Test nabíjecích stojanů pro elektromobily Morava a Slezsko (3. díl)

Dnes přicházíme se třetím dílem praktického testu nabíjecích stojanů pro elektromobily na Moravě s ve Slezsku od Radovana Burkoviče. Jak tedy funguje síť nabíječek ve východní části Česka?

Testovací elektromobil Kia Soul EV u rychlonabíjecí stanice společnosti inChaNet, Valašské Meziříčí
foto: archiv autora

Předchozí díly:

Test nabíjecích stojanů pro elektromobily Morava a Slezsko (1. díl)

Test nabíjecích stojanů pro elektromobily Morava a Slezsko (2. díl)

autor: Ing. Radovan Burkovič

Ve Slezsku rychlonabíječku nenajdete. Pouze o prázdninách 2015 testoval v Třinci mobilní rychlonabíjecí stojan namísto pomalého, ale jen s výkonem 20 kW. 5 z 9 rychlonabíjecích stojanů Moravy najdete přímo v Brně, z toho 4 soukromé.

Z brněnských jsem otestoval jen jeden, další 3 pak mimo Brno. Testovacím vozem byla opět Kia Soul EV s CHAdeMO zásuvkou, použity byly kabely nabíjecích stojanů. Přístup k rychlonabíječkám ČEZ je doposud v rámci testovacího provozu volný, není potřeba čip.

auto elektromobil Kia Soul EV nabíjecí stanice ČEZ

Elektromobil Kia Soul EV u nabíjecí stanice společnosti ČEZ v Havířově
foto: archiv autora

PRE rychlonabíječky na Moravě nemá. Soukromé nabíječky v projektu evmapa.cz jsou přístupné po registraci a vložení kreditu na účet. Některé jsou zdarma, jiné za poplatek 6-10,-Kč/1 kWh.

Název rychlonabíječky (umístění), výkon rychlonabíječky, stav baterie před a po nabíjení, dojezd vozu před a po nabíjení, odebrané množství elektřiny, čas nabíjení, venkovní teplota, poznámky k funkčnosti a umístění:

ČEZ Orchard, Hornopolní ulice, Ostrava-Fifejdy, 342 V 104 A = 35,57 kW (z inzerovaných 50 kW), z 9 % na 80 %, z 9 km na 110 km, 21,4 kWh nabito za 32 minut, +8 °C. Po 11 minutách nabito na 34 %, při 41 % dojezd 51 km, při 50 % 64 km.

Pouze 1 vyhrazené nabíjecí místo v dosahu kabelů, druhý vůz by musel zajet na chodník nebo na trávu. Nedaleko je sídlištní restaurace za lidové ceny nebo dražší ve 4* hotelu Orchard.

ČEZ Teplárna Vítkovice, Hornopolní ulice, Ostrava-Vítkovice, 343V 104 A = 35,672 kW (z inzerovaných 50 kW), z 12 % na 83 %,  21,4 kWh nabito za 31 minut, +9 °C. Po 7 minutách nabito na 28 % výkonem 37,232 kW, po 13 minutách nabito na 40 % výkonem 37,856 kW, po 31 minutách nabito na 82% výkonem 17,94 kW.

Následně nabíjení znovu zahájeno z 83 % výkonem 391V 58A = 22,678 kW, po 13 minutách ukončil stojan nabíjení na 94 %, nabito 2,9 kWh. Celkem nabito z 15 km dojezdu na 133 km. Už třetí měsíc nefunguje Mennekes zásuvka, vadný jistič.

Dobře přístupný stojan naproti vrátnici areálu, 2 vyhrazená místa označena kužely proti neukázněným řidičům spalovacích vozů, vedle je samoobslužná jídelna, nedaleko restaurace, bistro a cukrárna.

ČEZ AAA Auto, Černovická 1183/38, Brno, 327 V 104 A = 34,08 kW (z inzerovaných 50 kW), z 5% na 83%, 23,5 kWh nabito za 38 minut, +3 °C. Po 22 minutách nabito na 54% výkonem 39,1 kW.

Velmi dobře přístupný a viditelný stojan v levé části areálu AAA Auto, 2 vyhrazená místa, lze využít zázemí autobazaru. Dá se k němu rychle dostat sjezdem z D1.

RAMI CZ s.r.o. Vyškov, Cukrovarská 498/13, dvousystémová rychlonabíječka, kabel CHAdeMO 44kW a kabel Mennekes 43 kW, 10,- Kč/1 kWh, 374 V 109 A = 40,766 kW (z inzerovaných 44 kW), z 53% na 83%, 7,6 kWh nabito za 16 minut, +4 °C.

