V Německu začíná test flotily elektrických náklaďáků

Město Stuttgart a logistická společnost Hermes testují lehká nákladní vozidla poháněná energií z akumulátorů v náročném každodenním provozu.

Značka Fuso divize Daimler Trucks je vedoucím výrobcem lehkých nákladních vozidel s částečně i zcela elektrickým pohonem. Flotilový test v roce 2015 v Portugalsku potvrdil snížení provozních nákladů až o 64 % – Canter E-Cell ušetří 1000 eur každých 10 000 kilometrů.
foto: Daimler

V dubnu 2016 byl v Německu zahájen první test flotily nákladních vozidel s nulovými emisemi, poháněných elektrickou energií z akumulátorů. Daimler Trucks, největší výrobce nákladních vozidel na světě, spolupracuje na tomto projektu značky Fuso s městem Stuttgart a logistickou společností Hermes.

Město Stuttgart bude dvanáct měsíců testovat čtyři šestitunová vozidla typu Fuso Canter E-Cell v náročném každodenním provozu. Dvě vozidla s nástavbou hydraulického sklápěče mají být provozována v oblasti výstavby silnic a krajinářství.

Obě zbývající vozidla Canter E-Cell se skříňovou nástavbou jsou určena pro přepravu nábytku ve městě a rozvážku popelnic. Jednoročního testu flotily vozidel s nulovými emisemi se účastní také logistická společnost Hermes.

V jejích službách bude v městské dopravě na krátké vzdálenosti jezdit Canter E-Cell při rozvážení balíků. Hermes je již od 80. let důležitým partnerem značky Mercedes-Benz pro testování alternativních pohonů a naposledy podpořil například zkušební provoz vozidel Vito E-Cell při doručování v Berlíně a Hamburku.

Hermes chce do roku 2020 opět výrazně snížit emise svého vozového parku. V centru Londýna doručuje Hermes zásilky již výhradně elektrickými vozidly a také v Německu se podílí na významných pilotních projektech.

Zástupci společností Daimler a Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) předali v dubnu, za přítomnosti primátora Stuttgartu Fritze Kuhna, do zkušebního provozu pět vozidel Fuso Canter s akumulátorovým elektrickým pohonem.

Dr. Bernhard při předání řekl: „Moderní spalovací motor je velmi hospodárný, ekologický a především čistý – a v dálkové dopravě zůstane ještě dlouho bez alternativy. V městské rozvážkové dopravě to však vypadá jinak. Zde je již několik let možný přechod na elektricky poháněná nákladní vozidla, a to jak po technické, tak i po ekonomické stránce. Je to náš malý, ale důležitý příspěvek pro městskou mobilitu ve Stuttgartu. Daimler Trucks je v této oblasti průkopníkem – a společně s městem Stuttgart dnes činí důležitý krok směrem k dosažení zralosti tohoto druhu pohonu pro široké uvedení na trh.“ Pro primátora Stuttgartu Fritze Kuhna je nasazení čtyř vozidel Canter E-Cell důležitým testem lehkého nákladního vozidla s nulovými emisemi v městské dopravě: „Trvale udržitelná mobilita je ústředním tématem pro velkoměsta a elektrická mobilita je důležitým základem. Město Stuttgart jde v této oblasti příkladem, rozhodli jsme o změně našeho vozového parku: Každý nový automobil, který město pořídí, bude elektromobil. To považuji za velmi silný signál. Proto nyní také velmi rádi zahajujeme test čtyř vozidel Canter E-Cell v každodenní městské dopravě.“

„Mercedes a Hermes spojuje dlouhá tradice podpory alternativních pohonů,“ uvedl 3 Dirk Rahn, provozní ředitel společnosti Hermes Logistik Gruppe Deutschland.

„Jako průkopníci v našem oboru jsme patřili již v 90. letech mezi první, kdo v praxi zkoušel tehdy nové elektromobily. A jsme patřičně hrdí na to, že dnes můžeme nasadit v balíkové službě nové elektricky poháněné nákladní vozidlo s celkovou hmotností 7,5 tuny. Tento projekt je součástí našeho dlouhodobého programu pro ochranu klimatu, jehož prostřednictvím bychom chtěli do roku 2020 důsledně snížit emise CO 2 našeho vozového parku na polovinu. Máme velkou radost, že jsme pro splnění tohoto záměru získali na naši stranu spolehlivého partnera ve značce Mercedes.“

Flotilový test v roce 2015 v Portugalsku: snížení provozních nákladů až o 64 %

Již v roce 2015 získala značka Fuso v Portugalsku první zkušenosti se zcela elektricky poháněným vozidlem Canter. V tomto prvním flotilovém testu osmi vozidel obstál Canter E-Cell velmi úspěšně.

Jezdil ve službách kurýrních služeb a spedic, obcí i městských zahradnických závodů. Nabíjení akumulátorů ze zásuvky 230 V/32 A trvalo cca sedm hodin, rychlonabíjecí systém (390 V/100 A) zkrátil tuto dobu na pouhou jednu hodinu.

