Jak koupit elektromobil? Výhodně v hromadné slevě!

Ve Spojených státech se rozmáhají hromadné nákupy elektromobilů. Podobně jako u jiných hromadných nákupů, např. elektřiny, jsou výsledkem výrazně nižší ceny pro koncové zákazníky.

Autor: Jan Veselý

Elektromobily v jejich rozletu dost omezuje jejich cena. Ale nedalo by se s tím něco udělat? Dalo, jen to chce jednoduchý nápad.

Obyvatelé města Fort Collins v Coloradu a celého státu Minnesota mohou do konce března získat velkou slevu na nový elektromobil Nissan Leaf. Oba programy jsou postaveny na jednoduché principu – nákup ve velkém.

Díky práci neziskovek Drive Electric Northern Colorado (DENC) a Drive Electric Minnesota (DEM) a koalici partnerů, které daly dohromady, se podařilo odstranit cenový rozdíl mezi elektromobily na vozy se spalovacím motorem a ještě víc.

Tyto programy navazují na velmi úspěšný pilotní program, který proběhl za spolupráce samospráv tří okresů státu Colorado, firmy Nissan North America a autodealerů. Výsledkem tohoto programu bylo zněkolikanásobení prodeje elektromobilů, za tři měsíce se na relativně malém území prodalo 248 Nissanů LEAF.

Rozvoj elektromobily výrazně stimuloval kalifornský program zero emission vehicle mandate (ZEV), který určuje povinnost výrobců automobilů nabízet k prodeji bezemisní vozidla a zároveň na ně finančně přispívá kupujícím. Není proto divem, že 40% všech prodaných elektromobilů v USA se prodalo v Kalifornii.

Nový model prodeje, který organizují neziskovsky a místní samosprávy, dělají provoz elektromobilů ekonomicky mnohem zajímavějším i bez potřeby nových regulací a nutnosti financování dotací, což samozřejmě značně urychluje jejich šíření.

Slevový program v severním Coloradu …

V prosinci 2015 spustil DENC společně s Koalicí pro elektrifikaci, městy Fort Collins a Loveland a Coloradskou státní univerzitou slevový program pro Nissan Leaf a BMW i3. Byly velice podobné pilotnímu projektu v coloradských okresech Adams, Boulder a Denver z konce roku 2015.

auto elektromobily Nissan Leaf ceny ceník

foto: Nissan

Zajištění dobré ceny elektromobilů pro zákazníky je důležitou strategií pro prosazení elektromobility. Úspěch a zkušenosti z pilotního programu v okrese Boulder nám velice pomohly s tvorbou a prosazením obdobného programu z severním Coloradu.

– Annie Freyschlag, DENC

DENC vytvořil seznam požadavků pro výrobce automobilů a dealery, jejichž splnění jim umožnilo mít profit z prodeje ve velkém. Hlavními body podmínek byly kromě výhodné ceny i požadavky na znalosti prodejců o elektromobilech, vlastní marketingová kampaň a zajištění dostatečného množství vozů k okamžitému odběru.

S touto nabídkou byli osloveni všichni místní prodejci automobilů a dohoda byal rychle uzavřena s dealery Tynan’s Nissan a BMW Center of Loveland. Po započtení slevy od výrobce a prodejce, daňových úlev a státní dotace se podařilo dosáhnout prodejní ceny nového elektromobilu Nissan Leaf za 10 623 dolarů (257 800 Kč).

Je pochopitelné, že objem prodejů vysoce překonal veškerá očekávání. V prvních 5 dnech prodejů vyprodal Tynan’s Nissan veškeré skladové zásoby Nissanu Leaf model 2015 a proto operativně ve spolupráci s DENC vytvořil speciální výhodnější leasingový program pro dražší (a s větším dojezdem) Nissan Leaf model 2016.

Podle A. Freyschlag to dokumentuje nutnost zajištění dostatku vozů k odběru. Navzdory této lapálii se Tynan’s Nissanu podařilo za 39 dní mezi spuštěním programu a koncem roku 2015 prodat celkem 51 kusů elektromobilu Nissan Leaf, 6x více než bylo obvyklé před slevovým programem.

Poptávka byla tak vysoká, že DENC tento měsíc spustil druhé kolo slevového programu. Novinkou tohoto programu je další navýšení slevy při nákupu dvou nebo více kusů, například pro firemní flotily, cena je potom 8 800 dolarů (213 550 Kč) za kus.

