Trasa Praha–Ostrava elektromobilem o 2/3 rychleji

Síť nabíjecích stanic pro elektroauta rozrůstající se po celé České repubice umožňuje cestovat elektromobilem snáz a rychleji. Radovan Burkovič o tom ví své.

Cestovat po Česku v elektromobilu je dnes výrazně rychlejší než před dvěma lety
foto: archiv autora

autor: Ing. Radovan Burkovič

Skalní čtenáři Hybrid.cz si možná ještě vzpomenou na článek o převozu malého městského elektromobilu Peugeot Ion z Prahy do Ostravy v dubnu 2014.

Tehdy jsem vyjel svým novým elektromobilem ve středu kolem 19 hodiny z Prahy Stodůlek a po třech hodinách jízdy už spal v autě a pomalu nabíjel přes noc v Hradci Králové. Na pomalém stojanu ČEZu na náměstí u nádraží.

Se standardním kabelem 230V/10A mi to trvalo dlouhých osm hodin. S ranními dělnickými vlaky jsem se po malém občerstvení v nádražním bistru vydal přes nástrahy Vysočiny směr hrad Bouzov.

Na poslední dílky baterie jsem k hradu nakonec vyšplhal a užíval si pohostinství zahradní restaurace. S pomalým nabíjením ze zásuvky u terasy. Ovšem ouha, byla fakt pomalé. Zřejmě jen kolem 6-8 A. Ani celé dopoledne nestačilo k pořádné porci dojezdu.

Musel jsem na internetu hledat další elektrický azyl a telefonicky ho ověřovat. Ve čtvrtek pozdě odpoledne jsem nechal auto pomalu nabíjet v Olomouci na Biskupském náměstí, rektorátu Palackého univerzity.

Potupně jsem odešel po svých na nádraží a odjel vlakem Regiojet – byť také elektrickým – domů do Ostravy. V pátek ráno opět stejným vlakem pro auto do Olomouce. Po svezení několika hodnostářů univerzity jsem byl v pátek ve 12 hodin na oběd v Ostravě. Celkem mi převoz elektromobilu Praha – Ostrava zabral tehdy 41 hodin.

Spokojenost s elektromobilem po dvou letech ježdění a 30 000 elektrických kilometrech vyústila v rozhodnutí pořídit si do rodiny druhý elektromobil. A nahradit zcela spalovací auta, když první ze dvou jsme loni prodali. Leč ceny neklesaly dle předpokladů a poměr užitek/cena stále nebyl to pravé ořechové.

výstava Elektrokrásky! v Obchodním centru Nová Karolina Ostrava, za přispění Centra bezpečné jízdy Libros, přinesla kýžený obrat. Ne že by tak zabraly výstavní slevy, ale domluvilo se více lidí a uskutečnili jsme hromadný nákup.

Z původních 5 zájemců sice nakonec peníze složili jen 3, ale i tak jsme si mohli vybrat za velmi dobrou cenu z elektromobilů nabízených Peugeot ČR: mírně ojetých Peugeotů Ion po ukončeném operativním leasingu u .

Nájezd 12-19 tis. km, sada zimních pneumatik navrch a jeden z nich, což jsme zjistili až při přebírání, měl dokonce i nezávislé naftové topení Webasto.

Auto jsme v rodině za ty dva roky dobře poznali a usoudili, že na souhrnných 25 000 km ročního nájezdu malý městský Peugeot iOn bohatě stačí. Dlouhé cesty autem se u nás daly spočítat na prstech jedné ruky, a ještě by nám jich dost zbylo.

Těšení bylo veliké, tak jsme překousli i zdlouhavé převodní formality a ve čtvrtek dorazili – stylově elektrickým vlakem Regiojet – z Ostravy do Prahy. Nováčci si pro auta přijeli ve dvou. Já, jako ostřílený kozák, sám.

Po elektrických eskalátorech jsme se pohybovali i v elektřinou poháněném metru směr Stodůlky, autosalon Peugeot Domanský. Dvůr, přecpaný spalovacími automobily, už tak optimisticky nevypadal. Ale tři vyleštění bílí električtí krasavci, stojící v centru haly na předávacím místě, nám to bohatě vynahradili.

auto elektromobil Peugeot iOn

foto: archiv autora


Po nezbytném papírování se 2 električtí benjamínci rozjeli po naplánované trase k novému domovu. První před polednem, já a druhý kolega ve 12:30. S plně nabitým autem, 16 kWh (16 dílků baterie z 16) a dojezdem – dle palubního počítače – 112 km. Do Pardubic, k rychlonabíječce CHAdeMO u Nissan Auto Inn, jsem dorazil ve 14:50.

Po ujetí 114 km s pouhou 1 kWh v baterii a jen 10 km zbývajícího dojezdu. Spotřeba 13,2 kWh na 100 km. První kolega už končil rychlonabíjení. Je nutné na tomto místě poděkovat Nissan Auto Inn Pardubice, který – stále nezištně – poskytuje nám z Moravy elektrický azyl k pohybu po ČR.

Je to na cestě poslední rychlonabíječka a navíc zdarma. Nechal jsem oba kolegy nabít a vyrazit do kopců Vysočiny jako první. Po dobrém jídle v místním Globusu, se skoro plně nabitým autem (94 % baterie, 16 dílků z 16, dojezd 110 km), jsem se v 17:05 vydal za nimi do Poličky. Kdyby se někomu cestou něco přihodilo, mohl bych zasáhnout.

auto elektromobil Peugeot iOn

foto: archiv autora

Už v Pardubicích jsme se oproti itineráři cesty poprvé zbytečně zdrželi. Protože jsme nevyjeli z Prahy v alespoň půlhodinových rozestupech, jak jsem původně přepokládal. Tak bychom se mohli během 1,5 hodiny na rychlonabíječce vystřídat, aniž bychom se vzájemně omezovali. Nepovedlo se.

