2040: auta do zásuvky budou tvořit třetinu prodejů

Podle nedávné zprávy z Německa jezdí dnes npo světě 1,3 milionu aut do zásuvky. Bloomberg odhaduje, že elektromobily a plug-in hybridy budou v roce 2040 tvořit 35 % prodejů.

Elektromobily BMW i3 čekají zaparkované v přístavu na svou cestu do světa
foto: BMW

Podle nejnovější zprávy Centra pro solární energii a výzkum vodíku Bádenska-Württemberska narostl počet aut do zásuvky za rok 2015 o 750 000 na 1,3 milionu celkem. To zhruba odpovídá stále rostoucím prodejům v Evropě, Číně a dalších regionech.

Zhruba ve stejném období vydává Bloomberg New Energy Finance další zajímavý odhad. Podle Bloombergu dosáhne v roce 2022 cena elektromobilů na stejnou úroveň jako cena běžných spalovacích aut (bez dotací).

I proto se v další části zprávy dočteme, že do roku 2040 naroste podíl elektromobilů a plug-in hybridů na prodejích nových aut globálně na zhruba 35 %. V naprosté většině to mají být elektromobily, jen zlomek budou plug-in hybridy.

auto elektromobily BMW i3 čekají zaparkované v přístavu

Předpokládaný vývoj podílu elektromobilů a plug-in hybridů na prodejích nových aut globálně do roku 2040
foto: Bloomberg New Energy Finance

Podle Bloombergu bude hlavní roli pro rapidní rozvoj elektromobility hrát klesající cena baterií. Všechny podobné předpovědi je ovšem vždy třeba nutno zvažovat s notnou dávkou zdravé skepse.

Ačkoliv se totiž už dnes chystají na trh elektromobily jako Tesla Model 3 nebo Chevrolet Bolt, případně nový Nissan Leaf, lze trendy v oblasti osobní dopravy odhadovat jen velmi obtížně.

65 Comments on “2040: auta do zásuvky budou tvořit třetinu prodejů”

    1. Četl, moje reakce z
      Četl, moje reakce z iDnesu:
      Jan Veselý 54321
      Tohle se fakt nedá nazvat jinak než, že to je výblitek. Výblitek „petrolheada“, který prostě nechce, ne a ne a ne. Je to plné emocí a urážek, ale nějakou analýzu, čísla, výhled do budoucna nebo nějaké povědomí o fungování elektrických sítí, to by člověk hledal marně.

      1. souhlas.
        Když jsem si

        souhlas.

        Když jsem si rozklikl profil autora, tak je to docela jasné, o koho jde:
        …Souhlasím s těmi, kdo říkají, že ta nejlepší auta už se asi vyráběla. A na rozdíl od mnohých mám rád auta z osmdesátých let…

        Stejný „expert“ nedávno psal recenzi o Tesle na Idnes. Už tehdy jsem se divil, koho na Idnes pouštějí k článkům o elektroautech

        http://auto.idnes.cz/tesla-s-test-cye-/auto_testy.aspx?c=A151103_211906_auto_testy_fdv

    2. ten clovek tomu evidentne
      ten clovek tomu evidentne rozumi 😀

      cetl jsem jen ten dlouhej nadpis, ale predpokladam ze treba zminka o tom jak se vyrabi benzina nafta tam zminene neni, a ze bez elektriny z tehos zdroje jako pro elektromobily by si s benzinakem nebo naftakem mozna tak mohl strkat po navsy, pac by nemel co natankovat

