Tim Cook: Apple auto bude jako dlouhé Vánoce

Přímo z hlavního sídla společnosti Apple unikla aktuálně zajímavá, ač spekulativní informace. Když se prý jeden z investorů Tima Cooka zeptal na projekt vývoje Apple auta, dostal velkolepou odpověď.

Protože se z aut staly počítače na kolech, Apple už v automobilovém průmyslu vlastně nějakou dobu působí – například díky hodinkám Apple Watch nebo systému Apple CarPlay. Skutečné „Apple Auto“ je ale plánováno až na rok 2019.
foto: Apple/Ford

„Pamatujete si když jste byl malé dítě a Vánoce byly tak napínavé? Nevěděli jste co se vlastně kolem stromečku děje?,“ odpověděl Tim Cook, šéf Apple, na dotaz zvídavého investora ohledně „Projektu Titan“ neboli Apple auta.

„Tak Apple Car budou takové delší Vánoce,“ dodal. Skutečnost, že Apple pracuje na vlastním elektromobilu se stala jakýmsi veřejným tajemstvím. Protože jak řekl Elon Musk: „Je jasné, že Apple pracuje na elektromobilu.“

Že vývoj možná ale nejde tak hladce jak se Tim Cook snaží malovat, o tom svědčí i nedávný odchod šéfa celého projektu Steva Zadeskyho. A celkově i značně drsná válka o zaměstnance mezi Google, Apple a Tesla Motors (i jinými firmami).

35 Comments on “Tim Cook: Apple auto bude jako dlouhé Vánoce”

  1. Applecar nebude úspěšný
    Applecar nebude úspěšný jako elektronika od Applu, protože tam má Apple proti sobě Číňana. Pracovitého, ale bez vlastní invence, který více méně stále jen čeká, až mu někdo ukáže, jak se to má správně dělat, aby to mohl opajcovat. A velký mág Steve vždy přišel s něčím úžasným, co však bylo jen kombinací odvážné vize, zdravého selského uvažování, citu pro líbivý design, mediální taškařice a dostupných technologií (navíc často nepříliš revolučních). Žádný Číňan TOHLE nedokázal, protože mu chyběla hlavně ta vize a smysl pro show.
    Jenže v autech má Apple proti sobě špičkového vizionáře a inženýra, který má k dispozici i všechny ostatní ingredience úspěchu. Snad jen v té mediální masáži lidí je Apple nepřekonatelný. Ale ve všem ostatním bude hrát přinejlepším druhé housle. A to je, troufám si tvrdit, na nějaký velký úspěch málo. Ovšem jako další konkurence Tesle – proč ne….,

      1. Sorry, napsal jsem to
        Sorry, napsal jsem to nepřesně: Applecar BUDE určitě úspěšný – a já jim držím palce (jako pravý elektromobilista ani nemohu jinak). Nebude to ale až takový superúspěch, jaký Apple mívá v elektronice, kdy je pořízení iPhonu u slabších jedinců málem otázkou bytí a nebytí :-).

        Bude to konečně (pevně doufám!) „jen“ další konkurence dosud famózní Tesly, dosavadního de facto monopolisty a lídra oboru. Ale bude to jistě konkurence „par excellence“, která vzbuzuje přirozenou úctu a obdiv.

        Tesly S, X a Roadster dost možná zůstanou na delší dobu takovými klenoty pro fajnšmekry a silné individualisty, které ukazují, co vše je v tomto oboru možné. Teď ale přicházíme do doby, kdy se akcent přesune na zájmy docela běžného, zato ale hodně početného zákazníka. A to je pole dosud jen lehce orané Nissanem, Francouzi a pár dalšími. Ostatní (zejména Němci) to spíš pořád jen tak na oko šolíchají, aby se neřeklo a hlavně aby elektriky nenarušily jejich zaběhaný smradlavý byznys.

        Jenže v elektromobilitě končí takové ty úvodní hry „hele my to umíme taky“ a v blízké době se budou znovu rozdávat karty. Neboť ve světě mnohasettisícových sérií s krotkou marží je i samotná Tesla naprostým nováčkem na trhu. Kromě zavedených hráčů však mohou hodně překvapit i Asiaté, neboť technologie a standardy jsou, kromě baterií, dané, známé a nepříliš výrobně složité. Navic tady vzbuzuje velký optomusmus fakt, že i přes brutální krach cen ropy elektromobily (snad kromě Ameriky) moc nestagnují, jak by kdekdo čekal, ale vcelku stabilně rostou…..

  2. Hmm třeba se to bude
    Hmm třeba se to bude nabíjet přes micro USB;-)
    Ale vážně jsem zvědavý zda se budou snažit přijít s něčím zcela novým co změní pohled na to co vlastně očekáváme od automobilu. Snad se jim podaří zbořit několik dalších předsudků o EV. Jen aby ale v roce 2019 ještě nějaké byly k boření. S tuctový EV přijít nemohou.