Další cestu jsme původně zamýšleli dolů přes Vysočinu do Troubska u Brna, na rychlonabíječku NetDataComm. Pak Vyškov, Rami Café, Valašské Meziříčí, Inchanet a Ostrava. Domácí pomalé nabíjení.

Ale 100 km hornatým terénem, se dvěma nezkušenými elektromobilisty, jsem nechtěl riskovat. Peugeot Ion má jen 16 kWh baterii, nemá rád rychlou jízdu a kopce. To pak saje baterie jako upír z Ferratu.

Nakonec jsme využili azylu firmy Sampro z Poličky, která má ve svém autoparku elektrickou dodávku Nissan eNV200 a Tesla Model S. Původně jsem předpokládal, že na trase Pardubice – Polička spotřebujeme okolo 6 kWh elektřiny a pomalým nabíjením strávíme 1-2 hodiny.

Zvláště pak, když jsme měli sebou silnější nabíjecí kabely (230V 16A) a další slíbené na místě, kde pro nás byla připravena pomalá nabíječka. Ovšem krutě jsem Vysočinu podcenil. Převýšení po cestě přes 500 výškových metrů vycucalo z baterie na pouhých 67 kilometrech neskutečných 12 kWh.

Se 4 kWh v baterii a 26 km zbývajícího dojezdu jsem se zařadil ke stejně postiženým kolegům na ulici a dal auto v 18:30 nabíjet. Spotřeba skoro 18 kWh na 100 km. A rázem se čas nabíjení každému z nás zdvojnásobil. To bylo druhé velké zdržení, naštěstí poslední a nakonec i příjemně strávené.

auto elektromobil Peugeot iOn

foto: archiv autora

V ulici tak naráz stály 4 elektromobily a žádný spalovací vůz. Udělali jsme si kulturní přestávku. Kromě výborné večeře absolvovali prohlídku firmy Sampro, firemního Nissan e-NV200 v osobní verzi pro rodinu, uzpůsobeného na rychlou předělávku pro převoz materiálu, a nakonec projížďku nejnovější čtyřkolkou Tesla Model S, včetně předváděčky autopilota a dálkového ovládání auta z chytrého mobilu.

auto elektromobil Peugeot iOn

foto: archiv autora

Vyjížděl jsem poslední, až ve 22:03. S 15 kWh v baterii, 15 dílky baterie z 16 a dojezdem 106 km. Po skoro 4 hodinách nabíjení! Dolů, z Poličky do Vyškova, to šlo snadno. Celé dlouhé úseky z kopce jsem brzdil motorem a rekuperací dobíjel baterie.

Po 90 nočních kilometrech, se 4 kWh v baterii a zbývajícím dojezdem 38 km, jsem ve 23:44 dorazil do Vyškova, k opuštěné rychlonabíječce Rami CZ. Spotřeba jen 12,2 kWh na 100 km. Kolegové už byli pryč. Tentokráte jsme se vystřídali přímo ukázkově. Nikdo nikoho nebrzdil.

auto elektromobil Peugeot iOn

foto: archiv autora

Vědom si vzdálenosti i stoupání do Valmezu, nabíjel jsem do plna, tedy déle. Původních 32% kapacity baterie jsem za 19 minut doplnil 7,1 kWh na 82%. Poté se rychlonabíjení přerušilo a já musel znovu ručně zadat požadavek na 100% nabití.

Nabíjecí pásmo 80-100% trvá stejně dlouho (někdy i déle), než 0-80%. Ukládání energie do baterií je velmi pomalé kvůli riziku přebití a vznícení. Oproti původnímu výkonu rychlonabíječky 348V a 118A spadl výkon na 361V a 46A. Z 82% na 94% baterie, nabít pouhé 2 kWh, mně trvalo dalších 20 minut.

Nutno ještě dodat, že tato rychlonabíječka je placená, zařazená v systému evmapa.cz. Je placená, za 1 kWh dáte 10,- Kč. Ale směrem z Brna na Ostravu, vynecháme-li zajížďku do Valmezu, prozatím na trase jediná. Stokoruna tedy změnila majitele.

auto elektromobil Peugeot iOn

foto: archiv autora

V pátek po půlnoci, v 00:32 jsem vyrážel z Vyškova. S 94% baterie, 16 dílky baterie z 16 a dojezdem dle palubního počítače 119 km.

První kolega už v tu dobu nabíjel ve Valmezu, další k němu směřoval. Trasu dobře znám, byla noc, nikde ani živáčka, auto jsem nešetřil. Jel jsem, co to šlo. Ostatně už to byla rutina.

Po 19 hodinách cestování a řízení, beze spánku, nemám na zábavu po půlnoci moc pomyšlení. Do Valašského Meziříčí jsem dojel po 99 km s pouhými 6 km zbývajícího dojezdu a 1 dílkem, tedy 1 kWh v baterii v 02:10. Spotřeba 15,2 kWh na 100 km.