    3. Podle mne má pan Dvořák
      Podle mne má pan Dvořák nějaký osobní psychický problém, že něco takového slátal. Je tam dole na něj kontakt. Nedalo mi to a napsal jsem mu (cituji):
      Je mi Vás líto pane Dvořáku. Takový výblitek http://auto.idnes.cz/elektromobily-komentar-0s6-/automoto.aspx?c=A160301_005657_automoto_fdv (slušněji to bohužel nazvat nelze) jste musel zplodit v záchvatu nějakého zuřivého amoku. Co jste si tím kompenzoval, kdo Vás dnes tak vytočil? Uvádíte údaje z elektropravěku a opakujete stokrát vyvrácené lži.
      Jezděte si klidně svým benzínem, plaťte za něj šejkům a Putinovi, plaťte z něj spravedlivé spotřební daně za ničení životního prostředí hlukem, vibracemi a jedy v ovzduší kamkoliv přijedete a buďte si jistý, že i ten Váš spalovací vůz má ještě druhý výfuk v uhelné elektrárně. Protože přetvořit ropu na Váš benzín stojí zhruba 3-4 kWh na galon. O těžbě ropy, skladování ropy, dopravě ropy, výrobě benzínu, skladování benzínu, dopravě benzínu na čerpací stanice a ježdění pro něj nemluvě.
      Jezdím už 2 roky elektromobilem a 2,5 roku na elektrokole. Jenže neplivu nenávist na spalováky, jako Vy na elektromobily, jen trpělivě vysvětluji jejich + i -. (konec citace)
      Smutné je, že tohle uveřejní redakce jednoho z největších deníků a předloží v roce 2016 veřejnosti. Diskusi pod tím jsem celou nečetl, je hrozně dlouhá, ale skoro by se mi chtělo říci – koho chleba jíš, toho píseň zpívej. A protože Agrofert, kterému patří iDnes, dělá do biopaliv a nevlastní elektrárny, tak logicky potřebuje spalovat co nejvíce. Elektrony nebrat! Člověk sice třeba prezidenta Zemana nemusí, ale jeho názor na novinářský póvl a hnůj tady zjevně udeřil hřebíček na hlavičku.

    1. Je tŕeba uvážit, že
      Je tŕeba uvážit, že vozový park je průměrné starý okolo 15ti let (v méně vyspělých zemích i více). Takže kdyby v roce 22 začaly kupovat všichni jenom elektromobil, což určitě nezačnou, tak 15 let bude trvat, než se vymění všechny spalováky za elektro. A když to počítáme globálně, tedy i s rozvojovým světem, a vezmeme do úvahy, jak rychle se zde bude mněnit infrastruktura, pak takové číslo může odpovídat. V západním světé to samozřejmě bude mnohem rychlejší.

    2. No, tady je otázkou, co se
      No, tady je otázkou, co se myslí tím, že klesne cena EV na úroveň srovnatelného benzíňáku. Pokud porovnáváme s nějakým nadupaným (výkonem i výbavou) benzíňákem, mnozí zdejší diskutéři argumentují tím, že už dnes není ten rozdíl tak propastný. (Já nevím, já se v těchto relacích neorientuji.)

      Tj. muselo by to znamenat, že i přes „vyrovnání“ v roce 2022 budou u nejlevnějších modelů stále znatelně levnější benzíňáky a případně bude velmi zaostávat dobíjecí infrastruktura, takže pro mnohé uživatele bude stále přístupnější spalovák. Ale stejně se mi zdá nepoměr 7 let na vyrovnání ceny vs. 18 let poté na „jen“ 35% podíl, tj. souhlas.

      A na konec je tu otázka, jestli naopak to „vyrovnání“ cen už za 7 let není velmi, velmi optimistické. Protože nyní to spíš vypadá tak, že EV, co se svými parametry ztrácí dech s vývojem, se spíše přestávají prodávat (3čata i-MiEV), a u jiných se sice znatelně vylepšuje dojezd, ale za cenu mírného zdražování (Leaf). Tj. žádné zlevňování zatím nevidím. Ale to se může během pár let otočit, o tom žádná…