  3. No jo, do té doby než se
    No jo, do té doby než se vzbudí všechny tyto rádoby slibotechny už všichni co jen trošku budeme na to mít a chtít jezdíme v elektroautech typu Bolt (e-Ampera) T3, atd. Jsou to skoro vždycky jen kecy kterým se říká marketing, místo aby někdo vzal baterii o velikosti 50 a víc kW, dal jí do podlahy, mezi kola vrazil slušný motor a pustil to do světa….

    1. Jolinar si strasne zaklada
      Jolinar si strasne zaklada na dodrzovani kW vs. kWh, pokud to napises bez toho „h“ ac z textu je vsem ostatnim jasne co jsi minil, tak Jolinar te opravi a bude trvat na tom ze ac zbylej text tvrdi neco jineho, tak 50kW neni kapacita ale vykon

      jednoduse ac my vsichni ostatni jsme pochopili ze myslis kapacitu baterii, tak Jolinar to obratil tak aby to byl vykon elektromotoru 🙂

      ja to asi dobudoucna budu schvalne psat bez toho „h“ uplne vsude, jen aby mel Jolinar radost, ostatni to pochopej textu a hybrid bude mit vice zobrazeni reklamy

      1. Nepoužití písmenka „h“
        Nepoužití písmenka „h“ skutečně změní smysl příspěvku. Když o obecném autě řenku, že nemá 50kW, pak protože používám jednotky výkonu místo energie, tak ve skutečnosti tvrdím, že má baterka, nebo motor výkon menší než 50kW. To znamená popisuji jednotky, které souvisí s maximálnim zrychlenm a s maximální rychlostí. Když doplním písmenko „h“ jsou to jednotky energie, které souvisí s dojezdem. S ohledem k tomu, že Laďa ještě psal o pořádném motoru tak bych se domníval, že mu záleží na zrychlení, nebo max rychlosti a ne na dojezdu, pro který je spíš vyhodný motor s malým výkonem.

        Pro vysvětlení: 50kW je výkon motoru, který je potřeba pro udržení rychlosti cca 150km/h, nebo na zrychlení auta vážícího 1 tunu z 0 na 100km/h za cca 12 sekund. Pro změnu 50kWh je energie, která je schopná například po dobu 5 hodin pohánět motor, který odebírá výkon 10kW. U malého elektromobilu, to znamená dodat energii potřebnou na jízdu rychlostí 65km/h po dobu 5 hodin, což by byl idealizovaný dojezd 325km.

        Pro zajímavost: Motor mého LEAFu (r.v.2011) má 80kW a baterka je schopna krátkodobě dodat výkon > 100kW, přitom se do baterky dá uložit 24kWh energie ze které je dostupných cca 21kWh. Motor mé Tesly (r.v.2013) má 316kW a baterka umí krátkodobě dodat výkon > 360kW, přitom do baterky jde uložit 85kWh energie a z toho je dostupných cca 76kWh.

        1. „Jsou to skoro vždycky jen
          „Jsou to skoro vždycky jen kecy kterým se říká marketing, místo aby někdo vzal baterii o velikosti 50 a víc kW, dal jí do podlahy, mezi kola vrazil slušný motor a pustil to do světa….“

          opravdu tu vetu nekdo chape tak ze ma auto vykon 50kW? „baterii o velikosti 50 a víc kW“

          ja myslim ze to tu temer vsichni chapou ze je to proste o kapacite baterii, a jen nekteri jedinci, kteri by jinde byli oznaceni za trolly to maji potrebu puntickarsky rozebirat, proc?

          proste je si potreba uvedomit ze je to diskuze laiku, odborniku na elektrinu zde bude naproste minimum, a ti laici nerozlisuji nejaky kW kWh, volty ampery a dalsi nejaky skratky a veliciny, jakakoliv otevrena diskuze bude vzdy plna laiku kteri maji svuj nazor, neni to diskuzni server o elektrine a jajich funkcionalitach a buh vi cem co rozebiraji mezi sebou vedci nekde na katedre, je to normalni laicka diskuze a tak by se k ni melo pristupovat 🙂

          laici baterku berou jako nadrz, vejde se do ni 50 litru nebo 50kW a nejaky kWh je nezajima protoze je to nemusi zajimat, proc by melo?

            1. natahl jsem si holinky na
              natahl jsem si holinky na ruce a seridil na nich cas
              natahl jsem si hodinky na nohy a vyrazil na ryby

              stoural zareaguje, normalni jedinec vetu pochopi ac je spatna

              a predpokladam ze ti stouralove jsou naprotsto zbehli uplne ve vsech aspektech cinnosti ktere kdy vykonavali, takze tim ze pisou do diskuzi, tak jsou 100% vytecni programatori a behem hodiny dokazou post napsat i na pred hodinou vybalenem Raspberry Pi, pokud v restauraci sni obed razem je z nich nejlepsi sevkuchar, a kdys diskutuji na hybrid.cz, jsou z nich automechanici, elektrikari a jak se pod mejma postama casto objevuje, maji statnice z Ceskeho jazyka a samozrejme na to nezapominaji upozornovat 🙂

              pak se divme ze v diskuzich je takovej hnuj, kdys lidi resi takoveto naproste banality

          1. Nereknu ani pip kdybychom
            Nereknu ani pip kdybychom tady rozebirali nejake gravitacni vlny nebo Schrödingerovy rovnice, ale kW a kWh neni zadna veda. To ze lidi o elektromobilech nic nevi jeste neznamena, ze to tak zustane i v budoucnu.

