Elektromobil Tesla Model S má pokutu kvůli příliš vysokým emisím

V Singapuru dělají věci jinak. Když si tam Joe Nguyen pořídil elektromobil Tesla Model S, těšil se, že získá povolení a navíc i daňovou slevu. Místo toho mu ale úřady vyměřily pokutu.

Elektromobily Model S americké automobilky Tesla Motors u nabíjecích stanic Supercharger
foto: Tesla Motors

Jihoasijský městský stát Singapur je v mnoha ohledech výjimečný. Je jedním z vůbec nejhustěji zalidněných států na planetě. Platí tam extrémní tresty pro pašování drog i jiné prohřešky.

A také tam mají zajímavý přístup k elektromobilitě. Za každé elektroauto se totiž musí zaplatit daňový doplatek v závislosti na tom jakou spotřebu takové auto do zásuvky má.

Proč? Všechna elektrická auta jsou zdaněna na základě faktu, že i elektřina pro jejich nabíjení se musí někde vyrobit. Jejich emise se pak počítají jednoduchou poučkou 1 Wh spotřeby = 0,5 g CO2.

Singapurský úřad změřil, že elektromobil Tesla Model S má emise 222 g/km při spotřebě 444 Wh/km. Joe Nguyen se, nejspíš právem, cítí úřadem poškozen.

Nejen, že úřad naměřil zhruba dvojnásobnou spotřebu než je u Modelu S běžná, ale navíc Nguyenovi napařil pokutu $15 000, tedy přesně v hodnotě daňové slevy, kterou měl teoreticky získat.

Pro srovnání, když v roce 2014 testoval stejný úřad elektromobil Peugeot iOn, ten prošel se všemi poctami a dostupnými daňovými úlevami.

O celé situaci byl již informován Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors, která elektromobily Model S vyrábí. A Nguyen doufá, že se mu dostane pomoci.

Elon Musk k celé situaci na svém twitteru řekl, že nedávno mluvil se singapurským premiérem a ten slíbil, že se na věc podívá.

34 Comments on “Elektromobil Tesla Model S má pokutu kvůli příliš vysokým emisím”

  1. Moje teorie:
    Singapursti

    Moje teorie:
    Singapursti operatori se ve vladni laborce spletli a na testovacim dynamometru zadali spatne parametry, takze autu davali vetsi nakladacku behem testovaciho cyklu…. Vydali nejaky papir, vcas si neuvedomili chybu a ted to musi nejak ututlat…

    Stacilo by se zeptat: Jake jste tam nahrali parametry a jaky cyklus?

    Druha moznost je, ze zadali vse spravne, ale nevedeli, ze Tesla nejde na dynu realne testovat bez prepnuti do servisniho menu a stejne ji na tom trapili. Tesla totiz v normalnim rezimu registruje, ze se nehybe a kdyz se kola presto toci a kladou odpor, tak si auto mysli, ze je zapadle v hustem bahne a snazi se vyjet…

    Stacilo by se zeptat: Delali jste tento test v rezimu „Dyno mode“?

    Tak jsem zvedav jak se z tohohle vykecaji 😀

  2. Tesla k tomu teď vydala
    Tesla k tomu teď vydala komentář zde.

    Pro ty, co nevládnou angličtinou, je to celkem vtipné. V kostce se tam říká to, že i když přistoupíme na absurdní hru, že u spalovacího auta jsou jediné emise ty, které mu jdou z výfuku a žádné jiné při výrobě, přepravě a zpracování tam nejsou a naopak veškerá energie napájející Teslu se vyrobí ve fosilní elektrárně, jejíž produkci zplodin na vyrobenou jednotku energie známe, vychází pořád Tesla 2x až 3x lépe než srovnatelné spalovací vozidlo. Takže asi tak.

