V Praze spuštěna první bezplatná linka s elektrobusy

Dva nové elektrobusy od českého výrobce SOR vyjely 3. února ráno na trasy pravidelných linek BB1 a BB2 spojující multifunkční areál BB Centrum a stanici metra Budějovická na trase C v Praze 4.

Na jedno nabití ujede elektrobus 130 km až 150 km.
foto: ARRIVA

TISKOVÁ ZPRÁVA

Jedná se o první elektrobusy nasazené do ostrého provozu v pražské hromadné dopravě, které mohou cestující využívat bezplatně.

Elektrobusy slavnostně pokřtili a uvedli do provozu zástupci developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny a dopravní společnosti ARRIVA v rámci společného projektu směřujícímu ke snížení zatížení životního prostředí zejména ve městech. Cestující ocení kromě cestování zdarma i další benefity, mezi něž patří nízká hlučnost elektrobusu a zvýšení četnosti spojů.

Posílit kyvadlovou dopravu spojující BB Centrum s významným dopravním uzlem linky C zvažovala společnost PASSERINVEST GROUP již od roku 2013, protože poptávka po této službě ze strany zákazníků – nájemců z celého areálu postupně narůstá. Příprava společného projektu započala zhruba před rokem.

„Vzhledem k tomu, že se společností ARRIVA spolupracujeme už od roku 2007 a zároveň v rámci BB Centra se vždy snažíme podporovat naše nájemce i tím, že využíváme jejich produktů a služeb, jako je v tomto případě e-mobilita společnosti ČEZ, bylo pro nás nasazení elektrobusů ve spolupráci s těmito společnostmi jasnou volbou,“ uvádí k projektu Radim Passer, předseda představenstva PASSERINVEST GROUP, a. s.

Linky BB1 a BB2 mezi BB Centrem a stanicí Budějovická jsou tak od 3. 2. posíleny o dva nové elektrobusy SOR EBN 9,5.

„Zatím tu jezdily tři dieselové autobusy, nově zajistí provoz na těchto linkách dva elektrobusy a dva diesely. Díky tomu pojede linka BB1 častěji než dnes – v ranní a odpolední špičce se výrazně zkrátí její interval, ráno nebudete čekat na autobus ani pět minut,“ říká generální ředitel ARRIVA Daniel Adamka.

„Elektrobusy jsou vynikající do měst s hustým provozem, kde zplodiny z dopravy neúměrně zatěžují životní prostředí. U nás jsou zatím spíš popelkou, budu se ale snažit, aby dál přibývaly. Zatím máme v Česku tři,“ dodává Daniel Adamka.

Do každého elektrobusu se vejde 73 pasažérů a na jedno nabití ujede v běžném provozu s cestujícími 130–150 km. Za rok na těchto linkách najezdí elektrobusy dohromady přes 42 tisíc kilometrů.

Důležitá je zejména šetrnost elektrobusů k životnímu prostředí a velmi nízká hlučnost. V praxi jsou eBusy dokonce tišší než trolejbusy, protože v nich není slyšet zvuk trolejí.

„Podporu elektrobusů chápeme jako další logický krok našich aktivit v oblasti rozvoje čisté mobility. Prostřednictvím projektu Elektromobilita ČEZ už totiž více než 5 let cíleně vytváříme podmínky pro růst podílu elektrického pohonu v individuální i veřejné dopravě. Momentálně nabízíme v České republice více než 50 stanic veřejného dobíjení elektromobilů, z toho 10 rychlodobíjecích. Vedle toho nabízíme klientům služby našich Zákaznických center a lokalit ČEZ Point nebo zprostředkováváme širší nabídku pro domácí dobíjení,“ vysvětluje Tomáš Pleskač, člen představenstva a ředitel divize Nová Energetika ČEZ, důvody spolupráce na projektu zavedení eBusů do BB Centra.

„Je nám ctí, že přímo v lokalitě působnosti naší firmy můžeme propagovat elektromobilitu a jít tak příkladem i dalším společnostem,“ doplňuje David Hajmán, ředitel strategie ČEZ, a. s. a generální ředitel ČEZ Prodej, s.r.o.

Technické detaily k elektrobusům SOR

Výrobcem a dodavatelem speciálně vyvinuté odlehčené karoserie elektrobusu je společnost SOR, kompletní elektrické vybavení do aktuálně vyráběných modelů dodává firma Cegelec. Vozidla jsou vybavena 180 články lithium-iontových akubaterií o celkové kapacitě 172 kWh. Na jedno nabití ujede elektrobus 130 km až 150 km.

Maximální dojezd prázdného vozidla může být až 250 km, ale záleží na typu provozu, ve kterém se pohybuje. Baterie se dobíjí dvěma způsoby. Pomalým nabíjením 3× 400 V/32 A nebo rychlonabíjením 3× 400 V/250 A. Dobíjení z 30 % na 100 % kapacity trvá v prvním případě 7–8 hodin, ve druhém maximálně hodinu.

