Prodej CNG aut v Česku rostl o 100 %

V České republice jezdí 30x více aut na stlačený zemní plyn než před 10 ti lety. V roce 2014 bylo podle SDA registrováno v ČR 1703 nových osobních a dodávkových CNG vozidel, v roce 2015 pak 3242.

Škoda Octavia G-TEC patří mezi nejprodávanější auta na stlačený zemní plyn ()
foto: Hybrid.cz

V roce 2015 to znamená největší meziroční nárůst registrací prodejů nových CNG osobních a dodávkových vozidel v ČR v historii. Činil téměř 100 %.

Celkově (včetně ojetých CNG vozů, nových CNG autobusů, nákladních vozů atd.) na českých silnicích v roce 2015 přibylo více než 4000 CNG vozidel, aktuálně jich jezdí u nás již 13 000.

Tomu odpovídal i meziroční nárůst prodeje paliva CNG, který dosahoval za rok 2015 u některých prodejců i více než 130-140 %.

Registrace nových CNG (stlačený zemní plyn) vozidel 2015:

. 1,19 % ze všech osobních automobilů
. 2,86 % ze všech lehkých užitkových vozidel
. 26 % ze všech autobusů

tisková zpráva

20 Comments on “Prodej CNG aut v Česku rostl o 100 %”

  1. Radovan – ty musíš byť
    Radovan – ty musíš byť riadny dobrodruh 😀 koľko krát si musel stáť a nabíjať a koľko času ti to zabralo ?

    Elektromobil v dnešnej dobe je jednoducho pre obyčajného človeka ekonomický nezmysel a firma si tiež dobre preráta či si kúpi elektro alebo fosílne auto . Odpoveď je jasná .. fosílne auto ( pre väčšinu )

    Elektro je drahé a za tú cenu si kúpiš 2 alebo aj tri fosílne autá.Má dosť prevádzkových obmedzení a je to stále len vývoj a tí čo na to majú, sú testovací králici ( dobrovoľný ) A jedna dosť dôležitá vec pre niektorých ľudí ktorý si kúpia do rodiny jedno auto a chcú ho mať aj univerzálne na všetko.Za hybrid alebo elektro nedáte vlek ( vozík ) ani za taký kolos ako je LEXUS RX400h z 200kW … wtf ???

    Osobne si myslím, že budúcnosť nieje v baterkách ale v palivových článkoch a baterky sú len vývojový medzi skok aby sa otestoval pohon vozidiel na elektromotor.

    A k CNG. Nech si hovorí kto chce a čo chce ale je to technológia dneška,je to plnohodnotná náhrada za benzín, naftu a LPG.Zároveň je to najekologickejšieho fosílne palivo a je to obnoviteľný zdroj, keďže z odpadu sa dá a vyrába sa, bioplyn ( metán ) a čuduj sa svete,aj vozík také auto môže potiahnuť.()

    Najväčšie problémy CNG sú : málo čerpačiek, málo áut na výber a drahé nádrže na prestavbu . Preto je LPG preferované palivo ( určite však nie lepšie ) Osobne jazdím LPG,spotreba mi vychádza 80% LPG a 20% benzín ( dlhodobo ) s tým že mám aj nejaké prevádzkové obmedzenia ( dá sa tým žiť )

    Prestaňte teda rozprávať keby toto a keby tamto . Žijeme dnes a každý kto má zdravý rozum bude jazdiť na palivo ktoré mu ušetrí čo najviac a kúpi si auto na ktoré má.

    PS: ak by každý jazdil na elektrinu už dnes,nebojte sa,mali by sme doma samostatnú hodinu na nabíjačku alebo priamo v aute merač ktorý by posielal koľko sme kW netrepali do baterky. Kto by živil nenažratý štát ???

