Šéf Nissanu tleská Tesle za elektromobil Model 3

Tesla představila elektromobil Tesla Model 3 a během jediného týdne si jej rezervovalo přes 325 000 lidí. Carlos Ghosn, šéf automobilky Nissan, konkurenci vítá.

Na autosalonu v Tokiu 2015 představil Carlos Ghosn za Nissan nový koncept elektromobilu Nissan IDS. Ten je vybaven 60kWh baterií a systémem částečně robotického řízení Nissan Intelligent Drive.
foto: Nissan

Carlos Ghosn je formát. Byl jedním z prvních šéfů velké automobilky (vlastně dvou, šéfuje souběžně i Renaultu), který si uvědomil nadcházející proměnu.

Posvětil projekt vývoje elektromobilu Nissan Leaf a udělal z něj nejprodávanější elektromobil na světě s více než 211 000 prodanými kusy.

Když si nedávno na autosalonu v Detroitu prohlížel konkurenční Chevrolet Bolt, nevypadal ani trochu nadšeně. Ještě menší nadšení v něm musela vzbudit Tesla Model 3. Ukazuje totiž o kolik je dnes Tesla Motors napřed.

Jenže Ghosn narozdíl od šéfů ostatních automobilek zásluhy Tesly nijak nesnižuje. „Skutečnost, že je tolik lidí ochotných zaplatit a rezervovat si tohle auto, které bude k dispozici až na konci roku 2017, je dobrá věc,“ řekl doslova v rozhovoru pro Autonews.com.

„Konečně se začíná zvedat skutečná konkurence v oblasti elektromobilů,“ dodal. A to i navzdory tomu, že prodeje Nissanu Leaf možná nejdou tak dobře, jak by si představoval a po technologické stránce je už dnes auto za konkurencí poněkud pozadu.

Zejména s ohledem právě na Chevrolet Bolt a Tesla Model 3 bude mít Nissan co dohánět. Aktuálně uvedl nejnovější verzi Nissan Leaf s 30kWh baterií. Jenže ani ta nestačí na avizovaný dojezd přes 320 km zmíněné dvojice.

A ačkoliv Bolt půjde na trh až koncem letošního roku a Tesla Model 3 nejdříve koncem příštího, mnozí zákazníci se raději rozhodnou počkat na auto s jistým dojezdem přes 300 km než investovat do Nissanu Leaf s reálným dojezdem mezi 200 km a 220 km.

I proto bude muset Nissan výrazně urychlit vývoj a uvedení na trh druhé generace elektromobilu Nissan Leaf. Nový Nissan Leaf by jistě měl nabídnout dojezd přes 300 km na jedno nabití, autonomní funkce, rychlé nabíjení a vysokou internetovou konektivitu.

Problém je, že zatímco o Boltu i Modelu 3 už víme, že všechno tohle nabídnou, o nové druhé generaci Leafu se zatím příliš nemluví. Na druhou stranu to může dobrá známka toho, že se na autě opravdu intenzivně a v utajení pracuje.

54 Comments on “Šéf Nissanu tleská Tesle za elektromobil Model 3”

  1. Aspoň, že si to dokáže
    Aspoň, že si to dokáže Ghosn přiznat nejen soukromě, ale i veřejně.

    V jednom ze zmiňovaných odkazů Tesla není náš rival, ale spojenec, říká Carlos Ghosn je citován:
    „Tesla není náš rival, je to náš spojenec. My však potřebujeme prodávat to co jsme vyvinuli a prodávat to dobře. Což nám jde…,“ doplnil Ghosn. Prodeje elektromobilů obou značek stoupají v posledních měsících o desítky procent.

    To říkal v červnu 2015.

    Nejsem určitě Ghosnův mluvčí, ale nebudu asi daleko od pravdy, když si dovolím tvrdit, že zejména ten konec by už dnes z jeho úst zněl jinak. Tesla se svým Modelem 3 doslova „vycucla“ koupěchtivou poptávku po EV na několik let dopředu, a to i přesto, že TM3 je zcela jiný segment než Leaf 24/30kWh. TM3 nejen zaplnila „díru na trhu“ (i když zatím jen imaginárně), ale navíc posunula i pomyslnou laťku – nejen fakticky, nejen technicky, ale podle mě především v hlavách lidí, potenciálních zákazníků. Prostě došlo k posunutí hranic „nejprodávanějšího segmentu“.

