Prodej elektroaut v USA za rok 2015: pokles o 7 %

Zatímco v Evropě rostly v roce 2015 prodeje aut do zásuvky (plug-in hybridů a elektromobilů) o téměř 100 %, v tomu bylo naopak. Trh zaznamenal 7% pokles.

Sportovní plug-in hybrid BMW i8 zažil v USA v roce 2015 jeden z největších skoků, když prodal 2265 kusů namísto 555 minulý rok (+308 %). Ještě větší nárůst ale zaznamenal Porsche Cayenne S E-Hybrid (+998 % na 1098) a Volkswagen e-Golf (+1085 % na 4232).
foto: BMW

Spojené státy představovaly posledních několik let hlavní motor růstu prodejů alternativních typů pohonů. Zejména se stala tahounem prodejů aut do zásuvky, elektromobilů a plug-in hybridů.

Jenže rok 2015 to změnil. Nízké ceny benzínu, kauza Volkswagen dieselgate a zvýšený zájem o auta do zásuvky v Evropě i Číně poslal trh ve Spojených státech do záporu. Evropská unie přebírá žezlo po USA a stejně tak nabírá pořádné obrátky i Čína.

Za rok 2015 se v USA prodalo 110 000 aut do zásuvky a 516 500 hybridů (včetně „čistých“ dieselů, celkem 54 264). Pokles zaznamenaly v tomto ohledu téměř všechny automobilky u prakticky všech modelů. Nejvíc utrpěl Ford (-24 %), Volkswagen (-25 %), General Motors (-26 %), Nissan (-43 %), Toyota (-13,5 %).

Růst zaznamenaly pouze automobilky Tesla Motors (+72 % na 28 048 kusů prodaných elektromobilů Tesla Model S a Tesla Model X) a BMW (+100 % na 13 289 elektromobilů BMW i3 a plug-in hybridů BMW i8).

Celkových 110 000 prodaných aut do zásuvky je tedy mírný pokles proti 118 000 minulý rok. Hybridy ale klesly výrazně o téměř 16 % z 614 000 na 516 500. A vzhledem k tomu, že ceny pohonných hmot v USA v nejbližších měsících nejspíš stoupat nebudou, je otázka, jak se vyvine letošní rok.

Částečně lze nicméně pokles prodejů přičíst i čekání na nové verze nejprodávanějších typů, tedy nový elektromobil Nissan Leaf s 30kWh baterií a nový Chevrolet Volt. I díky tomu nemá starší generace elektromobilů/plug-in hybridů příliš šanci – pokud automobilky nesáhnou k výraznému snížení cen.

37 Comments on “Prodej elektroaut v USA za rok 2015: pokles o 7 %”

      1. Přivedl jste mě na trošku
        Přivedl jste mě na trošku googlení a tohle jsem našel:
        600 až 1300 gramů uhličitanu lithného (LCE) na kWh, cena $5000 za tunu LCE, takže úplné maximum je $6,5/kWh (spíše méně), tedy třeba v Tesle X za 3 mega je tam lithium nanejvýš za 15000 Kč.

        1. E15 jiz nema cemu moc cist
          E15 jiz nema cemu moc cist pokud to clovek nebere jako nejake vtipne pocteni, ta redakce zrejme nabrala nejake studovane zurnalisty, ale jaksi zapomela ze by potrebovala hlavne lidi co rozumej cislum a ekonomice, posledni rok se daji na E15 janit doslova ekonomicke perly ktere by jim rozcupovala i prodavacka na kase v supermarketu

          navic cena lithia dela na cene baterii asi 1-3%, takze ikdyby cena za lithium vzrostla ze dne na den 10x, tak na cene baterii se to projevi jen v radech procent

          navic cena lithia neroste jen diky tomu ze by o nej byl opravdu zajem, ale i proto, ze o lithium maji zajem investicki fondy ktere obchoiduji s komoditama, takze pote co zjisti ze rocni narust se pohybuje porad jen okolo 5-6% (predpokladaji rocni zvyseni na 20-30%) tak zajem ochabne a cena lithia zas chvili povadne, tim povadne zajem nekterych fondu a zase bude vse pri starem

          neni nezajimave ze nektere ty fondy jsou z oblasti stredniho vychodu a jsou to fondy napojene na ropne spolecnosti, a asi jiz kazdy tusi odkud vitr vane 🙂

          1. Ten váš výlev nějak
            Ten váš výlev nějak postrádá hlavu a patu. Na jednu stranu se tu opíráte do E15, že píše blbosti, na druhou stranu vlastně tu zprávu nijak nerozporujete…
            S náhledem na E15 s Vámi nesouhlasím, ale to je vedlejší. Co se týče ceny lithia, tak kromě nějakých speuklací je asi logické, že rychle rostoucí poptávka průmyslu tu cenu musí také zvyšovat, takže jen o fondech to zcela určitě není.

