Dotace na nákup elektromobilu: odpovědi na nejčastější otázky

Automobilka Nissan připravila pro všechny zájemce sadu odpovědí na ty nejčastější otázky týkající se aktuálních dotací na nákup elektromobilů v České republice.

Nissan Leaf i nadále zůstávají nejprodávanějším elektromobilem na světě. Aktuálně jsme vyzkoušeli jeho nejnovější verzi s ‚papírovým‘ dojezdem 250 km na jedno nabití.
foto: Nissan

V současnosti lze na nákup elektromobilů čerpat prostředky Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost v rámci výzvy Nízkouhlíkové technologie, podporující konkurenceschopnost podniků a udržitelnost české ekonomiky prostřednictvím zaváděním inovativních technologií v oblasti elektromobility, nakládání s energií a využití druhotných surovin.

Projekty lze předkládat až do 31.7.2016, přičemž dotaci lze získat nejenom na pořízení elektromobilů, ale také na pořízení nabíjecích (neveřejných) stanic pro elektromobily v rámci podnikatelského areálu pro vlastní potřebu. Výše podpory EU se pro jednoho žadatele pohybuje od 70 000 Kč až do výše 3 000 000 Kč.

Nissan se spojil se společnosti SmartPlan s.r.o., přední českou poradenskou společností působící v oboru čisté mobility, protože kolem tohoto dotačního zdroje se vyrojila spousta mýtů a polopravd, které způsobují nejistotu potenciálních zákazníků, přemýšlejících o nákupu elektromobilu.

Kdo může o podporu žádat?

Nejedná se o plošnou podporu pro jakýkoliv nákup elektromobilu, nýbrž o podporu podnikatelských subjektů, které by v rámci svých podnikatelských aktivit mohly elektromobilem nahradit vozidlo se spalovacím motorem, případně přímo pro nové služby nebo například nový způsob doručování zboží využít přímo elektromobil a vozidlo s konvenčním pohonem vůbec nepoužít.

Jaký je rozpočet výzvy a jak se podpora počítá?

Matoucí může být také rozpočet výzvy, který nabízí na první pohled malou částku 80 milionů Kč. Je však potřeba vnímat fakt, že dotace není poskytována na celou hodnotu elektromobilu, nýbrž na hypotetický cenový rozdíl mezi elektromobilem a srovnatelným vozidlem se spalovacím motorem, který byl stanoven experty Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

To je mimochodem také jeden z mýtů, kdy se i v médiích setkáváme s tím, že se hovoří o 50-70 % podpoře na celou cenu vozidla, což je naprostým nepochopením podmínek tohoto dotačního titulu.

Na kolik vozů vystačí rozpočet výzvy?

Pokud budeme vnímat dotaci v absolutních částkách, kdy se podpora pohybuje v závislosti na tržní ceně elektromobilu od 70 000 Kč do 217 000 Kč u užitkových vozidel a od 80 000 Kč do 196 000 Kč korun u osobních vozidel, budeme lépe vnímat velikost rozpočtu celé výzvy.

Pokud by totiž každý podnikatel získal nejvyšší možnou podporu, tedy 217 000 Kč, pak by z výzvy bylo možné financovat 368 vozidel, pokud nejnižší částku, tak může stát podpořit až 1 142 vozidel.

Tyto hodnoty jsou daleko nad celkovými registracemi nových elektromobilů v ČR za minulý rok, výzva tak bezpečně pokryje dotací minimálně celý loňský trh nově prodávaných elektromobilů.

V maximální absolutní hodnotě dotace na vozidlo je pak až dvakrát větší, než aktuálně spuštěná podpora v Německu. Těchto 80 milionů Kč tedy může tzv. pákovým efektem spustit v segmentu elektromobility investice až k jedné miliardě korun.

Rozpočet výzvy je v případě velkého zájmu možno navýšit. Dotovat také nelze vozidla luxusní třídy, takže se jedná o podporu, která je vhodná například pro podnikatele obsluhující centra českých měst rozvozem pečiva, nebo pro lékaře dojíždějící za svými pacienty.

