POČÍTÁME: je z hlediska emisí výhodnější spalovací auto nebo elektromobil?

Při výrobě elektromobilu se vyrobí o tolik emisí oxidu uhličitého navíc, že se to provozem auta nikdy nemůže vrátit. Opravdu? Nebo je to jeden z oblíbených mýtů zanícených skeptiků? Spočítali jsme to.

Ford Focus je dnes k dispozici jako auto s fosilním pohonem, i jako elektromobil. Která verze je na tom lépe z hlediska emisí?
foto: Ford

Staré italské přísloví praví, že aritmetika není věcí názoru. Proto mi udělalo velikou radost, když jsem narazil na článek od odborníků z vývojových laboratoří firmy Ford a LG Chem, kteří byli schopni srovnat množství emisí při výrobě Fordu Focus s benzínovým a s elektrickým pohonem.

auto graf emise z výroby automobilů

Emise CO2 z výroby automobilů, různé studie.
graf: Kim et al.

Pro mě nejdůležitějším výsledkem studie je, že baterie elektromobilu Ford Focus Electric si s sebou nese z produkce „uhlíkový batoh“ 3,4 tuny CO2. Přibližně 1,9 tuny CO2 je vyprodukováno při těžbě a zpracování materiálu baterií, 1,5 tuny CO2 je vyprodukováno při výrobě samotných baterií.

Celkem má elektrický Focus o 2,8 tuny CO2 vyšší emise z výroby, protože něco se ušetřilo na součástkách, které v elektrickém modelu nejsou. To je ideální začátek technického výpočtu. Otázka zní:

Kolik kilometrů je třeba najezdit z elektromobilem, aby měl celkové emise nižší než jeho benzínový ekvivalent?

Pro srovnání jsem zvolil Ford Focus Electric a Ford Focus III s motorem 1.0 Ecoboost, což je varianta s nejnižšími provozními emisemi CO2. Výpočet jsem se snažil dělat co nejpečlivěji a pokud jsem něco vědomě zanedbal, v textu to uvedu.

Důležitým údajem pro výpočet jsou emise z provozu obou vozidel. Jak si tedy stojí:

Ford Focus Electric -elektrický

Reálná spotřeba Focusu Electric je 18 kWh/100 km. Přepočet na emise je vcelku jednoduchý. V českém energetickém mixu se při výrobě elektřiny vypustí do ovzduší přibližně 0,5 kg CO2/kWh. Dále je potřeba počítat se ztrátami v síti (10 %) a ztrátami při nabíjení baterií (10 %).

Podle vztahu

auto elektromobil Ford Focus Electric

lze spočítat, že FF Electric má emise CO2 111 g/km. Ve výpočtu jsem zanedbal energetickou náročnost těžby a transportu uhlí. Naprostá většina uhlí pro elektrárny je spálena v těsné blízkosti lomu/dolu. Zároveň jsem zanedbal CO2, které bylo vyprodukováno při výstavbě elektráren. Obojí jsou, dle mého odhadu, jednotky gCO2/km.

Ford Focus 1.0 Ecoboost – benzínový

Pro Focus benzínový uvádí výrobce kombinovanou spotřebu 4,1 l/100km a emise 99 gCO2/km. Tomu údaji o spotřebě se mi nechtělo moc věřit, tak jsem zapátral jinde a jinde a dospěl k názoru, že reálná spotřeba by mohla být 6 l/100km a úměrně tomu jsou potom reálné emise z výfuku 145 g CO2/km.

To ovšem není všechno. Benzín se v nádrži nezjevuje z ničeho nic. Energeticky velmi náročným procesem je rafinace ropy. Na vyrobení jednoho litru benzínu je se spotřebuje 1-1,5 kWh elektřiny.

V ČR považuji za pravděpodobnější tu nižší hodnotu, ta vysoká odpovídá spíše tzv. těžkým ropám a ropě z ropných písků, proto jsem se rozhodl použít ve výpočtu 1 kWh/l.

Podle vztahu

auto elektromobil Ford Focus Electric

lze spočítat dodatečné emise z „druhého výfuku“ v rafinérii, emise má hodnotu 33 gCO2/km.

Když se zanedbá energetická náročnost těžby ropy, transportu ropy a distribuce benzínu (odhaduji, že jsou to celkem jednotky gCO2/km), vycházejí celkové emise benzínového Focusu na 178 gCO2/km.

