Výroba hybridního crossoveru Kia Niro byla nedávno zahájena. My jsme si před časem auto letmo prohlédli ve Frankfurtu a aktuálně jsme dostali možnost se v něm konečně i projet.
foto: Kia
Velké evropské představení hybridního crossoveru Kia Niro proběhlo asi 40 km severně od Barcelony, v malebném okolí města Terrassa. Zástupci automobilky Kia tam na podrobných grafech vysvětlili, proč se rozhodli právě pro hybridní crossover.
Rovnice pro Niro je vlastně docela jednoduchá. Prodej v segmentu SUV/CUV stále stoupá, stejně jako prodej hybridů, a hybridní crossover zatím na trhu chyběl. Kia je tak na první pohled výrazně menší a méně agresivní než běžná SUV.
Automobilka si vzala poučení mimo jiné i z úspěchu modelu Kia Sportage, nejprodávanějšího auta značky. Do roku 2020 slibuje jihokorejská automobilka celkem 11 „zelených“ modelů – tedy elektromobilů, hybridů nebo plug-in hybridů.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
TEST: nová Toyota Prius jezdí pod 5 l/100 km
Cílem vývojářů Kia Niro bylo spojit výhody segmentu SUV/CUV s výhodami hybridů. Tedy sportovní, moderní vzhled a aktivní jízdní styl s šetrností a technologickou nadřazeností. Podle našich dojmů se to docela slušně povedlo.
Kia Niro staví na stejné platformě jako Hyundai Ioniq. Ta klade důraz na nízkou hmotnost, aerodynamiku (koeficient aerodynamického odporu pouze 0,29) a skvělé jízdní vlastnosti.
Ty jsme při cestě z barcelonského letiště do hotelu, vzhledem k hustému provozu, příliš dobře prověřit nemohli. O to víc nás překvapily později na klikatých serpentýnách vedoucích ke známému pohoří Montserrat.
Kia Niro staví na motoru 1,6l GDI (77 kW/105 koní), elektromotoru o výkonu 32 kW a li-ion baterii o kapacitě 1,56 kWh (váží celkem 33 kg). To vše doplňuje dvouspojková šestistupňová převodovka DCT. Celkový výkon systému je 104 kW (141 koní)/265 Nm.
Nový hybrid Kia není na pohled žádné přehnaně velké auto, na délku měří 4355 mm, šířka je 1805 mm a výška 1535 mm. Rozvor činí 2700 mm. Karoserie zajišťuje uvnitř dostatek místa jak pro řidiče a spolujezdce, tak pasažéry vzadu. Obzvlášť příjemné je mít dostatek místa nad hlavou.
Kufr o objemu 427 litrů už tak velká paráda není, zejména ve srovnání např. s hybridním kombíkem Toyota Prius+ (505 litrů) nijak oslnivý. Po sklopení zadních sedaček ale získáte 1425 litrů (u Prius+ je to 1085 l). Pohotovostní hmotnost vozu je 1425 kg.
Kompaktnější rozměry nám poskytly značnou výhodu na úzkých silničkách vinoucích se skrze kopce v okolí Terrassy. Tady se Niro ukázalo v pravém světle.
Na asfaltu drží auto jako přikované i při ostřejší jízdě. Lepší volbou jsou v tomto případě 18″ kola, která vám dovolí jet do zatáček o něco rychleji.
Někteří kolegové-novináři si stěžovali na pomalu nastupující brzdný účinek (nejprve se rekuperuje, až posléze skutečně brzdí třmeny), s čímž jsme ale problém neměli. Možná je to prostě tím, že jsme zvyklí jezdit v autech s rekuperací a využívat jí.
Na to, že má jít o v podstatě o rodinné auto, nás Niro svými jízdními možnostmi mile překvapilo. Kde se překvapení nekonalo, to je spotřeba. Čekali, že takový vůz s hybridním pohonem si sáhne na 5 až 6 litrů benzínu na každých 100 km.
To se také potvrdilo. Klidnější jízda ve městě se blíží k pěti, zatímco ostřejší jízda v kopcovatém terénu jde k šesti litrům. Dostat se výš samozřejmě jde, ale když nejedete vyloženě brzda-plyn, nestoupá spotřeba nijak výrazně.
