Čína má prototyp gigantického autobusu připomínajícího jezdící tunel

Když se na veřejnost dostaly první nákresy a rendery obřího vyvýšeného čínského autobusu, většina z nás si nejspíš říkala: další ztřeštěný nápad Číňanů, který upadne v zapomnění. Chyba lávky!

TEB neboli Transit Explore Bus je revoluční typ elektrobusu určený pro obří čínská velkoměsta
foto: New China

Společnost „Transit Explore Bus“ neboli TEB sestrojila a uvedla do pilotního provozu první stejnojmenný prototyp. Jezdí v čínském městě Čchin-chuang-tao asi 300 km východně od Pekingu.

auto TEB Transit Explore Bus

foto: New China

Čína má s dopravou ve svých obřích městech skutečný problém a nebojí se sáhnout po opravdu revolučním řešení. TEB má vlastně plnit podobnou úlohu jako metro, tj. převézt co největší počet lidí bez toho, aby zabíral místo na silnici.

auto TEB Transit Explore Bus

foto: New China

Podle odhadů firmy TEB jsou však náklady na jejich obří elektrobus pouze asi 16% v porovnání se systémem metra. Elektrický autobus se nabíjí z nabíječek rozmístěných podél linky, podobně jako klasické elektrobusy.

Pilotní projekt poběží až do konce léta. Zda a kdy se nový autobus dočká masivnějšího nasazení zatím není jasné, záleží na výsledcích testů. Ale vzhledem k tomu, že čínská města nakupují elektrobusy po tisících, není praktické nasazení vůbec nepravděpodobné.

16 Comments on “Čína má prototyp gigantického autobusu připomínajícího jezdící tunel”

  1. cokolvek co jazdi neustale
    cokolvek co jazdi neustale pravidelne je fajn. to je napriklad nedostatok autobusovej dopravy medzi mestami, okrem tazkopadneho rubikonu s casmi odchodov, neznamej ceny a potreby drobakov ked nejazdite pravidelne, je to spomalene drncajuce utrpenie stojacom na kazdom rohu, ktore vas ani nezavezie kam treba, ale musite presadat na iny druh a tam znova cakaaaaat a potom staaat a drzat sa.

    preto je proti tomu osobne auto v tak obrovskej vyhode.

    skoda vlakov, ze sa zastavili v nejakej ere, a je z toho na zastavkach smradlavy zapadnuty vymrety svet, a vlaky snad ani nejazdia po kolaji a v miestach ktore vidate.

    z cestovania by nemal byt projekt s planovanim, malo by stacit prist a sadnut na prve co pride po 5 minutach a doviezt sa, podla moznosti do 30km za par minut, nie hodinu a pol ako teraz aj s vsetkym +este zo stanice miestnou dalsiu hodinu, ak mate stastie.

    neviem v akom stave je tato doprava v CZ, ale tu sa od komunizmu akurat zdvihli ceny a je v tom este vacsi chaos a prestupovani ako pred tym.

    vlaky zdrama je utopia, vykrik v krci.

    na Prahe mi ako navstevnikovi Metro pripada ako ta najlepsia vec na svete, bez potreby zvlastnych znalosti a planovani, proste niekam vleziem pod zem, pockam si na daco, a nejak ma to dopravi kam chcem, ked v priebehu zistim ze treba prestupit z jasnej mapky, skratka vystupim, nastupim.

    Toto na SR nie je. Tu jedine vlastne auto.

    1. Tahleta blbina má provozní
      Tahleta blbina má provozní náklady metra, přepravní kapacitu metra, ale stavba přijde 6x levněji a dá se to snadněji vylepšovat. Pokud to urbanistický plán města dovolí nebo s tím dopředu počítal, tak není co řešit. Je to fakticky pokračování v Číně úspěšného brazilského vynálezu – RBT, Rapid bus transport.

      1. Přes koleje mohli, ale
        Přes koleje mohli, ale jednoduše nikoliv. Chtělo by to izolovat a byly s tím další problémy. Navíc je otázka jestli a nakolik se ještě vyplatí dneska navrhovat tramvaje jako trolejové.

        Nehledě na to že takto mohou položit jen do asfaltu panely a nic víc neřeší, při kolejovém napájení by museli ještě stavět celou řadu měníren a pomocnýxh provozů.

        1. tak určitě mohli, je na
          tak určitě mohli, je na kalkulaci – ony obě varianty nejsou zrovna nic jednoduchéího, jestli a jaký způsob by se jim vyplatil. Podle mě ten bus nebude mít moc možností s variabilitou použití vzhledem k rozměrům. Osobně si taky myslím, že tam bude aku a vedení bez kolejí…

    1. Geniální způsob jak
      Geniální způsob jak zvýšit využití dosavadní dopravní infrastruktury.Nízké náklady na budování dopravní sítě oproti jiným dopravním prostředkům.
      (Achylova pata) Vyžaduje ukázněnost. Řidiči automobilu, kteří musí dodržovat polohu v jízdním pruhy . Hrozí závažné kolize.
      Nemá to trolej. Městský širokorozchodný vlak.Nový druh dopravního prostředku BTS .
      Koleje Pevně daná trasa jízdy. Jestli to, ale není jako u bagrů, které se používají na železnici Kde je zasunovací železniční podvozek a bagr může odjet po silnici.
      Také to nástupiště je docela zajímavé Musí být vybaveno automatizovanými zábranami, které zamezí pádu cestujícího na vozovku.
      https://www.youtube.com/watch?v=-d2FrOYX0fw
      Pojízdný semafor To ve mě evokují ty Tři barevná světla na přední i zadní části .

    1. Základní myšlenka asi
      Základní myšlenka asi není ta, aby se bus procpal zácpou. Mělo by se řešit, aby zácpy nebyly. Pokud jsem to pochopil, jde o to, aby dokázal obrovský kolos jezdit současně s auty. Výhodné je, že ho mohou osobáky podjet, zatímco stojí ve stanici. Dodávky se budou držet na ním, ukázněně v jednom pruhu. Pokud bude jeho průměrná rychlost i se zastávkami nižší, než rychlost kolony, dodávky ho brzdit nebudou, protože se budou držet za ním.
      Každopádně to nebude úplně jednoduché a až testovací provoz ukáže smysl.
      Určitě bude potřeboval nějaké sofistikované (laserové) hlídání výšky jak pro řidiče za ním, tak pro bus nadjíždějící auta před ním.
      Také tam určitě budou pravidelně nějaká vyhýbací místa.

Napsat komentář