Kia Niro – prohlédli jsme si nový čistě hybridní crossover

Ve Frankfurtu nad Mohanem proběhla ve středu evropská premiéra nového hybridu značky Kia. Crossover Kia Niro je zatím jediné auto, které bude jihokorejská značka nabízet pouze jako hybrid a později také jako plug-in hybrid.

Robert de Niro se na frankfurtské novinářské prezentaci nakonec neobjevil.
foto: Kia

VE ZKRATCE

  • Sdílení komponent s Hyundai Ioniq
  • Kompaktní rozměry
  • Baterie 1,56 kWh, elektromotor v převodovce
  • konstrukce hliník, vysokopevnostní ocel a
  • kufr 421 litrů
  • asistenční systémy pro šetrnou jízdu

Frankfurtská premiéra

Kia pojala evropskou premiéru dedikovaného hybridu Kia Niro ve velkém stylu. Desítky novinářů, živá kapela, epická hudba. Auto představil Michael Cole, COO společnosti Kia Motors Europe, spolu se svými dalšími kolegy.

Povedený, ale nepochopený vtip o tom, že automobilka pozvala známého herce Roberta de Niro aby auto pomohl představit, u publika rychle zapadl. De Niro naštěstí nedorazil a přítomní novináři se tak mohli soustředit především na samotnou novinku.

„Niro umožní značce Kia naplnit rostoucí poptávku po vozech s alternativním pohonem a pomůže nám také splnit náš globální cíl do roku 2020 snížit průměrnou flotilovou spotřebu paliva o 25 % oproti úrovni roku 2014,“ řekl Cole.

Na světlo v Ženevě

Veřejná evropská premiéra se uskuteční v rámci 86. ročníku . Hybridní crossover Niro předznamenává vývojový směr první specializované platformy Kia určené pro ekologické modely této značky.

auto Kia Niro nový hybridní crossover

foto: Kia

David Labrosse, šéf produktového plánování Hyundai Motor Europe Technical Center, nám potvrdil, že jde o „show-off model“. Tedy auto, se kterým se jeho majitel chce především ukázat.

Ale protože je to zároveň poměrně malý vůz, Niro je se svojí délkou 4355 mm, šířkou 1800 mm a výškou 1535 mm celkově menší než zbrusu nová Kia Sportage, očekáváme poměrně velmi příznivou cenu do půl milionu korun.

Decentralizovaná výroba

Nová platforma modelu Niro byla navrhována odděleně od stávajících vozů Kia. Je proto předurčena k nasazení specifické sady ekologicky zaměřených technologií a hnacích ústrojí příští generace.

auto Kia Niro nový hybridní crossover

foto: Kia

Některé komponenty, zejména elektrického pohonu, sdíli Kia Niro s připravovaným Hyundai Ioniq. Na dotaz zda se tedy chystá také čisté elektrická verze Niro však Labrosse odpověděl, že nikoliv.

Pochvaloval si odlišný přístup automobilky Kia k výrobě komponent, který je narozdíl od konkurence spíše decentralizovaný, a tedy flexibilnější.

Šetrný (a levný?) hybrid

Hybridní pohon modelu Niro – sestávající ze zážehové jednotky 1,6 litru GDI (105 koní, 147 Nm) s přímým vstřikováním, lithium-polymerového (240 V) akumulátorového modulu, elektromotoru 32 kW/170 Nm a šestistupňové dvouspojkové převodovky – je pry dosud „ve fázi vývoje“.

To nejspíš znamená, že se dolaďuje nastavení, protože výroba by měla začít už ve 3. čtvrtletí 2016. Konstruktéři by rádi dosáhli emisí CO2 na úrovni 89 g/km. Spotřebu zatím neuvádějí, ale lze čekat něco mezi 4-5 l/100 km.

Podle Davida Labrosse byla dvojspojková převodovka zvolena namísto u hybridů běžnější CVT/planetové převodovky z toho důvodu, že nabízí lepší spotřebu na dálnici.

