Německo schválilo dotaci €4000 na nákup elektromobilu

Na tiskové konferenci v Německu aktuálně zástupci vlády ohlásili dotaci na nákup šetrných aut. Zájemcům o nákup elektromobilu německá vláda přispěje €4000.

Za německé dotační peníze bude možné kupovat primárně elektroauta německých výrobců. Zda se mohou účastnit také zahraniční automobilky zatím není jasné, ale je to pravděpodobné.
foto: electrek.co

Německý ministr financí Wolfgang Schäuble (CDU), ministr ekonomiky Sigmar Gabriel (SPD) a ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) představili nový německý systém dotací na nákup šetrných aut.

Program bude otevřen v polovině letošního května. Na nákup elektromobilu získají Němci dotaci €4000, na nákup plug-in hybridu hybridu pak €3000. Maximální cena auta je však omezena €60 000 včetně DPH.

To automaticky vylučuje luxusní elektromobily typu Tesla Model S, která v Německu včetně DPH začíná na €82 700.

Zároveň je dotace omezena na maximálně 400 000 aut a do roku 2020. Bude platit pravidlo „kdo dřív přijde, ten dřív mele“. Celkem hodlá vláda investovat 600 milionů euro, stejnou částku pak vloží i německé automobilky. Celkově je tedy k dispozici €1,2 mld.

Ovšem pozor, dotaci lze získat na elektromobil nebo hybrid od těch výrobců, kteří sami přispěli na program německé vládě! To zatím platí pro Daimler, Volkswagen a BMW.

Vláda se také zavázala vybudovat 15 000 nových nabíjecích stanic. V letech 2017-2020 za ně utratí 300 mil. eur. Z toho 200 mil. půjde na rychlonabíječky, zbytek na „pomalé“ nabíjení.

Německá federální vláda se zároveň zavázala, že flotilu osobních vozidel ministerstev a dalších úřadů budou muset od roku 2017 tvořit z jedné pětiny elektrická auta do zásuvky.

V současné době jezdí po Německu kolem 50 000 elektromobilů a plug-in hybridů. Díky novému dotačnímu programu německé vlády by tento počet měl stoupnout na půl milionu.

Sigmar Gabriel vysvětlil i důvody, proč se vláda rozhodla nákup elektromobilů a hybridů subvencovat. Německý automobilový průmysl je prý nedostižitelný v oblasti klasického pohonu. Jenže automobilový průmysl se během následujících 10 až 20 let významně promění.

Nové typy pohonů a digitalizace podle Gabriela promění automobilový průmysl od základu. Gabriel také zdůraznil, že německá vláda očekává, že tamní automobilky se opět i v nové oblasti dostanou na špici a „vrátí zpět průmyslovou výrobu baterií budoucnosti“.

Jinými slovy Gabriel otevřeně přiznal, že mají díky Tesla a její gigatovárně zcela zásadní náskok v oblasti nové automobility.

49 Comments on “Německo schválilo dotaci €4000 na nákup elektromobilu”

  1. Dotace jsou podle mě
    Dotace jsou podle mě špatné, protože nikdy nejsou spravedlivé a ohýbají trh.
    Nicméně je třeba zmínit, že jiné automobilky dotace jinou formou dostávají taky – např. Škoda dostala loni od státu 2mld CZK na stavbu areálu v Kvasnicích a to nikomu nevadí.