Nižší spotřeby dosáhnete spíše s 16″ koly. Oficiálně udávaná kombinovaná spotřeba pro 16″ kola je 3,8 l/100 km, nebo 4,4 l pro 18″ kola.
V interiéru se nám hodně líbí přístrojový panel i středová konzole. Přístrojový panel staví na 4,2″ displeji a dvou analogových budících, středová konzole pak na dotykovém 7″/8″ displeji (dle výbavy). Zajímavým zpestřením, které šetří hmotnost, jsou hliníkové pedály.
Uvítali jsme i absenci jakýchkoliv jízdních módů. Jednoduchý automat nemate řidič žádnými „eko“, „sport“ nebo „power“ módy. Niro se nijak nesnaží zdůrazňovat, že jde o hybridní auto. Prostě jedete.
Uvnitř ale chytrý software dle vašeho jízdního stylu neustále propočítává jakou část baterie vám dovolí využít a navíc také předem odhaduje stoupání a klesání a podle toho dál přizpůsobuje využití elektropohonu.
Ocenili jsme i kvalitní odhlučnění interiéru, zejména co se týká proudění vzduchu kolem kabiny a hluku samotného vozidla. Na tom si ostatně inženýři také dali záležet, jak nám bylo v prezentaci zdůrazněno. Hluk pneumatik nicméně ve vyšších rychlostech do kabiny pronikat začne.
Vyloženě výjimečnou vlastnostní vozu Kia Niro je v oblasti hybridů možnost namontování tažného zařízení a tažení až 1300 kg. To může být pro mnohé zájemce právě ten „selling point“, díky kterému se rozhodnou pro Niro.
Co zatím ale nikdo neví, to je cena nového hybridu. Tu Kia zatím zveřejnit nechce a pouze naznačila, že i díky bohaté vnitřní výbavě a novým technologiím bude nejspíš o něco vyšší než je pro takové auto v segmentu crossoverů běžné.
Je to auto postavený na
Je to auto postavený na stejný platformě jako Ioniq?
Rozdil Kia a Hyundai, nic?
Rozdil Kia a Hyundai, nic?
Máš konkrétní odpověd
Máš konkrétní odpověd na mou otázku, nebo mi chceš vysvětlovat majetnickou strukturu koncernu?
Rozdíl najdete v každém
Rozdíl najdete v každém porovnávání obou na AAA. Hyundai staví na luxusu, Kia na sportu. A pokud vám šlo o Niro a Uniq, tak si nejspíš budeme muset ještě nějaký měsíc počkat. Na stránkách obou na YouTube, také zatím nic nepředvádějí, i když tam jsou obě automobilky dost rychlé a aktuální.
Co se mi podarilo najit,
Co se mi podarilo najit, jedine shodne cislo byl rozvor. Ale pokud p. Horcik rika, ze je to stejna platforma, budu tomu verit (i kdyz me to docela prekvapuje).
rozmery dnes platformu
rozmery dnes platformu neurcuji, rozvor, rozchod, svetla vyska a dalsi parametry, to vse je dnes modularni na platformach natolik, ze na jedne platformen se da postavit vpodstate velice rozdilna auta, od maleho kompaktniho vozu po SUV
kuprikladu Alfa Romeo Giulietta ma stejnou platformu jako treba Jeep Cherokee soucasne generace, na pohled naprosto rozdilna auta dvou ruznych segmentu 🙂
Kia Niro staví na stejné
Kia Niro staví na stejné platformě jako Hyundai Ioniq.
Díky.
Díky.
A bude se tak jako Ioniq
A bude se tak jako Ioniq vyrábět jako čistý elektromobil, ideálně 4×4 ? Je nějaké info?
Nikdo nám to zatím
Nikdo nám to zatím nepotvrdil oficiálně, ale je to velmi pravděpodobné a jsou k tomu i náznaky od oficiálních zástupců Kia.