Auto mělo za sebou z Prahy už 370 km a jeho řidič samozřejmě také. Plus ranní cestování opačným směrem ve vlaku a metru. Ze 14 na 82 % do Ostravy jsem nabil 10,7 kWh za 22 minut. 14 dílků baterie z 16 a dojezd 99 km.

V rámci testování nového nabíjecího stojanu Inchanetu pana Kubiše zdarma. V 02:35 jsem vyrazil svižně – co okresky a vesničky dovolily – domů. Po ujetí 60 km jsem byl v 03:39 v garáži v Ostravě-Plesné. Zbývaly mi 4 dílky baterie (4 kWh) z původních 14 a dojezd 34 km z původních 99.

Spotřeba 16,7 kWh na 100 km. To mi potvrdilo, že auto je na tom s bateriemi velmi dobře a reálně je možné od něj očekávat dojezdy v městském provozu mezi 130-150 km. Kolegové, jak jsme si průběžně SMS potvrdili, byli tou dobou už také šťastně doma.

auto elektromobil Peugeot iOn

foto: archiv autora

Trasa Praha – Ostrava mi po 2 letech, díky síti nových soukromých rychlonabíječek, trvala elektromobilem celkem 15 hodin místo 41. Dle denního počítadla jsem ujel 430 km. Použil přitom 3 soukromé rychlonabíječky a 1 soukromou pomalou.

Je to sice ostuda pro všechny velké energetické hráče na trhu České republiky, ale je to prostě fakt. Někteří z nich silně podporují lokální elektromobilitu, za což jim patří velký dík, ale meziměstské trasy dnes ovládají soukromníci. [dne 24.6.2016 se otevře velká nabíjecí stanice Humpolec-Vystrkov na 90. km dálnice D1, provozovatelem bude E.ON – pozn. redakce]

A mají v úmyslu expandovat. Koncem května se otevřela rychlonabíječka v Jeseníkách v Rudě nad Moravou, v plánu je osazení Hranic na Moravě, Uničova a Šumperka. To pak bude panečku už jiná meziměstská elektrojízda!

vlastní

79 Comments on “Trasa Praha–Ostrava elektromobilem o 2/3 rychleji”

    1. No kdybychom to pocitali
      No kdybychom to pocitali velmi optimisticky a pocitali za 400km to auto zvladne s 70 kWh baterkou (kdyz to clovek bude setrit).
      Dale velmi optimisticky pocitali, ze se za 5 let podari srazit cenu baterky na 2 500kc za kWh (100 dolaru), tak by za tech 5 let to auto mohlo stat na baterce cca 70 * 2500 = 175 000, k tomu nejakych 150 000 za zbytek auta tj celkem asi 325 – 350 tisic v nakladech, tj cenikova startovaci cena kolem 700 000 vcetne DPH …. (upozornuju velmi optimisticke predpoklady a velmi zjednoduseny vypocet)

    1. Podle dnešních
      Podle dnešních telefonátů jde o pomalejší nabíječku s 22 kW výkonu, kterou používají některé německé hypermarkety. Přesně je to v Olšanech, hned vedle Rudy nad Moravou. Má to majitel před svým domem, kde má zároveň firmu. Momentálně je stažena, zpět bude namontována příští týden. Nějaké porodní bolesti….

  1. Tato info ma celkom
    Tato info ma celkom zaujala..
    „Původních 32% kapacity baterie jsem za 19 minut doplnil 7,1 kWh na 82%“
    Takže nabíjací výkon len cca 22kW?
    Tento problém má podla diskusii aj Leaf 24kWh….ani zdaleka nie nabíjací vykon 50kWh…ale zhruba polovica..
    To teda nevyzerá na 30 minút na rýchlonabíjačke ale na hodinu!
    Čo 30kWh Leaf?….aký je skutočný nabíjací výkon povedzme z 10% na 80% ?
    Majitel Lefu uvadza na greenway nabíjačkach podobný výkon.11-14kWh za pol hodinu..a to mi príde ako problém.

    1. To máte těžké, někdy je
      To máte těžké, někdy je chyba ve stanici, někdy už menší příkon v drátech, ale nikdy nebude mít inzerovaných 50 kW výkonu. To je maximum a ideál. V podstatě se dá orientovat jen podle displeje a údajů na něm. Takže když je tam při rychlonabíjení 398V a 118A, jakž takž to jde.
      U startu nabíjení baterie s 32% kapacity už je automaticky výkon nižší, než když nabíjíte od 10-20%. Tedy i dobíjení na stejných 82% trvá déle.
      Když přijedu s Ionem na správně fungující rychlonabíječku se zbývajícími 10-20% kapacity baterie (1,6-3,2 kWh), pak za 15 minut jedu dále s 80-85%. Jinak holt čekám déle. Čím větší kapacita baterie (Leaf 24 nebo 30 kWh), tím delší čekání na pomalu jdoucí rychlonabíječce.

    1. Ja myslim, ze je treba ho
      Ja myslim, ze je treba ho (resp. spolehlivost takove informace) brat trochu s rezervou – podle clanku na electreku provozuje neco jako podilovy fond, tak samozrejme musi tlacit, ze jeho portfolio jsou same skvele vydelecne akcie, jinak by zakaznici nesypali…

      Cimz nerikam, ze TSLA akcie jsou spatna investice, jen jim ocekavane dvacetinasobne zhodnoceni za 10-15 let mi prijde jako dost optimismus vzhledem k tomu, jak akciovy trh lita nahoru a dolu.