    Čili před Nissanem teď stojí obrovský úkol – reagovat na tuto výzvu a nabídnout něco jako je Nissan IDS s baterkou plusmínus 60kWh. Třebas i v tom futuristickém kabátě, jako má IDS. Mně osobně se moc líbí a vůbec bych s tím neměl problém. A především je třeba nechat stranou zkostanatělá klišé typu „většině majitelů EV stačí denní dojezd 80/150km“ apod. Potřeby lidí se mění – mimo jiné i díky tomu, že jim někdo jako E.Musk a Tesla ukážou, že to jde udělat jinak, lépe a co se týká EV, tak především dál.

  2. Myslím, že se všichni
    Myslím, že se všichni shodneme na tom, ať už si Tesla Model 3 koupíte nebo ho budete závidět sousedovi, tak díky Tesle se věci hýbou správným směrem.

    Myslím, že v tomto ohledu je srovnání TESLA a Apple celkem logické. Prostě tu bude značka aut pro Tesla fan club a pak budou všichni ostatní. Tesla bude prodávat Hi-End auta s nekompromisním výkonem, designem a službami. A ostatní budou nabízet auta pro masy (podobně jako je to s Androidem). Jak už tady někdo psal, většině lidí bude stačit dojezd 150-200Km za každého počasí, hlavně když auto bude stát 300k. A pro ty tady bude Nissan a jemu podobní.

    1. Souhlas
      Vyrábí a

      Souhlas
      Vyrábí a prodává.Hlavně Nissan už má zkušenosti s výrobou víc jak 200 000ks Elektromobilů. Pevně věřím že Auto vylepší a zase budou ve hře.
      Také by určitě bylo lepší, kdyby byl nový model méně futuristický.
      Jsem zvědavý jak to dopadne s federální podporou v USA na pořízení Elektromobilu.
      Většina zájemců kteří si Teslu Model 3 rezervovali Počítá s tím že jí dostanou proplacenou ? Jestli bude vyplácení dotace zastaveno. Dojde určitě k snížení poptávky a také k rušení rezervací .

      1. Přesně tak jak může být
        Přesně tak jak může být někdo tak slepý a toto porovnávat.
        Vždyť i jeho autobiografie je jasným příkladem toho, jak systematicky vytvářel některé falešné technologie, aby vytěžil hlavně ZISK o nic jiného APPLU nešlo.
        Dle mého soudu, kdyby Jobs byl marketingový ředitel E.Muska, tak to by se teprve děli věci…Jobs byl neuvěřitelný stratég a génius pro prodej nic víc!!
        A pár hračiček, které vymyslel nemělo žádný extra význam.

        1. Nikdy jsem nebyl a nejsem
          Nikdy jsem nebyl a nejsem příznivcem nějaké značky, ale když jsem se vybíral tablet, tak jsem koupil IPad čistě jen pro to že mě přišel nejlépe zpracovaný o marketingu Applu jsem se vlastně dozvěděl až když si mě kamarádi začali dobítrat, že mám vymytý mozek. Jinak jo obdélníková placatá obrozovka asi žádný převrat v technice.

          1. koupit placku s ikonami, kde
            koupit placku s ikonami, kde nemůžeš ani jednoduše kopírovat soubory, to je známka vypláchnutosti, to tvým „kamarádům“ pozvrzuji

            Apple dával či ještě dává nejvíc peněz do product placement, ty jsi holt obětí vypláchnutého mozku, smiř se s tím

            takž už s tím dej pokoj, Tesla přináši skutečnou evoluci, odvahu proti ropným zlodějům, Apple platí víc do marketingu než do vývoje (pokud tedy vývoj má, spíš jen kopírují, patentují a soudí), přesný opak Tesly, která nedává do marketingu skoro nic

            1. S tím se v pohodě
              S tím se v pohodě smířím :-), Tesle fandím a Apple je mě tak nějak jedno, jen mě řekni, když jsem vybíral čistě podle spracování, jsem technický člověk v nějakých ikonách se moc nevyznám, přišel mě iPad o proti konkurenci velmi dobře udělaný (nikde žádné vůle ani mezery, pevný dural. kryt, dobře udělané konektory atd.) tak něco přeci asi Číňani od Apple umí.