      1. Upřímně, smluvně by to
        Upřímně, smluvně by to asi nijak zvlášť ošetřeno nebylo, ideálně zřejmě na firmu kvůli DPH a ta by stanovila těch 12 osob jako možné řidiče, aby to v případě nehody nebyl problém. Půjčovně bych to samozřejmě prezentoval jako půjčení vozidla do firmy. Finančně bez DPH necelých 10000 Kč měsíčně.

          1. Předpokládám, že si
            Předpokládám, že si tento čin pan Josef ještě řádně rozmyslí:

            – Krácení DPH o 11x 1.734,-Kč = 19.074,-Kč
            – 11 řidičů bez pracovních smluv (dohod) – možné pokuty si najde na SSZ a ZP
            – Krácení daňového základu firmy o 11x 8.256,-Kč = 90.816,-Kč
            – „Černý“ příjem nezdaněných prostředků ve výši 11x 9.990,-Kč = 109.890,-Kč

            Trestný čin jako vyšitý, navíc veřejně připravovaný.

              1. To samozřejmě pan Josef
                To samozřejmě pan Josef může – operativní leasing si uzavře jako občan na 1 rok.

                Může mu však nastat nepříjemná restrikce, která se týká stanovení osob, které smí vozidlo řídit. V leasingových smlouvách bývá často uváděno, že vozidlo smí řídit pouze nájemce a jeho rodinní příslušníci. Problém bude mít s řízením vozidla cizí osobou – o to bude muset leasingovou společnost nejdříve požádat a nechat si svůj požadavek na řízení dalšími 10-11 osobami schválit.
                A tehdy asi narazí.

                1. Ale vy vykuku. A když to
                  Ale vy vykuku. A když to uzavřu na svoji firmu, lidem dám pracovní dohody na měsíc za 1 Kč odměny, tak co z toho bude špatně? Koho jsem okradl? Vy jste opravdu vtipálek 😉

                2. Profesně do toho dělám,
                  Profesně do toho dělám, takže bych varoval před jednoduchými podvody. Vždy se to nějak prokecne a je průšvih. Když budete chtít udělat takovou pracovně-právní konstrukci, musíte to mít setsakra připravené i s ohledem na to, že se pohybujete v oblasti daní a jiných poplatků a to už – a ve Vašem případě ve vyšší sazbě jako organizovaná skupina – trestný čin krácení daně a jiného poplatku (pojistné např.). Prostě i podvádět se musí umět a dělat to pořádně. Multivraha a násilníka Al Caponeho v USA taky nechytili s kladivem v ruce, jak rozbíjí lidem zaživa klouby jeden po druhém, nebo s lahví prohibičního alkoholu, ale na majetkové a daňové nesrovnalosti. A už seděl.

    1. Pane Josefe, asi opět
      Pane Josefe, asi opět nějak nechápu vaše myšlenky.
      vykousnuto z

      ceníku TrendPark

      :
      Operativní leasing od 9 990 Kč / měsíc
      Minimální závazek 12 měsíců, vratná kauce 50 000 Kč, maximální roční nájezd 20 000 km.
      Všechny ceny jsou uvedeny včetně 21% DPH.
      ·
      Takže vlastně zamýšlíte vytvořit takovou malou uzavřenou 12 člennou carsharingovou společnost?
      Za rok dohromady zaplatíte 118 800 Kč a máte v ceně 20 000 km roční nájezd.
      Jak se těch 12 lidí bude domlouvat kdo kdy bude mít auto k dispozici?
      Toto by mohlo fungovat při větším počtu dostupných vozů, s jedním autem tam bude moc „třecích ploch“.
      EDIT: pokud by na každého vyšla spravedlivě 1/12 času, tak vlastně zaplatíte za jeden měsíc jízdy 10.000 Kč. To vám doma projde?

      1. Co na tom nechapete?jaky
        Co na tom nechapete?jaky carsharing? Samozrejme by se vsichni domluvili ktery mesic by kdo leafa mel. Kazdy by mohl maximalne za ten mesic najezdit 1666km. A hotovo, jake treci plochy, jakych vic vozu. Ano 10k za mesic by to kazdeho stalo, to je jasne uz snad z toho, ze takova je mesicni platba za leafa u Trendparku a pan Josef to i jasne napsal v prispevku ( ze by to chtelo na firmu aby tam nebylo 20% dph navic). 10k za auto/mesic je dobra cena kdyz zvazite ze jezdite skoro zadarmo a mate nove auto bez starosti vcetne vsech pojisteni a servisu. Jako ja do toho nepujdu ale nechapu vas, s prominutim, hloupy prispevek.