Četl jsem, že do konce
Četl jsem, že do konce roku 2018 chtějí představit elektrické SUV, ale doufám, že bude i EV Niro 4×4, uvidíme, díky za info.
nejaky som z toho zmeteny
nejaky som z toho zmeteny …
1) CROSSOVER to celkom nieje, na inom webe som cital, ze je to len predokolka
2) vyjadrenie, ze „hybridní crossover zatím na trhu chyběl“ je tiez velmi pochybne … Mitsubishi Outlander PHEV, Toyora RAV4 Hybrid (mimochodom, o tychto modeloch sa uz da podedat, ze su to crossovery)
Je fakt že samotná
Je fakt že samotná kategorie „crossover“ je poněkud diskutabilní. Nicméně Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid považujeme už za SUV.
Další vtip a parodie do
Další vtip a parodie do tváře zákazníků. Můj diesel: 180 koní, dlouhé trasy za 4 litry, průměrně 5-5,5. Nic než čistý elektro opravdu nemá smysl. Tohle si koupí jen idiot stejně jako Priusa.
Daj si na výfuk hadicu a
Daj si na výfuk hadicu a strč si ju do kabíny, ty výsmech. Obhajovať čímkoľvek diesel v osobnom aute je výsmech. Je to najťažší a najzložitejší uhľovodík používaný v spaľovacích motoroch, takže logicky vždy bude produkovať aj najviac sajrajtu. Keď chceš šetriť, kúp si benzín a nechaj si ho prestavať na LPG alebo CNG. A keď ľudia chcete merať spotrebu, tak vo fyzike sa meria spotreba na hmotnosť, nie na objem, a to už prestáva byť s tým dieslom také ružové…
Stačí kliknúť na wikipediu a pozrieť si objemové hmotnosti a výhrevnosť…
Holt bohužiaľ cenová politika pohonných hmôt (myslím tým hlavne spotrebnú daň) je nastavená tak ako je, čiže zle, takže sa ľuďom nečudujem, že si tie traktory kupujú. Ale súdny človek nebude diesel v osobných autách obhajovať… Ak by bola spotrebná daň nastavená podľa komplexného ohodnotenia eko-dopadov spaľovania rôznych palív, tak by to s tým dieslom vôbec nebolo také chrumkavo ružovučké…
Dobre si im to nandal 🙂
Dobre si im to nandal 🙂
njn…jenže cena BA a NM je
njn…jenže cena BA a NM je na benzínkach za objem (v litrech) a ne za hmotnost, to se pak těžko vysvětluje lidem, kteří myslí jen ekonomicky, proto každý preferuje diesel, o 30% menší „objemová“ spotřeba a o 1 – 1,5kč menší cena oproti BA. Navíc NM se dá lépé krást, protože v pracovních strojích (bagry, traktory), kamionech a nákladních aut, se to lépe ztratí. Takhle stále dnes lidé uvažují. 🙂
Netvrdil tu někdo že
Netvrdil tu někdo že přímovstřikové motory jsou horší než moderní diesely ? Přímovstřikové motory jako je například i v tomhle autě…
Ano a proto myslím že
Ano a proto myslím že Mercedes nebo VW začnou do TSI, považte sami od sebe, dávat filtry pevných částic.
lžeš, přišel bych o
lžeš, přišel bych o výkon, investice by se nevrátili, opravdu neumíš přemýšlet ani jako malé dítě? 😉
můj motor přežije 500 tis km bez problémů
Samo mě příští auto je čisté elektro, tyto hybridy jsou prostě vtipy pro idioty, asi pro tebe, kterým se investice nikdy nevrátí s podřadným výkonem
nevrátily
nevrátily
V čom som klamal? Odcituj
V čom som klamal? Odcituj konkrétne v čom som klamal… Písal som o komplexných eko-dopadoch používania diesla v osobných autách… Skús si dať tú hadicu s výfuku do tej kabíny…, možno pochopíš…
A čo sa týka spotreby Nira, tak to porovnávaj s autom rovnakej triedy, nepochválil si sa, aké auto máš, takže tvoj údaj o spotrebe je ničnehovoriaci. A nezabudni si to porovnať s priemernou spotrebou rovnakého typu auta na spritmonitore, či tvoja spotreba nebude daná defenzívnosťou tvojej jazdy…
Idiot je ten co posílá
Idiot je ten co posílá více sajrajtu do ovzduší a ne ten co šetří jen svojí kapsu.
A pochlubis se nam, cim
A pochlubis se nam, cim jezdis ty? Predem dik za odpoved.
