to uvidíme za deset nebo více let a to za předpokladu že bude nějaká skutečná konkurence v desítkách modelů.

                Jen pro zajímavost Škoda dodala celosětově skoro 570 tisíc vozů za první půlku roku, takže 400 tisíc rezervací je číslo pěkné, ale pokud to není roční výroba, pak je to pořád jen pro malou vrstvu zákazníků.

                Možná do vozidel dává cool hračky, ale ty jsou poněkud zbytečné v moment kdy chce udělat přechod na EV, je příliš daleko před tím co si mohou dovolit a co příjmou obyčejní lidé. Vemte si třeba autopilota, od jeho vydání se prostě spekuluje a velká část lidí jej považuje, stejně jako třeba plnou robotizaci, za bezpečnostní problém. A částečně mají pravdu, nikdy nezajistíte plnou nenabořitelnost systému, to byste celý SW musel vypálit do PROMky a ani pak si nejste jistý že tam není vražedný kód spouštěný timestampem.

                A ani v USA nebude situace o moc lepší, podívejte se o jaké modely se lidé zajímaly v roce 2015
                cars.com/articles/what-was-the-best-selling-car-in-2015-1420683052307/ Tři nejprodávanější jsou Pick-upy, částečně asi dáno tradicí, částečně možná nutností v některých státech, v Nebrazce, Dakotě či Iowě, jen stěží ocení autopilota, parkovací senzory, když s autem nepůjde pracovat. U nás zase pokud nesrazí cenu někde na úroveň 500-800 tisíc s daněmi to nikdo nebude chtít protože je to drahé.

                Až se dostane s nějakým vozem na 26-27 tisíc dolarů a dojezd, který nebude znamenat pro běžném denní ježdění jej každý den mít na nabíječce (kupodivu rozvody v USA v zimě celkem padají), nebo udělejme guesstimate 400km, pak to třeba začne být zajímavé pro více ldidí.

                To že jiným automobilkám lidi žerou ty drobné cool vychytávky, to je jiná věc, s tím já ani Vy nic neuděláme. Váš odvoz Moskva-Barcelona zdarma jistě není, byť nabíjení na SC je „zdarma“ proud a jejich výstavba byla předplacena v ceně auta, pokud náklady nebyly pokryty z jiných aktivit.

                Může mít master plan jakýkoliv, ale pokud o něm nepřesvědčí širokou veřejnost, politiky a pod. pak je to pořád jen jeho plán, který stále nemusí vyjít.

                1. Ano, shodnem se na tom ze
                  Ano, shodnem se na tom ze musk zverejnil pokracovani jejich master planu a planujou minivan,truck a tahac. O SUV na podvozku model 3 se vi uz dlouho a ze chteji udelat refresh roadsteru Musk „sni“ uz dlouho, ale neni na to cas. Samozrejme toto dokazat jim potrva roky mozna i dekadu. Stejne jako kdyz musk zverejnil master plan 1, tak povidal o sportaku pro superbohate, sedanu/SUV pro bohate a pote o sedanu/SUV pro „chude“ a trvalo jim to skoro dekadu. Ale jelikoz uz se master plan 1 chyli ke konci, tak dal lidem vedet na cem bude Tesla delat dal. Co mas s tim za problem?
                  Ten zbytek to jsou jakesi spekulace neinformovaneho cloveka. Ale kazdy mas svuj nazor, ok. BTW ta cast s PROM se pobavila 😀 To zkus poradit Microsoftu, aspon uz nebudou muset resit hackery v jich Windows XYZ. Jo a tvoje argumenty s Superchargerama, reknu ti novinku, na svete neni nic zadarmo, nic, takze je zbytecne timto detskym arumentem slovickarit.

                2. Mimochodem, ta část s PROM
                  Mimochodem, ta část s PROM měla jaksi naznačit že jakýkoliv systém, který se aktualizuje a má tedy přístup zvenčí neřkuli on-line je náchylný k útoku, jedna slabina která se dostane ven, která by potenciálně mohla umožnit 3. straně kontrolu nad vozem, byť jen stáhnout okýnko, a máte takový problém, že to celý projekt autonomního řézení může poslat rychle do kopru. Z nějakého důvodu mají lidi v posledních leteh strach z čehokoliv, jak si myslíte že se zachovají když se něco takového objeví? Vy byste si sedl do něčeho co má tuto bezpečnostní zranitelnost, věřil byste tomu pak?