  2. Nissan Auto In Pardubice,
    Nissan Auto In Pardubice, který – stále nezištně – poskytuje nám z Moravy elektrický azyl k pohybu po ČR.

    To už bohužel od minulého týdne není tak úplně pravda, rychlonabíječka u Nissan Auto In Pardubice byla 6.5.2016 připojena do systému EVmapa a nabíjení bylo minulý týden zpoplatněno.

    Podle sdělení jednatele Nissan Auto In Pardubice jsou ceny za nabíjení tyto:
    – pro Nissan u nich zakoupený první 2 roky zdarma – prodlužuje se o další období při absolvování servisu u nich
    – Nissan zakoupený jinde – 5Kč/kWh
    – ostatní EV – 10Kč/kWh

    Než začnete nadávat EVmapě, tak opakuji už poněkolikáté, že cenu nabíjení nestanovuje EVmapa, ale provozovatel konkrétní stanice. Záleží jen na něm, jaké nastaví ceny a pravidla. V případě Auto In Pardubice je tu jasná orientace na zákazníky, kteří si EV koupili u nich, což je zcela logické a pochopitelné. A zároveň signál těm, kteří o koupi EV teprve uvažují.

      1. Tak tak, dobří
        Tak tak, dobří obchodníci. Kéž by měli rychlonabíječku už dávno namontovánu a nonstop přístupnou i Nissan v Opavě (jen pracovní dny 8-17, neodvážili se ji dát ven mimo plot), Nissan Ostrava, Nissan Olomouc a další dealeři, kteří mají v prodeji elektromobily. Zase by byla další síť, kterou je možné, byť za docela velkou úplatu, alespoň nouzově na dálkových cestách využívat.

          1. To by mě zajímalo kde to v
            To by mě zajímalo kde to v té OC Breda je? Byl jsem tam 3tydny zpět a bylo tam prd. Jedině kde jsou nějaké zásuvky jsou placené nadzemní městské parkoviště. Ale jestli v nich je elektřina, to jsem nezkoušel. Veřejná zásuvka na Masařské ulici na parkovišti, tam kdosi ukradl „Návod k použití“ zůstal tam jen QR kód, který obsahuje jen odkaz na web, ze kterého se opět dozvíš prd.

                1. Jsou tam dvě místa pro
                  Jsou tam dvě místa pro pomalé nabíjení.

  3. Ano, iOn je EV cca10 let
    Ano, iOn je EV cca10 let technologicky zastarale ( 2009 se zacal prodavat v Japonsku + nejaky cas na vyvoj) auticko do mesta. Zbytecne se snazit od nej ocekavat zazraky, osobne bych si jej za tu cenu neporidil ani ojete, ale jako 2. auto na popojizdeni po meste urcite super. To chce teslu3 a jeste jeden SCH nekde u olomouce a bude vymalovano. To by podobny clanek vypadal jinak:)

          1. Měsíční poplatek za
            Měsíční poplatek za příkon je k diskuzi, ideální by bylo jej schovat někam do průmyslového areálu, kde by se ztratil 🙂 toto je možná na osobní jednání, záleží taky na místě. Naším cílem je, aby mohl nabíjet kdokoliv, zpoplatnění ano, pravděpodobně přes EV mapu a cena bude opět záležet na okolnostech jako je poplatek za příkon a podmínky v dané lokalitě.

            Co na to říkáte? A jaká by byla Vaše představa?

            1. Ať už ve velkém areálu,
              Ať už ve velkém areálu, nebo menším objektu, pokud má někdo rezervu v jištění 160A, tak to je špatný hospodář. Určitě by se někdo takový našel, ale u naší firmy to nehrozí 🙂 My máme dokonce sazbu D45, kde by měsíční poplatek byl cca 6000 bez DPH. Spíše by tedy bylo dobré, aby komplet přípojka byla psaná na vás, v sazbě C02d by to bylo měsíčně cca 700. Spíše sonduju podmínky, mám totiž ve Svitavách výhledově něco v plánu…

                1. Nerad zveřejnuji plány do
                  Nerad zveřejnuji plány do předu. Mohl bych pak prostě poskytnout nějaké místo na parkování a nabíječku. Rád v takovéto věci pomůžu, Svitavy jsou fakt docela strategické na cestě z Brna do HK.

      1. Možná to byly velké oči
        Možná to byly velké oči a počáteční nadšení, možná to bylo jakousi konzervativností čechů, těžko říct. Nicméně jsme nabízeli a stále nabízíme osazení rychlonabíjecích stanic, které jsme pořídili z vlastních prostředků a jak vidíte, spousta lidí mluví ale nikdo nic neudělá. U nás chybí ti realizátoři, jen se mluví a mluví a přemýšlí a přemýšlí. Byla by škoda je prodávat do zahraničí, kde by je slupli jako malinu. Zde jsou potřeba jako sůl.

