Češi zlepšují dopravu v evropských městech

Čistý vzduch, tichý provoz, maximální pohodlí pro cestující a nízké provozní náklady. To jsou jen některé z výhod zapojení elektrobusů do městské hromadné dopravy v evropských městech.

Elektrobus Škoda Perun HP se testoval mimo jiné i v Plzni
foto: Škoda Electric

Česká republika je součástí právě probíhajícího projektu ZeEUS, v jehož rámci se provoz elektrobusů testuje. Moderní dvanáctimetrové nízkopodlažní elektrické autobusy s odlehčenou karoserií a plným komfortem jsou výsledkem aplikovaného výzkumu, který v minulých letech podpořila Technologická agentura ČR (TA ČR).

V roce 2015 skončila homologace prototypu elektrobusu Škoda Perun HP se zrychleným systémem nabíjení.

„Elektrobus i automatická dobíjecí stanice jsou aktuálně nasazeny v rámci celoevropského testovacího projektu elektrobusů ZeEUS. Testování potrvá do konce roku 2016. Na jaře 2017 pak vyjde oficiální informační manuál, který shrne technickoekonomické výsledky všech v projektu zúčastněných provozů. Jsou mezi nimi Plzeň, Münster, Londýn, Barcelona, Cagliari a další evropská města,“ vysvětlila Rut Bízková, předsedkyně TA ČR s tím, že cílem projektu je rozšířit informace o příslušných technologiích a ekologických přínosech provozu elektrobusů v reálných podmínkách.

„Výhodou nových elektrobusů je to, že mají parametry a výkon srovnatelný s tradičními autobusy se spalovacími motory, ale na rozdíl od nich splňují nejpřísnější kritéria a požadavky na ekologii a koncepci čistého životního prostředí. Proto jsme se rozhodli jejich vývoj podpořit,“ připomněla Rut Bízková.

„Nespornou výhodou oproti klasickým autobusům se spalovacími motory jsou mimo další také nižší provozní náklady,“ dodala.

Projekt ZeEUS („Zero Emissions Urban Bus System“, tedy „Systém městských autobusů s nulovými emisemi“) zastřešuje organizace UITP (Mezinárodní unie veřejné dopravy) sdružující evropské dopravní podniky.

Partnery projektu a členy projektového konsorcia tvoří 40 podniků a jiných organizací, spojených svojí činností s vývojem a provozem elektrických autobusů: dopravci, dopravní agentury a organizátoři veřejné dopravy, výrobci, energetické společnosti, školy a výzkumná pracoviště.

Za Českou republiku se v projektu angažuje konsorcium firem Škoda Electric, Plzeňské městské dopravní podniky a Plzeňská teplárenská společně se Západočeskou univerzitou.

Testování v Plzni začalo 28. května 2015 na konečné zastávce linky č. 33 na sídlišti Košutka, kde se v rámci točny vozidel vybudovalo zázemí pro vztyčení rychlonabíjecí stanice.

„Rychlodobíjecí stanice díky výkonu až 600 kW je schopna dobít elektrobus v čase šest až deset minut. Takto je možné zajistit, aby vozy byly neustále v provozu a tak zajistily plynulou dopravu na vybrané lince. Do budoucna je možné, aby elektrobusy plně nahradily dieselové autobusy,“ uvedla Tereza Hajná, specialista Propagace a marketingu společnosti Škoda Electric.

Druhý elektrobus, jehož vývoj spolufinancovala TA ČR, s označením Škoda Perun HE (ŠKODA 26BB HE PERUN) v roce 2014 absolvoval celkem 9 intenzivních zápůjček v rámci dopravních podniků v České Republice a Polsku, byl v druhé polovině roku 2015 zapůjčen do Dopravního podniku města Hradce Králové (DPMHK). Tady se v konkurenci ostatních elektrobusů osvědčil natolik, že ho tamní dopravní podnik následně odkoupil.

tisková zpráva

14 Comments on “Češi zlepšují dopravu v evropských městech”

  1. Elektromobilní hlavní
    Elektromobilní hlavní město Moravy právě zlepšuje svoji dopravu nákupem 20-ti nových tramvají a 4-mi trolejbusy (3ks ojeté z Jihlavy a 1ks ojetý z Hradce Králové).
    Určitě tyto elektrické dopravní prostředky jsou pro zlepšení dopravy kapacitně i provozně více, než nějaké přiblblé elektrické autobusy na baterky, které nikam nedojedou a velké kopce jezdí plně obsazené jako šneci.