        1. Neboli jinak receno, kazdy
          Neboli jinak receno, kazdy si spocita takovou hodnotu „ekozateze“, jaka se mu hodi (a vsechny jsou stejne lzive/neodpovidajici realite) – da se jit do absurdit jako spotreba dolu, kde se tezila hlina, ze ktere se palila keramika na izolatory na sloupech nebo treba zelezarna, ktera vyrobila kov na vrtaci korunku na pruzkumne vrty delane roky pred tezbou…

          1. Ono je to ve skutečnosti
            Ono je to ve skutečnosti jednoduché. Jestliže jen samotná rafinace spotřebuje 1,6kWh elektřiny na litr benzínu, tak na 10 litrů je to 16kWh, což je přibližně spotřeba energie na 100km průměrného elektromobilu. A kolik elektřiny se spotebuje od vrtu až po benzínku radši ani nechci počítat. Jen ta čerpadla, co to tlačí přes půl světa musí spotřebovat enormní množství energie.

  3. Jenom takový dotaz. Když
    Jenom takový dotaz. Když se do emisí elektromobilu započítavají emise elektrárny, neměly by se do emisí auta se spalovacím motorem započítávat emise chemického závodu, který ten benzín vyrobil a emise elektrárny, která tu chemičku napájela a emise auta které ten benzín převáželo?

        1. No jestli je to míněno
          No jestli je to míněno jako satirický šleh páně Peroutkova stylu, který jistý prezident považuje devótní nótu, tak to beru. Jinak pokud se chcete vrátit do prvohor a do období vzniku uhelných slojí, tak si opatřete skafandr. Atmosféra byla plná oxidu uhličitého, siřičitého a metanu.

    1. Tak samozřejmě a ta
      Tak samozřejmě a ta energetická náročnost získávání benzínu nebo nafty od vrtu až po benzínku je naprosto šílená. Ve výsledku se na natankování jedné nádrže benzínu nebo nafty spotřebuje tolik elektrické energie,že byste na to s elektromobilem ujel minimálně stejnou vzdálenost.

      Ale ti lidi, co píšou pitomosti o znečištění elektromobily to dělají buď jako dobře placenou propagandu nebo jsou poněkud jednodušší a pro stromy nevidí les.

    1. Houby s octem. Překážkou
      Houby s octem. Překážkou pro rozšíření elektromobilů je jejich mizerná nabídka, přemrštěné ceny a ve spoustě zemí neexistující rychlonabíjecí síť.

      Kdo nekecá a dělá, ten standardizaci neřeší a prostě jen chrlí nabíječky – viz CHAdeMO v Evropě , kde si soudruzi z EU usmysleli zavádět Combo/CCS k zastavení asijské elektromobilní invaze. A také CHAdeMO tamtéž v Japonsku a USA. Takhle se to dělá – Change in the number of charging stations. The number of CHAdeMO DC Quick chargers installed up to today is 10435 (Japan 5960, Europe 2755, USA 1612, Others 108). Last update 2016.03.04.

      Ostatně Tesla se Superchargery dělá po světě totéž, jen v bleděmodrém (kecám, v červenobílém ).

      Až se Volvo a jiní probudí, bude pozdě bycha honit. Ne náhodou to připomíná vojenské tažení, dobývání kót a obsazování území. Japonci například dodnes filozoficky pokládají obchod za svého druhu válku.

      A jen tak na okraj, CHAdeMO jede i ve zde na Hybridu již zmiňovaném projektu FAST-E Over 500 multi-standard fast chargers to be deployed on European roads. Jak by to mělo vypadat v praxi v ČR najdete na tomto obrázku.

  4. ono v Singapuru je to
    ono v Singapuru je to vsechno takove zajimave, kuprikladu nadzemka tam obcas vyjde na stejne penize jako kdys jedete taxikem, na auta tam maj zajimave dane a i bezna Fabia ktera v CR stoji rekneme 250-300 tisic, tak v Singapuru by vychazela diky tamnim danim na auta na cca 1.3 milionu

  5. Jak dalece je ta zpráva
    Jak dalece je ta zpráva ověřená z nezávislých zdrojů? Protože prvotně jsem ji viděl na iDnes se zarytými petrolheady typu pana Dvořáka. A to se nijak nezastávám Tesly, páč úředníci celého světa jsou jedna banda a klidně bych tomu i věřil. Přesně jako je má oblíbená scéna z básníků, kdy na peřináči studentských kolejí leží černá krychle s nápisem: Tato koule je bílá.

