TEST: jak jezdí elektrická kráska Renault Zoe (díl 1.)

Náš pravidelný přispěvatel a velký nadšenec pro elektromobily Radovan Burkovič vyzkoušel v české kotlině výjimečné auto: francouzskou elektrickou krásku Renault Zoe. Jak se mu líbila?

autor: Ing. Radovan Burkovič

Jsou automobilky, které si dovolí zcela ignorovat kontinenty. Jsou takové, které dodávají na různé trhy stejné vozy, ale pod jiným názvem či výbavou. Jsou takové, co vyrábějí jen pro domácí trh, či určitého zákazníka.

Jsou i ty, které část své produkce nehodlají někam dodávat vůbec, ač by poptávka byla. Mezi ty poslední můžeme směle zařadit francouzský Renault. Namítnete, že jejich prodejce najdete u nás skoro všude.

Ano, leč pouze v sortimentu fosilním. Překvapivé, když v alianci s Nissanem je Renault de-facto lídrem na trhu malých a středních elektromobilů, vyrábějí je už pěknou řádku let. A ne jeden či dva modely.

Rovnou celou řadu – , Zoe, Fluence a Kangoo. Od dvojmístné kapotované čtyřkolky, přes de facto elektrické malé městské Clio, střední limuzínu Fluence až po MPV Kangoo v osobní i dodávkové verzi.

Elektromobily Renault v ČR? Zapomeňte!

Jak mi bylo zastoupením značky opakovaně sděleno, v ČR se prodeje elektromobilů Renault nekonají a konat nebudou. Do kdy bude tato mantra platit netuším. Podle posledních informací jsou v ČR snad jen 3 registrace Renault Zoe.

auto elektromobil test Renault Zoe elektroauto

foto: Renault

Donedávna ho šlo v jiných zemích pořídit jen s pronajatými bateriemi. Testovaný vůz byl pořízen pro půjčovnu elektromobilů Electric Park Praha v Rakousku.

Důvodem byla nejen nemožnost nákupu v ČR, ale i přístup k financování ze strany rakouských bank, které jsou na elektromobilitu připraveny. Proto i další vozy půjčovny Electric Park, sídlící v krásném administrativním centru Karlín, jsou na rakouských SPZ. Například Tesla Model S.

Půjčovna Electric Park

Karlínská budova sídla Electric Parku rozhodně stojí za zhlédnutí. Je ekologicky šetrnou budovou a za závorou parkuje kromě rozmanitých značek elektromobilů i několik kol k zapůjčení (do budoucna elektrokol). Podél parkovacích míst stojí (prozatím) pomalé nabíječky .

Že to tady s čistou dopravou myslí vážně, dokazuje mj. i carsharing Volkswagen e-up! pro nájemce sídlící v objektu. V Electric parku, kromě zážitkových jízd s Teslou, dostanete i poradenství k nákupu elektromobilů a bohatý výběr příslušenství, například nabíjecích kabelů a redukcí.

auto elektromobil test Renault Zoe elektroauto

foto: archiv autora

Osobně se mi přístup Renaultu k České republice vůbec nelíbí. Neváhám ho přirovnat k „elektrické mnichovské zradě“. K jejich řadě elektroaut se tak dostane náš občan EU jen s obtížemi přes zahraniční dealery. Servis v ČR je samozřejmě nulový.

Půjčte si elektromobil

Proto mne Renault Zoe v nabídce půjčovny elektromobilů Electric park zaujal. Jsem velmi rád, že díky osvíceným provozovatelům se veřejnost může s jinými elektromobily seznámit.

Určitě se shodneme na tom, že nikdo nebude kvůli vyzkoušení v ČR nenabízeného elektromobilu cestovat do Vídně nebo Mnichova.

Po kontaktu s Electric parkem jsme se dohodli na zapůjčení na velikonoční prázdniny, kdy jsem mohl vůz prověřit jak v městském, tak dálničním i meziměstském provozu v okolí Prahy a na cestách středních a jižních Čech.