Výsledky tohoto jednoročního praktického testu ukázaly, že se tato vozidla v každodenním provozu na krátké vzdálenosti a v městské rozvážkové dopravě osvědčila. S dojezdem více než 100 kilometrů překonala vozidla Canter E-Cell průměrnou vzdálenost, kterou ujedou mnohá vozidla používaná v lehké rozvážkové dopravě za den.

Na základě aktuálních cen nafty a elektrické energie v Portugalsku bylo kromě toho dosaženo snížení provozních nákladů až o 64 % v porovnání s konvenčním nákladním vozidlem poháněným vznětovým motorem. Canter E-Cell ušetří v Portugalsku 1000 eur každých 10 000 kilometrů Marc Llistosella je pevně přesvědčen o tom, že Canter E-Cell potvrdí výsledky z Portugalska také v německém flotilovém testu:

„I když máme v Německu jiné klimatické podmínky a město Stuttgart představuje díky své poloze v kotlině topografickou výzvu, zvládne Canter E-Cell na základě našich dosud získaných zkušeností i tento úkol. Kromě toho dokáže, že je nejen ekologický, ale i hospodárný. V portugalském testu dosáhl úspor přibližně 1000 eur každých 10 000 kilometrů v porovnání s nákladním vozidlem na naftu. Tím potvrzujeme vedoucí roli značky Fuso v oblasti elektricky poháněných užitkových vozidel.“

Vývoj této techniky poháněcího ústrojí stále pokračuje. Fuso již pracuje na nové generaci vozidla Canter E-Cell, která bude ještě praktičtější pro každodenní provoz a samozřejmě i hospodárnější. Fuso je vedoucím výrobcem lehkých nákladních vozidel s částečně elektrickým pohonem.

Po celém světě jezdí přibližně 3000 vozidel Fuso Canter Eco Hybrid. Základem jízdní strategie vozidla Canter Eco Hybrid je rozjezd s čistě elektrickým, tichým pohonem. Vznětový motor je připojen při rychlosti jízdy cca 10 km/h. Při pomalejší jízdě běží na volnoběh, aby poháněl vedlejší agregáty.

Canter Eco Hybrid navíc boduje svou užitečnou hmotností. Kompletní hybridní pohon zvyšuje hmotnost vozidla o pouhých 150 kg. Užitečná hmotnost podvozku s kabinou o celkové hmotnosti 7,5 tuny tak činí až 4,8 t.

Fuso disponuje již více než 40letými zkušenostmi v oblasti hybridních pohonů. Canter E-Cell s akumulátorovým elektrickým pohonem a nulovými lokálními emisemi, představený poprvé jako prototyp na IAA Užitkové vozy v roce 2010, byl proto vyvinut v kompetenčním centru pro hybridní pohony divize Daimler Trucks v Kawasaki.

Aktuální testovací flotila byla vyrobena na montážní lince pro prototypy v závodě Fuso v portugalském Tramagalu.

Celková hmotnost šest tun a nosnost podvozku téměř 3000 kilogramů

Fuso Canter E-Cell se vzhledově odlišuje od svých sourozenců se vznětovým nebo hybridním pohonem pouze sadami akumulátorů, které jsou uloženy na obou stranách rámu a dohromady váží 600 kilogramů.

Místo třílitrového turbodieselu pracuje za nepozměněnou kabinou elektrický hnací řetězec. Elektromotor s permanentním magnetem poskytuje nejvyšší výkon 110 kW (150 k), který je přenášen prostřednictvím jednostupňové převodovky na kola zadní nápravy.

Rám podvozku je homologován pro celkovou hmotnost šest tun. Rozvor 3400 milimetrů poskytuje prostor pro nástavby o délce až pět metrů, jejichž hmotnost se musí odečíst od nosnosti podvozku tři tuny.

Zbývající dobré dvě tuny užitečné hmotnosti jsou pak více než dostačující pro většinu přepravních úkolů v rámci rozvážkové dopravy v centrech měst. Zrychlení jako u osobního vozu Vozidlo s celkovou hmotností šest tun dokáže díky točivému momentu 650 N.m, který je k dispozici od okamžiku rozjezdu, zrychlit téměř jako osobní vůz.

Nejvyšší rychlost modelu Canter E-Cell je stejně jako u všech vozidel této hmotností třídy omezena na 90 km/h. Canter E-Cell se spouští otočením „klíčku od zapalování“. Stejně jako u samočinné převodovky s kapalinovým měničem momentu může řidič volit mezi jízdními režimy D, N, R a P.

Samočinné převodovce odpovídá rovněž praktická funkce plazivé jízdy v jízdních režimech D a R („D“ znamená Drive – jízda vpřed, „P“ znamená Park – zajištění zaparkovaného vozidla, „N“ je Neutral, „R“ je Reverse, čili zpětný chod). Uvolní-li řidič za jízdy pedál plynu, přejde elektronický systém do režimu rekuperace, jejíž intenzitu lze měnit ve dvou stupních pravou páčkou na sloupku volantu.

Elektromotor se pak změní v generátor, který přeměňuje kinetickou energii při brzdění motorem na elektrickou energii, ukládanou do lithium-iontových akumulátorů uložených na rámu. Při pravidelném využívání rekuperace lze s vozidlem Canter E-Cell ujet na jedno nabití akumulátorů více než 100 kilometrů.