        1. Ty jsi jedna z těch mnoha
          Ty jsi jedna z těch mnoha vypláchnutých oveček, na který stačí marketing 🙂
          Tady se můžeš podívat, jak Apple vykradl všechny ostatní:
          goo.gl/KKyCQR
          No a ovládání vykradl taky od dalších, jen má zástupy ofcí, to je jediná výhoda Applu, jinak je to jen zloděl a plagiátor.
          90 % prvních vlastníků iPhonu totiž byli už uživatelé Applu. Dej si do hromady 1+1 a svět budeš chápat lépe 😉

          1. Vždyť iOS je jen založen
            Vždyť iOS je jen založen na ikonách, nemá ani widgety a notifikační centrum obšlehli z Androidu a jiných. Od té doby je iOS alespoň trochu použitelný 😉
            Nebo co vlastně iOS přinesl? Pokud vím, tak jen plochu s ikonkami a hloupější telefon jak stará Nokia, teď už to dohánějí kopírováním funkcí z Androida 5 let pozadu 🙂

            1. Místo odpovědi jsem
              Místo odpovědi jsem dostal dvě urážky. Takže buď trpiš dislexii a nebo mozkovou disfunkci.
              A soudě podle toho jak do morku kostí bráníš Konkurenční platformu musíš ještě navíc trpět Napoleonovým syndromem nebo nějakým jiným komplexem.
              Takže zkus se chovat jako dospělý člověk a né jako dement, který umí pouze urážet lidi kolem sebe jenom proto, že mají odlišný názor na věc.

    1. Právě, že s nohama na
      Právě, že s nohama na zemi je dnes na 100% snad každému jasné, že to mainstream bude.
      Ale samozřejmě ne za den, jak si to představujete? Napište sem jak dlouho to trvalo Toyotě než začala prodávat 10 miliónů aut?
      To jsou zase komentáře, bez špetky rozumu.

      1. zatím Tesla nedodala ani
        zatím Tesla nedodala ani jednu trojku, ale má bezúročně cca 300 mil dolarů na její dovyvinutí…Musk je skvělý obchodník, ale pořád to auto nemá homologaci a není vyvinuté a není ani fabrika s kapacitama…takže ano je fascinující, kolik lidí je ochotno platit za nápad (ne vizi, ale koknkrétní podnikatelský kalkul) a zároveň doufat, že to auto bude…budu nadšen a tleskat AŽ Tesla uspokojí tuto poptávku do dvou let od zahájení výroby a to si myslím je v horizontu pěti let pro ni příliš velké sousto…jedna věc je udělat produkt, druhá je velkosériově (automotivně velkosériově) tento produkt vyrábět a prodávat tak, aby neselhali dodavatelé, systémové procesy a řetězce a to je zatím u modelu S i X velká slabina Tesly – ostatně to, jak rychle Tesla umí řešit problémy odkazují stále na funkci „lepší garážovky“ než velkého strojírenského řetězce – kterým chca nechce výroba každého velkosériového auta je

        1. vela lokacii, kde si ludia
          vela lokacii, kde si ludia objednalo 3, po ich dodani, ucíti absenciu volneho dobijania. to bude dalsi krok. ale uprimne, som zvedavy na tie ceny za DC, ocakavam ze budu skutocne premrstene. nie vsade bude SCH a tam kde bude, zasa pocitia iny tlak.

          stretneme sa za 3 roky a povieme si o tom nieco.

          apropo, do existujucich BEV je mozne si prirobit baterie tiez na 300 km dojazd, len ta cena, len ta cena. 40kWh stoji riadny balik.

          pri 60 kWh sa pritom stale bavime o realite ktora hovori o 240 km.
          takze ta odvaha hovorit o +300 km, mnoho, mnoooho, mnoooooho, ludi sklame.

                1. Staci si najit dojezdove
                  Staci si najit dojezdove tabulky. 300km dojezd ma s malou rezervou pri dalnicnim cestovani model S s 85kWh beterkou…. Ten dojezd je podobne realny jako tabulkova spotreba u spalovaku

                2. Tak pokud těch mnóho lidí
                  Tak pokud těch mnóho lidí bude jezdit 130+ po dálnici a nikdy jinak pak budou pouze nachytáni na švestkách protože si kupují něco čemu nerozumí. Jejich problém.

                3. Tak ono clovek ten dlouhy
                  Tak ono clovek ten dlouhy dojezd potrebuje spis kdyz jede nekam dal (co bude povetsinou po dalnici) a ne kdyz jezdi z domu do prace. Takze uprimne si fakt myslim, ze dost lidi bude z tohoto dost zklamanych kdyz zjisti, ze s jejich papirovym dojezdem 400km (eu) dojedou po dalnici 130kou 200km s malou rezervou…

                4. Tak co mají říkat Japonci
                  Tak co mají říkat Japonci když podle jejich měřicího cyklu má Tesla S tak 1000km dojezd. :))

                5. nerozumeju tomu ? ako to
                  nerozumeju tomu ? ako to myslite, pokial budu jazdit 130. u nas sa po D1 jazdi cca 133 az 137 stabilne, a kto ide ako keby cuval a blokuje celu dialnicu tak tomu podla vas nerozumie ? a preco ma rozumiet tomu ze ten dojazd neplati pre dialnice ? to uz kde sme ?
                  v ktorej krajine sa daleko ide nie po dialnici ?

                  ved toto auto sa nehodi ani na cestu s otockou zo senca do trencina, co su bezne pravidelne cesty aut po dialnici, bez zastavok, rychlo a spolahlivo.

