Tesla pro vývoj Autopilota najala tvůrce procesorů Apple

Před časem jsme psali, že Elon Musk hledá ‚hardcore‘ inženýry pro vývoj Autopilota. Teď je jasné o jak těžkou váhu se jedná. Do Tesla Motors jde na Autopilotovi návrhář procesorů Jim Keller.

Jim Keller strávil téměř dvě desítky let v AMD, kde je spoluautorem architektury nejdůležitějších procesorů firmy
foto: AMD

Jim Keller dlouhodobě pracoval dříve ve společnosti AMD. Byl zodpovědný za návrh architektur jako Athlon K7 nebo Zen, tedy hlavních produktů tohoto známého výrobce procesorů.

V letech 2008 až 2012 si odskočil do , kde pomáhal vyvíjet procesory A4 a A5. Ty dnes pohánějí stovky milionů zařízení jako je iPad, nebo Apple TV. Jde tak o další důkaz války Apple a Tesla Motors o zaměstnance, ačkoliv se po roce 2012 Keller na tři roky opět vrátil do AMD.

Zatím není jasné, co přesně bude Jim Keller v Tesla Motors. Pravděpodobně to nebude přímo návrh procesorů. Autopilot je nicméně natolik složitá platforma, úzce spojující specializovaný hardware i software, že designér kalibru Jima Kellera bezesporu bude zásadním přínosem.

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, už několikrát řekl, že Autopilot má jednu z nejvyšších priorit. A že by rád měl na silnicích plně autonomní vozy do tří až čtyř let.

24 Comments on “Tesla pro vývoj Autopilota najala tvůrce procesorů Apple”

  1. Takže pán makal celý
    Takže pán makal celý léta v AMD, pak se na 4 roky votřel v Japku , pak se zase vrátil zpátky dom do AMD a pro bulvár Hybrid.cz je to hned jasnej důkaz o „válce“ o zaměstnance?!? To jako fakt? Prostě todle u mě rozlišuje dobrý média od špatných. To vytváření dojmu válek mezi VHS a Betou, HDDVD a Blurayem aj. když po tom pak neštěk ani pes je fakt vrchol trapnosti. A když pak někde opravdu o něco jde tak se o tom zapomene napsat. Jo je to smutný, bulvár se stává normou. :(((

      1. ja taky chci kroutit
        ja taky chci kroutit volantem a spalat jeden pedal pokud možno a ten brzdovej jen vyjimečně! A zaroven tam chci mit tlačitko AUTOPILOT když si chci dat zrovna šlofíka :))) A PROTO ŘÍDÍM TESLU !! s náhonem na zadní, brambo sem už prodal a NIC JINÝHO PRO MĚ UŽ NEEXISTUJE 😀 A to jako vážně 🙂

      2. Tak když zaváděli
        Tak když zaváděli „dobrovolnou vybavu“ na tisnove volani do aut, tak se to zmenilo na povinnou vybavu.

        Jinými slovy, máte Vy jistotu, že když to bude použitelné nezavedou u nových aut zákaz manuálního řízení?

        Někdy pomůže nemyslet, že ti něco brání, ale zda ti to někdo v budoucnu nezakáže pro tvoje dobro, přeci jenom jsi jenom hloupýobčan, což bys už měl vědět pokud ještě nejsi naivní nadšení volič u voleb co něco změní …

        1. opravdu nekoho desi neco co
          opravdu nekoho desi neco co zatim jeste ani nejde poridit a v dohledne dobe to ani zrejme poridit nebude? vzdyt autopilot je budoucnost kterou levna auta budou mit mozna za 20-30 let

          nevim jak jine, ale me spis trapi ze za 20-30 let nemusi existovat muj rodnej kraj v takove podobe v jake ho znam, ze nebude na duchody, ze prijdoiu zrejme o spousty blizkych starim, nemocema a z jinych duvodu,…. to ze za 20-30 let se mozna bude rozhodovat jestli autonomni rizeni by nemelo bejt jedinou moznosti, to me opravdu nijak netrapi, je to pro me tak vzdalena ze nez se autonomni rizeni stane soucasti vsech aut, tak ja jiz zrejme ani nebudu moct ridit 🙂 a jestli nekoho trapi takova vzdalena i jen moznost, tak ho lituju