                  Ano principiálně lze nabořit jakýkoliv systém a počítač, ovšem pokud nekomunikuje s jinými, pak musíte být fyzicky přítomen a dostat se k němu. Fun fact první „hackerký“ útok u nás se odehrál v jedé firmě kde měli sálový počítač na objednávky, platby atd., už za socialismu, a jeden ze zaměstnanců jaksi „odklikával“ zaplacení nezaplacených objednávek. V USA se zase běžně napadaly telefonní ústřeny tím že se písklo do sluchátka na patřičné frekvenci, kterou komunikovaly ustředny mezi sebou, a pak z volajícího byla jakoby další ústředna a hovor se nepočítal.

                  Mimochodem, programy jdou formálně dokázat, že se chovají tak jak je zadáno ve specifikaci, pokud takový program máte, pak asi není třeba jej aktualizovat (jenže to znamená že máte dobře specifikovány vůbec požadavky na ten program), což by jaksi mělo u autonomního systému být, tam si nemůžete dovolit nepředvídané stavy, nebavíme se jaksi o automatu na sušenky, nebo válcovací stolici (kde bývají ještě HW ochrany, ale to je velejší), kde by útok asi způsobil nějaké lehčí škody, ale nic jiného, ale o něčem co jednak potenciálně ohrožuje desítky tisíc životů a potenciálně existenci firmy a technologie.

                  Operačí systémy se formálně nedokazují pro rozsáhlost, bylo by to velmi drahé a náročné, existuje asi jen jendo mikrojádro, tuším seL4, které si tímto prošlo a i k tomu jsou pak neverifikované servery, ovšem výhodou je že když napadnete server pro okýnka, tak nezískáte kontrolu nad celým systémem (obecná vlastnost jader se servery). Pokud by tímto Windows prošly, s tím že se nebudou za běhu upravovat požadavky a nikdo do toho neude rýpat, vymýšlet fíčury, pak by opravdu stačila PROMka.

                  Nevím kdo přišel s dětinským porhlášením o „Zdarma doveze z Moskvy do Barcelony.“ To jste si dost naběhl na slovíčkaření.

        2. Aha a tady je vidět rozdíl
          Aha a tady je vidět rozdíl mezi Carlosem a Muskem 😀
          Musk jako správný manažer dokáže hlavně sehnat peníze. Tady vidíš že jenom mít vizi nestačí, většina práce úspěšného vedení firem je boj o získání investic, boj o investory a o banky. Protože hotovost kromě Applu holt nikdo nemá 😀
          Všichni furt někde scháněj peníze.

          1. Můj nápad nebyl s tím
            Můj nápad nebyl s tím abych začal dělat auta, proto jsem se ptal jestli mne finančně založí.

            Firem, které mají hotovost je povícero, nejenom Apple. Co se týče toho proč jsem se do vývoje automobilů, nebo něčeho ještě zajímavějšího na vltní triko nepustil, Evropa má poměrně nepříjemnou legilativu na všechno, auta mne tak dalece neberou abych si je musel dělat sám a obtěžovat se s tunou papírů. Zkuste si jenom přečíst a spočítat s čím otravuje stát, dost to kazí chuť tu cokoliv dělat. Na něktré z věcí navíc psychicky není 80% populace připraveno.

            A při vší úctě, lidstvo teď ani v nejmenším nepotřebuje další producenty hraček, mašin, udělátek, appek a pod. spíš potřebuje depolarizovat a probrat se a to dost naléhavě.

            1. >>…depolarizovat a probrat
              >>…depolarizovat a probrat se a to dost naléhavě…
              Bóóóže! To jako se máme na všechno vy..at a jít se depolarizovat? Mám nechat zarůst zahrádku plevelem, zákazníky poslat k šípku a bance ukázat fakouše? A co jako budeme žrát? A na tu depolarizaci budu muset jít pěšky, bo taxikáři se taky depolarizujou. Doufám, že to aspoň není daleko.

              Twitni to Muskovi, ať se vybodne na bussiness. Rakety hodí do šrotu, zavře fabriky na auta, soláry a baterky. Stopne penězovod do trubkometra. A pak se půjde depolarizovat na Hawai, peněz má dost.

              1. Ale to ne, v žádném
                Ale to ne, v žádném případě 🙂

                Jde jen o to že v posledních letech příšerně roste polariazce levice-pravice, bohatí-chudí, mladí-staří, náboženství-ateismus, východ-západ, náboženství-náboženství… atd. Nevšiml jste si toho? Schopnost diskuse se vytrácí, přitom tu rostou setsakra velké problémy.