  1. Elektromobilita je určitě
    Elektromobilita je určitě o tom, mít zázemí, bez něhož je všechno daleko horší. Jezdím již na elektriku 3 rokem a mám najeto celkově přes 130 tis km čistě na elektrický pohon. Bojuji stále s nedůvěřícími a to jsem se snažil nesčetněkrát lidem něco vysvětlit. Zabývám se i prodejem vozidel a získat klienta na tento druh alternativního pohonu je dost obtížná cesta, ale hlavně jde o to, aby si to člověk vyzkoušel na delší dobu, aby to všechno vstřebal a pochopil. Nejlepší volba je půjčit si auto na měsíc nebo alespoň týden, aby si každý vyzkoušel různé možnosti. Teprve potom může něco hodnotit atd. Abych uvedl věci ještě více na pravou míru jako pán s Renaultem Clio RS, tak i já vlastním další vozy na naftu i benzín. Všechny jsou naprosto odlišné a ke všem mám vztah. Mám Audi RS4 první generace (2,7 biturbo v manuálu). Je to taková srdcová záležitost, ale od té doby, co jezdím na elektriku ho používám opravdu vyjímečně jen občas pro radost. Na dálkové cesty používám VW Sharan TDI v manuálu, které beru jako multifunkční, jelikož v něm občas vozím velmi objemné náklady – všechny sedačky jdou ven a mám z toho takouvou malou dodávku nebo vezu 4 děti a manželku. A na denní jízdu používám právě již zmiňvaný elektromobil, konkrétně VW e-up. Vzhledem k tomu, že firma čez již 5 rokem nabízí paušální sazbu 150 Kč bez DPH na měsíc, tak mě vychází průměrně 1 km na 0,07 Kč.
    U Sharana je to již cca 2 Kč na 1 km a u Audi RS4 mezi 4 – 6 Kč podle toho, jak si jízdu užíváte.
    Výkonově se pohybuji zhruba takto: Up 82 PS, Sharan 130 PS a RS4 380 PS. Troufnu si tvrdit, že v městském provozu je právě to neslabší vozítko velmi živé a hravé a již udělalo vrásky na čele nejednomu majiteli octavie RS při rozjezdu na semaforu. Proč o tom všem píši. Když se potom chci projet se svojí audinou, nebo použít jen tak sharana, tak si člověk velmi rychle rozmyslí, pokud nejste z těch, kterým je jednou, že vyhazují desetitisíce do kanálu, jaké auto použijete. Z 90% používám k jízdě právě elektromobil. Denně najedu zhruba 100 – 200 km. Při shora uvedených nákladech si potom člověk velmi rychle rozmyslí, jestli vás celodenní ježdění vyjde na 6,05 Kč bez omezení km – ANO čtete správně, nebo si natankujete každý den mezi 200-400 Kč v případě Sharana a musíte v zácpách neustále řadit a zbytečně vypouštět exhalace do pražských ulic. Poslední sranda Vás potom vyjde denně na třeba i na 1000 Kč. Potom si opravdu uvědomíte, jestli utratíte u čerpací stanice onu zmiňovanou částku, když v případě elektromobilu s tím vystačíte na neuvěřitelnou dobu několika měsíců. Asi je toho více, co bych Vám rád napsal, ale už beztak je to delší příspěvek. Pokud budete cokoliv namítat a psát nějaké reakce a nikdy jste dlouhodobě elektromobil neměl v ruce, tak prosím radši nic nepište. Děkuji za Váš čas. S pozdravem Daniel

      1. Mám doma v Garáži tarif
        Mám doma v Garáži tarif D27d, kde je noční proud 2 Kč / 1kWh. Ale využívám ho minimálně. Pakliže se cena elektřiny drasticky zvýší, tak potom jsme na jiných číslech, ale o tom můžeme polemizovat do nekonečna. Já tu píši reálnou danou situaci, kterou aktivně využívám již 3 rokem. Otázka, vy vlastníte elektromobil nebo jste ho měl někdy zapůjčený na delší dobu ? Děkuji za odpověd.

        1. zajima me spise verejna sit
          zajima me spise verejna sit dobijecich stanic, tedy obdobu stanic CEZ, tedy zda a v jake vysi jsi ochotny platit dobijeni i momo vlastni elektrinu v domacnosti

          asi takto, pripravuju projekt ktery celou CR pokreje cca 30 rychlodobijecima stanicema s polomerem 30-40km, tedy mezi jednotlivejma stanicema je vzdalenost 60-80km, a zajima me jakou cenu by jsi byl ochotny platit na takovych stanicich, protoze pokud jiz dnes nemas problem jezdit s EV v podobe UPu, tak predpokladam ze bys nemel problem si dobudoucna poridit i kuprikladu elektricky Sharan

          je to vpodstate obdoba toho jak tankujes na benzince do RSka a Sharana, a jestli by pro tebe byl kuprikladu problem kdyby rekneme 1kWh stal na takovem stojanu 5-6-8-10 korun?

