Tesla připravuje elektromobily se 100kWh baterií a dojezdem přes 500 km

Hacker Jason Hughes našel ve firmwaru pro vozy Tesla v7.1 zakódované označení „P100D“. Tesla tedy zjevně připravuje pro své elektromobily 100kWh baterii s dojezdy přes 500 km.

Právě takhle bude vypadat elektromobil Tesla Model S se 100kWh baterií a garantovaným dojezdem přes 500 km
foto: Tesla Motors

Je tomu teprve pár týdnů měsíců co Tesla představila elektromobily Tesla Model S P90D vybavené 90kWh baterií. Díky hackerskému nálezu Jasona Hughese (který ověřili i další) je nyní jasné, že ještě před vypuštěním Tesla Model 3 na trh uvede i další verze Tesla Model S a Tesla Model X se 100kWh baterií nesoucí označení P100D.

Oficiálně pochopitelně nepotvrzené informaci se dá věřit i z toho důvodu, že obdobně se našlo značení „P90D“ ve starších verzích firmwaru, před oficiálním uvedením této verze na trh. A také proto, že někdo přímo z Tesly se Hughesovi snažil překazit online update jeho auta…

Nedávno Tesla zrušila Model S s 85kWh baterií a v nabídce tak zůstala pouze auta s kapacitou baterií 70 kWh a 90 kWh. Novinka Tesla Model X je navíc prozatím nabízena pouze s 90kWh baterií a určitě bude třeba nabídnout ještě minimálně jednu verzi – tou první bude nejspíš právě „stovková“.

Díky ní by měly budoucí verze Tesla Model S dosáhnout na reálný dojezd přes 500 km. Rekord dojezdu elektromobilu Tesla Model S je 728,7 km – ze srpna 2015. A je prakticky jisté, že 100kWh baterie jej pomůže překonat.

InsideEVs

42 Comments on “Tesla připravuje elektromobily se 100kWh baterií a dojezdem přes 500 km”

  1. Nedávno vyšlo hned
    Nedávno vyšlo hned několik článků (např. na idnes), že e-auta nemají budoucnost. Malý dojezd, dlouhé dobíjení, nepřipravená elektrická síť na připojení desítek tisíc elektro-aut najednou apod.

    Ale mám pocit, že se zapomnělo na jednu zajímavou věc. A sice že technologie baterií se neustále vylepšuje a každých 5 let se prodlouží dojezd o polovinu. V roce 2015 400km, r.2020 600km… tj. v jejich uvažovaném roce 2040 by mohl být dojezd někde kolem 3000km na jedno nabití při stejné váze a velikosti baterie (no nechal jsem se trochu unést), ale nevidím důvod proč bychom se tam nemohli dostat.

    1. To sice ano, ale jak dlouho
      To sice ano, ale jak dlouho to tímto tempem poroste? Už i u křemíku se objevují problémy, a nelze zmenšovat do nekonečna.
      A tady u akumulátorů je jedno omezení a to eneergii, kterou prostě chemicky mohou látky v sobě udržet a já si bohužel nemyslím, že se lze moc posouvat…
      Stále se lze však zlepšovat v životnosti, rychlosti nabíjení a dalších parmetrech.

      1. kremik se sem vubec plest
        kremik se sem vubec plest nemusi, to je podvetvi ktere se vyvyji strasne dlouho a je na nej tak enormni tlak co se poptavky tyce, ze soucasny trend zmensovani je doslova extremni a navic je to temer jediny smer vyvoje kdy se zmensuje a ted kuprikladu jen vrstvy, u baterii je to vpodstate teprve na zacatku a nejaky solidnejsi vyvoj a vyzkum zacal az na prelomu tisicileti, do te doby se tim temer nikdo nezabejval

        o ukladani elnergii vyme jako lidstvo zatim strasne malo a je prilis mnoho smeru kteryma se to muze ubyrat, navic elektromobilita neni dobudoucna zavysla jen na te ulozene energii, ale i na online formatu typu OLEV, a kuprikladu tesluv transformator zname jiz nejakych 70 let, a nebejt tehdy par shod okolnosti, tak dnes pravdepodobne vsichni silime z toho jak kolem nas tyhle transformatory sirej elektrinu, ostatne Tesla to planoval jako sit na sireni elektriny

        vyvoj Ev je dnes proste na zacatku, a jejich era teprve prichazi, a nastesti elektrina a baterie nejsou dulezite jen pro EV, ale i pro dalsi rozsahle odvetvi kuprikladu spotrebni elektroniky

        1. sci-fi.
          ten transformator..

          sci-fi.
          ten transformator.. nahromadit elektrony a nechat ich prejst vzduchom, nie je ziadna veda ani tajna neviem co. kazdopadne, ja poviem nezmysel a vy nieco v duchu – Ilumináti !

          Elektrina s tym nic nema. Ide o zdroje a fyzicke moznosti ich ukladania. A ked sa chcete posunut dalej, potrebujete supravodice,
          ale mame co ? No figu a nie supravodice. Supravodivy okruh s cievkou umoznuje hromadit elektrony priamo bez strat vo velkom mnozstve.