          1. Ten pán má pravdu a není
            Ten pán má pravdu a není sám. Tohle jsou doslova první pocit majitelů Tesel, kteří poprvé vyzkoušeli autopilota třeba v šíleném provozu v LA kde auto musí používat prostě všichni a podle toho to tam taky vypadá. Jakmile pojištovny zjistěj, že autopilot řídí bezpečněj než 50% občanů tak na káry bez autopilota napálí pojistku jako kráva a umožní chudším občanům další „svobodnou“ volbu 🙂 Řídit budou moct je vyvolení a bohatí 🙂
            Todle se může stát skoro ze dne na den. Začnou třeba nějakejma zónama pak se budou postuně rozšiřovat a skončí to že nám pak bude auta řídit nějaká centrála a basta fidli.

            1. jake pojisteni mas na mysly?
              jake pojisteni mas na mysly? to jedno a to ktere platime vsichni je sice poskytovane pojistovnama, ale je „regulovane“ statem, navic v tomto ohledu by tak jak tak zafungovalo za pomoci trhu samotneho, je docela rozdil mit pojisteno 50 tisic aut movitych kteri maji „autonomni rizeni“ a nebo 5 milionu vsech aut, ta prvni varianta by se zadne pojistovne vpodstate nevyplatila 😉

              trochu uvazovani do toho „umirani“, zadna z pojistoven se dobrovolne neodrizne od miliardovich zisku napalenim pojisteni ktere ma „regulovane“, zadnou pojistovnu nezajima to jestli se boura nebo umira, pojistovnu zajima jen to jestli ji to vydelava, a zadny stat se nenecha odriznout od spotrebitelu kteri mu prizpivaj spotrebnima danema na jeho chod, a ze v EU patri soukroma doprava ke stezejnim prispevatelum do rozpoctů 🙂

            2. To muzes vedet, ze by to
              To muzes vedet, ze by to nekomu u volicu proslo. V Americe (mimo velka mesta) prakticky neni verejna doprava, takze bez auta jsi uplne v kelu.

              EDIT: a bez levne „nekvalifikovane“ pracovni sily to proste nejde. A ti si Teslu ani v US jeste nejaky ten patek nekoupi (minimalni mzda je neco jako $7/hod)

    1. ale hlavně titulek je
      ale hlavně titulek je bulvární, jedná se o AMD pracovníka, který pracoval na spoustě procesorů
      to, že Apple není sám schopen vyrobit ani navrhnout procesor, je kažédmu jasné, proto ale nebudu tvrdit, že je to skoro „Apple návrhář“

      tohle protlačování slova nejnebezepečnějších (zranitelnosti dle posledních let) a neschopných Apple produktů, je směšně ovečkovské

  2. na architekture ZEN nic
    na architekture ZEN nic nedelal, pri vyvoji ZENu byl Keller ve vedeni firmy, takze na praci s navrhem architektury nemel cas, ZEN je dilem jen lidi pod vedenim Suzanne Plummer

    ostatne sam Keller se k ZEN ani nehlasi

    to same u Apple, A4 i A5 jsou architektury ARM , Keller a jeho team tak jen provadeli upravy, architekturu samotnou ale nevyvynul a ani nemohl, cela pochazi a je licencovana od ARM

    1. Proč nefungují? Důvodů
      Proč nefungují? Důvodů je více:
      1) Legislativní – nikdo to nepovolí, protože to není 100% bezpečné a vždy je nutná zodpovednost lidské osoby
      2) Kapacitní – nebe nad Evropou, Asií i USA je přecpané a je nutné velmi pečlově řídit letový provoz. Proto je nutná i kooperace pilota a ŘLP (řízení letového provozu).
      3) Na některých letištích je už možné jak automaticky odstartovat, tak i přistát. Technické detaily můžete najít na leteckých webech.

      Jirka

      1. Daleko jednodušší by byla
        Daleko jednodušší by byla úloha autonomního fungování lokálního městského metra, kde soupravy jezdí po kolejích a nemají se kam ztratit a zaplést. Navíc na ně nepůsobí žádné venkovní povětrnostní vlivy, jako je vítr, teplota, déšť apod.
        Ale i zde asi budou předpisy, které to neumožňují.
        Navíc by při každé nehodě a postižení cestujících nemohla být chyba hozena na řidiče/strojvedoucího/pilota a provozovatel by byl vždy plně zodpovědný a nemohl by se vymlouvat na lidský faktor – vše by zaplatil i s chlupama a po jedné větší nehodě by vyhlásil bankrot. A co pak?