          1. Jen jestli pánové
            Jen jestli pánové neřešíme projektově něco, co už jiní uvádějí do praxe v řádech měsíců – aktuální email z Greenway: (cituji) „Úspešné dokončenie medzinárodného projektu CEGS. Ukončením roku 2015 sme k úspešnému koncu doviedli i náš projekt „Central European Green Corridors Project“, ktorým sme, ako naznačuje i jeho názov, dosiahli medzinároné prepojenie nabíjacej siete GreenWay s ďalšími sieťami pre nabíjanie elektrických vozidiel v Rakúsku, Chorvátsku, Nemecku a Slovinsku. Z celkového počtu 115 rýchlonabíjacích staníc pre elektrické automobily sa na Slovensku nachádza 21, z čoho 18 je postavených a prevádzkovaných spoločnosťou GreenWay. Všetkých 115 staníc v novoprepojenom stredoeurópskom priestore je postavených v troj-štandarde, čo znamená že nabíjajú vozidlá prostredníctvom rozhraní AC/Type 2, DC/Combo 2 a DC/CHAdeMO. Spoločne tieto stanice vytvárajú integrovaný priestor, v rámci ktorého môžu zákazníci nabíjacej siete GreenWay so svojou nabíjacou kartou cestovať a nabíjať sa na partnerských staniciach prostredníctvom roamingu. GreenWay na tomto projekte spolupracovala s mnohými partnermi projektového konzorcia pod vedením Rakúskej energetickej spoločnosti Verbund. Projekt sa podarilo zrealizovať vďaka významnej finančnej podpore Európskej Únie, resp. jej grantovej schémy TENT-T. Viac informácií je možné nájsť tu http://www.cegc-project.eu/.“ (konec citace)
            A následuje zpráva ohledně plateb kartami: (cituji) „Medzinárodný roaming pre zákazníkov GreenWay Infrastructure. Na základe trpezlivej práce a splnenia náročných podmienok sme boli akceptovaní do Európskeho zúčtovacieho centra (European Clearing House). Týmto sme výrazne zjednodušili cestovanie majiteľom nabíjacej karty GreenWay do zahraničia, a taktiež zákazníkom mnohých ďalších európskych sietí, ktorí budú so svojim elektromobilom cestovať na územie Slovenska. Európske zúčtovacie centrum je platforma pre prevádzkovateľov nabíjacích staníc, umožňujúca vzájomné prepojenie nabíjacích sietí, čo je potrebné pre autentifikáciu roamingových zákazníkov, a taktiež podporuje integráciu s geo-navigačnými systémami, rezervácie nabíjacích staníc na určitý čas a ďalšie praktické funkcie. (konec citace)

            1. je to mozne, ostatne ja to
              je to mozne, ostatne ja to delam ve svem volnem case a pokud by to nasledne treba prevzal a finalni realizaci dokoncil Greenway, tak se zlobit nebudu, jiste budu kontaktovat nekdy pred dokoncem i je, a treba se v nekterych krocich projektu budeme prekryvat s tim co planuji do budoucna pro CR

              me jde hlavne o to aby se v CR zacalo neco dit a sit nabijecich mist nebyla na hlavnich tazich tak ridka jako je dnes, vlastne ve mestech jako Praha a Brno zatim pocitam jen po dvojici stojanu a to v tesne bliskosti D1, nemam v planu nekomu ze soucasnych provozovatelu stanic pridelavat konkurencni vrasky

    1. Diky za prispevek, sam mam
      Diky za prispevek, sam mam UP v hledacku, ale spise az jestli se jim podari udela pristi generaci s nizsi cenou.
      Jen k te vyhodnosti UPu – ony ty provozni naklady na benzinovy UP jsou docela dost kompenzovane polovicni cenou (300 za bezin s dobrou vybavou oproti 600 za elektro), za rozdil v cene najedete 200 000km na beznin ….
      Ale to je samo ciste jen financni stranka veci…

      1. ještě jeden úhel
        ještě jeden úhel pohledu:
        Když jsem koupil Leaf, tak přišel soused s dotazem „kdy se ti ty peníze vrátí?“ Sám má Š Superb za cca 1mil a najede cca 15tis km/rok….. Nevím, jestli se majitelů takových aut na návratnost někdo ptá, nebo proč si nekoupí Fabii a mohl by za ten rozdíl jezdit až do smrti….

        1. asi to tak myslel ze mate
          asi to tak myslel ze mate auta za podobnu nakupnu cenu ale kategoricky je superb oproti leafu uplne inde.. ty mas skodu fabiu s tabletom a elektromotorom za cenu superbu.. a kedy sa ti vrati tento rozdiel.. prepac.. vyrovnavaju sa akurat hmotnostou.. al na druhu stranu aspon jazdis mozno o polku lacnejse, cize rocne na benzine usetris 300 az 500 ecok..
          a inak sa mi leaf paci ako auto na baterky keby stal polovicu aj zvazim..

