První solární čerpací stanice jsou v Austrálii

Australská společnost Caltex otevřela ve dvou odlehlých lokacích Západní Austrálie solární čerpací stanice. Využívají solární elektrárny a baterie pro ukládání elektřiny.

Jedny z prvních solárních čerpacích stanic jsou v Západní Austrálii
foto: Caltex

Odlehlé západoaustralské lokace Tom Price a Onslow se mohou pochlubit světovou raritou. Obě místa, vzdálená hodiny od nejbližších měst, byla nyní vybavena prvními čerpacími stanicemi poháněnými solární energií na světě.

Elektřinu vyrábějí solární elektrárny umístěné na střeše velkého servisního kontejneru, kde jsou skryty baterie. Obojí zajišťuje, aby nafta byla dostupná 24 hodin denně.

Leon Calvetti, manažer společnosti Caltex, komentoval novinku slovy: „Hlavní překážkou v provozu takto odlehlých pump je jak dostat palivo do nádrže zákazníků. Provozovat generátory je neefektivní a drahé, když zákazníků přijíždí jen pár denně.“

Čerpací stanice jsou plně bezobslužné, platí se platební kartou. Stanice jsou také mobilní, takže kdykoliv kdy místní poptávka klesne na neúnosnou mez, nebude problém čerpačku přesunout.

8 Comments on “První solární čerpací stanice jsou v Austrálii”

  1. To zkřížení čerpací
    To zkřížení čerpací stanice na fosilní paliva je opravdu trochu brutální, ale zřejmě logický krok. Agregát, který by se musel při čerpání pokaždé nahazovat by byl zřejmě méně rentabilní (a více poruchový). Na druhou stranu, až to někdo bude chtít ukrást,tak panely půjdou snadno.

      1. Taky jsem se tomu na
        Taky jsem se tomu na začátku podivil. Ovšem v článku nikde není napsáno, že když už by tam dojel EV, že by se nemohl nabít. Nakonec zásuvka je na každé benzínce. Problém bude spíš v tom, že obě místa jsou vzdálená hodiny od nejbližších měst. Čili pokud to bude dejme tomu 2 hodiny jízdy 90-kou čili 180 km, tak já tam nedojedu, resp. tedy možná ano, ale tak 50-kou, s odřenýma ušima a na elektrické páry. Potom je otázkou, jestli by tam bylo rychlodobíjení, protože pokud by tam bylo jen pomalé AC dobíjení, tak si můžu dát 6.5 hod šlofíka – jenže kde? Stanice je bezobslužná, automatická, žádná obytná část tam zřejmě není, prostě jen technologie čerpačky a solár+baterkárna. To bych se celou dobu pekl na slunci, resp. musel mít puštěnou klimatizaci a musel být v autě. Možná by to bylo pro EV formátu Tesla Model S, ale takový EV by tuto stanici nejspíš jen minul, protože 200 km od nejbližšího města a dalších 200 km k dalšímu městu by dal na jedno dobití na začátku celé cesty. Takže mi z toho vychází, že tato stanice není primárně určena pro EV a jejím specifikem je opravdu jen využití OZE tam, kde by byl problémem jakýkoli jiný zdroj napájení elektrických zařízení stanice.

        Ale zase na druhé straně jako nápad to není špatné. Dokonce by to mohla být inspirace pro naše benzínky. Kdyby se každá benzínka stavěla tak, že na střeše budovy a na přístřešku nad stojany by byly solární panely a zároveň poblíž nějaká baterka, tak by nebyl problém ani pár nabíjecích míst pro EV. To by ovšem muselo být už v zadání projektu – základní podmínkou by musel být „osvícený“ majitel firmy, která by se do toho pustila. Osvícený proto, že by to znamenalo investici navíc, jejíž finanční návratnost by byla diskutabilní. Třeba se toho jednou dočkáme. Zatím je to pouhé „kdyby“, které si jak známo „nikdo na chleba nenamaže“.

Napsat komentář