Část Londýna bude dobíjet elektromobily z pouličních lamp

Město Hounslow je součástí Velkého Londýna, desetimilionové britské metropole. Právě tato část byla vybrána k testu nových typů nabíjecích stanic pro elektromobily.

Technologie společnosti Ubitricity umožňuje instalovat jednoduché nabíjecí zásuvky zvané „SimpleSocket“ téměř kdekoliv
foto: Ubitricity

Už před časem se přišlo na to, že nejlepší dobíjecí stanice pro elektromobily jsou pouliční lampy. Ve městech jsou téměř všude, některé dokonce samy vyrábějí elektřinu a díky novým technologiím spotřebují až o 80 % méně energie.

Svůj příkon tak mohou snadno nabídnout jiným uživatelům. V případě Hounslow to budou místní elektromobilisté. Tato londýnská městská část byla vybrána pro pilotní projekt rozmístění stovek těchto nabíječek.

Autoři projektu doufají, že to donutí více místních zamyslet se nad možností koupit elektromobil. Například i ty, kteří nemají vlastní garáž nebo jinou snadnou možnost auto dobíjet.

Placení je řešeno s pomocí chytrého kabelu vybaveného SIM kartou, která software v kabelu nabíječky spojí s centrálním clearingovým serverem německé společnosti Ubitricity. Ta zajišťuje technické řešení projektu.

144 Comments on “Část Londýna bude dobíjet elektromobily z pouličních lamp”

  1. Odpověď na dotaz pro
    Odpověď na dotaz pro eHonza, St, 2016-02-17 13:37 (sorry, trochu se mi to natáhlo…))

    ČEPS má pravdu, když říká, že alternativní zdroje vytváří vícenáklady. Nikoli ovšem ČEPSu, ale nám všem. Je dobré mít na paměti, že NÁM se všechny tyhle politicky motivované experimenty, ty různé dotační žumpy a ekonomické „přehmaty“, odklony a tunely – prostě a jednoduše – rozúčtují….. Zde je (mírně zjednodušené) vysvětlení:

    ČEPS zodpovídá za bezpečný a spolehlivý provoz energosoustavy. Z alternativních zdrojů nemá, technicky vzato, žádný velký problém se sluníčkem, protože vyrábí energii ve dne, když je to nejvíc třeba, takže pomáhá snižovat nároky na špičkový výkon ostatních zdrojů.

    Vodní energie je pro soustavu přímo požehnání, protože je předvídatelná a navíc i celkem snadno regulovatelná, takže se používá právě na zvládání špičkových odběrů. To lidi trochu mate, neboť nechápou, jak se to obří vodní dílo může vůbec někdy zaplatit, když se stroje točí třeba jen hodinu či dvě denně. Je to tím, že energie ve špičce je obecně VELMI drahá (a ne jen u nás).

    Naopak obrovský problém má ČEPS s větrnou energií (byť generovanou převážně v zahraničí), protože fouká, i když to nepotřebujeme. A přebytek výkonu v soustavě je stejný problém, jako jeho nedostatek. Problém je o to složitější, že technicky lze energii větráků regulovat natočením lopatek, ale z (euro)politických důvodů se tak většinou neděje a vrtule se regulují tak, aby energii větru využívaly vždy na maximum.

    Dokud se zodpovědní neprobudí ze zeleného blouznění, tak nám velmi reálně hrozí průšvih blackoutu. Nám – teď myslím celou Evropu, nebo její velkou část, která ovšem bude v každém případě zahrnovat ČR. To však není něčí zlomyslnost, ale je to dáno dalšími, ryze technickými důvody. Elektrika prostě nezná pojem národních hranic a už vůbec nerespektuje politická rozhodnutí… ))

    Naproti tomu, decentralizace zdrojů z pohledu ČEPS nemá zásadní vyznam. Ve valné většině ovšem významně snižuje zatížení distribučních síti, čímž ulehčuje život jejich správcům. Je tedy technicky vzato doslova úchylné, že v našem Absurdistánu distribučky nevítají a nepodporují, ale naopak zakazují a postihují, když vám trocha přebytečné energie ze střešních panelů – nedej Bože!! – přeteče do rozvodné sítě….. ((

    Jiná věc ovšem je, jak a čím se zdůvodňuje zdražení jističů. Tady se domnívám, ze jsme svědky účelového lobbingu, neboť uváděné důvody jsou i pro laika zjevně mimo realitu. Argumentovat cirkulárkou na vzdálené samotě, to by mělo smysl tak před sto lety, nanejvýš těsně po válce, kdy se ještě „drátovala“ republika. Dnešní dementi ve vedení distribučních soustav ovšem melou kraviny, protože už přišli k dávno hotovému a nic moc toho nepostavili. Tihle hošíci zkrátka pocítili, jak chutná lokální monopol, a ze samého krkání blahem už jim dočista jeblo. Pár jsem jich měl tu čest poznat. Potřebují jedno: pomoci jim dostat se zpátky nohama na zem…..

    Doteď se tihle zmetci zabývali hlavně buzerací těch, kdo zauvažoval ekologicky a chtěl si dát na střechu SVŮJ panel, který by, světě div se, MOHL v jejich fantasmagorickém vysvětlení nějakým záhadným způsobem narušit tu harmonickou souhru všech jejich Temelínů, Dukovan, Prunéřovů, Dlouhých strání a dalších kolosů….. Jenže se jim to moc nedařilo a tak to chtějí zaonačit tak, aby se vám jakékoliv šetření, nedej Bože energetická soběstačnost, co nejméně vyplatily. I když budete prakticky zcela nezávislí na téhle partě dobráků, ten jistič stejně nejspíš budete potřebovat mít. Pro případ, že se vám něco pokazí, že budete přistavovat, pořídíte elektromobil, apod.

    Dáte-li si tedy dohromady:
    1. argumentaci pro zdražení jističů
    2. výše zmíněnou politiku namířenou proti malým osobním zdrojům (panely na střechách apod.)
    3. fakt, že vlastník většiny distribuček i elektráren je ten samý ČEZ, tedy STÁT,

    – nabízí se reálné vysvětlení jen jedno: jde de facto o protěžování velkých zdrojů na úkor těch malých, lokálních, potažmo VAŠICH vlastních, které VÁS pomáhají učinit nezávislými na stávajícím systému a tím více – svobodnými! To si ale nejspíš někdo (koho jsme si ovšem zvolili), tuze nepřeje. Jak známo, stádu se vládne snadněji….. Ideální volič je ten, kdo bydlí v paneláku a bojí se pustit si zprávy, aby se dozvěděl, jakou levárnu zas na něj nějací lumpové vymejšlejí. Pak už stačí jen, aby mu ti samí lumpové nabulíkovali, že se příště už možná konečně polepší, a ten vytřesenej chudák půjde a ještě rád si ty lumpy zvolí na další čtyři roky….. Kdežto ten, co investoval svoje prostředky do svojí samostatnosti, potažmo ekologie a svobody, by třeba mohl přemýšlet, kam dal vidle a že by se možná všem ulevilo, kdyby je vzal a do nějakého šmejda vrazil.

      1. No jo, máte mimo jiné
        No jo, máte mimo jiné pravdu :-). Tady pláčeme sice dobře, ale na špatném hrobě. A jsou to ti samí, kdo tu také budují nabíjecí stanice, jenže hlavně hubou. Já vím, jaký to je pocit svobody, když můžete jet okolo benzínky s vědomím, že tam už NEMUSÍTE zastavit a platit z každého litru skoro dvacku na sponzoring všech těch jejich lumpáren, kterýma se vám sami, ve své nebetyčné aroganci, večer pochlubí v televizi. A taky vím, jaké to je přijet k nabíječce hrdého ČEZu a zjistit, že je, už pokolikáté, mimo provoz…..
        Dá-li Bůh, za měsíc už budu sedlat Teslu a už mne ani ty jejich nabíječky nebudou zajímat. Ale ty vidle, ty mi stejně vrtají hlavou. A nebo ten náš krásný lokální folklór, zvaný defenestrace. Už dlouho žádná nebyla. Byl by to takový náš malý kulturní příspěvek, třeba pro inspiraci sjednocené Evropě… :-).

        Třeba těmhle bezradným Němcům by taky mohl přijít vhod: https://vimeo.com/147023271 (3.50 mluvčí Ulrich Eichhorn, 6.15 ministr Dorbrint).

        A pro ty otrlé z vás, kteří zvládnou další šokující nášup pro pochopení faktických rozměrů aféry Dieselgate, je pokračování třeba zde:
        https://vimeo.com/152183821
        https://vimeo.com/149271379

        1. Všechno má svůj čas a
          Všechno má svůj čas a jednou to i v těch médiích bude.
          Jen doufám že ne v katastrofických zprávách. Zatím buďme rádi že existuje „HYBRID“ kde se mohou takto setkávat lidé s podobnými názory a pohledem.
          Před rokem jsem si nedovedl představit žívot bez dvou aut. Dnes jsem jedno prodal, nechtělo se mi ho už dát opravit, zůstanem u jednoho. A až pánbu dá a budu mít na druhé tak jedině elektro.