Mno taky mam diesel, ale
Mno taky mam diesel, ale znova si ho nekoupim, ne jen naftou a udrzbou je auto zivo. Repas FUP, vstriku a turbodmychadla cloveka proskoli. Opakovana oprava vstiku cloveka opakovane proskoli… Priste, kdyz ne elektro, tak asi plyn.
muje letadlovka taky na 2 kg
muje letadlovka taky na 2 kg paliva ujede par desitek tisic mil, a co jako?
kdybys aspon napsal jakej diesel, v jakem aute a z jakeho roku, dalo by se usuzovat neco konkretnejc, pac jinak jsi napsal jen informaci ktera ohromi mozna tak tebe sameho, jo trolling ti jde dobre 🙂
Tvůj diesel má jistě
Tvůj diesel má jistě filtr pevných částic DPF – Diesel Particulate Filter.
Tato „ucpávka“ ve výfukovém potrubí snižuje výkon motoru, hlavně u starších modelů s více najetými kilometry a zanedbanou údržbou.
Filtr (má-li aktivní regeneraci) výrazněji zvyšuje spotřebu nafty nebo vyžaduje aditiva.
Životnost filtru je např. u vozů Škoda 100–150 tisíc km
Cena nového filtru se v roce 2010 pohybovala od 13 000 Kč (Peugeot 406) až 140 000 Kč (Honda CR-V), do konce roku 2015 klesly ceny filtrů z druhovýroby na úroveň od 4500 Kč
U některých aut nespolehlivost elektroniky (před i za filtrem jsou čidla, která kontrolují správný chod – měří teplotu plynů a zanesení filtru, celý systém pak s pomocí těchto údajů řídí řídicí jednotka motoru)
Je diskutabilní, co je pro lidské zdraví nebezpečnější: menší množství větších sazí (zachycovaných filtrem) nebo mnohem větší množství mnohem menších sazí, na které ty větší ve filtru nebo (SCR) katalyzátoru shoří. Menší saze zařízením projdou, snadněji a déle poletují v ovzduší a také se dostanou dále do průdušinek plic.
Mnozí řidiči filtr pevných částic z vozu demontují. Vůz pak někdy i nadále plnil emisní limity a procházel přes STK (do 1.7.2016). Také je možné filtry repasovat, jak u specializované firmy, tak i podomácku, což je ovšem údajně velmi nebezpečné (filtr obsahuje karcinogenní částice, které se tak v mnohem koncentrovanější podobě dostávají místně do vzduchu a odpadních vod, kde se z běžného provozu starších aut, traktorů, lokomotiv, kotlů, letadel, … a díky dešti již stejně běžně nacházejí).
Nový hybrid Kia Niro je jen přechodovým článkem mezi benzínovým a čistě elektrickým autem.
Věřím, že tvůj diesel jezdí za 5-5,5l.
Věříš, že tvůj diesel zkrátí život tobě i tvým příbuzným?
1) nemá
2) větším
1) nemá
2) větším problémem znečištění je živočišná výroba
vzdělej se nejdřív, až nevypadáš jak blb 😉
V českých městech žijí
V českých městech žijí skoro tři čtvrtiny obyvatelstva.
Jak velké je znečištění v Praze, v Brně v Ostravě živočišnou výrobou?
Nechci vypadat jak blb. Rád se poučím.
Kolega to asi myslel dobře.
Kolega to asi myslel dobře. Jako že je ve městě tolik volů a krav, tedy dobytka, že tomu živočišná výroba na venkově nemá šanci konkurovat :-)))
Konečně jsem to pochopil
Konečně jsem to pochopil …. 🙂 Super!!
hloupí lidé ani neví, že
hloupí lidé ani neví, že znečištění ve městech je především z továren, proto je Praha více méně čistá oproti např. Ostravě 😉
Super komentář pro
Super komentář pro nevzdělance! Děkuji a souhlasím s Vámi.
Velmi mě mrzí, že
Velmi mě mrzí, že nechápete lepší efektivitu u hybridního pohonu. Navíc emise jsou daleko lepší než u dieselu. Někdy vyzkoušejte třeba priuse. Oproti dieselu je to jiný level. Klid,pohoda,jiný druh zábavy. Diesel bych už podruhé nekoupil.