        1. I autonomni „metro“ existuje
          I autonomni „metro“ existuje (na rade velkych letist – napr. Frankfurt, Londyn, v mestskem rozsahu pokud vim ne). Predpokladam, ze duvod je stejny jako u dopravnich letadel – ridic je tam pro pripad, ze se neco podela (nefunguje signalizace, ozrala vezme dvere utokem…).

          Ale co jsem slysel, tak i v Praze (na C a mozna i A) dnes ridic „jen“ zmackne tlacitko „Ukoncete vystup… a dal to jede samo az do dalsi zastavky.

          U letedel je jeste dalsi problem – nemaji stabilni stav – kdyz autu chcipne pocitac, tak proste zastavi, letadlo nerizene havaruje.

              1. Ten odkaz to je něco
                Ten odkaz to je něco jiného.
                Já jsem tam byl a jel jsem tím, tak mi tu nevykladejte že nemám pravdu. 🙂
                Akorát si nepamatuji jak se ta linka jmenuje.

                Edit:

                Tak jsem to našel, tímhle jsem jezdil, bylo to parádní:
                Docklands Light Railway (DLR) je systém bezobslužné lehké kolejové městské hromadné dopravy ve východní části Londýna, v oblasti Docklands. DLR je oddělen od metra, má oddělenou dráhu a odlišné vlakové soupravy ale v místech, kde se tyto dva systémy potkávají jsou integrovány …
                https://cs.wikipedia.org/wiki/Docklands_Light_Railway

        2. autonomni vlaky normalne
          autonomni vlaky normalne existuji a to i v CR, to ze je v kabine strojvedouci neznamena ze to nejede samo, ostatne aby se CR mohla v budoucnu zaradit do koridoru pro VRT, tak se bude muset soucasny ETCS system dal rozvyjet na vetsinu trati v CR, na hlavnich koridorech jiz +- funguje a hlavni dispecing pro rizeni zeleznicniho provozu v CR jiz take tusim v testovacim provozu funguje, a prave tento system zajistuje to, ze kuprikladu vsechny primestske Elefanty dnes muzou vpodstate jezdit bez strojvedouciho, ten tam dnes sedi jen jako zaloha kdyby se neco pokazilo 🙂 hlavni zeleznicni koridor od Drazdan do Vidne je po cele delce v CR jiz ETCS vybaven take

          tady je autonomni rizeni ale delano trosku jinak, vpodstate autonomne je rizene kolejiste a ne ze by kazdy vlak mel svuj autopilot, jednotlive vlaky maj navic jen par senzoru a automaticky brzdit bez prikazu z velina dokazou jen kdys maji prekazku na trati (pokud jsou tak vybavene) nic vic vpodstate nepotrebuji, rozjezd a bezne brzdeni ve stanicich, rychlosti a dalsi jako treba trasa je jiz jen vec velina

          VRT tak funguji v EU vsechny jiz tusim 3 nebo 5 let

    2. Je to už nějaký pátek.
      Je to už nějaký pátek. Mluvil jsem s pilotem, který létá s Boeningem, typ už jsem zapomněl, ale byl to velký typ cca pro 250 cestujících. Předtím létal na malých strojích, předtím byl v Americké NASA a v Rusku v kosmickém programu a předtím létal stíhačkou. Má tedy bohaté zkušenosti. Říkal, že autopilot funguje za přesně vymezených podmínek a že na něj potřeba dohlížet. Například letadlo přesně přistane jen když a) Není nepříznivé počasí, které je už na hraně. b) Nedojde k nějakému pohybu na přistávací dráze, kterou senzory registrují, například, když po ploše přeběhne pes. Letadlo pak udělá další okruh na opětovné přiblížení, což je docela drahá zábava. c) Pokud je příliš objetů ve vzduchu, například, pokud je někde nedaleko letecký den, autopilot se vypíná, protože takovou situaci nedokáže správně vyhodnotit. Dokonce se v takovém případě musí vypínat i některé další podpůrné systémy, protože jsou přetížené. Plně autonomní letadlo je pořád ještě na dlouho chimérou. Autopilot v autě je jednodušší už jen z toho důvodu, že když zpanikaří (system panic :-)), tak není problém zastavit. Ale právě jejich vývoj může zpětně změnit i použití a nasazení autopilotů v letadlech.

Napsat komentář