          1. To je řeč chlapa!

            To je řeč chlapa!
            Já před 4 roky pořídil elektromobil, co ujel kolem 60km, jako druhé auto do rodiny, aby se téměř okamžitě stalo autem prvním. Záhy jsem mu zvedl dojezd na 200km. Záložní spalovák se od té doby moc nepředřel, No jenže s jídlem roste chuť, takže půjde do světa, místo něho přijde Tesla a budeme jezdit už jenom na elektriku. Dřív by mne žena asi zabila, kdybych přišel s takovým zářezem do rozpočtu. Dnes už je pro…..

    1. Já v tom mám jasno min. 3
      Já v tom mám jasno min. 3 roky a už to je i stručně shrnuto:
      SVOBODA NENÍ ZADARMO „Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“
      Žijte v míru a udržujte svoji zbraň v bezvadném stavu.
      Nezapomeňte na dostatek nábojů a pravidelný trénink.
      V této zemi se totiž málo střílí……

    2. Politikum se nelibi kriticke
      Politikum se nelibi kriticke zpravodajstvi a proto se porad snazi media usmernit.
      Vite proc Zeman porad napada Ceskou Televizi? Reporter CT odhalil Lansky puc Haska proti Sobotkovi a Zeman to CT nemuze odpustit. Proto ma CT u dolnich 2,3 milionu privlastek „prolhana CT“.

  2. Uz ma stat nejakou predstavu
    Uz ma stat nejakou predstavu o zdaneni EV? Nejakym zpusobem budou muset EV prispivat do statni kasicky. Zatim se s tim nikde nepocita a kazdy kalkuluje s cenou elektriny co ma doma. Ale jak to bude az velka cast automobilu nebude platit spotrebni dan a Kalouskove, Babisove atd. budou pozadovat napravu.
    Bude se platit dle ujeteho km za pomoci spehovaciho GPS? Nebo bude na kazde krizovatce kasicka a pri prujezdu se tam hodi nejaka kacka?

      1. bez si to nejdriv spocitat,
        bez si to nejdriv spocitat, prave lide co maji EV a tedy silnejsi jistic, tak diky vetsimu odberu diky tomu EV se jich to temer nedotkne, nejvice si za jistic priplati lide kteri maji silnej jistic ale extremne malou spotrebu, tedy ti co EV opravdu nevyuzivaj, odhaduje se ze 25-35% takovich jisticu je ve starych obytnych zastavbach center mest, a stezi asi tito lide budou hazet prodluzku z okna aby si nabijeli EV nekde na ulici, ti lide maj casto vubec problem zaparkovat v blizkosti bydliste, natoz aby jeste nabijeli z vlastniho rozvodu elektriny

              1. Běžné okružní pily
                Běžné okružní pily mají příkon od nějakých 1200W do 2.5kW, výjimečně víc. Takže asi jako malý elektrický skútřík. I kdybyste měl nějakou 5kW průmyslovou, tak to pořád není žádný extrémní odběr, který byste běžnými články a invertorem nepokryl.

                1. No to nebude, ale musí se s
                  No to nebude, ale musí se s tim počítat. To co se dnes běžně dodává není schopno dodat dostatečný výkon. Ani Tesla Powerwall. Prostě cirkulárka není mainstream. A možná hlavním limitem nejsou baterie, které by to zvládli, ale hlavně měnič z DC na AC.

                2. proc by to PowerWall
                  proc by to PowerWall nezvladl? 3.3kW (nebo dokonce 5.0kW / 7.0kW pro verzi 10kWh) se vam zda malo na cirkularku?

                  viz podrobna specifikace PowerWallu

              2. Pokud by nekdo sel do
                Pokud by nekdo sel do ostrovniho systemu a chtel provozovat cirkularku apod., musi trochu zainvestovat a poridit elektricky softstart. Pak se takovy elektromotor roztaci plynule s nastevenym proudem a jak baterie, tak menic zadny sok nezaznamenaji. Spoustim takhle tepelne cerpadlo s rozbehovym proudem kolem 30A a mam to napojene na jistic 16A a pohoda.
                Podle odpovedi ostatnich blogeru usuzuji, ze malokdo ma predstavu o fungovani takoveho elektromotoru. Jedni argumentuji jmenovitym prikonem motoru a porovnavaji s jmenovitym vykonem menice/Powerwall. To samozrejme nejde, rozbehovy proud je +/- 5-ti nasobny tomu jmenovitemu a navic je znacny fazovy posun. To nemusi kazdy stridac prezit.
                Na druhe strane jsou zase pesimiste, kteri tvrdi, ze ten rozbehovy proud znici baterky a menic. Jak jsem psal nahore, lze to sladit softstartem a nemusi byt problem pohanet induktivni stroje s elektronickym menicem.

                1. Nesmí to být nějaká
                  Nesmí to být nějaká čína, co má na výstupu kaskádu fetů. Pokud použiju kvalitní nízkofrekvenční měnič s toroidem, tak se startem motoru bych neměl mít problém. Cívka s cívkou )(toroid s motorem) se vždy domluví.

                2. I takovy menic nezvladne
                  I takovy menic nezvladne 5-ti nasobny spousteci proud. Napeti na vystupu muze spadnout na nepripustnou hranici a motor se nemusi rozbehnout, nebo ostatni spotrebice selzou. Bezna sitova pripojka k distribucni siti ma impedanci 0,4-1,0 ohm. Tak nizkou impedanci zadny menic s vykonem 7kW (powerwall) nema, ani ten s NF toridnim trafem.
                  Jak velky pokles napeti (kratkodobe) muzete „doprat“ vasim spotrebicum? Oni se vam odmeni tim, ze odejdou 🙂

                3. Jak dlouho tam to
                  Jak dlouho tam to petinasobne pretizeni mate? Klasicky vysokofrekvencni tranzistorak zvlatne dvojnasobne pretizeni po dobu 30ti period. Kvalitni toroid zvladne dvojnasobne pretizeni na dobu 250 period, tj. už 5 vteřin! Takže ten pětinásobek bych řekl že vteřinku udrží, tam nemá co odejít…

                4. Verte, ze softstarter je to
                  Verte, ze softstarter je to lepsi reseni nez blikajici svetla, kolabujici harddisky a jine elektronicke spotrebice.

                5. Jak jsem jiz rekl, pokud
                  Jak jsem jiz rekl, pokud pouzivate nejakeho sunta, tak bych tomu veril, ze neco muze kolabovat. Jelikoz ja jedu na menic 365 dni v roce, tak nejake zkusenosti mam. Nehlede na to, ze ty kvalitnejsi maji jakysi softstart v sobe. Dokazou pri pretizeni snizit napeti treba na nejakych 190V a tim snizit proud do takovychto zatezi. Pokud neco jede na menic, tak se blikajicim svetlum nevyhnete, i kdyz v dnesni dobe tento nezadouci efekt vcelku odfiltrují kvalitnejší ledky.

                6. Mám tč se Softstartem 3f
                  Mám tč se Softstartem 3f scroll kompresorem o příkonu 2,5kw, ty světla mi bliknou vždycky. Kolabujících HD bych se nebál, ty spínaný zdroje dávají potřebné napětí i proud ještě i při 100V na AC straně.

                7. pokud nekomu kolabuji
                  pokud nekomu kolabuji harddisky, tak ma silne poddimenzovany a zrejme nekvalitni zdroj tak tak na hranici aby dane PC vubec utahl, ja ac pouzivam dnes zalozni zdroj, tak i bez nej me PC nijak nekolabuje ani pri 1 vterinovem vypadku, kondiky ve zdroji ten malej okamzik bezproblemu vykrejvaj

            1. no ony ty chaty použil ERU
              no ony ty chaty použil ERU jako hloupý příklad. Silné spotřebiče jako cirkulárku, štípač mají doma třeba většina lidí na vesnicích, ele bojler, vysavač atd. má bohužel doma snad téměř každý. Pokud snížíte jistič na 1x16A, tak např. při praní už nevysajete, při puštěné televizi si manželka pustí fén a jističe budou lítat. Pokud ele budeme chtít řešit FVE nebo jinak, tak tam stejně spadnou různé formy zdanění, jako daň z elektřiny, spotřební daň atd. jak už se děje dnes.
              Přehlídl jsem smajla na konci tzn. jako vtípek dobrý, bohužel jako varianta, která má řešit něco jiného jak zisk např. ČEZu – je to špatně.

              1. CEZ s timto nema nic
                CEZ s timto nema nic spolecneho, jde o CEPS, to je distribuce a jizstice, CEZ a dalsi jako RVE a podobne jsou jen ti co elektrinu pak dodavaji

                obdobne to mate treba s telefonem ci kabelovkama, ty kabely a ustredny parti jedne firme, a dalsi firmy si je jen pronajimaji aby vam dodali nejakou sluzbu, treba penvou linku, internet ci TV

                1. Určitě máte pravdu.
                  Určitě máte pravdu. Ovšem ČEPS řídí ČEz – vždyť je to jedno – nakonec se stejně dostaneme k penězům ve státní kase.