Následně nabíjení znovu zahájeno z 83 % výkonem 392V 58A = 22,736 kW, po 19 minutách ukončil stojan nabíjení na 94%, nabito 2,7 kWh. °Celkem nabito z 63 km dojezdu na 117 km.

Velmi dobře přístupný stojan na parkovišti vedle budovy Rami CZ naproti oknům Rami Café. 2 vyhrazená místa. V objektu je kavárna. Dá se k němu rychle dostat sjezdem z D1 a kousek okrajem města.

inChaNet Valašské Meziříčí, Palackého 456/26, dvousystémová rychlonabíječka, kabel CHAdeMO 44kW a kabel Mennekes 43kW, zdarma. 363 V 109 A = 39,567 kW (z inzerovaných 44 kW), ze 42 % na 83 %,  11,9 kWh nabito za 20 minut, z 56 km na 117 km, +3 °C.

Po 18 minutách nabito na 82 % a výkon klesl na 390 V 52 A = 20,28 kW. Následně nabíjení znovu zahájeno z 83 %, ale displej nahlásil °Chybu a nabídnul telefonní číslo na obsluhu.

Po volbě Zrušení nabíjení se povedlo dále nabíjet výkonem 391 V 58A = 22,678 kW. Po 8 minutách nabito na 91% a výkon klesl na 394V 26A = 10,244 kW. Po 10 minutách ukončil stojan nabíjení na 92%, nabito 2,6 kWh.

Celkem nabito z 56 km dojezdu na 129 km. Při dalším testovacím nabíjení nabito z 10 % na 83 %, z 12 km na 110 km za 34 minut 20,4 kWh. Na první pohled trochu nepřístupný stojan, postavený hned za tyčovým plotem vedle vjezdu do areálu firmy Robe.

Podél plotu je parkovací plácek. Pro obsluhu stojanu i podání kabelu je nutno protáhnout ruku plotem. Bylo tím vyřešeno bezpečnější umístění a současně umístění na vlastním pozemku. Nedaleko u kruhového objezdu je restaurace.

Celkové hodnocení sítě pomalých a rychlých nabíjecích stojanů na Moravě a Slezsku je následující. Pro pohyb mezi městy po Moravě a Slezsku je síť řídká a nedostatečná. Vždy musíte jízdu pečlivě plánovat.

Výhodou je, pokud máte elektromobil se silnou palubní nabíječkou a možností rychlonabíjení. Dobré je vozit rychlejší nabíjecí kabely, případně redukce.

Minimálně polovina pomalých stojanů ČEZu by se měla urychleně změnit na rychlonabíječky. To by pohybu mezi městy v rámci „hnízd“ ČEZu hodně pomohlo.

auto elektromobil Kia Soul EV nabíjecí stanice ČEZ

Elektromobil Kia Soul EV u nabíjecí stanice společnosti ČEZ v Třinci
foto: archiv autora

Jde zejména o Třinec, což je páteřní trasa na Slovensko do Žiliny. A Klimkovice, které jsou nedaleko sjezdu z D1 směr Olomouc.

Dále o okresní města jako Havířov a Karviná. K pohybu po D1 by přispěla už dlouho avizovaná nabíječka ČEZu Motorest u Hanky.

Obecně v síti všech poskytovatelů chybí větší města, jako Frýdek-Místek či Opava. Také Ostrava by potřebovala k D1 a výpadovce na Opavu rychlonabíječku v Ostravě-Porubě. Další chybí směrem na Polsko v okolí Bohumína.

Nabíječkami nepolíbeny jsou celé Jeseníky. Stejně tak okolí Olomouce a směr na Pardubice (Mohelnice, Uničov). Bohužel mimo Brno a Vyškov je nepolíbená rychlonabíječkami i jižní Morava.

K přesunu po D1 zoufale chybí Hranice na Moravě, Olomouc, Prostějov a Kroměříž. Směrem na Čechy rychlonabíječka v okolí Humpolce, směrem na Slovensko u Břeclavi.

Pole působnosti pro poskytovatele nabíjení elektromobilů je obrovské. Zarážející je neaktivita velkých obchodních řetězců, které obvykle stojí na výpadovkách z měst a u dálnic. Případně jejich centralizované rozhodovací procesy v Praze, které rychlostí kopírují kritizované elektro giganty.

Zarážející o to více, že někde to jde komerčně už nyní (viz. zmíněná centra výše), jinde jsou ochotni poskytnout zdarma rozvodné desky se 3 druhy zásuvek na podzemních parkovištích (např. Tabačka Nový Jičín), ale většina musí čekat na rozhodnutí centrály, byť ony rozvodné desky už dávno na parkovištích mají.

