Zatímco v Evropě rostly v roce 2015 prodeje aut do zásuvky (plug-in hybridů a elektromobilů) o téměř 100 %, v USA tomu bylo naopak. Trh zaznamenal 7% pokles.
foto: BMW
Spojené státy představovaly posledních několik let hlavní motor růstu prodejů alternativních typů pohonů. Zejména Kalifornie se stala tahounem prodejů aut do zásuvky, elektromobilů a plug-in hybridů.
Jenže rok 2015 to změnil. Nízké ceny benzínu, kauza Volkswagen dieselgate a zvýšený zájem o auta do zásuvky v Evropě i Číně poslal trh ve Spojených státech do záporu. Evropská unie přebírá žezlo po USA a stejně tak nabírá pořádné obrátky i Čína.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
ZÁŘÍ 2015: elektromobil BMW i3 se v USA dostal do první trojky
Za rok 2015 se v USA prodalo 110 000 aut do zásuvky a 516 500 hybridů (včetně „čistých“ dieselů, celkem 54 264). Pokles zaznamenaly v tomto ohledu téměř všechny automobilky u prakticky všech modelů. Nejvíc utrpěl Ford (-24 %), Volkswagen (-25 %), General Motors (-26 %), Nissan (-43 %), Toyota (-13,5 %).
Růst zaznamenaly pouze automobilky Tesla Motors (+72 % na 28 048 kusů prodaných elektromobilů Tesla Model S a Tesla Model X) a BMW (+100 % na 13 289 elektromobilů BMW i3 a plug-in hybridů BMW i8).
Celkových 110 000 prodaných aut do zásuvky je tedy mírný pokles proti 118 000 minulý rok. Hybridy ale klesly výrazně o téměř 16 % z 614 000 na 516 500. A vzhledem k tomu, že ceny pohonných hmot v USA v nejbližších měsících nejspíš stoupat nebudou, je otázka, jak se vyvine letošní rok.
Částečně lze nicméně pokles prodejů přičíst i čekání na nové verze nejprodávanějších typů, tedy nový elektromobil Nissan Leaf s 30kWh baterií a nový Chevrolet Volt. I díky tomu nemá starší generace elektromobilů/plug-in hybridů příliš šanci – pokud automobilky nesáhnou k výraznému snížení cen.
Osobně si myslím, že až
Osobně si myslím, že až přijde na trh Bold a jemu podobní, tak se ten prodej rapidně zvedne. Na druhou stranu strmě rostoucí ceny lithia můžou tak dost ovlivnit budoucí cenu EV.
Toho litia tam není 100 kg.
Toho litia tam není 100 kg.
Přivedl jste mě na trošku
Přivedl jste mě na trošku googlení a tohle jsem našel:
600 až 1300 gramů uhličitanu lithného (LCE) na kWh, cena $5000 za tunu LCE, takže úplné maximum je $6,5/kWh (spíše méně), tedy třeba v Tesle X za 3 mega je tam lithium nanejvýš za 15000 Kč.
Koukám na ceny lithia a je
Koukám na ceny lithia a je skoro na nejnižší hodnotě v historii, prakticky od jednodenního po 10letý graf není období, kdy by v souhrnu nebyl pokles. Strmý růst je tedy dost odvážné tvrzení, máte to něčím podložené?
Tak to se díváte asi
Tak to se díváte asi špatně.