    Jaké štěstí, že v Brně o nákupu elektromobilních dopravních prostředků rozhodují zkušení a znalí odborníci na dopravu, kteří mají s dopravou desetileté provozní zkušenosti a ne nějaké blekotání na zelených webech.

    1. Tak když se chcete
      Tak když se chcete trumfovat mezi Brnem a Ostravou, tak u nás v Ostravě asi takhle:

      Listopad 2015 – Nová trolejbusová trať na Hranečník – Projekt výstavby trolejbusové dráhy kromě nové tříkilometrové tratě zahrnoval i zzřízení pěti bezbariérových zastávek a rekonstrukci měnírny. Projekt v hodnotě 60 milionů korun byl z 85 % financován z Programu švýcarsko-české spolupráce, 15 % pak hradil rozpočet statutárního města Ostravy.

      11. 8. 2015 – došlo ke zprovoznění rekonstruovaného terminálu Hranečník pro tramvajový provoz.

      26. září 2014 – Dopravní podnik Ostrava dokončil další stavbu financovanou z Programu švýcarsko-české spolupráce „Zkvalitnění tramvajové infrastruktury v Ostravě“. Slavnostně předal do užívání kolejové propojení ulic Plzeňská a Pavlovova, stavba v hodnotě 23 mil. Kč. Přispěje ke zkvalitnění dopravní obsluhy území v městském obvodu Ostrava – Jih. Stavba byla z 85 % hrazena z Programu švýcarsko-české spolupráce, zbytek pak dotací statutárního města Ostravy. Kolejové propojení ulic Plzeňská a Pavlovova umožnilo veřejnou dopravou bez přestupů spojit dva velké sídlištní celky, Dubinu a Bělský les, se sídlištěm ve Výškovicích. Další metry tramvajových kolejí dovolují částečně nahradit autobusovou dopravu, a přispět tak k potřebné ekologizaci MHD v Ostravě.

      červen 2014 – v rámci projektu „Zkvalitnění tramavjové infrastruktury v Ostravě“ byla zrekonstruována nástupiště tramvajových zastávek „Křížikova“ a „Krajský úřad“ včetně přiléhající cyklostezky.

      1.únor 2013 – V rámci projektu „Obnova vozového parku MHD autobusy“, došlo celkem k pořízení 55 ks nových autobusů, které splňují emisní limit minimálně v normě EURO5.
      Nová vozidla mají potenciál zatraktivnit a zkvalitnit nabízené služby a svým komfortem přispět ke snaze snížení objemu individuální automobilové dopravy (dále IAD) ve prospěch MHD, což s sebou nese efekty ve formě nižší produkce emisí.
      Projekt „Renovace vozového parku drážních vozidel“, jehož předmětem bylo pořízení 23 rekonstruovaných tramvají, nákup 1 velkokapacitní tramvaje a nákup 10 trolejbusů (tedy celkem 34 vozidel), přispěje ke snížení ekologické zátěže dopravy podstatným snížením spotřeby elektrické energie, a tím snížením zprostředkovaných emisí, vznikajících při výrobě elektrické energie pro pohon tramvají a trolejbusů.

  2. Jen houšt – a ČR probud
    Jen houšt – a ČR probud se. Je škoda, že ČR přestože má dva potenciální výrobce elektrobusů se s nimi v praxi tak málo potkáváme. SOR EVB získal uznání v Německu už před pár lety. Přeji to samé Škodě Electric z Plzně. Ale měli by se konečně probudit i na MŽP a pomoci městům a MHD k viditelnější obmněně vozového parku.