          1. a to je právě ta chyba.
            a to je právě ta chyba. Jen pro info v nákupní ceně máme rozdíl cca 0,5mil Kč. Dále Leaf je vnitřním prostorem i vnějšími rozměry (krom délky) větší jak Octavia (bez kufru)- Pokud se objedná Octavia v podobné výbavě jako Leaf Acenta, tak jsme na cca 750tis a to tam není ani vyhřívaný volant, zadní vyhřívaná sedadla atd co Škoda pro Octavie nenabízí.
            Provozní náklady nejsou poloviční, ale cca desetinové – pokud počítám běžný tarif čez pro elektromobily cca 2Kč/kWh = cca 1,1EUR / 100km.
            Pro více info mrkněte na můj web níže. Svezl jsem se taky s 30kWh Leafem, tak tam něco k tomu napíšu.

            1. za 750 tis mam octaviu RS..
              za 750 tis mam octaviu RS.. vyhrievany volant a zadne sedadla nie je zmyselna vybava.. a ta spoptreba leafu bude skor realne niekde okolo 2e na 100km,.. ano leaf nieje fabia samozrejme, avsak ze je rovnaka kategoria ako oktavia, to asi nie.. lefa mozme brat ako druhe auto skor ako primarne, predsa obcas potrebujem aj dlhsu cestu spravit… dalsia vec ze ten elektromobil ako jazdenka bude tazsie predatelny a zrejme aj s nizsou cennou, koli baterii..

              1. jak jste přišel na
                jak jste přišel na 2E/100km? výše jsem výpočet nastínil navíc mám cca 10 let zkušenost, takže to komentovat dál nebudu. Jestli je něco smyslná výbava nebo ne si každý posoudí sám. Já jsem si na vyhřívaná zadní sedadla, vyhřívaný volant nebo programování a dálkové spouštění klimatizace tak zvykl, že u všech svých dalších aut bych to již vyžadoval – třeba Octavia to nenabízí. Za cca 750tis máte sice Octavii RS ovšem také i „obyčejnou“ Octavii ve vyšší výbavě a s lepší motorizací. U mě se elektromobil původně koupil jako „zajímavost“, třetí auto do rodiny. Během velmi krátké chvilky se z něj stalo PRVNÍ auto v rodině a nyní je o něj „rvačka“ a uvažujeme o dalším a úplně se zbavit spalováku, ale počkám na r. 2017. Doporučuji mé zkušenosti na http://www.qauto.cz nebo si alespoň na týden nějaké EV půjčit.

                1. ňu ňu ňu,
                  copak se vám

                  ňu ňu ňu,
                  copak se vám nezdá??

            2. za 750 tis mam octaviu RS..
              za 750 tis mam octaviu RS.. vyhrievany volant a zadne sedadla nie je zmyselna vybava.. a ta spoptreba leafu bude skor realne niekde okolo 2e na 100km,.. ano leaf nieje fabia samozrejme, avsak ze je rovnaka kategoria ako oktavia, to asi nie.. lefa mozme brat ako druhe auto skor ako primarne, predsa obcas potrebujem aj dlhsu cestu spravit… dalsia vec ze ten elektromobil ako jazdenka bude tazsie predatelny a zrejme aj s nizsou cennou, koli baterii..

      2. Nemáte zač, jen jsem
        Nemáte zač, jen jsem chtěl ještě více přiblížit konkrétní ceny. Většina lidí Vám řekne, že je to drahé oproti klasické verzi, jenže ono to tak jednoznačně nelze vůbec říci. Upřesním na následujícím příkladu. Pokud si půjdete koupit VW Golf v základní motorizaci a výbavě, tak za něj zaplatíte nějakých cca 370 tis, ale pokud chcete ten samý golf s lepší výbavou a motorizací, tak se můžete klidně dostat na částku 900 tis.
        No a právě porovnání e-Upa s benzinovou verzí je dost podobný příklad. Když si dáte do konfigurace nejsilnější benzinový model v automatu a přidáte tam veškeré prvky výbavy, které má v základu e-Up, tak jste na částce cca 350 tis, jenže stále nemáte ve voze další vychytávky, které má e-UP a které u jiných modelů stojí opět něco navíc – jmenujme jednoznačně „nezávislé topení“ – běžně za něj připlácíte zhruba 40 tis, a to nemluvím o nezávislé klimatizaci, kterou běžná auta nemají, pakliže si nekoupíte speciální alarm s dálkovým startem, aby vám v létě auto vychladila s nastartovaným motorem.
        Potom tu máme výkon 82 PS – i když není takto papírově velký, tak je to v podstatě takové UP GTI, rád Vás svezu, aby jste to cítil na vlastní kůži. Takže pokud nyní dobře počítáte, tak už jsme někde úplně jinde s cenou, ale stále nemáte tak hbité auto. Takže jsme na 400 tis podle ceny výbavy, ale stále nejsou auta úplně srovnatelná – řekněme že je rozdíl již jen 200 tis. V případě nájezdu 100 tis km budete muset u benzínové verze měnit olej, filtry, destičky, atd. Takže máte náklady blížící se částce 200 tis (spotřeba cca 6 litrů – cca 1,6 na km + servisní náklady).