          A zdroje nemame. Mame, nejake, ktore sa minu (rozumej premenia),
          tak ako sa premiena nasa blizka hviezda. Cely vesmir sa ruti ku svojemu koncu.

          Nieco ako nevhodne alebo neekologicke pouzitie existujucich zdrojov neexistuje. Su to len institucionalne, kulturne, politicke, fantasmagorie. Rovnako ako spolocnosti v ktorej existuju peniaze, platia sa dane a podobne.

          V skutocnosti potrebujeme iba jest, a mnozit sa. Lebo sme tak vznikli. Zemiakov je vdaka rope zatial dost, aj svine pozabijame, klobasky budu…

            1. Protoze mu zacalo
              Protoze mu zacalo hrabat?

              Jakkoliv ho nechci znevazovat, i kdyz budu optimista a budu mit vez vyzarujici v dokonale plochem diagramu (a ne kouli, tedy vykon klesa s druhou mocninou vzdalenosti, ne treti), tak pokud na metr prenesu potrebnych 50kW (dost utopie), na jezdeni kilometr od vysilace uz budu potrebovat 50GW vysilaci vykon – 333 tisic televiznich vysilacu (cca 150kW) nebo 100 miliard soucasne telefonujicich mobilu (cca 0.25W prumer). Jeste porad chcete v tom meste bydlet a nenosit cepicku z alobalu?

              Ony se asi nejake pokusy udelat daly, ale otazka je, jaky skutecne prenasel vykon (a jak daleko od vysilace jezdil, jestli nemel smerovou antenu…). A hlavne, vliv elmg zareni na zive organizmy se tenkrat tak moc (vubec) neresil…

              Mimochodem, nekdo spocital, ze aby spiknuti vydrzelo 100 let, musi o nem vedet maximalne 125 lidi 😉
              http://xman.idnes.cz/konspiracni-teorie-nedavaji-matematicky-smysl-dokazuje-vedec-p6t-/xman-styl.aspx?c=A160218_224647_xman-styl_fro

            1. velkost struktur na
              velkost struktur na molekularnej urovni, efektivne neudrzi elektron s pozadovanymi parametrami. fyzikalne zakony.

              tak ako sa spotreba urcitej hmotnosti auta neda v spalovacom aute pri specifickych situaciach na dialnici zrazit pod 9 L na 100 km.

              tesla je naviac jedina, ktora sa o cosi pokusa s velmi vysokymi cenami, a podporou, ktora moze kedykolvek skoncit. su jediny co ponukaju isty komplex. a potom cinske druzstva, tie na ostatok tiez nedokazu zrazit cenu.

              elektrina sa da pri specifickych parametroch dostat do urciteho objemu v specifickych miestach, iba specificky maximalnym tempom.

              cena zdrojov, ich dostupnost, to vsetko hra rolu.
              ja osobne dufam ze sa nad fuziou podari zlomit palicu uz nasledujucu generaciu, alebo aspon tu po nej.
              a ludia sa do vtedy, nepozabijaju.

              z toho co vidi kazdy z nas. je sucastne mnozstvo ludi, pri konoch, uhli, a neviem com este, neudrzatelne, ved pockajte, ked sa nepodari najst iny zdroj do 2-3 generacii, to bude toco, ale nas to trapit asi nemusi.

              osobna preprava je nic. nepodstatna.

                1. Ona ta číslo jsou už dnes
                  Ona ta číslo jsou už dnes nesmyslná, protože dávno neoznačují velikost hradla, ale jen velikosti ostatních prvků okolo (ty se ještě zmenšit daří – zatím). Hradlo už museli postavit na výšku (3D tranzistory), protože plošně už ho nelze zmenšit.

                2. technologicky samozrejme
                  technologicky samozrejme mozes ist dole viac. tusim sa hovorilo az o 5 nm. Ide o quantovy limit povodnej technologie.

                  ohladne moznosti, sa hovori o novych materialoch a najstarsie infomacie hovoria o nanotrubickach z uhliku, ktore by elktron viedli v sebe ako v potrubi.

                  elektron sa nesie vzdy na povrchu vodica, nie vo vnutri, v jeho priereze (preto sa pre lepsi prenos prudu bez zahrievania vyuziva viac tenkych lank a nie jeden hruby vodic)

                  medzera mezi cestami obvodov nesmie byt tak mala aby privela elektronov prekakovalo medzi drahami (polovodice eviduju quantum – mnozinu, nie jednotlive pripady)

                  paralelne spracovanie ma tiez svoj limit vo vyuziti, inak by sme miesto cpu pouzivali gpu. paralelne pocitanie ma zmysel v skalovanom pocitani rovnakeho pripadu pre rozne cisla (render, krypto, ..)

                  na to sa zameriava aj potencial quantoveho cipu.

                  paralelne pocitanie nasobi spotrebu a jeho poznosti mame vo vyzualne stale kvalitnejsich hrach. samostatnr sa programuje velmi obtiazne, preto existuje sposob ako cez program len poslat mnozinu ktore hovori o prostredi a gpu to renderuje – vykresluje – pocita uz sama.

                  takto sa cez grafiky prostrednictvom open CL napriklad tazili bitcointy.

                  v pripade CPU je preto velmi dolezity parameter v jeho vykon single operaciach. chladit sa tiez neda do nekonecna.