                U nás je to ještě pro národní povahu ještě celkem v pohodě, ale mrkněte se na to co páchají nejedni na západě, na jihovýchodě, východě, v tichomoří. Z aktualit: Zbrojení v Pacifiku, BLM blokuje silnici k londýnskému letišti…

                Horší je že se to stále přiživuje protože se na tom snadno získávají politické body. To co potřebujeme je se nad vším zamyslet s chladnou hlavou. Bohužel se může zdát že to nová udělátka vyřeší, ale nikoliv. Po této stránce prostě spíš než milionu nových super udělátek na slevy, lepší auta, nebo high-tech boty s krokoměrem a spojením na facebookový profil a nevím co ještě, by nám pomohlo kdyby se objevilo pár lidí, kteří se pokusí situaci uklidnit a ne ji zhoršít.

                Ten kdo vymyslí něco jak naučit lidi slušně diskutovat udělá světu lepší službu než ten kdo vymyslí… Nevím robozeppelíny třeba.

                1. Nejvyšší čas se
                  Nejvyšší čas se odháčkovat u guru Járy, začít žrát kořínky, hladit krystaly a odstěhovat se do jeskyně!
                  Všechnu moc depolarizaci!
                  Zrušte jing a jang!
                  Zrušte hmotu a antihmotu!
                  Zrušte elektrony a protony!

                  Ééé počkat to néé, to by jsme zrušili i elektroauta!!! :O

                2. Krystaly jsou kúl, halvně
                  Krystaly jsou kúl, halvně ty 50MHz z rádia.

                  Tady by nám úplně stačilo se přestat hádat o tom jestli jen čistě elektro nebo smí být i vodík elektro, reálně zkusme dát jednou dohromady úplně všechno co o tom máme a můžeme předpokládat. Možná budeme všichni nějak překvapení.

                  Nebo divejte, pamatujete si jak jsem udělal tu simulaci sítí? Něco takového, prostě si sednout s chladnou hlavou a ne se tu hádat. Já myslím že bychom to mohli zkusit pod příštím článkem. Co říkáte?

                  Obecně, zkusit si přestat dělat z každé voloviny lístek k politické kariéře a pod. Je toho příliš. Ano póly a nuly budou, bez toho by nebyl svět, ale není možné se neposlouchat a mlátit se popelníky po hlavách. Když už si udělají politickou kariéru na tom jestli jsou teletubies gayové nebo na tom jestli je vyžadování dodržování zákonů rasismus, to je mi až nepochopitelné, to je ta polarizace o které mluvím.

                  Jinak zlatý bludišťák za vtipnost reakce. :))))))))

    1. Ten čumák má v podstatě
      Ten čumák má v podstatě samé výhody a jednu nevýhodu. A tou nevýhodou je větší délka vozidla, což je v Evropě zásadní problém kvůli silnicím. Delší vozidla jednoduše neprojedou a nevytočí se. Proto se v Evropě nepoužívají tahače s čumáky. Čumáky mají totiž jasnou výhodu v aerodynamice, jsou pro řidiče kamionů bezpečnější, nabízí větší deformační zónu, takže jsou bezpečnější i pro okolí a je toho ještě víc…

      Ale jinak s tím zbytkem, co jste napsal, plně souhlasím.

      1. Co se týče čumáku u
        Co se týče čumáku u náklaďáku v Evropě tak to bude mít spíše jiný důvod. Dle nějakého nařízení můžou mít náklaďáky max. povolenou délku soupravy a tím čumákem si zkrátí ložnou plochu návěsu. Tím je pro dopravce čumák spíše na škodu, protože převezou méně nákladu.

      2. S bezpečností pro okolí
        S bezpečností pro okolí je to trochu otázka, viděl jsem nějaké nehody kdy se auto schovalo do slepého úhlu způsobeného čumákem, většinou se tak stalo na křižovatce. Byla i kuriozita kdy tak na výlet vzal kamioňák vozíčkáře, naštěstí se nic moc nestalo, jen vozík byl skoro na odpis po těch cca 50 mílích.

        U osobáku bych bral mírné zkrácení, nebo minimalizaci jen na potřebnou velikost, jako výhodu, ale to je právě to co píšete rozdíl mezi Evropou, možná spíše EU a USA, eventuálně Ruskem, kde jsou věci trochu větší. V Moskvě nebo Washingtonu se s tím vytočíte snáze než v Praze.