        1. Tomuhle úplně nerozumím,
          Tomuhle úplně nerozumím, jaká konzervativnost? Máte stanice, je potřeba najít místo, stanice nainstalovat a provozovat… Jestli konzervativností myslíte to, že Vám třeba někdo nechce dotovat přívod elektřiny nebo příkon, případně to s Vámi spolufinancovat, tak je to – sorry – blbé obchodní rozhodnutí.
          Ano, při čtení tohoto fóra má člověk pocit, že je tady řada naprostých expertů, kteří s jistotou ví, jak by se to mělo dělat a s naprostou jistotou ví, že jiní to dělají úplně blbě… Sami ale pochopitelně nic nevymyslí ani neudělají, ale to už je takový téměř národní folklór, ne?
          Ono totiž stavět a provozovat veřejné stanice asi fakt není tiskárna na peníze a taková sranda a to, že by se někomu hodila tu u Šumperka, tu u Jihlavy, tu kolem Vysokého Mýta jaksi neznamená, že se někdo sebere a prinvestuje tam miliony korun…resp. ti, co by tam tu stanici chtěli mají jasno, že někdo jiný by se měl sebrat a tu stanici tam postavit, resp. to, že ji tam ještě nepostavil je důkaz jeho naprosté neschopnosti…
          Ale to už je takový folklór tohoto fóra zdá se…

          1. Pane Anonyme, máte můj
            Pane Anonyme, máte můj naprostý obdiv. Váš komentář je opravdovým přínosem do zdejší sbírky.
            Píšete: „… je tady řada naprostých expertů, kteří s jistotou ví, jak by se to mělo dělat a s naprostou jistotou ví, že jiní to dělají úplně blbě…“ – prozraďte nám, prosím, na které pozici v té vámi zmíněné řadě jste vy.
            Nedělal jste někdy dříve nástěnkáře?

  4. Cením si každé snahy
    Cením si každé snahy něco napsat, ale nebylo toho už dost? Proč musím číst já už nevím kolikátý prakticky stejný článek o tom, jak zoufalé je přejet delší vzdálenost s autem, které má jenom 16kWh akumulátor? Je mi celkem jedno, jestli jste při tom v autě spal jednou nebo pětkrát a kolikrát jste musel dobíjet někde u hospody. Výsledek je pořád stejný. Rozumně to prostě nejde a troufám si tvrdit, že ani kdyby byly podél celé trasy rychlonabíjecí stanice každých 50 km v obou směrech, tak to stejně půjde pouze s krajním sebezapřením. To auto na takové cestování zkrátka není stavěné.

        1. Škoda, že jste to vzdal
          Škoda, že jste to vzdal tak brzy. Kdybyste dočetl článek až do konce, tak byste si přečetl i větu „Trasa Praha – Ostrava mi po 2 letech… trvala elektromobilem celkem 15 hodin místo 41.“ To považuji za velkou změnu – myšleno pro majitele iOnů a podobných EV.

          Jak už psal PaRi, pro toho, kdo se chystá EV teprve koupit, tento článek určitě přínosem je. A troufám si tvrdit, že i pro majitele stávajících EV… protože třeba já cestu z Auto In Pardubice do Brna jezdím zásadně přes Žďár nad Sázavou a Velkou Bíteš. Ano, svého času jeden z prodejců Auto In mi vehementně doporučoval cestu přes Svitavy. Tak jsem to jednou zkusil a už nikdy více. Ale to by bylo na delší diskuzi.

          Každopádně, pane Burkoviči, DÍÍÍÍÍÍKY! 🙂

            1. Ano, tak nějak.
              Už jsem to

              Ano, tak nějak.
              Už jsem to tu psal několikrát, tak se budu jen opakovat. V případě EV nelze mít zároveň všechno najednou – nízkou cenu, dlouhý dojezd a s tím související co nejkratší čas jízdy.
              Pokud mám málo peněz, koupím si levný EV s malou baterkou a malým dojezdem. Pak musím počítat s tím, že do cíle dojedu zpravidla pomaleji a zcela určitě s ohledem na nabíjení za delší dobu.
              Pokud mám hodně peněz, tak si koupím drahý EV s velkou baterkou a velkým dojezdem. Pak můžu počítat s tím, že pojedu rychle a kratší dobu, v případě dostatečné nabíjecí infrastruktury srovnatelně jako s normálním autem.
              Pokud mám málo peněz a potřebuji být za každou cenu co nejrychleji v cíli, tak si koupím Fábii a neřeším to.

              Elektromobil mě naučil jednomu – jak zpívá Mňága a Žďorp „I cesta může být cíl“. Žádný kvalt, můžu vnímat přírodu kolem, prostě „kochat se“ jako pan doktor ve filmu „Vesničko má, středisková“ – samozřejmě bez těch bouraček na konci. 🙂 Ano, má to svou cenu – člověka nesmí tlačit čas. Řečeno slovy studenta Šafránka v Básnících: „Blázni, kam všichni spěcháte?“ 🙂

              Takže počítám s tím, že když jedeme do Prahy, tak ráno vyrazíme o 2 hod dřív a domů se vrátíme o 2 hod později. No a co, jsme přece pořád spolu. Přesun 2 dny místo šesti by asi nebyl pro mou rodinu akceptovatelný – i proto jsme si pořídili Leafa. Ovšem dovedu si představit, že i ty 2 dny na přesun můžou být pro někoho akceptovatelné, zvlášť když takovou cestu podnikne třeba 2x do roka… a jinak najezdí 20.000km za rok po regionu v okruhu do 100-150km.

              Nikdy jsem netvrdil a netvrdím, že EV je úplně pro každého. Je to na rozhodnutí každého, co upřednostňuje. Jak se říká „život je otázkou priorit“.

      1. Přesně z toho důvodu jsem
        Přesně z toho důvodu jsem si taky iMiev/iON/cokoliv nekoupil. Jsem ochoten dělat jednu zastávku mezi Prahou a Olomoucí, ale víc ne. Samozřejmě při běžné dálniční rychlosti a s rezervou za jakéhokoliv počasí. Tzn tak 40kWh a budu happy. Nejsem megaloman.