Výstražný systém VSP chrání chodce Canter E-Cell se vyznačuje nehlučnou jízdou, a je proto vybaven akustickým výstražným systémem VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), který se aktivuje stisknutím tlačítka, aby nemohla vzniknout žádná nebezpečná situace.

Výstrahou pro chodce je dobře vnímatelný, avšak nepříliš hlasitý bzučivý zvuk. E-Cell je díky tomu předurčen k provozu v oblastech s ochranou proti hluku v noci a ve velmi časných ranních hodinách.

Moderní výroba v závodě Tramagal

Canter E-Cell byl vyroben v Tramagalu na vlastní montážní lince pro prototypy. Daimler od roku 2011 investoval 27 milionů eur do moderní výroby v závodě, který v uplynulém roce oslavil 50 let své existence.

Závod Tramagal leží 150 kilometrů severovýchodně od hlavního města Lisabonu na ploše 39 900 metrů čtverečních a je součástí globální výrobní sítě divize Daimler Trucks.

Více než 300 zaměstnanců v něm vyrábí nákladní vozidla Fuso Canter pro přibližně 30 evropských zemí, jakož i pro Izrael, Maroko a Turecko. Téměř 95 % vozidel je určeno pro export.

Fuso nabízí lehká nákladní vozidla Canter s třemi různými, velmi moderními systémy pohonu: Jako Canter s hospodárným vznětovým motorem, plnicím aktuální emisní normy Euro VI a Euro 5b+, dále jako Canter Eco Hybrid s hybridním pohonem, a nyní – zatím ještě v rámci zkušebního provozu u zákazníků – jako Canter E-Cell s akumulátorovým elektrickým pohonem.

Hlavní sídlo a největší výrobní závod společnosti Daimler Trucks Asia se nacházejí v Kawasaki nedaleko Tokia. Druhý závod, v němž jsou vyráběna nákladní vozidla značek BharatBenz a FUSO, je v indickém Čennaí.

V Kawasaki a Čennaí je vyráběno více než 168 000 nákladních vozidel a autobusů značek Fuso a BharatBenz ročně pro japonský, indický a globální trh, který zahrnuje více než 150 zemí.

Daimler Trucks Asia tak má podíl více než 34 % na celosvětovém prodeji nákladních vozidel společnosti Daimler. Značka Fuso je nejprodávanější značkou nákladních vozidel koncernu.

tisková zpráva

4 Comments on “V Německu začíná test flotily elektrických náklaďáků”

  1. Prave u komunalnich
    Prave u komunalnich nakladaku je uspora asi nejvetsi. Vetsinou ty auta popojizdi o par metru a delnici neco nakladaji a vykladaji a motor bezi porad naprazdno. Ridici nakladaku jsou zastanci principu, radeji necham motor klepat na prazdno 2 hodiny nez jednou vypnout a znovu nastartovat.

    1. To není o „zastáncem
      To není o „zastáncem principu vypínat motor“, ale čistě praktické, že to otravná opakovaná činnost, která „pracovníku nešetří práci“, ale naopak ho unavuje. Doporučuju dělat chvílu řidiče podobného vozu (sám jsem na brigáde běhěm školy vyzkoušel) a vsadím se, že nejpozději do roka, ten motor necháte běžet taky…
      Tady to není o vašech „2 hodinách“, ale opakovaných 2-3 minutách, a pak v jednom ze 100 případů je hodinovka, ale to už je otupělost na straně řidiče, což se Vám nemusí líbit, ale je to lidská vlastnost, která je třeba vyřešena start-stop systémem NEBO elektrickým pohonem.
      Za mě místo moralistických keců jako máte Vy, bez zkušenosti s podobnou prací, rtaděj to řešit systémově…

    1. Když jsme ještě bydleli
      Když jsme ještě bydleli na sídlišti, tak jsme si toho užívali měrou vrchovatou od 4 od rána do 8, než se všichni rozjeli do práce a školy. O víkendech se vždy nešel někdo, kdo dělal na 3 směny kolotoč a jel v ty 4 taky. Čerstvá móda naftových osobáků tomu pak nasadila korunu. K hekajícím nenaskakujícím (zvláště v chladnějším počasí) benzínům se přidaly chrochťáky. Radost, občas to smrdělo až do 6.patra. A hlukově se krásně rozléhalo, zvláště v zimě.
      Bohužel na vesnici to není o moc jiné. Sice máme okna do zahrady a soused hned naproti s nafťáky nehrozí, ale ob jednu zahradu má další garáž a ta jeho smradlavá Fabka je fakt unikát. Než ji rozkašle a rozjede ven z garáže a pozemku, tak 5-10 minut produkuje smrad, dým a kravál. V 5 ráno.
      P.S. Ta Avie je neštěstí počínaje jejím převodem francouzskými komunisty československým soudruhům v rámci bratrské výpomoci, kdy nám Saviem prodal celou linku na výrobu smradu. Vždy ta auta jen čoudila a dělala kravál a kazila se.

Napsat komentář