Je možné žádat o dotaci na nabíjecí stanice?

Součástí žádosti o dotaci může být také nákup nabíjecí stanice pro vlastní potřebu ve výši 50-70 % ceny stanice, což umožnuje nakoupit velmi výkonné a sofistikované řešení za cenu průměrných nabíjecích stanic a to včetně případných souvisejících stavebních úprav.

Stejně tak je možné financovat pořízení studie proveditelnosti nutné pro podání žádosti o dotaci, čímž podnikatel pokryje vlastně všechny náklady spojené se zaváděním elektromobility v rámci svého podnikání.

Ekonomické propočty spojené s rozhodováním tak dostávají zásadní impuls, který otáčí finanční náklady nákupu elektromobilu na novou úroveň, kdy se již ekonomicky srovnávají s variantami pořízení konvenčních vozidel.

tisková zpráva

50 Comments on “Dotace na nákup elektromobilu: odpovědi na nejčastější otázky”

  1. Také jsem měl záměr
    Také jsem měl záměr zažádat, ale podstupovat dotační mašinerii včetně odměny pro zprostředkovatele, kvůli tak nízké částce se fakt nevyplácí. Dokonce ta firma co úřaduje dotace chtěla pro sebe nakoupit EV a jezdit s nima po klientech, ale taky to vzdali, pro firmu to opravdu nemá význam podstupovat…

  2. Typicka ceska blbost. Aby se
    Typicka ceska blbost. Aby se dosahlo na dotaci, musi se predlozit studie proveditelnosti a jine zvasty. Takze kolem 1000 studii, ktere budou skoro stejne bude „vyrabet“ nekolik malo konzultacnich firem a tyto firmy vydelaji na cele akci nejvic. Kdyz se po obdrzeni dotace odecte cena za studii, tak se zjisti, ze ten rozdil nepokreje ani zvysenou administrativni zatez a proto cela akce je nanic.
    Nejzajimavejsi na cele dotaci by bylo rozkryt vztahy mezi soudruhy z ministerstva a tema konzultacnimi firmami. Proste ceska korupcni mala domu.
    Proc nestaci jedna modelova studie proveditelnosti kterou si ministerstvo necha vypracovat. Po zjisteni, ze se to vyplati, muze se spolehnout, ze se to vyplati pro vsechny.

    1. To opravdu neni ceska blbost
      To opravdu neni ceska blbost – oni podporu EV naroubouvali na EU operacni program (tj penize poujdou z EU), a prave kvuli tomu, je to podminene stanrdnim procesem pro prijem eurodotaci (ktery je torchu kostrbaty, ale s ohledem na caste znuzivani asi potrebny). Kdyby chteli udelat plosnou dotaci ze statniho rozpoctu, tak by kolem toho takove vytacky nebyly….

      1. V Nemecku dnes odsouhlasili
        V Nemecku dnes odsouhlasili dotaci 4000 € bez papirovani a urcite to neodporuje pravidlum EU. Chapu, ze na nejake individualni projekty je nejaky audit potreba. Ale na provoz EV urcite ne.
        Cesi se radi vymlouvaji na EU, ale vetsinou je v tom EU nevine.

        Drive byl jeden ministr zivotniho prostredi a jeho bratr delal posudky EIA. V cele zbyle EU nebylo tolik posudku EIA jako v CR.

          1. V Nemecku zadna dan z
            V Nemecku zadna dan z vlastnictvi mot. vozidla neexistuje. Akorat cesky blbecci/pisalkove/tzv. novinari, kteri nemaji poneti o cem pisou, vytrubuji do sveta (nastesti jen do ceskeho) same nesmysly.
            V Nemecku se plati Strassenverkehrsteuer (dan ze silnicniho provozu). Plati ji jak soukromy vlastnik, tak i podnikatelsky subjekt. EV maji osvobozeni na 10 let. A dokonce i kdyz zamestnavatel poskytne zamestnancum nabijeni zdarma, nebude se tento benefit zdanovat. Jmenuje se to Geldwerter Vorteil.