    1. Pokud bych jel lyžovat do
      Pokud bych jel lyžovat do Dolného Kubína z Ostravy elektromobilem, tak plně nabitý z nočního nabíjení na noční proud doma dojedu do 108 km Žiliny do obchodního centra, dám oběd a za 35 minut mám 80% baterky. Dost na cestu do Dolného Kubína (66 km mimo dálnici). Jediné, co by mne zdrželo oproti spalovacímu autu (i s ním jsem si cestou ten oběd dopřáli, jeli jsme přes poledne), by byla nižší rychlost na dálnici v ČR (cca 90 km/hod kvůli rychlejšímu vybíjení baterek) a ve stoupáních před hranicemi, kde bych jel s kamiony. S jistotou rychlonabíječky v Třinci bych to ale řešit nemusel. Bohužel je tam jen pomalá.

      Někdy to dobrodružství s nabíjením je, většinou dané neznalostí nebo šlendriánem.

      Neznalostí, jako když jsem před 2 lety vezl z Prahy do Ostravy svůj první elektromobil Peugeot Ion přes pomalou nabíječku (de facto zásuvku 230V 16A) v Hradci Králové (přes noc, kdy jsem spal), zásuvku na hradě Bouzov a z nouze zásuvku v Olomouci na rektorátu univerzity celkem cca 41 hodin (v Olomouci jsem auto nechal a dojel si pro něj vlakem druhý den). Přitom už týden byla v provozu rychlonabíječka CHAdeMO Nissan Auto Inn v Pardubicích, kde to bylo blíže a rychleji. A nakonec jsem měl sebou – nepoučen – jen pomalý nabíjecí kabel od výrobce 230V 10A, takže jsem nabíjel z 0 na 100% neskutečných 7 hodin místo 4,5 hodiny se silnějším 230V 16A (nebo 40 minut na rychlonabíječce CHAdeMO).

      Šlendrián, když máte rok zkušeností, silný kabel i redukce a dojedete na D1 v Humpolci s přístupovým čipem na nabíječku ČEZu, kde nefunguje zásuvka Mennekes. Pak místo 4 hodin plánovaného nabíjení Nissanu Leaf se silnou 6,6 kW palubní nabíječkou (a večeře a práce na PC) dřepíte po zavíračce restaurace na benzínce a čekáte 7 hodin až dobijete 24 kWh baterii alespoň na dojezd před Brno k první rychlonabíječce v Troubsku.

      Nepočítám se mezi výjimečné lidi a elektromobil máme a denně používáme pro domácí i firemní účely. Ano, má to svoje omezení dojezdem a nabíječkami, ale nejezdíme denně stovky kilometrů, nejčastěji pár desítek. Takže je pro nás vhodný. Kdo to tak nemá, holt si koupí spalovací (plyn, benzín, naftu) nebo počká na delší dojezdy či lepší infrastrukturu. Protože na Slovensku se jezdí parádně.

      Cenu elektromobilu musíte brát k ceně odpovídajícího auta. Ano, můžete si z úsporných důvodů koupit holovůz a bude levný, ale elektromobily se prostě prodávají v plné palbě. Takže když postavíte vedle sebe Golf v síle motoru, automatu a výbavě srovnatelné s eGolfem, rozdíl bude minimální. Ojetin elektroaut je málo a jsou zase v plné palbě. Já koupil za slušný peníz a navíc každý rok šetřím cca 35 tisíc Kč za palivo. Takže v dubnu 2016 budu mít doma 70.

  2. Prostě podpora velkých
    Prostě podpora velkých výrobců spalováků, nákupy flotilových nákupčích a stavby plniček po celé zemi v desítkách ročně v praxi.
    Kdyby stejně jako plynaři zamakali výrobci a distributoři elektřiny, tak se to tu elektromobily hemží minimálně stejně jako plyňáky.

    1. Včera cestou z Prahy na
      Včera cestou z Prahy na Brno po D1 jsem se byl kouknout na Benzině Vystrkov. Samozřejmě spalovákem, jak jinak. 🙁 Je to pro mě časem už tak trochu „folklór“. Sjedu z D1, zjistím, že se nic nezměnilo, zase na D1 najedu a pokračuji dál… 😉
      Už před pár lety tam měl stavět rychlodobíječku p.Marušinec, pak to prý včetně projektu nechal EONu… Cca před rokem mi obsluha benzinky řekla, že se tam něco vyměřovalo, že tam má být nabíječka. Místo toho tam stojí plnička CNG, která patří EONu. Takže asi tak.