Hodnocení se zúčastnila doslova celá rodina, protože všechny jízdy probíhaly v rámci rodinné dovolené, tedy 2 dospělí a 2 děti plus příslušná bagáž.

auto elektromobil test Renault Zoe elektroauto

foto: archiv autora

Vůz tak byl ušetřen mého oblíbeného testu Praha-Ostrava a zpět, nicméně uspěl by v něm zřejmě lépe, než všechny doposud testované značky elektromobilů. Ne že by mne omráčil papírový dojezd 200 km, i Kia Soul EV nabízí více (reálné výsledky už známe).

Brutální nabíjení

Ovšem jde o elektromobil s doslova brutální silou třífázové palubní nabíječky Chameleon 43 kW. Ano, v novější verzi už ji Renault nenabízí, prý kvůli neexistenci tak silných nabíjecích zásuvek. Ovšem i tak v autě stále najdete palubní nabíječku výkonu 22 kW.

Což znamená nabít ze zásuvek Mennekes nebo červeného pětikolíku 400V 32A baterii kapacity 22 kWh z nuly do plna za hodinu. A z menšího červeného pětikolíku 400V 16A za dvě. Při neexistenci sítě rychlonabíječek v ČR, tak nabijete Renault Zoe, narozdíl třeba od Nissan Leaf, v podstatě kdekoliv.

Jen musíte mít dokoupeny příslušné kabely či redukce. Výrobce totiž k vozu standardně dodává klasicky jen 230V 10A do běžné domácí zásuvky. Ale to je otázka pár tisíc korun. Nemusíte čekat, až se někomu milostivě uráčí zbudovat nabíjecí infrastrukturu.

Stejně to prý má řešeno i malá dodávka Renault Kangoo Zero, který by v kombi verzi, tedy rodinná úprava s 5 sedadly a všemožným vybavením jako osobní vůz, mohl být velkým soupeřem Nissanu Leaf či Kia Soul EV.

Do ČR se auto nevozí

Leč do ČR se stejně jako Zoe nevozí. Zbývají tak k prohlížení jen ceny ojetin na německých serverech. Dobíjet auto 22 kW totiž dokáže dnes jen Tesla Model S, a to ještě s příplatkovou výbavou Twin charger.

auto elektromobil test Renault Zoe elektroauto

foto: archiv autora

Co se ještě porovnání Zoe s Leafem týče, velikost zavazadlového prostoru je minimálně srovnatelná. V přístupnosti a využitelnosti by asi Zoe objemem a hloubkou zvítězil. Nezvítězil by ovšem v nabídce místa na zadních sedadlech, ani jejich uspořádáním.

Na délku měří Zoe 4,08 m a stojí na podvozku s rozvorem krásných 2,58 m. Kola jsou v rozích karoserie a vepředu je hodně místa. Obě sedačky jsou posunuty od dveří ke středu a mají mezi sebou ještě pořád dost místa. Ovšem s místem vzadu to nijak valné není.

Málo místa vzadu

Zoe nabízí jen stejně jednoduchou lavici, jako o generaci starší trojčata Mitsubishi iMiEV/Citroen C-Zero/Peugeot Ion. Žádné boční vedení, prohlubně atp. A co hůř, i velikostně stejnou. Pyšnit se pětimístným vozem je hodně odvážné!

Útlá manželka s 2 dcerami 11 a 13 let měly co dělat, aby se dozadu vešly. O pohodlí nemohla být řeč vůbec. Dokonce ani obsazení pouze 2 dětmi pohodlí nepřineslo.

Obě zadní sedačky jsou oproti předním nesmyslně natlačeny na dveře. Díky zužujícímu se hornímu profilu karoserie jsou opěrky hlav těsně vedle ní. A tím i hlavy pasažérů.

Stačí výtluk či ostřejší průjezd zatáčky a pasažéři vzadu potřebují helmy. Pokud máte 175 cm výšky a více, pak pojedete vzadu hezky pokorně s hlavou sklopenou. Prostě se nevejdete.