      1. Přesně, přístup jejich
        Přesně, přístup jejich úřadů je správný, jediné co může někdo zpochybnit je spotřeba el. energie, ale ne tu logiku, ta se mi zdá hodně rozumná…

        Jaký je rozdíl když nějaké množství splodin proletí komínem vs výfukem? Žádný, globálně, jediný rozdíl je pro chodce, ale to zase odnesou sousedi elektrárny… Pokud tedy nebudou jaderné, ale tam zase bude někdo řvát o jaderném odpadu…

        Bych, řekl, že docela logický model, který představují zrovna úřady v článku jsou napadány, a jiné, které vymýšlí dotace na drahé elektromobili, kdy chudí dotují bohaté je mi selský rozum…

        1. za rok 2015 slo na ruznych
          za rok 2015 slo na ruznych podporach a dotacich do podpory fosilnich paliv po cele planete na cca 5.3 bilionu USD, jen tak na prepocet na osobu to znamena cca $740 za kazdeho obyvatele tehle planety a cca $5300 za kazde auto na tehle planete, takze fosilni kary maj myslim ty dotace celkem velike i tak, a ano fosilni paliva nejsou jen ropa a z nich vznikajici benzin a anafta, ale i plyny a treba uhli, je to celkem smutne cteni jak silenej balik se po celem svete vynaklada na takovou vec, holt lobby je silna

          zprava mezinarodniho menoveho fondu

          http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2015/wp15105.pdf

        2. Rozdil je znacny, elektrarna
          Rozdil je znacny, elektrarna spaluje s efektivitou v aute nedosazitelnou, splodiny jsou cisteny zpusobem v autech bud nedosazitelnym a i to co jde je opomijeno (starsi auta, diesel s odstranenym DPF, nove turbobenziny s emisemi NOx..) – staci se projit po rusnejsi ulici ve meste a rozdil vas prasti do nosu.
          Jedine minus je efektivita prenosu energie z elektrarny do motoru auta. Pak je otazka kdo produkuje vic CO2 asi o pomeru elektraren na fosilni paliva v dane zemi. Ale stejne CO2 neni to co lidi ve meste ci v blizkosti elektraren dusi. Ve vsech ostatnich parametrech nema spalovaci motor proti elektrarne sanci.

        3. Přístup úřadů správný
          Přístup úřadů správný není.

          Jedná se jen o princip – přece nezaplatíme autu vyrobenému v americe dotace. Takže úkol pro úřad = najděte důvod, aby se nic neplatilo.

          Jinak správný přístup úřadů(a v čechách dokonce vymahatelný) je postaven na pravidlech předvídatelnosti a rovného přístupu. V tomto případě rovný přístup nebyl použit – u jednoho auta uplatníte spotřebu elektráren, u druhého neuplatníte spotřebu rafinérií. Předvídatelnost byla rovněž porušena (rozdílný přístup k iOnu).

        4. tobě chybí základní
          tobě chybí základní matematika a logika, máš velké nedostatky v základním poznání světa, tak jen pro tebe, jediného, co tu nechápe tak základní věci
          1) dotují se drahé elektromobily, což vede k
          2) zlevnění součástek
          3) elektro mobily si pak může dovolit i chudší
          4) méně rakoviny ve městech dosaženo

        5. Mezi tím komínem a
          Mezi tím komínem a výfukem je sakra rozdíl a to: v komíně se spaluje české uhlí ale ve výfuku arabská (a jiná cizí) ropa. V případě uhlí jdou peníze zpět českým horníkům a na rozvoj např. severních Čech, v případě ropy jdou peníze na Islámský stát a jiné pochybné režimy, a v souvislosti s tím na zbraně proti těmto režimům, na ploty proti uprchlíkům a tísíce dalších výdajů které se do ČR nikdy nevrátí.

Napsat komentář