Elektromobilisté tak stále spoléhají nejvíce na sebe a aplikace jako je např. Open Charge map openchargemap.org, kam svépomocně doplňují nabíjecí místa sami. Včetně komentářů pro své kolegy.

vlastní

31 Comments on “Test nabíjecích stojanů pro elektromobily Morava a Slezsko (3. díl)”

  1. Ad FAST-E..
    Tak, jak v

    Ad FAST-E..
    Tak, jak v jiném místě zde pan Radovan uvedl terminus technicus vůči nabíjení (normal, rychlé, zrychlené), se v projektu uvádí fast, což si představuji jako rychlé a tedy se budou budovat za obrovské dotace jen DS s max Mennekes (za 70tis dotačních € na 1 DS to ani nemůže být lepší (Chademo&CCS) bo ta administrativní režie je XXXL).
    Pokud ale v eu mluvili o „quick charge“ a překlad z eng do eng byl „fast charge“, budu rád, že se na tomto místě pletu.
    V 2017/08 již bude jasno, pokud to stihnou….

    Elektronům Zdar!

  2. No zdá se, že když zrovna
    No zdá se, že když zrovna DC nabíječky fungují, tak fungují celkem dobře, I když ani jedna zdá se nechce jet na nominálních 125A. V tomto kontextu bych řekl, že ten výkon ani nemá smysl uvádět, neboť se notně mění s napětím během nabíjení (když připojím zcela vybitou baterii tak tam v ten okamžik víc jak 33kW nedostanu (cca 330V*100A), když pak připojím téměř nabitou baterii tak dostanu na chvilku těch 40kW (cca 400*100A) než spadnu do CV fáze kde mi začne klesat proud. Tudíž jako orientační hodnota jestli nabíječka jede na plno bych právě viděl odebíraný proud.

    Mimochodem ten projekt E.ONu na výstavbu 29ks DC dobíječek v ČR/SK je tedy toto? FAST-E (SKCZ)

    1. ok – naprostý souhlas.
      ok – naprostý souhlas. Myslím, že hodně užitečná série článků.
      Jinak celkem často se dostávám k „rychlonabíječkám“, ze kterých prostě v určité dny víc 40A nabíjecího proudu neodstaneme, na 80% to potom spadne na cca 12% a to je už lepší se připojit i do klasické domácí zásuvky… 🙂
      Jen jedno doplnění: před Vysokým Mýtem ve směru Olomouc-Hradec po pravé straně silnice, je možnost nabíjet na parkovišti restaurace SteakHouse – 3x380V-32A zdarma. Je vhodné si po dobu nabíjení něco dát… 🙂

          1. Počítají se výsledky
            Počítají se výsledky milý Anonyme. A pokud je výsledkem to, že na trase, kudy pojedu, se dozvím o existenci nabíjení a ještě mám navíc i potvrzení funkčnosti z recenzí, pak rád podpořím kteroukoliv mapu nabíječek. Bez ohledu na grafiku, mně jde o nabíjení. Na centralizaci totiž spoléhat nemůžu. Ostatně ta příliš nefunguje ani u běžných čerpacích stanic, natožpak u plynových. Jedno zda LPG či CNG.

            1. Hezky arogantně vysvětleno
              Hezky arogantně vysvětleno a co je s zas anonymem? no je línej registrovat se 🙂 Ano důležitý jsou výsledky:
              1) dozvím o existenci nabíjení + potvrzení funkčnosti z recenzí … ASEP nemá?? OCHM má? nevidím, nebo tím myslíte že do OCHM se dá dopisovat a na ASEP musíte na admina??
              2) Bez ohledu na grafiku ?? grafika je důležitá pokud opravdu chcete rozmnožovat elektromobilitu a tím pádem aby lidi se cítili příjemně když do toho čumí 🙂 mně jde o nabíjení .. aha vám hm
              3) Na centralizaci totiž spoléhat nemůžu …. nechápu nevím co tím myslíte
              4) Ostatně ta příliš nefunguje ani u běžných čerpacích stanic, natožpak u plynových. Jedno zda LPG či CNG … to samý co tím myslíte??

              Sečteno s takovýmhle přístupem se nedivte že elektromobilita se po čechach dvakrát nerozmáhá 🙂

              1. Asi máme hodně posunuto
                Asi máme hodně posunuto vnímání slova „arogantně“.
                ad 1) jednoduchá věc – posuzuji funkčnost. Pro Vaši informaci vždy čerpám z několika zdrojů, když se hodlám pustit do neprobádaných končin.
                ad 2) opravdu je funkčnost to hlavní, to zjistíte až budete v noci stát u nefunkčního stojanu nebo zásuvky za plotem s dobrmanem
                ad 3) centralizace znamená spoléhat se na 1 jedinou mapu. A to prozatím vážně nejde.
                ad 4) neexistenci jednotné mapy všech benzínových a plynových stanic. Ostatně přiznali to v testu nedávno i lidé s CNG Octávií, kterou jeli do Itálie.
                Asi máme hodně posunuto i vnímání sousloví „s takovýmhle přístupem“.