Nejen pod tlustý rám, na němž visí páté dveře, ale ani pod o něco vyšší strop, zdobený prolisovanými „elektro motivy“. Zde zmíněná trojčata vítězí na celé čáře. Ověřili jsme si to doma na Peugeotu Ion, na šířku se tam 3 dámy vlezly úplně stejně.

Francouzské zvláštnosti

Ovšem nad hlavami měly spousta místa a hlavy min. 20 cm od oken dveří. O prostoru v Leafu a Soul EV nemluvě. Vítězí i co se otevírání zadních dveří týče. Překvapí zvláštní aerodynamická „neklika“ v dolním rohu okna zadních dveří.

Nutí pasažéra stlačit ji v jednom místě prstem, tím se vyklopí ven její hrana a tu pak zbylými prsty povytáhne a dveře si otevře. Nezvykli jsme si na ni nikdo.

auto elektromobil test Renault Zoe elektroauto

foto: archiv autora

Ostatně to není první nectnost či zvláštnost, Zoe si jich nese více. Už při otevírání a zavírání dveří překvapí nepěkný plechový zvuk. Na to, že přední kufr nad motorem otevírají pohodlně plynové vzpěry, si u dveří nikdo práci s hladkým a tichým chodem nedal.

auto elektromobil test Renault Zoe elektroauto

foto: archiv autora

Na druhé straně zajímavý „klíč“ ve tvaru kreditní karty je s vozem ve spojení a automaticky ho odemkne, když se přiblížíte. Také zamkne, když odejdete dostatečně daleko s kartou v kapse. Ovšem jak je to s kartou myšleno dále, jsem nepochopil.

Někdy autu stačilo mít ji v kapse. Vůz po stlačení pedálu brzdy a stisknutí tlačítka Start „nastartoval“. Jindy se vůz dožadoval pípáním a písemnou výzvou na displeji vložení karty do zdířky ve středovém panelu, odmítal odjet.

Hlučet nebo ne?

Návod k vozu byl pouze v němčině a francouzštině, takže po takové finese jsem z časových důvodů nepátral. Podobně se mi nepodařilo zjistit, jak vypnout natrvalo varování chodcům podivně vyluzovanými zvuky při rychlosti do 20 km/hod.

Po každém nastartování bylo nutno opět stisknout tlačítko pod volantem vlevo a manuálně funkci vyřadit. Být majitelem vozu, tak ten krám prostě fyzicky odpojím. Elektromobil byl vymyšlen jako tichý a má tichým zůstat.

Zavádění těchto reprodukovaných pazvuků je totéž, jako známý muž s praporkem, běhající jako varování před prvními automobily.

Děsí mne město, kde se pohybují v budoucnu tiché elektromobily, vyluzující šílenou kakofonii reprodukovaných zvuků. Všimli jsme si i další hlučné věci. Po zastavení najede klimatizace na plné obrátky a už při kratším stání hučí Zoe dokola jako střední vysavač.

Druhá část testu elektromobilu Renault Zoe vyjde na Hybrid.cz zítra.

vlastní

27 Comments on “TEST: jak jezdí elektrická kráska Renault Zoe (díl 1.)”

    1. I na mně je těch ALE v
      I na mně je těch ALE v Renaultu Zoe trochu příliš, ale to je možná tím, že už mám docela slušný přehled mezi elektromobily. Pro někoho, kdo nepoznal lepší nebo nemá srovnání, bude možná většina mých postřehů hnidopišství. Nicméně druhý díl je samozřejmě už hotový. Dozvíte se tam věci ohledně dojezdu a spoustu dalších postřehů.

      Na druhou stranu když si představíte, že Zoe berete jako auto pro dva mladé, maximálně s malým dítětem či 2 malými dětmi v těch klasických komplet autosedačkách, tak budou možná maximálně spokojeni. A zvládnou vše bez helmy. Většina kočárků se jim po složení vejde napříč a na výšku do kufru. Nebo sklopí jedno sedadlo.