        1. Ale ja netvrdim, ze neco
          Ale ja netvrdim, ze neco odporuje pravidlum EU – nemci budou vyplacet dotaci ze statniho rozpoctu – muzuou si to udelat jak chteji.
          Cesi budou vyplacet podporu z unijniho operacniho programu – proto to musi mit standarndi schvalovaci proces pro tneto operacni program…

  3. Může mi někdo říci
    Může mi někdo říci proč ještě nemáme elektromobil za nějakou solidnější cenu?

    Když to tak vezmu kolem a kolem tak baterie -> tj. cca max 150-250$ za 1KWh. To znamená, že např. Nissan má baterii v ceně 30×250$ = 7500$ = cca 180000,-Kč.
    Zbytek auta je jen plechová piksla se 2 elektromotory.

    Tak pro to „ku..va“ stojí tolik peněz?

    1. Psal jsem to tady uz xkrat –
      Psal jsem to tady uz xkrat – Ano baterka stoji do nissanu cca 180 000 – tolik ale treba priblizne stoji vyroba cele zakladni verze octavie…
      Nebo jinak, jestli leaf stoji cca 720 000, tak bez DPH je to 600 000, z toho cca 100 000 marze prodejce mate 500 000, nejakych minimalne 50 000 bude marze automobilky, a ceskeho zastoupeni a zbyva vam 450 000, z toho stoji jen baterka 180 000, takze zustava 270 000 – z toho je potreba pokryt vyrobu zbytku auta, vyvojove naklady, rezie, marketing a dalsi…
      Obecne se da ric, ze vyrobni cena auta je cca 50 jeho cenikove ceny….

        1. A uz nekolikrat ti pisu
          A uz nekolikrat ti pisu marze z cenikove ceny (za kterou realne to auto nikdo nekoupi, proto nejsou prodejci v baliku) – i fyzicka osoba ukeca z cenikove ceny slevu kolem 10%, pro korporatni zakazniky klidne 15 a v nekterych pripadech se slevy blizi 20% – tzn jednoducha uvaha – pokud je mozne dat z cenkove ceny slevu v krajnim pripade 20%, tak tam ta marze musi nekde byt….

            1. No kdyz touzis po tech
              No kdyz touzis po tech unikly informacich, tak napriklad clanek z roku 2013 auto.idnes.cz/jakou-cenu-ma-skoda-superb-097-/automoto.aspx?c=A080307_160736_automoto_fdv
              Ukradene auto melo vyrobni cenu 350 000 – slo o skodu Superb (nejlevensji verze se tedha prodavala za 620 000, pricemz takove auto se realne nikdo nekupuje, tj cenikova cena toho auta byla nejspise vyrazne vyssi).

                1. Ale na clanky s uniklou
                  Ale na clanky s uniklou cenou aut se tady odkazoval ty. Jinak to ze vyrobni cena aut je cca 50-60% cenikove ceny je obecne znamy fakt, ktery ty z nejakeho duvodu odmitas prijmout.
                  Uz jen kdyz odectes dph 21% a slevu 20% (videl jsem na x fakturach treba pro hromadne nakupy leasingovek) tak se k tomu blizis (nekde tam jest musi zbyt aspo minimalni marze dealeru a automobilky a nejake naklady na prodej auta)….