Kolik kilometrů?

Elektromobil podle mého odhadu ušetří ovzduší na každém kilometru o 67 g CO2. Po najetí přibližně 42 000 kilometrů se tedy smaže rozdíl v emisích daný výrobou. Tedy asi za 3 roky provozu.

Varianty výpočtu

Provedený výpočet odpovídá české realitě a dvěma konkrétním vozům. Všechny uvedené hodnoty se můžou měnit. Je možné srovnávat mezi sebou jiné vozy, spotřeba elektrického i benzínového auta jde výrazně ovlivnit způsobem jízdy a technickým stavem vozu, jde použít jiný mix zdrojů elektřiny.

S nějakými možnostmi jsem si hrál, takže:

S mixem zdrojů (0,3 kgCO2/kWh) je návratnost 28 500 km, tj. cca 2 roky.

S mixem zdrojů v Norsku (0,05 kgCO2/kWh) je návratnost 20 00 km, tj. cca 1,5 roku.

Pokud by se baterie vyráběly v gigatovárně Tesla, která pojede na větrnou a sluneční energii, byla by návratnost s českým mixem zdrojů 19 00 km, tj. cca 1,5 roku, resp. 13 000 km s mixem .

Pro stejné emise CO2 z provozu by bylo třeba mít mix zdrojů elektřiny odpovídající 0,93 kgCO2/kWh. To odpovídá elektřině z hnědého uhlí získané v elektrárně slušné kvality.

Hnědouhelné elektrárny mají měrné emise od 0,8 kgCO2/kWh pro nové bloky elektrárny Neurath v Německu do 1,58 kgCO2/kWh elektrárny Hazelwood v Austrálii.

Pokud někdo nebude spokojen s mými výpočty, pověsil jsem na web excelový soubor, kde si každý může dle libosti měnit parametry výpočtu.

Závěrem

Z mé analýzy je patrné, že z hlediska emisí CO2 se elektromobily určitě vyplatí. A čím více se spravuje mix zdrojů elektřiny (česká energetická koncepce pracuje s postupným odstavováním uhelné elektroenergetiky), tím budou elektromobily výhodnější.

Ale sluší se dodat, že elektromobily v soukromém vlastnictví pro vlastní přepravu jsou a budou pořád řádově horšími zdroji CO2 než hromadná doprava, obzvláště ta elektrifikovaná.

vlastní

180 Comments on “POČÍTÁME: je z hlediska emisí výhodnější spalovací auto nebo elektromobil?”

  1. Nejhloupejsi argument
    Nejhloupejsi argument zastancu spalovaku je, ze EV se nevyplati. Je drazsi nez spalovak a tudiz by ho nikdy nekoupili.
    Hned pri druhem nadechnuti se pysni nejakym bavorakem 6-ti valcem, objemem vetsim nez 2 litrova lahev od caco-coly atd.
    Me by tedy zajimalo, jak pocitali tu vyhodnost koupe takto draheho auta oproti treba Dacii nebo Hyundai.
    Jo, ja zapomel, pry radost z jizdy.
    No kdyz prava radost z jizdy, tak jedine EV. neni nic lepsiho, nez jezdit na elektrinu. Nejake spalovaci auto, ani to z Mnichova, mu nesaha ani ke kotnikum.
    EV je prvni volba.

  2. Z mna clanok je dobry ale ak
    Z mna clanok je dobry ale ak chceme nieco porovnavat tak porovnavajme porovnatelne. Ak hovorim ze e-mobil ma vyfuk v najblizsej elektrarni na fosilne paliva porovnajme to s rovnakym vyfukom aj pri spalovaku.

    Berme spotrebu 6litrov/100km benzinu (klasicka 95)potom je vypocet nasledovny:

    energia=vzdialenost/vzdialenost na jednotku (km)*energia na jednotku paliva

    energia=100km/16,6 * 10kWh/l
    energia=60kWh

    Takze Ropak spotreboval na 100km 60kWh co je pre EU priemer 60*0,3=18kg co je 180g na 100km

    elektromobil- 20kWh*1,20 (straty trasa a nabijanie) 24kWh*0,3=7,2kg co je 72g na 100km

    Takze pre EU priemer to za mna vychadza:

    SPALOVAK 180gCO2/100km

    E-MOBIL 72gCO2/100km

Napsat komentář