        Ale nějaké se u nás provozovat dají, a vlastní oči jsme to viděl jak s tím u nás vozili písek z řeky na třídičku. Je to myslím kompromis něco za něco, ostantě jako vše.

        1. Ale jo, možné je vše. Já
          Ale jo, možné je vše. Já bych tedy viděl správně navržený čumák jako výhodný, protože bude aerodynamičtější, při správném návrhu nebude docházet k nehodám z přehlédnutí, protože se nestane, že by nebyl, třeba jak říkáte vozíčkář, vidět (což se stává i dnes, protože pokud někdo, i chodec, vleze kamionu přímo pod čumák, tak ho nemá řidič bez dodatečného zrcátka šanci vidět.

    2. Pleteš pátý přes
      Pleteš pátý přes devátý,

      1. objednané díly na 300 kusů M3 nejsou díly na výrobu finálních kusů, ale díly pro testovací sérii a náběh výroby. A tyto auta se pak myslím následně sešrotujou. Nejsem v tomto odborník, ale toto je standartní postup dle plánu. Stejně tak to dělá Chevy s Boltem a jiní (dohledej si). Znalejší jistě rádi vysvětlí.
      2. Spekulace o náklaďáčku už nejsou žádné spekulace, ale potvrzená zpráva a již se na něm nějakou dobu pravuje. Dohledej si článek, kde ukazujou hliněný koncept modelu 3, který Tesla ukázala již v roce 2010! Jestli si mysliš, že jejich vývojové oddělení sedí celá léta na prdeli a čeká až na schválení nových plánů tak se hluboce mílíš. Hotovejch vizí musej mít za ty léta plný skladiště a podle situace se rozhodujou, kterým směrem půjdou.
      Roadster myslím potvrzen zatím nebyl.
      3. Hyperloop není jeho vynález, ale jenom podobné projekty (ano je jich více a od více týmů) zaštítil svým jménem a vyslovil jim podporu možná přispěl i nějakým tím centem.
      Čili není to věc která by ho zatěžovala.
      4. Seriózní posuzování nějaký spatlaný fandovský malůvky z fotošopu od Itala jako oficální verzi od automobilky je fakt už mimo mísu s tím se dá uspět možná tak na mimibazaru 😀
      Prosím rozlišuj oficiální zprávy a mediální fantasmagorie.

      Mimochodem jedna z prvních a zásadních informací při odhalení M3 byla ta že má oproti jinejm autům zkrácený čumák a tím vznikl větši prostor pro posádku na úrovní auta vyšší třídy.

      Na tenkém ledě jsou od samého začátku úplně se vším co dělaj, možná by si to měli dát jako moto 🙂

      1. Znovu vložím co jsem již
        Znovu vložím co jsem již dneska vkládal:

        Citát z článku ze dne 2. Července 2016
        Stejně tak se původní Tesla Roadster nabízel jako hard-top a soft-top kabriolet, a to samé lze čekat od jeho nové generace. Ta by podle slov ELONA MUSKA měla BÝT na trhu do konce TÉTO DEKÁDY. Toto je minimálně dost na to aby se začalo spekulovat o tom že se něco takového dělá.

        Výchazel jsem z textu, který zde na hybridu vyšel, kde byl potvrzený pick up a minibus, náklaďák jako spekulace, jestli máte něco co potvrzuje náklaďák a ne pick-up, tak sem s tím.

        Právě prto říkám, že je dobře, že se hyperlopu nevěnuje, ale myslím že první impuls nějak vycházel od něj, nebo z jeho velmi blízkého okolí, hledat to teď fakt nebudu.

        Co se týče čumáku, reagoval jsem na render v článku. A pokud nezmenší čumák zvenku, ale zevnitř, tedy pokud vnější rozměry zůstanou stejné, pořád tam ten čumák je a je nejspíš větší než by bylo třeba, ale z obrázku se hádá špatě.

        1. Nechápu proč si
          Nechápu proč si nepřečteš přímo zdroj od Elona Muska a spoléháš na nějaký přepisy??
          https://www.tesla.com/en_EU/blog/master-plan-part-deux?redirect=no

          „Expand to Cover the Major Forms of Terrestrial Transport
          Today, Tesla addresses two relatively small segments of premium sedans and SUVs. With the Model 3, a future compact SUV and a new kind of pickup truck, we plan to address most of the consumer market. A lower cost vehicle than the Model 3 is unlikely to be necessary, because of the third part of the plan described below.