                2. NESNÁŠÍM ZLODĚJSKÝ
                  NESNÁŠÍM ZLODĚJSKÝ PAUŠÁLY !! PROTO PLATÍM JEN CO PROVOLÁM !! ČUZMOBIL
                  cez.cz/samoobsluha/mobil-od-cez.html
                  :)))))))))))))))))))))))))))))

                3. Pane Zbyňku, odkud prosím
                  Pane Zbyňku, odkud prosím čerpáte tuto informaci, resp. na čem je založena? Můžete to nějak doložit, např. přehledem vlastnické struktury obou společností, propojením jejích orgánů atd. atd.?

                4. majitelem 100% akcií CEPS
                  majitelem 100% akcií CEPS je stát – MPO. ČEPS vznikl jako provozovatel distribuční soustavy. Majoritním dodavatelem ele energie do této soustavy je ČEZ, také majoritně vlastněný státem – i když část akcií je obchodovatelná.
                  Z výše uvedeného pramenil můj příspěvek – samozřejmě to, že čeps je řízen čezem je nadnesené, ovšem pochybuji, že by někdy došlo k rozhodnutím jedné firmy, která by negativně měla ovlivnit firmu druhou.

                5. Kluci, dovolím si vás
                  Kluci, dovolím si vás poopravit:

                  ČEPS znamená Česká PŘENOSOVÁ soustava. ČEPS tedy provozuje přenosovou síť, kterou tvoří vedení (včetně přeshraničních) 400kV a 220kV a rozvodny na ně připojené. Z dražších paušálů za jistič 400/220V tedy ČEPS nedostane NIC.

                  Vedení 110kV, 22kV a rozvody 400/220V tvoří tzv. distribuční sítě. Je jich 8 a teritoriálně zhruba odpovídají starému (za socíku) krajskému uspořádání státu. Provozují je celkem tři subjekty: PRE Prahu, E.On Jižní Čechy a Jižní Moravu a zbytek ČEZ, či přesněji jeho dcera ČEZ – distribuce. Právě tyto 3 subjekty se na dražších jističích „napakují“. Zatímco zisk ČEZu aspoň zůstává z větší části „doma“, ostatní distributoři jej odvádějí převážně do zahraničí.

                6. Tak proč tedy právě ČEPS
                  Tak proč tedy právě ČEPS mluví o zvýšených nákladech v souvislostí s decentralizací energetiky (lokální zdroje, FVE, větrné parky apod.)? Podle mě budou mít náklady v souvislosti s decentralizací zdrojů jak ČEPS, tak i distribučky, takže by se peníze navíc měly rozdělit. Pokud by to bylo tak, jak píšete, tak ČEPS by si uhradila své náklady „ze svého“ a distribučky by se jen „napakovaly“. To nedává smysl.

                7. CEZ nebo CEPS, elektřina je
                  CEZ nebo CEPS, elektřina je jen jedna, rozdělit to mohou jak chtějí ale stejně nás podojí.
                  Každý trochu, celkem hodně.

      2. Kdybych si měl vybrat,
        Kdybych si měl vybrat, jestli silnější a tedy i dražší jistič (např. 3x25A) a k tomu levnější elektřinu, nebo slabší a tedy i levnější jistič (např. 3x20A a míň) a k tomu dražší elektřinu, tak pro nabíjení elektromobilu bych si vybral určitě první variantu. Pokud nabíjím max.proudem 16A, tak je nesmysl mít jistič 3x16A, to bych musel předělat elektroinstalace v bytě a neustále rešit, který spotřebič mi jede z které fáze a kvůli nabíjení třeba omezovat pračku, myčku, sušičku, rychlovarnou konvici, friťák apod. Vím o čem mluvím, např. při nabíjení u rodičů je to na prášky, takže kolikrát radši riskuju a dojedu domů bez nabíjení na „elektrické páry“. Takže doma mám 3x25A a rozhodně nic předělávat nebudu.
        A to, že bez silného jističe elektromobil nenabijete, to je totální nesmysl. Standardní originální dobíjecí kabely k elektromobilům (Nissan Leaf, VW e-UP, e-Golf) jsou omezeny na 10A a některé mají možnost regulace – omezení nabíjecího proudu ještě na menší hodnoty. Já mám např. kabel, který jede od 6A. Jen to nabíjení prostě trvá déle, ale to už si každý musí rozmyslet, co vlastně chce.

          1. Nema nahodou v „plne sile“
            Nema nahodou v „plne sile“ 32A? A na kolik to omezi kabel je kazdeho vec jak si to nastavi, nektere kabely umoznuji regulovat po jednom/dvou A, jine treba skokove.

            A kdyz uz jste nadhodil to omezovani v aute, co se stane kdyz tam v i3 date ten stredi nebo nizky vykon ale pritom kabel/stanice diktuje 32A? Omezi se to na +-6 ci 10A anebo nejak proporcionalne?

                1. Jasně, to by stačilo. Ale
                  Jasně, to by stačilo. Ale ten se standardně nedodává. A musel byste ho myslím koupit u BMW, prodávají myslím 6,6 kW nabíječku.

                2. Je to standard, takze ho
                  Je to standard, takze ho urcite nemusite koupit u BMW, muzete libovolny 3rd party.

    1. mytne pro osobni auta se
      mytne pro osobni auta se zvazuje jiz roky, ostatne bude to i „spravedlivejsi“ a nebo silnicni dan, tech cest je nekolik jak zajistit vyber do statni kasy, ale myslim ze dalsich 10 vlad se toho fakt bat nemusi, nez se EV rozsiri nejak vice aby to nejak ovlivnilo vyber spotrebnich dani z paliv, tak to jeste par desitek let zabere 🙂

      lidi neblaznete, proc hned vsichni vidi budoucnost jako by behem 1 noci najednou vsechny auta zacali jezdit na elektrinu? vzdyt budem radi pokud do 20 let bude jezdit na elektrinu alespon 25% aut

    2. Ja nevím jak vy ,ale ja
      Ja nevím jak vy ,ale ja platim zdravotni(ok dejme tomu ze toto je opravdu na zdravotnictvi) + social(ktery beru jako prachsprostou daň jelikož se k tomu stat i tak chova a duchod uvidim tak v 80ti esli vibec) a dan z prijmu + dph. Sakumprdum bezny zamestnanec 4 hodiny z 8mi co je v praci maka na stát. Takze co je za problem sakra? Lidi si uz ale zvykli ze je stat doji kde se da a to je spatne.

      1. Tady jde o to, ze statu tece
        Tady jde o to, ze statu tece jedna podstatna dan z PHM, kterou platite dnes kdyz tankujete na benzince. Az budeme jezdit EV, tak stat o tuto stedrou dan prijde. Jak to teda bude resit? O tom to je. Ze uz ted platite za vyjmenovane dane a odvody, to s tim nema co delat, ty zustanou. jenom ta dan z PHM se nejakym zahadny zpusobem musi premenit na dan elektromobility. Ale jak to chce stat udelat, to zatim nikdo netusi.

          1. Jednoduchy duch, jednoduche
            Jednoduchy duch, jednoduche reseni. Podle vaseho systemu by se uz neplatila spotrebni dan na benzin/naftu. Za 1. by to musely udelat vsechny staty v danem regionu. pro nas cela Evropa. Jinak by se pasovalo o 106. Za 2. Pokud by se to resilo jen silnicni dani, teda pausalem, bylo by to pro nekoho co jezdi sem tam par km dost nespravedlive. Kazdy pausal je nespravedlivy, jako ted v NTS.

              1. A mate nejaky navrh toho
                A mate nejaky navrh toho mytneho aby to bylo celoplosne? Dalnice a dulezite useky se daji jednoduse kontrolovat. Ale jak to chcete zaridit na silnicich 2. a 3. tridy, v obcich a mestech? Ja napr. po placenem useku jel nekdy pred 5-ti lety. A kdyz date do aut gps monitoring, tak neni nic jednodussiho nez ten gps signal rusit a auto je neviditelne. Na dalnici no problem, tam mate kamery a neviditelna auta zaznamenaji na kameru. Ze by bylo po CR statisice monitorovacich kamer je urcite nesmysl.
                Porad jeste nikdo zde nepredlozil kloudny navrh. Asi to nebude trivialni.

                1. Osobně jsem zastáncem
                  Osobně jsem zastáncem nízkorozpočtového státu, který své občany nezatěžuje 70% zdaněním (přímé, nepřímé a spotřební daně a „pojištění“). Takže ideální by bylo, aby se žádné daně nezaváděly 😉

                  Pro stát ale bude pravděpodobně nejsnazší rozšířit silniční daň i na fyzické osoby.

                  Nějaké rušení GPS by bylo zcela jistě trestné a najít takovou rušičku instalovanou v autě není vůbec žádný problém… K tomu mě napadá, že do nových aut se bude povinně montovat asistenční systém, který v případě nehody automaticky přivolává záchranné složky. Takže i tato možnost by přicházela v budoucnu v úvahu.

                2. Vas napad na zruseni dani z
                  Vas napad na zruseni dani z provozu automobilu bych samozrejme uvital. Bohuzel s tim se asi neda pocitat.