                2. a je ti jasne ze to cos
                  a je ti jasne ze to cos napsal je nesmysl? zrovna na prikladu te Octavky se to da krasne vyvratit, jeji cena zacina na cca 355 tisicich a konci na cca 1 milionu, pritom vyrobni rozdil mezi tema 2 verzema bude tak do 20-30 tisic 😉 u octavky se vseobecne vi i diky jistemu uniku informaci ze je to pod 150 tisici coby ciste vyrobni naklady

                  cena pro prodejce se lisi prodejce od prodejce a je zavisla na nekolika faktorech, neda se tedy presne napsat ze prodejce ma marzi XX% z cenikove ceny, kazdy prodejce totiz ma jine ceny od automobilky ci importera, na nekterych vozech prodejce dokonce i tisice trati, jen aby splnil urcite kvoty a dosahl tak na ceny v dalsim obdobi, nebo nasledne dorovnava servisem, je to hodne slozite a kdo nekdy sedel coby prodejce nebo ucetni v nejakem autosalonu, tak asi sam vi jake cachry se tam s cenama delaj 🙂

                3. Pockat, takze ty napred
                  Pockat, takze ty napred tvrdis, ze to, ze vyrobni naklady jsou cca 50% prodejnich (coz tvrdim ja) je blbost a nklady jsou vyssi, a ted prijdes s tim ze ty naklady jsou najednou nizsi?
                  Jinak treba ve firme mame fixni slevu 16% z ceniku, bereme hlavne auta v nizsi vybave (tedy ty levnejsi) a z jinych firem vim, ze je to bezna praxe, poskytovat fixni % slevu z cenikovych cen….
                  Samozrejme plati to, co pises, ze u nejlevnejsi verzi aut je ten pomer jiny nez u nejdrazsich (zatim u nejlevenjsi verze v akci to muze byt i 60%, tak u auta v plne palbe se vsemi doplnky klidne 40 nebo i mene.
                  Jinak presne ted sam pises to, cos mi nedavno vyvracel jako totalni blbost (tj ze vyroba cele spalovaci octavie stoji asi tolik co jen samotna baterka to EV auta podobne velikosti).
                  Ber toto prosim jako posledni reakci na tvuj prisvepek, je to ocividne naprosta ztrata casu…

    2. protože zpolitizovaný
      protože zpolitizovaný automobilky chtějí zachovat současnou spalovací mašinérii maximálně ji transfotmovat na CNG nikoli však zlikvidovat ELEKTROMOBILEM

      Víš kolika miliónům 3-směnných €jrovotrokům by se muselo předělat sostružnictví na elektrovzdělání 😉 Mooooc velký dotace, papalášíé se bóoooojí elektronků…. 😀

      1. No nevim, zatim mi prijde ze
        No nevim, zatim mi prijde ze vetsina velkych automobilek se po uspechu tesly rychle snazi dohnat a planuje do par let zahajeni vyroby vlastnich masovych EV (mimochodem na vyrobu EV opravdu nepotrbujete mit operatory na linkach elektrikare, stejne jako dneska tam tu elektorniku pospouje kdokoli – jak slaboproud, tak silnoproud ve starteru).
        Jak jsem psal xktrat – treba kdybyste chtel vyrobit ndeska (pri cene baterek cca 200 dolaru za kWh – tj cca 180 000 za 30kWh set) male dostupne auto, tak to ani z principu neni mozne, protoze jenom ta baterka samotna bude stat vyrazne vice nez cely spalovak dneska (za cenu te baterky postavite s rezervou celou spalovaci octavii…)

  4. Když jsem to tak četl, tak
    Když jsem to tak četl, tak jsem si říkal: to jsou ale bláboly. No a pak dočtu na konec a vidím zdroj: tisková zpráva. Takže co by se dalo čekat jiného, že?

    Pro případné zájemce doporučuji zkušenosti Ing.Daňhela uvedené na webu APEL pod názvem „Dotace na elektromobily : proč ano a proč ne?“

    K tiskové zprávě samotné:
    1) dotace (50-70%) není poskytována na celou hodnotu elektromobilu, nýbrž na hypotetický cenový rozdíl mezi elektromobilem a srovnatelným vozidlem se spalovacím motorem, který byl stanoven experty Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