Konečně: inovace 12V baterie

Zajímavou technickou novinkou je také společné zapouzdření 1,56kWh li-pol baterie a běžné olověné 12V baterie. Niro používá akumulátorový modul o hmotnosti pouhých 33 kg s propracovaným silnoproudým relé, dovolujícím akumulátoru zpětně získávat elektřinu při zpomalování vozidla.

auto Kia Niro nový hybridní crossover

foto: Kia

Nový motor poprvé spojuje Atkinsonův spalovací cyklus, chlazenou recirkulaci výfukových plynů (EGR), systém vstřikování paliva GDI a dlouhozdvihovou koncepci s ohledem na co nejnižší spotřebu paliva.

K hospodárnému chodu s nízkými emisemi přispívá i systém rekuperace tepla z výfukových plynů, jenž urychluje zahřívání motoru přesměrováním chladicí kapaliny do výměníku tepla ve výfukové soustavě.

Beze ztrát

Kia navrhla nový trakční motor konstrukce TMED (Transmission-Mounted Electric Device), jenž dovoluje optimálně sladit dvouspojkovou převodovku s hybridním systémem pohonu. TMED umožňuje prostřednictvím převodovky souběžně přenášet výkon spalovacího motoru a elektromotoru při minimálních energetických ztrátách.

auto Kia Niro nový hybridní crossover

foto: Kia

Tímto se liší od hybridních systémů s jednotkou pro rozdělování výkonu, kde se část výkonu spalovacího motoru převádí a následně dodává prostřednictvím elektromotoru, což znamená energetické ztráty v důsledku přeměny mechanické energie na elektrickou, což je typická vlastnost hybridních ústrojí s převodovkou typu CVT.

Zástavba nového zařízení TMED dále hybridní soustavě umožňuje přímo čerpat energii z akumulátoru i za vyšších rychlostí jízdy ve prospěch okamžité odezvy při akceleraci.

Asistenční systémy

Pro model Niro se bude nabízet i nový asistenční systém na podporu hospodárné jízdy (Eco-DAS), jenž spojuje dvě technologie sloužící k úspoře a zpětnému získávání elektrické energie za všech jízdních podmínek.

Součástí uvedeného systému je pomocník pro jízdu setrvačností CGC (Coasting Guide Control) a systém prediktivního hospodaření s energiemi PEC (Predictive Energy Control) v přímém napojení na navigaci modelu Niro.

auto Kia Niro nový hybridní crossover

foto: Kia

Vůz tak může předvídat dopravní podmínky na trase a snížit spotřebu energie nebo zajistit její efektivnější využití; dokáže též rozpoznávat příležitosti ke zpětnému získávání další elektrické energie k dobíjení akumulátorového modulu.

Predikce s pomocí GPS

Systém automobilky Kia je v tomto odvětví prvním, jenž sleduje pozici vozidla a přizpůsobuje se stoupajícímu nebo klesajícímu profilu vozovky. Pomocník pro jízdu setrvačností upozorňuje řidiče na vhodný okamžik k uvolnění akceleračního pedálu, aby vůz dojel setrvačností na křižovatku při současném dobíjení akumulátoru při zpomalování.

auto Kia Niro nový hybridní crossover

foto: Kia

Zároveň umožňuje řidiči brzdit o něco později a případně využít hybný moment vozidla (dovolují-li to podmínky dopravy), aniž by vůz musel zcela zastavit. Pomocník pro jízdu setrvačností při nastavení cíle cesty v navigaci funguje za rychlostí mezi 60 až 160 km/h; doporučení k jízdě setrvačností se zobrazují prostřednictvím ikonky na přístrojovém štítu.

Systém prediktivního hospodaření s energiemi (PEC) – který je aktivní opět jen v případě nastavení cíle v navigaci – sleduje výškové rozdíly na trase ve směru jízdy a umožňuje akumulátorovému modulu využívat nebo zpětně získávat energii v zájmu co nejhospodárnější jízdy za všech podmínek.