                  Dejme tomu, ze teda nejaky blackbox bude sledovat pohyb vozidla a z toho se nejakym zpusobem vypocita pro vsechny auta spalovaky/EV/… poplatek. Za dalnici x Kc/km, za 1. tridu y Kc/km, mesto z Kc/km atd. A kazdy mesic prijde vyberci dane a zkasne me, nebo jak by to melo fungovat?
                  Nebo si koupime predplacenou kartu a kazdy km se odecte nejaka castka a pak se to auto zastavi? A zastavi se take, pokud nebude signal GPS k dispozici. Pak by se musely zrusit vsechny tunely.

                3. Teď tedy budu hodně
                  Teď tedy budu hodně fantazírovat:

                  Tunel taková běžná GPS navigace už dnes v pohodě rozpozná z mapy…

                  Způsob platby? Faktura, zálohová daň, kredit (pak nenastartujete)… řešení je spousty, hlavně když to bude pořádně osolená státní zakázka 😀

                4. A kdyz pojedete do
                  A kdyz pojedete do zahranici, komu a jak budete platit? Bude to gratis? To bych hned prihlasil auto v Tararingapatamu.

                5. V rámci unie platí zákon,
                  V rámci unie platí zákon, který říká, že auto jste povinen přihlásit tam, kde se zdržujete prokazatelně déle jak tři měsíce. Takže tato klička Vám nepomůže…

                6. Nekolik let jsem mel
                  Nekolik let jsem mel sluzebni auto s SPZ „D“. A nikdo ani nehlesnul.
                  Jizda v cizine bude teda gratis?

                7. Aha, služební auto
                  Aha, služební auto registrované na německou firmu, že?
                  Cizinec není našinec. Po unii bych čekal poplatky jako doma a mimo bych je čekal taky podle cizího systému 😉

                  Ale to už tu hodně fabulujeme…

                8. Jakym zpusobem se ten
                  Jakym zpusobem se ten blackbox dozvi, ze jste zaplatil zalohu?
                  Ze by kazde auto melo povinne pripojeni k internetu a bez GSM a GPS by auto nejelo? Big brother is watching you…

    3. Nebojte, už se zvedají
      Nebojte, už se zvedají ceny za elektřinu. Hlavně proto, že spotřebujeme čím dál tím méně energie. A energetické firmy chtějí pořád stejné peníze od zákazníku, tak zvedli ceny. A nedivil bych se, že až se stanou elektro auta populární zavede se na ně nějaká speciální a nesmyslná daň, aby z toho měl taky něco stát.

    4. neviem ako v CZ ale na SK
      neviem ako v CZ ale na SK ide cca 55% z hrubeho prijmu do odvodov, + dph, koncesia, dialnicny poplatok na spz(znamky uz nemame), miestna dan z nehnutelnosti, odvod zo zrazok, dan z odvozu odpadu, recyklacny poplatok, podnikatelia platia cestnu dan, a nakladne vozidla maju specialne gps spoplatnenie dialnic a ciest prvej triedy. zamestnavatel za zamestnanza odvadza este dalsi nasobok zhruba vo vyske celej hrubej mzdy za zamestnanca, licenciu za podnikanie, dan z prijmu, atd atd atd…

      ak sa niekomu zda ze je to malo, ze to nestaci, asi nema v hlave vsetko v poriadku.

      nase odvody su tak brutalne a ich prebytok tak sialeny, ze mame pre deti, studentov a dochodcov(vratane vdoveckych), vlaky zadarmo a rocne sa strati alebo ukradne zo statnej kasy taky obnos ze este stale to nie je dost, a z toho co zostane sa da preplatit aj polsko v sutazi o tovaren jaguar a dotovanie zeleziarne v kosiciach aby tam usa majitel ostal a nerpredal ju uz desiatky rokov.

      vw, kia, peugot, jaguar, samsung, …maju neustale obrovske danove ulavy, ktore sa neustale predlzuju

      ved mi tu mame raj na zemi vazeni 🙂

      1. Zapomel jste spotrebni dan z
        Zapomel jste spotrebni dan z PHM, o to zde jde. Ta se plati z benzinu, dieselu, LPG, CNG,…
        Az bude jezdit vice EV, klesne samozrejme odvod dane z PHM. To bude chtit stat nejak nahradit.
        Nejak jste asi nepochopil podstatu toho danoveho dilema. Elektrinu muze EV dobit kdekoliv a stat utre noc. Jak to bude resit, o to zde jde.

          1. – od 1.1.2015 do 31.12.2017
            – od 1.1.2015 do 31.12.2017 sazba 68,40 Kč/MWh spalného tepla tj. cca 0,72 Kč/m3

            – od 1.1.2018 do 31.12.2019 sazba 136,80 Kč/MWh spalného tepla tj. cca 1,44 Kč/m3

            – od 1.1.2020 sazba 264,80 Kč/MWh spalného tepla tj. cca 2,80 Kč/m3

            Oproti benzinu a nafte je to smesne. Ale tendence je to zvysovat. A jinak to nebude fungovat u EV. Ze zacatku nic a pozvolna vysii a vyssi dan. Otazka je jak to stat bude chtit resit. CNG si vetsina lidi doma nenaplni a musi k plnicce, kde rovnou zaplati dan. U elektriny si muze nabit baterii doma a stat utre hubu. ten kdo bude nabijet na oficialni nabijecce, by mohl byt postihnut dani. Jak toto chce stat resit?

            1. a preco chcete aby to riesil
              a preco chcete aby to riesil ? ludia sa spamatajte …
              nik si to uz nemoze pamatat, ale v minulosti uz pojem sam DAN, bol neslusnost a drzost najvyssieho razenia.

              cely tento administrativny stat aj s jeho danami je na smiech.
              je to ako pozerat indicky film. mne je to na smiech ale vy, indovia to beriete vazne a nedate dopustit na to umelecke dielo a tu hviezdu co tam hraje.

              mentalna spelota. klapky na ociach. nevidiet za oponu. zijem v systeme a iny nepoznam. … halo ? je tam niekto ? prosim vas, kto by tu jedol ?

              1. Ja nechci aby to resil, ale
                Ja nechci aby to resil, ale evidentne to musi od nejakeho vetsiho podilu EV na doprave. Chtel bych vedet, co by nas mohlo cekat a jak se do budoucna zaridit. Zda koupit EV.

                Tu dalsi cast vaseho komentare neumim zaradit do kontextu diskuze. Navic slovenctine moc nerozumim.

                1. Podle vas to musi resit,
                  Podle vas to musi resit, podle me ne. Vypadek na danich se da resit i mensimi vydaji statu, ne jen nekonecnym zvysovanim dani. Kdysi to byl desatek a dnes je to jiz vice nez pet desatku…

                2. Drive jste nedostal duchod,
                  Drive jste nedostal duchod, nebyl lekar, nebyly silnice a chodniky a lide zily v bide. Ja se nezastavam dani, ale kazdy by neco chtel ale nic nechce dat. Stat nejedna efektivne, spousta penez se rozkrade a prosustruje, ale efektivnejsi zpusob spolecnosti zatim neexistuje.

                3. existuje, to ste nikdy
                  existuje, to ste nikdy nevidel Star Trek Nová Generácia ? 🙂

                4. Asi nevíte, že
                  Asi nevíte, že většinový příjem do státního rozpočtu pochází právě ze spotřebních daní a z výběru DPH.
                  Takže výpadek těchto daní by stát určitě pocítil a s tím i všichni na státním rozpočtu závislí.
                  A tak by šel nakonec do kopru např. i ten váš ZB, a to by jste přece nechtěl.

                5. nevim co je ZB, ale urcite
                  nevim co je ZB, ale urcite to neni moje 😀

                6. naozaj nerozumiete
                  naozaj nerozumiete slovencine ? to sme to teda dopracovali. nova doba. ale niete co bude vrchol, konecna stanica ? ked sa budemem musiet dorozumievat anglicky aby sme si rozumeli.

          1. Spotrebni dan neni DPH.
            Spotrebni dan neni DPH. Spotrebni dan na PHM je fixni castka, ktera se odvadi statu nezavisle na cene benzinu/nafty na benzince. Za kazdy litr se plati pres 10 Kc. Samozrejme ze na PHM se plati take DPH 21%. U elektriny pro domacnosti zadna takova spotrebni dan neexistuje. DPH samozrejme ano.

              1. Tak si spocitame dane z PHM
                Tak si spocitame dane z PHM a z elektriny.
                Kolik zaplatime spotrebni dan za 100 km u spalovaciho auta:
                5L/100km*10Kc/L=50Kc/100km. (Dan z PHM=ca. 10Kc/l bez DPH)
                Dan z elektriny:
                20kWh/100km*28,30Kc/kWh/1000=0,57Kc/100km (1MWh=1000kWh)

                Je to faktor 100. Pokud by stat chtel danit oba druhy motoru stejne, musel by 49,43Kc/100km nejakym zpusobem elektromobilum douctovat.
                Samozrejme je to pouze priklad s fiktivni spotrebou 5 l/100km nebo 20kWh/100km a pokousi se znazornit ten rozdil. Nemusi byt uplne autenticky.