Při brždění nebo jízdě z kopce vozidlo rekuperuje a dobíjí touto energií vlastní baterie. Velmi dobře se elektrobus chová na sněhu, pomáhá mu zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi.

„První elektrobusy jsou v provozu 5 let a stále jezdí na první sadu baterií s drobnou obměnou jednotlivých článků,“ říká Aleš Lipavský, zástupce obchodního ředitele SOR.

„Elektrobusům vyhovuje spíš zima než léto, jedním z důvodů je fakt, že v zimě není potřeba chladit bateriový prostor, který se zahřívá,“ dodává Lipavský.

tisková zpráva

42 Comments on “V Praze spuštěna první bezplatná linka s elektrobusy”

  1. Tak jsem se tím projel.
    Tak jsem se tím projel. Moje první zkušenost z asi 5 minutové jízdy je taková, že je tam výrazně méně hluku, ale zase ne o tolik, jak jsem čekal. Zato negativních zážiků mám několik.
    Za prvé elektromotory jsou celkem hlučné a když se k tomu přidají i větráky chlazení, tak je hladina hluku neočekávaně vysoká.
    Za druhé je prostor klimatizovaný, tj. ač jsou tam okna, jsou zamčená. Teď v zimě se i přitápí, následkem čehož je uvnitř nepopsatelný toxický smrad z plastů. Když autobus zastavil na další zastávce, měl jsem neskrývanou radost, že mohu zdrhnout. Myslím, že řidič by měl dostat příplatek za práci v rizikovém pracovišti, výpary musí být karcinogenní jako ostatně každé chlorované uhlovodíky.
    Evidentně je nedořešený způsob odhlučnění chlazení a klimatizace. Soudruzi se SOR asi někde udělali chybu.

  2. Jo a ještě brždění.
    Jo a ještě brždění. Nebo už se Ústav pro jayk český pochlapil a povoluje obě varianty? Článek je převzatý od nějaké PR, že?

    Tak v tom případě přidávám básničku. Jo ješte podotýkám, že pra-žák je fosilní vykopávka žáka. Velmi nebezpečný a popudlivý zombie…

    Mražák, pražák, smažák

    Švagr Pražák pojídaje smažák
    vezl mi nový mražák.
    Však zamlčel
    že požil svařák.
    Po přechodu kráčel pra-žák.
    Švára ubzdil se a nedobrždil.
    Venku byl velký pražák
    když Pražáka zpražil pra-žák.
    Spařeného Pražáka do mražáku
    pak nacpal poražený pra-žák.

  3. „V praxi jsou eBusy dokonce
    „V praxi jsou eBusy dokonce tišší než trolejbusy, protože v nich není slyšet zvuk trolejí.“
    No, nevím, dvacet roků jsem jezdil po Brně s trolejbusem a nějakého podstatného zvuku z trolejí jsem si nevšiml. Možná profesní hluchota.  🙂
    ·

    Tady

    a ještě

    zde

    jsou nějaké technické údaje těch elektrobusů.

    1. Naštěstí např. v Brně
      Naštěstí např. v Brně touto cestou nejdou.
      Právě koupili levně 3 ojeté trolejbusy z Jihlavy a dále ještě koupí 1 trolejbus z Hradce Králové. A tak v Brně budou sloužit ještě řadu let, než dojde k jejich výměně za nové trolejbusy. Celkové počty vozidel DPmB si každý najde na jejich stránkách.

    1. Svatá prostoto. Jestli to
      Svatá prostoto. Jestli to nebude tím, že ty dva elektrobusy stojí o dost víc než busy na diesel a oni měli nějaký strop, kolik do toho chtěli investovat. Navíc pokud ty autobusy nepořídili v jeden čas a ty dva jsou třeba novější, tak je nechají dojezdit – obnovovat je dřív než bylo plánováno stojí další peníze navíc.

      1. To jsou spekulace, já čtu
        To jsou spekulace, já čtu ve článku že se spojili za účelem čisté a tiché dopravy a ve výsledku ubrali z trasy jediný spalovací autobus. Tak jako první vlaštovka dobrý, ale ta jak známo jaro nedělá. Prostě když už, tak už, mají to udělat pořádně.