Pokud systém rozpozná klesání z kopce, může se rozhodnout zužitkovat energii akumulátoru ještě před klesáním (z důvodu snížení spotřeby) a následně akumulátor dobíjet při jízdě z kopce.

V případě jízdy do svahu pak systém PEC dokáže zabránit nadměrnému vybití akumulátoru a uchovává elektřinu na podporu činnosti spalovacího motoru při zdolávání kopce.

Nové materiály

Platforma, na níž je zbrusu nová Kia Niro postavena, umožnila vytvořit adekvátní zavazadlový prostor díky praktickému uspořádání hybridního hnacího ústrojí. Jelikož akumulátorový modul vůbec do zavazadlového prostoru nezasahuje, Niro nabízí zavazadelník o objemu 421 litrů (dle metodiky VDA).

auto Kia Niro nový hybridní crossover

foto: Kia

Samotný akumulátor je umístěn pod zadní lavicí, a tak bylo možné maximálně zužitkovat zavazadelník i přes kompaktní vnější rozměry vozidla. Zavazadlový prostor modelu Niro rovněž vykazuje praktický tvar a rozměry k uložení plnohodnotného rezervního kola pod podlahou (v závislosti na konkrétním trhu).

Palivová nádrž o objemu 45 litrů je umístěna vedle akumulátorového modulu pod zadní lavicí. Mimořádně pevná je konstrukce modelu Niro, postavená na nové speciální platformě s vysokým zastoupením kvalitnější vysokopevnostní oceli AHSS (Advanced High Strength Steel).

Intenzivnější využití vysokopevnostní oceli AHSS coby součást širšího programu automobilky Kia napomůže značce dosáhnout do roku 2020 cíle 5% snížení průměrné hmotnosti karoserie nových vozidel (oproti roku 2014) a zároveň přispěje k vyšší úrovni dopravní bezpečnosti.

Z lehké oceli typu AHSS je vyrobeno 53 % karoserie, zatímco hliník se uplatnil u kapoty, sestavy panelu pátých dveří, zadního nosníku předního nárazníku a několika prvků podvozku, jako např. kulových čepů vpředu i vzadu, spodních vodicích ramen přední nápravy a brzdových třmenů. Ke snížení hmotnosti přispívá dokonce i pedál parkovací brzdy vyrobený z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP).

Technici v neposlední řadě zrušili klasickou 12V olověnou baterii, čímž ušetřili 11,7 kg hmotnosti, a namísto toho využili 12V jednotku začleněnou do modulu vysokonapěťového akumulátoru s lithium-polymerovými články. Uvedená opatření ke snížení hmotnosti přispěla k vyšší bezpečnosti a dosažení spotřeby paliva na vrcholu třídy.

vlastní

23 Comments on “Kia Niro – prohlédli jsme si nový čistě hybridní crossover”

  1. Hybrid je jeste vetsi emisni
    Hybrid je jeste vetsi emisni podvod nez dieselgate. Ta energie v baterkach, ktera snizuje emise na prvnich par kilometrech se musi zase pomoci spalovaciho motoru dobit. Predpokladam ze v NEDC mereni se s dobitim baterky uz nepocita. Takze se ty emise presoupnou na pozdeji. Dobry figl. V dnesni dobe je cisty hybrid asi jen pro snizeni emisi cele flotily. Kdo chce skutecne neco elektrickeho, ten poridi plug-in hybrid nebo rovnou ciste EV. Tohle auto zrejme ani neni urcene k prodeji ve vjetsim mnozstvi.

    1. To je nesmysl. Hybridní
      To je nesmysl. Hybridní pohon má samozřejmě velice pozitivní vliv na emise, protože:

      1. spalovací motor zbytečně neběží při stání na světlech, popojíždění v kolonách nebo jízdě z kopce

      2. spalovací motor díky elektromotoru běží většinu času v optimálních otáčkách, kde má nejlepší účinnost a malé emise.