                1. jsem rad, ze se o to zatim
                  jsem rad, ze se o to zatim nesnazi. Beru to jako podporu cisteho vzduchu ve mestech 🙂

                2. Věc má vcelku jednoduché
                  Věc má vcelku jednoduché řešení. Spotřební daň z paliv byla zavedena namísto daně silniční. Prostě se zase zruší spotřební daň (Nebo se ponechá, aby se „podpořila“ elektromobilita) a znovu se zavede silniční daň i pro fyzické osoby. Prosté, což?

                3. Jednoduchy duch, jednoduche
                  Jednoduchy duch, jednoduche reseni. Podle vaseho systemu by se uz neplatila spotrebni dan na benzin/naftu. Za 1. by to musely udelat vsechny staty v danem regionu. pro nas cela Evropa. Jinak by se pasovalo o 106. Pokud by se to resilo jen silnicni dani, teda pausalem, bylo by to pro nekoho co jezdi sem tam par km dost nespravedlive. Kazdy pausal je nespravedlivy, jako ted v NTS.

                4. Z jednoho příspěvku bych
                  Z jednoho příspěvku bych si nikdy nedovolil hodnotit složitost cizího „ducha“. Tentokráte jste tvrdě podstřelil.

                  Někdy v šedesátých letech se v českých zemích rušila silniční daň a zaváděla se ona „spravedlivá“ daň spotřební. Toť historie věci. V debatě výše se řešilo,jak se asi stát zachová, až mu začne klesat příjem z této spotřební daně. No IMHO prostě zase zavede silniční daň a spotřební ponechá. Ostatně stejně to dnes mají např. Němci. Proto jim ani tak nevadí, že si zavedou dálniční známky, protože pak dostanou slevu na této silniční dani, pokud si ji zakoupí.

                5. Vase reseni je
                  Vase reseni je nejednoznacne.
                  1. moznost:vsechny auta zaplati silnicni dan plus spotr. dan z nafty/benzinu/… se ponecha.–>dvoji zatizeni spalovaku
                  2. moznost EV zaplati siln. dan a spalovaky spotr. dan.–> jakykoliv pausal je nespravedlivy. Nekdo jezdi malo a plati stejne jako ten kdo jezdi 100.000 km/rok.

                  Nemecky model silnicni dane s tim nema nic spolecneho, protoze spalovaky plati tez spotr. dan z PHM a EV takove dane nemaji. Kdyz bude v DE jezdit vic EV, tak bude vypadek dani. O to jde, jak si to bude stat chtit vykompenzovat.
                  Mozna jsem podcenil vaseho ducha, ale vase „reseni“ naznacuje, ze jste podstatu problemu v argumentaci nezohlednil.

                6. Toto není „mé“ řešení.
                  Toto není „mé“ řešení. Jen tu spekuluji s čím by stát mohl přijít. A ten to neudělá tak, aby to bylo spravedlivé nebo férové. Ono i dnešní dvojí zdanění benzínu/nafty není férové (spotřební daň a DPH z této daně).

                  V Německu jsou nové elektromobily osvobozeny od silniční daně na 5/10 let dle uvedení do provozu. A pak silniční daň platí. Platí ji též všechny spalovací auta + k tomu platí spotřební daň na palivu. Takže to je přesně to řešení, které očekávám od našeho státu, až mu začnou chybět peníze ze spotřební daně na palivech.

                  Že je to „nespravedlivé“ k lidem, co jedou jednou za týden nakoupit? Je. Ale vlastnit auto se v našich zemích považuje za luxus. A to dokonce velice dobře zdaněný luxus!

                  PS: vynechte to navážení se do diskutujících, dost rapidně to snižuje Vaši kredibilitu…

                7. I kdyz budou EV stejne jako
                  I kdyz budou EV stejne jako spalovaky platit silnicni dan, tak jakym zpusobem bude stat mit kompenzovany vypadek spotr. dane, kdyz spalovaky budou nahrazeny EV?
                  Ja bych byl rad, kdyby nekdo argumentoval tak, aby se ty argumenty dali brat jako diskuzi prinosne. Ale zatim nic kloudneho neprislo.

                8. Ale přeci tou silniční
                  Ale přeci tou silniční daní! Dnes je tato daň přeci nahrazena spotřební daní na palivech. Psal jsem to již v mém prvním příspěvku… Její výše se stanoví tak, aby stát v součtu nebyl škodný.

                9. Kdyz zrusite spotr. dan,
                  Kdyz zrusite spotr. dan, bude benzin o ca. 12Kc/l levnejsi. Kdyz to neudela zaroven cely kontinent, bude se pasovat. Jakykoliv pausal bude nespravedlivy. nekdo jezdi rocne 5000km a nekdo 100000 km/rok. Oba budou platit stejne? To snad ne.
                  Pokud by byl prumerny najezd osobniho auta 25.000km/rok , nekomu by jste provoz zdrazil treba i 5x. A kdo jezdi vic nez prumer by se radoval jak male dite. Tudy cesta nevede.

                10. Spotřební daň
                  Spotřební daň samozřejmě zůstane (z Vámi popsaných důvodů). Možná se i zvedne v rámci zelené politiky snižování emisí. A ano, bude to nespravedlivé a nesociální! (A funguje to tak už dnes ve zmiňovaném Německu) Ostatně co je z pohledu daní spravedlivé? Dostávám snad za své nadprůměrné odvody i nadprůměrné služby? Nedostávám a to je přeci nespravedlivé! Je přeci nespravedlivé, když někdo za minimální odvody dostává průměrné služby! (ironie)

                11. V Nemecku platite za auto
                  V Nemecku platite za auto silnicni dan a spotrebni dan. EV zpusobi, ze nastane vypadek spotrebni dane. Hleda se system ktery vyrovny vypadek spotr. dane.

                12. Zvýšení té silniční?
                  Zvýšení té silniční? Zavedení elektronického mýta na všechny silnice? Řešení je mnoho, ale v konečném důsledku budeme platit stejně či více nežli dnes…

                13. ty jsi ekonom jak noha 😀
                  ty jsi ekonom jak noha 😀

                  samozrejme ze z elektriny nejsou takove dane, ale porovnavat to podle spotreby nejakeho auta je taky excelentni hovadina 😉 proste se to pocita z prodavane slozky v prodanem objemu, tedy z kubiku paliva a z MWh elektriny

                  a samozrejme zdaneni elektriny extra vyssi spotrebni dani nez je dnes je nesmysl i z pohledu ostatnich subjektu, domacnosti, podniky, proste odberatelu elektriny, asi by se ti nelibilo kdyby 1kW stal 15-20 korun co? aby bylo zdaneni podobne, musela by se dan na elektrine zvednout cca 450x, cos je samozrejme nesmysl a celou CR by to potopilo ekonomicky protoze by nebyla naprosto konkurenceschopna 😉

                  jak jsem psal vejs, zdanit jizda EV se da i jinyma zpusobama, treba mystnym systemem pro vsechny, pak je uplne jedno na jaky pohoj se jezdi, proste jazdy plati presne tolik kolik ujede „km“, pokud by stat nechtel tratit, tak kuprikladu 0.4-0.5 korun za km, v tu chvili by vybral cca stejne penize jako dnes vybyra na spotrebni dani

                  mimochodem ani benzina nafta a dalsi pohonne latky nemaj stejnou spotrebni dan, u benzinu je to 12840 za kubik, u leteckeho benzinu 13710 za kubik, u nafty 10950 za kubik, u LPG je to 3933 za tunu, u CNG 1000 za tunu(od pristiho roku 2000 za tunu), elektrina 28.30 za MWh

                14. V podstatě ten výpočet
                  V podstatě ten výpočet máte správně.
                  Jen ještě je potřeba dopočítat DPH ze spotřební daně a daně z elektřiny, protože těch 21%, které zaplatí občan, tam chybí. A tak se podíl ještě více prohloubí.
                  Zatím není asi potřeba nic řešit, protože elektromobily v ČR mají úplně mizivý nájezd a vybírání případné další daně z elektřiny (použité pro pohon silničních vozidel by asi bylo dražší než kolik by se vybralo.
                  To je vidět i na tom, s čím je v ČR nejvíce kšeftováno a za co padají ty největší tresty. Ještě jsem neviděl, že by nějaký občan kšeftoval s elektřinou – vývoz za hranice s vratkou DPH. Za to s vývozem benzínu a nafty s vratkou DPH byl roztržený pytel. Totéž je z kšeftováním alkoholu (lihová mafie) a neplacením spotřební daně a DPH, s dovozem cigaret bez zatížení spotřební daní a DPH atd.

                  Samozřejmě se dějí i podvody s dotacemi ZB, naštěstí jejich příjemci jsou pod čím dál větší kontrolou, a nemohou v případě podvodů uniknout – pokud stále berou, tak jejich případné trestné činy jsou nepromlčitelné. A tam stojí těch 40 miliard státních dotací ročně, které je potřeba stále prověřovat.