DENC plánuje dále pokračovat ve slevových programech a dále rozšiřovat nabídku značek a modelů elektromobilů tak, aby se co nejvíce stimulovala cenová konkurence a možnosti výběru pro zákazníky.

… a v Minnesotě, státu bez mandátů a dotací

Jednoduchý a účinný model prodeje elektromobilů pomocí slevových programů. Drive Electric Minnesota aktuálně vyjednal podobnou dohodu o množstevní slevě s dealerem Kline Nissan v minnesotském Maplewoodu.

Přemýšleli jsme, jaká by byla nejlepší strategie podpory rozvoje elektromobility bez státní regulace a dotací. Strategie využívající množstevní slevy vypadá velmi nadějně. Podařilo se nám dosáhnout takové množstevní slevy, že elektromobily se nyní prodávají za prakticky stejnou cenu jako benzínová auta stejné kategorie. Díky podstatně nižším nákladům na palivo a údržbu je to nabídka velmi lákavá.“

– Brendan Jordan, DEM

Drive Electric Minnesota obeslal výrobce automobilů a dealery. Nakonec se podařilo uzavřít dohodu s firmou Nissan a dealerem Kline Nissan. Hodnota slevy na nový Nissan LEAF SV je až 13 500 dolarů, 12 000 dolarů při nákupu na leasing a dokonce platí zpětně pro zákazníky, kteří si Nissan Leaf SV pořídili na leasing před slevovou akcí. Těm jsou odpuštěny dvě měsíční splátky.

Jelikož Minnesota nenabízí na rozdíl od Colorada žádné daňové úlevy nebo dotace, je cena nového Nissanu Leaf SV u Kline Nissan přibližně 21 000 dolarů (509 600 Kč), což je plně srovnatelné se konvenčními vozy stejné (nižší střední) třídy ve stejné výbavě.

Podle Jordana už bylo registrováno 300 stažení slevového voucheru. Zatím je příliš brzo na předpověď celkového prodeje, ale Kline Nissan již teď hlásí více než 3x vyšší prodej než v předešlém měsíci.

Kam dále vede cesta?

Slevové programy založené na množstevních slevách mají několik obrovských výhod. Nejsou závislé na existenci jakýchkoliv legislativních opatření nebo dotačních titulech, jsou administrativně mimořádně jednoduchá a levná (stojí jen práci několika lidí na pár měsíců) a politicky nekonfliktní.

auto elektromobil BMW i3

Elektromobil BMW i3 v nové barevné verzi „Fluid Black“
foto: BMW

Podle výzkumu provedeného v rámci the Southwest Energy Efficiency Project, je úspěch takových akcí dán nejen velkými slevami, ale také jsou zákazníky vnímány jako implicitní potvrzení důvěryhodnosti obchodní smlouvy nezávislou třetí stranou a podle A. Freyschlag jsou podobné nákupy pro zákazníky mnohem komfortnější.

Podobné akce jsou výhodné pro místní aktivisty, prodejce aut (vyšší zisk díky vysokému obratu) i zákazníky. S podobnými projekty již existuje rozsáhlá zkušenost i v ČR.

Takhle jde získat levnější pojištění, levnější elektrickou energii a zemní plyn, levnější mobilní tarify i levnější spotřební zboží. Pokud si myslíte, stejně jako já, že elektromobilita má do budoucna smysl, tak tento článek a informaci v něm obsaženou šiřte dál a hledejte dostatečně šikovné lidi, kteří tento obchodní model budou schopni zrealizovat a zpropagovat.

Já to rozhodně dělat budu, stejně jako už hromadím penízky na auto s výfukem v Dukovanech. Závěrem článku bych chtěl poděkovat Rocky Mountain Institutu za skvělý nápad, za vzorně provedený pilotní program a za to, že mě svým blogem inspirovali k tomuto článku.Parametry vozu Nissan Leaf 2016 SV jsou k nahlédnutí zde.

Jan Veselý

O autorovi

Jsem dělník vědy, ekoterorista, malorolník zahrádkový, rozumbrada hospodský, sexuolog samouk, šofér, závozník, pán na hlídání, všeználek, nenažranec nenažraný, domácí kutil, kuchtík i uklízečka. Většinu z toho dělám dokonce i rád. Posledních několik let jsem propadl kouzlu energetiky a následky jsou mimo jiné obsahem tohoto článku.