      3. energie, co by se při brzdění akorát spálila v brzdách na teplo se u hybridu z podstatné části pochytá do akumulátoru a opět využije při rozjezdech.

      1. To popjizdeni v kolone je
        To popjizdeni v kolone je chvalihodne, ale je to zase vykoupene tahanim zbytecne vahy pri normalni jizde. Navic v zime v kolone stejne pobezi spalovak, protoze jinak by jste umrzl a okna se mlzila.
        Ze by motor vetsinu casu bezel v opt. otackach plati jak kdy. Jak dlouho se nabiji pri normalni jizde akumulator s kapacitou 1,56kWh? Pokud generator nabiji velkym proudem, je aku rychle nabity a potom uz zadna optimalizace otacek neni. Pokud dava generator malo, nabiji se dele a ten optimalizacni proces nebude zase tak ohromujici.
        Brzdici energie se rekuperuje, ale zase se to vyvazi vyssi spotrebou protoze celou zivotnost auta tahate znacny balast.

      2. mám trochu jiný
        mám trochu jiný názor:
        ad1) spalovací motor neběží při popojíždění v kolonách jen pokud jsou nabité aku.
        ad2) při zapojení spalovacího motoru jako v tomto případě, kdy motor je mechanicky spojen s hnacím ústrojím, běží v otáčkách pouze blížícím se optimálním. Stále zůstávají studené starty a celé spektrum otáček v závislosti na rychlosti a dynamice
        ad3) toto platí opět jen při ideálním stavu nabití takto malé baterie. Při pomalém popojíždění v kolonách (jak uvádíte)v podstatě k žádné rekuperaci nedochází

          1. cca 1,5 kWh baterii můžete
            cca 1,5 kWh baterii můžete vycucnout v koloně i za cca 10-15min. Když jedete rychlostí do cca 20-30km/h, tak auto nemá dostatečnou hybnost na to, aby se spustila účinná rekuperace i při optimální teplotě. Nejedená se o extremní příklady. Potom je dosaženo kritické minimální úrovně „vybití“ aku a musí naskočit spalovák na samotný pohyb auta a k tomu ještě bude dobíjet aku. Např. i Ampera v tomto režimu měla spalovák v otáčkách i kolem 3.5 tis/min. – nepříjemný ječák.
            Dle mého názoru je takovýto typ hybridu pouze „oblbovák“ na současnou metodiku měření emisí a následné vylepšení celkové emisní bilance automobilky.

        1. Ta myšlenka hybridu je
          Ta myšlenka hybridu je podle mě geniální. Brzdit rekuperací, využívat motor při optimálních otáčkách, vypínat ho, používat na popojíždění elektromotor.
          Jenže praxe je jiná. Ta skutečná spotřeba neodpovídá tomu, o kolik je to dražší, jak je to složité, těžké atd. Takhle komplikované auto by mělo brát 2 litry a ne 4-5, aby to mělo smysl.

    2. nerozumiem kde ste boli
      nerozumiem kde ste boli posledných 15 rokov?
      Takýto pohon funguje u Toyoty už tretiu generáciu Priusu a všetko čo ste napísali je len dôkaz Vašej nevedomosti, alebo ste platený Troll.

      Ste na stránkach HYBRID.CZ tak by ste mali vydieť pár základných údajov:

      -spalovací motor má najvačšiu spotrebu pri rozbiehaní, zapli ste si niekedy okamžitú spotrebu? Pri rozbiehaní sa aj Fabia dostane na 20L/100km a väčšie auto pri prudšom zošliapnutí plynu tam má aj 50L/100km. Teraz si spočítajte koľko krát sa bežné spalovacie autá denne rozbiehajú v mestských kolonach a koľko tým zbytočne míňajú benzínu/nafty a koľko tým zbytočne škodia ovzdušie.

      Práve Hybridný pohon toto dokáže perfektne optimalizovať a rozbehnutie ma na starosti HLAVNE elektromor ktorý čerpá energiu z maličkej baterky (cca 1kWh) a väčšiu tam ani netreba, lebo by to bola zbytočná záťaž.