                15. Zatim se to nemusi akutne
                  Zatim se to nemusi akutne resit, ale ta doba prijde a pak bude velky krik. Nebude to vubec jednoduchy orisek. Nejen u nas, ale vsude ve svete. Musi to byt navic koordinovane, pokud se bude rusit spotrebni dan z PHM benzin/nafta/LPG/… a bude se to resit pres najete km. Kdyby nejaky stat v Evrope zrusil dan z PHM a presel na poplatek z ujeteho km, automaticky by se pasovaly PHM do cele Evropy. To same plati i pro jine svetadily.
                  K DPH:mate pravdu, ale komentar na ktery jsem odpovidal uvadel dan bez DPH a kdyby jsem pri vypoctu pouzil dan s DPH, tak by to pro urcite blogery bylo uz uplne necitelne.

  3. Toto řešení je sice
    Toto řešení je sice zajímavé, ale průřezově to s pouličním osvětlení není tak slavné, snad jen tam kde byly vyměněny lampy za LED a ponechána kabeláž (která se, ale často také kvůli stáří vyměňuje také a někdo by pak musel investovat průřez navíc jen kvůli pár pomalým nabíječkám).Přes den se na původní kabeláži dá uvažovat i na velmi dlouhé větvi osvětlení s 1f 20 A (zvlášť když by nabíjelo víc automobilů) a v noci sotva polovina (a v noci by nabíjelo ještě více uživatelů).

    1. Zdravim
      nabijim uz vice jak

      Zdravim
      nabijim uz vice jak dva roky v praze na nabijecich stanicich. A muj nabijeci kabel mam prodlouzeny spojkou a nikdy mi to nikdo nerozpojil. Akorat jednou kdyz jsem nabijel pres redukci mennekes na 220V(spise se asi zajimali o redukci.). Prece jenom mam elektrivky peugeot 106 a ten ma pouze 220 V nabijeni. Vic ja 95% nabijeni na NS a zbytek v praci. Dle zkusenosti i pri nabijeni na ns si lide moc vozu nevsimaji.

    2. u nas v meste dostal vsetko
      u nas v meste dostal vsetko s poulicnym osvetlenim na starosti tusim philips. roky sa musi starat o vymenu led a aby vsetko vzdy svietilo, za povodne dohodnutu cenu na zaciatku. na radnici si spocitali ze za x rokov to bude vyhodnejsie nez co sme mali doposial. na daleke miesta bez kabelaze, k prechodom umiestnili ostrovne svietidlo s velkym FVP.

      domievam sa ze ak velkej spolocnosti co ma v niecom biznis platite pravidelne dohodnutu splatku rozpocitanu na roky s dohodou urcitych pravidiel, daju sa dohodnut podmienky ktore stoja za zamyslenie, a Vam odpadnu urcite starosti.

      Pokial ich s niecim radnica oslovi, ako pripojky na svietidla, ich postoj urcite nebude ten, „to sa neda“, ale „samozrejme, pripravime vam moznosti z ktorych si urcite budete vediet vybrat“, lebo biznis.

        1. To pisete, jako ja bych
          To pisete, jako ja bych nikdy nenabijel… Pro me je to kazdodeni realita. Kdy naposledy někdo ukradl kabel z DC nabíječky? A že tam zrovna té mědi není málo… To vite, ze vždycky někdo něco muze ukrast, nebo jen pro legraci poničit. Kdybych uvazoval timto zpusobem, tak bych nemohl vychazet z domu.

          1. Jenomze pul hodiny nekde
            Jenomze pul hodiny nekde „stranou“ u nabijecky a volne pres noc na ulici jsou kapku dve ruzne veci. Ze mi zatim nikdo neukradl kolo, kdyz jsem sel na jiodlo/piti vubec neznamena, ze bych mel odvahu ho pres noc oprit o sloup a nechat ho tam (i kdyz pro „bezneho“ zlodeje ma nespis cenu jen te tluste hlinikove trubky a neodjel by na nem)

            1. soucasti nekterych lamp je a
              soucasti nekterych lamp je a bude takova ta krasna tmava polokoule, a za ni je co?…. no prece kamera 🙂

              nikdo nepredpoklada ze by melo bejt nabijeni u nejakych zapadlich lamp kdesi v parku, jen v „nasi“ kratke ulici v centru Prahy jsem napocital 20 lamp (parkuje tu cca 150-160 aut) a ne nemel bych strach tam nechat auto nabijet

              mel jsem zato ze koncovky na kabelech maji zamek, a kdys se zacvakne tak pri nabijeni kabl nejde vyndat, stejne tak neni zadnej problem tohle osetrit alrmem, ze pokud alespon jednu stranu vynda nekdo nepovolany, tak atro zacne rvat na cele okoli, a dalsi zpusoby jak to zabezpecit, je toho proste hodne

              1. Nevim jak „v centru“, ale u
                Nevim jak „v centru“, ale u nas (Prosek) vidim komanda rabujici kontejnery skoro kazdy den. A takovy tlusty (a ocividne medeny) kabel…

                Preve ze vsichni to zamykani vsichni nemaji (treba Soul). A na alarm bych vubec nespolehal, kdo dneska otoci hlavu, kdyz nekde rve nejake auto…

                1. sak zamikani je snad dobre i
                  sak zamikani je snad dobre i jen ja jedne strane kabelu, tak nejak jsem zil v domeni ze kabel ma vzdy 2 strany, takze pokud nema auto, je problem to vyresit na onom sloupu?

                  prestan videt problemy kde zadne nejsou a neres problemy ktere jiz davno nekdo vyresil 🙂

                  na Proseku jsem bydlel 3 mesice a tam je vubec problem zaparkovat, natoz pobliz lampy, stani ve 2 radach a k lampe co si pamatuju navic jeste casto prez travnik, pokud chces elektromobil, bude se asi muset holt prestehovat a nebo pockat na dobu kdy budou indukcni dobijeci parkovaci mista 🙂

                  pro kovboje ze sidliste proste elektromobili zatim nejsou a jeste par let nebudou

                2. Vidim, ze na nektere lidi
                  Vidim, ze na nektere lidi nema cenu reagovat, tohle je moje posledni reakce na Saman.
                  Nevim proc mas porad potrebu odpovidat na neco, co jsem nenapsal – nepisu, ze na Proseku nejsou lampy, ale ze tam ve velkem radi sberaci druhotnych surovin. Amen

                3. Soul, Leaf, iOn… Tyto vozy
                  Soul, Leaf, iOn… Tyto vozy maji konektor typu 1. Ten se zamyka klasickou malou fabkou na klic (visaci zamek). Pochopitelne to maji jen nektere kabely a jen majitele, kteri se o nej boji 🙂

                  + jak pise Saman, kabel je samozrejme taky zamknuty v nabijeci stanici pokud se nejedna o obycejnou zasuvku.

            2. Zdravim
              nabijim uz vice jak

              Zdravim
              nabijim uz vice jak dva roky v praze na nabijecich stanicich. A muj nabijeci kabel mam prodlouzeny spojkou a nikdy mi to nikdo nerozpojil. Akorat jednou kdyz jsem nabijel pres redukci mennekes na 220V(spise se asi zajimali o redukci.). Prece jenom mam elektrivky peugeot 106 a ten ma pouze 220 V nabijeni. Vic ja 95% nabijeni na NS a zbytek v praci. Dle zkusenosti i pri nabijeni na ns si lide moc vozu nevsimaji.

      1. No ja myslim, ze to slabina
        No ja myslim, ze to slabina docela je. Zvlaste pak v cesku. Uvedu priklad. Znama firma Thule odmitla dela uzamykatelne stresni nosice na kola. Zamek jde vylomit jednoduchy sroubovakem, protoze je to plastovy odlitek.
        Na dotaz, proc to neudelaji napr. ze slitiny odpovedeli, ze se krade pouze v CR a pro to se jim nevyplati menit vyrobni technologie 🙂

  4. Naprosto souhlasím! Minulý
    Naprosto souhlasím! Minulý týden jsem mluvil s radním pro dopravu o dobíjecích stojanech, (jen nezávazný pokec u piva). Jakožto elektromobilistu mě potěšilo, že město hledá nějaký chytrý a vstřícný model, který by Praha podpořila, aby mohli dobíjet i lidé bez garáží přímo na ulicích. Jakmile se znovu potkáme, určitě ho seznámím s tímto skvělým nápadem, jak dobíjet auta z již existující infrastruktury. Kéž by se pro nějaké takové chytré řešení našla dostatečná podpora!