    1. Přesně tak. Jakkoliv nejde
      Přesně tak. Jakkoliv nejde panu Radovanovi upřít upřímnou snahu a zájem, když si jeho zátěžové články přečte někdo jiný než zarytý elektromobilní nadšenec, tak ho to utvrdí akorát v tom, že elektromobilita je ještě hodně v plenkách a pořídit si takové auto nedává smysl. Byť cílem článku je propagace této alternativní dopravy…
      Vždycky se akorát v plné kráse vyjeví nevýhody elektromobilu, protože pochopitelně ani auto, ani infrastruktura prostě na cesty Praha – Ostrava není stavěná… Jen se o tom pravidelně ujišťujeme, pochválíme soukromníky, kteří sice bez nějaké dlouhodobé koncepce někde něco postaví (v budoucnu si s tím více nebo méně ví rady), zanadáváme na energetiky, že furt kolem Šumperka nepostavily rychlodobíječky a konstatujeme, že cesta trvá pořád dlouho…
      Skoro to někdy vypadá jako cílená antireklama…

      1. Ale to je správné, tak to
        Ale to je správné, tak to má být. Radovan je praktik a tak popisuje své zkušenosti takové jaké opravdu jsou, bez přetvářky. Provozuji forum o CNG a taky se tam některým tématům věnuji kriticky, za co jsem už sklidil také nepochopení. Ale já nejsem komerčák, neprodavám ojetá auta a nic takového mě neživí, a tak mohu klidně upozorňovat a komentovat i stinné stránky, jako např. poslední téma „Výbuch CNG nádrží u VW“ a kdo z tzv. odborných webů se tím zabýval? Nikdo. Protože jsou vázani komercí a nechcou si kazit kšefty. A já s tím problém nemám.

            1. Je to přece nad slunce
              Je to přece nad slunce jasnější. Radovan je tajný agent, líčící EV pentličky na nebohé středoškoláky, které pak nemilosrdně zavleče do Poruby k přjímačkám na VŠB. Je placený od kusu, tedy ‚v úkole‘.

              Toto a ještě mnohem více „Zítra v Blesku“!

            2. No, myslel jsem to tak, že
              No, myslel jsem to tak, že se domnívám, že panu Radovanovi jde spíš o propagaci elektromobility než psaní článků, kde upozorňuje na její nedostatky. Trochu to souvisí s tím, že není úplně zřejmé, jaký literární útvar vlastně tvoří – recenze? cestopis? zážitky z cest? návod jak to dělat? jak to nedělat?
              Jinak řečeno – jeho články často vyznívají jako něco, co zdůrazní problémy s elektromobilitou. Nějak mi to neštimuje s tím, že je jinak jejím horlivým propagátorem. Buď chce být maximálně fér, čemuž tleskám a nebo si nemůže pomoct a detailně popíše svoje zážitky, které spíš někoho, kdo není stejný nerd, odradí.
              Asi tak jsem to myslel.

              1. Pane Anonyme, není již v
                Pane Anonyme, není již v Bibli psáno:
                „A tak vám říkám: Proste a bude vám dáno, hledejte a naleznete, tlučte a bude vám otevřeno.“
                (podotýkám že jsem celoživotní zarytý ateista)

                Proto se nedivím, že pan Radovan neustále opakuje stížnosti a nářky na různé nedostatky. Musíme všichni neustále prosit/požadovat i zároveň tlouci na vrata zodpovědných institucí. Jinak to za nás nikdo nevybojuje.

                Psal jste v jiném komentu v souvislosti s panem Radovanem: „… tak ho to utvrdí akorát v tom, že elektromobilita je ještě hodně v plenkách a pořídit si takové auto nedává smysl…“
                Máte pravdu vy i pan Radovan, momentálně je elektromobilita ještě „hodně v plenkách“ a ekonomicky to „smysl“ ještě moc nedává.

                Jenže, pokud by se nevýhody bagatelizovaly, tak by po případné koupi el-auta mohlo dojít k velkému zklamání a zanevření na tuhle slibně se rozvíjející techniku.
                Rozumný člověk si udělá obrázek o situaci nejen na základě článků jednoho jedince. Vždyť při koupi el-auta jde řádově o statisíce až miliony a to už stojí za rozvážení a průzkum trhu ze všech možných úhlů.

                Zkráceně – Radovanovy články mi připadají v pořádku a vyvážené. Už to, že si do „rodiny“ koupil již druhého iOna mluví snad samo za sebe.

                1. Přesně tak. Já
                  Přesně tak. Já elektromobily neprodávám, takže mohu vychvalovat i hanět. Objektivně, je-li co.
                  Stejně tak (byť mám před domem veřejnou zásuvku 230V 16A s nočním osvětlením a parkováním zdarma, a mohu tedy být zaujatý) jsem na tom s dobíjecí infrastrukturou.
                  Tenhle článek měl za úkol jednak popsat chování hned 3 ojetin nejstaršího sériově v ČR prodávaného elektromobilu na trase převozu Praha-Ostrava, jednak popsat možnosti této trasy pro malé městské elektromobily. V duchu hesla průměrný člověk dělá svých 60 km denně, ale občas potřebuje jet i dál.
                  Takže každý z nás, zde přítomných, mne může brát díky druhému Ionu v rodině buď jako rozumného elektromobilistu, co zvážil svoje možnosti a potřeby (jak to ostatně i přednáší) nebo jako šíleného fandu a masochistu, který se v ekoterorismu nezastaví před ničím, o blahu rodiny nemluvě. 🙂