          1. Parkuje. Parkovaly 2. Jeden
            Parkuje. Parkovaly 2. Jeden odešel v prosinci 2015. Druhý je na cestě také. Teď mne čeká testování Kia Soul EV, která se zatím jeví jako nadějný aspirant na jeho náhradu.
            Ovšem jezdit u nás lépe MHD, tak to neřeším vůbec. Jedu na elektrokole nebo MHD. tedy já, děti ne. Jenže 11 km za více než hodinu s 1-2 přestupy člověka nebaví. Když elektromobilem to děláme za 18-20 minut. A rázem mají 3 lidi hodinu a půl života denně navíc. Dříve bylo těch 11 km za 32 minut s 1 přestupem, to se ještě dalo. Pak přišla optimalizace……

    2. Proč?
      Proč všechny busy

      Proč?
      Proč všechny busy nejsou vyměněny za CNG? Proč ve městech, kde jsou trolejbusy, nejezdí jenom trolejbusy?
      Doporučil bych zlehka přemýšlet. A nebo, pokud v dopravě neděláte nebo jste nedělal, číst a učit se a nemlet hovadiny.

      Z pozice dopravce, což Ariva je soukromý dopravce.
      Na jednu linku nasadím 4 elektrobusy. Zjistí se výrobní vada a … jsem bez linky. Neobstarám linku a přijdu o ni.
      Takhle nasadím dva elektrobusy a nechám tam dva diesely. Zvětším interval dopravy (jelikož toto lidi mají raději než jednou za hodinu jumbo) a pokud se jeden či dva pokazí, stále mi to pokryjí diesely. A následně na druhou stranu, pokud se elektrobus osvědčí, tak dva už mám, dovyměním dva za rok. Rozložení investic.

      Rád bych dodal, že ta linka je zadarmo pro cestující, ale platí ji „multifunkční areál“, stejně jako CTP a pod v rámci dlouhodobějších kontraktů.

      1. Chtěli snad ekologickou,
        Chtěli snad ekologickou, tichou a čistou dopravu, ne?. Takže tyhle všechny spekulace co by kdyby jsou zbytečné. Já vidím že 1 smradlavý nafťák – a v Praze, hlavně u koncových zastávek metra, je to fakt radost čekat 10 minut v tom kouři smradu na spoj – nahradili 2 elektrobusy a trochu tím, že mají 4 vozidla, snížili intervaly mezi spoji. Prostě takové píár.

        Jinak ty CNG busy nejsou žádná výhra, třepe se to jako nafťák a kravál to dělá větší. Máme jich teď v Ostravě čerstvě přes stovku. A vypadá to divně, má to vzadu na střeše komín jak parník, místo výfuku. A vyloženě je vidět, jak se kolem něj tetelí horký vzduch. Prostě takový úkrok stranou.

        1. Nojo, typickej pohled
          Nojo, typickej pohled škarohlída, aneb sklenice je poloprázdná nebo poloplná, že… Linka se posilovala proto, že v areálu přistavěli budovu pro pár tisíc lidí a stávající obsluha 3 busy by nestačila. Kdyby nepořídili elektrobusy jezdily by tam 4 diesely.
          Takže na to můžu koukat různě:
          – nahradili 2 diesely elektrobusy, což je dobře, třeba se to osvědčí a bude se pokračovat
          – nahradili jenom dva a ne čtyři diesely elektrobusy, takže je to špatně
          – nahradili jedečn stávající a jeden dali navíc, takže je to špatně
          – už dávno nenahradili všechny autobusy elektrobusy, takže to je úplně špatně a jenom na tom rejžují píár a fuj…
          Pár mega sem, pár mega tam….

            1. Ona bude odpověď spíše v
              Ona bude odpověď spíše v tom, proč ten areál pro tak hodně lidí postavili tak daleko od metra. Že tam musí nyní zajíždět pendlující autobusy. Ale takových příkladů z českých měst máme mraky.

              A s tou pořizovací cenou je to v případě MHD o hodně jinak. Tam jde o celkovou cenu provozu.

              1. Ale no tak.
                „Že oni

                Ale no tak.
                „Že oni postavili areál od metra?“
                Od kdy se to řeší takto? Nejprve se staví a potom se řeší doprava. A staví se tam, kde se dostane povolení a nebo kde máte rozumnou cenu. To ví každý malý obchodník, že to není o tom, že „oni to postavili daleko“
                V Brně máme CTP Modřice, které je mimo všechny linky, kde je zaměstnáno přes 50 tis lidí a musí tam jezdit taky solo doprava. Dokonce DPMB odmítlo prodloužit tramvajovou linku o tři kilometry do centra i za cenu toho, že by se CTP podílelo.

                Takže ono to není jenom o tom, kde staví kdo.