    1. nezapomeň mu dostatečně
      nezapomeň mu dostatečně razantně vysvětlit, že už teď má zpoždení 16ct let tak kouká pohnout pldelí, protože pražan chcípá každou chvíli na raka víc a víc 😉 Že není na dovolený ani ičotyčiči a je to defakto náš zaměstnanec, takže i piva bude makat jak zjednanej jinak pude vod válu !! :))

  5. v praze je tusim necelich
    v praze je tusim necelich 130 tisic lamp, ikdyby jen 10% z nich ktere stoji v blizkosti mozneho parkovani bylo takto vybaveno, tak mame v Praze krasnych 12+ tisic pomalych nabijecich mist 🙂 kazdy rok se priblizne 400 techto lamp meni za nove, jo kez by v Praze nekdo ve vedeni dostal napad to zkusit taky, a vlastne kdekoliv v CR

      1. no tady v ulici to cele
        no tady v ulici to cele nedavno menili, meli to rozkopane a davali komplet novej plyn, komplet kabelaze k lampam, nove chodniky, proste to vzali „z gruntu“, a tresnicku dali na zaver, vratili tam stare lampy a jen nekde dali nove plastove kryty dole, cos jsem cekal ze kdys us ty lampy povalili takze daji nejake nove

        samozrejme obnova mestskych casti a jednotlivych ulic po celem svete je v urcitych cyklech, a ikdyby to bylo 20-25 let, tak s tim elektromobilita nebude mit problem, elektromobily budou pribejvat postupne, nemusi tady hned prez noc bejt 130 tisic lamp vybavenych zasuvkou, staci kdys to tak bydou delat u kazde treba 10 lampy kdys se nekde bude komplet kopat a opravovat cela ulice, stejne tak to bude platit i pro indukcni parkovaci mista 🙂

        nikdo netvrdi ze to ma vsechno vzniknout prez noc, staci kdys se alespon zacne na jednom miste, tak jako v tom Londyne o kterem je clanek 😉

        mimochodem ke starym lampam z dob komancu, jsou natahany sluzny zily, z toho by mozna fungoval i kdejakej obytnej barak 😀

        1. Izolace těch starejch
          Izolace těch starejch kabelů už dlouho odchází do křemíkového nebe. Ale pomiňme tento fakt. Idea je to zajímavá, jenže by to zase řešilo jen počátek elektrifikace. U nás v ulici je na 20 parkovacích míst jedna lampa…. Řešením by mohla být snad jen jinačí technologie akumulátorů -> Redukční články. A úprava stávajících pump. Pak nebude třeba řešit žádné dobíjení a prostě se jen bude na pumpu jezdit měnit elektrolyt místo nalévání benzínu.

          1. kolik v te ulici o ktere
            kolik v te ulici o ktere pises stoji elektromobilu? opet stejnej problem jako u vetsiny lidi co nejakym zpusobem maji pocit, ze hned zitra bude na 20 parkovacich mistech stat 20 elektromobilu 😀

            ne ty elektromobily tam nebudou na vsech mistech ani zitra, ani za 10 ani za 20 let, takze pokud v te ulici s 20 misty bude za 15-20 let stat treba trojice elektromobilu, tak to bude tak +- akorat a uspech, a za tech 15-20 let nebude problem aby v te ulici byla 1 lampa se zasuvkou a treba 5 parkovacich mist vybavenych indukcnim nabijenim, ci v horsim pripade primo dobijecim stojanem 😉

            k te izolaci, uplne stejne izolace odchazi i u budov, neb nejsem si vedom ze by treba u naseho bytoveho domu nekdy nekdo provadel vymenu rozvodu co do toho domu vede nekde od trafacky, a je zajimave ze barak porad sviti, vari a proste pouziva elektrinu, 12 bytovejch jednotek a stari baraku 50 let?

            1. U nás teď po 30 letech
              U nás teď po 30 letech měnily kabeláže od trafačky k jednotlivým domům. Ale to není předmětem této diskuse 😉 Přetahat dráty je otázkou pouze finanční. Problém je v tom, kdo by tam tu indukci zakopal? To udělá obec z mých daní? Ty lampy taky pro mne vymění obec? Obávám se, že v tomto směru se na nás stát vykašle a krom pár nabíjecích stanic s pompou otevřených se nic nestane a zůstane to na soukromém sektoru.

              Elektromobil si dnes nepořizuji především proto, že se to ekonomicky ještě nevyplatí. Za 10-15 let, až dojedu aktuálně pořízený spalovák si jej mile rád pořídím, až nadšenci zaplatí vývoj technologií.

              Mám asi problém v tom, že jsem svými úvahami o elektromobilismu už v době, kdy takový vůz mají všichni a spalovák bude jen na veteránské značce. Jak ty auta pak budeme dobíjet? Proto mě nadchla myšlenka společnosti Nanoflowcell a použití redoxních baterií. Možná to bude ta správná cesta.

              1. a to je prave chyba,
                a to je prave chyba, neuvazuj o vecech co jeste nejsou realitou jako by byli realitou, jsou to jen dilci problemy ktere se budou resit za pochodu presne tak jak bude pribejvat elektromobilu, cerpacich stanic na fosilni paliva bylo na zacatku taky jen malo a benzin se cerpal dokonce rucne „klikou“ na stojanech normalne na ulici, kuprikladu Ford T ktery se povazuje za tu prvotni vzpruhu na jednu nadrz ujel sotva 200-300km (extremne se to lisilo kus od kusu spotrebou od nejakych 12 do 20 litru na 100km a nadrz byla na necelich 40 litru, respektive na 10 galonu), tedy ne o moc vice ci mene nez budouci EV kterych se dockame pristi rok

                indukcni nabijeni EV se resi take prubezne, automobilky to zkousi a delaji kroky ke standardizaci, tak jako se jiz zkousi a stavej silnice pro OLEV, tak i dobijeci parkovaci mista se casem zacnou resit i jinak nez jen v planech Nissanu

                1. Podle mě to není chyba,
                  Podle mě to není chyba, když se živím vývojem. Naopak právě lidi jako já by měli myslet na to co by mohlo být, aby dnes pokládali první koleje budoucích směrů 😉 (teď to začíná smrdět samochválou…)

                  Vámi popisovaná řešení možného nabíjení jsou svázaná v podstatě se stávající technologií akumulátorů. Ale existují i jiné technologie, která nejsou omezeny na prosté dobíjení připojením ke zdroji. A tam to pak začíná být zajímavé.

                  Nejvíc se mi líbí redukční články. Jejich masové rozšíření by znamenalo pouze malou úpravu stávajících čerpacích stanic, které by pak sloužili jen jako měnírny vybitých elektrolytů za nabité a u nich by se v nádržích nabíjelo. Infrastruktura tak prakticky dnes již existuje!

                2. je me jasne ze jsou i jine
                  je me jasne ze jsou i jine zdroje ve vyvoji i jine druhy ukladani energii, ostatne par prezentaci pro jistou univerzitu v Australii jsem delal, a to co vyvyjeji nejsou akumulatory

                  jestli narazite na projet Quant, tak v nem vidim budoucnost jen coby koncept podobny vodiku, narazi totiz na fakt ze lide ac jsou ted masirovani jistou moznosti „nezavislosti“ by se opet zacali vazat na tekutinu, navic ta infrastruktura by se musela upravit tak, ze by to nebylo vubec levne, nejen ze se cerpa, ale musi se zaroven i odcerpavat, pro cerpaciho tedy 2 ukony a pro cerpaci stanice dvojita skladovaci kapacita a 2 systemy pro cerpani a odcerpani (ukon hodny mechanika v autoservisu, ne pro bezneho ridice), a ani samotny ten elektrolit do nej neni zrovna levna zalezitost, a to i kdys pominu jake velke mnozstvi na 1km toho elektrolitu potrebuje, prumerna spotreba quant-e je cca 20+ litru elektrolitu na 100km, a 1 litr teto tekutiny se pohybuje „vyrobou“ respektive opetovnou „recyklaci“ na cca 150 korunach (uvadi 5-6 eur), cos by ridici jiste strasne radi sliseli „mame pro vas nahradu za benzi a naftu, misto za 5-10 litru a cene za litr 30-50 korun pro vas mame spotrebu 20-25 litru a za litr chceme jen 150“ ….ano to ma budoucnost, ale rekl bych ze jen na papire a nez to dostane sanci se nejak uchytit, budou davno benzinky prestavene na parkoviste s dobijenim pro elektromobily 🙂

                  ale tak vsichni doufaj a veri v neco co delaji, tak jako Toyota veri ve vodik, nekdo musi verit v elektrolit 🙂

                  mimochodem prestavba jedne benzinky na podobne palivo by stala desitky milionu korun, a je vubec nasnade zda by vybec dostali povoleni pro skladovani paliva ktere neni moc „ekologicke“ v pripade uniku

                3. Zcela jste nepochopil, jak
                  Zcela jste nepochopil, jak takový redukční akumulátor funguje.

                  Sestává to ze dvou nádrží obsahujících dva různé elektrolyty. Každá nádrž má malé „oběhové“ čerpadlo, které čerpá elektrolyt přes článek (podoba s vodíkovým článkem). Elektrolyt se po průchodu článkem zase vrací zpět do nádrže. V článku, ve kterém jsou dva proudy elektrolytů odděleny membránou (ale jsou i bez membránové) probíhá elektrochemická rekce jejímž výsledkem je elektrický proud. Tím je napájenou auto.

                  Znovu nabít takový článek lze dvěma způsoby. Buď připojením na nabíječku – změna směru elektrického proudu vyvolá zpětnou chemickou reakci a dochází k „nabíjení“ elektrolytů. Anebo výměnou elektrolytů (třeba na pumpě).