          What really matters to accelerate a sustainable future is being able to scale up production volume as quickly as possible. That is why Tesla engineering has transitioned to focus heavily on designing the machine that makes the machine — turning the factory itself into a product. A first principles physics analysis of automotive production suggests that somewhere between a 5 to 10 fold improvement is achievable by version 3 on a roughly 2 year iteration cycle. The first Model 3 factory machine should be thought of as version 0.5, with version 1.0 probably in 2018.

          In addition to consumer vehicles, there are two other types of electric vehicle needed: heavy-duty trucks and high passenger-density urban transport. Both are in the early stages of development at Tesla and should be ready for unveiling next year. We believe the Tesla Semi will deliver a substantial reduction in the cost of cargo transport, while increasing safety and making it really fun to operate.“

          —–

          Takže to máme
          1. heavy-duty trucks – Elon obdivuje pickup Ford F-150 (nejprodávanější kára v americe)
          2. high passenger-density urban transport – později Elon v twítu potvrdil, že se to bude blížit klasickému VW busíku čili VW Transporter, ale s vysoce autonomní funkcí, že to přijede samo na zavolání a odveze to pasažéry po městě místo taxíku
          3. Tesla Semi – čili semi truck což je kamion, prostě tahač návěsů, kontejnerů atd čili to na čem stojí celá americká ekonomika

          Roadster v tomto výhledu není, ale byl zmíněn předtím švédským zástupcem Tesly, což nelze brát jako informaci z automobilky či od Elona, že na něm makaj a že na 100% bude!
          http://electrek.co/2016/05/16/tesla-next-gen-roadster-faster-bigger/

          Takhle Tesla začínala
          http://electrek.co/2016/07/19/tesla-roadster-debut-10-years-ago-gallery/

          Ad Čumák:
          Takže ještě jednou, opakování je matka moudrosti že? 😀
          „Mimochodem jedna z prvních a zásadních informací při odhalení M3 byla ta že má oproti jinejm autům zkrácený čumák a tím vznikl větši prostor pro posádku na úrovní auta vyšší třídy.“

          Až se ti podaří vyrobit vozidlo s dostatečnou deformační zónou bez čumáku tak bude po čumákách.
          Vlak ve Studénce neměl žádnej čumák a místo chudáka řidiče (budiž mu země lehká) tam pak seděl balík hliníkovejch plechů!
          Toliko k vozidlům bez čumáku a bez deformačních zón.

          1. Jen v krátkostt.
            F-150 je

            Jen v krátkostt.

            F-150 je zrovna celkem pěkné vozítko, dneksa jsem se na něj díval.

            Ovšem od těchto návrhů k fnkčnímu modelu je ještě několik let a nemusí se to vůbec podařit. Zvlášť pokud se nepodaří výrazně zvýšit výrobu, urychlit najíždění a zvýšit poptávku mimo segment nadšenců.

            Ad čumák.

            Případ havárie ve studénce je trochu složitější, vlaky musí taktéž mít deformační zóny, k tomu mají další ochraná opatření, mimo jiné musí vydržet definované nárazy při rychlostech, jinak to nesmí ven. Tam byla smůla že kamion byl ložený plechy nebo čím, které vlak rozřezaly, když se podvíte na fotku, tak je tam vidět rozříznutí. Pokud by vlaky bez čumáku byly tak nebezpečné, tak se už dobrých 50-60 let nevyrábí ve velkém lokomotivy se stanovišťi, což jsou prakticky všechny elektrické (mimo tzv. žehličky)a několik dieselových. Nehledě na nepřeberné množtví motorových vozů. A to prosím v obou bývalých blocích.

            1. Nechápu proč se pořád
              Nechápu proč se pořád tak strachuješ o to zda se to Tesle podaří nebo ne? :))
              Jukni na Elona, jemu každou chvíli bouchne nějaká raketa za miliony a taky se z toho nehroutí. 😉
              Kdo se bojí nesmí do lesa 😀

              Vlak ve Studénce jsem právěže nakoumal podrobně, ten nic nerozřízlo, přes tu tenkou laminátovou skořápku čumáku tam prostě natvrdo napochodoval z korby tiráku kompaktní balík hliníkovejch plechů a zůstal zaklíněnej uvnitř a vše co mu stálo v cestě smetl. Zde je ještě vidět jak tam sedí. Čelo vlaku už je odřiznuté v dílnách.
              https://media.novinky.cz/069/500695-gallery1-0cijq.jpg
              Pochubuju, že tenhle typ vlaku má nějakou deformační zónu. Hrůza to řídit.