        A nyní to nejdůležitější na co většina lidí zapomíná. Zůstatková hodnota vozu po 100 tis najetých kilometrech. E-up bude stát rozhodně více, nežli benzínová verze. Jednoduchý příklad:
        Benzinový Up s automatickou převodovkou (75 PS) se dá sehnat z roku 2013 za nějakých cca 220 tis Kč, ale e-UP ze stejného roku nejde pod 480 tis. Vycházel jsem z porovnání na auto serverech.

        Jestli dobře počítáte, tak po uvážení veškerých nákladů je e-Up jasným vítězem. A pakliže si ho necháte delší dobu a budete mít najeto 200 tis km, tak jste již ušetřil minimálně 200 tis na výdajích, a to nemluvím a výrazné ztrátě hodnoty u benzínu. Snad je to vše srozumitelné.

        Poslední věc, kterou si někteří lidé neodpustí – a co baterie, ta je drahá …. Ano drahá je, zjišťoval jsem na dotaz u dealera a stojí 390 tis Kč. Jenže záruka na ní je 160 tis km a v reálu vydrží bez problém minimáně 2 násobek záruky. To jest nějakých 300 tis. Ale to už budete mít v porovnání s benzínem ušetřeno tolik peněz na provozu, že i kdyby jste auto dal někomu zdarma na likvidaci, tak jste finančně jednoznačným vítězem.

        Takže zhruba tak cenové srovnání.

        1. A neprijde ti to porovnavani
          A neprijde ti to porovnavani vybav trosku demagogie?
          Kdyz odhlednu od toho, ze u EV je to zakladni verze (niz jit nejde, nahoru jo, taky muzu prihazet extra vybavu za x set tisic), tak to, ze za dane doplnky dam u spalovaku napr. 100 tisic vubec neznamena, ze naklady vyrobce byly 100, ale jsou treba 20 (priklad, neberte me nikdo za slovo, ten 1/5 pomer nakupni/prodejni cena mam z nejake prednasky). Takze kdyz by udelal model bez nich, musel by ho taky zlevnit o 100. A to mozna nejde, protoze tech 80 tisic „zisku“ napr. realne kompenzuje cast ceny baterie.

          Nebo nekoho napada jiny smysluplny duvod, proc neexistuji EV „holatka“?

          1. No když to moje – i kdyby
            No když to moje – i kdyby to bylo holátko – pořád má ten jednostupňový automat, brutální zrychlení v relacích 0-50 a 60-80 km/hod., takže pořád musím porovnávat s nějakým spalovákem v automatu s pořádným motorem a ty se zase nedělají jako holátka. Navíc jezdím tiše, bez vibrací a bez jedovatého smradu. Je to s tím srovnáváním problém.

            1. No automaticka prevodovka,
              No automaticka prevodovka, spis jednoduchy prevod (neco radikalne jineho, jak slozitosti tak cenou, nez automat u spalovaku). Takze pro spravedlive porovnani ceny bychom naopak od ceny spalovaku jeste meli odecist cenu komplikovane prevodovky (ktera bude tvorit mozna ctvrtinu ceny zakladniho modelu) – kdyz uz teda resime stejnou vybavu ;-))))

                1. Proto jsem to napsal, aby
                  Proto jsem to napsal, aby vynikla absurdita srovnavani vybav. Na jezdeni do prace (smysluplna aplikace EV) zpravidla jdu po zakladnim modelu (hlavni kriterium je cena, ne komfort nebo dokonce luxus. Nepotrebuju veci jako kozene doplnky nebo navigaci se obrovskym displejem a behajicimi sipkami, rostoucimi stromecky a podobnymi ocasovinami. Ze je tam vyrobce vnutil je jeho volba. Proste zakladni spalovak je za 200, zakladni EV za 800, to neokecame.