            1. V ČR s průměrným
              V ČR s průměrným stářím automobilu 14 let určitě ne, ale na dalších trzích alternativy typu CNG a elektřiny mohou s ropou zahýbat. cituji „Bloomberg při svém odhadu vychází z takzvané S křivky, popisující přijímání nových technologií veřejností. Poptávka po elektromobilech se podle agentury vyvine stejně jako v případě ledniček, televizí nebo mikrovlnek, kdy po několika letech slabého zájmu, kdy si novou techniku pořizovali hlavně nadšenci a ti movitější, následoval strmý růst poptávky. Naznačovat to může už loňský rok, kdy poptávka po elektromobilech stoupla o 60 procent a nic na tom nezměnily ani nízké ceny pohonných hmot v důsledku levné ropy.“ konec citace
              Ostatně co se stalo ledařům na Vltavě, když začaly fungovat první chlaďáky? Skončili do pár let.

              1. Myslím ,že se mýlíte.
                Myslím ,že se mýlíte. Auto na el. energii zatím není konkurenceschopné , protože Vás nedoveze dál než je dojezd na baterie. Jed třeba 1000km na dovolenou je nemyslitelné. El. mobily budou minoritou i za 30 let. Budoucnost patří hybridům – prvních 100-150 km čistě na el. energii a dál na benzín tak mají vypadat auta tak za 20 let. Alespoň výrobci aut si to myslí. Obecně se nevěří tomu ,že bude možné nabídnout cenově dostupný el. mobil s reálným dojezdem , alespoň 500 km za každých podmínek a s možností nabití za 10 minut, proto hybridy.

                1. Výrobci to tak chtějí,
                  Výrobci to tak chtějí, ale budoucnost jim ukáže, že se mýlí.

                  P.S. žádný JED nechceme

                2. Berte to jako názor
                  Berte to jako názor člověka z Ostravska, který už dva roky jezdí elektromobily a kde už máme alespoň 2 rychlonabíječky a malou síť pomalých nabíječek. Na denní dojíždění do práce, vožení dětí, nákupy, vyřizování, firemní pojížďky, víkendové návštěvy příbuzných bereme výhradně elektromobil. Spalovákem jsme se vrátili z dovolené na Slovensku jen proto, že elektromobil máme malý městský a věci pro 4 na lyže a týden prostě nepobere. Mít ovšem třeba Nissan Leaf a dát na střechu rakev, už jedu i na tu dovolenou do Tater. Protože pomalá nabíječka „pro jistotu“ Třinec, 2 rychlonabíječky Žilina, 1 rychlonabíječka Ružomberok a 1 Poprad. Ostatně tím malým městským jsem jel do Smokovce loni v létě stejným způsobem. Takže ono to jde, jen musí být infrastruktura.

                3. Žádám redakci o kontrolu
                  Žádám redakci o kontrolu správné funkce diskuze. Například tento příspěvek je datován rokem 2016, ale obsah je evidentně starší. Děkuji.

          1. Vyzera to ako nezmysel, koli
            Vyzera to ako nezmysel, koli tomu ze tolko baterii nie je, ze dojazd je smiesny, ze cena …atd. a kopa aut inde plus ze ropa nie su len osobne auta.

            Na druhej strane tu je Norsko a vyhlad 20 r.
            Ze elektrina ma vacsiu diverzitu ako jeden produkt ropy.
            Ze ropa je zahalena vacsim tajomstvom nez je znamy stereotyp.

            a potom politicka. aby narody ktore k tomu prisli ako slepe kura k zrnu, a nestihli sa mentalne a kulturne vyvinut, sa vratili kam patria, a nedrazdili nas.

            Zato nas aspon udrzuju v strehu, aby sme nepolavili.

            Co moze cloveka viac vzpruzit, nez arab co nechce byvat v ceskom premalovanom kravine, a drze kopanie do psov, trtkanie nasich zien, vyradovania svin z jedalnicka, a preberania to tu lebo sa im tu paci s pokrikom alahu daj vlahu.

            niekedy mam pocit ze tam sa virus zika povykrucal uz davno pred tym.

Napsat komentář