              Jedinej náznak proříznutí je na pravém boku vlaku, ale to bude spíš roztrhané o korbu náklaďáku.

  3. To už nejsou velké řeči,
    To už nejsou velké řeči, to je regulérní blábolení…
    Ale když mu to lidi a hlavně akcionáři pořád ještě žerou… Každý jiný šéf firmy by si podobné výkřiky nemohl vůbec dovolit… Chvílema to vypadá, jako by jim trpělivost už začínala docházet a tak je potřeba stále častěji vypouštět podobné fantasmagorické jakoby vize… Výsledky nic moc, tak vypustím megalomanskou vizi…
    Už mi to přijde trochu trapné…

    1. Tak určitě, myslím že
      Tak určitě, myslím že blábolení a fňukání Sergia Marchionne CEO Fiatu je vo dost zábavnější než to Elonovo a výsledky Fiatu jsou rozhodně k pláči, široko daleko nejhorší auta v hodnocení zákazníků v USA, neschopnoust konečně dotáhnout novej model do výroby, totální průser s testovacími auty pro novináře, rezignace na vývoj nových technologii, prodej rezavýho novýho Alfa Romeo, který pak vyměněj za další rezavej kus atd atd. :D:D
      Zatímco Tesla svoje fantasmagorie dodává na trh, tak je ostatní jenom kopírujou a snažej se dohnat protože jim ty Tesla fantasmagorie lezou do prodejů 😀

      1. Nic podobného jsem neřekl,
        Nic podobného jsem neřekl, přečtěte si ten můj příspěvek ještě jednou. Citujete špatně. Ale když bych měl reagovat, tak ten zbytek věcí, co jede. Viz třeba Model 3, jak jsem uváděl. Ano, já věřím, že to nakonec dopadne, ale tahle prohlášení tomu teda moc nepomáhají. Jako vedoucí firmy by se měl kvůli zákazníkům i akcionářům spíš soustředit na dotažení stávajících projektů než vizionářské výkřiky do tmy. Nebo ať předá vedení Tesly někomu jinému a soustředí se výhradně na ohlašování vizí, které bude předávat svému vedení k dokončení.

        1. Soustředit? Vždyť to
          Soustředit? Vždyť to dělá. T3 je ve fázi, kdy moc soustředění nepotřebuje. Teď je to už rutina, která prostě trvá určitou dobu a zvládnou ji inženýři druhého sledu. Podstatné věci byly zřejmě vyřešeny a je tak logické, že část vývojářů začíná makat na dalších věcech.

          Přece nepošlete (třeba) designéry montovat linku, případně jim dáte dva prázdnin. To by se vám rychle rozutekli…

          1. Tahle vaše „rutina“
            Tahle vaše „rutina“ ovšem rozhoduje o úspěchu či neúspěchu celého vozu. Vy si to představujete jak Hurvínek válku. K úspěšnosti projektu u normálních lidí, nejen nadšenců, nestačí jen prohlásit, že je něco nejlepší na světě, ono to takové i musí být a nejen přes růžové brýle a optiku toho, že vše elektrické je o milion procent lepší než spalovací. Většina lidí tohle totiž vůbec neřeší. Ti řeší kvalitu zpracování, uživatelský komfort (dojezd, dobu strávenou obsluhou vozidla, tankování) a pak také vzhled a pohodlí uvnitř. Pokud bude Model 3 stát 2x více než srovnatelné vozidlo od konkurence, který bude mít ještě navíc větší dojezd a všechny tyto parametry výhodnější (jen to bude spalovák), tak nikdy masově neuspěje.

            Ano koupí si ho lidé, kteří Teslu považují za stylovku a nebo way-of-life. Ale ti vám firmu nad vodou neudrží. Navíc Tesla vždycky něco slíbí a pak se ukáže, že se jí to nedaří splnit, hromadí se zpoždění, první kusy jsou zmetkovité apod.