    1. Další testování
      Další testování elektrobusu v Brně :

      zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/brno-testuje-novy-elektrobus-hodla-overit-jeho-dojezd-v-zime-1270184

      Jedná se o test již 6-tého elektrobusu v Brně (předchozí byly SOR EBN10,5 , SKD trade, AMZ Kutno, Siemens (Rampini), Škoda Electric).

      Nyní testovaný menší elektrobus SOR EBN8 je v Brně od 8.2.2016 na dobu 1 měsíce a má ev.č. 2717/II. Jeho domovskou vozovnou je trolejbusová vozovna v Komíně, odkud vyjíždí na linku č. 65 do Medlánek. Kapacita jeho baterie Li-Ion je 172kWh, asynchronní trakční motoro výkonu 120kW, udávaný dojezd 110-160km na nabitou baterii, topení naftové, přepravní kapacita 50 osob (z toho 16 sedících).

      V Brně je v provozu 100 sólo autobusů na CNG (nejvíce jich je 56ks Iveco URBANWAY 12M CNG), další stovka bude následovat. Plničku CNG mají ve vozovně Slatina.

  3. Systém Škodovky v Plzni je
    Systém Škodovky v Plzni je uceleným systémem se spoustou fines, které levnější česká produkce nemá – LTO baterie s aktivním vodním chlazením přispívajícím k ohřevu salonu skrze klimatizaci s výměníkem fungující též jako topení, celkově nízkopodlažní šasi. A samozřejmě automatické nabíjecí rameno, jehož tvar ocení zejména příznivci filmové ságy Vesmírná odysea 🙂

  4. Češi zlepšují dopravu v
    Češi zlepšují dopravu v evropských městech, jen u nás doma to jaksi kulhá. Viz 1 elektrobus v HK a 1 v Ostravě. Zato k nám do Ostravy dorazilo na podzim 2015 v rámci projektu s podporou EU 105 plynových. Nesmrdí tak jako naftové, ale kraválu nadělají subjektivně více. Venku i uvnitř. O vibracích nemluvě.
    Přestože náš Dopravní podnik Ostrava, respektive jeho dceřiná společnost Ekova Electric, už elektrobus má také http://ekova.cz/vyrobni-program/elektrobusy. Leč doma asi není nikdo prorokem, bohužel.

      1. To máte velkou pravdu. Dnes
        To máte velkou pravdu. Dnes jsem na nádraží měl možnost porovnat 2 letité elektrické City Elephant s novým elektrickým RegioPanterem. A nic moc. Zatímco oba sloni neslyšně připluli a podobně neslyšně stáli v době nástupu a výstupu cestujících. Panter skoro přisupěl a na nástupišti dělal celou dobu kravál. Chladil pohon (Škoda electric a.s.) nebo to bylo topení či klima, těžko říci. Každopádně o bezhlučné elektrické dopravě nemohlo být u Pantera ani řeči. Dost mne to překvapilo.

      2. Máme v Ostravě 105 nových
        Máme v Ostravě 105 nových nízkopodlažních autobusů s pohonem na zemní plyn. 90 dvanáctimetrových a 15 osmnáctimetrových. Nahradily stejný počet neekologických dieselových autobusů. Výrobcem je polská společnost Solaris Bus & Coach, dodavatelem pak na základě výsledků veřejné zakázky její české zastoupení. První dodané autobusy na ostravské linky MHD vyjely 6. října 2015.
        S dodávkou autobusů s pohonem na zemní plyn úzce souviselo i dokončení a zprovoznění nové velkokapacitní plničky CNG v hodnotě 55 milionů korun pro městského dopravce v areálu dílen v Ostravě-Martinově. Dodala havířovská společnost GASCONTROL. Výkonem 3000 Nm3/hod. a obsluhou 24 autobusů za hodinu, patří tato plnička k nejvýkonnějším ve střední Evropě.

Napsat komentář