    2. Přesně tak. Jakkoliv nejde
      Přesně tak. Jakkoliv nejde panu Radovanovi upřít upřímnou snahu a zájem, když si jeho zátěžové články přečte někdo jiný než zarytý elektromobilní nadšenec, tak ho to utvrdí akorát v tom, že elektromobilita je ještě hodně v plenkách a pořídit si takové auto nedává smysl. Byť cílem článku je propagace této alternativní dopravy…
      Vždycky se akorát v plné kráse vyjeví nevýhody elektromobilu, protože pochopitelně ani auto, ani infrastruktura prostě na cesty Praha – Ostrava není stavěná… Jen se o tom pravidelně ujišťujeme, pochválíme soukromníky, kteří sice bez nějaké dlouhodobé koncepce někde něco postaví (v budoucnu si s tím více nebo méně ví rady), zanadáváme na energetiky, že furt kolem Šumperka nepostavily rychlodobíječky a konstatujeme, že cesta trvá pořád dlouho…
      Skoro to někdy vypadá jako cílená antireklama…

  5. Jakmile se otevře
    Jakmile se otevře rychlonabíjení u Humpolce (Vystrkov), tak by se trasa Praha – Ostrava dala iONem zvládnout snad jen se 3 zastávkami na rychlodobíječkách:
    1) Vystrkov
    2) Brno
    3) Valmez
    Také by už nemělo hrozit nějaké nouzové nabíjení, ale to jen za předpoklady, že rychlodobíječky cestou budou funkční.
    Tím pádem by se cesta Praha – Ova dala zkrátit iONem z nějakých aktuálních cca 15h na 10-12h.
    Bohužel infrastruktura rychlodobíjecích stanic je stále marná a člověk si tak zbytečně musí hledat trasu podél nabíječek místo toho, aby jel podle vlastní osy.
    Elektromobilitě zdar
    Martin

    1. Troufám si říci,že se
      Troufám si říci,že se Praha-Ostrava dá zajet i za méně jak oněch vašich 10-12h. Já dal po D1 Prahu Brno Citroenem C-Zero s jedním nabíjením v Humpolci při rychlosti 90km/h. Takže když moc tak 3,5 hodiny s nabíjením do 100% ve Vystrkově. No a Brno – Ostrava s rychlonabíjením Vyškov,ValMez. max 4h. Takže oproti původnímu času to je půlka. Jirka

      1. Když si vzpomenu jak jsem s
        Když si vzpomenu jak jsem s tím autem jel před mnoha léty poprvé a když mi tehdy prodejce řekl cenu 780tis.tak se dnes musím usmát.
        Dnes už je takové auto konkurenční pro auta typu Panda, Citigo, Aygo..
        Však oni půjdou s cenou dolů a pak už i zbytek řidičů pochopí, že auto nutně nemusí dělat rámus. 🙂
        Jen se obávám toho, že výrobci budou muset najít novou strategii pro prodejce a autorizované servisy. Změřit baterii a kontrolovat brzdy umí každý servis v garáži.
        Ale to je za hodně dlouho let.

      2. Když si vzpomenu jak jsem s
        Když si vzpomenu jak jsem s tím autem jel před mnoha léty poprvé a když mi tehdy prodejce řekl cenu 780tis.tak se dnes musím usmát.
        Dnes už je takové auto konkurenční pro auta typu Panda, Citigo, Aygo..
        Však oni půjdou s cenou dolů a pak už i zbytek řidičů pochopí, že auto nutně nemusí dělat rámus. 🙂
        Jen se obávám toho, že výrobci budou muset najít novou strategii pro prodejce a autorizované servisy. Změřit baterii a kontrolovat brzdy umí každý servis v garáži.
        Ale to je za hodně dlouho let.

            1. Co se týká konkurence, tak
              Co se týká konkurence, tak v to moc nevěřím – ani teď, ani v budoucnosti – pokud se nestane něco zásadního (jako že by třeba český stát řekl, že elektřina je sice běžně pro spotřebitele za 3-5Kč/kWh, ale provozovatelům rychlonabíječek musí distributor dávat elektřinu zdarma – což je samozřejmě sci-fi).

              Při započtení opravdu všech nákladů cena vychází reálně na 8-10Kč/kWh – potvrdilo mi to několik lidí nezávisle na sobě. Pokud to někdo dává za méně, tak cenu z nějakého důvodu a hlavně z nějakého zdroje dotuje.

              Prostě všechno na světě má svou cenu, a pokud je něco zdarma nebo pod cenou, tak to vždycky někdo jiný musí zaplatit.

              1. Toalety v supermarketech
                Toalety v supermarketech také někdo zaplatil a provoz také něco stojí. 🙂
                Troufám si říci, že je to dost podobné jak v ceně pořizovací, tak i v nákladech na provoz.
                Až bude dost elektromobilů, vzniknou nabíjecí stanice u supermarketů, tak jako tam dnes mají čerpací stanice. Oni umí nakoupit elektřinu mnohem levněji, než malý odběratel elektřiny někde v Pardubicích.:-)

                1. No tak ono je to dost
                  No tak ono je to dost problem s cenou – zatimco zachod v sumermarketu mit v zasade musite a jeho provoz na na jednoho zakaznika prijde na smesnou csatku (kdyby 5 kc za zakaznika co to pouzije tak to bude hodne a ty zachodky pouziva minimum lidi), tak velkorozmachu EV by tam dobijeli vsichni, coz pri cene realne i kdyby 8kc/kWh s naklady supermarketu solidne zamava….