            1. O prinosu Tesly a p. Muska v
              O prinosu Tesly a p. Muska v elektromobilite není zadnych pochyb. Avsak casove (ne)plneni vyhlasenych danych cilu a konkretnich terminu je katastrofalni. Nic není dodano v ohlasenych terminech. TMS, TMX,SuC… všude rocni i ( většinou )vetsi spozdeni..Je to u Tesly uz folklor..Zatim si to muze dovolit, nemá konkurenci..Ale az se ji ,za nejaky cas, nejaka firma priblizi, hlavne co se tyka dojezdu na jedno dobiti, ztrati Tesla hodne zakazniku, pokud nezmeni sneni v realitu,co se tyka jeji financnich a vyrobnich moznosti.

                1. Taktéž souhlasím,
                  Taktéž souhlasím, některé z činností by měl přenechat někomu jinému, jinak to neuškodí jenom firmě, ale zejména jemu samotnému.

                  Taková dlouhodobá stresová a pracovní zátěž nemůže mít dobrý efekt na zdravotní stav. Ješt pár let to možná vydrží, ale pak se začnou dostavovat důsledky.

                2. Rozdíl je v tom, že
                  Rozdíl je v tom, že ostatní automobilky nejdou s kůži na trh dokud nemaj auto v podstatě skoro hotové a odzkoušené, ale to si Elon jako začínajíci automobilka nemůže vůbec dovolit. Kdyby dneska najednou ohlásil, že si můžete od zejtřka objednat nějaký model 3 kterej bude na trhu buhví kdy tak silně pochybuju že se mu sejde za tejden 400 000 objednávek. Takhle s lákáním a navnazením maj lidi daleko víc času se na to natěšit a vytvořit pořádnej hype.
                  Zavedený výrobci ohlašující novinku v podstatě lákají na hotové výrobky, takže to co na oko slibuji už maj prakticky v kapse a nemusí řešit, že se to nepovedlo splnit natož že se to o 2 roky opozdilo. U nich se nikdy nedozvíte jaký měli průsery při vývoji a výrobě.
                  Kdežto malé ryby musej lákat už vod začátku aby se vůbec chytli a nabalili investory. Bejt na začátku a mít všechny prachy na vývoj, už v kapse to je nesplnitelnej sen pro 99,999999% firem začínajících od píky.

                3. Tak pokud vím, tak Musk
                  Tak pokud vím, tak Musk taky nezačínal s auty sám v garáži bez kapitálu montováním repasovaných MEZáckých motorů do karoserií z lešeňových trubek. I ty první motory byly celkem speciální.

                  Ale víte snad co znamená že si to objednávají lidé, kteří si mohu počkat, že? To že to auto pořád neplní primární účel, ale je stále záležitostí nadšenců. Pokud to má být auto jako každé jiné, pro normální lidi, pak musí vědět že jej dostanou třeba +- za půl roku, když není na skaldě, ne za +- 2 roky, jestli vůbec najede výroba.

                  Jo jenže to taky znaměná že se mu to může pořádně vymstít, drobné komplikace a jestli bude na trhu jeden model od jiného výrobce za menší cenu, byť třeba o 10-15% a s podobným dojezdem, tak tento model bude muset hodně rychle opustit. Zatím má čas na toto experimentování, ale ten bude brzy u konce.

                4. Tesla začínala jako
                  Tesla začínala jako garážová výroba. Elon přines prachy a ještě nějaký k tomu sehnal. Taky přines manažerský zkušenosti a přitáh schopný lidi a určil, kterou cestou se dát a co má smysl a co ne. Pak vlastně krachli a ješte byla krize, tak vytáh model S, narychlo ho dodělali na prezentaci a nalákal lidi a šel na burzu a všechno mu klaplo úplně poslední den v roce. Risk, kterej se poved. Mimo to jim bouchly 2 rakety a NASA mu dala nůž na krk. Von je porád jednou nohou v krachu.
                  Pro model S počítali s range spalovákem (a taky ho měli v prvních verzích zabudovanej) a když zjistili, že jim budou stačit baterky z noťasů tak ho vyrvali a vznikl rodinej sedan s pořádným dojezdem.

                  Když si teď objednám 60 kWh Xko tak ho dostanu v říjnu, zatímco někteří na něj pořád ještě čekaj už přes 2 roky 🙂 Když Číňani bez výrobní tradice dokázali navýšit za pár let výrobu aut z pár kousků na miliony tak by to snad amíci mohli zmáknout taky 😉
                  3 si předobjednali lidi, který nemaj na drahý S či Xko a přesně vědí co chtěj a do čeho jdou.
                  Masovka to bude až za úplně jinejch podmínek.

