Čeští vědci pomáhají vymýšlet robotická auta pro Volkswagen

Tým výzkumníků z ČVUT v Praze vyvinul postupy, které by měly umožnit nasazení pokročilých asistenčních systémů také v autech nižších tříd.

Také v České republice probíhá výzkum a vývoj v oblasti robotických aut
foto: FEL ČVUT Praha

Stojíte v autě na křižovatce a chcete odbočit vlevo. Rychle se rozhlédnete a už už vyrážíte. V tu chvíli ale periferním viděním zaregistruje auto zprava. Dupete na brzdu, a pokud máte štěstí, vyváznete z celé situace beze ztrát na majetku nebo zdraví.

„Samozřejmě, že začnu brzdit hned, jak to auto uvidím, abych alespoň snížil rychlost nárazu“ napadne nejspíš každého z nás. Jenže podle grafu, který nám ukázal Radim Šára z katedry Kybernetiky FEL ČVUT v Praze, ve skutečnosti mnohem více záleží na místě nárazu a jsou i situace, kdy brzdění může následky nehody zhoršit.

Graf pochází z obří německé databáze nehod a stal se jedním z podkladů velkého evropského automobilového výzkumného projektu. Ten byl zaměřen na automatizaci chování aut ve specifických situacích. Šára a jeho tým v rámci něj řešili vývoj systému, který má umožnit podobným nehodám, jako je ta popsaná v úvodu, bránit.

>>> ČÍST CELÝ ČLÁNEK <<<

9 Comments on “Čeští vědci pomáhají vymýšlet robotická auta pro Volkswagen”

  1. spíš bych viděl problém
    spíš bych viděl problém v právní stránce – tzv hledisko odpovědnosti. Pokud palubní počítač vyhodnotí situaci jinak jako řidič tak čí reakce bude mít přednost ? kdo ponese následky za případné škody ?
    Z těchto důvodů se nebojím, že by prioritní robotika měla a v nejbližších letech být do aut montovaná. Snad pouze jako u Tesly jen doplněk výbavy, kde odpovědnost je stále na řidiči.

      1. ty vole anonyme – no já
        ty vole anonyme – no já zůstávám zatím slušný… netrestá se robot – trestá se výrobce.
        Pokud nastane chyba např. u brzd nebo u elektroniky auta nebo vám za klidné jízdy z ničeho nic bouchne airbag (jak se již stalo) a následkem je nehoda, potom za to bohužel řidič nemůže a odpovědnost padá na výrobce. Obdobné by to mělo být i u autonomního řízení. Bohužel legislativa zatím takový pojem nezná a je to problém na kterém výrobci (mj) také pracují (asi se Vás zapomněli zeptat, že vlastně nemusí). Nikdo si v klidu nezapne „autopilota“ a nezačne číst noviny (viz. reklama), když by řidič měl stále mít zodpovědnost. Co když autopilot z ničeho nic třeba sjede z jízdního pruhu nebo projede na červenou?

  2. Zajimavy projekt. Akorat ta
    Zajimavy projekt. Akorat ta strategie nepocita s reakci toho druheho auta. Kdyz se v prvopocatku vypocitava cileny „zasah“ na napravu, je mozne, ze se brzdi mene nez by bylo mozne. Tim se nejen zvysi kineticka energie v dobe stretu, ale take se muze nenapravitelne zmenit trajektorie vozidla a navodit stret, i kdyz to druhe auto provede uhybny manevr, nebo pribrzdi. Elektronika muze vyhodnocovat v mili- nebo v mikrosekundach, ale na mechanickou setrvacnost to nema zas tak velky vliv.
    Mozna ze v budoucnu budou auta koordinovat jizdu mezi sebou C2C a pak by to melo vetsi sance na uspech. Na druhou stranu by ale takove urazy z principu veci se nesmely vubec stavat.

    1. v strojovom jazyku nie je
      v strojovom jazyku nie je mozne naprogramovat predvidanie, lebo ide o dynamicky neustale sa meniaci jav. iba strojovy jazyk uciaci sa jednoduchy princip pokus omyl, kde dostava od cloveka napovedu ako blizko bol jeho odhad, zvladaju napriklad detekovat potencionalne skodlivy kod.

      inak povedane, stoje budu riadit auta len ako stroje, a koli tomu bude v buducnosti vela ludi trpiet viac.

      je to podobne, ako davat pausalne pokuty za rychlost, skus dokazat ze si to situacia vyzadovala viac nez sa vliect ako „debil“.

Napsat komentář