zpravy.e15.cz/burzy-a-trhy/komodity/magicky-kov-cena-lithia-diky-poptavce-po-bateriich-rychle-roste-1263907
E15 jiz nema cemu moc cist
E15 jiz nema cemu moc cist pokud to clovek nebere jako nejake vtipne pocteni, ta redakce zrejme nabrala nejake studovane zurnalisty, ale jaksi zapomela ze by potrebovala hlavne lidi co rozumej cislum a ekonomice, posledni rok se daji na E15 janit doslova ekonomicke perly ktere by jim rozcupovala i prodavacka na kase v supermarketu
navic cena lithia dela na cene baterii asi 1-3%, takze ikdyby cena za lithium vzrostla ze dne na den 10x, tak na cene baterii se to projevi jen v radech procent
navic cena lithia neroste jen diky tomu ze by o nej byl opravdu zajem, ale i proto, ze o lithium maji zajem investicki fondy ktere obchoiduji s komoditama, takze pote co zjisti ze rocni narust se pohybuje porad jen okolo 5-6% (predpokladaji rocni zvyseni na 20-30%) tak zajem ochabne a cena lithia zas chvili povadne, tim povadne zajem nekterych fondu a zase bude vse pri starem
neni nezajimave ze nektere ty fondy jsou z oblasti stredniho vychodu a jsou to fondy napojene na ropne spolecnosti, a asi jiz kazdy tusi odkud vitr vane 🙂
Ten váš výlev nějak
Ten váš výlev nějak postrádá hlavu a patu. Na jednu stranu se tu opíráte do E15, že píše blbosti, na druhou stranu vlastně tu zprávu nijak nerozporujete…
S náhledem na E15 s Vámi nesouhlasím, ale to je vedlejší. Co se týče ceny lithia, tak kromě nějakých speuklací je asi logické, že rychle rostoucí poptávka průmyslu tu cenu musí také zvyšovat, takže jen o fondech to zcela určitě není.
Mimochodem, nenašlo by se
Mimochodem, nenašlo by se 11 odvážlivců, kteří by šli se mnou do pronájmu Leafu od trendparku? Roční pronájem by mi doma neprošel, ale měsíční užívání by šlo a všichni bychom se po měsíci vystřídali za velmi rozumnou cenu 🙂
Zajímavý nápad! Silně
Zajímavý nápad! Silně bych o tom uvažoval.
Kontakt na mě: mikulas (zavinac) mudry (tecka) cz
Zní to zajímavě.
Zní to zajímavě. Připravíte smlouvu pro dalších 11 lidí? Jak se to bude prezentovat půjčovně? Jak to vychází finančně?
Upřímně, smluvně by to
Upřímně, smluvně by to asi nijak zvlášť ošetřeno nebylo, ideálně zřejmě na firmu kvůli DPH a ta by stanovila těch 12 osob jako možné řidiče, aby to v případě nehody nebyl problém. Půjčovně bych to samozřejmě prezentoval jako půjčení vozidla do firmy. Finančně bez DPH necelých 10000 Kč měsíčně.
Do toho bych šel taky 🙂
Do toho bych šel taky 🙂
Ok, tak mi všichni, kdo
Ok, tak mi všichni, kdo byste do toho šli, napište alespoň krátkou zprávu na mail: josef.soltes (zavináč) centrum…
Dobry napad. Taky bych se
Dobry napad. Taky bych se pridal, ale jsem z Brna a my tu mame EMUJ! 🙂 Leafa si bezne pujcuji pres carsheringu a vyjde to i levneji. Ale hodne stesti at vam to vyjde.
Pane Anonyme,
vezměte si
Pane Anonyme,
vezměte si kalkulačku (lépe Excel) a zkuste počítat
emuj vychází v dlouhodobějších pronájmech dráž než TrendPark
výhoda emuj spočívá v pronájmech drobnějších
Předpokládám, že si
Předpokládám, že si tento čin pan Josef ještě řádně rozmyslí:
– Krácení DPH o 11x 1.734,-Kč = 19.074,-Kč
– 11 řidičů bez pracovních smluv (dohod) – možné pokuty si najde na SSZ a ZP
– Krácení daňového základu firmy o 11x 8.256,-Kč = 90.816,-Kč
– „Černý“ příjem nezdaněných prostředků ve výši 11x 9.990,-Kč = 109.890,-Kč
Trestný čin jako vyšitý, navíc veřejně připravovaný.
Tak si to zaplati s DPH a
Tak si to zaplati s DPH a maji klid.
To samozřejmě pan Josef
To samozřejmě pan Josef může – operativní leasing si uzavře jako občan na 1 rok.
Může mu však nastat nepříjemná restrikce, která se týká stanovení osob, které smí vozidlo řídit. V leasingových smlouvách bývá často uváděno, že vozidlo smí řídit pouze nájemce a jeho rodinní příslušníci. Problém bude mít s řízením vozidla cizí osobou – o to bude muset leasingovou společnost nejdříve požádat a nechat si svůj požadavek na řízení dalšími 10-11 osobami schválit.