                2. Velký rozmach EV je dnes v
                  Velký rozmach EV je dnes v Kalifornii. Úplně v pohodě to zvládají. Japonsko má ve městech nabíjecí stanici na každém rohu.
                  Vidíme to moc černě.
                  Ona ta spotřeba elektromobilu je celkem malá a rozmach bude pomalý. A i kdyby jste dnes postavil ke každému obchodu jednu nabíjecí stanici a zdarma nabíjení, tak budou většinou celý den neobsazené. Až bude u nich fronta, tak se bude nabíjet za poplatek. Kdyby dnes ČEZ účtoval např.8kč/kWh na rychlonabiječkách, tak tam jezdí méně lidí a každý bude raději nabíjet doma přes noc.
                  Jenže když platíte paušální poplatek 150Kč+DPH, tak je blbost nenabíjet že? 🙂

                3. No tak samozrejme neni
                  No tak samozrejme neni problem mit pred obchodem jendu nabijecku zadarmo, tak jak to dneska i nektere obchodaky maji. Ale ve chvili kdy vam 20-30% zakazniku bude jezdit v EV, tak mit dobijeni zadarmo podle me kvuli cene realne neni….

                4. Ale proč? Nejdražší
                  Ale proč? Nejdražší složka ceny za elektřinu tvoří distribuce. Silová elektřina pro domácnost tvoří zhruba 1,2 – 1,5 kc za 1kWh. Takže je to na distributorovi na daném uzemí a to je „velká trojka“ (ČEZ, EON a PRE), ti všichni elektromobilitu podporují, alespoň to tvrdí. Takže stačí tarif s min. distribucníní poplatky, tak jako to mají pro tepelná čerpadla nebo veřejná osvětlení. A rezervovaný příkon lze díky inteligenci nabíječek dynamicky měnit podle aktuálního stavu vytíženi sítě v místě přípojky NN. Jenže k tomu asi, zatim, není vůle.

        1. Letos, jen za prvních 5
          Letos, jen za prvních 5 měsíců, se prodalo rekordních více než 107 tisíc osobních aut, drtivá většina spalováků (čistých elektro se ani neblíží stovce). Všechny tyto budou v ČR jezdit minimálně 15 let, takže i když se teď někdo učí na automechanika „spalováků“, tak se obávám, že má do důchodu o práci postaráno.

          1. Zásadně nesouhlasím. Za
            Zásadně nesouhlasím. Za 15 let se ropáky už dávno prodávat nebudou. Navíc trh se bude neustále zmenšovat a zmenšovat, tedy pokud takový automechanik má teď X zákazníku, tak musí počítat s tím že každým rokem jich bude jen ubývat. Bude se mít rok od roku hůř a hůř. Komukoliv kdo dneska dělá automechanika ropákům už zvoní hrana. EV má všechny znaky exponenciální technologie. Bude to stejné jak před 100 lety s koňmi. V roce 1900 v New Yorku 99% provozu byli koňská spřežení, o pouhých 13 let později 1%. To samé se stane s EV, uvidíte za 15 let, že se nad svým názorem od srdce zasmějete.

            1. Teď je to tady na diskuzi
              Teď je to tady na diskuzi populární, tak dáme sázku? 🙂
              Já tvrdím, že na českém trhu budou v prodejích nových vozů za 10 let (za rok 2026) dominovat (tj. >50% podíl) auta na benzín či naftu nad všemi ostatními „alternativními“ (LPG+CNG+elektro+hybrid). A ty bude více než 15 let (do roku 2040) servisovat.

  6. Gratuluji k druhému iOnu v
    Gratuluji k druhému iOnu v rodině.
    Včera jsem si hezky zazávodil. Dojel jsem jednoho čmouda s hooodně začouzenou koncovkou výfuku a nápisem „Raději mrtvý než druhý“ na zadním okně. Tak jsem ho při první příležitosti předjel. Na další křižovatce stál za mnou. Na zelenou jsem vyrazil a předjel mě až po cca 150m do kopce rychlostí asi 100km/h. Ale umřít, to ne.

    1. To možná ano,ale toto auto
      To možná ano,ale toto auto je konstruováno do měst a na vzdálenosti okolo 100km a tam je jako ryba ve vodě. Samozřejmě,že dovézt ho nějakým fosilákem je také varianta,ale pokud jste elektromobilista a je možnost,jedete po vlastní ose(nehledáme proč to nejde,ale snažíme se,aby to šlo),byť za cenu toho časového nepohodlí.Já s takovým autem jezdím z Brna do Beskyd a naprosto v klidu,díky rychlonabíječkám po trase. Tento měsíc bude otevřena nabíječka na D1,tak opět zase možnost s elektromobily vyrážet dál a v rychlejších časech. Tak mnoho šťastných kilometrů všem třem majitelům nových iOnů. Jirka

      1. Dobrý den Jirko,
        tak to

        Dobrý den Jirko,

        tak to někdy zkuste z brna k nám na Davidův mlýn,+49°49’39.32″, +17°40’56.33″,daviduvmlyn.cz.Rybolov a dobré restaurace s nádhernou přírodou. Zprovoznili jsme hotelovou nabíječku pro všechny zadarmo i pro náš zatím první elektromobil E-UP,který je na cesty okolo „komína“ perfektní

Napsat komentář