                1. njn furt stejna pisnicka
                  njn furt stejna pisnicka jajajajenomja, nejste holt učitel ale Ajendží 🙂 co se dá dělat, nech brouka žít 😉

              2. registraci bych nebral jako
                registraci bych nebral jako slušnost – asi jako, když se chci něco zaptat, tak se představím.
                Je fakt, že většina anonymních příspěvků je ve stylu rejpání, šťourání a zpochybňování – v naprosté většině případů bez znalostí a zkušeností.
                Jinak trochu soudný člověk by asi těžko mohl dávat stav elektromobility v ČR za vinu několika málo uživatelům, kteří se alespoň snaží na věc upozornit a najít pár světlých míst v té bídě.
                Tím, že Radovan píše o tom, že ON něco preferuje, myslí tím obecně elektromobilistu – určitě v tom není sobectví, to by jeho články asi těžko dávali smysl.

                1. Právěže většina
                  Právěže většina elektrouživatelů starší gardy může mít tendence samolibectví a to je na €jrososialistickou mládež až příliš alergické 😉 Důležité na rozšíření elektro v čechách je učitelsky laskavě psychomasírovat mladou gardu 🙂 Důchci LEAVa kupovat prostě nebudou 🙂

          2. Ja osobne OpenChargeMap ju
            Ja osobne OpenChargeMap ju propagujem lebo:
            1. Je to celosvetová databáza. Zároveň si myslím, že iba národné mapy v prostredí Európy (veľa malých krajín s rozdielnymi jazykmi) nie sú efektívne (nutnosť hľadať, aké mapy sa používajú v každej krajine prejazdu).
            2. Je to živý projekt – okrem pridávania a vylepšovania kvality dát sa stále pracuje na jej zlepšovaní (kódu, prekladu, atď.). Napríklad aj Vami kritizované užívateľské rozhranie sa má čoskoro zmeniť na štandardnejšie z pohľadu porovnateľných služieb.
            3. Je otvorená, takže legálne (pravdepodobne s istými podmienkami podľa ich licencie) si môže hocikto:
            a) pozrieť, skopírovať, prípadne vylepšiť jej implementáciu (kód)
            b) celú databázu staníc stiahnuť, zazálohovať, prípadne naklonovať
            c) nazdieľať ďalej ich dáta v prípadne lepšej forme
            4. Má indikáciu nekompletných/zastaraných dát.

            Chargemap.com nie, lebo nespĺňa minimálne bod 3., pluginmap.eu zase bod 1.

    2. Výkon rychlonabíječek
      Výkon rychlonabíječek paradoxně nejvíce poznám na malém městském Peugeotu Ion s 16 kWh baterií, kdy výkony nad 40 kW znamenají 20 a méně minut nabíjení z 0 na 80%, jakýkoliv pokles výkonu pak znamená půlhodinu a více. U větších aut typu Nissan Leaf či Kia Soul EV s bateriemi kapacity 24 kwh a více je pak rozdíl v době rychlonabíjení sice podobný, ale 10 minut u čtvrthodinky je procentuálně více než 10 minut u půlhodiny a zdržuje.

      Ten projekt E.ONu na výstavbu 29ks DC dobíječek v ČR/SK je opravdu FAST-E (SKCZ).

      1. V každém případě díky
        V každém případě díky za tyto články.

        a ještě jednou si dovolím odbočit k tomu FAST-E(SKCZ), už se to nějak hnulo(především v ČR)? Když se podívám na časový harmonogram projektu, tak touhle dobou by už mohli ta místa začít objíždět a k tomu začít zjišťovat jak taková Multi-standardová stanice vůbec vypadá.

          1. Jsem se nedávno snažil
            Jsem se nedávno snažil najít na webu eonu(i jejich distribuce) nějaký odkaz nebo kontakt na nějakého garanta ohledně toho projektu, s tím, že bych jej kontaktoval a požádal o detailní informace, ale nic jsem nenašel.

            To aspoň čez má na webu plnou hubu elektromobility.

            No ale výsledek je u obou stejný.

    3. Je otázkou co ten výkon
      Je otázkou co ten výkon omezuje, jestli slabá přípojka(např. slabší jistič) s následným nastavení omezení provozovatelem na nabíječce nebo výrobci u nabíječek uvádějí „čínské“ hodnoty. Počasí je ideální, takže by nabíječky neměly mít problém s přehříváním.

Napsat komentář