A tehdy asi narazí.
Ale vy vykuku. A když to
Ale vy vykuku. A když to uzavřu na svoji firmu, lidem dám pracovní dohody na měsíc za 1 Kč odměny, tak co z toho bude špatně? Koho jsem okradl? Vy jste opravdu vtipálek 😉
Profesně do toho dělám,
Profesně do toho dělám, takže bych varoval před jednoduchými podvody. Vždy se to nějak prokecne a je průšvih. Když budete chtít udělat takovou pracovně-právní konstrukci, musíte to mít setsakra připravené i s ohledem na to, že se pohybujete v oblasti daní a jiných poplatků a to už – a ve Vašem případě ve vyšší sazbě jako organizovaná skupina – trestný čin krácení daně a jiného poplatku (pojistné např.). Prostě i podvádět se musí umět a dělat to pořádně. Multivraha a násilníka Al Caponeho v USA taky nechytili s kladivem v ruce, jak rozbíjí lidem zaživa klouby jeden po druhém, nebo s lahví prohibičního alkoholu, ale na majetkové a daňové nesrovnalosti. A už seděl.
Díky za informace. Cenově
Díky za informace. Cenově je to velmi pěkné, ale nemůžu si to v brzké době dovolit. Nedávno jsem vydal 13.000 za opravu spalováku. 🙁 Jenom aby zhasla kontrolka.
Pane Josefe, asi opět
Pane Josefe, asi opět nějak nechápu vaše myšlenky.
vykousnuto z
ceníku TrendPark
:
Operativní leasing od 9 990 Kč / měsíc
Minimální závazek 12 měsíců, vratná kauce 50 000 Kč, maximální roční nájezd 20 000 km.
Všechny ceny jsou uvedeny včetně 21% DPH.
·
Takže vlastně zamýšlíte vytvořit takovou malou uzavřenou 12 člennou carsharingovou společnost?
Za rok dohromady zaplatíte 118 800 Kč a máte v ceně 20 000 km roční nájezd.
Jak se těch 12 lidí bude domlouvat kdo kdy bude mít auto k dispozici?
Toto by mohlo fungovat při větším počtu dostupných vozů, s jedním autem tam bude moc „třecích ploch“.
EDIT: pokud by na každého vyšla spravedlivě 1/12 času, tak vlastně zaplatíte za jeden měsíc jízdy 10.000 Kč. To vám doma projde?
Co na tom nechapete?jaky
Co na tom nechapete?jaky carsharing? Samozrejme by se vsichni domluvili ktery mesic by kdo leafa mel. Kazdy by mohl maximalne za ten mesic najezdit 1666km. A hotovo, jake treci plochy, jakych vic vozu. Ano 10k za mesic by to kazdeho stalo, to je jasne uz snad z toho, ze takova je mesicni platba za leafa u Trendparku a pan Josef to i jasne napsal v prispevku ( ze by to chtelo na firmu aby tam nebylo 20% dph navic). 10k za auto/mesic je dobra cena kdyz zvazite ze jezdite skoro zadarmo a mate nove auto bez starosti vcetne vsech pojisteni a servisu. Jako ja do toho nepujdu ale nechapu vas, s prominutim, hloupy prispevek.
Je to 6kč na km, plus
Je to 6kč na km, plus desítky haléřů za elektriku. Pokud dotyčný žádné auto k dispozici nemá je to dobrá cena. Pokud má a drží nějaké auto, tak je to špatná cena.
čakanie na novú generáciu
čakanie na novú generáciu skutočne zásadným spôsobom ovlyvňuje tak mladý trh ako sú EV a PHEV.
U spalovákov ide o medzigeneračné zmeny tipu: nové svetlá, iná maska, o 5% nižšia spotreba, či nové turbo, ale v zásade sú to mierne až kozmetické zmeny a ide často-krát skôr o marketing, než aby to bežný užívateľ nejako rozpoznal.