    Takže jestli jsou dotace špatně, pak by mělo být špatně i tyto formy dotací. Jinak řečeno, jestli vadí dotace automobilkám, pak by měly vadit i jiné dotace automobilkám. Toť můj názor

    http://hradec.idnes.cz/skoda-auto-v-kvasinach-zvysi-kapacitu-stat-a-kraj-podpori-zonu-p70-/hradec-zpravy.aspx?c=A150323_114346_hradec-zpravy_tuu

    1. Tak tohle jsou ale
      Tak tohle jsou ale investicni pobidky (snizeni dane), na ty ma narok kazda firma splnujici podminky, at uz vyrabi auta, dily, nebo konzervy pro psy. Myslim ze ani tyto nejsou uplne spravne, ale rekl bych ze je zasadni rozdil mezi univerzalinimi investicnimi pobidkami a selektivni dotaci na konkretni produkt…
      Navic pripomenme ze EV cerpaji i dalsi ulevy (pro bezne zakazniky nejvyraznejsi efekt je ten, ze „pohonne hmoty“ nemaji spotrebni dan oproti benzinu a nafte – stejne jako LPG nebo CNG).

      1. Obojí je forma státní
        Obojí je forma státní podpory, obojí má nějaké podmínky na které je vázaná. Podpora elektromobilů je vázaná na prodej produktu určitého druhu. Investiční pobídky zase mají jiné podmínky, např. velikost investice, takže na ně třeba nedosáhne menší firma. Nevidím v tom zásadní rozdíl. Obojí je výsledek toho, že stát vybírá gigantické daně s výmluvou, že bez nich nemůže existovat a pak jimi křiví trh, když je vyhazuje za věci, které s provozem státu naprosto nesouvisejí.

      1. tak to bych rad vedel jak na
        tak to bych rad vedel jak na 1300 zamestnancich muze stat ziskat zpet za 5 let 2 miliardy 😀 jen tak od boku to dela mesicne na kazdeho 25641 korun, tedy kazdy z tech 1300 by musel brat v prumeru 53500 hrubeho (priblizne 39 cisteho) nepocitaje slevy na danich za deti, a podobne, a tolik v prumeru novy zamestnanci ve Skodovce opravdu nemaji 🙂

        zdravotni pojisteni se do statniho prijmu nepocita

        1. Počítal jsem veškeré
          Počítal jsem veškeré odvody – sociální, zdravotní, daň z příjmu + to, že stát nemusí vyplácet podporu v nezaměstnanosti. A hodně odhadem, nepitval jsem se v korunách. Každopádně i tím, že tam proinvestuje celkem 13 miliard, tak z toho stát něco bude mít :).

        2. Jenze kdyz ten zamestnanec
          Jenze kdyz ten zamestnanec nepracuje, tak se mu musi vyplatit nejake davky (podpora, zaplatit za nej zdravotni a kdovi co jeste), takze nejakych 10-15 usetrim jen tim, ze mu dam praci. Rekneme 10, cili na dani z prijmu a socialnim potrebuju od nej a zamestnavatele vybrat 15. A to uz vychazi pro neco jako 30 hrubeho.

          1. samozrejme z tech 1300
            samozrejme z tech 1300 nebudou vsichni predtim nezamestnani, odhad je tusim ze spolecnosti zaplnuji vetsina projektama jen cca 10% z nezamestnanych, tedy relativne smesne cislo

            ono je to i logicke, kdyby se darilo zamestnavat nezamestnane takto tak je problem s nezamestnanosti vyresen, par pobidek za par miliard a voala mame zamestnanost nad 95%

            to by pak stacilo defakto zajit na urad „dejte me 100 mega na 100 aut pro taxi sluzbu, a ja vam zamestnam 205 lidi co vam tech 100 mega na odvodech a danich do 2-3 let vratej“

            1. Ale tech 1300 novych mist
              Ale tech 1300 novych mist prece vznikne (pokud se nektera z nich zaplni uz zamestnanym, tak ten prave uvolnil misto jinde).