                2. Proste zakladni spalovak je
                  Proste zakladni spalovak je za 200, zakladni EV za 600. Už je to jen 3x, nikoliv 4x, i to je pokrok 😉

                3. Podle mě, když si
                  Podle mě, když si pořídím EV, tak je smysluplné využívat ho jak jen to jde, aby se mi co nejvíc vyplatilo. Naopak držet spalovací auto na delší cesty, kterých není zas tolik, kde se jednou za rok musí vyměnit olej ať s ním jezdím nebo ne i platit ručení je ekonomická zhovadilost.

        2. Mám k tomu jednu výhradu a
          Mám k tomu jednu výhradu a to k tomu cenovému pádu. Jelikož EV procházejí bouřlivým vývojem, budou ty cenové pády u EV asi obrovské. Nynější cenové pády jsou malé pouze proto, že je těch EV ojetin sakra málo , což do budoucna nebude. Na druhou stranu, až se EV dostanou na určité procento trhu, začne být spalovák známkou zastaralosti. Bystřejší lidé se jich začnou velmi rychle zbavovat a cena padne na minimum. (asi tak jako když před lety chtěl někdo po nástupu mobilů prodat starý tel. nebo fax na pevnou linku).

          1. Krátce k Vaší výhradě.
            Krátce k Vaší výhradě. Je tu spousta příspěvků, názorů a domněnek, které se mnohdy nezakládají na reálných zkušenostech a aktuální situaci. Ty 2 příspěvky, které jsem zde uvedl jsou jen a pouze k momentální situaci, abych některým čtenářům uvedl věci na pravou míru právě teď a v tomto roce a v období, které jsem mohl aktivně elektromobil a ostatní výše zmíněné vozy využívat. Nepouštím se tady do věštby budoucnosti a nějakých hypotetických odhadů – jen a pouze jsem napsal aktuální stav, který je daný. Pakliže se to v budoucnu změní, tak o tom opět budeme moci na reálném příkladě polemizovat. Snad mě chápete. Chtěl jsem jen demonstrovat, jakým způsobem by měli lidé třeba uvažovat, nežli něco napíší a neumí si to opravdu spočítat, to je celé. Děkuji moc.

          1. To je zajímavá asi
            To je zajímavá asi alergie. Noo alergie jsou v dnešní společnosti rozličné, už to dávno není jen o roztočích či pylu. A bonbónky od pana doktora taky jen tak nezabírají pominuli vedlejší účinky. Je to možný, že máš alergii na něco z LPG. Dneska je možný si i alergii psychicky simulovat. Dneska mají 10ti leté děti běžně i cukrovku. Dneska vůbec je už vyjimečné štěstí, že se dítě narodí zdravé. V dnešní době se dá říct že už každé něco má a to že se jich rodí navíc podnormal… A není se co divit, co už desítky let ve velkým dýcháme „běžně“ na ulici. ŽIVOT VE MĚSTĚ A NA SILNICI JE DOSLOVA VOHUBU 😉

        1. Nechceme.
          Bydlíme na pro

          Nechceme.
          Bydlíme na pro mě v podnikání strategickém místě, vše dostupné. Školy, školky, obchody, MHD. Mám dceru, která jde do školy.
          Kdybych chtěl podobně strategické místo, tak bych jenom za pozemek dal 2 mega a další 3 za barák (nebudeme polemizovat teď o ceně za barák, mám to zkalkulované). To je 5 mega. Hypotéka na 25 let.
          V 50ti budu mít splacený barák, měsíční splátka 17 tis.
          Děti se mi odstěhují do zahraničí a mě to bude k čemu? Ani to nebude mít pořádně kdo dědit.
          Rád bych podpořil a koupil si elektromobil. Dokonce i na tu Teslu by se finance našly. Ale bez vlastní nebo alespoň na sídlišti veřejné zásuvky za nějakou rozumnou cenu, není šance.

            1. Pokud znáte osobně
              Pokud znáte osobně starostu, tak není problém vyřešit zásuvku na sídlišti. 🙂 Já starostu osobně znám. Znám osobně i toho kdo projektuje nové osvětlení. Dejte si dohromady 1+1 a problém je vyřešen.
              Aplikované to není úplně všude a vždy, jen jsem uvedl cestu jakou jsem to zkusil já.
              Ps:Čím více lidí bude chtít veřejně zásuvky, tím snadněji se to na zastupitelstvu měst a obcí prosadí.

