Rekord na železnici: švédský minivlak jezdí za hubičku

Studenti ze švédské univerzity v Dalarna navrhli extrémně úsporné elektrické železniční vozidlo pro závod Delsbo Electric. Studenti soutěž nejen vyhráli, ale pravděpodobně vyvinuli nejúspornější “vlak” na světě.

”Švédská střela” je velmi jednoduché elektrické vozidlo. Vše je podřízeno nejnižší možné spotřebě.
foto: Delsbo Electric

Delsbo Electric, jako řada podobných soutěží, si klade za cíl dosáhnout nejnižší možné spotřeby paliva vozidel. Zřejmě nejznámější soutěží je každoroční maraton Shell Eco, kde se vozidla na 16 km dlouhé dráze snaží spálit co nejméně paliva (při minimální rychlosti 23 km/h).

Aktuální rekord Shell Eco má hodnotu 3 771 km na jeden litr benzínu – vzdálenost postačující na jízdu z Londýna do Říma a zpět na pouhý jeden litr paliva, tedy za cca 30 Kč. V Delsbo Electric se však nesoutěží na závodním okruhu, nýbrž na kolejích.

Soutěžní týmy musí železniční trasu dlouhou 3,36 km s převýšením 3 m urazit s co nejmenším výdejem energie. Každé železniční vozidlo musí pojmout jeden až šest cestujících (každý cestující min 50 kg). Spotřeba se počítá na člověka, takže vícemístné vozidlo není v nevýhodě.

Vítězný tým Eximus 1 z univerzity v Dalarna postavil úsporný “vlak” během necelých 15 týdnů. Studenti navrhli a vyrobili prakticky celé vozidlo, včetně ocelový kol. Tam, kde to bylo možné, studenti použili hliník pro úsporu hmotnosti. Studenti dokoupili pouze elektrický motor, baterie a ložiska.

Vozidlo týmu Eximus 1 má hmotnost cca 100 kg, měří na délku 5,5 m a šířku 1,5 m. Vozidlo pohání elektrický motor o výkonu 500 W, který získává energii ze čtyř 12V baterií.

Delsbo Electric

Uvnitř superšetrného vozidla je místo pro pět osob.
foto: Delsbo Electric

Tým studentů celou trasu urazil za 20 minut, ale motor fungoval pouze 110 sekund. Zbytek trasy jelo vozidlo setrvačností. Stejný trik využívají i vozidla během silničního Shell Eco Marathon.

V této souvislosti připomeňme, že vypínání motorů v určitých fázích je v silniční dopravě velké téma. Například německá firma Bosch testuje inteligentní systém, který dokáže vypínat spalovací motor aut například při jízdě z kopce, při zpomalování nebo brzdění.

Železniční vozidlo nakonec dosáhlo jízdní účinnosti 0,48 Wh na osobu a kilometr. Pro porovnání – elektromobil Mitsubishi i-MiEV s jedním pasažérem má spotřebu 135 Wh na kilometr jízdy.

“Jedná se o rekord pro železniční cestování,” řekl médiím Lars Gustavsson, šéf soutěže Delsbo Electric. “Provedli jsme průzkum a nenašli jsme žádné informace o někom nebo něčem, co by ve světě jezdilo na železnici tak efektivně. Ve skutečnosti se zdá, že Eximus 1 dosáhl nižší spotřebu energie na osobu, než aktuální nejlepší rekord Eco Shell maratonu.”

Delsbo Electric je samozřejmě především motivační soutěž pro studenty vysokých škol. Na druhou stranu, soutěž ukazuje zajímavé možnosti velmi efektivní dopravy na kolejích.

Kdo ví, možná jednou podobné osobní elektrické minivlaky uvidíme na nepoužívaných nebo málo používaných regionálních železničních trasách.

11 Comments on “Rekord na železnici: švédský minivlak jezdí za hubičku”

    1. Zajímavé, ale asi to
      Zajímavé, ale asi to neprojde přes drážní úřad a rzchlost bude malá, přeci jenom je to celkem otevřené vozidlo.

      Na druhou stranu když máme hodně tradí s Vmax<60km/h tak bz to mohlo být celkem slušné, nicméně je tu myslím problém s případnou kolizí s vlakem, toto voyítko by to neustálo. Ale kdzž jsme u toho tak i ony obyčejné motoráky jsou celkem lehká vozidla. Myslím že je to někde pod 20t na motorový vůz a někde kolem 10 na přívěsný.

      Ale je to otázka toho co si objednatel osobní dopravy objedná, když to hodně přeženu tak si klidně do vesnice může kraj objednat zajíždění dvacetivozové soupravy s jídelňákem a všechno jen vozy prvé třídy. Někdy je to dost podivné jaké vlaky jsou objednány.

      Pokud by se ale podařilo navrhnout malé levné lehké pohodlné vozidlo, motorák má kolem 50 míst, tak by to opravdu mohlo zlepšit situaci s dopravou na železnici. Ještě ale by mělo mít dobré zrychlení pro vyrovnání propadů rychlostí při přejezdu výhybek proti jazyku ev. celých přednádraží.

      Ideální by ještě mohlo být autonomní řízení.

        1. Regionova je kapitola sama o
          Regionova je kapitola sama o sobě, ale pořád je to příliš těžké a velké na ty úplně lokálkové tratě kde dnes nic nejezdí.

          A samozřejmě se dnes na vlaky dávají všemožné moderní systémy, ale pořád to neřeší všechno, problém je že přestože se dá snad ETCS L2 a vyšší nějak použít k autonomnímu řízení, tak instalace tohoto na všechny tratě, zejména ty málo vytížené je v nedohlednu. Proto by to možná chtělo pro začátek vybrat vnitřek z nějaké Tesly a upravit jej pro řízení vlaku.

          Mimochodem to vozítko v odkazu mělo tak do 10t, myslím že by bylo možné se do podobné hmotnosti vejít.

  1. To, že kolejová vozidla
    To, že kolejová vozidla jsou efektivnější než silniční není žádná novinka. To věděli naši předci už dávno. Tady u jasně dané trati se dá přesně spočítat, kolik energie, a jak rychle tam pustit, aby to bylo nejvýhodnější. Výsledné hodnoty musí být z logiky věci lepší než u Shell Eco.
    Je to jen fyzika.
    Takovéto soutěže sice nemají kromě reklamy žádný racionální přínos, ale může to být docela zábava. Asi jako když jsme kdysi v pionýru pořádali neckyádu 🙂

Napsat komentář