            Anebo mi snad chcete tvrdit, ze kdyz se vykon spalovaciho motoru udava v kW tak u baterie uz to neplati? kW a kWh jsou jednotky se kterymi i ten nejvetsi laik prichazi bezne do styku – at uz jsou to auta na benzin anebo vypis od CEZu.

            1. no zrejme si myslis ze lidi
              no zrejme si myslis ze lidi rozumej i tem spalovacim/zazihovim motorum, a ja si zase myslim ze to je jinak a lidi zajima jen par udaju typu, cena auta, spotreba auta a vybava auta, a to jestli ma vykon 50kW nebo 150 koni us tak nejak resi jen podle toho co maj napsany v letaku, a ten vykon sztahuji jen a k tomu, jak dane auto pojede

              drtiva vetsina lidi se ve vypisu od „dodavatele“ elektriny nevyzna, je to pro ne jen hromada cisle ktere tak nejak sedi s tim co oni zaplatili, musi doplatit, nebo jim bude vraceno

          2. Panove, neutocte na sebe, to
            Panove, neutocte na sebe, to je jak v materske skolce 🙁 prave diskuze na hybrid.cz mne osobne davaji docela dost novych informaci od zkusenych elektromobilistu. Myslim, ze pokud se diskutujici splete, ok, stane se. Ale kurna ten kdo se splete, proc nemuze rict – ok, diky za opravu? Pokud tady budeme vsichni hazet voltama-amperama-kilowattama a ja nevim cim jeste, a bude to blbe, jak se zvedne technicka uroven diskutujicich? Diskuze na spalovacich forech jsem prestal cist, nebot to tam je plny „jel jsem rychle jak prase a tomu druhymu jsem natrel p*d*l …“ – a co z takovych debat, kde se nadrazuje? Nechci, aby hybrid.cz dopadl stejne … Diky

          3. Tak to rozhodne nie sú
            Tak to rozhodne nie sú žiadne kecy alebo PR, to je fyzika. Predošlá odpoveď veľmi dobre vysvetlila rozdiel medzi kW a kWh. Keď dám do auta 50 kW baterku, tak teoreticky mi dodá tých 50 kW, ale nikde nie je povedané ako dlho. Na druhej strane batéria s kapacitou 50 kWh mi vie dodávať tento výkon 1h – alebo mi dodá 25 kW 2h alebo 100 kW 0,5h. V tom je rozdiel.

    2. Omlouvám se všem kterým
      Omlouvám se všem kterým mé údaje zamotali hlavy, opravdu jsem měl na mysli velikost baterie čili správně měl tento údaj být napsán 50 kWh. Netušil jsem co tím způsobím a budu se snažit to už neudělat. Opravdu jsem totální laik a jsem rád že jsi doma co se týče elektřiny umím vyměnit žárovku ;). Čtu si tady rád a nerad bych aby se to tady zvrhávalo do nějaký „hádek“. Mám v tom díky Vašim postřehům z reálu (co se týče elektromobility) docela jasno a vím co chci, druhá otázka je ještě na to vydělat, ale pracuji na tom denně (2 práce atd.) a těším se až jednoho dne usednu i já do svého tichého, pohodlného vozidla a budu si užívat ještě víc než doposud.(jezdím hodně, jezdím rád… :D) Díky všem a ještě jednou se omlouvám.

  4. myslim, ze ten preklad z
    myslim, ze ten preklad z anglictiny mate spatne…

    “Do you remember when you were a kid and Christmas Eve was so exciting? You weren’t sure what was going on downstairs?” Cook responded. “Well, it’s going to be Christmas Eve for a while.”

    Christmas Eve (24. prosince) je den kdy se deti tesi na darky, ktere budou rozbalovat 25. prosince rano. Cook tedy rika, ze nez prijdou Vanoce a rozbalovani darku (25. prosince rano) bude to trvat jeste dlouho. Ne, ze budou dlouhe Vanoce 🙂 Ale mozna jste to mysleli dobre a ja to jen spatne pochopil 🙂

      1. No dovolil bych si souhlasit
        No dovolil bych si souhlasit s výkladem pana redaktora. Pro jistotu jsem si to nechal Googlem přeložit do Němčiny. Ale kde je skutečná pravda se asi nikdy nedovíme. 🙂

        Nicméně „for a while“ určitě není „za dlouho“.

        EDIT: ne, jsem pitomec. Pravdu bude mít ten třetí. Tedy ani redakce ani Jolinar.

  5. To je jako s
    To je jako s iTabletem(iPad), ten byl rozpracovaný / vyvíjený dříve než iPhone, ale nebyl ještě hotový a čekalo se na nové součástky, které byly ve stádiu vývoje.
    cs.wikipedia.org/wiki/IPad
    cs.wikipedia.org/wiki/IPhone
    U iCAR Možná čekají na nové Akumulátory, které převálcují konkurenci ? V Tesla motors trval vývoj S_ka 10let .

Napsat komentář