                  Pokud tedy vezmu stávající benzínku, vyčistím její podzemní nádrže tak budu potřebovat 4. 2 pro skladování „nabitých“ elektrolytů a 2 pro skladování těch „vybitých“. Pak k tomu připojím článek, kterým budu ty „vybité“ nabíjet a přečerpávat je. Investice nikterak závratná. Samotné elektrolyty lze „nabíjet“ cca 100.000x. Takže cena 150kč za litr se rozpustí v poplatku benzínce za spotřebovanou elektřinu a „ojetí“ elektrolytu (0,6kč za tankování).
                  Samotný způsob výměny elektrolytů u stojanu taky nebude složitou technickou záležitostí. Hold bude za tím oběhovým čerpadlem trojcestný ventil a nejprve se vyčerpá přes dvojitou hadici to použité a pak se tam ze stojanu natlačí nabité.

                  Ve výsledku je takováto baterie už dnes levnější než li-pol technologie. Dokonce je možno si ji už dnes koupit. Jen to nikdo ještě nezastavěl do auta.

                4. ja to pochopil, princip
                  ja to pochopil, princip fungovani toho auta je znamej jiz par let z doby kdy s tim vylezli na svetlo a podrobne to je popsane na spouste mist

                  momentalne je takove auto na provoz jeste drazsi nez jiz tak asi 4x drazsi provoz vodikoveho auta nez jak drahej je provoz fosilnich aut, proste ekonomicky nesmysl, tohle nema budoucnost stejne jako vodik jinde nez v par tisic kusech rocne pro par nadsencu co to budou lestit v garazi a parkrat do roka to protahnou kolem komina protoze dal za kominem jiz nemaj kde natankovat

                  a jen pripomenu, technologie baterii se zlevnuje, Amiraty do jejich dalsiho vyvoje tlaci rocne cca 70 miliar dolaru (netusim kolik do toho tlaci zbytek sveta) a ve vyvpji je asi 10 ruznych (verejne znamich) smeru ukladani elektriny v ruznych stupnich nasobne ucinnosti na hmotnost a obem oproti dnes „beznym“ bateriim pro EV

                  asi jsi nepochopil to s tou cenou, to kolik to bude stat benzinku je fuk a jestli se to rozpusti v nejakym poplatku jeste vic fuk, dulezite je, kolik to bude stat zakaznika, a stezi ti nekdo normalni prejde z auta kde ma moznost jezdit za rekneme 50-200kc na 100km do auta kde ho stejnych 100km vyjde na 3000 za „palivo“ tam neni drahej ten elektrolit, ale je drahe jeho nabijeni, schvalne si skoukni kolik elektriny je potreba k nabiti 😉

                  trosku me prekvapuje ze sis to nezjistil v tom vyvoji

                5. Stále nepochopení 😉
                  100km

                  Stále nepochopení 😉

                  100km v takovém autě vyjde na:
                  – Poplatek benzínce za použití elektrolytu (do 0,1kč na tankování)
                  – Poplatek za elektřinu použitou k nabíjení (50-80kč – 20kWh, 85% účinnost dobíjení)
                  + něco za amortizaci auta, ale to tu asi neřešíme (neznáme cenu a výdrž)

                  Tak kde je těch 3500?!? To auto ten elektrolyt nesežere! Jen si s benzínkou vyměním ten, který mám v nádrži a je „vybitej“ za ten „nabitej“. A na pumpě dojde k samotnému nabíjení. Nebo si to auto dobiju doma s účinností někde kolem 85%.

                6. tyjo clovece ja nasel
                  tyjo clovece ja nasel informace ze nabit 1 litr daneho elektrolitu do Quant-e vychazi se soucasnyma technologiema na cca 28-30kWh energie

                  a „(do 0,1kč na tankování)“ je hodne vtipne, jo za takove penize by to delala kazda pumpa s radosti 😀 dnes na pumpe platis za kazdej litr provizy cca 2-5 korun, a ty tu pises 0,1kč na cele tankovani? nezijes v nejake jine realite nez my ostatni? ta tebou uvadena cena by nepokryla ani elektrinu k provozu „pumpy“ co to palivo cerpa, 100 natankovanych aut by znamenalo 10 korun 😀 znas nejakeho pumpare co by postavil benzinku za 20-50 milionu a pak by z kazdeho stojanu denne mel trzbu 10 korun, wtf ?

                  a to radsi ani nezminovat fakt ze podobna benzinka by zasebou musela mit podobnou trafostanici jakou dnes maji vedle sebe rafinerii, no proste mas to koukam realne vyvynute, bejt tebou tak do nich investuju, bude to zarucenej zisk tisicileti 🙂

                7. Ach jo…. Zbytečné
                  Ach jo…. Zbytečné chytání za slovíčka….

                  0,1kč je z toho, že ten elektrolyt lze nabíjet až 100.000x a při ceně 150kč za litr a 2x200l v nádrži to vychází na 0,6kč na tankování. A protože to jedno tankování je na 1000km, tak se dostávám na 0,06kč/100km za „ojetí“ elektrolytu. „Benzínka“ samozřejmě přidá svou marži k nabitým kWh. Kam jinam by to cpala? Dokonce do toho rozpustí i to „ojetí“ a bude se prostě platit za litr nebo kWh. A tam se s marží vejdeme na nějakejch 80kč/100km (20kWh).

                  U většiny benzínek někde mimo město stejně dneska stojí stožár s trafem 110/0,4kV. Nemám představu, jakej příkon by taková benzínka ve výsledku potřebovala k dobíjení. Zkusme to: 6 stojanů, 1 tankování 5 minut. Potřebuji dotankovat 200kWh na auto. To máme 7,2MWh při maximálním NON-stop zatížení. Jenže rozložení aut v čase nebude tak kritické. Mimochodem úplně stejnejch příkonů by muselo být dosaženo i při přestavbě těch benzínek na parkoviště s nabíječkama 😉 Takže ve výsledku by mohlo stačit příkon 600kWh -> 880A na fázi. Neni to málo, ale ani moc 😉

                  Já mám informace, že nabíjet redukční baterie lze s účinností kolem 80-85%. Takže proto si asi nerozumíme 😉 Bohužel jsem nenašel žádné podrobnější technické informace od Nanoflowcell. Ale třeba na webu imergy com něco k redukčním bateriím je.

                8. aha mas koukam zajimave
                  aha mas koukam zajimave pocty, takze 30kW na 1 litr je podle tebe kolik korun? je videt ze koncis maximalne nekde u teorie s tim vyzkumem 😉

                  jj to samozrejme desna prca ze stozaru s vysokym napetim soupnout dolu dalsich par kablu 😀 tak si o tom promluv s lidma co tu maj zas teorie proc je slozite k benzinkam vubec pridavat nabijeci stojany pro bezne EV, jak strasne snadny a levny je k te benzince dostat tu dostatecnou kapacitu elektriny 😉

                  covece mel bys zacit psat romany, scifi by te dozajista vytecne uzivilo 🙂

                  mimochodem Quant-e ma v poslednim „prototipu“ 2×250 litru nadrz a ujede na ni udajne 800km, cos je naprosto super, tahat sebou 500 litru kejdy a stejne tak bude dozajista super tech 500 litru cerpat, kolik ze to zabere asi tak casu?

                  takze jestli ty jsi ve vyvoji, tak ja jsem profesor češtiny, protoze ty jsi tak maximalne troll 🙂

                9. No česky číst ani psát
                  No česky číst ani psát moc neumíte, takže tím češtinářem nebudete a já můžu v tom vývoji setrvat 😀 A k tomu zase to tykání, na pivo jsem ještě nezašli ne? A protože Vám došli argumenty přecházíte na navážení se do druhé strany. Toliko k těm trollům…

                  Vemu to odspoda:
                  Ano, to je dobrá otázka, taky by mě zajímalo, za jak dlouho lze přečerpat těch 2x250l tekutiny. 100-150l u F1 trvá načerpat vteřiny… Asi to bude jen otázkou techniky, do 5 minut bychom se dostat mohli, což?

                  Rezervace příkonu něco stojí, pro 3f vedení se platí 500kč/A. Ale přidat jednu 3x16A zásuvku na fasádu ke každé pumpě není problém. Stavět tam super charger ale asi nepude (bez výměny trafa) 😀 Ono dost záleží, na jaké hladině napětí chcete tu elektřinu odebírat. Otázkou je, co si představujete pod „nabíjecím stojanem“?

                  30kW za jak dlouhou dobu? Za hodinu? Doma za 30kWh zaplatim cca 90 korun. Ale neznám akumulátor, kterej by měl kapacitu 30kWh na litr objemu.

                  Pokud vezmu, že to auto má udávanou spotřebu cca 20kWh/100km, a účinnost nabíjení je 85%, kolik kWh potřebuji k nabití na 100km jízdy? že by 23kWh?

                  A končim, už jsme od zásuvek na lampách odběhli příliš daleko.

                10. videl jsi nekdy to tankovani
                  videl jsi nekdy to tankovani u F1? jooo je to strasne podobne tomu co mame na pumpach, skoro to same, jen malinke rozdilky, fakt minimalni 😀

                  vis jaky je problem toho 1 litru s nabitim pomoci 30kW? ze na ten 1 litr to neujede tolik co baterkove EV na 30kW 😉

                  takze Ev na 23kWh ujede 100km, kdesto Quant-e na stejnych 23kWh ujede sotva 3 kilometry 😉 us ti dochazi jaka je to blbost na neco takoveho jezdit?

Napsat komentář