      Prostě kupce si to auto určitě najde a jak už bylo napsáno, ta silná palubní nabíječka je famózní. Kdyby Renault ČR přemýšlel, tak už tady mohl Zoe roky prodávat a my bychom byli hodní i na ČEZ, PRE a EON, protože jejich Mennekes zásuvky by nám bohatě k rychlonabíjení stačily a všude jinde by to řešil standardní český červený pětikolík. Ten umí dnes evmapa.cz také zařadit do svého seznamu a spouštět přes mobil, případně zpoplatnit, takže síť rychlého nabíjení už pro Renault Zoe (a zřejmě i Kangoo Zero) v ČR dávno stojí v desetitisících kusů. Jen soudruzi z Renaultu udělali někde chybu. 2 chyby – s pronájmem baterií a neprodejem auta v ČR :-(. Tomu říkám ukázkový případ, jak ztratit tržní potenciál na 10 milionovém trhu. Ostatně nejen u nás, totéž by mohli zopakovat v celkem elektromobilitou nepolíbeném 40 milionovém Polsku. A hned máte 50 milionů lidí, což už se velikostně blíží Německu (80) či Francii (65).

      1. Nepochybujem že by si
        Nepochybujem že by si zákazníkov Zoe našla, s tým súhlasím. V podstate nejde vôbec o úplne šeredné auto a s tou nabíjačkou má skutočný benefit.

        Co si ale naopak myslím je, že súdruzi z Renaultu neurobili vôbec žiadnu chybu…auto sa nepredáva pretože ho nechcú predávať a idem im to skvele, dokonca vlastní zamestnanci nevedia že ho vôbec vyrábajú ako som viď nižšie čítal 🙂

  1. nevim zda si toho nekdo
    nevim zda si toho nekdo vsiml, ale Renault ZOE v jistem ohledu pripomina EV1, ne vzhledme, ale pristupem automobilky k danemu autu, kde aby to fungovalo, tak se musi platit desatek, a kdys si automobilka rekne ze jiz ne, tak sup a auto je nepojizdne protoze baterka neni soucasti auta a je ve vlastnictvi Renaultu

    uzasne je sledovat to u prodeje Ojetin, kde je v inzeratech na autoskautu i info ze mesicne budete dal platit 49 nebo 102 ecek, zajimalo by me jak to probyha kdys to v inzeratu napsane neni, protoze dat za ojetinu 260-300k a pak zjistit ze musite platit jeste desatek 1300-2600 mesicne musi bejt lahoda, navic jak se plati kdys si to clovek doveze mimo uzemi puvodniho statu?

    1. Renault prostě nahouby.
      Renault prostě nahouby. Toužil jsem po kangoo max, dovoz neřešitelný většina eaut je zatížená dotací a nelze exportovat, pronájem baterie neřešitelný i když mám dva účty v zahraničí tak to Renault neakceptuje a nestrpí trvalé bydliště v Čr a dále se nechali slyšet že vývozem nového auta do země kde se auto neprodává pozbývá vozidlo záruku.
      V posledním – prodejce v autobazaru v německu tvrdil, že baterii koupit jako ND jde, ale nepůjde ji přihlásit do auta co má odebranou pronajatou baterii takže je k ničemu.
      Renault ZKLAMAL a už nikdy více kosočtverec !!

      1. to se zarukou je solidni
        to se zarukou je solidni obrat, ja si kdysi kupoval zanovni vyherni Clio MTV z Nemecka, melo rok a pul a najeto necelich 12 tisic km, a bezproblemu me prevedli zaruku i do CR a prvni rok a pul jsem mel servis zdarma, jestli ted delaj takovehle ciraty, tak to teda potes koste, jejich auta se me libej, ale jestli ted delaj tohle tak u me koncej a nikdy vic