              Takze ano, kdyby si stat ohlidal, ze tech 1300 „dotovanych“ mist skutecne zaplni nasi nezamestnani (a ne agenturni Polaci, protoze Cechum se nechce a byt na podpore je vyhodnejsi), tak by to s nezamestnanosti zamavalo. Ale to uz je jiny pribeh…

                1. Škodovka má v Kvasinách i
                  Škodovka má v Kvasinách i bez elektromobilů problém sehnat 1000 zaměstnanců tak že má ale opravdu má důvod využít německé dotace na elektromobily. Zruší spalováky zavede elektromobily a rázem nemusí schánět tolik zaměstnanců protože elektromobil má podstatně méně součástek a ještě dostane německý dotace. No není to úžasný :)))

                2. Opravdu mají takový
                  Opravdu mají takový nedostatek zaměstnanců? To se mi skoro nechce ani věřit. Kolik dávají? Že bych tam šel…

  2. e-UP: 26.900Eur – dotace
    e-UP: 26.900Eur – dotace 4000Eur = 14,87% ceny
    e-Golf: 34.900Eur – dotace 4000Eur = 11,46% ceny
    Když uvážím, že polovinu dotace dá německý stát a polovinu VW, tak mi z toho vychází, že VW dá ze svého, tedy vlastně slevu zákazníkům ve výši 7,4% na e-UP a 6,7% na e-Golf.
    Takže koncern to vlastně de facto nic nestojí, protože takovou slevu dostanu, když přijdu do autosalonu a sehraju jim tam menší divadýlko.

      1. Můj komentář byl
        Můj komentář byl především o tom, co to stojí automobilku. Jestli si i při využití dotací vydyndáš stejnou slevu, to je otázka. Automobilka ti klidně může říct, že při využití dotací, které sama dotuje, už další sleva nehrozí. Něco ve stylu známého „slevy se nesčítají“.

  3. Včera o tom byla reportáž
    Včera o tom byla reportáž v událostech. Líbilo se mi, jak bylo konstatováno, že němci jsou na tom s BEV stejně špatně jako my, že jich tam jezdí pouze 25.000. Přitom z tohoto čísla vyplívá, že jsou na tom 3x lépe. Samozřejmě nesměl být opomenut „argument proti“ EV, že velká část pro pohon pochází z uhlí. Kdykoliv česká televize zabrousí do problematiky o které člověk má nějaké povědomí, vidí, že jsou dosti mimo…

    1. Oni (nejen) jsou mimo ve
      Oni (nejen) jsou mimo ve všem, ale tady to díky svým nadstandardním osobním znalostem a praktickým zkušenostem vidíte více.
      Toto je dobré si uvědomit u všeho, co v TV i jiných zdrojích konzumujete.
      Já měl doma televizor naposledy v druhé polovině devadesátých let jako monitor k počítači „Sinclair ZX Spectrum“, takže mám klidný život.

          1. Nemci maji dokonce jiz i dny
            Nemci maji dokonce jiz i dny kdy vyrabej elektrinu z vice nez poloviny z obnovitelnych zdroju, mam dojem ze za 2015 to byli „celove“ snad 3 dny (vice nez 72 hodin dohromady za celej rok) kdy dosahli prez 50% z obnovitelnych zdroju, a tim ze porad stavej nove instalace fotovoltaiky a vetru, tak jim to cislo bude asi jen stoupat 🙂 rekord maj tusim 78% z obnovitelnych zdroju po vice nez 1 hodinu casu a celorocne maj u nich obnovitelne zdroje v celorocnim mixu jiz prez 26-27%

            kecala tam ve vice bodech, hnede uhli je v Nemecku az na 4 miste, prednim jsou prave i ty obnovitelne zdroje a prednima jeste plyn, na prvnim je cerne uhli, a na patem pak jadro ktere do par let odstavej uplne a jeho ulohu maj do te doby prevzit ty obnovitelne zdroje

            do budoucna co vim planuji v severnim mori instalaci i vlnovych elektraren, tedy dalsi zajimavej zdroj energie ktere se momentalne testuji v dansku https://www.youtube.com/watch?v=GiEnu_EuSvE

          2. Díky za postřeh, ano je to
            Díky za postřeh, ano je to tak. Nevím, proč to vůbec zmiňovali, takto vzniká nevyváženost. Proč všichni u elektromobilu řeší získávání elektřiny? Jako by benzín a nafta tryskali sami každému v garáži ze země. Že na rafinaci 6L benzínu spotřebují toli té ošklivé hnědouhelné elektřiny, na kterou EV ujede 45km, už si nikdo potom neuvědomí.