                3. juuu OpenCL, na to rad
                  juuu OpenCL, na to rad vzpominam, bavilo me programovat grafiky 🙂
                  Obcas to hodilo modrou smrt, kdyz jsem to pretizil, ale jinak to bylo vpohode 🙂

                4. Asi mate na mysli skor
                  Asi mate na mysli skor OpenGL a nie OpenCL, ktore je relativne novinka. Kazdopadne je to rozdiel.

                5. mining byl zalezitost
                  mining byl zalezitost predlonska, a prez OGL fakt nikdo netezil, OGL je APi a ne programovaci jazyk, OGl je konkurent pro DX respektive bival, dnes spise na radu prichazi Vulkan, OCL je nejakych 6 let stara zalezitost a prozatim se moc rozmachu nedockala a asi ani nedocka, na skolach se spise vyuzije cuda nez OCL, tedy z tech alternativnich moznosti

                6. skutecne mam na mysli
                  skutecne mam na mysli OpenCL.
                  Ale s OpenGL jsem taky samozrejme pracoval 🙂

    2. nj, ale to tem zaslepencum
      nj, ale to tem zaslepencum nevysvetlite 🙂
      Jediny zpusob je jit prikladem. Kdyz nekomu reknete, ze to bude tak a tak, tak vam stejne neuveri. Ovsem kdyz ho svezete vlastnim EV, tak nema jinou moznost nez uverit – prinejmensim soucasnemu stavu, a obvykle i predpokladanemu budoucimu vyvoji.

      1. prumer 35km/h je sice
        prumer 35km/h je sice extrem, ale ne zas tak silenej, ikdys velice casto jezdim dalnice a vpodstate posledni „rok“ dalnice tvorej cca 80% mejch cest, tak mam celkovej prumer ani ne dvojnasobek tech 35, u me je to v prumeru 66-68km/h ac teda dalnice si jiz nedvam 160+ jako v minulosti, ale jen 120+, zjistil jsem ze nema smysl kvuli par minutam nijak zvlast spechat

        u te rekordni jizdy bylo dulezite spise to ze si vybrali trasu kde jsou slouhe streky s minimem terenich „vln“, takze se dalo ject ustalenou rychlosti dlouhe tahle useky

        1. jo ja taky kdysi honil
          jo ja taky kdysi honil spotřebu – za kamionem v závětří 90km/h pod 4litry/100 ale to už je hoooodně dlouho :DD Každopádně přetahovat se o to jesi Tesla dojela pri 35km/h 605 nebo 606 km je prostě jen o masírování ega 😉 Pro běžný lidi je to leda dezinformace díky kerý pak reálná hodnota může sklamat a to může mít následky 😉 Nic se nemá přehánět hoši, leze to pak na mozek. Tesla má reálnách +/-400 a HOTO VO

  2. je celkem pravdepodobne, ze
    je celkem pravdepodobne, ze se pripravuji dobudoucna i na varianty s jeste vyssi kapacitou, 120 nebo 150kWh a nebo jeste vice, vse zavisi jen na miste kam se dany akumulator musi vejit a na vyvoji dobudoucna ktery baterie jeste posune v hodnotach s tim souvysejicich (kapacita, vaha, prostorova objemnost), neb po celem svete se vyvojem baterii zabejva nekolik desitek az stovek tisic lidi a kazdorocne je do vyvoje baterii nalito cca 50 miliard dolaru, a investori asi nedavaj ty penize do toho vyvoje jen tak aby se nereklo, ale aby to plodilo nejake vysledky, byt budou treba za roky az desitky let

    ac Tesla neni beznou automobilkou, tak predpokladam ze model S se bude snazit udrzovat v prodeji do doby nez zacnou prodeje nejak extra klesat, a za dosavadni 4 roky zivota tohoto modelu jsem se dockaly vyce nez zdvojnasobeni puvodni zakladni verze s 40kWh baterii na dnesnich 90kWh, takze se da cekat ze za dalsi 4 roky zivota tohoto auta se muzeme dockat jeste kuprikladu dalsich 4-5 kapacit baterii a inovaci

    1. Je to jak říkáte. Cena
      Je to jak říkáte. Cena baterií díky stále se zvyšující produkci i technologickým pokrokům vytrvale klesá. J.B. Straubel z Tesly ostatně nedávno v souvislosti s Tesla Model 3 řekl, že dojezd ani výkon už nejsou problém, důležité je teď udělat auto co možná cenově nejvýhodnější.

      1. Vidíte, já si z jeho slov
        Vidíte, já si z jeho slov naopak odnesl, že technologie pro ekvivalentní dojezd problém stále je a ještě nějaký ten pátek i zůstane. Nicméně že současná technologie je již dostatečná pro každodenní použití, takže pro ty co to s rozšířením elektromobility myslí upřímně je dnes na pořadu dne přesměrovat finance z výzkumu nových technologií s velmi nejistým výhledem na signifikantní zlevnění stávající technologie.

Napsat komentář