                1. Jo, jo, to já bohužel
                  Jo, jo, to já bohužel znám z Ostravska za 25 let po Listopadu 89´velmi dobře. Postavíme něco někde a pak teprve řešíme, že tam nic nevede a nejezdí. Děj se vůle boží, respektive nějak si to samosprávo dořeš.
                  Ovšem jeden z aspektů dobrého umístění čehokoliv většího a tím práce developera nebo investora, je dojezdová možnost, respektive vyřešení jak do dané lokality dostat energie, suroviny, výrobky a lidi. A zpět.
                  Výsledkem – tím špatným – bývá většinou v ČR brutální zahuštění individuální dopravy v okolí místa i vzdálenějších uzlech s vysokými požadavky na parkování v místě a okolí. Proto mělo být na dopravu myšleno předem a s městem dojednáno s finančním podílem prodloužení tramvaje od metra či jiné elektrické, nezatěžující dopravy.
                  Pendlující naftové autobusy jsou jen o něco menší zlo než stovky osobních aut, většinou naftových. Proto jako počin dobrá věc, ale fakt to chce dotáhnout do konce a mít tam elektrobusy všechny. Pak by Passerinvestu, ČEZu a Arrivě určitě aplaudovali ve stoje zejména místní obyvatelé. Včetně mne.

                2. Ja bych to zas s tou
                  Ja bych to zas s tou vzdalenosti neprehanel. podle google maps od metra 600m/8minut chuze, rano navic z kopce, ani dobre krmeny manager nebo ajtak bez kondice se nezapoti. 🙂 Pro lidi jezdici autem je to lokalita snu, primo u sjezdu. Sveho casu jsem tam byl na projektu, cekat na bus se prakticky nevyplatilo.

              2. „…proč ten areál pro tak
                „…proč ten areál pro tak hodně lidí postavili tak daleko od metra.“?

                Teda blbější názor jsem už dlouho neslyšel
                1) Vůbec to není daleko, jen pár bloků a spousta těch kancl. krys to chodí denně
                2) Kolem metra stojej baráky už desetiletí, takže logicky není kde 😉

                Obšac neškodí si o tom něco zjistit že něco kváknu 😉

        2. Odpověd by mohla být i
          Odpověd by mohla být i jednoduchá. Stačí si porovnat ceny busů SOR BN 9,5 -SOR BNG 12, -SOR EBN 10,5. To z laického pohledu, jinak z ekonomického by k tomu bylo nutné připočítat souhrnou cenu obnovy vozového parku a ochoty pražského magistrátu do této obmněny uvolnit peníze z rozpočtu města. Od roku 1990 se prý vzdělanost a ekonomická gramotnost občanů Čech a Moravy prý zvýšila, máme zde nejen ing. ale i bc. nejen vzdělané vyučence. Tak by tito mohli vysvětlit proč se občanům daří více prosazovat v osobním vlastnictví elektromobily a LPG-CNG než se to děje právě v obecní a komunální sféře a firemním podnikání. Jinak je dobře, za pražskou elektro vlaštovičku a doufejme, že se nedají zahanbit menšími městy jako jsou Hradec Králové a spol. Byla by to pro hlavní město ostuda, zvláště pokud hospodaří s mnohem větším obecním rozpočtem a možná i „vzdělanějšími“ zastupiteli!

  4. V meste sme mali tiez za
    V meste sme mali tiez za dáčo elektro vozidlo co jazdilo okruh, ale po roku ci dvoch, poslali do prec a dali normalnejsi bus s tepelnym motorom. za dáčo je to stale, resp. z miestnych dani.

    pokial ide o to ze za dáčo, to ma asi každé mesto k multiobchodnym komplexom, aspon BA, od kedy tu tie komplexy na okrajoch mesta stoja.
    toto si ale platia komplexy, ide o mimodanove projekty.

          1. Tohle je výborná úvaha.
            Tohle je výborná úvaha. Investují do toho soukromé firmy, takže cena není důležitá… Obhajoval jste někdy v nějaké firmě nějaký výdaj podobného typu? Tady má pořád řada lidí představu, že peníze u tohoto typu subjektů „nehrají roli“. Můžete se na to podívat i tak, že když půjdete na vedení, že chcete nakoupit 1, 2…x elektrobusů v ceně X milionů Kč navíc oproti dieselové verzi (předpokládám, že to jsou tak 3-4 miliony na kus?) za účelem marketingu, tak první věc, na kterou se vás zeptají je to, jestli se většího marketingového efektu nedá dosáhnout investování jiným způsobem…
            Cena je důležitá vždy…

            1. Trefa do černého! Přesně
              Trefa do černého! Přesně takto většina lidí uvažuje, tam je peněz dost, vozí si prdel v elektrických autech a nový mobil za pár tisíc mi nekoupí. Přitom už neuvažují z druhé strany, že není problém koupit auto za milion, pokud splátka leasingu je nižší, než dosavadní náklady na PHM a servis spalováku, ale že je problém zbytečně vyhodit 10.000 za nový mobil, který žádný efekt firmě nepřinese…

                1. Já si minule fotil v HK,
                  Já si minule fotil v HK, jak tam štelují to samopřipojovací nabíjení. Ono těch 5 min bude asi přestávka na konečné, určitě to není na nabití celé kapacity, ale na další kolečko to bude stačit.

Napsat komentář