      Táto baterka sa zasa dobije pri spomalovaní, lebo v bežnom spalováku sa energia zotrvačnosti mení v teplo na brzdných doštičkách, ale pri hybride Vám brzdné doštičky ostávajú studené (ak nebrzdíte prudko) a dané energia sa mení na elektrickú energiu ukladanú v tej malej baterke. Rovnako ak idete z kopca, nemusíte brziť brzdou alebo motorom, ale všetko pribrzďovanie si viete uregulovať elektromotorom ktorý z toho zasa vyrába elektriku. Dokonca je tam aj sila pribrzdovania elektromotorom, podla toho z ako prudkého kopca klesáte.

      Takto to funguje už 15 či 20 rokov a len zhrdzavené europske trupky ako ste Vy o tom nevedia ani prd.

      O plynulosti rozbiehania, regulácii plynového pedálu pri parkovaní doslova na milimeter rovnako ako to majú EV a mnoho dalších výhodách ani rozpisovať nebudem.

      Ak spomeniem iba spotrebu, tak je úspora 2L na 100km vdaka tomu všetkému čo som popísal vyššie. Teda hybrid jazdí ako úsporné diezle a zároveň má všetky výhody benzínového motora.

      Teraz to konečne začali po Toyote kopírovať aj ostatný výrobcovia a miesto toho aby ste boli rád, že to spôsobí pokles ceny tejto geniálnej pohonnej sústavy, tak tu píšete nezmysly.

      Pekný víkend všetkým čo to majú v hlave aspoň trošku zrovnané.

      Zdravím Hybrid.ce, veľmi rád Vás čítam, teda okrem reklamných článkov ale z niečoho sa to tu financovať musí.

      1. Princip hybrida znam,
        Princip hybrida znam, nebojte se. Vsechny vami popsane prednosti take znam, ale zalezi na podminkach provozu. Kdyz ve meste nekolikrat vypnete motor protoze jedete kousek na elektro, vychladne motor a najednou mate po nastartovani 20 l/100km a vysoke emise. Hybrid byla prvni vlastovka v rozbehu elektromobility, vsechna cest Toyote Prius. Bez ni by jsme dnes nemeli mozna ani Teslu. Ale ta doba je uz davno pryc. Dnes je minimalne plug-in hybrid zapotrebi aby to k necemu bylo.
        Vase vypraveni ukazuje ze to mate vyctene z prodejniho prospektu. No nic.

        1. Prosím vás přestaňte už
          Prosím vás přestaňte už teoretizovat a plést si hybrid se start-stop a kdoví čím ještě. Ten elektromotor je u hybridu mimo jiné hlavně proto, aby vykryl přesně ty vaše popisované situace. A o nějakém startování za studena taky nemůže být řeč, to by ty prodlevy mezi jednotlivými starty musely být minimálně hodinové. Nakonec proč myslíte, že Priusy jezdí výrazně pod pět litrů, mají dynamiku dvoulitrového benzínového šestiválce a velmi nízké emise? Asi proto, že to vůbec nefunguje, že?

          1. No díval jsem se na
            No díval jsem se na spritmonitor, kde Piusy jezdí v průměru za cca 5,2l kdežto Octavia v TSI za 7,5l. Takže v tomto duchu mi to přijde jednoznačné. V dieselu má pak Octavia nějakých 5,9l. Akorát s tou dynamikou jste si ale trochu zapřeháněl a nebo měl na mysli nějaký hodně starý americký motor.

  2. elektromotor v převodovce
    elektromotor v převodovce tož velice populární poslední dobou, že je to nenapadlo dřív …. anebo napadlo?? 😉

    Vypadá to že se s hybridy roztrhl pytel … nebo lépe řečeno automobilky si uvědomují že spalovací popelnice už jen tak neudají a že na levný baterky jako TESLA GIGAFACTORY mít prostě nebudou…. se současným systémem managerských platů :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Napsat komentář