Ale EV a PHEV sú medzigeneračne úplne iné autá, dojazd narastá násobne, okrem pár vánimiek pôjde aj o mnoho krajšie autá a cena pritom často nestúpne, skôr naopak……proste počkať sa každému oplatí a bude to tak ešte možno dve tri generácie, než to postupne prejde tiež do kozmetických úprav a v tom čase už spalováki budú na riadnom ústupe.
pekný deň všetkým čakateľom na Teslu 3 či niečo podobné 😉
Mě už sedí na účtě
Mě už sedí na účtě balík dolárků dedikovaný na Tesla 3. Jen čekam, až si je pan Musk vyzvedne a na oplátku mi zaparkuje v gráži jednoho krasavce(..snad krasavce). Takovýhle pocit – SHUT UP and TAKE MY MONEY, sem už dlouho nezažil 🙂
Ano souhlasim, že mnoho lidí čeka na nové generace elektromobilů, v mém okolí znám takových lidí několik.
Ja som bohuzial musel kupit
Ja som bohuzial musel kupit byt, resp. zobrat hypoteku ale hned ako ju splatim kupujem EV. V podstate si davam zavazok, ze moje dalsie auto bude EV. Ziadny hybrid, vodik ani podobne nezmysli. Pekne bateriove auto. Verim, ze za tie roky uz budu EV na vysokej urovni u mna porovnatelnej s Tesla modelom 3.
A děti nebudou? 🙂
A děti nebudou? 🙂
Budu budu, uz su na ceste 😉
Budu budu, uz su na ceste 😉
R.I.P.
R.I.P.
Zdravím, přesně tak
Zdravím, přesně tak souhlasím s Vámi. Momentálně mám „pouze“ na papíru projekt na pronájem Tesly za rozumnou cenu, ale v současné době jsou oslovováni investoři. Prozatím jsem tedy „vložil“ nějaké prostředky do akcií. 😀 Za 163 doláčů je to pecka. 🙂 Analytici sice teď moc nevěří, ale myslím si, že jak se rozjede na plno Xko a představí se 3ka, tak se začnou zvedat. 🙂
Těším se na březen.
moj tip je ze k rastu akcii
moj tip je ze k rastu akcii pride az sa rozbehne naplno vyroba modelu 3. Do tej doby treba vyckavat a vyuzit kazdy skandal co sposobi pokles na nove nakupy. napr. ak nebudu stihat vyrabat S a X podla planu, alebo este lepsie keby novy prezident znizil dotacie v usa, pripadne ak by model 3 meskal aspon pol rok ci viac. to treba vyuzit a o dva, tri roky sa nasiroko usmievat
Přesně tak. Ono je rozdíl
Přesně tak. Ono je rozdíl jak danou situaci člověk posuzuje. Investovat se dá vždy a pokud v malém, tak aspon tolik nebolí případná ztráta a člověk se poučí.
Jinak zde si tak trochu kupujeme budoucnost a to znamená i vyšší potencionální zhodnocení (oproti zajetím automobilkám). Stejně tak podstupujeme i vyšší riziko a nějaký 20 % pokles je celkem jedno. 🙂
Za 280 byla akcie předražená to souhlasím, ale za 160 je to už o něčem jiném. Ještě uvidíme jaké budou výsledky následující týden.
cekat na vysledky pred koupi
cekat na vysledky pred koupi je vzdycky zradne 🙂
ono se taky muze (a taky nemusi) stat, ze po zverejneni vysledku uz za 160 nekoupite a bude to jen vyse…
Přesně. 😀 to znám. Ale
Přesně. 😀 to znám. Ale za ty drobné co jsem ted nakoupil je mi celkem i jedno jak to bude. Zajímá mě spíše investiční horizont 10 a více let. 🙂
A na to Xko je asi docela dlouhá fronta co koukám. Zálohu pořád berou 5000 USD.
hodnotu akcie maju priliz
hodnotu akcie maju priliz vysoku, oproti ostatnym, takze klesne minimalne este o polovicu, nez sa viac zrealni.
akcie aut v konecnom dosledku vzdy len klesali.
navratnost z akcii je extremne mala, v skutocnosti je to nezmysel aby jednotlivec kupoval par akcii.
„v skutocnosti je to
„v skutocnosti je to nezmysel aby jednotlivec kupoval par akcii“ … nevim cemu rikas „par akcii“ ale z osobni zkusenosti vim, ze investovat 200k do akcii a pak si vybrat 1M proste nemysl nebyl.