  2. Mně by třeba délkově
    Mně by třeba délkově méně místa vzadu nevadilo, v rodině jsme všichni menší, stačilo by mi i čtyřmístné auto. Nechápu snahu automobilek vykázat malé auto za každou cenu jako pětimístné. To je pak leda pro 3 děti, které právě vyrostly z autosedaček, a sežeňte všechny 3 v podobném věku 🙂 Nalepení zadních sedaček na dveře by mi tedy taky vadilo – tím se znepohodlní sezení i pro 2 vzadu.
    To je lepší udělat auto rovnou 4 místné (jako např. trojčata, VW e-up, BMW i3…)
    Nejvíc mě ale šokuje, jak autor srovnává nafocený malinkatý kufr s malým vstupním otvorem s mnohem větším Leafem – to u mě tedy Leaf hodně klesnul…

      1. Odpovídalo by to Zdeňku z
        Odpovídalo by to Zdeňku z hlediska litrů, ovšem členitostí (a zvláště u starších ročníků, než přehodili palubní nabíječku do předního kufru a přestali dávat do zadního části stereosoupravy) je kufr Leafu hůře využitelný. V porovnání se Zoe i dost mělký. De facto jsme do Zoe naskládali 4 střední kufry a ještě měl rezervu pod krycím platem – viz foto.
        Palubní nabíječka Zoe je prostě super, o tom žádná. Ostatně kolega Rajchl, když jel se Zoe EtourEurope v praxi poznal, že zatímco Nissany hledaly po cestě a v cíli rychlonabíjecí stojany CHAdeMO, tak Zoe, vybaven patřičnou zásobou kabelů a koncovek, se napíchnul kdekoliv a de facto vždy rychlonabíjel. Než Nissany našly a započaly rychlonabíjení, Zoe už pokračoval v cestě.

  3. Tak nějak mám stále
    Tak nějak mám stále větší a větší pocit, že automobilky prodávat elektromobily vůbec nechtějí. Buď nepovedené mini auto, nebo tak nějak odflaknuté nebo vzhledově divné..
    Nejlepší řešení je objednat si Teslu.
    A přitom je to tak technicky jednoduché…. youtu.be/2B564IsxMVQ

      1. A když jim řeknete že
        A když jim řeknete že nula, tak mají pro změnu za pitomce Vás :-), ano osobně jsem zažil a pobavil se. Skončilo to nabídkou jízdy v mém elektromobilu, abych potvrdil fyzickou existenci auta na elektřinu bez válců, kterou ovšem z uražené ješitnosti neakceptovali.

  4. Kdyby Renault prodaval auto
    Kdyby Renault prodaval auto i s baterkou, tak by prodal daleko vic. Uz skoro kazdy majitel Renaultu Zero Energy zadal Renault o moznost odkoupeni baterky. Kdyz by nekdo vypovedel najemni smlouvu na baterku, tak mu to zbyvajici auto zablokujou a nemuze jezdit ani s nahradni baterkou.
    Je to nepochopitelna ignorance.

    1. Ano. Trosku je v clanku
      Ano. Trosku je v clanku zavadejici info a hledani starsich ZOE na intertnich serverech. Ono je pekne si ho najit (oni tam jsou), ale 99,9% jich je s baterii na pronajem a cesky obcan si s renault rakousko ci nemecko baterii nepronajme. Nebo mam spatne informace?
      Pokud by nejaky cesky kutil mel napad, ze si baterii da svou, tak by musel jest nejak obejit ochranu pred cizi baterkou. Udajne (jedna pani povidala) to zkouseli a auto se pak nenabiji. Asi ridici jednotka zjisti ze ma cizi baterii a odmitne nabijet.

  5. „Díky zužujícímu se
    „Díky zužujícímu se hornímu profilu karoserie jsou opěrky hlav těsně vedle ní. A tím i hlavy pasažérů. Stačí výtluk či ostřejší průjezd zatáčky a pasažéři vzadu potřebují helmy“ :))) to je dobrý bravo 1 🙂 … no je to síla, vypadá to na pořádně odfláklou krásku Zoe, u ní je dobrá snad leda ta palubní dobíječka :()

Napsat komentář