Pozn.: tento článek poprvé vyšel na webu Oenergetice.cz

vlastní

47 Comments on “Jak koupit elektromobil? Výhodně v hromadné slevě!”

  1. Pojďme to ověřit v praxi
    Pojďme to ověřit v praxi místo tlachání v diskuzi. Prosím, je zde někdo ochoten ve svém volném čase a bez gáže, tedy také formou neziskového projektu toto ověřit v praxi i v podmínkách v ČR? V prvopočátku by to určitě šlo prodiskutovat s dealery i bez založené neziskovky a na základě získaných poznatků se rozhodnout zda pokračovat. Kde jinde než tady na Hybridu by se pár odvážlivců mohlo dát dohromady? Pokud by byl někdo ochoten, tak se přidám.

  2. Přiznám se, že tomu
    Přiznám se, že tomu nerozumím. Je jasné, že za větší množství je menší cena a naopak za menší cenu se toho víc prodá. Kdyby automobilky chtěly prodávat víc EV, tak by daly nižší cenu všem, pokud tedy jsou schopni za takovou cenu prodat nějaké „organizované skupině“, aniž by byly ve ztrátě. (A nepředpokládám, že kvůli nějaké neziskovce do ztráty půjdou.)

  3. Zdravím , je pravda, že se
    Zdravím , je pravda, že se dá volně koupit fungl nový Leaf 24,
    v metalíze, s paketem navigace, nabíječkou 6,6 za 586 OOO,- s DPH. Nebude problém vyjednat takovéto auto u prodejce v počtu třeba sto kusů a dostat se na cenu třeba o dvacet procent nižší. Určitě bych za tyhle prachy těch sto zákazníku sehnal, vždyt dostanou vůz v lux výbavě, který na běžné denní ježdění stačí . Ale, kde to budou sakra všichni nabíjet, když tím zítra všichni vyjedeme do práce!!! Problém není vůbec auto, ale to asi všichni víte.

  4. Pokud je mi známo, tak od
    Pokud je mi známo, tak od poloviny letošního roku je pro ČR plánované „šrotovné“ na starý diesel ve výši 200 000,- při koupě EV a 40 000,- při koupě CNG vozidla. Zatím to sice ještě neprošlo schvalovacím kolečkem, ale koncem roku se o tom ve sněmovně jednalo. Pokud by to prošlo a ke šrotovnému by se vydolovala další tato hromadná sleva, tak bychom se dostaly u Leafa na podobnou cenu jako v Americe. Co že? (:-)

    1. Ano plánovaného je
      Ano plánovaného je spoustu, též čez i eon plánuje, ale realita je jiná.

      Co mám info z Mžp, tak není rozhodnuto zatím nic, vývoj jde tím směrem, že na podzim má být vypsána dotace na EV pro kraje a obce, pro ovčany se tento rok zatím nic neplánuje. Co by se dala asi využít dotace je pro podnikatele ve výší lehce přes 110t kč. Ale není nároková a musí se kolem toho udělat papírové opičárny.

  5. Myslím,že větší
    Myslím,že větší úspěch(více zájemců) by mohla mít hromadná akce na koupi Leaf(půl milionu dá dohromady více lidí než miliony 2) než Tesly.

    Teoreticky pokud by byla cena EV nad 545t s dph bylo by možno se hromadně pokusit i o získání dotace z OPPIK(jiná dotace – pro obyčejné ovčany tento rok vypsána určitě nebude) ve výši 98t kč, ale je otázkou zda míra nejistoty a výšky této dotace by stála za to papírování.

  6. Jinak ta cena Leafu po tech
    Jinak ta cena Leafu po tech extremnich slevach neodpovida autum srovnatelne kategorie, cena leafu po slevach odpovida tak VW Passat, coz je auto vyrazne vetsi (americky je jeste vetsi nez evropsky) a i vybavou bude lepsi (a ano, ma i automatickou prevodovku) a vykony.

          1. No to „totalni zebro“ uz je
            No to „totalni zebro“ uz je s automatem, automatickou dvouzonovou klimatizaci, parkovaci kamera, tampomat a vsechny snadardni vychytavky, priplatkovy je treba lepsi multimedialni system (uz ten zakladni je vice nez solidni), automaticka prosklena strecha, vetsi kola apod, jinak je vse v zakladu.
            Pokud tedy je passat „totalni zebro“ tak ten leaf je pak co? „Total homeless garbage edition“?