                  Preto hovorim celkom zretelne a jasne, mnoho ludi bude nasranych, az to zacnu priznavat, ze tak toto necakali. Podobne ako Leaf ten da kolko ? 60 km ? no dobre 80 ked nesnezi. Koli diverzite to podporujem, ale nemam rad ked je zakaznik obet vlastnych prizrakov.
                  A zacalo to cim ? 4 L spotrebov na papieroch pri autach ktore pod 7 L nemaju sanci ist. Toto musi skoncit a je mi jedno ako sa to vola EPA SEPA JEBA, skratka nesalte nas.

                6. bohužel s tímto názorem
                  bohužel s tímto názorem souhlasím
                  papírové spotřeby a dojezdy je ojebávání lidí

                7. Pokud budu uvažovat že pro
                  Pokud budu uvažovat že pro EV platí horší, ale podobné formule spotřeby jako u vlaků, tedy že ta roste rychleji než s kvadrátem rychlosti a závisí na hmotnosti, pak pro zjištění dojezdu podle té tabulky musíte minimálně zjistit měrnou spotřebu na kg, q, nebo t a tu násobit hmotností daného jiného EV.

                  Pak jaká je vaše definice dálničního cestování? Jaká rychlost, pokud si to jen projdete přes druhou mocninu, pak rozdíl mezi 100km/h a 130km/h je 6900, pro jednoduchost počítejme že je to ve W, je to spotřeba 169% oproti rychlosti 100km/h.

                  Ano jsou to velmi zjednodušené výpočty, neberu v úvahu různé vlastnosti podvozků, jiné gumy, pohonnou soustavu, ale pro představu proč nelze jen vzít tabulku z jednoho a plácnout ji na druhé, by to mohlo stačit.

                8. Dalnicni cestovani pocitam
                  Dalnicni cestovani pocitam 130km/h (rekneme si uprimne, lidi s auto za mega a vice jezdi zpravidla jeste o dost rychleji). Rozdil ve spotrebe mezi modelem S a modelem 3 moc velky nebude, uspora na hmontnosti moc neudela, a odpor vzduchu bude podobny….

                9. No já si naopak myslím,
                  No já si naopak myslím, že by Model 3 mohl právě na EU dálnicích mohl přidat i 20% k dojezdu. Jednak má mít lepší koeficient Cx 0,21 (Model S má 0,24), ale hlavně bude mít také menší čelní plochu. Proto se také někde uvádí koeficient SCx. A k tomu navíc bude ještě o cca 500kg lehčí.

                10. No pokud by opravdu umel
                  No pokud by opravdu umel model 3 usetri 20% oproti modelu S a zaroven mel 60 kWh tak by to na tech 300 mohl hodne natesno dat.
                  (nicmene bud ty uspory nebudou takove, nebo nebude mit 60kWh baterku, jinak by nebyl tak propastny orzdil v deklarovanem dojezdu modelu S a modelu 3).

                11. Já to myslel trochu jinak,
                  Já to myslel trochu jinak, jestli má mít Model 3 dojezd 344km dle EPA se základní baterií, tak s ní určitě nedá 300km při 130km/h. No ale s příplatkovou baterií (vidím tam místo na 70-80kWh) to 300km na dálnici při 130km/h už asi spolehlivě udělá.

                  Podle mne Model 3 zas o tolik lepší cyklus EPA oproti Modelu S mít nebude, ten největší rozdíl se projeví právě pouze v EU dálničním provozu 130km/h, kde bych to viděl i na tech +20%.

          1. Jaká je ale světová
            Jaká je ale světová produkční kapacita baterií? Nezapomeňte na to že Li-ion jsou všude, UPSky, laptopy, powerbanky, a kde co dalšího, pokud teď skočí a ona skočí, pokud před plným najetím gigatovárny dojde k růstu produkce EV, pak producenti Li-ion dodají tomu kdo dá vyšší nabídku, tedy až doběhnou smlouvy, zatímco u EV rozdíl 10-20% ceny baterie nemusí být problém, u spotřební elektroniky a jiných aplikací již ano, tedy tito výrobci sáhnou po jiných bateriích jako NiMH lidem to v mnoha případech ani nemusí dojít, poznají to jen nižší výdrží na baterie. To uvolí kapacity produkce Li-ion, ale asi budou velmi rychle spotřebovány.