  1. čakanie na novú generáciu
    čakanie na novú generáciu skutočne zásadným spôsobom ovlyvňuje tak mladý trh ako sú EV a PHEV.
    U spalovákov ide o medzigeneračné zmeny tipu: nové svetlá, iná maska, o 5% nižšia spotreba, či nové turbo, ale v zásade sú to mierne až kozmetické zmeny a ide často-krát skôr o marketing, než aby to bežný užívateľ nejako rozpoznal.

    Ale EV a PHEV sú medzigeneračne úplne iné autá, dojazd narastá násobne, okrem pár vánimiek pôjde aj o mnoho krajšie autá a cena pritom často nestúpne, skôr naopak……proste počkať sa každému oplatí a bude to tak ešte možno dve tri generácie, než to postupne prejde tiež do kozmetických úprav a v tom čase už spalováki budú na riadnom ústupe.

    pekný deň všetkým čakateľom na Teslu 3 či niečo podobné 😉

    1. Mě už sedí na účtě
      Mě už sedí na účtě balík dolárků dedikovaný na Tesla 3. Jen čekam, až si je pan Musk vyzvedne a na oplátku mi zaparkuje v gráži jednoho krasavce(..snad krasavce). Takovýhle pocit – SHUT UP and TAKE MY MONEY, sem už dlouho nezažil 🙂
      Ano souhlasim, že mnoho lidí čeka na nové generace elektromobilů, v mém okolí znám takových lidí několik.

      1. Ja som bohuzial musel kupit
        Ja som bohuzial musel kupit byt, resp. zobrat hypoteku ale hned ako ju splatim kupujem EV. V podstate si davam zavazok, ze moje dalsie auto bude EV. Ziadny hybrid, vodik ani podobne nezmysli. Pekne bateriove auto. Verim, ze za tie roky uz budu EV na vysokej urovni u mna porovnatelnej s Tesla modelom 3.

              1. Zdravím, přesně tak
                Zdravím, přesně tak souhlasím s Vámi. Momentálně mám „pouze“ na papíru projekt na pronájem Tesly za rozumnou cenu, ale v současné době jsou oslovováni investoři. Prozatím jsem tedy „vložil“ nějaké prostředky do akcií. 😀 Za 163 doláčů je to pecka. 🙂 Analytici sice teď moc nevěří, ale myslím si, že jak se rozjede na plno Xko a představí se 3ka, tak se začnou zvedat. 🙂

                Těším se na březen.

                1. moj tip je ze k rastu akcii
                  moj tip je ze k rastu akcii pride az sa rozbehne naplno vyroba modelu 3. Do tej doby treba vyckavat a vyuzit kazdy skandal co sposobi pokles na nove nakupy. napr. ak nebudu stihat vyrabat S a X podla planu, alebo este lepsie keby novy prezident znizil dotacie v usa, pripadne ak by model 3 meskal aspon pol rok ci viac. to treba vyuzit a o dva, tri roky sa nasiroko usmievat

                2. Přesně tak. Ono je rozdíl
                  Přesně tak. Ono je rozdíl jak danou situaci člověk posuzuje. Investovat se dá vždy a pokud v malém, tak aspon tolik nebolí případná ztráta a člověk se poučí.
                  Jinak zde si tak trochu kupujeme budoucnost a to znamená i vyšší potencionální zhodnocení (oproti zajetím automobilkám). Stejně tak podstupujeme i vyšší riziko a nějaký 20 % pokles je celkem jedno. 🙂

                  Za 280 byla akcie předražená to souhlasím, ale za 160 je to už o něčem jiném. Ještě uvidíme jaké budou výsledky následující týden.

                3. cekat na vysledky pred koupi
                  cekat na vysledky pred koupi je vzdycky zradne 🙂
                  ono se taky muze (a taky nemusi) stat, ze po zverejneni vysledku uz za 160 nekoupite a bude to jen vyse…

                4. Přesně. 😀 to znám. Ale
                  Přesně. 😀 to znám. Ale za ty drobné co jsem ted nakoupil je mi celkem i jedno jak to bude. Zajímá mě spíše investiční horizont 10 a více let. 🙂

                  A na to Xko je asi docela dlouhá fronta co koukám. Zálohu pořád berou 5000 USD.

                5. hodnotu akcie maju priliz
                  hodnotu akcie maju priliz vysoku, oproti ostatnym, takze klesne minimalne este o polovicu, nez sa viac zrealni.

                  akcie aut v konecnom dosledku vzdy len klesali.
                  navratnost z akcii je extremne mala, v skutocnosti je to nezmysel aby jednotlivec kupoval par akcii.

                6. „v skutocnosti je to
                  „v skutocnosti je to nezmysel aby jednotlivec kupoval par akcii“ … nevim cemu rikas „par akcii“ ale z osobni zkusenosti vim, ze investovat 200k do akcii a pak si vybrat 1M proste nemysl nebyl.

Napsat komentář