            35k uz stoji vrcholna verze 3,6 litrovym sestivalcem

                1. OK, tak máte asi pravdu.
                  OK, tak máte asi pravdu. Já jsem si dal do vyhledávače ceník a naklikl verzi s automatem a najely mě ty ceny výše a neměl jsem potřebu po tom nějak detailně pátrat.

                2. je celkem zbytecne to s tim
                  je celkem zbytecne to s tim ZIP, kazda oblast ma jine VAT, je to vpodstate od 0 do 22% vcetne prirazkove dane, bez VAT a prirazky si to poridi Americane jen ve 4 statech, v tech ostatnich je to od nejakych 8 do tech 22% vcetne prirazkove lokalni dane

                  NY ma 4% a 8.875% lokalni taxu

                3. Tak cenik je vzdy bez „dph“,
                  Tak cenik je vzdy bez „dph“, ale ten zip je tam treba zadat, jinak je stranka prekryta, nsapsal jsem jen prikladu ZIPu aby si pripadne nekdo nemusel hledat nejaky platny US ZIP…

                4. staci zadat cokoliv 5
                  staci zadat cokoliv 5 mistneho, ja zadavam PSC meho rodneho mesta v CR a taky ho to sezere 😀

            1. Passat sel s cenou celkem
              Passat sel s cenou celkem vyrazne dolu, jen pro ukazku, dolu sel i Golf, tedy primi konkurent Leafa a ten zacina v benzinu se 4 dverma na $20k, bezna americka produkce v benzinakach v kompaktni tride SFC zacina prave u cca $20k, a tim ze pomalu upada zajem o vetsi sedany, tak u nich cena pomalu klesa az k cenam prave tridy SFC, vetsinou rozdil $1-2 tisic

    1. Passat tak možná v
      Passat tak možná v základu, bez pořádné výbavy, se základní motorizací, kde na slušnou dynamiku můžete zapomenout….
      Leaf Tekna nebo Acenta má takovou výbavu, kterou v základu Passatu mít nebudete. Zkoušel jsem Octavii (nižší střední třída jako Leaf) a abyste se dostal na podobnou výbavu a jízdní dynamiku, tak jste na cca 700tis Kč za Octavii – a to nemáte vyhřívaná zadní sedadla, vyhř. volant, telematiku atd.

      1. Ano je v zakladu. Jenze
        Ano je v zakladu. Jenze americky passat ma v zakladu prakticky vse – automatickou prevodovku, motor 1,8 turbo (180 koni), dvouzonovou klimu, tempomat a milion dalsich veci, priplatit se da za paket se sportovnim vzhledem, panoramaticke stresni okno a dalsich par zbytecnosti.
        Kdyz vezmu treba tu vasi octavii tak 1,4 TSI 110 KW s dvojspojovym automatem (vyrazne vykonnejsi nez leaf, podobne zrychleni, nesrovnatelne vyssi maximalka) tak vyjde ve vybave style na 588 tisic, leaf acenta na 858 tisic a ve vybave Octavce na leaf v zasade nic nechybi, vybava je u Octavie spise bohatsi (az na jeden specificky prvek vybavy a to vami zminovani vyhrivani zadnich sedacek, Octa ma misto toho spoustu dalsi prakticky veci jako parkovaci asistent apod). Tzn Octavia je 270 tisic levnejsi, lepe vybavena, da se s ni jezdit i po dalnici dalnicni tychlosti a v pripade potreby dojete dale nez 150 km….

        1. no ono té oktávce tam toho
          no ono té oktávce tam toho chybí trochu víc a je to taky novější model. Leaf už má za sebou cca 7let. Americké verze čehokoli mě moc nezajímají, protože žiju v Evropě. Tak se podívejte jaká je nabídka na Passat pro Evropu.
          Jeden největší mínus má ovšem a to je absence elektrického pohonu. Sice je levnější o cca 250tis jak píšete, ale ten rozdíl se vrátí po cca 3 letech (pokud jezdíte). To že má spalovací motor výkon 110kW neznamená, že je dynamičtější a to díky své charakteristice – ano bude trochu rychlejší pokud motor bude optimálně zahřátý, v optimálním stavu a budete ho stále držet v otáčkách cca 3,5-5tis/min. kdy má daný výkon a moment. Nevím jak dlouho to vydržíte a jak dlouho toto vydrží takový motor …
          Zkuste se jednou s EV svézt.