            Dále je třeba přemýšlet jak to bude s produkcí lithia, jestli je vůbec reálné se současnými doly jej mít dostatek.

          1. Ano a taky kolik je tam
            Ano a taky kolik je tam projektu, ktere jen uvali vybrane prachy a nic nedodaji. Nejkriklavejsi pripad z posledni doby je Zano, ktery vybral cca 80 milionu korun, majitele si rok uzivali (luxusni platy, luxusni auta) a pak luxusni bankrot.

            Taky uz se mi „povedlo“ investovat to „cerne diry“, takze jsem k tomuhle byznys modelu ponekud skepticky.

            1. Na druhou stranu je to
              Na druhou stranu je to myslím dobrý způsob jak lidé mohou ukázat o co opravdu stojí. Jestli se pamatuji dobře, tak si tým vývojářů původně řekl jedné herní firmě asi o 30 000 anglických liber na vývoj hry, firma že ne, že jí musí ukázat že o něco takového je zájem. Šli s tím na kickstarter, asi do měsíce měli trojnásobek a na milou firmu se vykašlali a šli do toho sami.

              Samozřejmě že se tam motá hodně conmanů, ale na druhou stranu kolik jich tam je? Některé projekty samozřejmě mohou zkolabovat na tom že to tým podcení, jaká jsou ale procenta?

        2. Je fascinující kolik lidí
          Je fascinující kolik lidí si spoří na důchod a reálně se ho nedožijí. Je fascinující kolik lidí si platí pojistky proti požáru, nebo proti pádu letadla a nikdy to v reálném životě nezažijí. 🙂
          Já si na Teslu 3 klidně počkám. Dožít bych se jí měl. S tím důchodem si tak jist nejsem. 🙂

    2. Důležitá je celková
      Důležitá je celková nabídka použitelných elektromobilů. Auto co neřvou a nesmrdí, zdůrazňuji. A ta se právě díky Tesle rozroste.

      Očekávám: Tesla Model 3, Chevy Bolt, Nissan Leaf, VW e-Golf, Opel eAmpera, Renault Něco, Škoda Něco, … dál už mne nic nenapadá, třeba mne někdo doplní. Ne luxusní vozy, prosím.

    3. Pokud by do elektrických
      Pokud by do elektrických vozů vstoupil Volkswagen s nějakým e-Passatem, tak by mohl slušně konkurovat Tesle. Aut umí vyrobit hodně a v EU má tredici a zázemí. Stačilo by, kdyby všechny své prodejce donutil vybudovat nabíjecí stanice pro auta značky Volkswagen.
      Otázka zní. Proč to Volkswagen neudělá? Místo výměny olej by nabízel nabíjení na dlouhých trasách. Nestačil by potom dojezd cca 150-200km, když v každém městě má Volkswagen prodejce v celé Evropě. Technologii na výrobu elektromobilu už dávno má.

  3. Carlos Ghosn je formát….
    Carlos Ghosn je formát…. Ano to je.
    Byl jedním z prvních šéfů velké automobilky (vlastně dvou, šéfuje souběžně i Renaultu), který si uvědomil nadcházející proměnu…. Neuvědomil, on ji Risknul, vsadil na ní a ne všechno se povedlo …

    Nissan Leafa udělal z něj nejprodávanější elektromobil na světě s více než 211 000 prodanými kusy …. to je až div, mě osobně se to auto moc nelíbí. Částečně mu to vyšlo proto, že v tý době 2011/2 nebylo ani co jinýho rozumnýho kupovat 😉

      1. Ona i ta konkurence
        Ona i ta konkurence pomáhá. Musk nemusel vymýšlet sedadla, volant, pneumatiky, stěrače.. to, že se někdo nechá inspirovat a jde do toho chce odvahu. Být v tom poli hráčů, je super. Někdo rád Bacha a jinej Kabáty a to je v pořádku. Nissan, Tesla, Renault.. kdokoliv se snaží vyrábět elektrický auta… a nedělá jo jako PR.. tak má u mě bod, protože posouvá ten segment dopředu. Ano, někteří z nich jsou zaprdění fosilní.. ale i ti se mohou vyvíjet když budou mít snahu nebo je k tomu trh donutí a to se deje a já z toho mám velkou radost.

      2. Něco na tom bude. Dělám
        Něco na tom bude. Dělám ve vývoji SW pro auta. A to, že má Tesla auto online pořád je sakra velká výhoda. Máte problém a hned o něm víte. My něco stvoříme, otestujeme a pošleme do světa. A pak se děj vůle boží nebo reklamace. Ale nemáte řádný feedback. A ten je sakra potřeba.

Napsat komentář