  4. znam jednoho gay-e, ktery
    znam jednoho gay-e, ktery rika, ze se nikdy neciti tak trapne kuli tomu, ze je gay, jako kdyz se konaji duhove pochody za prava homosexualu. presne takhle se musi citit elektromobilista, kdyz vidi, ze na to aby jeho predstava o tom, ze tady budeme vsichni jednoho dne jezdit na baterky (nic proti) jsou potreba dotace. citil bych se trapne. anebo jako dite, ktere chce prekonat prekazku a neco si dokazat, a vy mu pomuzete tim, ze mu tu prekazku odstranite. je nastvane, ponizene. a navic si myslim, ze ani tohle nepomuze. dokud nedojde ke generacni vymene technologii baterii, jsou tyhle penize spise vyhozene do vzduchu, nez cokoli jineho. ale tak nemci maji prebytkovy rozpocet, tak warum nicht.

      1. Gaye lze pochopit tam je to
        Gaye lze pochopit tam je to velmi osobní, ale u aut jde čistě vo prachy, teda aspoň té cca 85% většině a těm je to fakt šumák. Ty jsou schopný si hned potom zase koupit spalovák, když na to přijde. Ty to neberou jako společenský či ekologickej přelom či poslání. Ne ne 😀
        Stejně jako by dnešní mládež s klidem volila komouše když jim něco naslibujou.

    1. U nás je pro firmy z
      U nás je pro firmy z programu OPPIK možná dotace např. na Leaf při ceně pořízení 560t kč cca 110t kč. Jenže se musí vypracovat projekt a přidělení dotace je „loterie“. údajně si dotační poradci za projekt naučtují kolem 30proc. ze získané dotace.

      Od podzimu bude pravděpodobně Mžp přidělovat dotace na EV pro kraje a obce. Takže tento rok pro fyzické osoby nejspíš nebude nic. Ale možná když Němci schválili dotaci, tak se i u nás časy ledy hnou, s tím že bych nečekal více peněz než mají Němci.

  5. Přesně !! přiznal že USA
    Přesně !! přiznal že USA mají díky Tesla zásadní náskok a němci musí kupovat německé elektromobily aby je dohnali 😉 To se dalo čekat že němec nebude podporovat americké elektromobily :)) Dobře německy vochcaná podpora :)))
    Ještě že dotaci nedostane i japonský vodíkomobil MIRAI…

    takže v záloze tu máme jetý eletrický germány 😉
    https://www.mobile.de/cz

  6. Sice dotace neschvaluje, ale
    Sice dotace neschvaluje, ale budis když dodrží limit 400 tisíc aut tak proč ne.
    A hlavně jsou do toho zapojeny i automobilky takže si nebudou moc dát automaticky větší cenu o celou dotaci, ale jen o polovinu. A je to pro ně taky motivace když už ta polovina peněz je jakoby od nich.

  7. Pro upresneni:Pouze
    Pro upresneni:Pouze elektricka auta a plug-in hybridy. Obycejne hybridy nejsou dotovany.
    Polovinu dotace dava stat a druhou polovinu dava automobilka, ktera auto prodava.
    Svaz dovozcu automobilu signalizoval ucast v programu. Takze s nejvetsi pravdepodobnosti se budou ucastnit vsechny automobilky, ktere dovazi do DE auta, na ktera se dotace vztahuji (max. 60k€ zakladni cena dle ceniku).
    50% dotace strhne dealer pri prodeji a 50% se musi zadat u Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle (Bafa).
    Osobne si myslim, ze dotace dolehnou i na ojeta EV a tak jejich cena musi zakonite klesnout.

Napsat komentář