    2. Jasne, dlouhodobe prakticke
      Jasne, dlouhodobe prakticke zkusenosti jsou urcite fajn, ale pro me bohuzel i teoreticky vypocet rika, ze zatim ne. Ale abych byl konkretni – nejsem „denni dojizdec do prace“, me tri nejcastejsi cesty jsou:

      1/ 140km, z toho 40 po dalnici a nejakych 20 po okruhu Prahy (to cele dvakrat, ale na otocce lze nabit)
      2/ 150km, z toho 90 po dalnici (okruzni, na otocce neni vubec elektrina)
      3/ 200km, z toho 60 po dalnici (okruzni, na otocce neni rozumne pristupna elektrina).

      Ani pri jedne z tras nejsou rychlonabijecky, i ty pomale jsou s netrivialni zajizdkou.

      Odhledneme od toho, ze jet po dalnici 90 a nechat se bud ohrozovat nakladakem jedoucim 100 nebo hur ohrozovat ostatni tim, ze me ten nakladak bude kdovi jak dlouho predjizdet a zatarasi prujezd, je dost bezohledne.

      Prvni dve varianty by se asi daly dat v lete (dost natesno), v zime s topenim spis ne (navic v pripade 2/ a 3/ auto stoji venku a je vymrzle).
      Pripad 3/ je aktualne mimo pro cokoliv jineho nez Tesla S, na kterou rozhodne (ani s dost nadprumernym prijmem) nemam.
      O psychickem bloku nalozit se do luxusni limuziny za 3M po celodennim cvachtani v blate… 😉

      Takze snad za par let…

  2. tech cisel bych se nebal,
    tech cisel bych se nebal, 2040 je celkem dost vzdalena doba, navic do elektromobility muzou a take zcela jiste zasadne promluvi firmy ktere dnes auta vubec nevyrabej, elektromobil je totiz mnohem jednoduzsi nez klasicne auto se spalovacim/zazehovym motorem, kdy vpodstate i vice nez pulka nakladu na vyvoj dnesnich modelu jde na vrub prave motorove a hnaci casti auta (motor, prevodovka, spojky, diverencialy) a je to videt i u dnesnich maloseriovych vyrobcu aut, kdy karoserii a podvozek navrhnout a udelat umeji, ale tu pohonnou cast si vzdy pujcuji od nejakych znamych znacek

    23-24 let natolik dlouha doba, ze se vpodstate obmeni jedna polovina „generace“ zakazniku, mladi lide kteri nemaj s novejma technologiema as takovej problem jako stare paky „petrolheadi“ kteri maj dnes problem i s tim ze se stale vyce rozsiruji ruzne asistenty a treba i automaticka prevodovka, u meho aoblibeneho renaultu Clio RS je to videt extremne dobre, ja mel prvni generaci tohoto RS (2 generace Clia) jeste s manualem, mel jesme i prvni generaci ac ne coby Williams a i civilni Clio MTV coz je tez 2 generace (na nej byla v TV vytecna reklama) a ac se povazuju za petrolheada protoze mam rad atmosfericke motory a male lehke sportaky, tak kuprikladu posledni Clio RS se me libi i presto ze ma automat a zariti manualiste na to proste nadavaj, pritom Clio RS kde je dnes jiz jen automat ma vetsi prodeje nez predchudce s manualem, proste novejsi generace ukazuje ze chce novejsi technologie a bori tak stare mosty, a predpokladam ze ty mosty se budou borit stejne vyznamne i u elektromobilu 🙂

    jedine co bude potreb, tak uakzat potencialnim zakaznikum EV, ze maji kde nabit sve Ev ac nemaji moznost nabijet doma, tedy musi se vyrazne rozsirovat sit nabijecich a rychlonabijecich mist, tak aby EV nebylo vysadou jen lidi co maji dum ci garaz kde je mozno dobijet z „vlastnich zdroju“ 🙂

    PS> ostatne staci se podivat jak dopadla Nokia coby zastupce stare technologie v oblasti mobilnich telefonu, nebo jak dopadl Kodak, firma ktera prinesla svetu digital a sama v jeho vyvoji usnula, podobne scenare muzou v budoucnu cekat i nektere tradicni automobilky, pokud si neudrzi trenad a jmeno znacky i na novych trzich, a tema trhama nejsou oblasti, ale skupiny lidi, lidi co tvori kupni silu

  3. Taky jsem optimista co se
    Taky jsem optimista co se týče elektromobility, už to mohlo být dříve, kdyby to nebylo bržděné některými. 🙁 Je ale zajímavé kolik lidi tomu ještě nevěří a naopak to zatracují, když tak pročítam diskuze na jiných zpravodajských webech, když se tam povidá o el. autech.

Napsat komentář