                  Musk, ale už od začátku říká, že může krachnout. Jenže to mu nevadí protože jemu jde o to, aby doslova změnil svět a spustil přeměnu automobilismu a to se mu víc než daří. Ještě nedávno Teslu vážně nabízel kámošům z Google a mluvil i s Applem, ale pak z toho sešlo protože se mu zase začalo dařit tak už neměl potřebu Teslu prodávat. To jak se všichni strachujou o osud Tesly tak toho trápí nejméně.

                5. Bouchly 2 rakety? Že o tom
                  Bouchly 2 rakety? Že o tom nevím. Bouchla jedna. Navíc SpaceX nemá s Teslou vůbec, ale vůbec nic společného.

                  Co se týče Číňanů, vy si asi nedovedete představit, jak dosahují svého ekonomického výkonu. Tím, že je naprosto nezajímají ekologické, lidské ani jakékoliv jiné normy. A často ani kvalitativní. Tomu nemůže Elon nijak konkurovat.

                  A jestli Tesla krachne, tak se nic nezmění. Automobilky budou vydávat ten svůj jeden elektromobil za pět let a po pár desítkách let prohlásí, že to nemá cenu a zabalí to.

                6. Space X má sTeslou ale
                  Space X má sTeslou ale sakra hodně společnýho! Model S vznikal ješte přímo v baráku Space X. Chvilku trvalo než se přestěhovali do svýho.

                7. Takže spolu kromě
                  Takže spolu kromě vlastníka nemají vůbec nic společného.

                8. Netuším zda nesdílej
                  Netuším zda nesdílej nějaký odborníky, laboratoře, patenty či jiné znalosti. Rozhodně pochybuji že mezi nimi bude panovat nějaká řevnivost či antipatie, spíš naopak 🙂

                9. Obě firmy řídí jeden s
                  Obě firmy řídí jeden s tentýž muž. To není nic společné?

        2. Dotažení věcí? Vždyť
          Dotažení věcí? Vždyť Elon má svůj stůl rovnou ve výrobě a spí na konci výrobní linky ve spacáku nebo poblíž továrny jen proto, aby okamžitě dotáh nedostatky. Proto je tak nevyspalej a přetaženej z toho věčnýho dotahování věcí.
          Model 3 už dotáh do konce, „pens are down“ dle plánu a teď už se rozbíhá standartní nástup do výroby pod taktovkou rutinéra z Audi, kterej už to dělá desetiletí. Co si víc přát?

          1. Kolik lidí myslíte že
            Kolik lidí myslíte že něco takového zajímá? Lidi tady a to ne všechny. Možná, to je kolik? S extrapolací na populaci 0,005 promile?

            Většině lidí při všech těch prodlevách, zpožděních a tom jak se pokusí projet auto pod kamionem, pak když ještě TM3 nevyjelo z fabriky a už báj o daším modelu, to musí připadat jako nedotahování.

        3. Pockej, tak co si tim chtel
          Pockej, tak co si tim chtel rict? Jako ze musk dotahuje veci do konce ale nektere ho jen „nebavi“ dotahnout do konce ? Takze ty nam tu chces ukazat ze vis co muska bavi a co ho nebavi? Nebo co to ma znamenat? Ja to pochopil tak ,ze tim chces rict, ze musk nektere veci nedotahuje do konce. Vysvetli mi to prosim.
          BTW pripada mi smesne jak nejaky jouda Josef radi muskovi co by mel a co by nemel delat jako vedouci firmy a na co by se mel soustredit 😀 Sakra ten musk ma smulu ze nema takoveho poradce jako ty 🙂

    1. Naopak, právě proto že je
      Naopak, právě proto že je Mlask šilenej detailista a puntičkař tak se zdržel model X o 2 roky protože mechanismus a odladěnost zadních dveří musela bejt perfektní. Kdyby se na to vykvajz a udělal normální dveře tak mu lidi taky utrhaj ruce taky, neztratil by 2 roky a mohl mít už ohromný prodeje. Ale to von né. Teď si zase našláp se zadním sklem u Modelu 3.

    1. Po minulých dotacích pro
      Po minulých dotacích pro EON na FastE je jasně vidět, na co giganti čekají – až jim to pěkně zacálujeme všichni z našich daní a oni budou mít nový byznys. A soukromé projekty typu evmapa nebo greenway tak zašlapou do země. Jó to se nám to hoduje, když nám lidi půjčujou, psal svého času Hašek (neplést se jmenovcem hejtmanem JM kraje, byť ten hoduje stejně :-().

Napsat komentář