          1. Tak americky passat jsem
            Tak americky passat jsem psal kvuli tomu, ze pisou ze pak v USA po sleve stoji leaf stejne jako podobne velka auta (coz nestoji, stoji stejne jako vyrazen vetsi a vybavenejsi passat).
            Octavia s 1,4 TSI a 110 kW a dvouspojkou sice neni elektromotor, ale co do zrychleni to neni nejak vyrazne horsi (nema nejake turbodiry jak nektere diesely apod), leaf jezdi velmi slusne, ale tesla to taky neni, navic oproti leafu se da s bezinakem jet i rychle (leafem je po dalnici 150, tak moc daleko nedojedete, i maximalka obecne je nekde uplne jinde, i kdyz treba mne maximalka 150 staci v pohode).
            EV autem jsem jel a je to super (az budou levnejsi urcite si chci nejake koupit), nicmene ta Octavka s tou 1,4 a automatem taky neni nejake orezavatko….

    1. A proč přičíst DPH?
      A proč přičíst DPH? Když tam píší že je to pro občany i firmy? Jenom protože v Evropě na všechno sekáme daně jak zběsilí, aby měli politici a úředníci co rozhazovat a korupčnit ve velkém?
      V USA v rámci programů Nissan Leaf:
      213 550 Kč + 21% DPH = 258.395,- Kč
      257 800 Kč + 21% DPH = 311.938,- Kč
      509 600 Kč + 21% DPH = 616.616,- Kč
      V ČR ceníkově Nissan Leaf cena od 715 300,- s DPH, tedy 591 tis. bez.

          1. Ale to je nesrovnatelne – ta
            Ale to je nesrovnatelne – ta cena 213 550 neni diky nejakemu vyhodnemu nakupu (ktery by se dal zreplikovat potencialni v CR), ale diky obrim statnim dotacim, ktere tam byly i predtim. Efekt toho hromadneho nakupu neni zas tak svetoborny (jak ukazuje nizsi cena bez dotace v CR, nez cena v tehle akci v USA)

      1. Dovolím si nesouhlasit
        Dovolím si nesouhlasit (Leaf třeba na yauto.cz):
        Autobond stříbrný 589 900,- Kč s DPH, 487 tis. bez
        Autobond červený 569 900,- Kč s DPH 470 tis. bez
        Autobond bílý 559 900,- Kč s DPH, 462 tis. bez
        Autobond modrý 559 900,- Kč s DPH, 462 tis. bez

        V USA v rámci programů Nissan Leaf:
        213 550 Kč + 21% DPH = 258.395,- Kč
        257 800 Kč + 21% DPH = 311.938,- Kč
        509 600 Kč + 21% DPH = 616.616,- Kč
        Čili jen ten poslední program a to ještě nejméně výhodný.

        1. Ano, ale srovnatelny je
          Ano, ale srovnatelny je prave jen ten posledni program ze (tam vidite ten efekt hromadne slevy) – ty predchozi jsou vyhodnejsi jen diky statni dotaci (ta u nas neni).
          Samozrejme ze kdyz k tomu zapoctou dotaci tak to vychazi levneji nez u nas (bylo by celkem divne kdyby ne)

        2. Ono totiž ty inzerované EV
          Ono totiž ty inzerované EV nejsou nová v pravém slova smyslu a nejsou ani skladová. Jsou to předváděčky, které stojí na place nebo dokonce venku a každý zájemce se v nich může zkušebně projet. Budou nejspíš stará max. 6měsíců(dle definice EU je nové auto mladší 6měsíců, proto se jej musí dealer zbavit dříve) a najeto pár tisíc km.

          Takže rozdíl prodejní ceny a katalogové není úplně celá sleva, ale částečně adekvátní snížení ceny amortizací. Což jsou tedy trochu jiná auta než jsou v článku popisována.

          V článku se píše o Minnesotě, kde na verzi SV dosáhli slevy 13500usd. Což je 320t kč dolů.

                1. A ověřoval jste si
                  A ověřoval jste si skutečně ty podmínky inzerátů(že „nové“ je skutečně nové nejeté)?

                  Nějak mi nesedí, aby se předváděcí(které jde v autosalonu z ruky do ruky) mírně jeté auto prodávalo za stejné peníze jako nové netknuté auto.

Napsat komentář