    No to jsou mi teda experti jak noha!!!
    Když vezmu ideální případ – dotace 70% = 196.000 Kč, tak mi vychází základ 280.000 Kč. To znamená, že když to odečtu od cca 780.000 Kč (Nissan Leaf 24kWh, Connect, nabíječka 6.6kW), tak mi vyjde cena srovnatelného spalováku 500.000 Kč. A to teda soudruzi experti z MPO ani omylem! Za spalovák srovnatelný s Leafem bych dal max. cca 350.000 Kč. Prostě když se mě někdo ptá, tak mu zjednodušeně řeknu, že Leaf stojí zhruba 2x tolik co srovnatelné spalovací auto. Ale určitě není srovnatelné spalovací auto za půl mega! Jsem sice nadšenec pro elektromobilitu, ale zas tak zaslepený nejsem.

    2) V maximální absolutní hodnotě dotace na vozidlo je pak až dvakrát větší, než aktuálně spuštěná podpora v Německu.

    Hahaha. Jasně, 217.000 Kč je dvakrát víc než 4000 Eur v Německu. Ovšem v ČR je to jen pro podnikatele, kdežto v Německu pro všechny zájemce – to je zatraceně podstatný rozdíl!

    3) Stejně tak je možné financovat pořízení studie proveditelnosti nutné pro podání žádosti o dotaci, čímž podnikatel pokryje vlastně všechny náklady spojené se zaváděním elektromobility v rámci svého podnikání.

    Tak si ty dotace spočítejme:
    – 50-70% na rozdíl ceny mezi EV a spalovákem
    – 50-70% na nabíjecí stanici
    – 100% na studii proveditelnosti (nikde není uvedeno kolik %, takže předpokládám 100%)
    A z toho expertům MPO vyšlo 100%, což je zjevný nesmysl, a to i v případě, že „všechny náklady spojené se zaváděním elektromobility v rámci svého podnikání“ beru jen jako rozdíl mezi náklady na pořízení firemní elektromobility a náklady na pořízení firemních spalováků.
    Prostě z několika položek menších než 100% se v součtu nedá udělat 100% – to vědí i žáčci na ZŠ, když se začnou učit procenta.

      1. Tak tak, je to ušité na
        Tak tak, je to ušité na míru „velkým hráčům“. Jak píše Zbyněk Daňhel, je třeba „pořídit více aut, tam se to rozpustí“.

        Podle mě je klíčová ta studie proveditelnosti – to je způsob, jak „odklonit“ část dotačních peněz do kapes spřátelených firem.

          1. Zkusil jsem si teď
            Zkusil jsem si teď nakonfigurovat Aurise na stránkách Toyotabrno.cz. S motorizací 1.6D nešla základní výbava Live, s motorem 1.33 VVT-i 373.900 Kč (nepočítám nabídku Extra za 355.900 Kč), s motorem 1.4D 424.900 Kč. Navíc jak vyplynulo z podmínek dotačního titulu, tak se očividně nevyplatí brát jeden EV, ale hned několik, takže v případě spalováků by ta cena byla o poznání nižší – to nelze nevidět. Pořád je to dost daleko od půl mega.

      1. on ma Leaf na dnesni dobu
        on ma Leaf na dnesni dobu nejakou extra vybavu? kdys tak koukam na ty 3 vybavy Leafu co maj na strankach tak uplne bezne nebejva v zakladu u nizsi streni jen vyhrivani zadnich sedadel, tempomat s omezovacem a vyhrejvany zrcatka, no zadna slava a holt Leaf je jiz celkem dedecek pred duchodem

        jinak co je vtipne, dnes ma tempomat vpodstate kazde auto ktere ho ma v nejake z vyssich vybav, jen je deaktivovanej a schazi treba ovladac za par stovek, u vetsiny aut se tak da tempomat „sprovoznit“ celkem levne, koupi a nainstaluje se ovladac a klidne i origo (od 500-1000 korun) a na diagnostice se proste povoli aby fungoval, mame tak tempomat v Coltu, stalo nas to 1200,- i s originalnim ovladacem od Mitsu, mechanik to mel hotove asi za pul hodky

Napsat komentář